واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: شنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۷
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، بر لزوم پژوهش هرچه بیشتر در پژوهشهای تفسیری علامه به ویژه در بحث عدالت تاکید کرد. به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قم، حجتالاسلام والمسلمین احمد واعظی در همایش اندیشههای علامه طباطبایی در المیزان گفت: یکی از مهمترین مباحثی که در حوزه عدالت باید عنوان شود آن است که بحث درباره عدالت با عدالت اجتماعی متفاوت است؛ برخی دیدگاهها چون لیبرالهای کلاسیک، به فضیلت عدالت اعتقاد دارند ولی عدالت اجتماعی را قبول ندارند. وی افزود: درباره عدالت دو تعریف وجود دارد که اولی تفسیر مضیق و دیگری تفسیر موسع؛ تفسیر مضیق یعنی اینکه اگر کسی در حوزه عدالت اجتماعی نظریه پردازی جامعی انجام داده باشد و اگر راجع به نحوه فضیلت عدالت و سایر فضایل اجتماعی و تقدم و تاخر عدالت نسبت به سایر فضایل اجتماعی هم نظریه پردازی کرده باشد وی یک نظریه پرداز حوزه عدالت خواهد بود. واعظی درباره ویژگیهای تفسیر موسع از نظریه پردازی عدالت، گفت: در این تفکر هر متفکری که در بخش یا بخشهایی در حوزه عدالت پژوهی سخن گفته باشد را میتوان عدالت پژوه و نظریه پرداز عدالت دانست؛ به همین دلیل است که علامه طباطبایی در تفسیر موسع یک نظریهپرداز عدالت است؛ ایشان در چهار محور در حوزه عدالت سخن گفته است که شامل مفهوم عدالت، تعریف عدالت اجتماعی، ضرورت عدالت و منشا ارزشمندی عدالت است. رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با بیان اینکه برخی از بحثهای ایشان مناقشه برانگیز شده است، تصریح کرد: این مناقشه حتی به شاگردان ایشان از جمله مرحوم شهید مطهری هم رسید که یکی از آنها ضرورت عدالت است که ایشان این بحث را به استخدامگری انسان باز میگرداند یعنی انسان برای رفع نیازهای خودش تمایل به استخدام دیگران دارد. وی با بیان که علامه، حسن عدالت و قبح ظلم را استخدام کردند، گفت: ایشان این دو را یک امر اعتباری میدانند؛ پیوند زدن عدالت به استخدامگری انسان از نظر مشهور سه مورد مناقشه برانگیز را ایجاد میکند. وی افزود: نخستین آن این است که ایشان مدنی بالطبع نمیشود و مدنی بالاضطرار میشود؛ دوم اینکه طبق این تحلیل، دیگر عدالت یک فضیلت نیست بلکه یک اضطرار اجتماعی است و مناقشه سوم آن است که دیگر عدالت یک ارزش فی نفسه نیست و ارزش ابزاری میشود. واعظی ادامه داد: به اعتقاد من تصوری که از نظریه علامه شده است صحیح نیست زیرا معتقدیم که تمام سخن علامه در باب فضیلت و ماهیت عدالت همه این سخنان نیست؛ علامه این تحلیل از ارزشمندی عدالت را در سطح شعور اجتماعی مطرح میکنند. وی گفت: این سخن ایشان به این معنی است که بشر فارغ از دین و مذهب و فارغ از هر رتبه از کمال روحی درهر سطحی از شعور اجتماعی به این سطح میرسد؛ در جای دیگر مرحوم علامه تصریح میکند که توحید و عدل و قسط از امور فطری بشر است و فطرت بشر ناطق به آنها است. رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، بیان کرد: مرحوم علامه برای عقل عملی بشر که حسنها و قبح را درک میکند دو سطح را مطرح میکند که اولین آن این است که عقل عملی که در همه انسانها بالفعل است که منبعث از احساسات شهوی و غضبی انسان است. وی گفت: این سطح از عقل عملی همان عقل عملی است که به این سطح از عدل میرسد؛ روی دیگر آن عقل عملی است که منبعث از ناطقه قدسیه است که سطح عالی است. انتهای پیام
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 68]