تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1834433349
بهترین جلوهگاه پیوند فلسفه با عمل فلسفه تعلیم و تربیت است -
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: چگونه فلسفهورزی کنیم(3)؛
بهترین جلوهگاه پیوند فلسفه با عمل فلسفه تعلیم و تربیت است
به کار بردن شیوه های تفکر اندیشه ورزانه و قضاوتهای مستدل در حوزه اخلاق و ارزش های حاکم بر حیطه تعلیم و تربیت و تلاش برای ایضاح بهتر مفاهیم و شعارهای مطرح آن وظیفه ای است که انجام آن از اندیشمندان حوزه فلسفه تعلیم و تربیت انتظار خواهد رفت. به گزارش خبرگزاری مهر، هیچ پرسشی در فلسفه دشوارتر از پرسش در باب ماهیت خود فلسفه نیست. همه ما بارها این جمله معروف را در کتابها یا کلاسهای درس فلسفه از زبان اساتید و فیلسوفان شنیده ایم. تردیدی در این نیست که متناسب با هر نوع فلسفه تعریفی خاص و مجزا از فلسفه وجود دارد که اغلب تا حد نفی و در تضاد با هر نوع تعریف دیگری از فلسفه قرار می گیرد، البته کسانی که درون یک فضای فلسفی تنفس می کنند و به کار فلسفیدن مشغول هستند تعریف خود را برترین و درسترین تعریف دانسته و لذا تعاریف دیگر را به چشم یک اشتباه و کجروی از راه راستین فلسفه به شمار آورده اند. به همین خاطر بر خلاف علوم دیگر هیچ گاه در یک کتاب مقدماتی فلسفه نمی توان به تعریفی جامع و کامل مورد توافق همگان در باب فلسفه اشاره کرد که شخص ناآشنا و مبتدی برای آشنایی با فلسفه به آن ارجاع دهد.هیچ گاه نمی توان دشواری موقعیت یک استاد فلسفه را در سر کلاس درس فلسفه نادیده گرفت که از ارائه یک پاسخ صریح و فصل الخطاب به دانشجویانی که به عنوان یک حق بدیهی از او پیش هر چیز تعریف خود فلسفه را طلب می کنند بنا به دلایل فلسفی و البته به حق ناتوان است. هیچ نویسنده یا استادی با چنین مخمصه ای روبرو نیست. اینکه به راستی چرا هنوز نمی توان برای شروع فلسفیدن و دست و پنجه نرم کردن با انواع معضلات و بن بست های مهیب و طاقت فرسای فلسفی بر روی یک پله نخست تکیه کرد و با طرفین مقابل به توافقی حتی ضمنی دست یافت چندان بر اذهان خود دانشجویان فلسفه نیز آشکار نیست. به نظر بسیاری از اندیشمندان این که بتوان روزی بر این مساله فائق آمد، امری ناشدنی و حتی نامطلوب است زیرا هیچ پاسخ نهایی و معیاری برای تعریف فلسفه در بیرون از یک مکتب، ایسم یا پارادایم وجود ندارد. کنکاش در خصوص این مطلب، مد نظر این نوشتار کوتاه نیست.این مقدمه ای بود بر این که پرسشی به همین اندازه دشوار و لاینحل و بی پاسخ و چه بسا به لحاظ روانی ناخوشایندتر برای اهل فلسفه این بوده است که فلسفه به چه دردی میخورد و قادر به گشودن کدام گره ناگشوده است. تقاضا برای تعریف دقیق فلسفه امری درون فلسفی است اما این پرسش دوم که بحث از کارآیی فلسفه می کند پرسشی بیرون فلسفی است، البته خود فلاسفه با این مسأله همواره مواجه و درگیر بوده اند اما منظور از بیرون فلسفی بودن آن به این معناست که این خواسته همواره از سوی کسانی مطرح شده است که از زمره متخصصان علوم دیگر به شمار آمده و حتی گاه بیش از این که بار پرسشی داشته باشد جنبه ای استهزایی به خود گرفته است.اگر امروزه فرزندان تنومند و بالغ مادر پیر فلسفه خرج خود را از او جدا کرده و تنها از سر احترام به او می نگرند، نشان از آن دارد که جایگاه پیشین این معرفت به کلی و از اساس به چالش کشیده شده است. وقتی یک دانشجوی فلسفه با این پرسش نگران کننده مواجه می شود که چرا فلسفه میخوانی و فلسفه به چه کار تو و زندگی انسان ها می آید، او خود را بدجوری بی دفاع می بیند. هیچگاه نمی توان یک دانشجوی فیزیک را با چنین پرسشی به چالش کشید که اساسا طرح یک چنین پرسشی به واقع نشان دهنده ضعف خرد پرسش کننده است. حتی یک دانش آموز دبستانی به خود اجازه نمیدهد که درباره مفید بودن علوم و ریاضیات با آموزگار خود چون و چرا کند.پرسش اساسی این است که چرا این مشکل و عدم وضوح تنها گریبانگیر فلسفه است و نه سایر معارف بشری. شاید شما هم بر این باور باشید که فواید و نتایج عملی و عینی و قابل مشاهده علوم تجربی و علوم ریاضی واضح تر از آن است که نیازی به بحث داشته باشد. همه ما در تمامی دقایق زندگی خود با محصولات و فراورده های این علوم در تماس هستیم. اما مشکل آن جایی است که این نوع پرسش از هویت و به چالش کشیدن وجود یک رشته یا شاخه ای از معرفت که روزگاری خود را برترین و علم اولی می دانست، حتی برای سایر علوم انسانی و حتی جالب تر از هنر و ادبیات مطرح نیست. کسی از خود نمی پرسد که شعر یا نقاشی به چه دردی میخورد. چرا باید به آموزش موسیقی یا مجسمه سازی پرداخت. اصلا باور به وجود جهانی بدون سینما، نمایش، ادبیات، رمان، شعر، موسیقی و نقاشی کاملا غیرممکن است. در خصوص ارزش این دستاوردهای هنری و ادبی بشر بسیار سخن گفته شده و نویسندگان و شعرا و هنرمندان غالبا از معروفترین و محبوبترین افراد یک جامعه به شمار آمده و در زمره مفاخر فرهنگی یک کشور به شمار می آیند. چند سال پیش در نظر سنجی از مردم بریتانیا درباره برترین و موثرترین چهره تاریخ آن کشور، ویلیام شکسپیر با فاصله ای زیاد نسبت به سایر رقبایش و حتی نیوتن در مقام نخست این نظرسنجی قرار داشت. در این مقوله سخن از فایده قطعا ناظر به سود عملی هنر نیست، بلکه مهم تاثیرات شگرف و انکارناپذیر آن برای لذت بردن و دلچسبتر کردن زندگی برای آدمیان و حتی انتقال پیامهای اخلاقی، ارزشی، عاطفی، اجتماعی و سیاسی در گسترده ترین و تاثیرگذارترین شکل ممکن آن است. اما چرا مردم چنین سهمی برای فیلسوفان قائل نیستند. آنها پیش از آن که منکر اهمیت این رشته باشند از اساس با نقش فلسفه در تأمین زندگی راحت تر برای بشر ناآشنا هستند. این رشته بر ابهت و برج عاج نشین چه ثمراتی برای زندگی زمینی در پی داشته است که نبود آن ما را با اشکال مواجه خواهد کرد. اگر مطالب مندرج در این رشته از جنس علم هستند که علوم تجربی خود این مسئولیت را به بهترین شکل انجام می دهند. اگر از ریاضی و محاسبات سخن گفته شده است که این موازی کاری برای چیست و اگر قرار است سخنی از معنویت و زندگی آن جهانی گفته شود که خب با نابترین شکل معرفت آسمانی یعنی دین و الهیات دیگر نباید دل به راهزنیهای این معرفت خوش داشت. پس به حق می توان پرسید که تو را به راستی به چه کار آید ای فلسفه.بر این باورم که نقش فلاسفه و معلمان این حوزه در چنین سرنوشتی برای یکی از کهنترین معارف آدمی بسیار پررنگ و تاثیرگذار بوده است. کسانی که درست بر عکس نیای خود سقراط، به جای آوردن این نوع از شناخت به دل کوچه و خیابان، و گره زدن زلف آن با قلب و اندیشه جوانان و علاقهمندان همواره با دوری گزینی و انزواطلبی فرصت این تبادل مهم و مفید را از خود و رشتهشان دریغ کرده اند. اینان آن چنان درگیر مباحث فنی رشته خود شده اند که از اساس فراموش کرده اند دل سپردن به حل مسائل فلسفی هم چون سرهم کردن یک پازل هزار تکه یا حل جدول متقاطع به قصد تفنن یا فخرفروشی به دیگران نیست.آنان که روزگاری در یونان باستان یا پیشتر از آن در شرق کهن بنیان چنین معرفتی را پی ریزی کردند از جان و دل آنرا خود زندگی می دانستند و نه تزیینی برای طبقه ای فاخر و جدا از مردم. سرنوشت ناخوشایند فلسفه در سرزمین ما نیز که گنجینه ای از سرآمدترین فیلسوفان جهان اسلام را در خود داشته نیز بی بهره از این قرنطینه خودساخته نیست، اما شاید برای کسانی که همواره در رصد افقهای دوردست به دنبال تلفیق این معرفت دور از زمین با دل مشغولی های کاملا این زمینی هستند، هیچ حوزه ای جذابتر و پربازده تر از فلسفه تعلیم و تربیت نباشد. آن جایی که می توان از دستاوردهای فیلسوفان بزرگ برای پرورش و رشد نگرش و تفکر فلسفی بهره گرفت تا در یک تلاقی دنیوی برای حل مسائل کاملا عملی حوزه ای گسترده و پر از مشکلات تعلیم و تربیت آستین بالا زد.با نگاهی به سرفصلهای دروس این رشته و یا حوزه های مطالعاتی آن و به طور خاص در همایشهای برگزار شده در فلسفه تعلیم و تربیت می توان شاهد عناوینی هم چون تربیت، آموزش، یادگیری، تدریس، اخلاق حرفه ای و غیره بود که به خوبی نشان دهنده این است که این بار دیگر پای فلسفه درون دریایی از مسائل کاملا ملموس و انضمامی تر شده است و فیلسوف و استاد و دانشجوی به واقع در پی بهبود و بهینه کردن اوضاع تعلیم و تربیت در این کشور هستند که سرمایه های ناب و انسانی سرزمین ما در بطن دستگاه عریض و طویل آموزش و پرورش نمی تواند فارغ از نوعی جهان بینی و فلسفه مشخص به سرمنزل مقصود برسد. به کار بردن شیوه های تفکر اندیشه ورزانه و قضاوت های مستدل در حوزه اخلاق و ارزش های حاکم بر حیطه تعلیم و تربیت و تلاش برای ایضاح بهتر مفاهیم و شعارهای مطرح آن وظیفه ای است که انجام آن از اندیشمندان حوزه فلسفه تعلیم و تربیت انتظار خواهد رفت، لذا این سخن اگر از سر جانبداری و دل باختگی نباشد بهره ای از حقیقت را با خود به همراه دارد که بهترین جلوه گاه پیوند فلسفه با عمل در قیاس با سایر شاخه ها، رشته فلسفه تعلیم و تربیت است.نویسنده: محسن بهلولی، دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه خوارزمی
دوشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۲
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 76]
صفحات پیشنهادی
قابل نقد ندانستن فلسفه اسلامي خيالبافي است
قابل نقد ندانستن فلسفه اسلامي خيالبافي است در شماره گذشته به تحليل و بررسي مصاحبهاي از جناب مصطفي ملكيان با عنوان رويكردهاي متفاوت در تاريخ فلسفهنگاري پرداختيم نویسنده دكتر محمد فنايي اشكوري با اينكه عنوان اين مصاحبه راجع به تاريخ فلسفهنگاري بود اماچگونه درباره چیزها فلسفهورزی کنیم/ فلسفه پرسیدن پرسشهای اساسی درباره چیستی چیزهاست -
چگونه فلسفه ورزی کنیم 1 چگونه درباره چیزها فلسفهورزی کنیم فلسفه پرسیدن پرسشهای اساسی درباره چیستی چیزهاست هنگامی که فرد به اندازه کافی گرفتار پرسشهای فلسفی در زمینه ای خاص شده باشد آنگاه مطالعه و دقت در پاسخهای دیگران سودمند خواهد بود و لازم است که چنین کند و مطلع شود که درفلسفه وجود آیات متشابه در قرآن کریم
فلسفه وجود آیات متشابه در قرآن کریم بسیاری از حقایق مربوط به جهان دیگر یا جهان ماورای طبیعت است که از افق فکر ما دور است به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز یکی ازسوالات مطرح در علوم قرآنی اینکه چرا خداوند همه آیات را محکم نگفته است و فلسفه وجود آیاتجدول درسگفتارهای پاییزی «پرسش» با موضوع فلسفه و اندیشه
جدول درسگفتارهای پاییزی پرسش با موضوع فلسفه و اندیشه فرهنگ > دین و اندیشه - موسسه پرسش با ادامه دروس قبلی و آغاز چند دوره جدید درسگفتارهای پاییزی خود را از سر می گیرد به گزارش خبرآنلاین درسگفتارهای پاییز موسسه مطالعاتی سیاسی- اقتصادی پرسش از شنبه 17 آبانفلسفه اسلامی ماهیتاً با فلسفه یونان متفاوت است -
نصرالله حکمت در میزگرد آراء فلاسفه مسلمان 1 فلسفه اسلامی ماهیتاً با فلسفه یونان متفاوت است دکتر نصرالله حکمت استاد دانشگاه شهید بهشتی در میزگردی درباره فلسفه اسلامی گفت پارادایمی که توسط مستشرقین ایجاد شده سعی در القای این دارد که بگوید فلاسفه مسلمان هرچه دارند از یونان استکنفرانس بینالمللی «فلسفه در جهان معاصر» با حضور اندیشمندان ایران، انگلیس و روسیه
کنفرانس بینالمللی فلسفه در جهان معاصر با حضور اندیشمندان ایران انگلیس و روسیه فرهنگ > دین و اندیشه - خبرگزاری ایبنا نوشت بنیاد مطالعات اسلامی روسیه با همکاری انستیتو فلسفه آکادمی علوم روسیه کنفرانس «فلسفه در جهان معاصر» را در تاريخ 20 آبان درکنفرانس بينالمللی «فلسفه در جهان معاصر» در مسکو برگزار میشود -
با حضور انديشمندان ايران کنفرانس بينالمللی فلسفه در جهان معاصر در مسکو برگزار میشود بنیاد مطالعات اسلامی روسیه با همکاری انستیتو فلسفه آکادمی علوم روسیه کنفرانس فلسفه در جهان معاصر را در تاريخ 20 آبان در مسكو برگزار میکند به گزارش خبرگزاری مهر این کنفرانس بينالملليفلسفه هنر زندگی است/ بررسی کارکرد فلسفه در مشاوره -
چگونه فلسفه ورزی کنیم 2 فلسفه هنر زندگی است بررسی کارکرد فلسفه در مشاوره از دو هزار سال پیش که اپیکوروس فلسفه را به عنوان درمان روح معرفی نمود همواره در پی آن بود که استدلال منطقی را در جهت تخفیف و تشفی رنج و آلام بشری به کار گیرد برخی فلاسفه حتی از این هم فراتر رفته و فلسترجمه روسی «فارابی مؤسس فلسفه اسلامی» در قزاقستان رونمایی شد -
با حضور داوری اردکانی ترجمه روسی فارابی مؤسس فلسفه اسلامی در قزاقستان رونمایی شد ترجمه روسی رساله فارابی مؤسس فلسفه اسلامی اثر استاد داوری اردکانی در دانشگاه فارابی قزاقستان رونمایی شد به گزارش خبرگزاری مهر مراسم رونمایی از ترجمه روسی کتاب فارابی مؤسس فلسفه اسلامی به همچشماندازي براي آينده فلسفه اسلامي
چشماندازي براي آينده فلسفه اسلامي مسئله دوم كه آقايان مطرح كرديد مسئله چشمانداز است خيلي خوب است كه شما به فكر چشمانداز ده ساله و بيستساله و پنجاهساله باشيد به نظر من آن چشمانداز بلند مدت ـ حالا چه فرض كنيم كه اين بلندمدت به قول شما پنجاه سال است يا سي سال است يا بيسکتاب «فلسفه علم فقه» منتشر شد -
کتاب فلسفه علم فقه منتشر شد حجت الاسلام و المسلمین سعید ضیایی فر معاون پژوهش پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و عضو هیات علمی پژوهشکده فقه و حقوق از انتشار کتاب فلسفه علم فقه خبر داد به گزارش خبرگزاری مهر حجت الاسلام و المسلمین ضیایی فر معاون پژوهش پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بافلسفه ی عدم استجابت دعا
فلسفه ی عدم استجابت دعا استاد انصاریان در پاسخ به پرسشی پیرامون مسئله عدم استجابت دعا به تشریح این مسئله پرداختند به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز استاد انصاریان در پاسخ به پرسشی پیرامون مسئله عدم استجابت دعا به تشریح این مسئله پرداختند متن پرسش مطرحنماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد فقه فلسفه عملی زندگی در دوره «پست پست مدرنیته»
نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری عنوان کردفقه فلسفه عملی زندگی در دوره پست پست مدرنیتهنماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری گفت فقه فلسفه عملی مدیریت اسلام در زندگی فردی و اجتماعی در دوره پست پست مدرنیته است به گزارش خبرگزاری فارس از رشت آیتالله رضا رمضانی امشب در جمرفتار مسالمت آمیز بهترین راه برای تربیت فرزندان است
رفتار مسالمت آمیز بهترین راه برای تربیت فرزندان است یک روان شناس گفت زمانی که والدین با فرزندان خود تضاد و درگیری داشته باشند بهتر است که از راه مسالمت آمیز به حل اختلافاتشان بپردازند غلامرضا جمشیدی روان شناس در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران در رابطتجربيات پيشکسوتان حوزه تعليم و تربيت کتاب مي شود
۱۱ آبان ۱۳۹۳ ۱۵ ۴۰ب ظ تجربيات پيشکسوتان حوزه تعليم و تربيت کتاب مي شود مدير کل آموزش و پرورش استان آذربايجان غربي گفت جمع آوري و انتشار تجربيات و خاطرات پيشکسوتان فرهنگي استان در دستور کار قرار دارد به گزارش خبرگزاري موج فريدون سيد مصطفوي در آيين تجليل از پيشکسوتان عرصه تعلاتمام عملیات سنگ کاری ورودی های حرم مطهر حسینی
اتمام عملیات سنگ کاری ورودی های حرم مطهر حسینی فرهنگ > دین و اندیشه - در آستانه تاسوعا و عاشورای حسینی عملیات سنگ کاری دو ورودی حرم مطهر حسینی به پایان رسید به گزارش روابط عمومی ستاد بازسازی عتبات عالیات بر اساس اعلام ستاد بازسازی کربلا دو ورودی باب الشهداء وفلسفه عاشورا
۱۲ آبان ۱۳۹۳ ۸ ۰ق ظ فلسفه عاشورا قطعا ًحركت امام حسين ع منحصر و محدود به دهه محرم و يا روز تاسوعا و يا عاشورا نبود بلكه دلائل حركت مسائل شرايط و آسيب هاي بود كه در طول 50 سال بعد از رسالت پيامبر اكرم ص به وجود آمده و اسلام ناب محمدي را تهديد مي كرده است براي فهم بهتر و-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها