محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1842983599
مهمترین خصلت فلسفه سیاسی جدید عقلانیت علمی و واقعگرایی است -
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: قاسم پورحسن:
مهمترین خصلت فلسفه سیاسی جدید عقلانیت علمی و واقعگرایی است
شناسهٔ خبر: 2435949 پنجشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۸
دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها
یک محقق و پژوهشگر فلسفه با بیان اینکه دانش سیاسی، فلسفه سیاسی و عمل سیاسی در غرب مدیون چرخش اساسی در روش بود، گفت:مهمترین خصلت علم جدید و به نحو خاص فلسفه سیاسی جدید، عقلانیت علمی و واقعگرایی است. به گزارش خبرنگار مهر، دومین پیشنشست از سلسله پیشنشستهای همایش "گذر از علوم سیاسی غربی به علوم سیاسی اسلامی" به همت مرکز تحقیقات بسیج دانشگاه امام صادق(ع) بعدازظهر سه شنبه ۱۱ آذر برگزار شد که دکتر قاسم پورحسن عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی درباره چرخش در روش شناسی؛ بازاندیشی در علوم سیاسی به سخنرانی پرداخت.پورحسن در ابتدای سخنانش گفت: مهمترین پرسش ما در معضلی بنام علوم انسانی کنونی و به طور خاص علوم سیاسی، خاستگاه معرفتی نشو، نما و بسط و گسترش آن در قلمرویی بنام مغرب زمین است. لازمه چرخش فهم دو امر بنیادین است: نخست تغییر خاستگاه و دوم روش شکل دادن. روش که در مطالعات ما مورد غفلت جدی واقع شده است، اصلی ترین بنیاد در پژوهشهای ما در این باب محسوب می شود به نحوی که بدون چرخش در آن نمی توان دست به بازخوانی و بازاندیشی زد. روش بر دو پایه هستی شناسانه و معرفت شناسانه بنا شده است. وی افزود: پرسش من از روش، پرسشی گادامری نیست که با روش نمی توان به حقیقت دست یافت. من از روش نقادانه که دو وظیفه اصلی را انجام دهد، سخن می گویم. نخست آنکه به تولید دانش حسب اقتضائات و نیازهای جدید و خاص یک تفکر بنام تفکر اسلامی کمک رساند، دوم آنکه توانایی تبیین و تفسیر نظری الگو و مدل و ساختار جدید را داشته باشد. باید دانست که روش، خالی از مبادی یا پیش داشتها، پیشاادراکها و نظام فکری یا چارچوب پارادایمی نیست. روشِ خنثی بی معنی است. بدون این مولفه ها، باید انتظار گسست را داشت. با وجود بحران و گسست در روش، نمی توان از تولید دانش و نظریه سخن گفت. پورحسن در ادامه سخنانش اظهارداشت: در روش شناسی مورد ادعا، توجه به توانایی بستر و زمینه ها، قابلیت اندیشه برای تبدیل شدن به یک پارادایم نظری و بالاخره امکان شکل دادن ساختار رقیب مهمترین عناصر محسوب می شوند. آیا اندیشه سیاسی در اسلام، توانایی عرضه شدن به مثابه یک تفکر و مدل برای مطالعات حوزه سیاسی در دوره جدید اسلامی را دارد؟ این اندیشه بر کدام بنیادهای فکری استوار است که توان رقابت با پارادایم علوم سیاسی کنونی که برخاسته از غرب می باشد را دارد؟ آیا این اندیشه از ساختاری برخوردار است که قابلیت پاسخ دادن به پرسشهای مربوط به مناسبات جمعی را داشته و از عهده حل آنها بر آید؟ عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی تصریح کرد: حقیقت آن است که علوم جدید و به طور خاص اندیشه سیاسی در دوره جدید، روش محور هستند. روش تفکر در فلسفه سیاسی جدید به طور کلی با روش تفکر در دوره قدیم متفاوت است. واقع گرایی سیاسی و ابتناء کنش ها وهنجارها بر واقعیت، جایگزین آرمانخواهی سیاسی گردید. در آرمانخواهی سیاسی، آرمان ها و افقها محدود بر روش نیستند در حالی که در فلسفه سیاسی جدید تاکید می شود که دفاع از آرمانها و حقایق تنها در محدوده روش امکان پذیر است. بدون فهم این مسئله بنیادین چگونه می توان دست به تغییر در فلسفه سیاسی جدید زد؟ به همین دلیل است که ویژگی اساسی تفکر جدید را" روش آگاهی" یا "اصالت روش" بر می شمارند. این دیدگاه تأکید دارد اندیشه ای و معرفتی می تواند درست یا یقینی باشد که بر اساس روشی صحیح و نظام مند بدست آمده باشد. روش آگاهی به ما ملاکی به دست می دهد که شالوده تفکر جدید چیست؟ چگونه می توان آنرا فهم کرد؟ روش چه نقش و جایگاهی را در یک علم به خود اختصاص داده؟ و بالاخره با چه روشی می توان دست به تغییر در مبانی و خاستگاههای معرفتی و نیز غایات یک علم زد؟ این محقق و پژوهشگر فلسفه بیان داشت: مهمترین خصلت علم جدید و به نحو خاص فلسفه سیاسی جدید، عقلانیت علمی و واقع گرایی است. برخی خصلت علم قدیم را متافیزیکی بودن و نداشتن ویژگی عقلانیت علمی می دانند. ضعف و در نتیجه زوال علم قدیم را نیز از این منظر جستجو می کنند. این ادعا نه تنها به میزانی درست است بلکه بر ویژگی ای تاکید می کند که محصول اصالت روش است. عقلانیت علمی که بر آمده از روش آگاهی است نه بی معیار است، نه دلبخواهانه و روانشناسی گروانه است، نه با رویکرد اسطوره ای (به تعبیر برخی ها) و متافیزیکی سازگار است و نه می توان در تحول و تغییر علوم آنرا نادیده گرفت. من اعتقاد دارم از زمانی که چرخشی بنیادین در روش رخ داد درخت معرفت نیر دچار دگرگونی گردید ودر نتیجه آن علم جدید با ویژگی های منحصر بفردش، سر بر آورد. تنها در پرتو آکاهی از اهمیت بنیادین روش آگاهی است که می توان فرایند تغییر (و نه پروژه تغییر) را سامان داد. وی با اشاره به اینکه این نظر درست است که پرسش دیروز در اندیشه سیاسی، پرسش از بهترین حاکم بود اما شالوده فلسفه سیاسی امروز را "بهترین روش" شکل می دهد، گفت: تفاوت دو پرسش به تفاوت بنیادین دو نگاه، دو رهیافت و دو جهان باز می گردد. جهان امروز بدون محوریت واصالت روش، بوجود نمی آمد. چرخش در روش بود که باز خوانی و باز اندیشی در اندیشه ها و نوع تفکر جدید را موجب شد. این تغییر نگاه، زمینه های عقلانیت جدید را فراهم ساخت. آیا ما واجد این عقلانیت هستیم؟ بدون این عقلانیت چگونه می توان دست به تغییر زد؟ علوم انسانی جدید و به طور خاص فلسفه سیاسی در غرب، بدون این بنیادها قابل بازکاوی وفهم نخواهد بود. حال باید پرسید که آیا با ابتناء بر این ویژگی ها در صدد ایجاد تغییرات هستیم یا آنکه با کنار زدن فلسفه سیاسی رایج و بسترها و زمینه های آن می خواهیم بنیاد جدیدی را سامان داده و پارادایم نویی را با بهره بردن از اندیشه ها و آموزه های دینی بمنظور حل معضلات کنونی و تدوین الگویی جدید عرضه نماییم. پورحسن یادآور شد: معتقدم این کار نشدنی است. تغییر پارادایم تنها در برتو فهم پارادیم رایج ممکن خواهد بود. تا فلسفه سیاسی حاضر را نشناسیم و از ویژگی های اساسی آن آگاهی نداشته باشیم نمی توانیم مدعی تغییر باشیم. علوم اتفاقی شکل نمی گیرند بلکه فرایندی رخ می دهند. روش وروش آگاهی مهمترین جزء این فرایند محسوب می شود بهمین دلیل لازمه تغییر را آگاهی بر اهمیت این خصلت در بوجود آمدن وضع و علم جدید می دانم به نحوی که بدون روش آگاهی علم و عقلانیت جدید اساسا بوجود نمی آمد. من قائل به امتناع تغییر نیستم بلکه تغییر را تنها با پیشداشت روش آگاهی میسر می دانم. روش آگاهی تنها یک اصطلاح یا واژه پرطمطراق نیست بلکه شالوده وضع و دوران جدید است. وی افزود: از زمانی که تغییر علوم انسانی در ایران مورد توجه قرار گرفت، عمده پژوهش ها و تاملات متوجه خاستگاه و غایات آن گردید. روش نه تنها مورد غفلت قرار گرفت بلکه توجهی دقیق وعلمی بر روی آن صورت نگرفت. ادعا این بود که تفاوت اصلی علوم غربی و اسلامی در بنیادهای متفاوت فکری، زمینه ها و بسترهای متفاوت دو دنیا، تفاوت پرسشها و اقتضائات وتفاوت در غایات باز می گردد. این ادعا هم می تواند مورد پژوهش و مداقه قرار گیرد و هم در باب آن دست به باز کاوی و وااندیشی زد. اما چرا مسئله روش تا بدین حد نزد ما بی اهمیت ماند؟ این استاد فلسفه تأکید کرد: چگونه می توان بدون دریافت صحیح تفاوت روش دو دنیای قدیم و جدید و مسئله بنیادی ای بنام روش آگاهی توانست اسباب پدید آمدن وضع جدید و عقلانیت جدید را فهم کرد؟ اعتقاد دارم مسئله اصالت روش، صرفا بحثی متدولوژیک نیست بلکه به بنیانهای تفکر جدید باز می گردد. دانش سیاسی، فلسفه سیاسی و عمل سیاسی در غرب امروز مدیون چرخش اساسی در روش بود. از زمانی که غرب متوجه ناکارآمدی نظریه ها و فلسفه سیاسی خود شد توانست در پرتو چرخش در روش، بدان اصالت بخشیده و وضع جدید را رقم بزند. تا زمانی که این بنیان ها مورد تامل دقیق قرار نگیرد نمی توان انتظار تغییر بنیادین در فلسفه سیاسی و استوار ساختن آن بر مبنای آموزه های اسلامی را داشت. عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی بیان کرد: غفلت ما از روش آگاهی و نقش و اهمیت آن در مسئله تحول، موجب عدم اهتمام و تتبع علمی در این باب شد. گرچه تغییر خاستگاه معرفتی و غایات علوم می تواند تا حدودی انتظارات منطقی در باب تحول را برآورده سازد اما بدون چرخش در روش نمی توان وضع جدید را شکل داد. در دوره جدید جهان اسلام دغدغه تحول را در سر می پروراند و در دست یابی به آن تلاش زیادی بخرج داد اما عمده این کوششها بی سر انجام بود. می توان اسباب زیادی را در این ناکامیابی برشمرد. استاد مطهری در آثارش به برخی از آنها اشارات خوبی دارد. وی معتقد است عدم فهم علل انحطاط، خود مشکل را مضاعف می سازد. اینکه تأخر و زوال را تنها به عامل بیرونی یعنی استعمار نسبت دهیم و درک درستی از علل داخلی نداشته باشیم نمی توانیم راهی برای آن پیدا کنیم(مرتضی مطهری، مجموعه آثار، ۱۳۸۶، چاپ اول، تهران، انتشارات صدرا، ۵۰۵) طرح روش آگاهی مشتمل بر پرسش ها، مبادی، اصول، و عناصر است که در این نوشتار تنها به فهرستی از آن اکتفا کرده و در نوشتار مستقلی با عنوان "روش آگاهی و تحول فلسفه سیاسی اسلام" به تبیین تفصیلی آن دست خواهم زد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 125]
صفحات پیشنهادی
دوره جدید درسگفتار فلسفه حقوق: عصر روشنگری برگزار میشود -
در موسسه پرسش دوره جدید درسگفتار فلسفه حقوق عصر روشنگری برگزار میشود دوره جدید درسگفتارهای فلسفه حقوق عصر روشنگری با تدریس سیدجواد طباطبایی در مؤسسه پرسش آغاز می شود به گزارش خبرگزاری مهر در ادامه درسگفتارهای پاییز مؤسسه مطالعات سیاسی ـ اقتصادی پرسش دوره جدید درسگفتارهای ففلسفه تجديد عزاداري امام حسين (ع)
فلسفه تجديد عزاداري امام حسين ع يكي از سولات مهم در باب عزاداري امام حسين ع اين است كه فلسفه تجديد هرساله عزاداري امام حسين ع چيست در ادامه به اميد آنكه فلسفه عزاي حسيني را بيشتر درك كنيم و از بركات آن بهرهمند شويم بخشهايي از كتاب حماسه حسيني در پاسخ به اين سؤال انتخکتاب فلسفه سیاسی آیت الله خامنهای منتشر شد -
توسط انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی کتاب فلسفه سیاسی آیت الله خامنهای منتشر شد کتاب فلسفه سیاسی آیتالله سیدعلی خامنهای اثر حجتالاسلام والمسلمین محسن مهاجرنیا توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد به گزارش خبرگزاری مهر کتاب فلسفه سیاسی آمدیرکل سیاسی و انتخابات استانداری البرز: توجه به دانشجویان و نخبگان علمی کشور مهمترین اولویت است
مدیرکل سیاسی و انتخابات استانداری البرز توجه به دانشجویان و نخبگان علمی کشور مهمترین اولویت استمدیرکل سیاسی و انتخابات استانداری البرز گفت توجه به دانشجویان و نخبگان علمی کشور مهمترین اولویت است به گزارش خبرگزاری فارس از کرج توکل لطفی عصر امروز در نشست کمیسیون دانشجویی استان امروری بر مهمترین اخبار سیاسی جمعه
مروری بر مهمترین اخبار سیاسی جمعه مهم ترین عناوین خبری گروه سیاسی که در روز جمعه منتشر شده است موضوعاتي چون تویسرکانی فقط با تفکر بسیجی میتوان الگوی اقتصاد مقاومتی را در جامعه پیاده کرد کوثری مخالفت استکبار جهانی تنها به خاطر ایستادگی ملت ایران است فیلم و تصاویر و امروری بر مهمترین اخبار علمیپزشکی جمعه
مروری بر مهمترین اخبار علمیپزشکی جمعه مهم ترین عناوین خبری گروه علمیپزشکی که در روز جمعه منتشر شده است موضوعاتي چون رسیدگی به نابسامانیهای موسسات آموزش عالی اولین اولویت وزارت علوم مقابله وزارت علوم با رشد قارچ گونه موسسات افتتاح 11 آزمایشگاه مرجع تشخیص HIV در کشور وشوک سرقت علمی دو استاد مشهور فلسفه
شوک سرقت علمی دو استاد مشهور فلسفه انتشار اخبار و یا شایعاتی درباره سرقت علمی دو تن از اساتید مشهور فلسفه دانشگاه های تهران موجی از بهت و ناباوری در میان دانشجویان و پژوهشگران این رشته و دیگر رشته های حوزه علوم انسانی به وجود آورده است اما تاکنون دانشگاه های تهران و علامه طباطبایالمپیاد منطق و فلسفه در حوزه علمیه اصفهان برگزار میشود -
المپیاد منطق و فلسفه در حوزه علمیه اصفهان برگزار میشود المپیاد منطق و فلسفه هفدهم بهمن ماه در مدرسه صدر بازار اصفهان برگزار میشود به گزارش خبرگزاری مهر حجتالاسلام مجید انصاریتبار گفت معاونت آموزش و پژوهش مرکز مدیریت حوزه علمیه اصفهان به منظور ارتقای سطح علمی و ایجاد فضای رهمایش نقش حوزههای علمیه در توسعه فرهنگ وقف برگزار میشود
سهشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶ ۵۸ همایش نقش حوزههای علمیه در توسعه فرهنگ وقف با شعار هر طلبه یک وقف 16 آذر ماه با حضور استادان حوزه علما و صاحب نظران در سالن دارالشفای قم برگزار میشود به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا حجتالاسلام والمسلمین احمد شرفخانی معسرقت علمی دو استاد مشهور فلسفه؟
چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸ ۲۱ انتشار اخبار و یا شایعاتی درباره سرقت علمی دو تن از اساتید مشهور فلسفه دانشگاههای تهران موجی از بهت و ناباوری در میان دانشجویان و پژوهشگران این رشته و دیگر رشتههای حوزه علوم انسانی بوجود آورده است اما تاکنون دانشگاههای تهران و علامه طباطبایی دربارهمدیرگروه علوم سیاسی دانشگاه تهران: حصول پیشرفت در حوزههای علمی که امید نداشتیم/ لزوم قدرت علمی برای اقتدارآفر
مدیرگروه علوم سیاسی دانشگاه تهران حصول پیشرفت در حوزههای علمی که امید نداشتیم لزوم قدرت علمی برای اقتدارآفرینی جهاد علمیمدیرگروه علوم سیاسی دانشگاه تهران در همایش بررسی اجرای سیاستهای ابلاغی علم و فناوری رهبر معظم انقلاب گفت ما در حوزههای علمی که امید نداشتیم پیشرفت کردیم ویعقوبی در گفتوگو با فارس: نباید مسائل علمی دانشگاهها در حاشیه مسائل سیاسی قرار گیرد
یعقوبی در گفتوگو با فارس نباید مسائل علمی دانشگاهها در حاشیه مسائل سیاسی قرار گیرددبیر انجمن اسلامی دانشگاه بینالمللی امام خمینی ره با بیان اینکه وزارت علوم باید به دور از مسائل حاشیهای اداره شود گفت دانشجویان انتظار دارند هرکسی مسئولیت وزارت علوم را برعهده میگیرد به دورخواجهوند: سیاسی با اکثریت آرامدیر عامل جدید پرسپولیس شد
خواجهوند سیاسی با اکثریت آرامدیر عامل جدید پرسپولیس شد سخنگوی باشگاه پرسپولیس در خصوص انتخاب سیاسی به عنوان مدیر عامل گفت جلسه هیات مدیره باشگاه با تمام اعضا به غیر از زادمهر دیروز برگزار و سیاسی با اکثریت آرا مدیر عامل پرسپولیس شد مهدی خواجهوند در گفتگو با خبرنگار ورشیزندگی بدون فلسفه و تفکر زندگی انسانی نیست/ یکی از دلایل موفق نشدن داعش در ایران ریشه تفکر در حافظه تاریخی ماست
زندگی بدون فلسفه و تفکر زندگی انسانی نیست یکی از دلایل موفق نشدن داعش در ایران ریشه تفکر در حافظه تاریخی ماست اگر در جامعه ای مثل ایران جریاناتی چون طالبانیسم یا پدیداری مثل داعش نمیتواند ظهور یابد اما در جوامعی که کمر فلسفه با حملات کسانی چون ابن تیمیه یا غزالی به فلسفه شکستمروری بر مهمترین اخبار علمیپزشکی سه شنبه
مروری بر مهمترین اخبار علمیپزشکی سه شنبه مهم ترین عناوین خبری گروه علمیپزشکی که در روز سه شنبه منتشر شده است موضوعاتي چون ضرورت تطابق رشتههای دانشگاهی و نیاز جامعه تمرکز غیرمنطقی دانشجویان در برخی رشتهها الویتهای موسسات غیرانتفاعی به وزیر علوم اعلام میشود دانشگاه آزمروری بر مهمترین اخبار سیاسی سه شنبه
مروری بر مهمترین اخبار سیاسی سه شنبه مهم ترین عناوین خبری گروه سیاسی که در روز سه شنبه منتشر شده است موضوعاتي چون پروندههای اسیدپاشی عموما شخصی است شخصی بودن جرم مصداقی برای محاربه نیست ما با اقتصاد مقاومتی در برابر تحریمها میایستیم برای نوشتن جزئیات به تمدید مذاکدر برنامه «حذف و اضافه» مطرح شد فلسفه وجودی بسیج، نقش آفرینی در عرصه جنگ نرم/جهت گیری سیاسی بسیج دان
در برنامه حذف و اضافه مطرح شدفلسفه وجودی بسیج نقش آفرینی در عرصه جنگ نرم جهت گیری سیاسی بسیج دانشجویی انقلاب اسلامی استمسئول اسبق سازمان بسیج دانشجویی با تأکید براینکه فلسفه وجودی بسیج نقش آفرینی در عرصه جنگ نرم است گفت جهت گیری سیاسی بسیج دانشجویی انقلاب اسلامی است و امام-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها