واضح آرشیو وب فارسی:فارس: تکرار/آیتالله سبحانی:
علامه طباطبایی مصداق عالمان پاسدار دین بود
یکی از مراجع تقلید گفت: علامه طباطبایی مصداق عالمان پاسدار دین بود.
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیتالله جعفر سبحانی در مراسم اختتامیه همایش بینالمللی اندیشههای علامه طباطبایی در المیزان که جمعهشب در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد با بیان اینکه این دانشمند برجسته دارای ابعاد شخصیتی گوناگونی است اظهار کرد: به همین دلیل و بخاطر اینکه او دارای شخصیتی محدود نیست، نمیتوان به راحتی هم درباره او به سخنسرایی پرداخت. وی افزود: علامه طباطبایی متخصص در علوم و دانشهای گوناگون بود و در هر مورد یا مسلط بود یا اینکه صاحب نظر و مشارکتکننده. این مرجع تقلید با اشاره به روایتی که ائمه اطهار(ع) را پاسدار و حافظ دین اسلام معرفی میکند خاطرنشان کرد: در حقیقت اسلام گوهری گرانقیمت محسوب میشود که سارقانی دارد بنابراین باید شخصیتهایی وجود داشته باشند که در مقابل دزدان بایستند و از اسلام حراست کنند. وی ادامه داد: در طول تاریخ، علمای اسلام هم به پیروی از ائمه اطهار(ع) به پاسداری از مرزهای اسلام پرداختهاند. آیتالله سبحانی با اشاره به تلاشهای علمایی همچون شیخ صدوق، شیخ مفید و دیگر دانشمندان شیعه در این زمینه عنوان کرد: میتوان گفت کتب شیعی در دورههای مختلف تاریخی، دژهای مستحکمی در برابر شبهات دشمنان به شمار میرفتهاند. استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: عالمان شیعه در هر عصر و زمانی برای اینکه با شبهات مبارزه و از اسلام پاسداری کنند به کارهای علمی میپرداختند. وی با اشاره به تلاشهای علامه طباطبایی در علوم و فنون مختلف تصریح کرد: به جرأت میتوان او را مصداق حدیثی دانست که ائمه و علما را حصن و محافظتکننده از اسلام معرفی میکند. آیتالله سبحانی با اشاره کتابی که سفارت آمریکا برای ضرر رساندن به دین با عنوان «نگهبانان سحر و افسون» منتشر کرده و علما را ساحر نامیده بود گفت: بر همین اساس، علامه جمعی را گرد آورد تا آنها کتابهای مادیون را بخوانند و سپس اثری درخشان یعنی «اصول فلسفه و روش رئالیسم» حاصل چنین تلاشی شد. این مرجع تقلید اضافه کرد: زمانی که علامه طباطبایی در تبریز زندگی میکرد شخصی دارای افکار وهابیگری و بر اثر مطالعه المنار روایات را در تفاسیر رد میکرد که علامه درصدد بود تفسیری بنویسد و پاسخ آن فرد را بدهد و المیزان در نهایت به رشته تحریر درآمد. وی به شیوه علامه در تفسیر یعنی قرآن به قرآن اشاره و ابراز کرد: برخی آن را نوعی اشکال و بیتوجهی به روایات تلقی میکنند در حالیکه او معتقد بود در مجملات قرآن نمیتوانیم از پیش خودمان سخنی بگوییم بلکه باید حتما به روایات مراجعه کنیم و در آیات متشابه هم راه کشف در خود قرآن وجود دارد. آیتالله سبحانی با بیان اینکه علامه روایات را رد و از قرآن جدا نکرده است عنوان کرد: بلکه از تفسیر به نحوی جدا کرده تا بتواند درباره این روایات به طور مستقل سخن بگوید. این مرجع تقلید افزود: این امکان وجود دارد که از دل المیزان یک تفسیر موضوعی استخراج کنیم ضمن اینکه علامه از نظر مسائل ولایی بسیار بزرگوار بوده و کمتر کسی از نظر ولایت به ایشان میرسد که این مسئله هم نیازمند بررسی و استخراج نظرات اوست. وی نشر قلم در حوزههای علمیه را از دیگر خدمات علامه طباطبایی دانست و گفت: او جمعی را تشکیل داد و آنها را تشویق کرد تا مقالاتی بنویسند و در مجلات منتشر کنند که نمونه بارز آنها شهید مطهری بود. انتهای پیام/78004/ذ
93/08/24 - 03:41
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]