محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1826413186
امام سجاد(ع) چگونه تشیع در حال نابودی پس از کربلا را نجات داد؟
واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:
امام سجاد(ع) چگونه تشیع در حال نابودی پس از کربلا را نجات داد؟ فرهنگ > دین و اندیشه - تحلیل و پاسخگویی خبرآنلاین به پرسش: «چرا حرکت و روش امام حسین(ع) در مقابل حکومت ظالم، با سایر ائمه متفاوت است؟» / بررسی شیوه امام سجاد(ع)
«چرا امام حسین(ع) قیام و مبارزه ای را متفاوت از بقیه امامان رقم زد؟» این سوالی است که در روزهای محرم امسال با رجوع به منابع مختلف تاریخی در صدد پاسخگویی و تحلیل آن هستیم. ابتدا تفاوت روش امام علی(ع) و امام حسن(ع) را با توجه به شرایط زمانی آنها بررسی و بازگو کردیمکه این بخش را می توانید اینجا بخوانید. در ادامه با مراجعه به کتاب «حیات فکری و سیاسی امامان شیعه» نوشته دکتر رسول جعفریان شرایط زمان امام سجاد(ع) و چرایی شیوه برخوردی متفاوت ایشان از پدرش را بررسی می کنیم.
تنزل تربیت دینی و زنده شدن ارزش های جاهلی در دوره امام سجاد(ع) دوره ای که امام سجاد در آن زندگی می کرد، دورانی بود که همه ارزش هایی دینی دستخوش تحریف و تغییر امویان قرار گرفته و مردم یکی از مهمترین شهرهای مذهبی (مدینه)، می بایست به عنوان برده یزید با او بیعت کنند. احکام اسلامی بازیچه دست افرادی چون ابن زیاد، حجاج و عبدالملک بن مروان بود. حجاج، عبدالملک را مهم تر و برتر از رسول الله می شمرد! و برخلاف نصوص دینی از مسلمانان جزیه می گرفت و با اندک تهمت و افترایی مردم را به دست جلادان می سپرد. در سایه چنین حکومتی آشکار است که تربیت دینی مردم تا چه اندازه تنزل کرده و ارزش های جاهلی چگونه احیا خواهد شده است. امام سجاد در این شرایط، انسانی اهل عبادت بود که مهمترین تاثیر اجتماعیش در ایجاد پیوند مردم با خدا به وسیله دعا بود. شخصیتی که همه مردم تحت تاثیر روحیات و شیفته مرام و روش او بودند. بسیاری از طالبان علم راوی احادیث او بودند و از سرچشمه پرفیض او، که برگرفته از علوم پیامبر و علی بود، بهره می جستند. ابن شهاب زهری، علی رغم وابستگی اش به امویان و حتی با وجود کینه ای که بین امویان و شیعیان وجود داشت، از عالمان زمان امام سجاد است که با ولع تمام از امام بهره گرفته و حضرت را با عبارات زیادی ستوده است. وضعیت شیعیان پس از واقعه کربلا / امام سجاد حیاتی نو به شیعه بخشید در واپسین روز واقعه کربلا، شیعیان در بدترین شرایط، از لحاظ کمی و کیفی و نیز موقعیت سیاسی و اعتقادی، قرارا گرفتند. کوفه، که مرکز گرایش های شیعی بود، تبدیل به مرکزی جهت سرکوبی شیعه گردید. شیعیان واقعی امام حسین که در مدینه و مکه بوده و یا موفق شده بودند که از کوفه به او ملحق شوند، در کربلا به شهادت رسیدند. گرچه بسیاری هنوز در کوفه بودند، اما تحت شرایط سختی که ابن زیاد در کوفه به وجود آورده بود، جرات ابراز وجود نداشتند. کربلا از نظر روحی شکست بزرگی برای شیعه بود و به ظاهر این گونه مطرح شد که دیگر شیعیان نمی توانند سر برآورند. در چنین شرایطی که تصور نابودی اساس تشیع وجود داشت. امام سجاد می بایست کار را از صفر شروع کند، مردم را به سمت اهل بیت بکشاند. امام در این راه موفقیت زیادی کسب کرد. این موفقیت در تاریخ تایید شده است، زیرا امام سجاد توانست شیعه را حیاتی نو بخشد و زمینه را برای فعالیت های امام باقر و امام صادق فراهم کند. تاریخ گواه است که امام سجاد در طول سی و چهار سال فعالیت، شیعه را از یکی از سخت ترین دوران های حیات خویش عبور داد. دورانی که جز سرکوبی شیعه به وسیله زبیریان و امویان نشان روشنی ندارد. امام سجاد با چه روش هایی جامعه مرده را زنده کرد؟ امام از پس از حادثه کربلا دریافته بود که امکان احیای این جامعه مرده با در دست گرفتن رهبری آن وجود ندارد. به علاوه درگیر شدن در یک حرکت سیاسی دیگر، با وجود قدرت دیگر احزاب، خطراتی را در پی داشت که به ریسک کردن آن نمی ارزید.
نقل احادیث درست: به هر حال، امام موفق به بقای شیعه و حتی گسترش آن گردید. روش فقهی آن حضرت، نقل احادیث پیامبر از طریق علی بود که شیعیان تنها آن احادیث را درست تلقی می کردند. بدین صورت شیعه اولین قدم های فقهی خود را در مخالفت با انحرافات موجود برداشت، گرچه بخش اعظم این کار به زمانی پس از آن موکول گردید. تقیه: به هر روی با توجه به سوابق مناسبات علویان با امویان، امام مورد سوء ظن شدید امویان بود و کوچکترین حرکتی ار ناحیه امام، عواقب وخیمی داشت که طبعا در نظر امام ارزش دست زدن به این اقدامات را نداشته است. مهم ترین اصل دینی- سیاسی که امام با استفاده از آن روزگار سیاسی خود را می گذراند، تقیه بود. تکیه بر اصل تقیه گرچه قرآنی است، امام از لحاظ فقهی بیشتر از ناحیه امامانی تاکید گردید که خود گرفتار آن بودند. امام سجاد واقعا در شرایط سختی زندگی می کرد و جز تقیه راه دیگری نداشت. اساس همین تقیه است که موجب حفظ شیعه در آن شرایط می شد. چیزی که خوارج به عنوان یک گروه افراطی، از آن بی بهره بودند و به همین دلیل ضربه های بسیار اساسی و کاری خوردند. در روایتی آمده است که کسی بر امام وارد شد و پرسید: چگونه روزگار را می گذرانید؟ امام در پاسخ فرمودند: «روزگار را به گونه ای می گذرانیم که در میان قوم خویش همچون بنی اسرائیل در میان آل فرعون هستیم. فرزندان ما را می کشند و زنان ما را به کنیزی می بردند. مردم با دشنام دادن به بزرگ و سید ما، به دشمنان ما تقرب می جویند. اگر قریش با داشتن محمد بر سایر اعراب فخر می کند و اگر عرب ها به دلیل داشتن محمد بر عجم فخر می کنند و آنها نیز چنین فضیلتی را بر عرب ها و قریش پذیرفته اند، ما اهل بیت می باید بر قریش برتری داشته و فخر کنیم؛ زیرا محمد از میان ما اهل بیت است. اما آنان حق ما را گرفته و هیچ حقی برای ما نمی شناسند. اگر نمی دانی روزگار چگونه می گذرد، این گونه می گذرد که گفتیم.» ناقل حدیث می گوید: امام به گونه ای سخن می گفت که می خواست کسانی که نزدیک بودند بشنوند. بحث های علمی: در مجموع باید گفت، ملایمت امام در برخورد با امویان، سبب شد تا امام زندگی آزادی در مدینه داشته و کمتر توجه مخالفان را به خود جلب کند. به علاوه بعد علمی امام در جهت حفظ دین تجلی بیشتری بیابد. تمجید های فراوان از امام که از زبان عالم اهل سنت باقی مانده شاهد این گفته است. اگر امام درگیر سیاست شده بود، آنان به خود اجازه نمی دادند تا این بعد از شخصیت امام را توصیف کنند. بهره گیری امام سجاد از دعا / طرح مفاهیم سیاسی و دینی در نیایش ها هنگامی که جامعه دچار انحراف شده، روحیه رفاه طلبی و دنیازدگی بر آن غلبه و فساد سیاسی و اخلاقی و اجتماعی آن را در محاصره قرار داده و از نظر سیاسی هیچ روزنه ای برای تنفس وجود نداشت. امام سجاد توانست از دعا برای بیان بخشی از عقاید خود استفاده کند و بار دیگر تحرکی در جامعه برای توجه به معرفت و عبادت و بندگی خداوند ایجاد کند. گرچه ظاهرا مقصود اصلی در این دعاها، همان معرفت و عبادت بوده، اما با توجه به تعابیری که وجود دارد، می توان گفت که مردم می توانستند از لابلای این تعبیرات با مفاهیم سیاسی مورد نظر امام سجاد آشنا شوند. صحیفه سجادیه مشهور، که اندکی بیش از پنجاه دعا را در بر دارد، تنها بخشی از دعاهای امام سجاد است که گردآوری شده است.
یکی از مضامین مهم سیاسی-دینی صحیفه، طرح مساله امامت است. مفهوم امامت به صورت یک مفهوم شیعی، که علاوه بر جنبه داشتن احقیت و برای خلافت و رهبری، جنبه های الهی عصمت و بهره گیری از علوم انبیا و مخصوصا پیامبر اکرم را در حدی والا نشان می دهد. امام در صدد گسترش اعتقاد شیعی در مفهوم امامت، به عنوان مهم ترین مفهوم شیعی بوده است. گریه امام سجاد در قالب این دعاها و بندگی و عبادت واقعی امام، درسی آموزنده برای جامعه فاسد آن روز بود که بنی امیه اسلام را مورد تمسخر قرار داده بودند. این گریه ها برای واقعه دلخراش کربلا نیز بود و امام می فرمود:«یعقوب برای یوسف با این که نمی دانست حتما مرده است، آنقدر گریه کرد تا چشمانش سفید گردید. اما من به چشمان خود دیدم که چگونه شانزده تن از اهل بیت به شهادت رسیدند. چگونه می توانم گریه نکنم؟» بدین ترتیب گریه امام نیز خود به خود موجب گردید تا در موارد زیادی مردم نسبت به واقعه کربلا هشیار شوند. این علاوه بر آن بود که امام خود وقایع کربلا را در موارد متعدد نقل می فرمود. /6262
کلید واژه ها: امام سجاد(ع) - امام حسین(ع) - عاشورا -
شنبه 10 آبان 1393 - 11:03:43
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]
صفحات پیشنهادی
پنجم محرم؛ ممانعت عبیدالله از پیوستن افراد به امام حسین(ع)در صحرای کربلا
پنجشنبه ۸ آبان ۱۳۹۳ - ۰۷ ۱۹ در روز پنجم محرمالحرام سال 61 هجری قمری حصین بن نمیر به همراه سپاهش وارد صحرای کربلا شد به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا در این روز حصین بن نمیر به دستور عبیدالله بن زیاد با چهار هزار سواره وارد کربلا شدند البته براساسچرا امام حسین(ع) کربلا را انتخاب کرد؟
چرا امام حسین ع کربلا را انتخاب کرد در روز دوم محرم بود که امام حسین ع وارد سرزمین کربلا شد این کاروانی که از روز هشتم ذی الحجه از مکه حرکت کرده بود روز دوم محرم یعنی بعد از 24 روز به سرزمین کربلا رسیدند آنجا که رسیدند خود حضرت فرمود که اینجا پایین بیایید به گزارش خبرگزاریدوم محرم؛ ورود کاروان امام حسین(ع) به کربلا
دوشنبه ۵ آبان ۱۳۹۳ - ۰۷ ۵۲ بنابر آنچه که مشهور است در روز دوم محرم سال 61 هجری قمری حضرت اباعبدالله الحسین ع با اهل بیت و اصحابشان وارد کربلای معلی شدند به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا وقایع برجسته رخ داده در صحرای کربلا در روز دوم محرم به شرح زماجرای گفتوگوی حضرت امام حسین و عمر سعد در کربلا |اخبار ایران و جهان
ماجرای گفتوگوی حضرت امام حسین و عمر سعد در کربلا روایت حضرت آیتالله خامنهای از گفتوگوی حضرت امام حسین علیهالسلام و عمر سعد در کربلا که در سایت KHAMENEI IR منتشر شده است رهبر انقلاب این سخنان را در تاریخ بیستم مهرماه سال ۱۳۶۳ در نماز جمعهی تهران بیان کردهاند کد خبر ۴۴۵۵۰ورود اباعبدالله الحسین(ع) به کربلا/ شرط امام(ع) با مردم غاضریه -
سنت روضه خوانی دهه اول محرم ورود اباعبدالله الحسین ع به کربلا شرط امام ع با مردم غاضریه خبرگزاری مهر- گروه دین و اندیشه هر یک از روزهای دهه اول محرم به یک عنوان که غالبا نام شهدای کربلا است مشهور گردیده و ستایشگران اهل بیت علیهم السلام با ذکر مصائب صاحب نام آن روز به عنوانآیا امام حسین(ع) فریب خورده بود؟ / نمونه ای از تحریف مخصوص ایرانی ها درباره واقعه کربلا
آیا امام حسین ع فریب خورده بود نمونه ای از تحریف مخصوص ایرانی ها درباره واقعه کربلا فرهنگ > دین و اندیشه - آگاهی امام حسین ع از شهادت خود پیش از قیام فریب خوردگی عزت و ذلت در ماجرای کربلا و تحریف ایرانی ها درباره امام سجاد ع را در پرونده خبرآنلاین در روز دومصبر امام حسین (علیه السلام)، نجات اسلام
صبر امام حسین علیه السلام نجات اسلام امام حسین علیه السلام به برکت صبر دین را زنده کردند این صبرِ آسانی نبود به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز صبر امام حسین علیه السلام اسلام را در طول تاریخ تا امروز بیمه کرده است واقعاً اگر امام حسین علدرسهای نجاتبخش نهضت کربلا |اخبار ایران و جهان
درسهای نجاتبخش نهضت کربلا آیتالله صافی گلپایگانی کد خبر ۴۴۵۸۵۰ تاریخ انتشار ۰۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰ ۱۸ - 30 October 2014 بسم الله الرحمن الرحیمقال الله تعالی لقد کان فی قصصهم عبرة لأولی الالباب ۱ لزوم بررسی عبرتهای نهضت حسینی علیه السلامیکی از شعبّ مهم و متعدّدی که محقّقان درامام حسین(ع) برای نجات بشریت قیام کرد
پنجشنبه ۸ آبان ۱۳۹۳ - ۰۸ ۲۶ یک استاد حوزه علمیه خواهران گفت واقعه عاشورا و حادثه کربلا پدیدهای دینی است که متعلق به تمام جهان بشریت است چون امام حسین ع برای نجات مسلمانان و نجات بشریت قیام کرد معصومه ظهیری در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم با گرامام موسی صدر، دین را در خدمت انسان می داند/ حرکت امام حسین(ع) حرکتی اصلاحی برای نجات جامعه بود
امام موسی صدر دین را در خدمت انسان می داند حرکت امام حسین ع حرکتی اصلاحی برای نجات جامعه بود فرهنگ > دین و اندیشه - خبرگزاری مهر نوشت در همایش «ابعاد وجودی انسان» که به همت دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد ابعاد وجودی اندرسهای نجاتبخش نهضت کربلا
پنجشنبه ۸ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹ ۱۶ آیتالله صافیگلپایگانی در نوشتاری به مناسبت ماه محرّمالحرام درسهای نجاتبخش نهضت کربلا را تبیین کرد به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا متن نوشتار این مرجع تقلید به شرح زیر است بسم الله الرحمن الرحیم قال الله تعالی لقد کاسالروز قیام مردم مدینه بر ضد حکومت یزید ترس جنایتکارترین سردار اموی از امام سجاد(ع)
سالروز قیام مردم مدینه بر ضد حکومت یزیدترس جنایتکارترین سردار اموی از امام سجاد ع مسلم بن عقبه سردار اموی به خاطر کارهای وحشیانهاش در برخورد با قیام مردم مدینه معروف به مسرف شد بعد از سرکوب درحالی که برای بیعت گرفتن از امام به دیدار امام سجاد میرفت به امام فحش میداد در دیداچهاردهمین منزل امام حسین(ع) تا کربلا
چهاردهمین منزل امام حسین ع تا کربلا در اين روز حضرت ابا عبد اللّه الحسين عليه السلام با اهل بيت و ياران خود به منزلگاه زباله رسيدند به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز امروز شنبه 26 مهرماه 1393 هجری برابر با 23 ذى الحجه 1435 هجری قمری است &nbsسوم محرم؛ خریداری اراضی کربلا توسط امام حسین(ع)
سهشنبه ۶ آبان ۱۳۹۳ - ۰۱ ۲۹ در روز سوم محرم امام حسین ع در سرزمین کربلا مستقر شدند و عمربن سعد با لشگریان خود وارد صحرای کربلا شد به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا طبق تاریخ امام پس از استقرار در سرزمین کربلا دستور برپایی خیمهها را میدهند ولیفداکاری حضرت زینب (س) و فرزندانش در کربلا
فداکاری حضرت زینب س و فرزندانش در کربلازینب الگوی فضایلبهترین جلوهگاه برای شناخت شخصیت وجودی زینب سلام الله علیها همان سفر تاریخی کربلا و مطالعه واقعه عاشورا و به دنبال آن خواندن داستان اسارت آن بزرگوار و همراهان او و چگونگی برخورد با ستمگران زمان است که تاریخ جزییات آن را بآیاتی که امام حسین(ع) در مسیر کربلا به آن استناد کردند
آیاتی که امام حسین ع در مسیر کربلا به آن استناد کردند کاروان امام حسین ع در مسیر عزیمت به سمت کوفه در موقعیت های خاصی قرار گرفت در این نوشتار چهارده آیه ای که اباعبدالله در این موقعیت های خاص به آنها استناد فرموند تقدیم کاربران عزیز می گردد به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاراامام جمعه الوند: اعدام شیخ نمر تبلور ضدیت با تشیع است
امام جمعه الوند اعدام شیخ نمر تبلور ضدیت با تشیع استامام جمعه الوند اعدام شیخ نمر را تبلور ضدیت با تشیع عنوان کرد حجتالاسلام علی طهماسبی امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در قزوین اظهار کرد صدور حکم اعدام شیخ نمر تجلی و تبلور عداوت با تشیع است عربستانیها میدانند به اجرا در-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها