تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1834473530
در کرسی نقد نظریه بسیج اساتید مطرح شد رابطه هنر و معرفت از نظر معرفتشناسی و رویکرد قرآن کریم به آن
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: در کرسی نقد نظریه بسیج اساتید مطرح شد
رابطه هنر و معرفت از نظر معرفتشناسی و رویکرد قرآن کریم به آن
کرسی نقد نظریات غربی با توجه به لزوم توجه به دغدغههای مقام معظم رهبری در مورد تحول در علوم انسانی به همت بسیج اساتید برگزار میشود که این نظریات در مجموعههای علمی توسط اساتید صاحبنظر نقد و بررسی خواهد شد.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی سازمان بسیج اساتید، اولین کرسی نقد نظریات غربی با عنوان «رابطه هنر و معرفت از نظر معرفتشناسی» به همت بسیج اساتید کشور و به میزبانی دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد. رضا کیانینژاد، مسئول سازمان بسیج دانشگاههای استان خوزستان در این نشست، اظهار کرد: کرسی نقد نظریات غربی با توجه به لزوم توجه به دغدغههای مقام معظم رهبری در مورد تحول در علوم انسانی برگزار میشود که لازم است این نظریات در مجموعههای علمی توسط اساتید صاحبنظر نقد و بررسی شود و پس از آن نتایج این مقالات در قالب کتاب چاپ شود و در اختیار دانشگاهیان قرار گیرد. وی گفت: این کرسی با عنوان «رابطه هنر و معرفت از نظر معرفتشناسی» توسط حجتالاسلام حسین هاشمنژاد، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ارائه میشود. 6 نفر از اساتید به عنوان هیئت داوران، داوری این مقاله را بر عهده دارند که سبحانی، نیکسیرت، ارزیابان مقاله، براتی، صفری و خادمی داوران آن و دبیر جلسه علی مطوری رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی هستند. در ادامه، علی مطوری، رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به پیشینه علمی خوزستان و اهمیت برگزاری چنین جلساتی، اظهار کرد: برگزارکننده این جلسه سازمان بسیج اساتید دانشگاههای استان خوزستان با همکاری دانشگاه شهید چمران اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه پیام نور و تحت هدایت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای خوزستان است. حجتالاسلام والمسلمین حسین هاشمنژاد، پژوهشگر و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران نیز به ارائه مقاله خود با عنوان «رابطه هنر و معرفت از نظر معرفتشناسی» پرداخت و با بیان دو مقدمه درباره عنوان مقاله، اظهار کرد: هنر مهم است و این امر بدیهی است و نیازی به استدلال ندارد. فلسفه هنر نیز مانند هنر مهم است، فلسفههای مضاف مهم هستند چراکه فلسفه به ما هو فلسفه در جامعه حضور و ظهور ندارد و این فلسفههای مضاف هستند که فلسفه را تبدیل به رفتار میکنند مانند فلسفه اخلاق، فلسفه هنر و دیگر موارد. *چیستی معرفت(علم) و اقسام آن این محقق ادامه داد: معرفت در این نوشته به معنای عام، مترادف با دانش، علم و ادراک است. علم در تقسیم اولیه به «علم حضوری» (وجود معلوم نزد عالم) و «علم حصولی» (وجود ذهنی معلوم نزد عالم) تقسیم شده است. «علم حضوری» خود شامل علم انسان به حالات نفس خود و علم انسان به خداوند است که با تزکیه همراه است و عرفان را تشکیل میدهد. در عرفان است که غبارهای ماده زدوده میشود و انسان به ملکوت خود پی میبرد و آن عینالربط بودن انسان به اقیانوس هستی و حقتعالی است. «علم حصولی» نیز به «تصور» و «تصدیق» تقسیم میشود. «تصور» شامل تک مفاهیم است که وقتی این مفاهیم با هم پیوند برقرار میکنند گزاره یا «تصدیق» را شکل میدهند. *هنر چیست؟ وی در مورد بخش دیگر مقاله با عنوان «هنر چیست؟»، بیان کرد: دانشمندان از دیرباز نظرات مختلفی در این باره اظهار کردهاند، از جمله افلاطون که ویژگی ذاتی هنر را محاکات میداند، یعنی از نظر او هنر تقلید و بازنمایی طبیعت است. در قرن نوزدهم نقدهایی بر این تعریف وارد شد که این تعریف همه مصادیق هنر را پوشش نمیدهد. تولستوی در کتاب «هنر چیست» که کتاب بسیار مهمی در فلسفه هنر است تعریف دیگری ارائه داد و اظهار کرده آنچه در هنر ذاتی است انتقال احساسات درونی است. به این نظریه نیز نقدهایی وارد شد تا اینکه دیدگاه فرمالیسم یا صورتگرایی مطرح شد. هاشمنژاد در توضیح این دیدگاه گفت: این دیدگاه قائل به این موضوع است که محال است مصنوعی پیدا کنیم که علت صوری نداشته باشد، به عبارتی محال است انسان چیزی ساخته باشد که فرم، صورت و یا چهارچوب نداشته باشد. در نقد این دیدگاه به عام بودن این نظریه اشکال وارد شده است. از این رو فصلی برای آن گذاشتند و گفتند هنر فرم دلالتگر است و بر یک مضمون و سوژهای دلالت میکند. بهطور مثال ماشین و ساختمان نیز فرم هستند اما بر پیام مفهومی و معنوی دلالت نمیکنند، اما هنر، این دلالت را دارد. این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: ناقدان پیوسته نقضهایی را بر این نظریه ارائه کردند و بعدها از یافتن ذاتی هنر مأیوس شدند. ابنسینا در یکی از آثار خود اظهار میکند که ما مجبوریم به تعریفهای حد ناقص بسنده کنیم چراکه ما به ذات اشیاء راهی نداریم. این مطلب ایده تعریفناپذیری هنر ویتگنشتاین را زمینهسازی کرد. *اقسام هنر وی در ادامه ارائه مقاله خود به اقسام هنر اشاره کرد و گفت: اقسام هنر در یک تقسیمبندی شامل هنر فاخر (هنری که فرهیختگان را جذب میکند) و هنر نازل (هنری که عامه مردم به دنبال آن هستند)، در یک دستهبندی دیگر شامل هنر رحمانی (هنری که ما را به خدا نزدیک میکند) و هنر شیطانی (هنری که ما را از خدا دور میکند) و در تقسیمبندی دیگری شامل هنر برای غیر هنر (به منظور استفاده سیاسی، اقتصادی، نظامی) و هنر برای هنر(به منظور کسب لذت هنری که بحث مبسوطی در روانشناسی است) میشود. *رابطه بین هنر و معرفت نویسنده مقاله «رابطه هنر و معرفت از نظر معرفتشناسی» در ادامه به نظریات مختلف مطرح شده در مورد رابطه بین هنر و معرفت پرداخت و گفت: درباره دیدگاه افلاطون در زمینه ارتباط هنر و معرفت باید گفت وی به عنوان یک فیلسوف هنرستیز معروف شده است اما این موضوع به علت یک مغالطه است که هماکنون نیز رایج است به این معنا که گاه برای استدلال به سخنان فردی، همه سخنان او را در نظر نمیگیریم بلکه تنها به تعدادی از جملات وی بسنده و استدلال میکنیم و پس از آن به نتیجهگیری خاصی میرسیم. هاشمنژاد با اشاره به دیدگاه افلاطون با عنوان «عالم مُثُل» گفت: براساس این نظر حقایق این عالم سایهای از «عالم مثل» است. این نظریه مخالف و موافق دارد. ملاصدرا تا حدودی موافق این نظریه است. به اعتقاد افلاطون آنچه در طبیعت وجود دارد سایهای از حقایق واقعی و اصیل «عالم مثل» است و اینکه هنرمند از این سایه الگوبرداری کند باعث میشود که سه مرتبه از حقیقت دور شود؛ از این رو میگوید در شهر آرمانی برای هنرمند جایی نیست. وی افزود: او استدلال دیگری هم دارد و میگوید چون هنر با قوه تخیل سروکار دارد و قوه عاقله را درگیر نمیکند، پس کنش کمارزشی است، اما همین افلاطون در جایی میگوید ما برای تربیت فرزندان خود به شعر متعالی نیاز داریم و شعر شاعران فرهیخته برای اینکه فرزندان ما روان ظریف و روحی لطیف پیدا کنند، لازم است. بنابراین نتیجه میگیریم افلاطون با هنر نازل و شیطانی مخالف است اما هنر متعالی را ارزشمند میداند. این محقق گفت: در ادامه ارسطو نیز همان تعریف از هنر را دارد اما مانند افلاطون محاکات را چیز بدی نمیداند و به هنر احترام میگذارد. پس از ارسطو به افلوطین میرسیم که او نیز هنر را محاکات میدانست اما معتقد بود که برخلاف زعم افلاطون، هنر محاکات از طبیعت نیست، بلکه تقلیدی از صور معقول است؛ به این صورت که روح هنرمند عروج پیدا میکند و از صور «عالم مُثُل» تقلید میکند. به این شکل افلوطین هنر را در جایگاه متعالی مینشاند و معرفت را جزء لاینفک هنر میداند. وی ادامه داد: بعد از او کانت که بزرگترین فیلسوف غرب پس از رنسانس محسوب میشود، معتقد بود هنر علم نیست، فن و مهارت است و پس از وی دیدگاههای دیگری از جمله از سوی هگل که مشکلنویسترین فیلسوف غرب محسوب میشود مطرح شد. هگل نگاهی متعالی به هنر دارد و معتقد است در هنر، این انسان است که برای آفرینش، ابزار خداوند میشود. چنانکه در خلق عالم طبیعت فرشتگان وسایط هستند، در خلق اثر هنری انسان ابزار خداوند میشود و چون انسان اشرف مخلوقات است هنر از طبیعت بالاتر است. *هنر خلق صورت (فرم) زیباست این محقق در جمعبندی سخنان خود اظهار کرد: با بررسی آثار فیلسوفان اسلامی به این نتیجه میتوان رسید که هنر را باید به زیبایی ارتباط دهیم و زیبایی نقش مهمی را در هنر ایفا میکند. با توجه به دیدگاههای ابن سینا در این زمینه به این تعریف میرسیم که هنر خلق صورت(فرم) زیباست؛ گرچه مفهوم زیبایی نسبی است و تعریف بسیار متغیری در طول تاریخ داشته است وهر تعریفی از زیبایی داشته باشیم میتوانیم در این تعریف هنر بگنجانیم. هاشمنژاد با اشاره به برخی تعاریف زیبایی گفت: زیبایی گاه به تناسب تعریف شده است. در رویکرد فرمالیسم زیبایی به معنای جلب توجه است؛ با این نگاه بسیاری از انیمیشنهای و کارهای هنری کنونی را میتوان تحلیل کرد که صرفاً به دنبال جلب توجه هستند. هنر در انسان جلوهای از زیبا آفرین بودن خداوند در روح انسان است. این محقق تصریح کرد: در قرآن کریم خداوند احسنالخالقین معرفی شده است؛ یعنی ضمن اینکه آفریننده است زیبا نیز آفریده است. در اینجا موضوعی پیش میآید که ممکن است بسیاری از چیزهای در نظر ما زیبا نباشد؛ در پاسخ باید گفت ملاک تشخیص زیبایی چشمان ما نیست و انسان معیار تشخیص زیبایی عالم نیست. با توجه به اینکه انسان روح خدایی دارد هنر، جلوهای از زیبا آفرین بودن خداوند در انسان است. نویسنده مقاله «رابطه هنر و معرفت از نظر معرفتشناسی» در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص رابطه هنر و معرفت اظهار کرد: اگر منظور از علم، مطلق آن اعم از تصور و تصدیق باشد، معرفت در هنر حضور دارد و هنر از جنس معرفت است. چون در هنر تصور و تصدیق وجود دارد، اما این معنای اعم خیلی رایج نیست و با کانت و هیوم از معرفتشناسی مفاهیم جدا شدهایم و معرفتشناسی گزارهای شده است. اگر مراد از شناخت، گزارهها باشند، حق و انصاف این است که این باور صادق موجه در هنر حضور ندارد، مثلاً در زیبا نواختن چنین گزارهای نداریم؛ اما در برخی شاخهها مثل ادبیات این گزارهها وجود دارد. در نتیجه با این نگاه، معرفت، ذاتی هنر نیست، چراکه اگر ذاتی هنر بود باید در تمامی شاخههای آن وجود داشته باشد. هاشمنژاد در ادامه سخنان خود در مورد معرفتبخش بودن یا نبودن هنر گفت: این موضوع تشکیکی است به این معنا که در همه هنرها چنین چیزی وجود ندارد چنانکه علامه جعفری بیان میکند که موسیقی عواطف را تحریک میکند اما معرفتبخش و معرفتافزا نیست، اما ممکن است زمینه را برای افزایش معرفت فراهم کند ولی در شعر و ادبیات و فیلمهای تاریخی و مستند یقیناً معرفتبخشی وجود دارد. *رویکرد خداوند متعال، قرآن کریم و ائمه معصوم(ع) به هنر این محقق در پایان ارائه خود پیرامون رویکرد خداوند متعال، قرآن کریم و ائمه معصوم(ع) به هنر، گفت: رویکرد خداوند، قرآن و ائمه(ع) همان استفاده از هنر برای پیامهای متعالی است. چنانکه میدانیم اکثر افرادی که در صدر اسلام جذب اسلام میشدند بیشتر جذب زیبایی ظاهری قرآن میشدند. بعدها نیز بسیاری از افراد از طریق همین زیبایی قرآن مسلمان شدند چنانکه برخی افراد با قرائت قرآن عبدالباسط مسلمان شدند. بنابراین در دین اسلام این نگاه وجود دارد که از هنر بهعنوان فرمی برای انتقال پیامهای برتر و رشد دهنده استفاده کنیم. انتهای پیام/
93/08/05 - 10:43
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 29]
صفحات پیشنهادی
به همت بسیج اساتید کشور کرسی نقد نظریه با موضوع «رابطه هنر با معرفت از منظر معرفت شناسی» برگزار میش
به همت بسیج اساتید کشورکرسی نقد نظریه با موضوع رابطه هنر با معرفت از منظر معرفت شناسی برگزار میشودسازمان بسیج اساتید کشور کرسی نقد نظریه با موضوع رابطه هنر با معرفت از منظر معرفت شناسی را پنجشنبه در دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار میکند به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاریمسئول دبیرخانه کانونهای مساجد خراسان جنوبی مطرح کرد فعالیت 265 کتابخانه زیر نظر کانون فرهنگی هنری مساجد خراس
مسئول دبیرخانه کانونهای مساجد خراسان جنوبی مطرح کردفعالیت 265 کتابخانه زیر نظر کانون فرهنگی هنری مساجد خراسان جنوبیمسئول دبیرخانه کانونهای فرهنگی هنری مساجد خراسان جنوبی گفت در حال حاضر 160 کتابخانه مخزندار و 105 کتابخانه باز زیر نظر دبیرخانه کانونهای فرهنگی هنری مساجد استامشاور امور بانوان وزیر ارشاد مطرح کرد معرفی کرمان به عنوان پایتخت هنری کشور
مشاور امور بانوان وزیر ارشاد مطرح کردمعرفی کرمان به عنوان پایتخت هنری کشورمشاور امور بانوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت کرمان باید با توجه به پشتوانههای هنری و غنای عظیم علمی به عنوان پایتخت هنری کشور مطرح شود به گزارش خبرگزاری فارس از کوهبنان عفت شریعتیکوهبنانی ظهر امروزکارگاه دانش افزایی نظریه علوم انسانی اسلامی در قم برگزار می شود
دین و اندیشه همایش ها و میزگردها با سخنرانی آیت الله رشاد کارگاه دانش افزایی نظریه علوم انسانی اسلامی در قم برگزار می شود کارگاه دانش افزایی نظریه علوم انسانی اسلامی با سخنرانی و ارائه مقاله توسط آیت الله علی اکبر رشاد ویژه اعضای هیئت علمی پنج شنبه 24 مهرماه سال جاری در تالاداریوش شایگان مطرح کرد: رابطه کمنظیر ایرانیان با شاعران
سهشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱ ۵۳ در نشست رونمایی از کتاب پنج اقلیم داریوش شایگان او از رابطه عمیق و کمنظیر ایرانیان با شاعرانشان گفت به گزارش ایسنا در مراسم رونمایی از کتاب پنج اقلیم حضور داریوش شایگان چهرههای فرهنگی چون ژاله آموزگار حسن انوشه محمدرضا باطنی بهاءالدین خرمشاهنظریه پیچیدگی و استفاده از آن در اقتصاد
یکشنبه ۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴ ۵۷ مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی نظریه پیچیدگی و استفاده از آن در اقتصاد را بررسی کرد به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا دفتر مطالعات اقتصادی مرکز پژوهشها اعلام کرد گرچه از تولد نظریه پیچیدگی بیش از بیست سال می گذرد اما کاربرمسئول سازمان بسیج هنرمندان استان همدان خبر داد 17 اثر راه یافته از تئاتر بسیج به مرحله منطقهای غرب کشور
مسئول سازمان بسیج هنرمندان استان همدان خبر داد17 اثر راه یافته از تئاتر بسیج به مرحله منطقهای غرب کشورمسئول سازمان بسیج هنرمندان استان همدان از 17 اثر راه یافته تئاتر بسیج به مرحله منطقهای جشنواره تئاتر غرب کشور خبر داد به گزارش خبرگزاری فارس از همدان رسول کرمی پیش از ظهر امردر گفتوگو با فارس مطرح شد رضایت شهرام مکری از نحوه اکران «ماهی گربه» در «هنر و تجربه»/ شی
در گفتوگو با فارس مطرح شدرضایت شهرام مکری از نحوه اکران ماهی گربه در هنر و تجربه شیوه سنتی اکران فیلمها قدیمی شده استکارگردان فیلم سینمایی ماهی و گربه درباره اکران فیلمش در گروه هنر و تجربه گفت من از نحوه اکران گروه هنر تجربه به این دلیل راضی هستم چون برای دیده شدن آثار تلاشکارشناس صندوق اعتباری هنر همدان مطرح کرد اعلام نحوه دریافت خسارت بیمه تکمیلی درمان هنرمندان
کارشناس صندوق اعتباری هنر همدان مطرح کرداعلام نحوه دریافت خسارت بیمه تکمیلی درمان هنرمندانکارشناس صندوق اعتباری هنر استان همدان گفت مدارک مورد نیاز و نحوه دریافت خسارت بیمه تکمیلی درمان هنرمندان اعلام شد مرتضی بیات در گفتوگو با خبرنگار فارس در همدان اظهار کرد آن دسته از اعضایرابطه فرم و محتوا در اثر هنری از نگاه رهبر انقلاب
رابطه فرم و محتوا در اثر هنری از نگاه رهبر انقلاب خبرگزاری رسا ـ رهبر معظم انقلاب برای رسیدن به هنری که از هر نظر فاخر و عمیق باشد تبیین مینمایند که قبل از هرچیز باید شخصیت هنرمند شخصیتی عمیق و خود ساخته باشد و با توجه به همین اصل است که میتوان به خوبی با دیدن یک اثر هنری به شهمايش ملي «قرآن و معرفتشناسي» برگزار می شود
دین و اندیشه همایش ها و میزگردها 5 آبان ماه همايش ملي قرآن و معرفتشناسي برگزار می شود همايش ملي قرآن و معرفتشناسي به همت گروه معرفت شناسي پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي و با همكاري گروههاي فلسفه و علوم قرآني دانشگاه علامه طباطبايي ره برگزار می شود به گزارش خبرگزاری مفرماندار نظرآباد مطرح کرد رشد 33 درصدی ازدواج در نظرآباد
فرماندار نظرآباد مطرح کردرشد 33 درصدی ازدواج در نظرآبادفرماندار نظرآباد گفت در 6 ماهه نخست سال جاری تعداد ازدواجهای ثبت شده در این شهرستان 765 مورد است که با توجه به ثبت ازدواج در مدت مشابه سال قبل که 576 مورد بوده شاهد رشد 33 درصدی ازدواج هستیم به گزارش خبرگزاری فارس از نظرآهاشمی در نشست خبری مطرح کرد رویکرد علمی و تخصصی به کرسیهای آزاداندیشی/برگزاری جشنواره ملی حرکت در شیراز
هاشمی در نشست خبری مطرح کردرویکرد علمی و تخصصی به کرسیهای آزاداندیشی برگزاری جشنواره ملی حرکت در شیرازمعاون فرهنگی وزارت علوم با بیان اینکه باید یک نگاه علمی تخصصی و بنیادی در بحث برگزاری کرسیهای آزاداندیشی وجود داشته باشد گفت جشنواره ملی حرکت 27 مهر ماه در شیراز برگزار میرئیس سازمان بسیج هنرمندان استان زنجان خبر داد پنجم آذر آخرین مهلت ارائه آثار به جشنواره هنرهای تجسمی زنجان
رئیس سازمان بسیج هنرمندان استان زنجان خبر دادپنجم آذر آخرین مهلت ارائه آثار به جشنواره هنرهای تجسمی زنجانرئیس سازمان بسیج هنرمندان استان زنجان گفت پنجم آذر ماه آخرین مهلت ارائه آثار به جشنواره هنرهای تجسمی بسیج هنرمندان است سید جواد هاشمی امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در زننظریه ابتناء، مبنای متقن و منحصر برای تأسیس روششناسی علم دینی است
دین و اندیشه همایش ها و میزگردها با ارائه مقاله نظریه علم دینی توسط آيت الله رشاد نظریه ابتناء مبنای متقن و منحصر برای تأسیس روششناسی علم دینی است آيت الله علی اکبر رشاد در کارگاه دانش افزایی نظریه علوم انسانی اسلامی در ارائه مقاله نظریه علم دینی گفت نظریه ابتناء مبنمسئول بسیج هنرمندان ریگان عنوان کرد اجرای برنامههای متنوع در مناطق عشایری ریگان
مسئول بسیج هنرمندان ریگان عنوان کرداجرای برنامههای متنوع در مناطق عشایری ریگانمسئول بسیج کانون هنرمندان شهرستان ریگان گفت به مناسبت ایام اعیاد مذهبی و ملی هنرمندان کانون هنرمندان بسیج این شهرستان در مناطق صعبالعبور عشایری ریگان هنرنمایی میکنند محسن سلطانآبادی امروز در گفتوتحلیل نظریهپرداز سرشناس روابط بینالملل از رخدادهای شرق اروپا جان مرشایمر: آمریکا و متحدان اروپائیش مقصر اصلی
تحلیل نظریهپرداز سرشناس روابط بینالملل از رخدادهای شرق اروپاجان مرشایمر آمریکا و متحدان اروپائیش مقصر اصلی در بحران اوکراین هستنداستاد روابط بین الملل و نظریه پرداز مشهور آمریکایی در مقالهای به بحران اخیر در اوکراین پرداخته و غرب و بویژه آمریکا را مقصر اصلی در تحولات اخیر منط-
سیاسی
پربازدیدترینها