تبلیغات
تبلیغات متنی
دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک
طراحی سایت فروشگاهی فروشگاه آنلاین راهاندازی کسبوکار آنلاین طراحی فروشگاه اینترنتی وبسایت
بهترین دکتر پروتز سینه در تهران
محبوبترینها
بهترین ماساژورهای برقی برای دیسک کمر در بازار ایران
بهترین ماساژورهای برقی برای دیسک کمر در بازار ایران
آفریقای جنوبی چگونه کشوری است؟
بهترین فروشگاه اینترنتی خرید کتاب زبان آلمانی: پیک زبان
با این روش ساده، فروش خود را چند برابر کنید (تستشده و 100٪ عملی)
سفر به بالی؛ جزیرهای که هرگز فراموش نخواهید کرد!
از بلیط تا تماشا؛ همه چیز درباره جشنواره فجر 1403
دلایل ممنوعیت استفاده از ظروف گیاهی در برخی کشورها
آیا میشود فیستول را عمل نکرد و به خودی خود خوب میشود؟
مزایای آستر مدول الیاف سرامیکی یا زد بلوک
خصوصیات نگین و سنگ های قیمتی از نگاه اسلام
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1860288325
![نمایش مجدد: رابطه خطبه امام سجاد(ع) در شام با معنای «لآ إِكْرَاهَ فِى الدِّين» - refresh](https://vazeh.com/images/refresh.gif)
رابطه خطبه امام سجاد(ع) در شام با معنای «لآ إِكْرَاهَ فِى الدِّين» -
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: علامه طهرانی تبیین کرد؛
رابطه خطبه امام سجاد(ع) در شام با معنای «لآ إِكْرَاهَ فِى الدِّين»
![رابطه خطبه امام سجاد(ع) در شام با معنای «لآ إِكْرَاهَ فِى الدِّين» شهادت امام سجاد](http://media.mehrnews.com/old/Original/1392/08/25/IMG10245689.jpg)
خبرگزاری مهر ـ گروه دین و اندیشه: دين مجموع دستورات و فرامينى است كه از عقيده سرچشمه مىگيرد و در عقيده انسان اكراهى نيست. اصلا دين قابل اكراه نيست. عقيده قلبى قابل اكراه نيست حضرت امام سجاد (علیه السلام) در قسمتی از خطبه معروف خود که در کاخ یزید ایراد نموده و دربار ظلم و استکبار را مفتضح کردند می فرمایند: «انا ابن محمّد المصطفی، انا ابن علی المرتضی، انا ابن من ضرب خراطیم الخلق حتی قالوا: لا اله الا الله. انا ابن من ضرب بین یدی رسول الله بسیفین و طعن برمحین و هاجر الهجرتین و بایع البیعتین و قاتل ببدر و حنین و لم یکفر بالله طرفه عین؛ من فرزند محمد مصطفی و علی مرتضایم، من فرزند کسی هستم که بینی گردنکشان را به خاک مالید تا به کلمه توحید اقرار کردند. من پسر آن کسی هستم که برابر پیامبر با دو شمشیر و با دو نیزه می رزمید، و دو بار هجرت و دو بار بیعت کرد و در بدر و حنین با کافران جنگید و به اندازه چشم بر هم زدنی به خدا کفر نورزید.»مفاد این فرمایش حضرت آیا با معنی «لا اکراه فی الدین» سازگار است؟ مرحوم علامه آیت الله سیدمحمدحسین حسینی طهرانی در جلد چهارم کتاب ولایت فقیه در حکومت اسلام در ذیل مبحث دومین حقوق رعیت بر والی چنین تبیین می فرمایند: ببينيد! اسلامى كه اين قدر بر احكام و قوانين خود از نقطه نظر باطن و ميل قلبى پافشارى دارد، تا چه اندازه مراعات نموده است تا كه افرادى كه اسلام را مى پسندند، جان و دل و عقيده آنها داراى اسلام ظاهرى و باطنى باشد! اما اگر كسى در عقيده خود اسلام را قبول ندارد، در ميان قلب خود خدا را قبول ندارد، حكومت اسلام او را تعقيب نمىكند كه عقيده ات چرا چنين و چنان است؟! تفتيش در عقيده نمى كند. تو كه اسلام را به ظاهر قبول نمودى و عليه حكومت اسلام قيام نكردى، من چكار به عقيده باطنى تو دارم؟! و اين معنى «لآ إِكْرَاهَ فِى الدِّينِ قَد تَّبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَى»(1) است. دين مجموع دستورات و فرامينى است كه از عقيده سرچشمه مى گيرد و در عقيده انسان اكراهى نيست. أصلا دين قابل اكراه نيست. عقيده قلبى قابل اكراه نيست. «لَا إِكْرَاهَ فِى الدِّينِ» راجع به عقيده است، نه پذيرش اسلام در ظاهر امر لآ إِكْرَاهَ، يا جمله إخباريه است يا إنشاء است، يعنى نبايد اكراهى در عقيده باشد. بايد مقدماتى فراهم كرد تا اينكه عقيده اصلاح گردد؛ ولى خود عقيده بنا به اكراه پيدا نمى شود و نبايد پيدا شود.سپس مى فرمايد: «قَد تَّبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَىِّ» يعنى با وجود و ظهور اسلام و قوانين و احكام آن، رشد از غى جدا شد و در دو صف متمايز قرار گرفت. هدايت از ضلالت متمايز گشت و در صف مقابل قرار گرفت. كسانى كه مى گويند از «لآ إِكْرَاهَ فِى الدِّينِ» استفاده مى شود كه منظور اسلام اين است كه: در دين هيچ اكراهى نيست؛ يعنى مردم هر فكر و هر دينى كه مىخواهند براى خود بپسندند، بپسندند؛ يهودى باشند، نصرانى باشند، هر مرامى مى خواهند داشته باشند داشته باشند، حرف آنها غلط است. اسلام مى گويد: انسان فقط بايد اسلام داشته باشد. «وَ مَن يَبْتَغِ غَيْرَ الإسْلَمِ دِينًا فَلَن يُقْبَلَ مِنْهُ وَ هُوَ فِى الآخِرَةِ مِنَ الْخَسِرِينَ (2) إِنَّ الدِّينَ عِندَ اللَهِ الإسْلَمُ.» (3)اسلام براى تربيت مردم است؛ براى دعوت به حق و توحيد است و افرادى كه مسلمان نيستند اصلا براى آنها ارزش قائل نيست. تمام جهادها براى دعوت آنها به فطرت توحيد است و لذا با يهود و نصارى كه داراى توحيد هستند در جهاد تخفيف قائل است و آنها را اگر اسلام نياورند، با گرفتن جِزْيه بر همان مرام اوليه خود آزاد مىگذارد و نمىكشد.معنى آيه اين نيست كه شما در هر مرامى كه مي خواهيد آزاديد؛ هر عقيده اى كه انتخاب كنيد مختاريد! وقتى خداوند اسلام را حق مى داند، توحيد را حق مى داند و بس، و رسالت رسول الله را حق مى داند و بس، ديگر در اين صورت نمىتواند اجازه دهد كه افراد دنبال هر مرام و هر عقيده و هر آئينى بروند. اين كلام خلاف ضرورت اسلام است.«لآ إِكْرَاهَ فِى الدِّين» معني اش اين است كه: در عقيده باطنى و قلبى افراد اجبار و اكراهى نيست يا اخبار از اين معنى است كه فردى كه اسلام آورد عقيده باطنى او هرچه باشد به آن دسترسى نيست. پس معنى آيه اين چنين نيست كه انسان در هر مرامى آزاد است، بلكه مفاد و تفسيرش اين است كه بعد از اينكه غى از رشد جدا شد و ضلالت از هدايت متمايز گشت، آن كسى كه دنبال غى و ضلالت مى رود خودش بين خود و خدا به آثار و عواقب وخيم آن مى رسد و آن كسانى كه به رشد رسيده اند، آنها دنبال حقيقت و سعادت مىروند.و در مقابل اينها افرادى هستند كه مىگويند: خير، دين، دين اكراه است و حتماً بايد كه مردم با اكراه و اضطرار و اجبار إسلام بياورند و دليلش آيات جهاد است كه امر به قتال با مشركين مىكند: «وَ قَاتِلُوا الْمُشْرِكِينَ كَآفَّةً كَمَا يُقَاتِلُونَكُمْ كَآفَّة»(4) و به طور كلى حيات اسلام بر اساس جهاد است. آن وقت چگونه مىتوان گفت: اسلام دينى است كه در آن اكراه نيست. مگر اكراه از اين بالاتر مىشود كه با شمشير بيايند و انسان را وادار بر دينى كنند؟!امام سجاد (عليه السلام) در خطبه اى كه در شام و در حضور يزيد خواندند، مى فرمايد: من فرزند آن كسى هستم كه آن قدر شمشير بر خَراطيم عرب زد تا شهادت به «لا إلَهَ إلا اللهُ» دادند. خراطيم جمع خرطوم به معنى بينى است، يعنى آن قدر شمشير بر دماغ ها و بينى هاى مردم كوبيد تا اينكه گفتند: لا إلَهَ إلا اللهُ. أمير المؤمنين(عليه السلام» بايد با شمشير بر خراطيم آنها بكوبد تا شهادت به توحيد بدهند! زيرا صاحبان خراطيم، بهائم و درندگانى هستند كه به جز كوبيدن شمشير بر خرطوم آنها راه ديگرى نيست.وقتى راه سعادت، راه توحيد و اسلام و بهره از اين مواهب عاليه است و آنها از اين راه مى گريزند و حاضرند به هر دنائت و خَساست و رذالتى تن بدهند تا اسلام نياورند، بايد آنها را با شمشير راست كرد؛ و آن قدر شمشير بر خرطومشان كوبيد تا اينكه در طريق مستوى قرار گيرند. دين حق اين چنين دينى است!جهاد از اركان اسلام است و عزت اسلام به جهاد است و اين امر مسلم است. پس در اينكه حتماً مردم بايد مسلمان بشوند و دين، دين اسلام است «إِنَّ الدِّينَ عِندَ اللَهِ الإسْلَمُ»(5) شكى نيست و جهاد هم از اركان ضروريه و ثابت است و لذا اين آيه ناسخ «آيه لآ إِكْرَاهَ فِى الدِّينِ» نخواهد شد، كما اينكه بعضى از مفسرين اين طور پنداشته اند.گفتهاند: «لآ إِكْرَاهَ فِى الدِّين» صحيح است، اما اين آيه در بَدو اسلام بود؛ ولى بعداً آياتى آمد، مانند: «قَاتِلُوا الَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ بِاللَهِ وَ لَا بِالْيَوْمِ الآخِرِ وَ لَا يُحَرِّمُونَ مَا حَرَّمَ اللَهُ وَ رَسُولُهُ وَ لَا يَدِينُونَ دِينَ الْحَقِّ مِنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَبَ حَتَّى يُعْطُوا الْجِزْيَةَ عَن يَدٍ وَ هُمْ صاغِرُون»(6) يا آيه: «وَ اقْتُلُوهُمْ حَيْثُ وَجَدتُّمُوهُمْ»(7) «هرجا مشركى يافتيد بكشيد.» كه آيه لآ إِكْرَاهَ فِى الدِّين را نسخ كرد.اين استدلال تمام نيست و اين آيات ناسخ نيستند. «لآ إِكْرَاهَ فِى الدِّين» راجع به عقيده باطنى است، نه احكام ظاهرى. در احكام ظاهرى و پذيرش حكومت اسلام و گردن نهادن به ولايت فقيه و محكمه اسلام و فتواى فقيه همه بايد تسليم باشند و نمى توانند چون و چرا كنند.«لآ إِكْرَاهَ فِى الدِّين» در مقام عقيده قلبى است و هيچ منافاتى با قتال ندارد و آيات: «قَتِلُوا الَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ بِاللَهِ وَ لَا بِالْيَوْمِ الآخِرِ و يا قَتِلُوا الْمُشْرِكِينَ كَآفَّة» و أمثال آن اگر ناسخ «لآ إِكْرَاهَ فِى الدِّينِ» بوده باشند بايد ناسخ مبدأ حكمش باشند حكمى كه نسخ مى كند حكمى را، ملاك آن حكم را هم نسخ مى كند؛ مبدأ و منشأ آن حكم را هم نسخ مى كند؛ در حالى كه خداوند علّت «لآ إِكْرَاهَ فِى الدِّينِ» را «قَد تَّبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَىِّ» قرار داده است.چرا اكراه در دين نيست؟ زيرا بعد از اين آيات ظاهرات و أدله و بينات، ديگر راه رشد از راه غى جدا شده است و در اين صورت ديگر اكراه معنى ندارد و خود به خود قلبهاى مريض از قلبهاى سالم و راشد متمايز شده و در دو صف متقابل قرار گرفتهاند.و اين مطلب «قَد تَّبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَىّ» قابل نسخ نيست و هيچ گاه برداشته نمى شود. آيات محكمات قرآن و أخبار مبيَّنه شرع قابل نسخ نيست؛ و وقتى قابل نسخ نبود حكمى هم نمى تواند «لآ إِكْرَاهَ فِى الدِّينِ» را كه بر مبناى «قَد تَّبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَىِّ» است بردارد.و على هذا، «لآ إِكْرَاهَ فِى الدِّينِ» بر موطن خود باقى است، و آيات جهاد هم به جاى خود باقى خواهد بود و هيچ كدام تصادمى با يكديگر ندارند. «لآ إِكْرَاهَ فِى الدِّينِ» راجع به اعمال قلبى و اعتقاد باطنى است؛ هر كس هر عقيدهاى مي خواهد داشته باشد اكراهى نيست. «و قَتِلُوا الْمُشْرِكِينَ كَآفَّة» در أحكام ظاهر و تسليم شدن به حكم اسلام است و اقرار و اضطرار و اجبار به قبول اسلام است.دين اسلام دينى است جهانى و عمومى و مردم طوعا يا كرها بايد مسلمان شوند. اين است ابديت اسلام و حقيقت اسلام كه از نقطه نظر باطن، فقط دعوت مي كند به زنده شدن دلها. اما از عقيده باطن تفتيش نمى كند و به آن دست نمى زند و كار ندارد و از نقطه نظر ظاهر به أشد مراتب پاسدار حفظ قوانين و احكام اسلام است.پی نوشتها:1. صدر آيه 256، از سوره 2: البقرة2. آيه 85، از سوره 3: ءَال عمران3. صدر آيه 19، از سوره 3: ءَال عمران4. [قسمتى از آيه 36، از سوره 9: التّوبة.]5. [صدر آيه 19، از سوره 3: ءَال عمران]6. آيه 29، از سوره 9: التّوبة7. قسمتى از آيه 89، از سوره 4: النّسآء
چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۴
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 41]
صفحات پیشنهادی
خطبه امام سجاد(ع) در مسجد جمکران قرائت میشود
سهشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲ ۰۱ همزمان با سالروز شهادت امام زینالعابدین ع مراسم قرائت خطبه امام سجاد ع در مسجد مقدس جمکران برگزار میشود به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم بر اساس برنامه اعلام شده معاونت فرهنگی مسجد جمکران برنامههای امشب این مکان مقدس از ساعتحریفات موجود درباره امام سجاد(ع)/ از فرار کردن مادر امام از کربلا تا بیهوش بودن و بی خبری از جنگ
تحریفات موجود درباره امام سجاد ع از فرار کردن مادر امام از کربلا تا بیهوش بودن و بی خبری از جنگ فرهنگ > دین و اندیشه - دوازدهم ماه محرم به روایتی سالروز شهادت امام سجاد ع است امامی که در فضای اختناق بعد از کربلا با نشر علم و معارف و دعاهای پر مضمون دین را حفظ کدعا بر امام زمان (ع) در گنجینه صحیفه سجادیه
دعا بر امام زمان ع در گنجینه صحیفه سجادیه از میان پنجاه و چهار دعای این کتاب شریف دعای 47 و 48 اشاره ای به مهدویت و مباحث مرتبط به زمانه ظهور و موضوع انتظار دارد به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز یکی از افتخارات شیعه داشتن گنجینه ای از نیایش ها وامام سجاد(ع) چگونه تشیع در حال نابودی پس از کربلا را نجات داد؟
امام سجاد ع چگونه تشیع در حال نابودی پس از کربلا را نجات داد فرهنگ > دین و اندیشه - تحلیل و پاسخگویی خبرآنلاین به پرسش چرا حرکت و روش امام حسین ع در مقابل حکومت ظالم با سایر ائمه متفاوت است بررسی شیوه امام سجاد ع «چرا امام حسین ع قیام و مبارزه ای رابرگی از تاریخ/ رویکرد امام سجاد (ع) در برابر خلیفه شاعر و خونریز اموی
برگی از تاریخ رویکرد امام سجاد ع در برابر خلیفه شاعر و خونریز امویامام زین العابدین که دوران زندگیش با حکومت عبدالملک مقارن بود تاثیر زیادی در نگرش مثبت عبدالملک بن مروان نسبت به خودش داشت به گزارش خبرنگار تاریخ خبرگزاری فارس عبدالملک بن مروان پنجمین خلیفه اموی بنی امیه ساشهادت امام سجاد علیه السلام
شهادت امام سجاد علیه السلام تصمیم یزید بر قتل امام علیه السلامپس از واقعهی کربلا یزید تصمیم گرفت امام سجاد علیه السلام را نیز از میان بردارد به همین دلیل در ملاقاتهایی که در کاخ خود با او و سایر اسرا داشت منتظر بود از او حرفی بشنود که بهانهای برای قتلش باشد یک روز امام راانصاریان: امام سجاد(ع) سبک زندگی اسلامی را با زبان دعا مطرح کردند
چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳ ۵۵ یک استاد اخلاق و عرفان گفت در طول تاریخ سابقه نداشته است که کسی فرهنگ زندگی اسلامی را با زبان دعا بیان کند و امام سجاد ع اولین معصومی بود که سبک زندگی اسلامی را با زبان دعا مطرح کردند به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران ایسناوقتی امام حسین(ع) از مردم خواست تا روحانیت دین را امر به معروف کنند / چرا امام سجاد(ع) قیام نکرد؟
وقتی امام حسین ع از مردم خواست تا روحانیت دین را امر به معروف کنند چرا امام سجاد ع قیام نکرد فرهنگ > دین و اندیشه - روش انتخابی امام سجاد ع پس از کربلا اهمیت امر به معروف در قیام امام حسین ع و ترکیب بند عاشورایی موسوی گرمارودی را در پرونده خبرآنلاین در روز هشترجمه رساله حقوق امام سجاد(ع) به زبان ارمنی
ترجمه رساله حقوق امام سجاد ع به زبان ارمنی به همت رایزنی فرهنگی کشورمان در ارمنستان رساله حقوق امام سجاد ع به زبان ارمنی در دست ترجمه است به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز به نقل از نمایندگی فرهنگی ایران در ایروان ترجمه رساله حقوق امام سجاد ع به همت این رتاريخ دقیق شهادت امام سجاد (عليه السلام)
تاريخ دقیق شهادت امام سجاد عليه السلام حضرت آیت الله سبحانی به پرسشی درباره تاريخ شهادت امام سجاد عليه السلام پاسخ دادند به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز حضرت آیت الله العظمی سبحانی به پرسشی درباره تاريخ شهادت امام سجاد عليه السلام پاسخ داده استخطبه امام سجاد(ع) در مسجد جمکران قرائت میشود -
خطبه امام سجاد ع در مسجد جمکران قرائت میشود قم - خبرگزاری مهر همزمان با سالروز شهادت امام زین العابدین ع مراسم قرائت خطبه امام سجاد ع در مسجد مقدس جمکران برگزار میشود به گزارش خبرگزاری مهر بر اساس برنامه اعلام شده معاونت فرهنگی مسجد جمکران برنامههای امشب این مکاندر گفتوگو با فارس مطرح شد شبیهسازی کاروان نینوا از بسیج دانشجویی تا میدان امام حسین/ خطبههای شام بازخوانی م
در گفتوگو با فارس مطرح شدشبیهسازی کاروان نینوا از بسیج دانشجویی تا میدان امام حسین خطبههای شام بازخوانی میشودشبیهسازی وقایع عصر عاشورا تا شام در قالب کاروانی از محل بسیج دانشجویی لانه جاسوسی سابق تا میدان امام حسین علیه السلام عصر روز 13 آبان اجرا میشود به گزارش خبرنگفرستادن سرها به کوفه و وارد شدن اهل بیت به دارالاماره/ خطبه های امام سجاد و حضرت زینب در کوفه
فرستادن سرها به کوفه و وارد شدن اهل بیت به دارالاماره خطبه های امام سجاد و حضرت زینب در کوفهتاریخ انتشار پنجشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۴ ۵۹ از روز یازدهم محرم سال ۶۱ ه - ق به بعد بود که حرکت کاروان اسرای کربلا به سمت کوفه و از آنجا به سمت شام آغاز شد دشمنان امام حسین ع در مسیرعزاداران نسبت به قیام امام حسین(ع) تدبر داشته باشند
چهارشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲ ۱۵ عضو شورای عالی حوزههای علمیه گفت عزاداران باید نسبت به قیام امام حسین ع تدبر داشته باشند تا ابعاد مختلف این قیام را بهدرستی متوجه شوند به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم آیتالله رضا استادی شامگاه سه شنبه در مراسم شام غریبان حسامام جمعه شاهیندژ: بانوان خطبههای حضرت زینب (س) را بیشتر مطالعه کنند
امام جمعه شاهیندژ بانوان خطبههای حضرت زینب س را بیشتر مطالعه کنندامام جمعه شاهیندژ گفت بانوان برای مطالعه خطبههای حضرت زینب س اهتمام کرده و در زندگی خود از آن استفاده کنند نقی باقری امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در ارومیه اظهار داشت بانوان ایران اسلامی برای مطالعهنماز مخصوص گشایش مشکل ازدواج از امام علی (ع)
نماز مخصوص گشایش مشکل ازدواج از امام علی ع از حضرت علی ع روایت شده است که حضرت نمازی را برای کسانی که قصد ازدواج دارند و میخواهند همسر خوبی اختیار کنند بیان فرمودند دو رکعت نماز که در هر رکعت بعد از سوره حمد سوره مبارکه یاسین خوانده شود و از حضرت علی ع روایت شده است که حخاطرات حسین شرف الدین از برگزاری مراسم محرم در زمان حضور امام موسی صدر -
خاطرات حسین شرف الدین از برگزاری مراسم محرم در زمان حضور امام موسی صدر در هر سال در ایام عاشورا شخصیتهای غیرشیعه شخصیتهای اندیشمند و ادیب و شاعر شرکت میکردند و اینگونه بود که مراسم عزاداری و عاشورا که پس از فوت علامه شرف الدین کمی کمرنگ شده بود با آمدن امام موسی صدر به شکلی-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها