محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1843420541
اولین مرثیه سرایان امام حسین علیه السلام
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
اولین مرثیه سرایان امام حسین علیه السلام
در کربلا بر مزار حسین-علیه السلام- گذر کردم و اشک فراوانی از دیدگانم فروریخت.
به این مطلب امتیاز دهید
به گزارش سرویس دینی جام نیوز، در خصوص اولین مرثیه سرایان باید گفت که «نخستین مرثیه سرایان، اهل بیت آن حضرت بودهاند و حتی در همان روز عاشورا هنگام آخرین وداع سالار شهیدان، ابیاتی از آن بزرگوار نقل شده که خطاب به دخترش حضرت سکینه است و از جانگدازترین مراثی عاشورا به شمار میرود.»۱
ابیاتی از مرثیۀ مذکور را مرور میکنیم.
لاتحرَقی قَلبی بدَمعک حسرَتآ
مادامَ منّی الرّوحَ فی جثمانی
فَاذا قتلت فَأنت اولی
بالبکا یا خَیرَه النّسوان
سَیطول بَعدی یا سَکینَه فَاعلَمی
منکَ البکاء اذاالحمام دَهان...۲
«تا جان در بدن دارم، دلم را از اشک حسرت خویش مسوزان، ای بهترین زنان، هنگامی که من کشته گردم تو برای گریستن بر من سزاوارترینی، بهزودی بر مصیبت مرگ من گریههای طولانی در پیش خواهی داشت.»
و خوارزمی در مقتل الحسین، اولین سرودههای عاشورایی پس از واقعه را به «عقبه بن عمروالسَّهمی» شاعر سدۀ اول هجری، نسبت میدهد.۳
محسن الامین نیز پیرو تأیید گفتۀ خوارزمی، ابیاتی از سرودۀ این شاعر را در «اعیان الشیعه» آورده است.
مررت علی قبرالحسین بکربلا
فَفاضَ عَلَیه من دموعی غَزیرها
ولا بَرح الوَفّاد زوّار قَبره
یفوح علیهم مسکها و عَبیرها۴
«در کربلا بر مزار حسین-علیه السلام- گذر کردم و اشک فراوانی از دیدگانم فروریخت.
آنجا که رایحۀ مشک و عنبر بر شامۀ زائرانش هماره میوزد.»
در ادامۀ مرثیههای به جا مانده از اهل بیتِ امام حسین-علیه السلام- به سرودههای امکلثوم برمیخوریم.
«امکلثوم خواهر حسین-علیه السلام- است که به «زینب ثانی» مشهور است، وی دارای مقام و تقوا و سیادت و فضیلت بود و در نظم و نثر بهترین شاگرد علوی است.»۵
در این قسمت، ابیاتی از مرثیۀ سوزناک امکلثوم را مرور میکنیم:
مدینه جَدَّنا لا تَقَبلینا
فالبحسرات والاحزان جینا
ألا اَخبر رسولَالله عنّا
بأ انّا قد فَجعنا فی أَخینا
وَ أن رجالَنا بالطّفّ صرعی
بال رؤسٍ و قَد ذَبَحوا لبَنینا...۶
«ای مدینه، دیگر ما را مپذیر، زیرا ما با دلی سرشار از حسرت و اندوه آمدهایم.
به پیامبر خبر بده که ما ماتم زدۀ پدر شدهایم و اینکه مردانِ ما در طف (کربلا) بدون سر روی خاک افتاده و پسران ما را سر بریدند.»
از دیگر سرودههای خاص واقعۀ عاشورا در قالب مرثیه، مرثیهای است مربوط به حضرت زینب -سلام الله علیها- هنگام حمل سرها در کوفه که از منظر نوحه سرایی در نهایت درجۀ بلاغت است و از تأثیرگذاری بسیاری بهره مند است.
یا هلالا! لَمّا استتمَّ کمالا
غالَه خَسف فأبدآ غروبآ
ما تَوَّمت یا شفیقَ فؤادی!
کانَ هذا مقَدّرآ مکتوبآ
یا اخی، فاطم الصغیرَهَ کلّم
ها فقد کادَ قلبها اَن یَذوبا
یا اَخی، قَلبکَ الشَفیق عَلَینا
مالَه قَد قَس وَ صارَ صَلیبآ۷
«ای ماه نو که به هنگام بلوغ ناگهان خسوف او را ربوده و غروب نموده ای.
ای پاره ی دلم، گمان نمیکردم که این سرنوشت ما باشد.
ای برادر! با فاطمۀ خردسال سخن بگو! چرا که نزدیک است دلش آب شود.
ای برادر! دل تو مهربان بود. پس چرا اکنون بر ما اینچنین سخت شده است!»
(بیت آخر نوعی اظهار تفجّع است، یعنی همان «تجاهل العارف» در فارسی، چرا که حضرت زینب -سلام الله علیها- میداند که حسین-علیه السلام- نامهربان نیست و اینگونه پرسش نوعی تسکین جراحت دل خویش و تلطیف روح است.)
شاعران مشهور مرثیه سرای عرب پس از واقعه عاشورا
ابوالاسود دولی
«وی از یاران حضرت علی-علیه السلام- بود که در جنگ جمل نیز حضور داشت. گفتهاند که او واضع علم نحو بوده است.
وی در سال ۶۹ هجری قمری در سن ۸۵ سالگی به علت بیماری طاعون، در شهر بصره درگذشت.»۸
ابیاتی از این شاعر را پیرامون واقعۀ عاشورا میخوانیم:
اقول وَذاکَ من جَزَعٍ و وجدٍ
ازالَ الله ملک بَنی زیاد
وابَعَدهم بما غَدَروآ وَ خانوآ
کَما بَعودَت ثَمود وَ قومَ عاد۹
«من در همه حال، با هیجان و بیتابی میگویم: خداوند ملک فرزندان زیاد را نابود کند، آنان مکر و حیله کردند. خداوند آنان را همانند قوم ثمود و عاد براند.»
کمیت بن زید اسدی
ابومستهل کمیت بن زید اسدی، در سال ۶۰ هجری قمری متولد شد و در سال ۱۲۶ هجری قمری درگذشت.
گفتهاند که کمیت بهترین شاعرانِ اولین و آخرین است و نخستین کسی است که استدلال و احتجاج در شعر را به شیعه آموخت و همچنین نخستین سرایندۀ هاشمیات است.۱۰
ابیاتی از سرودههای او را که خطاب به امام محمدباقر-علیه السلام- است، میخوانیم.
ذَهَبَالّذینَ یَعاشَ فی اَکنافهم
لَم یَبقَ الّا شامت اَو حاسد
وَ بَقی عَلی ظَهرالبَسیطَه واحدٌ
فَهوالمراد وَ أنتَ ذاکَالواحد...۱۱
«آنان که پناه مردم بودند، رفتند و جز شماتت گران و حاسدان کسی نمانده است و بر گسترۀ زمین یکی باقی ماند که مقصود و آرزوی من است و آن تو هستی.»
سید حمیری
ابوهاشم اسماعیل بن محمد، در سال ۱۰۵ هجری قمری در عمّان به دنیا آمد، ولی در بصره زندگی کرد. از او علاوه بر مراثی بسیار پیرامون واقعۀ عاشورا، سرودههایی نیز در فضیلت حضرت علی-علیه السلام- در دست است. سید حمیری در سال ۱۷۳ یا ۱۷۸ هجری قمری در بغداد درگذشت و در جنینه دفن شد.
ابیاتی از مرثیه او را در شهادت امام حسین-علیه السلام- میخوانیم.
امرر عَلی جَدث الحسین-علیه السلام-
وَ قل لأعظمَه الزَّکیه
یا اعظَما لازَلت من
وَ طفاءَ ساکته روّیه
مالَذّ عیش بعدَ رضّ
ک بالجیاد الأعوجیّه
فأذا مَرَرَّت بقَبره
فأطل به وَقَفَالمطیّه
و اَبک المطهّرَ للمطهَّر
وَ المطهّرَ الزَّکیه۱۲
«بر قبر حسین-علیه السلام- بگذر و به استخوانهای پاک او بگو:
ای استخوانهایی که هنوز تازه و شادابید،
بعد از اینکه اسبهای اصیل شما را از هم پاشیدند و له کردند، زندگی لذت ندارد،
هرگاه بر قبر او بگذری، در آنجا مرکب خود را برای مدتی نگهدار،
و بر قبر پاک و بر پدر و مادر معصوم او گریه کن.»
دعبل خزاعی
بوعلی دعبل بن علی بن رزین از خاندان طاهر ذوالیمینین بود، او در سال ۱۴۸ هجری قمری، در کوفه متولد شد و در بغداد سکونت گزید و در سال ۲۴۶ هجری قمری در شهر طیب که بین واسطه و خوزستان قرار دارد، وفات یافت.۱۳
از نابترین مرثیههای دورۀ موردبحث، مرثیههای عبل خزاعی است.
سردههای او در حدود قرن سوم، ارزشمندتر و فراگیرتر از دیگر سرودهها، به ویژه مراثی است، خاصه مرثیهای که درادبیات آن از همه شهدای اهل بیت-علیه السلام- با ذکر مدفن آنان یاد میکند و فاطمه زهرا -سلام الله علیها- را به ندبه فرا میخواند، این همان مرثیهای است که وی به امام رضا-علیه السلام- تقدیم کرد:
أفاطم، لَوخلت الحسین مجَدّلا
و قَد ماتَ عَطشانآ بشَطَّ فرات
اذآ للَطَمت الخَدَّ فاطم عندَه
و أجرَیتَ دَمَعَالعَین فی الوَجَنات
أفاطم، قومی یا ابَنهَ الخَیر و اندبی
نجومَ سماواتٍ بأرض فَلاه...۱۴
«ای فاطمه، اگر خیال می کردی که حسین-علیه السلام- به خاک افتاده و با لب تشنه کنار نهر فرات شهید گشته، بر صورت خویش میزدی و اشک بر گونهها جاری میساختی.
ای دختر بهترین مردم، برخیز و برای ستارگان آسمانی که در بیابان پهناور افتادهاند، زاری کن.»
شریف رضی
ذوالحسین ابوالحسن محمد بن ابی احمد حسین بن موسی، در سال ۳۵۹ هجری قمری در بغداد متولد شد. نسب او به امام موسی کاظم-علیه السلام- میرسد. او در سال ۴۰۶ هجری قمری درگذشت و در بغداد دفن شد، ولی مدتی بعد جسد او را به کربلا منتقل کردند.۱۵
شریف رضی نیز از جمله شاعران عرب است که مرثیههای سوزناکی در واقعۀ عاشورا سروده است:
کانَت مآتم بالعراق تَعدّها
امویها بالشّام من اَعیادها
یا غَیره الله اَغضبی لنَبیّه
وَ تَزَحزَحی بالبَیض عَن أغمادَها
یا یَومَ عاشوراء کَم لَکَ لَوعَه
تَترَقّص الأحشاء من ایقادَها۱۶
«در عراق سوگ و ماتمی است که امویها در شام، آن را عید میشمرد.
ای غیرت خدا، بر آنچه برای پیامبر (ص) پیشآمده است، خشم بگیر و شمشیرها را برای انتقام از غلاف بیرون آور.
ای روز عاشورا، آنقدر اندوه در تو جاری است که از سوزش آن تمام احشاء به جنبش درآمدهاند.»
پینوشتها:
۱. ذبیح الله صاحبکار، سیری در مرثیۀ عاشورایی، انتشارات مؤسسۀ پژوهش و مطالعات عاشورایی، چاپ اول، مشهد، ۱۳۷۹، ص۲۳.
۲. محمدمهدی حائری، معالی السبطین فی احوال الحسن و الحسین-علیه السلام-، انتشارات صبح صادق، قم، ۱۳۸۳، جلد۲، ص۱۴.
۳. مقتل الحسین خوارزمی، جلد۲، ص۱۵۲.
۴. عقبه بن عمروالسّهمی، اعیان الشیعه، تألیف محسن الامین، انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، چاپ اول، تهران، ۱۳۷۴.
۵. عمادالدین حسین اصفهانی، زندگی امام حسین-علیه السلام-، چاپ اول، بی نا، تهران، ۱۳۶۶، ص۵۷۸.
۶. میرزامحمدنقی شهپر، ناسخ التواریخ، بی نا، تهران، ۱۳۴۷، ص۱۷۹.
۷. همان کتاب، صص۵۵-۵۴.
۸. ذبیح الله صاحبکار، همان کتاب، ص۴.
۹. ابوالاسود دؤلی، ادب الطف، تألیف جواد شبر، مؤسسۀ الاعلی، الطبعه الاولی، بیروت، ۱۴۰۰ ق، ص۱۰۲.
۱۰. ذبیح الله صاحبکار، همان کتاب، ص۵۵.
۱۱. کمیت بن زید اسدی، همان کتاب، صص۱۸۶-۱۸۴.
۱۲. سید حمیری، همان کتاب، ص۱۹۸.
۱۳. ذبیح الله صاحبکار، همان کتاب، ص۶.
۱۴. دعبل خزاعی، دیوان اشعار، تألیف محمد یوسف نجم، بیروت، ۱۴۰۹ ق. صص۴۲-۴۱.
۱۵. ذبیح الله صاحبکار، همان کتاب، ص۷۶.
۱۶. شریف رضی، همان کتاب، جلد۲، صص۲۱۰-۲۰۹.
منبع:
محدثی خراسانی، زهرا؛ (۱۳۸۸)، شعر آیینی و تأثیر انقلاب اسلامی بر آن، تهران: مجتمع فرهنگی عاشورا
۰۳/۰۸/۱۳۹۳ - ۰۹:۰۰
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 74]
صفحات پیشنهادی
گوشه ای از زندگانی امام هادی (علیه السلام)
گوشه ای از زندگانی امام هادی علیه السلام متوکل رو کرد به جلاّدها که چرا دستور مرا در باره علی بن محمد علیهماالسلام اجرا نکردید جواب دادند آن گاه که او را وارد ساختید ناگهان مشاهده کردیم که بیش از یکصد نفر شمشیر به دست دور او را گرفته اند از دیدن آنان آن قدر وحشت کردیم کهانتشار دفتر سوّم از مجموعۀ «انديشههاي ناب»، تحت عنوان «فضائل و قیام امام حسین سلاماللهعلیه»
دین و اندیشه اندیشمندان اثر آیت الله مظاهری انتشار دفتر سوّم از مجموعۀ انديشههاي ناب تحت عنوان فضائل و قیام امام حسین سلاماللهعلیه دفتر سوّم از مجموعۀ انديشههاي ناب تحت عنوان فضائل و قیام امام حسین سلاماللهعلیه اثر مرجع عاليقدر حضرت آيت الله مظاهري منتشر گرديدتوصیههای آیتالله مکارم به مداحان امام حسین(ع)
دوشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۳ - ۰۸ ۱۷ آیتالله مکارمشیرازی با هشدار شدید مبنی بر اینکه مبادا در جلسات عزاداری به مقدسات مذاهب دیگر توهین شود گفت نتیجه توهین به مقدسات دیگران این است که خون شیعیان بیگناه در نقاط مختلف عالم ریخته میشود به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا این مرجعامام موسی صدر، دین را در خدمت انسان می داند/ حرکت امام حسین(ع) حرکتی اصلاحی برای نجات جامعه بود
امام موسی صدر دین را در خدمت انسان می داند حرکت امام حسین ع حرکتی اصلاحی برای نجات جامعه بود فرهنگ > دین و اندیشه - خبرگزاری مهر نوشت در همایش «ابعاد وجودی انسان» که به همت دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد ابعاد وجودی انمنزلگاه های امروز امام حسین(ع)
منزلگاه های امروز امام حسین ع مگر نمي بينيد که به حق عمل نمي شود و از باطل پرهيز نمي شود در اين حال سزاوار است که مؤمن لقاي پروردگار را طلب کند به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز در این روز 26 ذی الحجه کاروان سیدالشهدا و اهل بیت سلام الله علیهم اجمعطرح قرآني امام حسين(ع) شيفته نماز و قرآن تصويب و ابلاغ شد
دین و اندیشه آیین ها و تشکل های مذهبی توسط سازمان دارالقرآن الکریم طرح قرآني امام حسين ع شيفته نماز و قرآن تصويب و ابلاغ شد مدير امور استانها و مؤسسات سازمان دارالقرآن الكريم از تصويب و ابلاغ طرح قرآني امام حسين ع شيفته نماز و قرآن ويژه هيئت هاي مذهبي خبر داد به گزارش خبرگز27 ذیالحجه؛ لشکر«حر» مانع حرکت کاروان امام حسین(ع) میشوند
چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۳ - ۰۷ ۴۱ در روز 27 ذیالحجه امام حسین ع به منزل توقفگاه ذو حسم رسیدند و در همین محل بود که لشکر حربن یزید ریاحی نیز به این مکان رسیدند به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا در روز بیست و ششم ماه ذیالحجه حضرت اباعبداللهالحسیننامه حجتالاسلام والمسلمین محسن قرائتی به وعاظ و مداحان اهل بیت علیهم السلام
نامه حجتالاسلام والمسلمین محسن قرائتی به وعاظ و مداحان اهل بیت علیهم السلام با هیچ کتابی نمیتوان در خیابانهای نیویورک اقامه نماز کرد به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز حجتالاسلام والمسلمین محسن قرائتی رئیس ستاد اقامه نماز به مناسبت در پیشآنچه بر امام حسین علیه السلام در چنین روزی گذشت
آنچه بر امام حسین علیه السلام در چنین روزی گذشتامام ع فرمود آیا در این منطقه پناهگاهی وجود دارد كه ما بدانجا رویم امام حسین ع روز بیستوششم ذیالحجه سال 1361 هجرى قمرى وارد منزل شراف شدند كسی كه از مكه به طرف كوفه میآید بعد از عقبه به منزل دمهدی علیه السلام مجرمان را میشناسد
مهدی علیه السلام مجرمان را میشناسد این آیه دربارهء مهدی است مهدی است که مجرمان را به چهره میشناسد و با شمشیرِ او و یارانش آنان مجازات میشوند به این مطلب امتیاز دهید سرویس دینی جام نیوز یُعْرَفُ الْمُجْرِمُونَ بِسِیمَاهُمْ فَیُؤْخَذُ بِالنَّوَاصِی وَالْأَقْدَامِ مجرمان از چهرهدر مجالس امام حسین(ع) برای گریاندن مردم هر چیزی گفته نشود
پنجشنبه ۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۵ ۱۴ رئیس ستاد اقامه نماز کشور با بیان اینکه الگوهای مدیریتی حضرت زینب س باید در دانشگاهها تدریس شود گفت باید زیربنای روضه را از نظر قرآن مستحکم کنیم که پاسخی برای وهابیت است به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا حجتالاسلام والمسلمین محسن قرائتینام امام حسین(ع) در تورات و انجیل چیست؟
نام امام حسین ع در تورات و انجیل چیست همچنين در تورات نام مبارك حضرت زهرا ـ سلام الله عليها ـ هليون بوده است به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز از برخي روايات اسلامي استفاده مي شود كه اسم مبارك امام حسن ـ عليه السلام ـ و امام حسين ـ عليه السلام ـ درسیزدهمین منزلگاه امام حسین(ع)
سیزدهمین منزلگاه امام حسین ع بنابر نقلى در اين منزل عبداللّه بن سليم و مذرى بن مشهل كه هر دو از بنى اسد بودند از مكه به طرف امام حسين عليه السلام مى آمدند كه كسى را ملاقات كردند كه خبر از شهادت جناب مسلم و هانى داد به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوزعزاداریها در راستای اهداف مقدس امام حسین (ع) باشد
چهارشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵ ۴۵ آیتالله علویگرگانی گفت همه محافل و مجالس عزاداریهای ما باید در راستای اهداف و قیام امام حسین ع و حادثه عاشورا باشد به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم این مرجع تقلید در دیدار جمعی از دانشجویان گفت گریه برای سید الشهدا ع دارایاز مدینه تا کربلا همراه با سیدالشهداء(علیه السلام)
از مدینه تا کربلا همراه با سیدالشهداء علیه السلام ما اهل بیت به رضای خداراضی وخشنودیم هرکس می خواهد در راه ما جانبازی کند وخون خویش را در راه لقای پروردگار نثار نماید آماده حرکت با ما باشد به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز فلسفه قيام ابي عبداللمنزلگاه امروز امام حسین(ع) در مسیر کوفه
منزلگاه امروز امام حسین ع در مسیر کوفه رؤيايى ديدم كه سگهايى چند بر من حمله مى كنند و يكى از آن سگها كه موذى ترين آنها بود سگى پيس بود به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز امروز امام حسین سلام الله علیه در مسیر مکه به کوفه به شانزدهمین منزلگاه خود رسیدند &کاری که امام حسین(ع) کرد هیچ پیامبری نکرد
آیت الله وحید خراسانی کاری که امام حسین ع کرد هیچ پیامبری نکرد کار امام حسین ع منحصر به فرد بود و تنها از او سر می زد به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز به نقل از خبرگزاری اهل بیت آیت الله وحید خراسانی از مراجع تقلید روز یکشنبه در درس خارج فقه در م-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها