تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه انسان چهل ساله شود و خوبيش بيشتر از بديش نشود، شيطان بر پيشانى او بوسه ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804844281




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کتاب هابرماس و پوپر؛ جستارهای معرفت شناسیروانه بازار نشر شد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


دین و اندیشه > اندیشمندان معرفی کتاب/
"کتاب هابرماس و پوپر؛ جستارهای معرفت شناسی"روانه بازار نشر شد
"کتاب هابرماس و پوپر؛ جستارهای معرفت شناسی "نوشته فاطمه گلابی و ابراهیم شهبازی قپچاق وبه همت انتشارات تیسا در بهار امسال روانه بازار نشر شد، در این کتاب ویژگی اصلی تفکر پوپر فهم و مداقه وی بر روی عینیت و عقلانیت و همچنین سیاست و جامعه معرفی شده است. وی از فلسفه علم به سیاست و جامعه رسیده است. پوپر عمدتا با کتاب های "جامعه باز و دشمنان آن" و "فقر تاریخی گری" در کنار تأثیر گذاری بر علوم طبیعی و نظریه سیاسی، در علوم اجتماعی نیز توجه های فراوانی را به خود جلب کرده است.



به گزارش خبرنگار مهر،"کتاب هابرماس و پوپر؛ جستارهای معرفت شناسی" نوشته فاطمه گلابی و ابراهیم شهبازی قپچاق، تلاشی است درجهت شناساندن آرای این دو متفکر و اختلافات  این دو در عرصه فلسفه و جامعه شناسی. این کتاب شامل هفت فصل و یک پیش گفتار  به چاپ رسیده است. فصل اول کتاب به کلیات از جمله پرسش های پیش رو و واکاوی مفاهیم اساسی، معرفت شناسی، کاربرد پذیری، انواع دانش، معرفت شناسی در نگاه جامعه شناختی، معرفت شناسی، روش سناسی و روش، معرفت شناسی در نگاه انتقادی  می پردازد.  نویسندگان در این فصل می آورند که هابرماس در دنیای انگلیس زبان بیشتر به عنوان مبدع" نظریه کنش ارتباطی"، با مقاله های مختلف درباره "اخلاق گفتمان" و "میان وقایع و قواعد" شناخته شده است. یورگن هابرماس همچنین به عنوان چراغ راهنمای نسل دوم نظریه پردازان مکتب فرانکفورت و ثمره رویکرد های انتقادی نسل اول مکتب فرانکفورت به حساب می آید. هم چنین به جرأت می توان گفت که کارل پوپر پرنفوذترین فیلسوف علم طبیعی قرن بیستم است که به دلیل انتقاد گرایی سیاسی اش معروف است. پوپر عمدتا با کتاب های "جامعه باز و دشمنان آن" و "فقر تاریخی گری" در کنار تأثیر گذاری بر علوم طبیعی و نظریه سیاسی، در علوم اجتماعی نیز توجه های فراوانی را به خود جلب کرده است. ویژگی اصلی تفکر پوپر فهم و مداقه وی بر روی عینیت و عقلانیت و همچنین سیاست و جامعه است. وی از فلسفه علم به سیاست و جامعه رسیده است. در فصل دوم به معرفت شناسی هابرماس پرداخته شده است، در این فصل به نظریه و عمل، در منطق علوم اجتماعی، دانش و علایق انسانی، دانش معطوف به کار، دانش عملی، دانش رهایی بخش و طرح کلی از معرفت شناسی هابرماس پرداخته می شود. فصل سوم تحت عنوان معرفت شناسی کارل پوپر است که در آن به منطق اکتشاف عملی، مسئله استقرا، ابطال پذیری به عنوان جایگزین، فقر تاریخیگری، رئالیسم و هدف علم، جامعه باز و دشمنان آن، تحلیل موقعیتی و نظریه سه جهان دانش پرداخته شده است. در فصل چهارم تحت عنوان هابرماس و پوپر؛ تحلیل های تبینی –مقایسه ای اختصاص داده شده که در آن به تفاوت ها در زمینه تاریخی، گرایش های سیاسی، تفکرات غایت شناسانه و شباهت های این دو متفکر پرداخته شده است. در صفحه 116 کتاب می خوانید" مارکسیسم در زمینه های ایدئولوزیک عمل می کرد؛ چیزی که بنا به اعتقاد مارکسیست ها گامی در راستای انحلال سرمایه داری و پیروزی کمونیسم به شمار می رفت. این عامل موجب ضمیمه شدن اتریش به امپراتوری رایش در آلمان شد؛ چیزی که تبعید پوپر را از سرزمین مادری اش در پی داشت. آثار برجسته پوپر در زمینه اجتماعی، فقر تاریخی گری و جامعه باز ودشمنان آن دستاورد دفاع قدرتمند او از لیبرالیسم به عنوان فلسفه اجتماعی و سیاسی و نقد اندیشه های فیلسوفانی بود که به توتالیتاریانیسم معتقد بودند. اینها همه، دستاورد دگرگونی های اجتماعی به شمار می رفتند. ارائه برخی نظریات وانجام تلاش ها در زمینه فلسفه و روش علم به وسیله پوپر، موجب حیرت در میان فلاسفه علم عصر حاضر شد و طرفدارانی مانند هایک، میلتون فریدمن، امره لاکاتوش، استیفن هاوکینگ و عبدالکریم سروش را تحت تأثیر خود قرار داد؛ به گونه ای که استیفن هاوکینگ، بزرگترین فیزکدان حال حاضر جهان معتقد است: به نظر من یک نظریه علمی مناسب... باید بر پایه فلسفه علم استوار باشد وآن رویکرد پوزیتیویستی است که از جانب کارل پوپر و دیگران اتخاذ شده است. نظریه خوب پدیده های بیشتری را تشریح خواهد کرد که بر پایه فرضیه های کم استوار شده و پیش بینی هایی می کند که قابل آزمایش باشند."   در فصل پنجم که به عنوان هابرماس و پوپر؛ مقایسه مکاتب و دیدگاه ها آمده است. در این فصل نویسندگان تحت تفاوت ها به مکتب فرانکفورت در مقابل مکتب اثبات گرایی، انتقاد گرایی هابرماس و پوپر، پایه های معرفت شناسی هابرماس و پوپر: پاسخ به پرسش نخست، رابطه نظریه با عمل در اندیشه هابرماس و پوپر، آرای هابرماس و پوپر درباره ارزش، تبیین گرایی پوپر در مقابل رهایی گرایی هابرماس: پاسخ به پرسش دوم، روش شناسی هابرماس و پوپر در علوم در علوم اجتماعی: پاسخ پرسش سوم را در قالب تفاوت های این دو متفکر تبیین کرد ه اند. در قسمت دوم به شباهت های این دو متفکر در شباهت های معرفت شناختی، تحلیل روابط روش شناختی- معرفت شناختی پرداخته شده است. هر دو فیلسوف از حوزه عمومی و جامعه ای که از ویژگی دیالوگ آزاد برخوردار باشند، دفاع می کنند. هر چند هابرماس و پوپر حوزه متفاوتی در علوم وعلوم اجتماعی دارند، اما هر دوی آنها را می توان انتقاد گرا نامید، با این تفاوت که یکی انتقادگرای وابسته به مکتب فرانکفورت و دیگری انتقادگرای عقلانی است که تفکرات بزرگانی چون افلاطون و مارکس را مانع ایجاد جامعه باز می داند و با انتقاد از روش های معمول حصول علم، مانند استقراگرایی، بر حوزه دیگری از انتقاد وارد می شود؛ به هر حال، هر دو اندیشمند را می توان در حوزه انتقاد گرایی قرار داد. به طور کلی می توان گفت هابرماس و پوپر از آنجا که در مکتب خود با یکدیگر تفاوت اساسی دارند، در روش شناسی خود به نکات مشترک کمی برخوردار هستند، اما اشتراکات ضمنی وغیر مستقیمی می توان در بین نظریات، آرمان ها و روش های آنها پیدا کرد.  فصل ششم این کتاب به رویکرد معرفت شناختی هابرماس و پوپر به علوم اجتماعی که شامل نقد هابرماس و نقد پوپر است اختصاص داده شده و در فصل هفتم با عنوان یورگن هابرماس یا کارل پوپر به نتایج بحث هابرماس و نتایج بحث پوپر پرداخته شده، در ادامه به جامعه شناسی و معرفت شناسی: پاسخ به پرسش چهارم و یورگن هابرماس یا کارل پوپر: پاسخ به پرسش پنجم و در نهایت پیشنهاد نظری: پاسخ به پرسش ششم می رسد این کتاب به همت انتشارات تیسا در شمارگان 1000 نسخه و با قیمت 11000 تومان در بهار 1393 منتشر و روانه بازار نشر شده است. 


۱۳۹۳/۷/۲۱ - ۱۰:۴۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 37]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن