محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1832523553
مفهوم معجزه در غرب با آن چه در فرهنگ ما وجود دارد متفاوت است/ تفاوت عقیده و ایمان -
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: ملکیان در نشست هفتگی کتاب؛
مفهوم معجزه در غرب با آن چه در فرهنگ ما وجود دارد متفاوت است/ تفاوت عقیده و ایمان
مصطفی ملکیان در نشست نقد و بررسی کتاب "درباره خدا" گفت: مفهوم معجزه در غرب با آن چیزی که در فرهنگ ما وجود دارد متفاوت است. ما معجزه را صدق نبی مرتبط میدانیم. اما در الهیات مسیحی و یهودی معجزه همیشه دال بر صدق نبی نیست بلکه نشان میدهد خدا وجود دارد. این در حالی است که در فرهنگ ما هر امر خرق عادتی معجزه نیست به طول مثال اگر کسی میلهای را خم کرد اگرچه امر خرق عادتی است اما از نگاه ما معجزه نیست. به گزارش خبرنگار مهر، جلسه هفتگی شهر کتاب دیروز سه شنبه به نقد و بررسی کتاب "درباره خدا" اختصاص داشت. در این مراسم مصطفی ملکیان با بیان اینکه تاکنون به زبان انگلیسی و با روش فلسفه تحلیلی در حوزه دین کتابی به این درجه نوشته نشده است، گفت: خانم پورمحمدی واقعا حسن انتخاب و حسن سلیقه نشان داده که این کتاب را برای ترجمه انتخاب کرده است. این ترجمه دقیق و پاکیزه است. علاوه بر این وفادار به متن و زبان فارسی آن پخته و بدون اعوجاج است.وی در ادامه با اشاره به ادلهای که درباره اثبات وجود خدا در این کتاب آمده است، اشاره کرد و گفت: من در بحث خودم به ادلهای اشاره خواهم کرد که صورت بهتری از صورتی که در کتابهای فلسفه دین تحلیلی وجود دارد است. به نظر میآید در این بحث جدید همان مواد خامی که در کتاب فلسفه دین درباره اثبات خدا آمده در یک ساختار جدیدتر ارائه میشود. البته ساختمان ادلههایی که من درباره وجود اثبات خدا بیان میکنم به لحاظ ریخت و ساخت کتاب و نه به لحاظ محتوا تفاوتها و اختلافهایی با آن دارد.ملکیان در ادامه سخنانش به چند خطای مایکل پارمر در این کتاب اشاره کرد و گفت: به طور مثال او در بخشی از این کتاب دو مبحث جدا از یکدیگر را خلط کرده است. در حالیکه این دو مبحث باید مستقل از یکدیگر بیان شوند.وی با اشاره به اینکه در طول تاریخ بشری همه دلایلی که فیلسوفان و عرفا بیان کردهاند در 5 مبحث قابل ارائه است گفت؛ البته باید در نظر داشت که انسان نیز ساحتهای 5گانه وجودی که شامل: ساحت باورها، احساسات، عواطف و هیجانات، خواستهها، گفتار و کردار است را دارد. هریک از مباحث 5 گانه درباره اثبات وجود خدا به یکی از این ساحتهای 5 گانه وجودی انسان برمیگردد.ملکیان به عقیده وجود داشتن خدا به عنوان نخستین ادله برای اثبات وجود خدا اشاره کرد وگفت: این ادله بدین معنی است که خدا یا خدایان خاصی وجود دارند. ادله دوم ایمان به خداست و هیچ ربطی به عقیده وجود خدا ندارد. در حالی که نویسنده کتاب درباره خدا بین عقیده به خدا و ایمان به خدا خلط کرده است. باید در نظر داشته باشیم که عقیده به خدا به ساحت باورهای انسان برمیگردد. اما ایمان به خدا به ساحت احساسات و هیجانات انسانی برمیگردد. ایمان به خدا همان عاطفه و احساسی است که من نوعی به خدا دارم و البته در کنار آن عشق به خدا و امید به خدا هم مطرح میشود.وی پرستش و عبودیت خداوند را به عنوان ادله سوم اثبات وجود خدا نام برد و تصریح کرد: این ادله به ساحت خواستههای وجودی ما برمیگردد. دعا و مناجات با خدا ادله چهارم است و البته باید در نظر داشت که بین دعا و مناجات تفاوت وجود دارد در هر صورت دعا و مناجات به ساحت گفتاری انسان برمیگردند. اما ساحت پنجم عبادات است همه این پنج دلیل باید برایشان دلیلی وجود داشته باشد. تا انسان به یکی از آنها استناد کند. اگر هریک از این دلایل 5 گانه مبتنی بر یک علت محکم نباشد فرد نمیتواند نسبت به آن باور داشته باشد. کتاب درباره خدا از 5 ادله اثبات وجود خداوند به نخستین دلیل که همان عقیده به وجود خداست میپردازد و کاری به دلایل 4گانه دیگر ندارد.ملکیان در ادامه گفت: برخی معتقدند اصل عقیده به خدا نیازمند به اثبات نیست بدین معنی که دلیلی برای عقیده به خدا وجود ندارد و بر این اساس معتقدم هر انسانی هر مکانی در هر زمانی تمدنی و فرهنگی آگاهانه و یا ناآگاهانه خواسته و یا ناخواسته معتقد به وجود خداست پس هیچ کس برای اثبات وجود خدا نیاز به دلیل ندارد. این گروه به فطری بودن عقیده به خدا قائل هستند. اما دسته دوم معتقدند که همه انسانها برای عقیده به وجود خداوند نیازمند دلیل و اثبات هستند و اگر دلیلی برای عقیده خود نداشته باشند اعتقاد به وجود خداوند گزاف خواهد بود. این گروه خود به دو بخش تقسیم میشوند برخی برای اثبات وجود خداوند دلایل تجربی و برخی دیگر دلایل عقلی میآورند.وی در ادامه تصریح کرد: البته دلیل تجربی به معنای حس کردن خداوند با حواس پنجگانه انسانی نیست. بلکه منظور تجربه دینی و عرفانی است که به غیر از دلایل تجربیاست. با همین نگاه جمله کلود برنارد که میگوید؛ "من هر وقت زیر تیغ جراحی خدا را دیدم به آن قائل هستم" جملهای بیمعنی است چرا که تجربه باید متناسب با امری باشد که آن را میخواهیم تجربه کنیم و با همین رویکرد تجربه وجود خداوند از طریق ابزار حواس 5گانه امکانپذیر نیست. در نظر داشته باشید که در علوم تجربی هم هر امری که تجربه میشود ابزار مناسب به آن انتخاب میشود.این پزوهشگر فلسفه اخلاق به دلایل عقلی در اثبات وجود خداوند اشاره کرد و گفت: این گروه نیز به دو بخش تقسیم میشود؛ گروه اول معتقدند ما بدون اینکه از ذهن خودمان بیرون بیاییم میتوانیم با خم شدن در درون ذهنمان آنرا اثبات کنیم. اما گروه دوم معتقدند ما تا چشم باز نکنیم و به اصطلاح نسبت به قوای ادراکی دنیای بیرون و آنچه در عالم هست، توجه نکنیم نمیتوانیم خدا را اثبات کنیم. گروه نخست برای اثبات وجود خدا دلیل وجود شناختی میآورد و معتقد است هرآنچه را که بتوانی تصور کنی لازم نیست وجه آن را در عالم خارج بیابی به ویژه آنکه خدا موجودی است که بزرگتر از آن قابل تصور نیست. اما گروه دومی که درباره اثبات خدا ادله عقلی دارند. میگویند؛ ما باید به واقعیتهای عالم بیرون توجه کنیم چون این واقعیتها ما را به سمت خدا میبرد آنها برای اثبات وجود خدا از قاعده اسطوره اکام استفاده میکنند.وی در ادامه افزود: اکام فیلسوف قرون وسطی مسیحی است و قاعدهای وضع کرد که بشر پیش از آن هم از آن استفاده میکرد. این قاعده میگوید هیچ چیز را باور نکن که وجود دارد مگر اینکه آن را با حواست ادراک کنی و یا این که بودن آن چیز شرط لازمش حس کردن چیزی باشد که لازمه آن چیز اولی است. مثلاً اینکه من گرما را حس میکنم بدین معنی است که گرمایی وجود دارد. اگر بنا باشد به قاعده اکام معتقد باشیم دنیای ما خلوت میشود. در حالی که دنیای اجداد ما شلوغ بود. آنها از اجنه و موجودات دیگر که در خانهشان مشاهده میکردند صحبت میکردند اما با استناد به قاعده اکام چون این موجودات قابل حس نیستند دنیای ما خلوت میشود.ملکیان در بخش دیگری از سخنانش به 10 دلیلی که فیلسوفان برای اثبات وجود خدا بیان میکنند اشاره کرد و گفت: حرکت، علیت، مشروطبودن و نامشروط بودن(براهین امکان وجود)، نظم، هدف، امکان وجوب و کمال از جمله این دلایل است.وی درباره دلیل مشروط بودن و نامشروط بودن توضیح داد: هر چیزی در دنیا مشروطالوجود است و هر مشروطالوجودی ممکن است، وجود داشته باشد یا خیر. بنابراین میتوان نشان داد که یک موجود در عالم باشد که ممکنالوجود نباشد و حتی اگر عالم نابود و کنفیکون شود. باز هم آن چیز مطلق الوجود باشد و از هر قیدی آزاد باشد. این امر همان خداوند است.ملکیان با اشاره به ادله معجزه که درباره اثبات خداوند بیان میشود گفت: مفهوم معجزه در غرب با آن چیزی که در فرهنگ ما وجود دارد متفاوت است. ما معجزه را صدق نبی مرتبط میدانیم. اما در الهیات مسیحی و یهودی معجزه همیشه دال بر صدق نبی نیست بلکه نشان میدهد خدا وجود دارد. این در حالی است که در فرهنگ ما هر امر خرق عادتی معجزه نیست به طول مثال اگر کسی میلهای را خم کرد اگرچه امر خرق عادتی است اما از نگاه ما معجزه نیست.وی گفت: آنچیزی که فیلسوفی مانند کانت از آن به عنوان خدا یاد میکند همان ندای وجدان است که ما را به سمت خوبیها هدایت میکند. از نگاه کانت در درون انسان ندایی وجود دارد که او را به سمت خوب و یا بدی هدایت میکند و ندایی که ما را به سمت خوبی هدایت میکند خداست.وی با اشاره به اینکه تمام ادلهای که تاکنون درباره اثبات وجود خدا بیان شد دلایل رئالیستی و نظری بودهاند گفت: در مقابل ادله پراگماتیستی (عملگرایانه) برای اثبات وجود خدا مطرح میشود. ادله رئالیستی یا نظری اگر موفق به اثبات وجود خدا شوند گزارههای صادقی هستند. اما در مقابل فیلسوفی گفته است ما از روش عملی اگر خدا را ثابت کنیم نمیتوانیم بگوییم که قضیه خدا وجود دارد، صادق است. بلکه تنها میتوانیم بگوییم عقیده به گزاره خدا وجود دارد به مصلحت است.ملکیان در پایان درباره ترجمه نعیمه پورمحمدی از کتاب "درباره خدا" یادآور شد: همانطور که گفتم ترجمه پورمحمدی واقعا ترجمه عالی، پاکیزه و مطابق با متن است. البته ایشان در این کتاب 7 یا 8 غلط جدی در ترجمه دارند که در مقایسه با یک کتاب 700 صفحهای قابل اغماض است.
چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۹
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]
صفحات پیشنهادی
احمد رهدار: نواندیشی دینی با روشنفکری دینی متفاوت است -
گزارش از نشریات احمد رهدار نواندیشی دینی با روشنفکری دینی متفاوت است حجت الاسلام احمد رهدار طی مقاله ای در نشریه سوره اندیشه نوشت نواندیشی دینی جریانی است که هر چند ناظر به مستحدثات بیرونی هست اما نقطه عزیمتش برای حرکت منطق درونی تحولات دینی است خاستگاه روشنفکری دینی جریانآیین سوگواری متفاوت در روز عاشورا - خرم آباد |اخبار ایران و جهان
آیین سوگواری متفاوت در روز عاشورا - خرم آباد آیین گِل مالی عاشورای حسینی در لرستان عکس پوریا پاکیزه کد خبر ۴۴۶۹۰۸ تاریخ انتشار ۱۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴ ۵۴ - 04 November 2014فلسفه اسلامی ماهیتاً با فلسفه یونان متفاوت است -
نصرالله حکمت در میزگرد آراء فلاسفه مسلمان 1 فلسفه اسلامی ماهیتاً با فلسفه یونان متفاوت است دکتر نصرالله حکمت استاد دانشگاه شهید بهشتی در میزگردی درباره فلسفه اسلامی گفت پارادایمی که توسط مستشرقین ایجاد شده سعی در القای این دارد که بگوید فلاسفه مسلمان هرچه دارند از یونان استیک عزاداری متفاوت برای امام حسین(ع) / برگزاری مسابقه کتابخوانی در شب های محرم
یک عزاداری متفاوت برای امام حسین ع برگزاری مسابقه کتابخوانی در شب های محرم فرهنگ > دین و اندیشه - دانشکده ادبیات دانشگاه علامه در یک حرکت متفاوت مراسم عزاداری شب های محرم را به همراه مسابقه کتابخوانی برگزار میکند به گزارش خبرآنلاین به نقل از روابط عمومی موسسه اصالحی نجفآبادی و دیدگاه متفاوتش نسبت به قیام عاشورا
سهشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱ ۱۳ در ادامه گزارش پیشین دیدگاههای یکی دیگر از اندیشمندان درباره قیام عاشورا را مورد بررسی قرار میدهیم اندیشمندی که نظراتش پیرامون قیام عاشورا حرفهای تازهای محسوب میشد و نظرات بسیاری را به خود جلب کرد به به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانسایت الف:مدل امربه معروف روحانی با مدل اگزوز موتور انصار حزب الله متفاوت است
سایت الف مدل امربه معروف روحانی با مدل اگزوز موتور انصار حزب الله متفاوت است فرهنگ > دین و اندیشه - سایت الف در یادداشتی نوشت سخنان دکتر روحانی در زنجان مهر۹۳ با انتقاداتی مواجه شد که شاه بیت آن نقد جملۀ رئیس جمهور مبنی بر یک درس کربلا هم درس تعامل سازنده و مذاکرچرا روش برخوردی امام حسین(ع) با پدر و برادرش متفاوت بود؟/ شرایط متفاوت برای انتخاب سکوت، صلح یا قیام
چرا روش برخوردی امام حسین ع با پدر و برادرش متفاوت بود شرایط متفاوت برای انتخاب سکوت صلح یا قیام فرهنگ > دین و اندیشه - حرکت و قیام امام حسین ع به دلیل بزرگی و متفاوت بودن گاهی این سوال را به ذهن می آورد که چرا روش همه امامان در مقابله با ظلم و حکومت ناحق یکی ننشست خبری معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی در غرفه تفاوت گردشگری ورودی و خروجی امسال مثبت 70 هزار نفر است
نشست خبری معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی در غرفه خبرگزاری فارستفاوت گردشگری ورودی و خروجی امسال مثبت 70 هزار نفر استمعاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری با اشاره به رشد ورود گردشگران خارجی به کشور گفت همین امر باعث کاهش تفاوت نرخ گردشگری ورودی و خروجی شده اعکس های جدید و متفاوت آناهیتا نعمتی به مناسبت های مختلف
عکس های جدید و متفاوت آناهیتا نعمتی به مناسبت های مختلف عکس های جدید آناهیتا نعمتی عکس های جدید آناهیتا نعمتی عکس های جدید آناهیتا نعمتی عکس های جدید آناهیتا نعمتی عکس های جدید آناهیتا نعمتی عکس های جدید آناهیتا نعمتی عکس های جدید آناهیتا نعمتی اخبار مرتبط حرکات جالب آنا نفارس گزارش میدهد مهاجرت افغانها به غرب؛ دانهپاشی برای سلطه فرهنگی و نظامی
فارس گزارش میدهدمهاجرت افغانها به غرب دانهپاشی برای سلطه فرهنگی و نظامیاکثر مهاجرتها در افغانستان به سمت کشورهای غربی به بهانههای رسیدن به زندگی بهتر و آرامش و آسایش است که فقرزدایی اصلیترین محور آن را تشکیل میدهد اما بدون شک این امر زمینهساز سلطه غرب میباشد به گزارشتبليغ و ترويج فرهنگ نماز؛ مسئوليت خطير هيئات مذهبی -
حجت الاسلام دارابی تبليغ و ترويج فرهنگ نماز مسئوليت خطير هيئات مذهبی جانشين كميته علمی و پژوهشی اجلاس بيست و سوم سراسری نماز گفت تبليغ و ترويج فرهنگ نماز از سوی هيئات مذهبی مسئوليتی بسيار خطير و مقدس به شمار میرود به گزارش روابط عمومي حجت الاسلام و المسلمين علي دارابي -مديرچالش ها و بایسته های سند مهندسی فرهنگی کشور در گفت وگو با علی اکبر اشعری
چالش ها و بایسته های سند مهندسی فرهنگی کشور در گفت وگو با علی اکبر اشعری فرهنگ > دین و اندیشه - متن زیر گفت وگوی ماهنامه فرهنگ اسلامی با علی اکبر اشعری است که طی روزهای آینده در شماره آبان ماه منتشر می شود منظور از مهندسي فرهنگي چيست ج در موضوع فرهنگ از يك جهتتصاویری زیبا و متفاوت از طبیعت
تصاویری زیبا و متفاوت از طبیعت ۱۹ ۰۸ ۱۳۹۳ - ۱۹ ۰۰روایتی متفاوت از یک مبلغ دینی ، در شبکه نمایش خانگی
روایتی متفاوت از یک مبلغ دینی در شبکه نمایش خانگیDVD فیلم گهواره ای برای مادر که شامل پشت صحنه و با صدای دالبی 5 1 و استریو به همراه گالری عکسهای فیلم و کیفیت تصویری عالی در شبکه نمایش خانگی توزیع میشود فیلم سینمایی گهوارهای برای مادر به کارگردانی پناهبرخدایک کارشناس امور ازدواج در گفتوگو با فارس: نگاه جوانان به ازدواج تحت تأثیر فرهنگ غرب/ جوانان آرامش خود را در د
یک کارشناس امور ازدواج در گفتوگو با فارس نگاه جوانان به ازدواج تحت تأثیر فرهنگ غرب جوانان آرامش خود را در دوستیهای مقطعی جستجو میکنندیک کارشناس امور ازدواج و خانواده گفت بخشی از جوانان جامعه ما تحت تأثیر نگاه غربیها قرار گرفتهاند و دوستیهای لحظهای را برای خود کافی میدانامام جمعه شهر تیران عنوان کرد 13 آبان روز پاسخ به تهاجم فرهنگی غرب
امام جمعه شهر تیران عنوان کرد13 آبان روز پاسخ به تهاجم فرهنگی غربامام جمعه شهر تیران گفت دانش آموزان و مردم در روز 13 آبان پاسخ اتفاقات اخیر و تهاجم فرهنگی دشمن را با شرکت در راهپیمایی بدهند به گزارش خبرگزاری فارس از شهر تیران حجتالاسلام سید علی سجادی ظهر امروز در خطبههای نمفرماندار پاکدشت: فرهنگ اصیل اسلامی ـ ایرانی ما سدی مقاوم در مقابل استهاله فرهنگی غرب است
فرماندار پاکدشت فرهنگ اصیل اسلامی ـ ایرانی ما سدی مقاوم در مقابل استهاله فرهنگی غرب استفرماندار شهرستان پاکدشت گفت فرهنگ اصیل اسلامی ـ ایرانی ما سدی مقاوم در مقابل استهاله فرهنگی غرب است به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران بهنقل از روابطعمومی فرمانداری شهرستان پاکدشت-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها