محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1844156378
علامهطباطبایی مقام عقل و تعبد را با هم جمع کرده بود/ او بدون استاد مولف المیزان شد
واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:
علامهطباطبایی مقام عقل و تعبد را با هم جمع کرده بود/ او بدون استاد مولف المیزان شد فرهنگ > دین و اندیشه - آیتالله جوادی آملی گفت: «بعضی از مراجع نجف که به ایران آمده و همدوره و علامه طباطبایی بودند می گفتند که این حرفهای آقای طباطبایی برای خودش است، برای اساتیدش نیست، زیرا من اساتید ایشان را در نجف میشناسم هرگز آنها به این عمق و ژرفا فکر نمیکردند.»
به گزارش خبرآنلاین، آیتالله جوادی آملی در پیامی به همايش بينالمللی «انديشههای علامه طباطبايی در تفسير الميزان» به ویژگی های علمی علامه پرداخته است. خلاصه نکات مطرح شده در این پیام را در ادامه می خوانید. * ذات اقدس الهي عالمان دين را جزء «بقيةالله» ناميد؛ اين واژه پربرکت «بقيةالله» از اسماي توقيفي وجود مبارک حضرت نيست، نظير «اسماءالله» نيست، آنچه صبغه الهي دارد و ميماند اين «بقيةالله» است. همه انبيا و اولياي الهي در ساختار خلقت «بقيةالله» هستند و عالمان دين که وارثان انبياي الهي می باشند اينها هم «بقيةالله» هستند؛ منتها در قله اين وصف ممتاز وجود مبارک حضرت قرار دارد، وگرنه قرآن کريم از عالمان دين به عنوان ﴿أُولُوا بَقِيةٍ﴾ ياد ميکند و ميفرمايد چرا «اولوا بقية» جلوي فساد و ضعف فرهنگي جامعه را نگرفتند و نميگيرند. * وجود مبارک اميرمؤمنان(ع) که فرمود: «الْعُلَمَاءُ بَاقُونَ» را از همين کلمه گرفته است؛ منتها شرط بقاي عالِم اين است که آن تعهدات الهي را خوب درک کند اولاً، باور کند ثانياً، عمل کند ثالثاً، منتشر کند رابعاً، انتشار آن به صبغه فرهنگي و سخنراني و تأليف و تصنيف بستگی دارد، خامساً و سادساً. * اگر عالمي بر آن جنگ فقر و غنا صحه بگذارد و بگويد فقر و غنا با هم در جنگ هستند نه فقير و غني و بايد فقر برداشته شود و در جامعه با شغل و اشتغال زندگي کنند، چنين عالمي به عهدش عمل کرده است. وجود مبارک حضرت امير به فقير کمک نميکرد، کمک کردن به فقير يک کمک عاطفي است؛ اما فقرزدايي، جنگ با فقر و ريشهکن کردن فقر کار عقلاني است، علي(ع) عاقلانه کار ميکرد. از واشنگتن تا تاشکند و از تاشکند تا واشنگتن کشورهاي الحاد و کفر و شرک کم نيستند، همه اينها به فکر فقرا هستند، حمايت از فقير يک کار عاطفيِ مياني است، آن کار عقلاني همان است که وجود مبارک حضرت فرمود: من اگر فقر را ببينم گردنش را ميزنم. * «الْعُلَمَاءُ بَاقُونَ مَا بَقِيَ الدهْرُ» و علامه طباطبايي به نوبه خود آنچه مقدور و ميسور او بود اينچنين بود اولاً و ثانياً جامعيتي را که ذات اقدس الهي به انبيا و اوليا و اهل بيت(عليهم الصلاة و عليهم السلام) داد به وارثان آنها هم مرحمت کرد، «الْعُلَمَاءَ وَرَثَةُ الْأَنْبِيَاءِ». * مرحوم علامه طباطبايي(رضوان الله تعالی عليه) جزء احياگران علوم الهي بود، علم را با برهان ميشود احيا کرد، علم را با استدلال ميشود احيا کرد، علم را با عمل صالح ميشود احيا کرد. جامعيت مرحوم علامه طباطبايي که از نوشتههاي ايشان مشخص است؛ اين بزرگوار در بخشهاي گوناگون روشهاي معرفتي جامع بودند، هم روش تجربي را برای آنجا که لازم بود و نيمهتجربي را که رياضي است در بحث رياضيات بسيار غني و قوي بودند و اين تحرير اقليدس را کاملاً خوانده بود، ثاوذوسوس را که من نسخه خطي را از او گرفته بودم کاملاً خوانده بود، مالاناوس را خوانده بود و اينها را نزد اساتيد رياضيدان نجف خوانده بود، به همان تعبير و لهجه ظريف آذريزبانش ميگفت مقاله دهِ اقليدس گويا انسان، عزرائيل را از نزديک ميبيند، چون مقاله ده اقليدس واقعاً بسيار دشوار است. آن روز درک هندسه فضايي بسيار مشکل بود، زيرا معلم و استاد نقشهاي که ميکشيد مسطح بود و شاگرد ناچار بود مجسم تحويل بگيرد که آن بُعد سوم از ذهنش ميرفت. استاد از کُره سخن ميگفت؛ ولي شاگرد دايره تحويل ميگرفت، استاد از مکعب سخن ميگفت، او مربع تحويل ميگرفت؛ اين بود که مشکلات مسئله فضايي بسيار پيچيده بود، مرحوم علامه در آن بخش هم غني و قوي بود. * برهاني را که جناب بوعلي تبيين کرد از کتابهاي غني و قوي و استدلالي و متقن است که علامه تدريس کرد و در محضرش ما تتلمذ کرديم، اين تفکر عقلاني و منطقي ايشان بود. پس از اين رشتههاي تجربي و نيمه تجربي و تجريدي کلامي و تجريدي فلسفي و تجريدي عرفان نظري که در تمهيدالقواعد و مانند آن بود، ايشان کارآمد بود؛ اين هم يکي از نمونههاي جامعيت علمي ايشان در بخشهاي علم حصولي. * در بخشهاي علم شهودي هم که به لطف الهي اسراري را که ذات اقدس الهي با ايشان در ميان گذاشت که کسي نميدانست؛ ولي روابط خاصي که داشتند چه با قرآن و چه با عترت(عليهم الصلاة و عليهم السلام) در مکتوبات ايشان کاملاً مشخص بود. مستحضريد که بالأخره کسي که استاد نداشته باشد و حرفها را خودش طرح، طراحي و مهندسي کند مخصوصاً حرفهايي که فاصلهاش با حرفهاي قبلي خيلي باشد، معلوم ميشود از جاي ديگر جوشيده است. بعضي از مراجع نجف(رضوان الله عليهم) که به ايران آمده بودند و همدوره و همسن مرحوم علامه طباطبايي بودند چندين بار به من گفتند که اين حرفهاي آقاي طباطبايي براي خودش است، براي اساتيدش نيست، زيرا من اساتيد ايشان را در نجف ميشناسم هرگز آنها به اين عمق و ژرفا فکر نميکردند و تعبير انسان کامل را ما از آن مرجع درباره علامه طباطبايي مکرر شنيديم، فرمود ايشان انسان کامل است. * جامعيت مرحوم علامه اين بود که بين سرشت عقلي و سرنوشت تعبد، جمع کردن بسيار سخت است؛ کسي که سرشت او عقلاني است با برهان زندگي ميکند، اين شخص متعبد باشد خيلي سخت است. کمتر کسي است که سرشت او عقلاني باشد و اما عبد محض باشد، سرش آن است که تعقل او کامل بود و در مقام تعقل فهميد هيچ راهي نيست جز اهل بيت، اين را عقلِ محض ثابت کرد؛ عصمت آن راه است و فهميد که عقل در جهان هيچ کاره است، عقل چراغ و سراج است. به نحو سالبه کليه بايد گفت از چراغ هيچ کاري ساخته نيست چراغ، چراغ است و صراط، سراج است؛ شما چراغ دستتان است وقتي راه نباشد کجا ميخواهيد برويد!؟ تنها مشکل را آن صراط حل ميکند سراج براي تشخيص صراط است، عقل براي اين است که بفهميم دين چه ميگويد، عقل براي اين نيست که راه درست کند، عقل براي آن است که راه را کشف کند. * خدا مرحوم بوعلي را غريق رحمت کند! او از اولياي خاص اهل بيت بود، وقتي که اميرالمؤمنين را معرفي ميکند ميگويد علي در بين همه اصحاب پيغمبر مثل عقل بود در بين حِس، علي عقل جامعه بود، علي عقل کشور بود ديگران دست و پا بودند و چشم و گوش «هو بين أصحابه کالمعقول بين المحسوس». اين بزرگوار در همان فصل اول مقاله دهم شفا ميفرمايد مبادا حرف روشنفکران فيلسوفنماها را نگاه کنيد. آنکه ميگويد چه رابطه بين نماز استسقا و آمدن باران است او فيلسوف نيست، اين متشبه به فلسفه است. * اينکه ميبينيد بعضيها گفتند بعد از صد سال يا دويست سال بايد سخنان ايشان فهميده شود سخن گزافی نگفتند، اين هم يکي از کارهاي بزرگ و بزرگوارانه اين جامع بين معقول و مشهود بود. نمونه ديگر از جامعيت مرحوم علامه طباطبايي اين است که برخيها کوشيدند بين عقل و نقل جمع کنند و جامع معقول و منقول شوند، برخيها کوشيدند بين معقول و منقول و مشهود جمع کنند؛ يعني هم حکيم باشند، هم فقيه و اصولي باشند، هم عارف باشند و برخيها کوشيدند گذشته از جمع بين معقول و منقول و مشهود، بين تنزيل و تأويل جمع کنند که باز علامه در آنجا حضور دارد، برخيها کوشيدند بين تشبيه و تنزيه جمع کنند که جزء اوحدی از عرفا هستند و علامه در آنجا حضور دارد، جامع معقول و منقول بودن کم نيست، جامع معقول و منقول و مشهود بودن کمتر است، جامع تنزيل و تأويل بودن اندک است، اما جامع بين تنزيه و تشبيه بودن اين نوبر است. آن کسي که جامع بين تشبيه و تنزيه است جاي خود را در جايگاه تفسير ميداند که کجاست، اين سه فصل را کاملاً از هم جدا ميکند؛ فصل اول که مربوط به هويت ذات اقدس الهي است، آنجا را که محال است و محال ميداند؛ احدي به آنجا دسترسي ندارد. * علامه طباطبايي چطور با قرآن رفتار کرده است!؟ او با قرآن مأنوس بود، فرمود برابر تفسير، ما دو اصل داريم که اين دو اصل راهنماي ماست که اين آيه چه ميخواهد بگويد، يکی «سباق» که در اصول از آن به تبادر ياد ميشود و ديگری «سياق»؛ يعني «سياق» که معناي آن روشن است؛ با «سباق» و «سياق» ما ميفهميم که اين آيه چه ميخواهد بگويد، اين راه عمومي است؛ اما اين تازه عربي مبين است و اين اوايل راه است، اگر کسي خواسته باشد به آن «علي حکيم» نزديک شود راه دارد و آن راهش اين است که مرحوم علامه ميفرمايد قرآن کتابي نيست که اگر شما مثلاً اين جمله را برداريد اين چون به گذشته و آينده مرتبط است بيمعنا باشد، اينطور نيست، تک تک کلمات آن معنا دارد. * کسي که در عمرش بيراهه نرود و راه کسي را نبندد اين ﴿ذِکْرَي الدارِ﴾ دارد، وقتي ﴿ذِکْرَي الدارِ﴾ داشت و خدا را اجازه داشت که به اذن خدا وصف کند، کلام او را تفسير ميکند، اگر کسي متکلم را شناخت کلامش را ميشناسد، کاتب را شناخت کتابش را ميشناسد، فاعل و قائل را شناخت فعل و قولش را تفسير ميکند، اين است که بياستاد شده مؤلف الميزان، اين نمونه بارز جامعيت اوست. /6262
کلید واژه ها: علامه محمد حسین طباطبایی - مراجع - آیتالله عبدالله جوادی آملی -
شنبه 24 آبان 1393 - 13:37:35
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]
صفحات پیشنهادی
خطیب جمعه خرمشهر:با روشنگری مقام معظم رهبری چیزی به نظام اسلامی تحمیل نخواهد شد
خطیب جمعه خرمشهر با روشنگری مقام معظم رهبری چیزی به نظام اسلامی تحمیل نخواهد شد آبادان- ایرنا- خطیب جمعه خرمشهر نشست سوم آذر در خصوص دستیابی به توافق جامع هسته ای در مسقط را یادآور شد و گفت دشمنان بدانند با روشنگری مقام معظم رهبری و بصیرت مردم ولایتمدار ایران اسلامی هرگز چیزی به42 شیخ عشایر موصل در اسارت داعش/اعدام 2 استاد دانشگاه و کشف گور دسته جمعی -
اخبار امنیتی عراق 42 شیخ عشایر موصل در اسارت داعش اعدام 2 استاد دانشگاه و کشف گور دسته جمعی اسارت 42 شیخ عشایر اعدام 2 استاد دانشگاه توسط داعشی ها و کشف گور دسته جمعی در موصل از جمله خبرهای امنیتی عراق به شمار می رود به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آسوشیتدپرس تروریست های داعشعلامهطباطبايی جزء احياگران علوم الهی بود -
آیت الله جوادی آملی علامهطباطبايی جزء احياگران علوم الهی بود آیتالله جوادی آملی در پیامی به همايش بينالمللی انديشههای علامه طباطبايی در تفسير الميزان گفت مرحوم علامه طباطبايی رضوان الله تعالی عليه جزء احياگران علوم الهی بود علم را با برهان ميشود احيا کرد علم را با استدلمفهوم عدالت از منظر علامهطباطبایی، نیازمند واکاوی بیشتر است
شنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹ ۵۷ رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم بر لزوم پژوهش هرچه بیشتر در پژوهشهای تفسیری علامه به ویژه در بحث عدالت تاکید کرد به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم حجتالاسلام والمسلمین احمد واعظی در همایش اندیشههای علامه طباطبایی دراجرای فریضه امر به معروف و نهی از منکر، نیازمند عقلانیت است
جمعه ۹ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹ ۴۲ یک عضو هیات علمی جامعةالمصطفی العالمیه گفت متأسفانه در جامعه معروف و منکرهای زیادی است که به آنها توجه نداریم و به اقتضای مسائل سیاسی و یا نفسانی به چند معروف و منکر بیشتر توجه نمیکنیم حجتالاسلام والمسلمین محسن غرویان در گفتوگو با خبرنگار دین و اندیآیت الله جوادی آملی: تشیع در حقیقت عقلمداری و عدلمحوری است
آیت الله جوادی آملی تشیع در حقیقت عقلمداری و عدلمحوری است فرهنگ > دین و اندیشه - آیت الله جوادی آملی عنوان کرد تشیع در حقیقت عقلمداری و عدلمحوری است و اگر کسی بخواهد از نهضت حضرت امام حسین ع طَرْفی ببندد هیچ چارهای جز عقلانیت و عدل ندارد به گزارش خبرآنلایتجمع بزرگ «لبیک یا حسین» عصر امروز در 250 امامزاده کشور برگزار می شود -
رئیس سازمان اوقاف تجمع بزرگ لبیک یا حسین عصر امروز در 250 امامزاده کشور برگزار می شود رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه تجمع بزرگ 5 هزار نفری عزاداران حسینی عصر امروز در 250 امامزاده کشور برگزار می شود گفت این مراسم همزمان با زمان ورود کاروان حسینی به صحرای کربلبرگزاری درسگفتار «نظریههای عقلانیت» -
با تدریس سعید زیباکلام برگزاری درسگفتار نظریههای عقلانیت درسگفتار نظریههای عقلانیت با تدریس سعید زیباکلام از 21 آبان ماه دایر میشود به گزارش خبرگزاری مهر مجموعه درسگفتار نظریههای عقلانیت توسط دکتر سعید زیبا کلام برگزار میشود شروع این دوره چهارشنبه ۲۱ آبان ماه ازامام جمعه یاسوج: پیشرفت علمی کشور بدون ترویج فرهنگ کتابخوانی میسر نیست
امام جمعه یاسوج پیشرفت علمی کشور بدون ترویج فرهنگ کتابخوانی میسر نیستامام جمعه یاسوج گفت پیشرفت کشور در گرو ترویج فرهنگ کتابخوانی است و بدون آن میسر نمیشود به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج آیتالله سید علیاصغر حسینی ظهر امروز در خطبههای نماز جمعه این هفته شهر یاسوج با بیان وخانه و خانواده محور گرما و دور همدیگر جمع شدن بوده است -
نشست انسانشناسی خانه خانه و خانواده محور گرما و دور همدیگر جمع شدن بوده است دکتر ناصر فکوهی در نشست انسانشناسی خانه و فضاهای درونی گفت خانه جایی است که در آن به دنیا می آییم در آن زندگی و رشد می کنیم بزرگ و پیر می شویم و در آن می میریم خانه می تواند از یک ورود زیستی بررسیبرگزاری نماز جمعه این هفته درکلیسای بزرگ واشنگتن
برگزاری نماز جمعه این هفته درکلیسای بزرگ واشنگتن البته وی به بی تفاوتی های کلیسا در مورد قرآن سوزی و توهین های مکرر کشیش تری جنز به اسلام اشاره ای نداشتند به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز کلیسای جامع ملی آمریکا در شهر واشینگتن دیسی که محل مرااستاندار اصفهان: وقتی سران قوا درباره یک حادثه اعلام موضع کردهاند، تجمع بدون معنی است
استاندار اصفهان وقتی سران قوا درباره یک حادثه اعلام موضع کردهاند تجمع بدون معنی است جامعه > حوادث - تسنیم نوشت استاندار اصفهان با بیان اینکه درحال پیگیری برای دستگیری مجرم اسیدپاشی اصفهان هستیم گفت هیچ بهانهای برای تجمع درباره این واقعه پذیرفته نیست و هرکسطرح برخی مسائل از تریبون نمازجمعه به نظام و دولت لطمه میزند
یکشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳ ۰۸ یک عضو شورای عالی حوزههای علمیه سراسر کشور گفت برای تقویت ارتباط و تعامل با مراجع تقلید و علمای بلاد باید برنامهریزی و سرمایهگذاری بیشتری شود به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم حجتالاسلام والمسلمین سیدمحمد غروی در دیدار مشاور وزیرامام جمعه موقت آبادان: حماسه 9 دی با درایت مقام معظم رهبری خلق شد
امام جمعه موقت آبادان حماسه 9 دی با درایت مقام معظم رهبری خلق شد آبادان- ایرنا- امام جمعه موقت آبادان با اشاره به ایستادن ملت بزرگ ایران اسلامی در مقابل ساختارشکنان و توهین کنندگان به آیین عزاداری اباعبداله الحسین ع در فتنه 88 گفت حماسه 9 دی با درایت مقام معظم رهبری خلق شد ب جمعآوری نورافکنهای استادیوم ورزشی تختی هندیجان
جمعآوری نورافکنهای استادیوم ورزشی تختی هندیجان با توجه به مدت زمان کوتاهی از نصب نورافکنها در تنها زمین چمن ورزشی هندیجان جوانان ورزشکار این شهرستان بهصورت ناباورانه شاهد جمعآوری این چراغها توسط پیمانکار هستند به گزارش خبرگزاری فارس از هندیجان با توجه به مدت زمان کوتاهنطق سال 68 پس از انتخاب رهبر انقلاب/ ماجرای نامه به علی مطهری در مورد فتنه 88/ ارسال نامه به مقام معظم رهبری پ
آیتالله حائری شیرازی در برنامه شناسنامه مطرح کرد نطق سال 68 پس از انتخاب رهبر انقلاب ماجرای نامه به علی مطهری در مورد فتنه 88 ارسال نامه به مقام معظم رهبری پس از اقامه نماز جمعه تاریخی سال 88 آیتالله حائری شیرازی در برنامه شناسنامه گفت من به آقای مطهری نامهای نوشتم که هنوزامام جمعه خوسف: مذاکرهکنندگان بدون ترس و وحشت از حقوق ملت دفاع کنند
امام جمعه خوسف مذاکرهکنندگان بدون ترس و وحشت از حقوق ملت دفاع کنندامام جمعه خوسف با اشاره به بدعهدی و پیمانشکنی طرف مقابل مذاکرات هستهای ایران گفت مذاکرهکنندگان باید با عزت حسینی و بدون ترس و وحشت از حقوق ملت دفاع کنند به گزارش خبرگزاری فارس از خوسف حجتالاسلام حامد شاهب-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها