تبلیغات
تبلیغات متنی
دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک
طراحی سایت فروشگاهی فروشگاه آنلاین راهاندازی کسبوکار آنلاین طراحی فروشگاه اینترنتی وبسایت
بهترین دکتر پروتز سینه در تهران
محبوبترینها
بهترین ماساژورهای برقی برای دیسک کمر در بازار ایران
بهترین ماساژورهای برقی برای دیسک کمر در بازار ایران
آفریقای جنوبی چگونه کشوری است؟
بهترین فروشگاه اینترنتی خرید کتاب زبان آلمانی: پیک زبان
با این روش ساده، فروش خود را چند برابر کنید (تستشده و 100٪ عملی)
سفر به بالی؛ جزیرهای که هرگز فراموش نخواهید کرد!
از بلیط تا تماشا؛ همه چیز درباره جشنواره فجر 1403
دلایل ممنوعیت استفاده از ظروف گیاهی در برخی کشورها
آیا میشود فیستول را عمل نکرد و به خودی خود خوب میشود؟
مزایای آستر مدول الیاف سرامیکی یا زد بلوک
خصوصیات نگین و سنگ های قیمتی از نگاه اسلام
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1860414948
![نمایش مجدد: گفتند حسین (ع) خارجی بود و دیگران را به فتنه انداخته / چرا کربلا بیشتر از قیام های دیگر ماندگار شد؟ refresh](https://vazeh.com/images/refresh.gif)
گفتند حسین (ع) خارجی بود و دیگران را به فتنه انداخته / چرا کربلا بیشتر از قیام های دیگر ماندگار شد؟
واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:
![](http://images.khabaronline.ir/images/2014/11/position50/14-11-3-205727mr.jpg)
گفتند حسین (ع) خارجی بود و دیگران را به فتنه انداخته / چرا کربلا بیشتر از قیام های دیگر ماندگار شد؟ فرهنگ > دین و اندیشه - دکتر سیدمحمدرضا بهشتی می گوید: «بسیار تلاش شد که چهره این قیام مخدوش شود. مگر نگفتند حسین (ع) خارجی بود؟ مگر نگفتند دیگران را به فتنه انداخته؟ مگر نگفتند حسین (ع) می خواست قدرت را در دست بگیرد؟ چرا به رغم این همه تلاش برای خاموش کردن این شعله، بر پا ماند و روشن تر شد؟»
به گزارش خبرآنلاین به نقل از سایت جماران، دکتر سید محمد رضا بهشتی استاد فلسفه دانشگاه تهران و فرزند دکتر بهشتی در مراسم شب تاسوعای حسینی مجمع دینی احیای فضیلت که در مدرسه رشد چیذر برگزار شد؛ درباره قیان عاشورا سخنرانی کرد. خلاصه سخنان وی را در ادامه می خوانید. * در یک کار پژوهشی که با مجموعه ای از دوستان انجام می دادیم مطالعاتی در زمینه تاریخ و کلام اسلامی در 3 قرن نخست داشتم و با نهضت های اسلامی در سده های نخست آشنایی پیدا کردم. وقایع بزرگی که از تأثیرات قابل توجهی برخوردار بودند. در این 3 قرن ده ها قیام کامیاب و ناکامیاب با جمعیت های بزرگ شکل گرفته، قیام هایی با یا جمعیت های بزرگ و علیه ستم پیشگان که گاهی هم با حوادث خونین دلخراشی همراه بوده است. تنها کسانی ممکن است به این رخدادها توجه کنند که در کاوش های تاریخی آن را دنبال می کنند. * برای من جای شگفتی بود؛ این قیام ها ابعاد عظیمی که داشتند - گاهی بیش از 100 هزار نفر آن ها حضور داشتند و در گستره وسیعی اتفاق می افتاد - اما عجیب است که جز برای پژوهشگران تاریخی چیزی باقی نگداشتند. و عجیب تر آن که حادثه کربلا که شاید به لحاظ کمی قابل قیاس با آن ها نبوده و بلکه یک برخورد نظامی بین جمعی بزرگ با جمعی کوچک بوده، با این ابعاد این چنین ماندگار شده است. چه ویژگی در قیام عاشورا نهفته که آن را ممتاز کرده است؟
* طوری که این قیام محدوده های زمانی و جغرافیایی را درنوردیده و خودش را به این زمان و این جمع رسانده است. هر چه قیاس کنید می بینید خیلی چیزها در قیام های دیگر هم بوده است مانند افراد حق طلب، شریف و بزرگ که علاوه بر از دست دادن جان خود، بستگان و یارانشان را از دست دادند و بعضا هم به نحو فجیعی این اتفاق افتاده است. با این حال آن ها از صفحه ی روزگار محو شده اند یا لااقل در افکار عمومی جامعه اسلامی از خود اثر ماندگاری به جا نگذاشته اند. آن ها در دایره جغرافیایی خاص خود محدود ماندند و در سایر مناظق بازتابی پیدا نکردند؛ آن هم با حوزه فرهنگی محدود.
* عجیب است کربلا در محدوده خود محصور نمی ماند؛ اولا در کل عالم اسلام فراگیر می شود و ثانیا می تواند پا را فراتر از جغرافیای اسلامی بگذارد و توجه کسانی را جلب کند که بیرون از این دایره فرهنگی هستند. * به لحاظ زمانی هم این قیام همین گونه است، انگار خصوصیتی دارد که قیام های دیگر ندارند؛ خود را نو به نو در زمان نگه می دارد. گویی زایشی جدید دارد. هر سال در تقویم به یک روز می رسیم که به نام یک واقعه ای است. بازگشت ها علی القاعده تکرار گذشته هستند از چیزی که سپری شده است. اما این جا فراتر از عود ما با یک اعاده روبروییم. اعاده تکرار نیست، من و شما در آن حضور داریم و با ماست که اعاده می شود. جالب است با گذر زمان اعاده شدن ها به تناسب زمانه، فرهنگ و فضایی که در آن اعاده می شود، زایشی متفاوت با گذشته دارد. محرم امسال با گذشته فرق دارد به شرطی که فقط عود نباشد و اعاده باشد؛ این چنین با حضور من و شما زنده می شود. تکرار، تکرار ملال آور نیست و اعاده ها غیر از عودها هستند. در عید هم همین طور است؛ از این جهت که اعاده می شود. با حضور من و شماست که عید، عید می شود. چون این وقایع اعاده می شوند، تجربه ی زیسته ی من و شما هستند. * اقامه کردن یعنی برپا داشتن و این ورای خواندن است. واقعه نماز اتفاق می افتد، نماز من و شما اتفاق می افتد، نماز با ما برپا می شود، صلاة است که پا می گیرد. چقدر تعبیر در این جا بلند است. در جماعت فارغ از این که جمع چه جمعی است و کسی که پیش افتاده کیست، بنظر من آن چه که باید ما ارزشش را دریابیم این است که با حضور ما نماز اقامه می شود و اقامه خود نماز مهم تر از این است که با چه کسانی اقامه می شود یا چه کسی جلو ایستاده است. * من و شمایی که اعاده می کنیم در حال دگرگونی هستیم؛ پس هر اعاده ای یک نو شدن و یک از نو احیا شدن است. ما در تار و پود این اعاده تنیده شدیم. عاشورا واقعه ای نیست که پیش چشم من و شما به نمایش بگذارند و ما از بیرون تماشاگر آن باشیم؛ این نیست بلکه ما در تار و پود عاشورا تنیده شدیم. عاشورا برای ما اعاده ای است که در آن حیات را می یابیم. شمایید که با شما حادثه ی کربلا حادث می شود و نو به نو رخ می دهد. این واقعه با حضور ما و حضور نسل ها و عصرها خود را زنده می دارد. برد این حادثه عجیب است، چرا که می تواند محدوده های مکانی و زمانی را در نوردد. آن چه که این قیام را متمایز می کند، به نظرم خلوصی است که در این قیام است. ما با یک جور ناب بودن در این حرکت مواجهیم، این حرکت شفاف است. طوری که می تواند حجاب ها را درنوردد و پیام خود را به آیندگان برساند. تلاش هایی برای مخدوش کردن چهره قیام عاشورا که کارگر نیفتاد * بسیار تلاش شد که چهره این قیام مخدوش شود. مگر نگفتند حسین (ع) خارجی بود؟ مگر نگفتند دیگران را به فتنه انداخته؟ مگر نگفتند حسین (ع) می خواست قدرت را در دست بگیرد؟ مگر نگفتند آدم ساده دل و ساده بینی بود و به رغم آن که سابقه پدر و برادرش را می دانست، فریب مردم را خورد و این اتفاق ثمره این ساده دلی بود؟ مگر در زمان حرکت و پیش از آن نبودند عده ای که برخی از آن خیرخواه هم بودند و می خواستند حسین (ع) را از این حرکت منصرف کنند؟ مگر نگفتند حسین (ع) آدم لجوجی بود؟ چرا این همه تلاش برای مخدوش کردن چهره این قیام کارگر نیفتاد؟ چرا به رغم این همه تلاش برای خاموش کردن این شعله، بر پا ماند و روشن تر شد؟ چون ناب بود. * این دعوت، دعوتی به سمت حیات بود. حیات از فرو روفتن در روزمرگی و دلمردگی. حیاتی که بیدار کننده و زنده است و این قیام پاسخی به این ندا بود. نه فقط آن چه که به زبان و ظاهر گفته شود یا در ظاهر عبادات بازتاب پیدا کند. کسانی که در این قیام حضور پیدا کردند، با تمام وجودشان به این ندا پاسخ گفتند. آن که می خواهد با تمام وجود لبیک بگوید، ممکن است زبان او نچرخد. لبیک را کسی باید بگوید که پاک و خالص است. کسانی که در قیام مشارکت کردند، یا تمام وجود حضور پیدا کردند. از آسایششان گذشتند. * امام حسین (ع) املاک و امکانات داشت، مهم تر از آن احترام داشت اما آسایش خود ار پشت سر گذاشت و آمد، مالش را گذاشت و آمد، جانش را در کف دست گذاشت و آمد. پاک بازی که می گویند این است. چقدر امام حسین (ع) تلاش کرد خلوص این حرکت تا لحظه آخر باقی بماند. حتی عصبیت قبیله ای اعراب آن زمان اجازه نمی داد حسین (ع) با عده ای کمی برود و شهید شود اما حضرت نمی خواست با قبیله برود چرا که آن زمان حرکت قبیله ای می شد. حسین (ع) تلاشش بر این بود که این حرکت به نزاع بین بنی امیه و بنی هاشم تبدیل نشود. این مهاجرت الی الله است و آدم خالص و ناب می خواهد. این انتخابی آگاهانه است؛ امام حسین (ع) این قیام را از قبیله گرایی، مال و مقام تهی کرد. * این جا سبقت در ایمان است، نه مال و مقام. هدف وسیله را توجیه نمی کند. متعجبم از کسانی که به اسم دین و برای رسیدن به یک هدف مقدس از وسیله ای استفاده می کنند که با روح دین در تناقض است. با نردبان خلاف نمی توان به پشت بام حقیقت رسید. اگر خلاف اول انجام شد برای اصلاح آن هزار خلاف دیگر انجام می شود و حسین (ع) به این سمت قدم برنمی دارد. پالایش نهایی در شب آخر است. می گوید هر کس که می خواهد برود، این ها با من کار دارند، نه شما. ای بسا اگر بروید به شما جایزه هم بدهند. در تاریخ داریم کسی که آن شب می رود و حتی کسی که بعد از نماز ظهر عاشورا می رود. حسین (ع) بیعتش را بر می دارد. نزدیک بودن، آشنا، دوست و فامیل بودن و... هیچ کدام از این ها نیست. این حرکت از تمام شائبه ها پاک می شود. افراد باید پاک شوند تا بتوانند چنین تأثیری در تاریخ بگذارند؛ به تعبیر شاعر "زین باده می خواهی برو اول تنک چون شیشه شو". /6262
کلید واژه ها: امام حسین(ع) - کربلا - عاشورا -
دوشنبه 12 آبان 1393 - 21:04:11
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]
صفحات پیشنهادی
چرا امام حسین(ع) کربلا را انتخاب کرد؟
چرا امام حسین ع کربلا را انتخاب کرد در روز دوم محرم بود که امام حسین ع وارد سرزمین کربلا شد این کاروانی که از روز هشتم ذی الحجه از مکه حرکت کرده بود روز دوم محرم یعنی بعد از 24 روز به سرزمین کربلا رسیدند آنجا که رسیدند خود حضرت فرمود که اینجا پایین بیایید به گزارش خبرگزاریدوم محرم؛ ورود کاروان امام حسین(ع) به کربلا
دوشنبه ۵ آبان ۱۳۹۳ - ۰۷ ۵۲ بنابر آنچه که مشهور است در روز دوم محرم سال 61 هجری قمری حضرت اباعبدالله الحسین ع با اهل بیت و اصحابشان وارد کربلای معلی شدند به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا وقایع برجسته رخ داده در صحرای کربلا در روز دوم محرم به شرح زچرا در میان ائمه فقط حسین بن علی(ع) قیام کرد؟/ فرمانده ای که در مقابل امام حسین بی ادبی نکرد
چرا در میان ائمه فقط حسین بن علی ع قیام کرد فرمانده ای که در مقابل امام حسین بی ادبی نکرد فرهنگ > دین و اندیشه - دلایل ماندگاری واقعه کربلا اولین رویارویی کاروان امام با سپاه حر و سابقه سوگواری های مذهبی در ایران را در پرونده خبرآنلاین در روز پنجم محرم بخوانید &آیا امام حسین(ع) فریب خورده بود؟ / نمونه ای از تحریف مخصوص ایرانی ها درباره واقعه کربلا
آیا امام حسین ع فریب خورده بود نمونه ای از تحریف مخصوص ایرانی ها درباره واقعه کربلا فرهنگ > دین و اندیشه - آگاهی امام حسین ع از شهادت خود پیش از قیام فریب خوردگی عزت و ذلت در ماجرای کربلا و تحریف ایرانی ها درباره امام سجاد ع را در پرونده خبرآنلاین در روز دومچرا امام حسین آب کافی ذخیره نکرده بود؟
چرا امام حسین آب کافی ذخیره نکرده بود یکی از مهمترین مسائل در جنگها دسترسی داشتن دو طرف جنگ به آب است به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز یکی از سوالات مطرح در خصوص کربلا اینکه چرا امام حسین آب کافی همراه نبرده بود معمولاً انسان باید وقچرا ایرانیان از امام حسین (ع) دفاع نکردند؟
چرا ایرانیان از امام حسین ع دفاع نکردند چرا حسین کوفه را برگزید چرا ایرانیان از ایشان دفاع نکردند دسته بندی های سیاسی و مذهبی در کوفه چگونه بود چرا امام حسين ع كوفه را انتخاب كرد آيا شيعیان جاي ديگري وجود نداشتند مثلا ايران يا يمن بهتر است در پاسخ بگوییم کوفه امام را امیزبانی شیرخوارگان حسینی در 2500 منطقه/ با نام حضرت علی اصغر کربلا را جهانی می کنیم
میزبانی شیرخوارگان حسینی در 2500 منطقه با نام حضرت علی اصغر کربلا را جهانی می کنیم فرهنگ > دین و اندیشه - دبیر مجمع جهانی حضرت علی اصغر ع می گوید دکترین مجمع جهانی علیاصغر تدوین و به رهبر انقلاب تقدیم میشود به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از روابط عمومی موقتی امام حسین(ع) از مردم خواست تا روحانیت دین را امر به معروف کنند / چرا امام سجاد(ع) قیام نکرد؟
وقتی امام حسین ع از مردم خواست تا روحانیت دین را امر به معروف کنند چرا امام سجاد ع قیام نکرد فرهنگ > دین و اندیشه - روش انتخابی امام سجاد ع پس از کربلا اهمیت امر به معروف در قیام امام حسین ع و ترکیب بند عاشورایی موسوی گرمارودی را در پرونده خبرآنلاین در روز هشورود اباعبدالله الحسین(ع) به کربلا/ شرط امام(ع) با مردم غاضریه -
سنت روضه خوانی دهه اول محرم ورود اباعبدالله الحسین ع به کربلا شرط امام ع با مردم غاضریه خبرگزاری مهر- گروه دین و اندیشه هر یک از روزهای دهه اول محرم به یک عنوان که غالبا نام شهدای کربلا است مشهور گردیده و ستایشگران اهل بیت علیهم السلام با ذکر مصائب صاحب نام آن روز به عنوانماجرای گفتوگوی حضرت امام حسین و عمر سعد در کربلا |اخبار ایران و جهان
ماجرای گفتوگوی حضرت امام حسین و عمر سعد در کربلا روایت حضرت آیتالله خامنهای از گفتوگوی حضرت امام حسین علیهالسلام و عمر سعد در کربلا که در سایت KHAMENEI IR منتشر شده است رهبر انقلاب این سخنان را در تاریخ بیستم مهرماه سال ۱۳۶۳ در نماز جمعهی تهران بیان کردهاند کد خبر ۴۴۵۵۰چهاردهمین منزل امام حسین(ع) تا کربلا
چهاردهمین منزل امام حسین ع تا کربلا در اين روز حضرت ابا عبد اللّه الحسين عليه السلام با اهل بيت و ياران خود به منزلگاه زباله رسيدند به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز امروز شنبه 26 مهرماه 1393 هجری برابر با 23 ذى الحجه 1435 هجری قمری است &nbsچرا در ظهر عاشورا امام حسین(ع) در میدان نبرد که خطر جانی بسیار داشت نماز ظهر را اقامه کردند؟
چرا در ظهر عاشورا امام حسین ع در میدان نبرد که خطر جانی بسیار داشت نماز ظهر را اقامه کردند از اهداف مهم امامان ع در تمام لحظات زندگی توجه دادنِ عملی به اهمیت احکام شرعی میباشد و هیچ کار مهمی آنها را از این وظیفه و هدف باز نمی داشت به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویاختلاف روایت مقاتل درباره شهادت ابوالفضل(ع)/ چرا نام 2 عباس در کتاب های تاریخ کربلا وجود دارد؟
اختلاف روایت مقاتل درباره شهادت ابوالفضل ع چرا نام 2 عباس در کتاب های تاریخ کربلا وجود دارد فرهنگ > دین و اندیشه - خبرگزاری ایبنا نوشت کتب «ناسخ» و «مقتل خوارزمی» چنین روایت کرده اند که بعد از شهادت حضرت عبّاس علی اکبر علیهماالسلام شهیچرا می گوییم حسین(ع) وارث همه انبیاست؟ / آیت الله جوادی آملی پاسخ می دهد
چرا می گوییم حسین ع وارث همه انبیاست آیت الله جوادی آملی پاسخ می دهد فرهنگ > دین و اندیشه - آیت الله جوادی آملی می گوید وجود مبارک حسینبنعلی چون عقل و عدلمدار بود لذا وارث همه انبیا بود که آنها هم حقمدار بودند و عقلمدار بودند و عدلمحور و معنای ارث هم اینسوم محرم؛ خریداری اراضی کربلا توسط امام حسین(ع)
سهشنبه ۶ آبان ۱۳۹۳ - ۰۱ ۲۹ در روز سوم محرم امام حسین ع در سرزمین کربلا مستقر شدند و عمربن سعد با لشگریان خود وارد صحرای کربلا شد به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا طبق تاریخ امام پس از استقرار در سرزمین کربلا دستور برپایی خیمهها را میدهند ولیسوگواری عزاداران حسینی در غم شهادت علمدار کربلا
دوشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲ ۲۰ مراسم تاسوعای حسینی با سوگواری عزاداران و سینهزنان در غم شهادت علمدار کربلا حضرت ابوالفضل عباس ع به صورت باشکوهی در سراسر ایران برگزار شد به گزارش خبرنگار دین و اندیشه امروز دوشنبه مصادف با نهم ماه محرم که به نام مبارک حضرت عباس ع نامگذاری شدپنجم محرم؛ ممانعت عبیدالله از پیوستن افراد به امام حسین(ع)در صحرای کربلا
پنجشنبه ۸ آبان ۱۳۹۳ - ۰۷ ۱۹ در روز پنجم محرمالحرام سال 61 هجری قمری حصین بن نمیر به همراه سپاهش وارد صحرای کربلا شد به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا در این روز حصین بن نمیر به دستور عبیدالله بن زیاد با چهار هزار سواره وارد کربلا شدند البته براساس-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها