تبلیغات
تبلیغات متنی
پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا
دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک
تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی
محبوبترینها
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1852208631
علامه طباطبایی عالم با عمل بود/ تحریر رساله الولایة از برجستهترین آثار دینی است -
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: یک محقق:
علامه طباطبایی عالم با عمل بود/ تحریر رساله الولایة از برجستهترین آثار دینی است
حمیدرضا ابراهیمی با اشاره به اینکه علامه طباطبایی عالم با عمل بوده است گفت: او علم و عمل را با یکدیگر داشته است. آثار هرکس نمودار دارایی اوست و وقتی اثر فردی معرفی شود. خودش هم معرفی میشود. تحریر رساله الولایة علامه طباطبایی که حضرت آیتالله جوادی آملی آنرا تألیف کرده است نمونه یکی از برجستهترین آثار دینی است. به گزارش خبرگزاری مهر، نشست نقد و بررسی دو کتاب «فلسفه تاریخ شیعی» نوشته یحیی عبداللهی و کتاب «تحریر رساله الولایه شمسالوحی تبریزی» نوشته آیتالله جوادی آملی به تحقیق و تنظیم حمیدرضا ابراهیمی عصر روز گذشته 24 آبان ماه در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.عبداللهی مولف کتاب «فلسفه تاریخ شیعی» در ابتدای این مراسم انواع رویکردهای موجود در دانش تاریخ را برشمرد و تصریح کرد: در دانش تاریخ رویکردهایی مانند تاریخ نقلی و تاریخ تحلیلی وجود دارد. اما اینکه فلسفه تاریخ به چه مقولهای میپردازد خود پاسخ دیگری را میطلبد. دانش فلسفه تاریخ میگوید یک کلیت تاریخی بر تمامی وقایع تاریخی وجود دارد و اگرچه این وقایع در جوامع مختلف و در زمانهای مختلف اتفاق میافتد اما از یک نظم خاصی تبعیت میکند.وی تشریح کرد: اگر از منابع دینی بخواهیم این موضوع را بررسی کنیم متوجه میشویم که دانش فلسفه تاریخ برگرفته از معارف آموزههای دینی که مولفههای خاصی دارد که روی دانشهای دیگر مانند جامعهشناسی و علوم سیاسی میتواند سایه بیاندازد و از طرف دیگر میتواند نسبت ما با جوامع و علوم مختلف را تعیین کند.عبداللهی با اشاره نیاز به پیش فرض برای دانش گفت: امروز همه آنچه که غرب از آن سخن میگوید مبتنی بر پیشفرضهایی است که براساس فرهنگ خودش شکل گرفته است. ما نیز اگر بخواهیم با استفاده از منابع دینی به وقایع تاریخی نگاه کنیم میتوانیم پیش فرضی استخراج کنیم و براساس آن این دانش را بررسی کنیم.وی با بیان اینکه در این کتاب دانش فلسفه تاریخ از منظر اندیشمندان شیعی بررسی شده است، گفت: در این کتاب به ویژه نظرات علامه طباطبایی مورد بررسی قرار گرفته است و غنای اندیشه ایشان در آثاری مانند المیزان مشخص است. این کتاب تصویری از حرکت کل تاریخ در برهههای تاریخی مختلف میدهد.وی با اشاره به اینکه کتاب فلسفه تاریخ شیعی میتواند در اسلامیسازی علوم موثر باشد، گفت: امروزه بسیاری از ابعاد جامعه مسلمان مانند ایران از فرهنگ غربی متاثر شده است که این موضوع اسلامیسازی علوم را ضروری میسازد. ما نیز باید براساس منابع دینی علوم انسانی را بازسازی کنیم. گاهی در برخی علوم نگرش ما تنها براساس انسان و فرد است و علومی هم که میخواهیم در مورد آن حرف بزنیم درباره انسان است. به طور مثال علم روانشناسی در مورد روح و روان انسان سخن میگوید. اما گاهی مقیاس ما فراتر از فرد است و در جامعه بررسی میشود. مثلاً علم جامعهشناسی و علوم سیاسی مقیاس اجتماعی دارد و از فرد خاصی سخن نمیگوید.وی یادآور شد: علم تاریخ فراتر از فرد جامعه سخن میگوید و در واقع فلسفه تاریخ تنها به یک برهه تاریخی نمیپردازد بلکه تعبیرات و تکامل جوامع پشت سرهم را بررسی میکند و این موضوع را تبیین میکند که حرکات جوامع به چه شکل بوده است و از چه نظمی برخوردار است. ما باید با چنین سوالاتی به سراغ منابع برویم و ببینیم تاریخ چه آموزههایی در این باره دارند.مولف کتاب فلسفه تاریخ شیعی در ادامه از دو نوع ولایت نام برد و گفت: نوع نخست ولایت الهی است که شامل کسانی میشود که ایمان آوردهاند و متعلق به عده خاصی است. نوع دوم ولایت اولیای طاغوت است که در برابر ولایت با خدا مطرح میشود. در گستره تاریخ باید همه حوزهها را براساس این دو نوع دستگاه ولایی دستهبندی کرد. قرآن نیز زمانی که از گزارههای تاریخی سخن میگوید همواره نزاع بین دو جبهه حق و باطل را توصیف میکند.وی با اشاره به اینکه قرآن بزرگترین دشمن ایران و اسلام را یهود معرفی میکند گفت: در درجه بعدی مشرکین به عنوان دشمنان اسلام مطرح میشوند. ترس و واهمه مقوله دیگری است که خداوند در قرآن به آن اشاره کرده است و میگوید که یهود همه سرمایههای دنیایی را برای خود میخواهد و به همین دلیل از مرگ میترسد.عبداللهی تاکید کرد: این کتاب قصد دارد از همین منظر فلسفه تاریخ شیعی را براساس معارف شیعی بررسی کند. علامه طباطبایی نیز که جزء نوابغ عصر حاضر است و ما بیش از 30 دهه بر سر سفره آثار و منشورات او حاضر بودهایم و شاگردان بزرگی چون شهید مطهری و آیتالله جوادی آملی دارد در این کتاب نظریاتش بررسی شده است.ابراهیمی در بخش دیگری از این نشست با اشاره به اینکه علامه طباطبایی عالم با عمل بوده است گفت: او علم و عمل را با یکدیگر داشته است. آثار هرکس نمودار دارایی اوست و وقتی اثر فردی معرفی شود. خودش هم معرفی میشود. تحریر رساله الولایه علامه طباطبایی که حضرت آیتالله جوادی آملی آن را تالیف کرده است نمونه یکی از برجستهترین آثار دینی است.وی گفت: این کتاب در برههای از عمر آیتالله جوادی آملی نوشته شده که ایشان در اوج بلوغ فکری و علمی قرار دارد. گاهی مولفی که در جوانی یک اثر را مینویسد با مولفی که در پیری یک کتاب را تالیف میکند بسیار متفاوت است و نظریات مولف در سنین پیری در اوج پختگی خود قرار دارد.ابراهیمی ادامه داد: کتاب رساله الولایه شمس الوحی تبریزی که آیتالله جوادی آملی همواره علامه طباطبایی به آن نام تعبیر میکند در 44 جلسه به طلاب دینی تدریس شد سپس شرح ایشان بر این کتاب توسط محققانی از جمله من تقریر شد و نهایتا در غالب کتابی جمعآوری شد و خود ایشان در پایان این متون را دوباره اصلاح و ویراستاری کردند.وی به برخی از ویژگیهای ممتاز این اثر اشاره کرد و گفت: در ابتدا باید بیان کنم که منظور از رساله چیست. گاهی علمای بزرگ کیک موضوع را انتخاب میکردند و آن را به لحاظ محتوای غنی و از نظر قلم موجز مینوشتند که از آن با عنوان رساله یاد میشد. این کتاب مقالهای در باب ولایت است.ابراهیمی افزود: ولایت به معنی این است که انسان چیزی را جزء حق نبیند و شأن انسان را خدا اداره کند و تحت ولایت او قرار گیرد. این انسان میتواند در عالم و آدم تصرف داشته باشد و انسانهای دیگر را به سمت خدا هدایت کند. وی گفت: این رساله هم به موضوع ولایت میپردازد. اما تحریر به معنای شرحی است که تنها به باز شدن مفاهیم کتابهای مخاطب بسنده نمیکند. بلکه در آن مولف موضوع بسط علمی میدهد و آن را از قید و بندها رها میکند. همانطور که گفتم علامه جوادی آملی نام شمس الوحی تبریزی را برای علامه طباطبایی انتخاب کرد به مانند نامی که مولوی برای شمس گذاشت.ابراهیمی با بیان اینکه وادی که علامه طباطبایی و آیتالله جوادی آملی در این کتاب به آن پرداخته است، عرفان نامیده میشود. گفت: در وادی عرفان انسان مظهر الهی قرار میگیرد. در این کتاب نیز باطن حقیقت دین بررسی میشود. وقتی که خلقت آدم آغاز شد خود او آغازگر دین وجودی انسان بود. دین ساحت ظاهری و باطنی دارد و باید برنامههایش به صورتی پیش رود که انسان مظهر صفات الهی شود. در این وادی بسیاری از بزرگان و از جمله سلسلهای از عرفا درباره ساحت باطنی دین سخن گفتهاند.این محقق و نویسنده کشورمان بر اینکه کتاب حاضر نسبت به کتابهای عرفانی دیگر مباحث نظری عرفان و بحث عملی ولایت را با برهان، ادله نقلی، متون روایی و قرآن تشریح و تبیین میکند تاکید کرد و گفت: از این منظر کتاب فوق بینظیر است و مباحث عرفانی را با ادله برهان و متون روایی تشریح کرده است.وی به ساحت عرفان که جنبه باطنی دین ماست با دو گروه منکرین روبرو هستیم اشاره کرد و افزود: عدهای برون دینی وجود دارند که علم عرفانی را قبول ندارند و از آن میتوانند به علمزدگی دنیای معاصر یاد کرد که شناخت همه امور را تنها به حس تجربی خلاصه میکنند. برای اینکه این عده را به باطن حقایق دین دعوت کنیم باید با زبانی مبتنی بر برهان و استدلال سخن بگوییم و کتاب تحریر رساله الولایه نیز همین کار را میکند.ابراهیمی در پایان سخنانش گفت: این کتاب میگوید انسان نه تنها میتواند به لحاظ اخلاقی خوب باشد بلکه باید به صفات الهی هم برساند و در واقع علامه طباطبایی تفاوت بین اخلاق و عرفان را در این کتاب تشریح میکند. انسان معاصر امروزی با خلایی که غرب برای آن به وجود آورده است، تشنه معنویت است و این کتاب میتواند با دو میزان عقل برهانی و شهود معصوم در قالب قرآن و روایات او را به سوی عرفان حقیقی سوق دهد.
یکشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۶
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]
صفحات پیشنهادی
علامهطباطبایی مقام عقل و تعبد را با هم جمع کرده بود/ او بدون استاد مولف المیزان شد
علامهطباطبایی مقام عقل و تعبد را با هم جمع کرده بود او بدون استاد مولف المیزان شد فرهنگ > دین و اندیشه - آیتالله جوادی آملی گفت بعضی از مراجع نجف که به ایران آمده و همدوره و علامه طباطبایی بودند می گفتند که این حرفهای آقای طباطبایی برای خودش است برای اساتیدشنظریههای علامه طباطبایی در همه علوم برای آیندگان راهگشاست
شنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹ ۳۷ یک عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت علامه طباطبایی جلوتر از زمان خود بوده و نظریههای ایشان برای آیندگان راهگشا خواهد بود به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم حجتالاسلام والمسلمین محمود رجبی در اختتامیه همایش علامه طباطبایی بهمایش بین المللی «اندیشه های علامه طباطبایی» آغازشد
پنجشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱ ۰۸ همایش بین المللی اندیشه های علامه طباطبایی در المیزان با حضور اندیشمندان داخلی و خارجی و پیام آیت الله عبدالله جوادی آملی از مراجع عظام تقلید در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره آغاز شد به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قمهمایش اندیشههای علامهطباطبایی در تفسیر المیزان برگزار میشود
سهشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰ ۰۱ دبیر علمی همایش بینالمللی اندیشههای علامه طباطبایی در تفسیر المیزان از برگزاری این همایش در 22 و 23 آبان ماه در قم خبر داد به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم حجتالاسلام والمسلمین محمود رجبی گفت آیتاللهالعظمی علامه طباطبایی از بعلامهطباطبايی جزء احياگران علوم الهی بود -
آیت الله جوادی آملی علامهطباطبايی جزء احياگران علوم الهی بود آیتالله جوادی آملی در پیامی به همايش بينالمللی انديشههای علامه طباطبايی در تفسير الميزان گفت مرحوم علامه طباطبايی رضوان الله تعالی عليه جزء احياگران علوم الهی بود علم را با برهان ميشود احيا کرد علم را با استدلبزرگداشت علامه محمد حسین طباطبایی(ره) در فرهنگسرای اندیشه -
امروز بزرگداشت علامه محمد حسین طباطبایی ره در فرهنگسرای اندیشه فرهنگ سرای اندیشه همزمان با روز کتاب و کتاب خوانی و بزرگداشت آیت الله محمد حسین طباطبایی ره ویژه برنامه کشتگان عشق را برگزار می کند به گزارش خبرگزاری مهر 24 آبان ماه مصادف با روز کتاب و کتاب خوانی و بزرگداشت &مفهوم عدالت از منظر علامهطباطبایی، نیازمند واکاوی بیشتر است
شنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹ ۵۷ رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم بر لزوم پژوهش هرچه بیشتر در پژوهشهای تفسیری علامه به ویژه در بحث عدالت تاکید کرد به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم حجتالاسلام والمسلمین احمد واعظی در همایش اندیشههای علامه طباطبایی درآغاز همایش بین المللی «اندیشه های علامه طباطبایی» در قم
آغاز همایش بین المللی اندیشه های علامه طباطبایی در قم فرهنگ > دین و اندیشه - همایش بین المللی اندیشه های علامه طباطبایی در المیزان با حضور اندیشمندان داخلی و خارجی و پیام آیت الله عبدالله جوادی آملی از مراجع عظام تقلید در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره آغاعلامه طباطبایی از نگارش «المیزان» تا تربیت بزرگان
شنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴ ۴۷ یک استاد حوزه علمیه گفت علامه طباطبایی کرامت اخلاقی بالا و بی نظیری داشتند حجت الاسلام والمسلمین مهدی واعظ موسوی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه خراسان ضمن بیان این مطلب اظهار کرد مهمترین اثر ایشان تفسیر المیزان است که ازسالروز بزرگداشت علامه طباطبایی(ره) راه خوشبختی انسان کدام است/ نتیجه روشهای غیردینی، انحطاط اخلاق است+تصاویر
سالروز بزرگداشت علامه طباطبایی ره راه خوشبختی انسان کدام است نتیجه روشهای غیردینی انحطاط اخلاق است تصاویرپیام معنوی شیعه به جهانیان یک جمله بیش نیست خدا را بشناسید و به تعبیر دیگر راه خداشناسی را پیش گیرید تا سعادتمند و رستگار شوید و این همان جملهای است که پیغمبر ص دعوت جهآیتالله سبحانی: علامه طباطبایی مصداق عالمان پاسدار دین بود
آیتالله سبحانی علامه طباطبایی مصداق عالمان پاسدار دین بودیکی از مراجع تقلید گفت علامه طباطبایی مصداق عالمان پاسدار دین بود به گزارش خبرگزاری فارس از قم آیتالله جعفر سبحانی در مراسم اختتامیه همایش بینالمللی اندیشههای علامه طباطبایی در المیزان که امشب در دارالقرآن علامه طباطتکرار/آیتالله سبحانی: علامه طباطبایی مصداق عالمان پاسدار دین بود
تکرار آیتالله سبحانی علامه طباطبایی مصداق عالمان پاسدار دین بودیکی از مراجع تقلید گفت علامه طباطبایی مصداق عالمان پاسدار دین بود به گزارش خبرگزاری فارس از قم آیتالله جعفر سبحانی در مراسم اختتامیه همایش بینالمللی اندیشههای علامه طباطبایی در المیزان که جمعهشب در دارالقرآن عگزارش فارس از اختتامیه همایش اندیشههای علامه طباطبایی در المیزان وقتی پیشنهاد آیتالله سبحانی کمتر از 24 ساعت
گزارش فارس از اختتامیه همایش اندیشههای علامه طباطبایی در المیزانوقتی پیشنهاد آیتالله سبحانی کمتر از 24 ساعت عملی میشودمدیر دارالقرآن علامه طباطبایی با اشاره به پیشنهاد آیتالله سبحانی برای خریداری خانه علامه و تبدیل آن به دارالقرآن میگوید لطف الهی بود که این پیشنهاد طی 24 ساعمنصوریلاریجانی در گفتوگو با فارس مطرح کرد نقش «رسالة الولایة» علامه طباطبایی در پرهیز از روشنفکری
منصوریلاریجانی در گفتوگو با فارس مطرح کردنقش رسالة الولایة علامه طباطبایی در پرهیز از روشنفکری و غربزدگیاستاد عرفان اسلامی گفت راه نجات دانشگاهها و محافل علمی امروز ما از روشنفکری بیمار و غربزدگی لجامگسیخته رجوع به آثار بزرگانی همچون علامه طباطبایی از جمله رسالة الولایة ایاختتامیه جشنواره اندیشه های علامه طباطبایی + تصاویر
اختتامیه جشنواره اندیشه های علامه طباطبایی تصاویر اختتامیه جشنواره اندیشه های علامه طباطبایی جمعه شب در قم برگزار شد به گزارش گروه چند رسانهای باشگاه خبرنگاران اختتامیه جشنواره اندیشه های علامه طباطبایی جمعه شب در قم برگزار شد ادامه تصاویر را اینجا ببینید انتهای پیام تابزرگداشت علامه محمدحسین طباطبایی(ره) در فرهنگسرای اندیشه
بزرگداشت علامه محمدحسین طباطبایی ره در فرهنگسرای اندیشه تهران - ایرنا - فرهنگسرای اندیشه همزمان با روز کتاب و کتاب خوانی و بزرگداشت آیت الله علامه محمدحسین طباطبایی ره ویژه برنامه کشتگان عشق را برگزار می کند به گزارش روز چهارشنبه ایرنا 24 آبان ماه مصادف با روز کتاب و کتابخوانپیامدها و آثار اجتماعی مجالس عزاداری
پیامدها و آثار اجتماعی مجالس عزاداری عزاداری سالم عبارت است از حزنی که بر قلب یک فرد نسبت به مصایب خاندان عصمت و طهارت علیهم السلام مستولی می شود و به وسیله هیجانات متعارف معقول و در محدوده چهارچوب شرع ابراز می شود به این مطلب امتیاز دهید به گزارش جام نیوز عزاداری سا-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها