تبلیغات
تبلیغات متنی
دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک
طراحی سایت فروشگاهی فروشگاه آنلاین راهاندازی کسبوکار آنلاین طراحی فروشگاه اینترنتی وبسایت
بهترین دکتر پروتز سینه در تهران
محبوبترینها
بهترین ماساژورهای برقی برای دیسک کمر در بازار ایران
بهترین ماساژورهای برقی برای دیسک کمر در بازار ایران
آفریقای جنوبی چگونه کشوری است؟
بهترین فروشگاه اینترنتی خرید کتاب زبان آلمانی: پیک زبان
با این روش ساده، فروش خود را چند برابر کنید (تستشده و 100٪ عملی)
سفر به بالی؛ جزیرهای که هرگز فراموش نخواهید کرد!
از بلیط تا تماشا؛ همه چیز درباره جشنواره فجر 1403
دلایل ممنوعیت استفاده از ظروف گیاهی در برخی کشورها
آیا میشود فیستول را عمل نکرد و به خودی خود خوب میشود؟
مزایای آستر مدول الیاف سرامیکی یا زد بلوک
خصوصیات نگین و سنگ های قیمتی از نگاه اسلام
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1860520126
![نمایش مجدد: درسهای نجاتبخش نهضت کربلا refresh](https://vazeh.com/images/refresh.gif)
درسهای نجاتبخش نهضت کربلا
واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: پنجشنبه ۸ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۶
![صافي 00-46.jpg](http://media.isna.ir/content/00-46.jpg/2)
آیتالله صافیگلپایگانی در نوشتاری به مناسبت ماه محرّمالحرام، درسهای نجاتبخش نهضت کربلا را تبیین کرد. به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، متن نوشتار این مرجع تقلید به شرح زیر است: «بسم الله الرحمن الرحیم قال الله تعالی: «لقد کان فی قصصهم عبرة لأولی الالباب»(۱) لزوم بررسی عبرتهای نهضت حسینی علیه السلام یکی از شعبّ مهم و متعدّدی که محقّقان در واقعه بینظیر و تاریخی عاشورا باید به تفصیل در آن بحث و بررسی نمایند، عبرتهای بسیاری است که از عاشورا برداشت میشود و پیامهای حوادث و وقایع آن است که دانستن آنها برای همگان از هر طبقه، سودمند، معرفت بخش و آموزنده است. تأمّل در وقایع عاشورا هر چه ژرفتر و گستردهتر گردد، ثمرات فکری، تربیتی و ایمانی آن بیشتر خواهد بود. جامعه به چیزی مانند این عبرتها، پیامها و درسهای عاشورا نیازمند است؛ این پیامها و عبرتها باید به همگان ابلاغ شود؛ در منابر، سخنرانیها، مقالات و تألیفات و در ضمن اشعار و مراثی باید تکرار گردد؛ باید عاشورا را با این معانی عالی و با این عبرتها تبلیغ نمود، تا همگان به خصوص نسل آگاه جوان، درسهای آن را برنامه عمل و حرکت خود قرار دهند. درسهایی که باید آموخته شود امتناع امام از بیعت با یزید و سخنان آن حضرت در جواب ولید، حاکم مدینه و مروان و هجرت آن یگانه تاریخ از مدینه به مکّه عبرت انگیز و پر از معانی و هدایتهای عالی است. توقّف آن حضرت در مکه معظّمه نیز متضمّن پیامهایی است که همه موضع شکستناپذیر و غیر قابل برگشت آن حضرت را اعلام میکرد. خروج امام از مکّه در زمانی که مردم از اطراف، بلاد و شهرها برای حج آمده بودند و آن خطبه تاریخی و پر از ابلاغ و ارشاد و انذار، عبرتانگیز، آموزنده و سازنده بود. اعزام شخصیتی مانند مسلم بن عقیل و پذیرفتن دعوت مردم کوفه و حوادثی که در کوفه اتفاق افتاد و به شهادت حضرت مسلم منتهی گردید و اتّفاقاتی که بین راه مکه تا کربلا و روبه روشدن با حر واقع شد و آن خطبه رسا متضمّن آن جملههای پر از پیام و احیاگر روح غیرت و شهامت که هر صاحب بصیرت را تکان میدهد، هشیار و بیدار باشی است که تا این زمان و زمانهای بعد، عالم انسانیت را بیدار و آگاه میسازد و این جمله مقاومتآموز «إنّی لا اری الموت الا سعادة ولا الحیاة مع الظالمین الا برماً»(۲) همواره باید ورد زبان مردم آزادیخواه و ستمستیز باشد. اقتدای حرّ به امام در نماز، عاقبتِ خیر و فرجام کار او درس عبرت است. ملاقات امام با عبیدالله حرجعفی و خودداری او از قبول دعوت امام و گرایش و انقلاب فکری زهیر در یک ملاقات کوتاه با امام نیز عبرت و راهنمای مردم بر گزینش آخرت بر دنیا، و شهادت و حیات جاودانی بر حیات فانی است. یاران اهل بیت علیهم السلام اینگونهاند ورود امام به کربلا همراه با اهل بیت، آن شخصیتهایی که برای خدا، خلقی و بندهای عزیزتر از آنها در روی زمین نبود، ملحق شدن افرادی معدود از نخبگان و فرهیختگان عالم اسلام به آن حضرت، مواضع اصحاب تا روز عاشورا، نیل به شهادت، شور و شوق و استقامت و پایداری آنها که اگر جانشان هزار جان بود و جاننثاری در راه دین و نصرت امام هزار بار بیشتر ممکن بود شیفته و مشتاق آن بودند، همه برای عالم انسانیت، عبرت، درس و دستور زندگی شرافتمندانه و خداپسندانه است. مواقف بیمانند و حساس و استقبال آنان از تیغ، تیر، شمشیر، مرگ و شهادت، موقف حبیب، موقف عابس، موقف مسلم بن عوسجه، مواقف آن رجال بینظیر که خود امام در وصف آنها فرمود: «من اصحابی با وفاتر و نیکوکارتر از اصحاب خود نمیشناسم»(۳)، مواقف بنیهاشم، موقف و بلکه مواقف حضرت ابیالفضل، موقف حضرت علی اکبر و موقف قاسم هر کدام مواقفی است که تاریخ بشریت به آن افتخار مینماید و آیه کریمه: «إنّی أعلم ما لا تعلمون»(۴) را تفسیر میکند. در این میان، مواقف بانوان هم بزرگ و عظیم بود؛ همه کوه استقامت و صبر و تحمل، ذلتناپذیر، پا برجا، امیدوار بر غلبه حق و موفقیت خود و مغلوبیت حقیقی دشمن بودند. آن سی هزار یا بیشتر لشکر خون آشام، اگر چه همه اصحاب را به شهادت رساندند امّا از رخنه در قدرت روحی آنها ناتوان ماندند. این مواضع برای بشر، عبرت است باید در طول قرون و اعصار بگویند و بنویسند، در مدرسهها و مکتبها این ایستگاههای درخشان را بیاموزند و درس بدهند تا بشر، خود و گوهر پاکش را بشناسد و خود را به جیفه دنیا نفروشد و معنای این کلام بزرگ علوی را درک کند: «ألا حرّ یدع هذه اللّماظة لاهلها انه لیس لانفسکم ثمنٌ الا الجنة فلا تبیعوها الّا بها»(۵) حسین علیهالسلام، قهرمان عظمتها بود امّا زبان و قلم از بیان عظمت موقف شخص الهی امام علیهالسلام و آن قهرمان بزرگ فضایل ملکوتی، خصایص قدوسی و مقامات سبّوحی، عاجز و ناتوان است و مثل توصیف ذرّه و کمتر از آن از آفتاب جهان تاب، و سراب از اقیانوسهای آب است. نواحی عظمت و موجبات بصیرت و عبرت در وجود امام، کار، قیام، مواضع و مواقف عالی و متعالی آن حضرت، بسیار و بیشمار است. اتّصال قدرت امام به قدرت لایزال الهی در آن موضعگیریهای محیّر العقول مشهود است و حقیقت معنای صانع «وجهاً واحداً یکفیک الوجوه» از آن ظاهر و معلوم است. در این سیر الی الله، اوج علوّ قدر انسان خلیفة الله که از ملائکه، ارفع و انبل است آشکار میگردد. حقیقت آن سیر و حرکت، سیر به سوی کمال بینهایت و تقرّب بیشتر و بیشتر از کسی بود که حائز عالیترین رتبه کمال و تقرّب به اوست. تمام آن چه افتخار انسانیت است؛ مانند ایمان، اخلاص، صبر، ایثار، پاسداری از شرف، عزّت، حمیت، حقوق ضعفا، نفی استبداد، ظلم، استکبار و استحقار عبادالله در این برنامه الهی درخشان است. حسین علیه السلام، مسلمانان را بیدار کرد امام علیهالسلام برای حفظ دین خدا و نجات امّت، مصائب جانکاهی را از داغ جوانان و برادران، اسارت بانوان و شهادت اصحاب، پذیرا شد و میان آخرت، دنیا، خدا، خلق، عزت و ذلت و در نهایت میان بهشت و دوزخ و بین شهادت خود و همه بستگان عزیز اسارت اهل بیت و بیعت و تسلیم، مخیّر شد و با آن تصمیم قاطع و عزم راسخ و غیر قابل بازگشت، خدا، قرآن، اسلام و حمایت از حقوق جامعه و شهادت خود و همه آن مصیباتی را که هر کدامش برای اینکه تهمتنترین افراد را به تسلیم وادار کند، اختیار فرمود و صدای بلند و رسای او «َلا إِنَّ الدَّعِی بْنَ الدَّعِی قَدْ رَکَزَ بَیْنَ اثْنَتَیْنِ بَیْنَ السِّلَّةِ وَ الذِّلَّةِ وَ هَیْهاتَ مِنَّا الذِّلَّةُ یَأْبَی اللّهُ لَنا ذلِکَ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤمِنُونَ وَ حُجُورٌ طابَتْ وَ طَهُرَتْ وَ أُنُوفٌ حَمِیَّةٌ وَ نُفُوسٌ آبِیَةٌ مِنْ أَنْ نُؤْثِرَ طاعَةَ اللِّئامِ عَلی مَصارِعِ الْکِرامِ» عالم به خواب خفته اسلام را بیدار کرد. حماسههایی که از عاشورا سرچشمه میگیرد وقایع بعد از شهادت و اسارت اهل بیت علیهمالسلام و حضور آنان در مجلس ابن زیاد و یزید و فرصتهای دیگر، عبرتانگیز، سرمشق، آموزنده و سازنده است. آن پاسخهای شجاعانه و پرمعنای حضرت زینب سلام الله علیها به ابن زیاد و خطبه تاریخی آن حضرت در مجلس یزید که از معجزات بزرگ به شمار میرود برای همیشه عبرت است؛ حقایقی که در این خطبه در چنان مجلسی بیان فرمود و توبیخ و تحقیر قدرتمندانه یزید، نیروبخش مظلومان در برابر ستمگران است. خطبه حضرت سجاد علیهالسلام و درنهایت پیامدهای واقعه جانسوز عاشورا مانند «واقعه توابین» و استمرار یاد این افتخارات که تا عصر ما و اعصار آینده به صورت مجالس روضه و هیئتهای عزا ادامه مییابد برای بشریت عبرت است و دلیل قدرت حقّ و سستی باطل میباشد. پینوشتها: ۱. سوره یوسف، آیه ۱۱۱ ۲. ذخائر العقبی، ص۱۵۰ ۳. امّا بعد فأنی لا اعلم اصحاباً اوفی و لا خیراً من اصحابی. ۴. سوره بقره، آیه ۳۰ ۵. نهج البلاغه، حکمت ۴۵۶ انتهای پیام
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]
صفحات پیشنهادی
چهاردهمین منزل امام حسین(ع) تا کربلا
چهاردهمین منزل امام حسین ع تا کربلا در اين روز حضرت ابا عبد اللّه الحسين عليه السلام با اهل بيت و ياران خود به منزلگاه زباله رسيدند به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز امروز شنبه 26 مهرماه 1393 هجری برابر با 23 ذى الحجه 1435 هجری قمری است &nbsفداکاری حضرت زینب (س) و فرزندانش در کربلا
فداکاری حضرت زینب س و فرزندانش در کربلازینب الگوی فضایلبهترین جلوهگاه برای شناخت شخصیت وجودی زینب سلام الله علیها همان سفر تاریخی کربلا و مطالعه واقعه عاشورا و به دنبال آن خواندن داستان اسارت آن بزرگوار و همراهان او و چگونگی برخورد با ستمگران زمان است که تاریخ جزییات آن را بماجرای گفتوگوی حضرت امام حسین و عمر سعد در کربلا |اخبار ایران و جهان
ماجرای گفتوگوی حضرت امام حسین و عمر سعد در کربلا روایت حضرت آیتالله خامنهای از گفتوگوی حضرت امام حسین علیهالسلام و عمر سعد در کربلا که در سایت KHAMENEI IR منتشر شده است رهبر انقلاب این سخنان را در تاریخ بیستم مهرماه سال ۱۳۶۳ در نماز جمعهی تهران بیان کردهاند کد خبر ۴۴۵۵۰میزبانی شیرخوارگان حسینی در 2500 منطقه/ با نام حضرت علی اصغر کربلا را جهانی می کنیم
میزبانی شیرخوارگان حسینی در 2500 منطقه با نام حضرت علی اصغر کربلا را جهانی می کنیم فرهنگ > دین و اندیشه - دبیر مجمع جهانی حضرت علی اصغر ع می گوید دکترین مجمع جهانی علیاصغر تدوین و به رهبر انقلاب تقدیم میشود به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از روابط عمومی مگزارشی از حضور امیرالمومنین علی علیه السلام در کربلا
گزارشی از حضور امیرالمومنین علی علیه السلام در کربلا سلام بر کسى که حُرمتش را هتک کردند سلام بر کسى که خونش را ستمکارانه ریختند سلام بر شسته شده به خونِ زخم به این مطلب امتیاز دهید سرویس دینی جام نیوز المطالب العالیة ابن حجر عسقلانی ج ۴ ص ٣٢۶ ح ۴۵١٧ … عن رجل من بقلمرو پیام نهضت حسینی محدود به زمان خاصی نیست -
آیت الله جوادی آملی قلمرو پیام نهضت حسینی محدود به زمان خاصی نیست نهضت سید الشهدا ع قضیه ای شخصی نیست بلکه همانند سایر اولیای بزرگ خدا جریانی تاریخی است که سنت الهی محسوب می شود از این رو یقیناً پیام دارد زیرا سنت های الهی بر همگان و در همه عصرها و نسل ها و مصرها جاری استزیبایی کربلا در چه بود؟
زیبایی کربلا در چه بود کربلا نشان داد که انسان تا کجا می تواند اوج بگیرد و در معبود خویش فانی شود به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز یکی از سوالات مطرح در خصوص جریان کربلا اینکه چرا حضرت زینب با آن همه مصیبتی که در کربلا وجود داشت فرمودند ما رأیت إلا جمیلاًمسئولیت پذیر بودن از درسهای نهضت عاشورا است -
حجت الاسلام رفیعی مسئولیت پذیر بودن از درسهای نهضت عاشورا است قم - خبرگزاری مهر عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه یکی از درسهای قیام حضرت اباعبدالله الحسین ع را مسئولیت پذیر بودن دانست به گزارش خبرنگار مهر حجت الاسلام دکتر ناصر رفیعی شامگاه سه شنبه در جمع عزاداران حساز مدينه تا کربلا همراه با سيدالشهداء
از مدينه تا کربلا همراه با سيدالشهداءفلسفه قيام ابي عبدالله الحسين عليه السلام را در سخنان آن حضرت در آغاز حرکت از مدينه و موضعگيريهاي ايشان در برابر حوادثي که در منزلگاههاي ميان راه روي داده است ميتوان يافت مدينهزمان نيمه دوم ماه رجب سال 60 هجريحاکم وقت مدينه وليدتوصیه آیت الله جوادی آملی در آستانه محرم:با داستان ها و حرف های بی سند از آزادی خواهی کربلا کم نکنید
توصیه آیت الله جوادی آملی در آستانه محرم با داستان ها و حرف های بی سند از آزادی خواهی کربلا کم نکنید فرهنگ > دین و اندیشه - آیت الله جوادی آملی گفت حرف ها قصهها داستان ها روش ها و منشها که از جلال کربلا جمال کربلا عظمت کربلا استقلال کربلا حریّت و آزادیخوادر خصوص حوادث کربلا چه کتاب هایى را مطالعه کنیم؟
در خصوص حوادث کربلا چه کتاب هایى را مطالعه کنیم حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی برخی کتب معتبردر خصوص جریان کربلا را معرفی کردند به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز حضرت آیت اللّه العظمی ناصر مکارم شیرازی دامت برکاته نسبت به سوالی در خصوص معرفیبگذاريد کربلا با جلال و شکوه شناخته شود
بگذاريد کربلا با جلال و شکوه شناخته شود حضرت آیت الله جوادی آملی مداحان کاری که از عظمت اهل بیت ع بکاهد انجام ندهند به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز حضرت آيت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس اخلاق خود اظهار داشت ذات مقدس رسول خدا عليه و علي آله آروزشمار تاریخی واقعه کربلا/ ورود ابن سعد به کربلا/ سردار اموی که خسرالدنیا و الاخره شد
روزشمار تاریخی واقعه کربلا ورود ابن سعد به کربلا سردار اموی که خسرالدنیا و الاخره شدعمربن سعد معروف به "ابن سعد" فرمانده سپاه عبیدالله بن زیاد در کربلا در سال 61 هجری قمری و جزو منفورترین چهره های تاریخ در بدخوئی و شقاوت زبانزد خاص و عام است به گزارش خبرنگار تاریخ خسوم محرم؛ خریداری اراضی کربلا توسط امام حسین(ع)
سهشنبه ۶ آبان ۱۳۹۳ - ۰۱ ۲۹ در روز سوم محرم امام حسین ع در سرزمین کربلا مستقر شدند و عمربن سعد با لشگریان خود وارد صحرای کربلا شد به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا طبق تاریخ امام پس از استقرار در سرزمین کربلا دستور برپایی خیمهها را میدهند ولیچرا امام حسین(ع) کربلا را انتخاب کرد؟
چرا امام حسین ع کربلا را انتخاب کرد در روز دوم محرم بود که امام حسین ع وارد سرزمین کربلا شد این کاروانی که از روز هشتم ذی الحجه از مکه حرکت کرده بود روز دوم محرم یعنی بعد از 24 روز به سرزمین کربلا رسیدند آنجا که رسیدند خود حضرت فرمود که اینجا پایین بیایید به گزارش خبرگزاریروزشمار تاریخ/ ورود کاروان اباعبدالله حسین (ع) به سرزمین کربلا
روزشمار تاریخ ورود کاروان اباعبدالله حسین ع به سرزمین کربلاورود کاروان اباعبداللَّه الحسین ع به سرزمین کربلا رحلت عالم بزرگوار و فقیه جلیل آیت اللَّه "سید احمد زنجانی" و رحلت آیت اللَّه "سید روح اللَّه خاتمی" نماینده امام و امام جمعه یزد از رویدداهارئیس آموزش و پرورش ناحیه یک اراک: امر به معروف و نهی از منکر از بزرگترین درسهای نهضت عاشورا است
رئیس آموزش و پرورش ناحیه یک اراک امر به معروف و نهی از منکر از بزرگترین درسهای نهضت عاشورا استرئیس آموزش و پرورش ناحیه یک اراک گفت امر به معروف و نهی از منکر یکی از بزرگترین درسهای نهضت عاشورا است که همگان باید به خوبی این درس را فرا بگیرند به گزارش خبرگزاری فارس از اراک س-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها