محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1828880506
مقدسات اسلامی چیست؟
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
پرسمان؛
مقدسات اسلامی چیست؟
مقدس به معنای چیزی است که شایسته احترام و قابل ستایش است.
به گزارش سرویس دینی جام نیوز، در برابر مقدسات، باید رفتاری خاشعانه و توأم با احترام و تکریم داشت؛ زیرا بیتوجهی و بیاحترامی به مقدسات انسان را در مسیر شرک و انحراف از پرستش معبود خویش قرار میدهد، غفلت را بر او چیره میسازد و راه تعالی و کمال بر او مسدود میکند.
پرسش : مقدسات اسلامی چیست؟
پاسخ اجمالی :
مقدس؛ به معنای چیزی است که شایسته احترام و قابل ستایش است و حسی عمیق و ژرف را در انسان بهوجود میآورد. مقدسات ویژگی هایی دارند. وجود مقدس از هر عیب و نقصی مبراست و آن هم خداوند متعال است.همچنین هر چیز دیگری که به آن منتسب باشد نیز جزو مقدسات قرار می گیرد.هنگامی که دانستیم مقدسات کدامند باید رفتاری خاشعانه و توأم با احترام در برابر آن اتخاذ کنیم. در این راستا انسان نیز تا زمانی که در طاعت قرب الهی گام بردارد مقدس می گردد در غیر این صورت قابل احترام و ستایش نخواهد بود. منابع مهم برای مطالعه و احصاء امور مقدس، قرآن و روایات معصومین می باشد.
پاسخ تفصیلی:
واژه «مقدس» یک لغت عربی بوده و مقدسات جمع مقدس است. «مقدس» به معنای چیزی است که شایسته احترام است، به پاکی یاد شده، به پاکی خوانده شده و آنچه که مورد حرمت است آمده است.[1]
در اصطلاح، مقدس به چیزی میگویند که قابل ستایش و احترام فوق العاده باشد و یاد و توجه به آن حسی عمیق و ژرف را درباره آن، که توأم با بزرگی و عظمت باشد، در انسان ایجاد کند. این مسئله ناشی از این است که آن امر مقدس از هر عیب و ناتوانی به دور بوده و حتی مواهب و نعمتهایی که به او میرسد را ناشی از او دانسته و یا او را قادر به انجام افعال و کارهای بزرگ بداند.
همچنین برخی از امور مقدس مانند برخی از مکانها مثل مسجد و بقاع متبرکه، بهواسطه انتساب به آن موجود مقدس، و یا مبرا بودن آنها از خباثتهایی مانند شرک و کفر مورد احترام واقع میشوند و الا بدون آن مانند سایر اشیاء دیگر هستند. در این خصوص میتوان به آیاتی از قرآن کریم استناد نمود:
«اى قوم! به سرزمین مقدّسى که خداوند براى شما مقرّر داشته، وارد شوید! و به پشت سر خود بازنگردید (و عقب گرد نکنید) که زیانکار خواهید بود!».[2] برخی از مفسران، زمین مقدس در این آیه شریفه را به سرزمینی که فاقد شرک بوده و جایگاه پیامبران است تفسیر کردهاند.[3] در غیر این صورت تفاوتی با سر زمینهای دیگر ندارد.
مقدسات اسلامی :
مهمترین مقدسات اسلامی به جهت ویژگیهایی که دارند، به شرح زیر است:
1. ذات اقدس خداوندی: خدای تعالی از هر گونه عیب، نقص و پلیدیها منزّه است. و هیچگونه ضعف و ناتوانی در او راه ندارد و خلقت و هستی تمام عالم به او باز میگردد. ذات مقدس او بزرگترین واقعیت غیر قابل انکار عالم هستی است. به همین سبب ما با عبارت «سبحان الله»، (یعنی خداوند پاک و منزّه از هر عیب و نقصی است)، خدا را یاد میکنیم.
خداوند در توصیف خود در قرآن کریم میفرماید: «اوست خدایى که جز او معبودى نیست، ملک است (سلطان فرمانرواى جهان هستى است)، قدوس است (منزّه و پاک از هر عیب و نقص و شریک و فرزند است) سلام است (ذاتش سالم از عیب، صفاتش سالم از نقص و افعالش سالم از شر است) مؤمن است (توحیدگوى خود، مؤمن به حقیقت ذات و صفات خویش و ایمنیبخش از هر ظلم و بدى است) مهیمن است (امین، مسلط و فائق بر همه چیز، حافظ همه هستى و مراقب همه اشیاء است) عزیز است (بیمثل و نظیر، غالب شکستناپذیر، و بخشنده عزّت است) جبّار است (داراى شأنى عظیم، جبرانکننده هر شکست و ضرر، اصلاحگر حال موجودات و صاحب اراده قاهره بر اشیاء است) متکبّر است (مستحق تعظیم و صاحب کبریاء و بزرگى باطنى و آشکار است)، منزه است خداوند از اینکه براى او شریک قرار میدهند».[4]
چنین موجود با شکوه و جلالی که از هر گونه نقص به دور است، پاک و منزّه است از ناتوانیها، و بشری که مخلوق اوست او را به واسطه همین جبروت ستایش میکند و مقدس میشمرد، نه تنها بشر خداوند را تقدیس و تسبیح میکند، بلکه تمام آنچه در آسمان و زمین است خداوند را تسبیح میکنند.[5]
2. آنچه منتسب به خداوند است: بر این اساس، انبیای الهی، ائمه اطهار، و نیز سیره آنها مقدس هستند.
3. مکانهایی که خداوند آنها را مقدس خوانده است:[6] در قرآن کریم از مکانهایی با احترام یاد میشود و حتی هنگامی که حضرت موسی(ع) به وادی مقدس طوی وارد میشود به او دستور میرسد که کفشهایش را در بیاورد: «إِنِّی أَنَا رَبُّکَ فَاخْلَعْ نَعْلَیْکَ إِنَّکَ بِالْوادِ الْمُقَدَّسِ طُوى».[7]
4. زمانهایی که مغفرت، رحمت و برکت خاص خداوند در آنها تجلی پیدا میکند: شبهای قدر،[8] ماه مبارک رمضان،[9] عید فطر و قربان.[10]
با توجه به آنچه که گفته شد مشخص میگردد که بازگشت مقدسات به خداوند متعال است. خدا، پیامبرانی را فرستاد و پیامبران نیز جانشینانی را به امر خدا برای مردم معیّن کردند تا همهشان بشر را راهنما به سوی کمال و سعادتمندی باشند. از اینرو، پیامبران و جانشینانشان، مقدس و دارای احترام هستند.
در برابر مقدسات، باید رفتاری خاشعانه و توأم با احترام و تکریم داشت؛ زیرا بیتوجهی و بیاحترامی به مقدسات انسان را در مسیر شرک و انحراف از پرستش معبود خویش قرار میدهد، غفلت را بر او چیره میسازد و راه تعالی و کمال بر او مسدود میکند.
رابطه مقدسات اسلامی با روح انسان
انسان مادامی که در مسیر ایمان و تقرّب الهی گام بر دارد موجودی مقدس است، اما وقتی در مسیر شرک و کفر قرار میگیرد، از قداست روحی خود فاصله گرفته است. قداست انسان به واسطه دمیدن روح الهی به کالبد اوست و به این واسطه همواره انسان بهدنبال گمشده خویش میباشد؛ زیرا فطرتاً میداند که تعلق به یک امر مقدس دارد اوست که در میان تمامی موجودات خلیفه خداوند بر روی زمین است.[11]
پی نوشت ها :
[1]. دهخدا، علی اکبر، لغت نامه، ج 13، ص 18826، انتشارات دانشگاه تهران، چاپ اول،1373ش.
[2]. مائده، 21: «یا قَوْمِ ادْخُلُوا الْأَرْضَ الْمُقَدَّسَةَ الَّتی کَتَبَ اللَّهُ لَکُمْ وَ لا تَرْتَدُّوا عَلى أَدْبارِکُمْ فَتَنْقَلِبُوا خاسِرین».
[3]. طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، مقدمه: بلاغی، محمد جواد، ج 3، ص 276، ناصر خسرو، تهران، چاپ سوم، 1372ش؛ شریف لاهیجی، محمد بن علی، تفسیر شریف لاهیجی، تحقیق: حسینی ارموی (محدث)، میر جلال الدین، ج 1، ص 633، دفتر نشر داد، تهران، چاپ اول، 1373ش؛ رشیدالدین میبدی، احمد بن ابی سعد، کشف الأسرار و عدة الأبرار، تحقیق: حکمت، علی اصغر، ج 3، ص 75، انتشارات امیر کبیر، تهران، چاپ پنجم، 1371ش.
[4]. حشر، 23: «هُوَ اللَّهُ الَّذی لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ الْمَلِکُ الْقُدُّوسُ السَّلامُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَیْمِنُ الْعَزیزُ الْجَبَّارُ الْمُتَکَبِّرُ سُبْحانَ اللَّهِ عَمَّا یُشْرِکُون».
[5]. جمعه، 1: «یُسَبِّحُ لِلَّهِ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الْأَرْضِ الْمَلِکِ الْقُدُّوسِ الْعَزیزِ الْحَکیم».
[6]. ر.ک: «مکانهای مقدس در قرآن»، سؤال 28460.
[7]. طه، آیه 12.
[8]. ر.ک: «فضایل شب قدر»، سؤال 26788؛ «شب قدر و تقدیر روزی»، سؤال 3310.
[9]. ر.ک: «روزه و رمضان در قرآن و احادیث»، سؤال 15444.
[10]. ر.ک: «عید فطر روز جایزه»، سؤال 42657؛ «نماز عیدین»، سؤال 9436.
[11]. ر.ک: «انسان و مقام خلیفة اللهی»، سؤال 2058؛ «خلیفه الاهی و تغییر جایگاه انسان»، سؤال 3524.
۱۷/۰۹/۱۳۹۳ - ۲۰:۰۰
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 157]
صفحات پیشنهادی
پیام علمای اسلامی به البغدادی: اسلام هیچ گاه کشتن غیرمسلمانان و توهین به سایر ادیان را نپذیرفته است
پیام علمای اسلامی به البغدادی اسلام هیچ گاه کشتن غیرمسلمانان و توهین به سایر ادیان را نپذیرفته است فرهنگ > دین و اندیشه - پایگاه بین المللی همکاری های شیعه نوشت دست کم 126 نفر از علمای جهان اسلام در پیامی به ابوبکر البغدای سرکرده گروهک داعش با انتقاد از روش های وگزارشی از حضور رئيس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در اندونزی -
گزارشی از حضور رئيس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در اندونزی آيتالله علی اكبر رشاد رئيس پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي كه براي شركت در كنفرانس بينالمللی اسلامی سازی علوم انسانی از دوشنبه 26 آبان به اندونزی سفر كرده بود به میهن بازگشت اکنون گزارشی از سفر وی را با هم می خوانیديدار رئيس دانشگاه اديانومذاهباسلامی با هيأت رئيسه مجلسالعلمای اندونزی -
گزارش ديدار رئيس دانشگاه اديانومذاهباسلامی با هيأت رئيسه مجلسالعلمای اندونزی رايزن فرهنگی جمهوری اسلامی ايران در كشور اندونزی به همراه رئيس دانشگاه اديان و مذاهب اسلامی و رییس پژوهشگاه مجمع تقریب مذاهب با هيئت رئيسه مجلس العلمای اندونزی ديدار و گفتگو كردند به گزارش خبرگزارینقش پررنگ غذای حلال و سبک زندگی در بازار کشورهای اسلامی -
نقش پررنگ غذای حلال و سبک زندگی در بازار کشورهای اسلامی شناسهٔ خبر 2438375 دوشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰ ۴۸ دین و اندیشه > اسلام در جهان مرکز توسعه اقتصاد اسلامی دوبی با مشارکت موسسه تامسون رویترز و همکاری موسسه دینار استاندارد برای دومین سالم متوالی گزارشی از وضعیت اقتصاد اسلامیبرترین هدیه چیست؟
شنبه ۸ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸ ۱۱ هدیه دادن و هدیه گرفتن یکی از اصول بسیار ارزشمند اخلاقی است که هم در اسلام بر این امر تأکید بسیار زیادی شده و هم اینکه طبق علم روانشناسی امروز این کار میتواند تأثیر بسیار مثبتی در روح انسانها داشته باشد به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویانمراسم تکریم و معارفه رئیس جدید پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد -
مراسم تکریم و معارفه رئیس جدید پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد شناسه خبر 2432638 تاریخ مخابره یکشنبه ۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱ ۵۰ دین و اندیشه > اندیشکده ها طی مراسمی روز گذشته مراسم تکریم و معارفه حجت الاسلام نجف لکزایی به عنوان رئیس جدید پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزارولایتی: بیداری اسلامی برخلاف تصور برخی متوقف نشده/ توحش گروههای تکفیری باهدف تفرقه در جهان اسلام
ولایتی بیداری اسلامی برخلاف تصور برخی متوقف نشده توحش گروههای تکفیری باهدف تفرقه در جهان اسلام فرهنگ > دین و اندیشه - ایسنا نوشت دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی گفت جهان اسلام و امت اسلامی همچنان بیدار بوده و برخلاف تصور برخی بیداری اسلامی متوقف نشده استحکم پولی که انسان در کودکی بدون اجازه تصرف کرده چیست ؟
احکام حکم پولی که انسان در کودکی بدون اجازه تصرف کرده چیست در هر صورت اگر صاحب آن را می شناسید باید به صاحبش برگردانید به گزارش سرویس دینی جام نیوز یکی از سوالات مطرح در بزرگسالی یک انسان متشرع اینکه اگرکسی در کودکی پول کسی رابرداشته دربزرگسالی چه باید کند پاسخ دفتعلّت احتیاج به نبی و امام چیست -
آیت الله قرهی علّت احتیاج به نبی و امام چیست شناسهٔ خبر 2438248 دوشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹ ۲۶ دین و اندیشه > اندیشمندان آیت الله قرهی با بیان این پرسش که مگر مردم عقل ندارند مگر خوبیها و بدیها را تشخیص نمیدهند وقتی عقل دارند دیگر نبی و امام را برای چه میخواهند گفت امامصورت اعمال و مناسك حج از ديدگاه مذاهب اسلامی بررسی شد -
در فصلنامه میقات حج صورت اعمال و مناسك حج از ديدگاه مذاهب اسلامی بررسی شد شماره ۸۷ و ۸۸ فصلنامه فرهنگی اجتماعی سیاسی و تاریخی میقات حج از سوی حوزه نمایندگی ولیفقیه در امور حج و زیارت منتشر شد به گزارش خبرگزاری مهر هشتاد و هفتمین و هشتاد و هشتمین شماره فصلنامه فرهنگی اجتماععربستان در کابل مرکز بزرگ اسلامی ایجاد میکند -
عربستان در کابل مرکز بزرگ اسلامی ایجاد میکند شناسهٔ خبر 2438314 دوشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰ ۰۲ دین و اندیشه > اسلام در جهان هرچند علمای افغان از طرح دولت عربستان برای ساخت بزرگترین مرکز اسلامی این کشور در شهر کابل استقبال کرده اند اما این پروژه نگرانی هایی را نیز را در افغانستااقتدار جمهوری اسلامی ایران به برکت خون شهداست -
آيين گراميداشت شهدای اقتدار فرهنگی 2 اقتدار جمهوری اسلامی ایران به برکت خون شهداست سفير سابق ایران در لبنان در آيين گراميداشت شهدای اقتدار فرهنگی در خارج از كشور با بيان اينكه قدرتهای غربی در مذاکرات هسته ای برای قطع نشدن مذاکرات تلاش می کنند گفت این مهم نشانگر اقتدار جمهوری اسایران تنها امید برای ایجاد تمدن نوین اسلامی است -
خسروپناه ایران تنها امید برای ایجاد تمدن نوین اسلامی است شناسهٔ خبر 2438391 دوشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱ ۰۶ دین و اندیشه > اندیشمندان خسروپناه با بیان اینکه ایران تنها امید برای ایجاد تمدن اسلامی است گفت سلفیگری مانع ایجاد تمدن نوین اسلامی است اگر میخواهیم به تمدن نوین اسلامتاریخ اجرای احکام و قواعد حقوق اسلامی در مصر بررسی شد -
تاریخ اجرای احکام و قواعد حقوق اسلامی در مصر بررسی شد کتاب حقوق اسلامى در عمل قدرت تشخيص و تجربه های روزمره در مماليك مصر Islamic Law in Action Authority Discretion and Everyday Experiences in Mamluk Egypt به قلم کریستن استیلت به بررسی تاریخ اجرای احکام و قواعد حقوق اسلامیسه پیشنهاد مشترک برای بهتر شدن گفتوگوی ادیان اسلامی و واتیکان
سهشنبه ۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸ ۴۱ معاون بینالملل حوزههای علمیه در دور نهم نشست دینی مرکز گفتوگوی ادیان با شورای پاپی واکیتان سه پیشنهاد مشترک برای بهتر شدن گفتوگوی ادیان اسلامی و واتیکان مطرح کرد به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا حجت الاسلام و المسلمیفرهنگ عاشورا عمق اندیشه اسلامی را نشان میدهد
پنجشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۳ - ۰۰ ۴۹ عضو شورای سیاستگذاری ائمه جمعه گفت فرهنگ عاشورا عمق اندیشه اسلامی را نشان میدهد بنابراین برگزاری کنگره دانشجویان جهان اسلام با رنگ و بوی عاشورایی بسیار مهم است حجت الاسلام المسلمین عباسعلی اختری در گفتوگو با خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا درباراعتماد میان مذاهب اسلامی زمینهساز وحدت است
دوشنبه ۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴ ۴۹ آیتالله مکارمشیرازی گفت اگر اعتماد میان پیروان مذاهب اسلامی گسترش یابد آنگاه سایر مسائل حل میشوند و وحدت تقویت خواهد شد به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم این مرجع تقلید در دیدار با جمعی از علما و ائمه جمعه اهل سنت ایران اظهار کرد-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها