تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 6 آذر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه انسان چهل ساله شود و خوبيش بيشتر از بديش نشود، شيطان بر پيشانى او بوسه ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1834320165




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اگزیستانس از منظر هایدگر -


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: در کلاس های بنیاد فردید مطرح شد؛
اگزیستانس از منظر هایدگر

مارتین هایدگر


یک مدرس فلسفه گفت: «اگزیستانس» در اصطلاح هایدگر «قیام صدوری» نیست، بلکه «ایستادگی و قیام در حقیقت (ناپوشیدگی) وجود» است.  به گزارش خبرنگار مهر، ششمین جلسه کلاس «متافیزیک از منظر مارتین هیدگر» با تدریس حسن رحمانی از سری دوره‌های آموزشی و کارگاه‌های پژوهشی بنیاد حکمی و فلسفی احمد فردید عصر دیروز دوشنبه 5آبان در محل این بنیاد برگزار شدحسن رحمانی در این جلسه که در ادامه بازخوانی کتاب «مسائل اساسی پدیدارشناسی» صفحه 118 تا 121 بود گفت: هایدگر در فصل دوم از بخش اول کتاب «مسائل اساسی پدیدارشناسی» که مشتمل است بر درسهای وی در سال 1927 در دانشگاه ماربورگ، به مسألۀ تمایز میان وجود و ماهیت می ­پردازد. این مسألۀ در متافیزیک قرون وسطی مطرح شده و به تفصیل مورد بحث قرار گرفته است. در فلسفۀ مدرسی (اسکولاستیک) اروپائی از وجود به «اگزیستانس» و از ماهیت به «اسانس» تعبیر کرده­ اند.وی افزود: در ادامۀ جلسۀ پیشین که در باب یکی از دو طرف این تمایز، یعنی ماهیت، توضیحاتی داده شد، در این جلسه به بحث دربارۀ وجود پرداخته شد. همچنانکه کلمۀ «اگزیستانس» در اصل لفظی لاتینی است، مفهوم آن نیز در قرون وسطی مورد بحث قرار گرفته و در زبان یونانی معادلی برای آن وجود ندارد و در فلسفۀ یونانی نیز بحثی از آن نشده است. به همین جهت در عربی و فارسی نیز کلمه­ ای معادل آن نیست. وجود به معنی «اگزیستانس» (در تمایز با ماهیت) یعنی فعلیت و واقعیت. این استاد فلسفه بیان کرد: «اگزیستانس» به این معنی غیر از اصطلاح هایدگر است که آن را به معنی نحوۀ خاص وجود دازاین یا انسان بکار می­برد. با فعلیت (به لاتینی: آکتوآلیتاس، به یونانی: انرگیا) است که شیء (یعنی ماهیت) به نحو مستقل و منفک از علتش به خود قائم می­ شود. این معنی را در اصطلاح «صدور» و «صادر شدن» می ­نامند. از این رو می­ توان «اگزیستانس» را با عبارت «قیام صدوری» توضیح داد که یعنی قائم شدن شیء به خود بر اثر صادر شدن از علت. اما «اگزیستانس» در اصطلاح هایدگر «قیام صدوری» نیست، بلکه «ایستادگی و قیام در حقیقت (ناپوشیدگی) وجود» است. این محقق و پژوهشگر فلسفه تصریح کرد: اما شیء با فعلیت یافتن در عین حال که خارج از علت خود قرار میگیرد، از عدم و نیستی نیز بیرون می­ آید. به این جهت در فلسفۀ مدرسی قرون وسطی از «اگزیستانس» به «ایستادگی شیء در بیرون از علل (فعلیت بخشنده به آن) و عدم» تعبیر و تفسیر می­ کرده ­اند. این مدرس فلسفه یادآور شد: در حال که ماهیت در جواب پرسش «ما هو؟» (چه چیزی است؟) بیان می­ شود، وجود به پرسش «هل هو؟» (آیا هست؟) پاسخ می ­دهد. این دو پرسش را دربارۀ هر موجودی می ­توان مطرح کرد. اما این سؤال که چرا چنین است در تاریخ فلسفه طرح نشده و عموماً این مطلب را بدیهی فرض کرده­ اند.رحمانی عنوان کرد:در فلسفۀ مدرسی اروپائی سه قول در خصوص کیفیت این تمایز و چگونگی نسبت میان وجود و ماهیت هست: قول منسوب به توماس آکوئینی، قول دونس اسکوتوس و قول سوارث. در جلسات آینده به بحث درباب این اقوال سه­ گانه پرداخته خواهد شد.



سه‌شنبه ۶ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن