تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1834422787
آیاتی که امام حسین(ع) در مسیر کربلا به آن استناد کردند
واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران:
آیاتی که امام حسین(ع) در مسیر کربلا به آن استناد کردند
کاروان امام حسین(ع) در مسیر عزیمت به سمت کوفه در موقعیت های خاصی قرار گرفت. در این نوشتار چهارده آیه ای که اباعبدالله در این موقعیت های خاص به آنها استناد فرموند تقدیم کاربران عزیز می گردد.
به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، آیاتی که امام حسینعلیه السلام در مسیر راه به آن استناد فرمودند از این قرار است:
اوّل: همین که نماینده یزید در مدینه (مروان) تصمیم گرفت که از امام حسین علیه السلام برای یزید بیعت بگیرد، امام فرمود: «ویلک یا مروان فانّک رجس» وای برتو، تو پلید هستی و ما خانوادهای هستیم که خداوند در شأن ما فرموده است: «انّما یرید اللّه لیذهب عنکم الرّجس اهلالبیت و یطهّرکم تطهیرا» (۵۴)
همانا خداوند میخواهد که از شما اهلبیت هر پلیدی (احتمالی، شک و شبههای) را بزداید و شما را چنانکه باید و شاید پاکیزه بدارد.
دوّم: امام حسینعلیه السلام در پایان وصیتنامهای که قبل از حرکت به کربلا نوشتند، به این آیه استناد کردند: «و ما توفیقی الا باللّه علیه توکّلت و الیه اُنیب» (۵۵)
توفیق من جز به (اراده) خداوند نیست که بر او توکّل کردهام و به او روی آوردهام.
سوّم: همین که برای فرار از بیعت با یزید، از مدینه به سوی مکه خارج شدند (۲۸ رجب)، این آیه را تلاوت فرمودند: «فخرج منها خائفا یترقّب قال ربّ نجّنی من القوم الظالمین» (۵۶)
آنگاه که (موسی) از آنجا ترسان و نگران بیرون شد و گفت: پروردگارا! مرا از قوم ستمکار نجات بده.
چهارم: شیخ مفیدقدس سره میگوید: همین که امام حسینعلیه السلام به سوی مدینه رهسپار شد، گروههایی از جن و فرشته برای یاری آن حضرت حاضر شدند، امّا امام این آیات را تلاوت فرمودند: «اینما تکونوا یدرککم الموت و لو کنتم فی بروج مشیّدة» (۵۷)
هرجا که باشید و لو در برجهای استوار سر به فک کشیده، مرگ شما را فرا میگیرد.
همچنین آیهٔ: «لَبرَز الّذین کتب علیهم القتل الی مضاجعهم» (۵۸)
کسانی که کشته شدند، در سرنوشتشان نوشته شده بود (با پای خویش) به قتلگاه خود رهسپار میشدند.
پنجم: همین که امام حسینعلیه السلام شب جمعه سوم شعبان (قبل از حرکت به کربلا) وارد مکه شدند، این آیه را تلاوت فرمودند: «و لمّا توجّه تلقاء مَدیَن قال عسی ربّی اَن یهدینی سواء السبیل» (۵۹)
و چون رو به سوی مدین نهاد، گفت: باشد که پروردگارم مرا به راه راست راهنمایی کند.
ششم: در مکه همین که با ابن عباس گفتگو میکردند دربارهٔ بنیامیّه این آیات را تلاوت فرمودند: «انّهم کفروا باللّه و برسوله و لایأتون الصلاة الاّ و هم کُسالی» (۶۰)
آنان به خداوند و پیامبر او کفر ورزیده و جز با حالت کسالت به نماز نپرداختهاند....
و همچنین آیهٔ: «یرائون الناس و لایذکرون الله الا قلیلا» با مردم ریاکاری کنند و خدا را جز اندکی یاد نمیکنند.
و آیهٔ «مذبذبین بین ذلک لا الی هؤلاء و لا الی هؤلاء و من یضلل اللّه فلن تَجِدَ له سبیلا» (۶۱)
در این میان (بین کفر و ایمان) سرگشتهاند، نه جزو آنان (مؤمنان) و نه جزو اینان (نامؤمنان) و هر کس که خداوند در گمراهی واگذاردش، هرگز برای او بیرون شدنی نخواهی یافت.
و فرمودند: «کلّ نفس ذائقة الموت و انّما توفّون اُجورکم» (۶۲)
هر جانداری چشنده (طعم) مرگ است و بیشک در روز قیامت پاداشهایتان را به تمامی خواهند داد.
هفتم: در آستانه عید قربان که امام حسینعلیه السلام از مکه به سوی کربلا حرکت کردند، نماینده یزید در مکه راه را بر حضرت بست، درگیری با تازیانه رخ داد، به امام حسین گفت: میترسم شما میان مردم شکاف بیفکنی!! حضرت این آیه را تلاوت فرمودند: «لی عملی و لکم عملکم انتم بریئون مما اعمل و انا بریء مما تعملون» (۶۳)
عمل من از آن من و عمل شما از آن شما، شما از آنچه من میکنم بری و برکنارید و من از آنچه شما میکنید بری و برکنارم.
هشتم: همین که در مسیر کربلا خبر شهادت مسلم را شنیدند فرمودند: «انّا للّه و انّا الیه راجعون» (۶۴)
کسانی که چون مصیبتی به آنان رسد، گویند: ما از خداییم و به خدا باز میگردیم.
نهم: در نزدیکی کربلا همین که حُر به امام گفت: چرا آمدهای؟ فرمود: نامههای دعوت شما مرا به اینجا آورد، ولی حالا پشیمان شدهاید و این آیه را تلاوت فرمود: «فمَن نَکَث فانّما یَنکُث علی نفسه» (۶۵)
پس هرکس که پیمان شکند، همانا به زیان خویش پیمان شکسته است.
دهم: در مسیر کربلا همین که خبر شهادت نامهرسان خود «قیسبن مسهّر صیداوی» را شنید گریه کرد و این آیه را تلاوت فرمودند: «فمنهم مَن قَضی نَحبَه و منهم مَن یَنتَظر و ما بَدّلوا تَبدیلا» (۶۶)
از ایشان کسی هست که بر عهد خویش (تا پایان حیات) به سربرده است و کسی هست که (شهادت را) انتظار میکشد و هیچ گونه تغییر و تبدیلی در کار نیاوردهاند.
یازدهم: همین که فرماندار کوفه (ابن زیاد) نامه رسمی برای حُر فرستاد که راه را بر حسینعلیه السلام ببندد و او نامه را به امام عرضه داشت، امام این آیه را تلاوت فرمودند: «و جعلناهم ائمّة یدعون الی النار...» (۶۷)
و آنان را پیشوایانی خواندیم که به سوی آتش دوزخ دعوت میکنند و روز قیامت یاری نمییابند.
دوازدهم: امام حسینعلیه السلام در کربلا درباره لشکر یزید برای دخترش سکینه این آیه را تلاوت فرمود: «اِستَحوَذ علیهم الشیطان فاَنساهم ذکر اللّه» (۶۸)
شیطان بر آنان دست یافت، سپس یاد خدا را از خاطر آنان برد.
سیزدهم: در روز عاشورا برای لشکر یزید این آیه را تلاوت فرمود: «فاجمعوا اَمرکم و شُرکائکم ثمّ لایکن امرکم علیکم غُمّة ثمّ اقضوا الیّ و لاتنظرون» (۶۹)
شما با شریکانی که قائلید، کارتان را هماهنگ و عزمتان را جزم کنید، سپس در کارتان پردهپوشی نکنید، آنگاه کار مرا یکسره کنید و مهلتم ندهید.
و نیز آیه «انّ ولیّ اللّه الذی نزل الکتاب و هو یتولّی الصالحین» (۷۰)
سرور من خداوند است که (این) کتاب آسمانی را فرو فرستاده است و او دوستدار شایستگان است.
و نیز آیهٔ: «و انّی عذت بربّی و ربّکم ان ترجمون» (۷۱)
و من از شرّ اینکه سنگسارم کنید، به خود و پروردگار شما پناه میبرم.
و همچنین آیهٔ: «انّی عذتُ بربّی و ربّکم من کلّ متکبّر لایؤمن بیوم الحساب» (۷۲)
من به پروردگار خود و پروردگار شما از (شرّ) هر متکبّری که به روز حساب ایمان ندارد، پناه میبرم.
پانوشت:
۵۴) احزاب، ۳۳.
۵۵) هود، ۸۸.
۵۶) قصص، ۲۱.
۵۷) نساء، ۷۸.
۵۸) آلعمران، ۱۵۴.
۵۹) قصص، ۲۲.
۶۰) توبه، ۵۴.
۶۱) نساء، ۱۴۲ - ۱۴۳.
۶۲) آلعمران، ۱۸۵.
۶۳) یونس، ۴۱.
۶۴) بقره، ۱۵۶.
۶۵) فتح، ۱۰.
۶۶) احزاب، ۲۳.
۶۷) قصص، ۴۱.
۶۸) مجادله، ۱۹.
۶۹) یونس، ۷۱.
۷۰) اعراف، ۱۹۶.
۷۱) دخان، ۲۰.
۷۲) غافر، ۲۷.
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۳ - ۲۲:۵۱
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]
صفحات پیشنهادی
دوم محرم؛ ورود کاروان امام حسین(ع) به کربلا
دوشنبه ۵ آبان ۱۳۹۳ - ۰۷ ۵۲ بنابر آنچه که مشهور است در روز دوم محرم سال 61 هجری قمری حضرت اباعبدالله الحسین ع با اهل بیت و اصحابشان وارد کربلای معلی شدند به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا وقایع برجسته رخ داده در صحرای کربلا در روز دوم محرم به شرح زورود اباعبدالله الحسین(ع) به کربلا/ شرط امام(ع) با مردم غاضریه -
سنت روضه خوانی دهه اول محرم ورود اباعبدالله الحسین ع به کربلا شرط امام ع با مردم غاضریه خبرگزاری مهر- گروه دین و اندیشه هر یک از روزهای دهه اول محرم به یک عنوان که غالبا نام شهدای کربلا است مشهور گردیده و ستایشگران اهل بیت علیهم السلام با ذکر مصائب صاحب نام آن روز به عنوانورود نمادين كاروان امام حسين(ع)به كربلا در سمنان -
بحرالعلومي خبر داد ورود نمادين كاروان امام حسين ع به كربلا در سمنان سمنان - خبرگزاری مهر مدير كل ميراثفرهنگي صنايعدستي و گردشگري استان سمنان از ورود و استقبال نمادين از كاروان حسيني به سرزمين كربلا در شهرستان سمنان خبر داد به گزارش خبرنگار مهر محمد حسين بحرالعلومي صبح یکشنچهاردهمین منزل امام حسین(ع) تا کربلا
چهاردهمین منزل امام حسین ع تا کربلا در اين روز حضرت ابا عبد اللّه الحسين عليه السلام با اهل بيت و ياران خود به منزلگاه زباله رسيدند به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز امروز شنبه 26 مهرماه 1393 هجری برابر با 23 ذى الحجه 1435 هجری قمری است &nbsسوم محرم؛ خریداری اراضی کربلا توسط امام حسین(ع)
سهشنبه ۶ آبان ۱۳۹۳ - ۰۱ ۲۹ در روز سوم محرم امام حسین ع در سرزمین کربلا مستقر شدند و عمربن سعد با لشگریان خود وارد صحرای کربلا شد به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا طبق تاریخ امام پس از استقرار در سرزمین کربلا دستور برپایی خیمهها را میدهند ولینهضت کربلا از مستندترین بخشهای تاریخ اسلام است/ بررسی قيام و نهضت امام حسين(ع) -
نهضت کربلا از مستندترین بخشهای تاریخ اسلام است بررسی قيام و نهضت امام حسين ع مسئله قيام امام حسين عليه السلام و نهضت کربلا یکی از مسائل پیچیده تاریخ اسلام است و تفسیر و تحلیلهای مختلف و گاه متناقضی درباره آن به عمل آمده است اما از آنجا که خوشبختانه در اغلب و شاید بتوان گفت درورود نمادین کاروان امام حسین(ع) به کربلا
ورود نمادین کاروان امام حسین ع به کربلا مراسم نمادین ورود کاروان امام حسین ع به کربلا در سوم محرم الحرام در مشهد مقدس برگزار شدماجرای ورود امام حسین علیه السلام به کربلا
ماجرای ورود امام حسین علیه السلام به کربلا به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس کشکول جام نیوز بنا بر سنت روضه خوانی معمول روز دوم محرم روزی است که ذاکران اهل بیت ع به مسئله ورود کاروان امام حسین ع به کربلا اشاره کرده و با خواندن اشعاری سوزناک به بیان زبان حال امام حچرا امام حسین(ع) خانواده خود را به کربلا برد؟
چرا امام حسین ع خانواده خود را به کربلا برد تاریخ انتشار دوشنبه ۵ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۲۳ ۵۱ هر چند خانواده امام حسین ع در این مسیر زجر کشیدند اما این ماجرا در راستای انجام تکلیف الهی و مبارزه با طاغوت بود لذا نقش خانواده آن حضرت ع پس از فاجعه کربلا و در آینده نهضت کربلا بسروحانی: پیام کربلا و امام حسین(ع) امر به معروف و نهی از منکر است
روحانی پیام کربلا و امام حسین ع امر به معروف و نهی از منکر است حجت الاسلام و المسلمین روحانی در سخنرانی خود در زنجان تصریح کرد اصل جامعه ما درمورد امر به معروف آن است که همه را به نیکی دعوت کنیم امر به معروف و نهی از منکر طبق آموزه های اسلام و نص قانون اساسی ما یک عمل همگانیروضه ورود کاروان امام حسین (ع) به سرزمین کربلا + دانلود
ویژه روز دوم محرم روضه ورود کاروان امام حسین ع به سرزمین کربلا دانلود امام حسين عليه السلام پس از آن كه با دعوت مردم كوفه و نامه هاى فراوان و پى در پى آنان روبرو شد تصميم به هجرت از مكه به سوى كوفه گرفت به گزارش دريچه فناوري اطلاعات باشگاه خبرنگاران با اين كه برخى از آشنارئیس اداره تبلیغات اسلامی بروجرد تأکید کرد لزوم تفسیر ارزشهای قیام کربلا و اهداف امام حسین(ع) در هیئتهای مذه
رئیس اداره تبلیغات اسلامی بروجرد تأکید کردلزوم تفسیر ارزشهای قیام کربلا و اهداف امام حسین ع در هیئتهای مذهبیرئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان بروجرد بر لزوم تفسیر ارزشهای قیام کربلا و اهداف امام حسین ع در هیئتهای مذهبی تأکید کرد به گزارش خبرگزاری فارس از بروجرد حجتالاسلاگزارش تصویری - آیین نمادین ورود کاروان امام حسین (ع) به کربلا - سمنان
آیین نمادین ورود کاروان امام حسین ع به کربلا - سمنان عکس مسعود محقق - ایسنا سهشنبه ۶ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲ ۴۶ماجرای گفتوگوی حضرت امام حسین و عمر سعد در کربلا |اخبار ایران و جهان
ماجرای گفتوگوی حضرت امام حسین و عمر سعد در کربلا روایت حضرت آیتالله خامنهای از گفتوگوی حضرت امام حسین علیهالسلام و عمر سعد در کربلا که در سایت KHAMENEI IR منتشر شده است رهبر انقلاب این سخنان را در تاریخ بیستم مهرماه سال ۱۳۶۳ در نماز جمعهی تهران بیان کردهاند کد خبر ۴۴۵۵۰فیلم/ ماجرای گفتوگوی امام حسین و عمرسعد در کربلا
فیلم ماجرای گفتوگوی امام حسین و عمرسعد در کربلا لینک ۱۳۹۳ ۸ ۶گزارش تصویری - آیین نمادین ورود کاروان امام حسین (ع) به کربلا - نهبندان
آیین نمادین ورود کاروان امام حسین ع به کربلا - نهبندان عکس کاظم حیدری - ایسنا دوشنبه ۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۷ ۳۵چرا امام حسین(ع) کربلا را انتخاب کرد؟
چرا امام حسین ع کربلا را انتخاب کرد در روز دوم محرم بود که امام حسین ع وارد سرزمین کربلا شد این کاروانی که از روز هشتم ذی الحجه از مکه حرکت کرده بود روز دوم محرم یعنی بعد از 24 روز به سرزمین کربلا رسیدند آنجا که رسیدند خود حضرت فرمود که اینجا پایین بیایید به گزارش خبرگزاری-
گوناگون
پربازدیدترینها