محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1843282581
چرا ایرانیان از امام حسین (ع) دفاع نکردند؟
واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی:
چرا ایرانیان از امام حسین (ع) دفاع نکردند؟ چرا حسین کوفه را برگزید؟ چرا ایرانیان از ایشان دفاع نکردند؟ دسته بندی های سیاسی و مذهبی در کوفه چگونه بود؟
چرا امام حسين(ع) كوفه را انتخاب كرد؟ آيا شيعیان جاي ديگري وجود نداشتند؟ مثلا ايران يا يمن.بهتر است در پاسخ بگوییم «کوفه امام را انتخاب کرد». آنچه امام انتخاب کرده بود، مکه بود، جایی امن که دست دولت یزید نتواند نواده رسول خدا (ص) را در آنجا به شهادت برساند. مکه به حکم قرآن و حرم بودن، پوشش امنی داشت و این در مقایسه با دیگر بلاد اسلامی بود که امنیت دینی با این تعریف نداشت. وقتی کوفه، امام را انتخاب کرد، و حضرت اطمینان نسبی یافت که از آنجا حمایت می شود، به آن سمت رفت. رفتن مسلم به کوفه، پس از رسیدن نامه های کوفیان بود. اصرار آنان سبب رفتن امام شد و این از نظر سیاسی مهم است که بدانیم، «حضور حاضر» یعنی حضور مردم، سبب می شود تا امام اقدام به حرکت سیاسی رو به جلو داشته باشد. این «حضور حاضر» _ به تعبیر امام علی ع _ با نامه های کوفیان بود، نامه هایی که مشابه آن در شهر دیگری گزارش نشده است. این وقتی است که مکه هم ناامن شده است.- ايرانيهاي كوفه چرا از امام حسين (ع) حمايت نكردند/ واکنش ایرانیها به قضیه عاشورا چه بود/ ایران در آن برهه تاریخی چه شرایطی داشت؟تصوری که ما از «ایران» و «ایرانی ها» در این دوره داریم چیست؟ ایران کشوری است که از حدود سالهای 15 هجری به بعد، زیر سلطه اعراب درآمد. مردمی که به هر حال راه و رسم جدایی داشتند، آیین و دین مستقلی داشتند، تحت سیطره قوم تازه ای قرار گرفتند. قوم عرب، سربازان خود را داشت، در بسیاری از شهرهای ایران اردوگاه زده بود، در برخی از شهرها، قبایل عربی اقامت کرده بودند، و ایرانی ها، جز شمار بسیار اندک، هنوز به اسلام هم نگرویده بودند. آنها مشغول امور زندگی خود بودند و جزیه می پرداختند. جالب است بدانیم که هفتاد سال بعد از عاشورا، وقتی شورش علیه امویان آغاز شد، هنوز ایرانیان به عنوان سرباز پیاده نظام قبایل عربی در خراسان فعالیت نظامی می کردند و هویت اقدام سیاسی مستقل نداشتند. طبعا انتظار ما در کربلا، برای حضور ایرانیان نابجاست. البته شماری از ایرانیان، در سال 66 ـ 67 هجری همراه مختار بودند، اینها بردگان یا شبه بردگانی بودند که مورد ستم بودند، و اسلام آورده بودند، و در قیام مختار، فرصتی برای حضور یافتند. بعد از آن باز خبری از آنان نیست تا آن که شماری از ایشان در کنار ابومسلم خراسانی گرد آمده و در قیام علیه امویان شرکت می کنند.- مرتب اشاره ميشود كه مردم كوفه امام حسين (ع) را نميشناختند. چرا انتظار داريم پس از 50 سال، با شرايط آن زمان و نبودن رسانهها، مردم نوه پيامبر را ميشناختند؟دو نکته مهم در اینجا وجود داشت: نخست آن که امام حسین (ع) فرد عادی نبود، نواده پیامبر(ص) بود. آن هم پس از شهادت برادرش که ده سال قبل از آن رخ داده بود، تنها نواده پسری پیامبر بود. بنابرین چرا نباید مردم کوفه و حتی شهرهای دیگر او را می شناختند؟ دوم آن که امام علی (ع) پدر همین امام حسین، از چند ماه پس از بیعت مردم با وی به عنوان خلیفه، یعنی سال 36 تا زمان شهادت در رمضان سال 40 در شهر کوفه بود. بیش از چهار سال پدر امام حسین، خلیفه مسلمانان و مقیم کوفه بوده است. طبیعی است که مردم کوفه باید تصوری از او و خاندانش می داشتند. حسین فرزند امام علی(ع) فرزند فاطمه زهرا(س) دختر محبوب پیامبر(ص)در مدینه زندگی می کرد و بسیاری از کوفیان، کسانی بودند که خود از اهالی مدینه یا اطراف و نواحی آن بودند و رفت و آمد به مدینه داشتند. بسیاری برای حج رفته بودند. بنابرین وقتی سخن از شناخت امام حسین (ع) در میان کوفیان می گوییم، چیزی نیست که ربطی به رسانه ها داشته باشد. آن روزگار، در امر شناخت همین ارتباط همین بود و همین مقدار کافی بود.- از نظر تاریخى چرا امام حسین با وجود آن که مکه برای داشتن فرصت مناسب تبلیغ دیدگاه خود انتخاب کرده بود ناگهان مکّه را ترک کرد؟/ و آیا این گفته صحت دارد که امام حجش را نیمه تمام گذاشت؟ترک مکه دو علت داشت: نخست احتمال قتل امام توسط عوامل حکومت یزید، دوم رسیدن خبر آمادگی کوفه و اصرار مسلم بر تعجیل پیش از آن که مشکلی برای شهر پیش آید که از قضا مشکل هم پیش آمد. بنابرین این دو علت اساسی مربوط به علت ترک مکه است که هر دو هم در تواریخ آمده است. اما نیمه تمام گذاشتن حج تقریبا فاقد معناست، یعنی این که کسی مثلا حج تمتع را آغاز کرده باشد و نیمه تمام بگذارد چنین فرضی نه از نظر فقهی شدنی است نه امام چنین کرد.. امام روز هشتم ذی حجه از مکه خارج شد، و گزارشی از این که امام به جز عمره مفرده که وقت ورود به مکه هر کسی موظف به انجام آن است، و ربطی به حج تمتع ندارد، «عمره تمتع» که مقدمه اعمال حج و محرم شدن برای رفتن به عرفات در روز نهم است، انجام نداده بود. بنابرین ظاهرا باید گفت قصد انجام فریضه حج را در آن سال نداشته و به احتمال آماده سفر بوده چنان که روز هفتم آن را اعلام کرد.- آيا مردم كوفه قبل از حكومت يزيد (در زمان معاويه) هم از امام دعوت كرده بودند؟یک سوم مردم کوفه در زمانی که واقعه عاشورا اتفاق افتاد، شیعه بودند یا دست کم به اهل بیت (ع) تمایل داشتند و حکومت آنان را می خواستند. تشیع این افراد، غالبا از زمان امام علی (ع) و تربیت نسل بعد در دامان شیعیان قبلی بود. آنان از پس از شهادت امام علی (ع) و ماجرای صلح، کما بیش به دنبال قیام و مبارزه بودند. نمونه اش اقدامات حجر بن عدی بود. البته مبارزه آنان بیشتر منفی و عادی بود. وقتی امام حسن به شهادت رسید، نامه تسلیتی برای امام حسین نوشتند و علاقه خود را به ایشان ابراز کردند، اما امام حسین هم راه برادر را در مواجه به معاویه ادامه داد. این بود تا معاویه مرد و یزید به خلافت رسید و زمینه فراهم شد. بنابرین می توان گفت که کوفه، کانون شمار زیادی شیعه انقلابی بوده که آتش مخالفت با امویان را زیر خاکستر حفظ کرده بودند و با مرگ معاویه و آمدن یزید، آن را علنی کردند.- تقسيمبندي حزبي (قبيلهاي) مردم كوفه به چه شكل بود؟ چه گروههايي قدرت بيشتري داشتند، آنها هم براي امام نامه نوشته بودند؟دو نوع ترکیب جمعیتی برای کوفه وجود داشت: یکی قبایلی که افراد هر قبیله زیر نظر روسای قبایل بودند و هنوز هم بخش عمده ای از عراق به همین شکل است. دوم مذهبی یا به اصطلاح امروز طائفی که شامل جمع شیعیان، طرفداران مذهب مورد حمایت حکومت و احیانا خوارج بودند که گروه اول بسیار اندک بودند. البته مذهب مورد حمایت حکومت، لزوما یک دست نبود. برخی از همان جمع مخالفت دولت هم بودند، اما با شیعیان و خوارج متفاوت بودند. تصمیم گیری سیاسی در این دو ترکیب، در مرحله اول با نظام قبایلی و در مرحله بعد تقسیمات مذهبی و طائفی بود. اینها روی یکدیگر تاثیر می گذاشتند اما هر دو در جای خود موثر بودند. آنچه امویان از آن استفاده کردند، فشار آوردن روی روساء و شرفای قبایل بود که از طریق آنان مردم را کنترل کنند. طبعا نمی توانستند صد درصد کنترل کنند، اما به اندازه ای بود که روی تصمیمات عمومی سیاسی تاثیر بگذارند. در زمانی که دولت ضعیف بود، شیعیان بر اساس باورهای شیعی، مؤثر بودند و شماری از مردم هم به آنان پیوستند، اما با آمدن ابن زیاد، سیستم قبایلی وارد میدان شد و امتیازات خاص مالی که به آنان داده شد. طبعا با فشار حکومت، شیعیان محدود شدند. افرادی هم که از مردم به آنان پیوسته بودند جدا شدند.
- اگر كوفيان بر بيعت خود ميماندند، چه مزيتي داشت؟ امكان به دست گرفتن حكومت بود؟ (با وجود مخالفاني چون يزيد، عبدالله بن زبير و...)نباید تصور کرد کوفه فقط یک شهر کوچک با مثلا سی چهل هزار آدم بوده است، کوفه مرکز خلافت شرق بود و تمام ایران و بخش های مختلف آن به علاوه عراقین، یعنی کوفه و بصره و نواحی مختلف آن زیر سلطه کوفه بود. اگر کوفه یکپارچه می شد، گامی به جلو بود، اما تمام کار نبود. به دلیل آن که زمانی مختار بر همین شهر تسلط یافت، اما نتوانست تا آخر پیش برود. با این حال، فعالیت سیاسی به همین صورت است. همین که شما پایگاه مهمی را بدست بیاورید فعالیت خود را آغاز می کنید. باقی راه را باید با فشردگی ادامه داد، اما نمی توان همه چیز را قطعی دانست.
- اگر كوفه يك شهر نظامي بوده و مردم آن عموما نظامي بودند، چطور از ترس جان بيعت شكستند؟کوفه یک شهر نظامی نبود، یک اردوگاهی بود که چهل پنجاه سال پیش از حادثه کربلا، برای نظامیان عرب ساخته شده بود که همراه خانواده به آنجا آمده، مقیم شده، و برای جنگ به نقاط مختلف شرق اعزام می شدند. بنابراین خانواده های آنان در آن شهر بودند و به تدریج این اردوگاه موقت تبدیل به یک شهر دایمی شد و در ردیف دیگر شهرها درآمد. البته شهری که روزگاری مردان آن نظامی بودند و حالا هم شمار قابل توجهی به حکم ادامه فتوحات، هنوز نظامی بودند. فرض کنیم نظامی باشند، مگر اینها ترس ندارند؟ مگر اینها نباید از ترس بیعت کنند؟ طبیعی است که آنها در جبهه های بیرونی فعال بودند، اما این مسأله به امور داخلی آنان بر می گشت، آن هم در شرایطی که خانواده های آنان نیز در شهر بودند. مقصود این است که آنها هم مثل مردم سایر شهرها بودند و در مقابل اجبار و زور با توجه به اختلافاتی که با یکدیگر داشتند، نقاط ضعف ایمانی و بسیاری از مسائل دیگر، نگران حمله شام و فشارهای امویان و به خصوص ابن زیاد بودند. اینها البته توجیه بیعت شکستن و دم تیغ دادن نواده پیامبر (ص) و کسی که خودشان او را دعوت کرده اند نمی شود.خبرآنلاینمطالب مرتبط:40 حديث نوراني درباره امام حسين (ع)شفا یافتن بیمار با تربت امام حسین (ع)عکس :داخل ضریح امام حسین (ع)
دوشنبه 5 آبان 1393
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 84]
صفحات پیشنهادی
چرا امام حسین(ع) کربلا را انتخاب کرد؟
چرا امام حسین ع کربلا را انتخاب کرد در روز دوم محرم بود که امام حسین ع وارد سرزمین کربلا شد این کاروانی که از روز هشتم ذی الحجه از مکه حرکت کرده بود روز دوم محرم یعنی بعد از 24 روز به سرزمین کربلا رسیدند آنجا که رسیدند خود حضرت فرمود که اینجا پایین بیایید به گزارش خبرگزاریامام حسین(ع) درباره درد بشر امروز چه میفرمود؟ / آیا مشکل انسان معاصر دعوای بین شیعه و سنی است؟
امام حسین ع درباره درد بشر امروز چه میفرمود آیا مشکل انسان معاصر دعوای بین شیعه و سنی است فرهنگ > دین و اندیشه - رییس مرکز اسلامی انگلیس می گوید ما باید ببینیم که مشکل انسان معاصر چیست آیا مشکل انسان معاصر دعوای بین شیعه و سنی است اینکه 1400 سال گذشته بین ایک استاد اخلاق: اشک برای امام حسین(ع) در اخلاق و رفتار تحول ایجاد میکند
شنبه ۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶ ۲۶ یک استاد اخلاق و عرفان گفت کسی با سبک جدید در مداحیها مخالف نیست ولی در مداحیها خطوط قرمزی وجود دارد که آن خطوط باید رعایت شود نباید سبکهایی را برای مداحی انتخاب کنیم که خدای ناکرده دل امام زمان عج شکسته شود به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاریثواب عزاداری برای امام حسین(ع) |اخبار ایران و جهان
ثواب عزاداری برای امام حسین ع عزاداری برای امام حسین ع علاوه بر شور باید دارای شعورهم باشد اکنون که وارد ماه محرم شدیم چه بهتر که علاوه بر عزاداری بر روی معرفتافزایی افراد بهخصوص جوانان هم کار کنیم کد خبر ۴۴۴۷۶۴ تاریخ انتشار ۰۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱ ۲۸ - 26 October 2014 عزاداریمنزلگاه امروز امام حسین(ع)
منزلگاه امروز امام حسین ع امام حسين ع 18 منزلگاه ميان مكه و كوفه را براي رسيدن به كربلا پشت سر گذاشت به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز قيام امام حسين ع از روزي كه بيعت با يزيد را نپذيرفت تا روز عاشورا 175 روز به طول انجاميد كه از اين زمان 12 روزدر مجالس امام حسین(ع) برای گریاندن مردم هر چیزی گفته نشود
پنجشنبه ۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۵ ۱۴ رئیس ستاد اقامه نماز کشور با بیان اینکه الگوهای مدیریتی حضرت زینب س باید در دانشگاهها تدریس شود گفت باید زیربنای روضه را از نظر قرآن مستحکم کنیم که پاسخی برای وهابیت است به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا حجتالاسلام والمسلمین محسن قرائتینخستین دیدار حر و امام حسین؛حرتشنه و امام سیراب
نخستین دیدار حر و امام حسین حرتشنه و امام سیرابحر به دستور عبیدالله زیاد به سرعت رانده و آمده است تا مانع رسیدن امام حسین به کوفه شود تا اینکه وسط روز به امام رسید و امام دید اسبها و مردهایش همه تشنه هستند در منزل پیش اباعبدالله دستور داده اند که هرچه مشک هست را بیاورند و حر رگفتگوی امام حسین (ع) با فرزدق در راه کوفه
گفتگوی امام حسین ع با فرزدق در راه کوفه مسلم بهسوی رَوح خدا و رضوان خدا رهسپار شد آنچه بر عهده داشت انجام داد و آنچه ما بر عهده داریم هنوز بر ذمّه ماست به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز هنگامی که امام حسین ع عزم رفتن به سمچرا براي سلامتي امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشريف) دعا مي كنيم؟
چرا براي سلامتي امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشريف دعا مي كنيم با توجه به بعضي از روايات امام زمان ع مانند انسان هاي ديگر زندگي طبيعي داشته ودر ميان مردم رفت و آمد دارد و ممكن است مانند پيامبران الهي و ديگر امامان معصوم به بيماري يا مشكلات ديگر دچار شوند بنابراين با توجهنام امام حسین(ع) در تورات و انجیل چیست؟
نام امام حسین ع در تورات و انجیل چیست همچنين در تورات نام مبارك حضرت زهرا ـ سلام الله عليها ـ هليون بوده است به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز از برخي روايات اسلامي استفاده مي شود كه اسم مبارك امام حسن ـ عليه السلام ـ و امام حسين ـ عليه السلام ـ دراولین مرثیه سرایان امام حسین علیه السلام
اولین مرثیه سرایان امام حسین علیه السلام در کربلا بر مزار حسین-علیه السلام- گذر کردم و اشک فراوانی از دیدگانم فروریخت به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز در خصوص اولین مرثیه سرایان باید گفت که «نخستین مرثیه سرایان اهل بیت آن حضرت بودهاند و حتی در هکاری که امام حسین(ع) کرد هیچ پیامبری نکرد
آیت الله وحید خراسانی کاری که امام حسین ع کرد هیچ پیامبری نکرد کار امام حسین ع منحصر به فرد بود و تنها از او سر می زد به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز به نقل از خبرگزاری اهل بیت آیت الله وحید خراسانی از مراجع تقلید روز یکشنبه در درس خارج فقه در مچهل حديث عزاداري امام حسين(ع)(بخش دوم)
چهل حديث عزاداري امام حسين ع بخش دوم امام سجاد عليه السلام فرمود من هرگز شهادت فرزندان فاطمه عليها السلام را به ياد نياوردم مگر آن كه به خاطر آن چشمانم اشكبار گشت به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرويس ديني جام نيوز بر آن شديم تا در نوشتاري احاديث نوراني و گهربار اصبر امام حسین (علیه السلام)، نجات اسلام
صبر امام حسین علیه السلام نجات اسلام امام حسین علیه السلام به برکت صبر دین را زنده کردند این صبرِ آسانی نبود به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز صبر امام حسین علیه السلام اسلام را در طول تاریخ تا امروز بیمه کرده است واقعاً اگر امام حسین عل27 ذیالحجه؛ لشکر«حر» مانع حرکت کاروان امام حسین(ع) میشوند
چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۳ - ۰۷ ۴۱ در روز 27 ذیالحجه امام حسین ع به منزل توقفگاه ذو حسم رسیدند و در همین محل بود که لشکر حربن یزید ریاحی نیز به این مکان رسیدند به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا در روز بیست و ششم ماه ذیالحجه حضرت اباعبداللهالحسینمنزلگاه امروز امام حسین(ع) در مسیر کوفه
منزلگاه امروز امام حسین ع در مسیر کوفه رؤيايى ديدم كه سگهايى چند بر من حمله مى كنند و يكى از آن سگها كه موذى ترين آنها بود سگى پيس بود به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز امروز امام حسین سلام الله علیه در مسیر مکه به کوفه به شانزدهمین منزلگاه خود رسیدند &تکلیف ما در قبال دعوت امام حسین (علیه السلام)
تکلیف ما در قبال دعوت امام حسین علیه السلام وتر موتور این ندای کسی است که در رسیدن به هدف خود و در دعوتش تنها مانده و دشمن او را تنها کرده است به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز الحمد لله رب العالمین و صل الله علی محمد و اله الطاهرین اللّهمّ کن-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها