محبوبترینها
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
سه برند برتر کلید و پریز خارجی، لگراند، ویکو و اشنایدر
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1826165733
تبیین «نظریه معرفت شناسی واقعگرایی دینی» توسط آیتالله رشاد -
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: همایش قرآن و معرفت شناسی3/
تبیین «نظریه معرفت شناسی واقعگرایی دینی» توسط آیتالله رشاد
آیت الله علی اکبر رشاد با ارائه مقاله خود با عنوان«نظریه معرفت شناسی واقعگرایی دینی» گفت: معرفت، در عنوان نظریه، به «محصل سعی موجه برای دستیابی به حقیقت» اطلاق شده؛ اتصاف این نظریه به وصف «دینی»، ناظر به «فرایند طولی- عمودی» مطرح شده، و اتصاف آن به وصف «واقعگرایی» نیز معطوف به لوازم فرایند «عرضی- افقی» مذکور است. به گزارش خبرنگار مهر، همایش «قرآن و معرفت شناسی» امروز دوشنبه 5 آبان با حضور آیتالله علیاکبر رشاد، رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، سیدیحیی یثربی استاد بازنشسته فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی و حجتالاسلام علیرضا قائمیان دبیر علمی همایش در تالار عضدی دانشکده زبان و ادبیات فارسی دانشگاه علامه طباطبایی تهران برگزار شد.آیت الله علی اکبر رشاد رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی طی سخنانی به ارائه مقاله خود با عنوان«نظریه معرفت شناسی واقعگرایی دینی» پرداخت و گفت: این نظریه بر مقدمات و مقومات چندی استوار است: اصل یکم) "معرفت" به مثابه یک پدیده، با اضلاع و عناصر ششگانه زیر در پیوند است: 1: فاعل معرفت (شناخت بخش)، 2: وسائط معرفت (شناخت افزارها)3: معدات معرفت (شناختیارها)، 4: موانع معرفت (شناخت شکن ها)، 5 : معرفت (شناحتگر)، 6: متعلق معرفت (شناخته: بالذات و بالعرض)وی افزود: اصل دوم) تکون معرفت، برایند دو فرآیند "طولی- عمودی" و "عرضی- افقی"یی است که در عرصه اطراف ششگانه پیشگفته صورت می بندد. فرایند "طولی-عمودی"تکون معرفت، از "سپهر ربوبی" آغاز و با طی فرآیند خاص ومناسب هر یک از وسائط، به "ساحت انسانی" منتهی می شود؛ فرایند "عرضی- افقی" نیز ساحت بشری که نشئه مادی ست و در بستر تعامل اطراف عرضی (عناصر سوم، چهارم، پنجم و ششم صورت می بندد.عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در تبیین اصول فرآیند "طولی- عمودی" تنزل و تکون معرفت گفت: اصل سوم) حق تعالی، مبدا و فاعل حقیقی معرفت است، همه آگاهی ها (به مثابه پیام های باروی و ربوبی به عباد) از سپهر حضرت باری و رب هستی سرچشمه می گیرد و به ساحت بشری تنزل می کند؛ به تعبیر دیگر: عالم در محضر خدا حاضر است و کسب معرفت، نوعی حضور محضر الهی ست. اصل چهارم) ترابط معرفتی عبد و رب و حضور در حضرت الهی، از رهگذر دوال و دلایل گوناگون ( به مثابه پیام افزارهای معرفت به حقایق) صورت می بندد؛ به تعبیر دیگر: خداوند تنها از یک دریچه با انسان تماس نمی گیرد و انسان نیز تنها از یک طریق به حضرت الهی راه نمی یابد؛ به تعبیر دیگر: معرفت تام هرگز تک افزار ( و به تعبیر رایج: تک منبع) نیست و معرفت کامل و جامع به همه حقایق (برای انسان های عادی) تنها از رهگذر بهره مندی از همه مجاری ممکن است.وی در تشریح اصل پنجم نیز گفت: هر چند افاضه معرفت از بیرون وجود انسان ( که قابل معرفت است) صورت می گیرد، اما برخی از مجاری (دوال و دلایل) درون خیز (انفسی) اند، یعنی پیام افزار آنها در درون وجود آدمی تعبیه شده است، مانند "فطرت" و "عقل"؛ برخی دیگر برونی (آفاقی) اند، یعنی پیام افزار آنها خارج از وجود قابل معرفت قرار دارد، مانند "وحی رسالی" و "وحی نبوی"، "سنت قولی و فعلی" و "شهود". اصل ششم) تنزل معارف از "سپهر ربوبی به "ساحت بشری" از رهگذر هر یک از مجاری معرفت، با طی فرآیند و طور افاضی مناسب همان مجرا (پیام افزار) انجام می گیرد؛ طریق فطرت به طور "ارشاد وجودی" از سوی باری (راهیابی برآمده از نحوه وجود انسان ها) در قالب ادراکات (بینش ها و دانش های) فطری و احساسات و افعان (گرایش ها و کنش های) فطری در وجود آدمی بروز می کند و حاصل آن می تواند در صورت "حکمت فطری" تکون پیدا کند.علی اکبر رشاد تصریح کرد: طریق عقل، به طور "الهام عقلانی" (با استخدام قوه خرد آدمی) از سوی واجب تعالی، در قالب ادراکات و احساسات عقلی در آدمیان ظهور می کند و حاصل آن در صورت "حکمت عقلی" (فلسفه عقلگرا) سامان می گیرد.طریق اشراق، به طور "اشهاد باطنی" از سوی حق تعالی در قلب انسان های مستعد، در قالب واردات قلبیه متجلی می شود، "حکمت ذوقی" (عرفان نظری) صورت تدوین یافته آن است.وی یادآور شد: طریق وحی نیز به طور "ایحاء" از سوی مبدا تعالی به یکی از صور سه گانه مطرح شده در قرآن به رسول صاحب شریعت افاضه می گردد؛ حاصل آن، بخش اصلی "حکمت نقلی" را تشکیل می دهد. کما اینکه مراتب نازله ای از وحی نیز به طور "انباء" از جانب خداوند به رسول یا نبی یا ولی معصوم افاضه می شود و در قالب "سنت قولی" و "سنت فعلی" در دسترس انسانها قرار می گیرد و حاصل واصل آن نیز بخش دیگری از حکمت نقلی را سامان می دهد.رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: اصل هفتم)؛ آنگاه که سیر فرایند طولی افاضه معرفت از سپهر ربوبی به ساحت بشری- که نشئه ی مادی است- می رسد، قهرا با عوامل عرضی دخیل در تکون معرفت، سر و کار پیدا می کند. تعامل اطراف عرضی، «فرایند افقی» تکون معرفت را تشکیل می دهد. برای دستیابی به آگاهی قدسی که معرفت صائب است باید این عوامل بدرستی مدیریت بشوند، و الا معرفت حقیقی و حقیق فراچنگ انسان نمی افتد.در هر حال به اقتضای محدود و مشروط بودن وجود انسان، همه داشته های او از جمله معرفتش محدود و مشروط است (البته توجه داریم که محدود و مشروط بودن ملازم با خطا بودن نیست).وی در توضیح فرایند «عرضی- افقی» گفت: فرایند «عرضی- افقی» تکون معرفت در ساحت انسانی، در روند تعامل اضلاع اربعه ی: شناختگر (قابل معرفت)، شناخته (متعلق معرفت) و پیراشناخت ها (که به دو دسته ی شناختیارها (معدات) که تجربه و مشاهده نیز دز زمره آنهاست، و شناخت شکن ها (موانع) تقسیم می شوند، تحقق پیدا می کند.وی افزود: مجموعه اضلاع «فرایند افقی ساخت معرفت» را می توان به صورت زیر نمودار کرد: 1.افزون بر خصائل ذاتی نوعی موثر بر سطح و سعه معرفت آدمی (بمثابه رکن قابل معرفت)، انسان ها ظرفیت و وضعیت واحدی ندارند، بلکه هر کدام از آحاد انسانی دارای خصائص شخصی سلبی و ایجابی گوناگونی اند و این خصائص کمابیش بر فرایند تکون معرفت آنان تاثیر می گذارند. 2. اموری که متعلق معرفت قرار می گیرند نیز همگی دارای سرشت و صفات یکسانی نیستند. از این رو، عناصر متعلق شناسا، در نوع و نحوه، حد و حیث تعلق معرفت، و شناخت پذیری و شناخت ناپذیری، دیریابی و زودیابی، نمی توانند به یک اندازه باشند. 3. افزون بر دو رکن شناختگر و شناخته، که بازیگران اصلی و رکنی فرایند تکون معرفت هستند (هر چند یکی فعال و دیگری منفعل)، «پیراشناخت ها»، نیز به صورت ایجابی و سلبی، در فرایند ساخت معرفت، نقش آفرین هستند؛ بنابراین، معرفت، در فرایند تاثیر- تعامل و داد و ستد چندسویه ی اضلاع اربعه- بعنوان عوامل و عناصر عرضی موثر در تکون شناخت، صورت می بندد.آیت الله رشاد تأکید کرد: هر چند حس در زمره معدات بشمار است اما در فرایند عرضی- افقی، خاصه در قلمرو علوم مربوط به نشئه مادی، کاربست ابزارهای حسی از جایگاه خاصی برخوردار است؛ از نظر گاه قرآن، استفاده از حواس بویژه مشاهده، حتی در حوزه ی معارف دینی از نوعی حجیت برخوردار است.وی در ادامه به تشریح اصل هشتم در حوزه مقدمات «معرفت شناسی واقع گرایی دینی» پرداخت و گفت: با توجه به فرض های متنوعی که از ترکیب های محتمل و قابل تحقق میان مولفه ها و عناصر هر یک از اضلاع اربعه فرایند عرضی تکون معرفت، با دیگری پدید می آید، برایند تکون معرفت می تواند یکی از وضعیت های چهارگانه ی زیر باشد:الف) تبعد از واقع: در ورطه ی انحراف از واقع افتادن و دور شدن از وضعیت اولیه ای (جهل ساده) که شناختگر قبلا در آن قرار داشت؛ زیرا وقتی به جای واقع، ناواقع (واقع کاذب) بنشیند، آدمی با جهل ساده فاصله گرفته، از واقع دورتر گشته، دچار «جهل پیچیده» خواهد شد. ب) تحجب از واقع: بقا بر جهل ساده نخستینه.ج) تقرب به واقع: حصول دریافت های نارس و ناقص از واقع (علم مجمل). در این صورت هر چند واقع، کما هو، فراچنگ انسان نیافتاده است، اما او به واقع نزدیک شده است.د) تعرف به واقع: حصول معرفت صائب به واقع (علم مفصل).رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در پایان گفت: معرفت، در عنوان نظریه، به «محصل سعی موجه برای دستیابی به حقیقت» اطلاق شده؛ اتصاف این نظریه به وصف «دینی»، ناظر به «فرایند طولی- عمودی» مطرح شده، و اتصاف آن به وصف «واقعگرایی» نیز معطوف به لوازم فرایند «عرضی- افقی» مذکور است.
دوشنبه ۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۵
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 49]
صفحات پیشنهادی
نظریه ابتناء، مبنای متقن و منحصر برای تأسیس روششناسی علم دینی است
دین و اندیشه همایش ها و میزگردها با ارائه مقاله نظریه علم دینی توسط آيت الله رشاد نظریه ابتناء مبنای متقن و منحصر برای تأسیس روششناسی علم دینی است آيت الله علی اکبر رشاد در کارگاه دانش افزایی نظریه علوم انسانی اسلامی در ارائه مقاله نظریه علم دینی گفت نظریه ابتناء مبنحجتالاسلام رشاد در همایش «قرآن و معرفتشناسی» تشریح کرد: اصول هشت گانه معرفت شناسی واقع گرای دینی
حجتالاسلام رشاد در همایش قرآن و معرفتشناسی تشریح کرد اصول هشت گانه معرفت شناسی واقع گرای دینیرئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت خداوند فقط از یک دریچه با انسان ارتباط برقرار نمیکند و همینطور انسان هم از یک مسیر با خداوند رابطه برقرار نمیکند این اصل چهارم ارتباط معرفتی اکتاب هابرماس و پوپر؛ جستارهای معرفت شناسیروانه بازار نشر شد
دین و اندیشه اندیشمندان معرفی کتاب کتاب هابرماس و پوپر جستارهای معرفت شناسی روانه بازار نشر شد کتاب هابرماس و پوپر جستارهای معرفت شناسی نوشته فاطمه گلابی و ابراهیم شهبازی قپچاق وبه همت انتشارات تیسا در بهار امسال روانه بازار نشر شد در این کتاب ویژگی اصلی تفکر پوپر فهم وکتاب «معرفت شناسی از ديدگاه برخى از فلاسفه اسلامى و غربى» منتشر شد
دین و اندیشه کتاب معرفت شناسی از ديدگاه برخى از فلاسفه اسلامى و غربى منتشر شد کتاب معرفت شناسی از ديدگاه برخى از فلاسفه اسلامى و غربى توسط بوستان کتاب منتشر شد به گزارش خبرگزاری مهر معرفت شناسى از مباحث بسيار پيچيده در فلسفه است كه دستيابى به تبيينى رسا از آن مشكل استپیام تسلیت رشاد در پی ارتحال آیتالله مهدویکنی
سهشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲ ۵۱ آیتالله علیاکبر رشاد رئیس شورای عالی حوزههای علمیه تهران ارتحال آیتالله مهدویکنی را تسلیت گفت به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا متن این پیام به شرح زیر است حضرت آیت الله العظمی سیدعلی خامنهای دام ظلّه الوارف زعیم حکیمهمایش ملی قرآن و معرفتشناسی برگزار میشود
چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳ ۱۸ همایش ملی قرآن و معرفتشناسی در دانشگاه علامه طباطبائی برگزار میشود به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا حجتالاسلام والمسلمین علیرضا قائمیان در نشستی با اعلام برنامههای این همایش اظهار کرد این همایش در راستای معرفت شناسهمايش ملي «قرآن و معرفتشناسی» 5 آبان در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار میشود
دین و اندیشه همایش ها و میزگردها با سخنرانی آیت الله رشاد همايش ملي قرآن و معرفتشناسی 5 آبان در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار میشود همايش ملي قرآن و معرفتشناسي با سخنراني آيتالله علياكبر رشاد دكتر سيد يحيي يثربي حجتالاسلام قائمينيا و برخي از اساتيد فلسفه و علومبرگزاری جلسه سوم کارگاه های حضور/ بررسی معرفت النفس، انقلاب اسلامی و غرب شناسی از دیدگاه اصغر طاهرزاده
دین و اندیشه همایش ها و میزگردها برگزاری جلسه سوم کارگاه های حضور بررسی معرفت النفس انقلاب اسلامی و غرب شناسی از دیدگاه اصغر طاهرزاده بنیاد سمات با همکاری گروه فرهنگی المیزان کارگاه سوم از مجموعه کارگاه های حضور در موضوعات معرفت النفس انقلاب اسلامی و غرب شناسی از دیدگاه اصوقف و احکام آن برای جامعه توسط مبلغان در ماه محرم تبیین می شود
دین و اندیشه همایش ها و میزگردها رئیس سازمان اوقاف وقف و احکام آن برای جامعه توسط مبلغان در ماه محرم تبیین می شود نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه روز گذشته در گردهمایی بزرگ مبلغان سازمان اوقاف و امور خیریه با تاکید بر مطرح کردن وقف و احکام آن توسط مبلغان گفتهمايش ملي «قرآن و معرفتشناسي» برگزار می شود
دین و اندیشه همایش ها و میزگردها 5 آبان ماه همايش ملي قرآن و معرفتشناسي برگزار می شود همايش ملي قرآن و معرفتشناسي به همت گروه معرفت شناسي پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي و با همكاري گروههاي فلسفه و علوم قرآني دانشگاه علامه طباطبايي ره برگزار می شود به گزارش خبرگزاری مدر کرسی نقد نظریه بسیج اساتید مطرح شد رابطه هنر و معرفت از نظر معرفتشناسی و رویکرد قرآن کریم به آن
در کرسی نقد نظریه بسیج اساتید مطرح شدرابطه هنر و معرفت از نظر معرفتشناسی و رویکرد قرآن کریم به آنکرسی نقد نظریات غربی با توجه به لزوم توجه به دغدغههای مقام معظم رهبری در مورد تحول در علوم انسانی به همت بسیج اساتید برگزار میشود که این نظریات در مجموعههای علمی توسط اساتید صاحبدر جمع اعضای سازمان بسیج مداحان استان تهران مطرح شد تبیین آداب ذاکری اهل بیت عصمت و طهارت(ع) توسط آیتالله ری
در جمع اعضای سازمان بسیج مداحان استان تهران مطرح شدتبیین آداب ذاکری اهل بیت عصمت و طهارت ع توسط آیتالله ریشهریآیتالله ریشهری با بیان اینکه خدمتی که به عهده ذاکران اهل بیت عصمت و طهارت ع است بسیار مهم و ارزنده است به تشریح آداب ذاکری اهل بیت عصمت و طهارت ع پرداخت به گزارشبه همت بسیج اساتید کشور کرسی نقد نظریه با موضوع «رابطه هنر با معرفت از منظر معرفت شناسی» برگزار میش
به همت بسیج اساتید کشورکرسی نقد نظریه با موضوع رابطه هنر با معرفت از منظر معرفت شناسی برگزار میشودسازمان بسیج اساتید کشور کرسی نقد نظریه با موضوع رابطه هنر با معرفت از منظر معرفت شناسی را پنجشنبه در دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار میکند به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاریهمزمان با هفته بهداشت روان توسط «به نشر» معرفی میشود مجموعه کتابهای روانشناسی در راستای بهداشت روا
همزمان با هفته بهداشت روان توسط به نشر معرفی میشودمجموعه کتابهای روانشناسی در راستای بهداشت روانیبه مناسبت آغاز هفته ملی بهداشت روان بسته کتابهای روانشناسی فردی انتشارات آستان قدس رضوی در حوزههای مختلف عمومی و تخصصی معرفی میشود به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از روابطرئیس مرکز رسیدگی به امورمساجد ارتحال آیتالله مهدویکنی را تسلیت گفت
سهشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴ ۴۴ رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد با صدور پیامی با برشمردن فضایل آیتالله مهدویکنی رحلت وی را تسلیت گفت به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا متن پیام تسلیت حجتالاسلام والمسلمین حاج علیاکبری به این شرح است بسم الله الرحمن الرحیاسلام هراسی، زیبایی شناسی شعر هیئت، عزاداری در اردبیل در شماره 108 ماهنامه خیمه
دین و اندیشه آیین ها و تشکل های مذهبی اسلام هراسی زیبایی شناسی شعر هیئت عزاداری در اردبیل در شماره 108 ماهنامه خیمه شماره 108 ماهنامه خیمه با موضوع ویژه اسلام رسانههای غربی با آثار و گفتاری از آیت الله مکارم شیرازی جابر عناصری محمد اسفندیاری مهدی امینفروغی محمدعلی مجهشدارآیتالله مکارم شیرازی درباره تحریف عاشورا
هشدارآیتالله مکارم شیرازی درباره تحریف عاشورا دستهایی پنهانی از خارج کشور به دنبال تحریف در این واقعه عظیم تاریخی هستند به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی در مراسم رونمایی از نرم افزار چند رسانهای «ثارالله-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها