محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1832331543
فلسفهفقه و اصولفقه دو دانش متفاوت با غایت، مسائل و مبادی متفاوتاند -
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: آیت الله ابوالقاسم علیدوست:
فلسفهفقه و اصولفقه دو دانش متفاوت با غایت، مسائل و مبادی متفاوتاند
شناسهٔ خبر: 2436985 شنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۱
دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها
عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: فلسفهفقه و اصولفقه دو دانش هستند که در غایت، مسائل و مبادی با هم متفاوت اند و اگر همپوشانی هم پیدا کنند مسائل هر کدام به دو راه مختف می روند. به گزارش خبرگزاری مهر، به مناسبت روز جهانی فلسفه، همایش ملی «فلسفه فقه (با تاكید بر مكتب فقهی امام خمینی(ره))» به همت گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی روز چهارشنبه ۱۲ آذر ماه ۱۳۹۳ در شهر مقدس قم برگزار شد.در ابتدای این همایش حجت الاسلام و المسلمین محمدی جورکویه گزارش کوتاهی از مراحل برگزاری این همایش ارائه داد. در ادامه پیام كتبی مرجع عالیقدر حضرت آیتالله العظمی جعفر سبحانی برای حضارین قرائت شد. متن این پیام به این شرح است:فقه اسلامی میراث ارزشمندی معنوی است که از پیامبر بزرگوار و عترت پاک او به دست فقیهان رسیده و آنان نیز با تلاش های علمی خود به آن تبلور بخشیده اند تا آنجا که در تمام اعصار پاسخ گوی نیازهای گوناگون امت اسلامی بوده است.یکی از نکات قابل توجه در قوانین اسلامی گستردگی آن است به گونه ای که به تمام جوانب بشر نظر افکنده است، پدیدآرنده این قوانین گروهی است که نه نزد کسی درس خوانده اند و نه در مکتبی برای فراگیری دانش زانو زده اند و این خود گواه بر آن است که این احکام تابناک میوه شجره طیبه وحی است نه زاینده فکر انسانی.در قرآن صدها آیه درباره تشریع اسلامی وارد شده که احیاناً می گویند پانصد آیه است ولی آنان آیاتی را در نظر می گیرند که به طور مستقیم گویای حکم الهی است ولی آیات دیگری داریم که می توان از آنها حکم الهی را استنباط کرد، هرچند به طور مستقیم درصدد بیان حکم شرعی نیست و این راهی است که امامان معصوم(ع) به روی ما گشوده اند از باب مثال نمونه هایی را یادآور می شویم.امیرمومنان(ع) از جمع دو آیه ۱. «والوالدات یرضعن اولادهن حولین کاملین» و آیه ۲. «و حمله و فصاله ثلاثون شهراً» استفاده کرده که اقل حکم شش ماه است.فقیهان اسلامی از آیاتی که درباره ابی لهب در سوره مسد آمده است احکام فقهی فراوانی را استنباط کرده اند.هم چنین از آیات مربوط به مذاکرات شعیب با حضرت موسی درباره تزویج یکی از دو دخترانش احکام مختلفی را تلقی کرده اند، آنجا که می فرماید:«انی ارید ان انکحک احدی ابنتی هاتین علی ان تاجرنی ثمانی حجج فان اتممت عشرا فمن عندک و ما ارید ان اشق علیک ستجدنی ان شاء الله من الصالحین»این نمونه از استنباطات در گرو ذوق فقهی است که هم با قرآن و هم با فقه انس بیشتری داشته باشد.این میراث الهی پس از درگذشت پیامبر به دست مفتیان سپس به دست فقیهان، پرورش زیادی پیدا کرده و مکتب های فقهی متعددی پدید آمد که قسمت اعظم آنها به دست فراموشی سپرده شده و فقط و فقط چهار مذهب از اهل سنت به رسمیت شناخته شده و باقی مانده است: (۱. فقه حنفی ۲. فقه شافعی ۳. فقه مالکی ۴. فقه حنبلی). در مقابل فقه جعفری است، از آن بگذریم فقه زیدی و اسماعیلی است.بررسی مسائل فقهی به دوگونه صورت می پذیرد:۱. به صورت انفرادی فقیه فقط مسأله را با موازین مکتب خود بررسی می کند و بسیاری از کتاب های فقهی به همین نمط نوشته شده است.۲. فقه مقارن یعنی فقیه با توجه به مبانی فقهی مکتب خود به مکاتب دیگر فقهی توجه می کند، چه بسا بر اثر تضارب آراء و رودررویی دو فکر، سیمای حقیقت بیشتر نمایان می گردد.در این جا ما درباره فقه جعفری با توجه به مبانی مکاتب فقهی دیگر، سخن می گوییم، از نظر ما چنین بحث مقارن از جهاتی مفید و سودمند است و به خاطر همین سودمندی است که شیخ طوسی (۳۸۵-۴۶۰) بخشی از نوشته های خود را بر همین اساس قرار داده و کتاب خلاف او پس از کتاب خلاف سید مرتضی ارزشمندترین کتاب در فقه مقارن است؛ پس از درگذشت شیخ طوسی، این نوع بررسی به دست فراموشی سپرده شد ولی نابغه زمان علامه حلی (۶۴۸-۷۲۶) این مکتب را با نگارش کتاب های متعدد، بار دیگر به صحنه، بازگردانید و در این میان، دو کتاب نامبرده در ذیل بسیار ارزشمند است:۱. تذکره الفقهاء، ۲. منتهی المطلب فی تحقیق المذهب.در فقه معاصر، استاد بزرگوار ما آیت الله العظمی بروجردی (۱۲۹۲-۱۳۸۰) به این مطلب توجه بیشتر داشت و در بررسی مسائل، آراء فقیهان دیگر را در نظر می گرفت و کتاب خلاف شیخ طوسی به همت والای او چاپ شد و این روش را در حوزه احیاء کرد و اکنون تا حدی رواج دارد.اکنون به فلسفه و آثار سازنده این نوع بررسی که فقه مقارن نامیده می شود اشاره می کنیم:۱. برطرف کننده اجمال روایاتدر عصر امامان(ع)، مسائل زیادی در جامعه اسلامی مطرح می شد و فقیهان معاصر آنان، طبق ضوابط خود فتوا می دادند. دست پروردگان امامان معصوم (ع) همان مسائل را از آنها سئوال می کردند، چه بسا پس از گذشت قرن ها در سئوال و جواب ابهامی رخ می دهد ولی با توجه به فتاوای آنان اجمال کاملاً برطرف می شود.از باب نمونه، امامان معصوم(ع) ما، اصرار دارند که «بسم الله» به صورت جهر گفته شود حتی آن را از شعار شیعه بودن می شمارند ولی اکنون باید دید موضع این اصرار کجاست.موضع این اصرار، صلوات جهریه است که مفتیان اهل سنت و پیروان آنها یا اصلاً نمی گویند و یا آهسته می گویند. امامان ما، به شیعیان دستور می دهند که این آیه را جهراً بخوانند حتی امیرمومنان(ع) به مالک اشتر نوشت: «و امرت الناس بالجهر ببسم الله الرحمن الرحیم».بنابراین اصرار بر جهر مربوط به صلوات جهریه است نه صلوات اخفاتیه، زیرا اخفات در آنها مطابق شرع است کسی آرام بگوید، طبق شرع عمل کرده است، ولی امامان معصوم(ع) اصرار بر جهر دارند، ناچار رویکرد این روایات به نمازهای جهریه است.اگر روایت خاصی در صلوات اخفاتیه نبود، هرگز از این روایات استحباب جهر در آنها استفاده نمی شد.بنابراین هیچ فقیهی در مسائل بزرگ و ریشه دار که در عصر ائمه در میان فقهای دیگر مطرح بود از بررسی فقه آنان بی نیاز نیست.۲. روشنگر عظمت فقه امامیهاز آنجا که اهل سنت پس از درگذشت پیامبر(ص)، کمتر به اهل بیت(ع) توجه کردند مدارک فقهی آنان منحصر به ۵۰۰ آیه قرآنی و قریب چهارصد حدیث نبوی شد، آنگاه که در سراسر مسائل نوظهور قرار گرفتند که حکم آنها هرگز در منابع محدود آنان وجود نداشت، ناچار شدند به قواعدی مانند قیاس، استحسان، سد ذرائع یا فتح ذرائع و قول صحابی، عمل کنند در حالی که این قواعد، پایه صحیح و درستی ندارد.در فقه مقارن عظمت فقه امامی کاملاً روشن می شود زیرا با داشتن قریب به پنجاه هزار روایت فقهی (هرچند بخشی از آنها تکراری است) توانسته است جامعه اسلامی را از آن قواعد صناعی یاد شده بی نیاز سازد و در همه موارد پاسخ گوی حکم الهی باشد و در حقیقت با توجه به چنین گستردگی، مفاد سخن رسول خدا (ص) در حجه الوداع تجلی بهتر می کند آنجا که می فرماید:«ایها الناس ما من شیء یقربکم الی الجنه و یبعدکم من النار الا و قد امرتکم به، و ما من شی یقربکم الی النار و یبعدکم عن الجنه الا و قد نهیتکم عنه».۳. بازشناسی حکم تقیه ای از غیر آنپیشوایان معصوم ما در برخی از دوره ها با حاکمان ستمگر و مستبد روبرو بوده حتی حاضر نبودند امامان معصوم، حتی به عنوان مرجعی علمی و فقهی شناخته شوند و لذا تضییقاتی برای آنان فراهم می کردند و پیروان آنها را به شدت تعقیب کرده و شکنجه می دادند، از این جهت ائمه اهل بیت(ع) برای حفظ جان شیعیان در پاسخ سئوال، فتوای اهل سنت را می گفتند یا می نوشتند زیرا می دانستند که این مرد در جامعه ای زندگی می کند که اگر عملش برخلاف عمل آنها باشد گرفتاری بیشتری پیدا خواهد کرد.در بسیاری از ابواب فقه روایات متعارض زیاد دیده می شود یکی از طرق رفع تعارض بازشناسی روایات مصلحتی و تقیه ای است و برای جداسازی آنها، بازشناسی فتاوای فقیهان عصر ائمه، ضروری است.۴. در مسیر وحدت اسلامیما شیعیان در حالی که به اصول و فروع خود پایبندیم و هرگز تن به ذوب خود در مکاتب دیگران نمی دهیم و با حفظ مکتب، پیوسته علاقه مندیم با همه جوامع اسلامی زندگی مسالمت آمیزی داشته و تبادل فرهنگ علمی داشته باشیم، زیرا رودرویی دو فکر بسان تلاقی دو سیم برق است و از آن حرارت تولید می شود و در مورد ما بسا حقیقت و واقعیت روشن تر نمایان می گردد.از این جهت علاقه مندیم در همایش ها و کنگره های فقهی آراء مذهب شیعی با دیگر مذاهب مطرح گردد تا روشن شود که فقه شیعی فقه شاذی نبوده و در هر مسأله الا ما شذ با یکی از مکاتب فقهی همراه است.به خاطر دارم فقیه سوری جناب آقای «وهبه زحیلی» که فقیه سرشناس جامعه اهل تسنن است به خود این جانب گفت: من شهادت می دهم که اختلاف میان فقهای اهل سنت بیش از اختلافی است که میان فقه سنی و فقه شیعه وجود دارد، یک نگاه اجمالی به خلاف شیخ و یا تذکره علامه و منتهی وی، روشن می شود که فقه امامی در بسیاری از مسائل، نوعی توافق صددرصد با یک مکتب فقهی دیگر وجود دارد.این نوع کنگره هایی که فقه مقارن را مطرح می کند پایه های وحدت اسلامی محکم تر و ابرهای تیره جهل و غفلت از آسمان علم برطرف می گردد، و به قول شاعر نیل:انا لتجمعنا العقیده امه وو یضمنا دین الهدی اتباعاو یولف الاسلام بین قلوبنا مهما ذهبنا فی الهواء اشیاعامن در این جا دامن سخن را کوتاه کرده و به برگزار کنندگان این همایش و پدیدآورندگان این فضای روحانی بالاخص حضرت حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای رشاد (دامت برکاته) تبریک گفته و موفقیت همگان را از خداوند بزرگ خواهانم.»سخنران بعدی این همایش آیت الله ابوالقاسم علیدوست عضو هیات علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بود. وی در ابتدای سخنان خود گفت: این بحث را میتوان بر روی ۴ موضوع متمرکز کرد: «فلسفه فقه چیست؟ (چیستی شناسی فلسفه فقه)»، «ارتباط فلسفه فقه با اصول فقه چیست؟ (چه مسالهای در فلسفه فقه مطرح میشود که در اصول فقه بر زمین مانده است؟)»، «ضرورت فلسفه فقه چیست؟ (اگر وجود فلسفه فقه ضرورت داشته است چرا گذشتگان به آن نپرداختهاند؟)» و «فهرست برخی از مسائل فلسفه فقه چیست؟»وی در مورد مفهوم فلسفه فقه گفت: فلسفه فقه از دو کلمه فلسفه و فقه تشکیل شده است. فلسفه چه هنگامی که به صورت مطلق میآید مانند دانش فلسفه و چه هنگامی که به چیز دیگری اضافه میشود مانند فلسفه علم، دانشی توصیفی است. فلسفه گزارش از وجود میدهد. سنخ فلسفه، سنخ توصیف و تحلیل است.وی ادامه داد: واژه دوم فقه است. فقه در دوران معاصر حداقل به ۳ مفهوم اطلاق می شود. اول فقه به معنای دانش کشف شریعت: یعنی فقه، شریعت را از اسناد معتبر کشف کند و در اختیار مکلفان بگذارد. دوم فقه به معنای عملیات استنباط و کشف: یعنی دانشی که چگونگی عملیات استنباط و کشف شریعت را به ما میآموزد؛ و سوم به مجموعه مسائل دانش فقه، فقه گفته میشود مانند کتاب عروه الوثقی که مجموعهایی از مسائل فقهی است.عضو هیات علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه افزود: با این تعاریف می توان گفت فلسفه فقه، دانشی است تحلیلی، توصیفی و گزارشوار از کشف شریعت. با این نگاه فلسفه فقه از فقه بیرون است و بر کل آن ناظر است. زیرا لازمه دادن توصیف از چیزی این است که بر آن احاطه داشته باشی و بتوانی از بیرون به آن بنگری.آیت الله علیدوست در مورد تفاوت های فلسفه فقه و اصول فقه نیز گفت: ادعای ما در این مورد این است که فلسفه فقه و اصول فقه دو دانش هستند که در غایت، مسائل، مبادی و... با هم متفاوت هستند و احیاناً اگر در چند مسئله همپوشانی هم پیدا کنند، چون حیثیت بحثها فرق میکند، جواب مسائل هر کدام به دو جهت و دو راه مختلف میروند.وی ادامه داد: ما در اصول فقه روح حاکم و قالب فقه را توصیف نمیکنیم. آنچه در اصول وجود دارد نظریهپردازی به معنای بیان یک عقیده و نقد به معنای داوری است. البته این بدان معنا نیست که کسی در اصول بحث فلسفی نکند یا در فلسفه، اصولی بحث نکند.آیت الله ابوالقاسم علیدوست در پایان صحبت های خود تاکید کرد: فلسفه فقه در آغاز راه است و بیتردید همایشی از این دست میتواند در راستای تاسیس اینگونه دانشها قدم بزرگی بردارد.در بسیاری از ابواب فقه روایات متعارض زیاد دیده می شود یکی از طرق رفع تعارض بازشناسی روایات مصلحتی و تقیه ای است و برای جداسازی آنها، بازشناسی فتاوای فقیهان عصر ائمه، ضروری است.۴. در مسیر وحدت اسلامیما شیعیان در حالی که به اصول و فروع خود پایبندیم و هرگز تن به ذوب خود در مکاتب دیگران نمی دهیم و با حفظ مکتب، پیوسته علاقه مندیم با همه جوامع اسلامی زندگی مسالمت آمیزی داشته و تبادل فرهنگ علمی داشته باشیم، زیرا رودرویی دو فکر بسان تلاقی دو سیم برق است و از آن حرارت تولید می شود و در مورد ما بسا حقیقت و واقعیت روشن تر نمایان می گردد.از این جهت علاقه مندیم در همایش ها و کنگره های فقهی آراء مذهب شیعی با دیگر مذاهب مطرح گردد تا روشن شود که فقه شیعی فقه شاذی نبوده و در هر مسأله الا ما شذ با یکی از مکاتب فقهی همراه است.به خاطر دارم فقیه سوری جناب آقای «وهبه زحیلی» که فقیه سرشناس جامعه اهل تسنن است به خود این جانب گفت: من شهادت می دهم که اختلاف میان فقهای اهل سنت بیش از اختلافی است که میان فقه سنی و فقه شیعه وجود دارد. یک نگاه اجمالی به خلاف شیخ و یا تذکره علامه و منتهی وی، روشن می شود که فقه امامی در بسیاری از مسائل، نوعی توافق صددرصد با یک مکتب فقهی دیگر وجود دارد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]
صفحات پیشنهادی
وحدت دانشجویان در دنیای اسلام به وحدت امت اسلامی کمک میکند
چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱ ۱۳ یک عضو هیات علمی دانشکده مطالعات جهان برگزاری سومین کنگره دانشجویان جهان اسلام در کربلای معلی را اقدامی در جهت تعمیق وحدت میان امت اسلامی دانست فواد ایزدی در گفتوگو با خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا درباره برگزاری سومین کنگره بین المللی دانشجویان«رساله عملی» گامی در سادهسازی توضیح المسائلها منتشرشد -
رساله عملی گامی در سادهسازی توضیح المسائلها منتشرشد نویسنده رساله عملی کلیات احکام برای نوجوانان بر ضرورت بازنویسی و ساده سازی رساله های فقهی تأکید کرد و گفت رساله های مراجع عظام تقلید به دلیل اینکه از نظر شکل ارایه و بیان متناسب با فضای امروزی تدوین نشده است نیازمند بازنودر گفتوگو با فارس مطرح شد اظهارات طه هاشمی پیرامون مسائل فرهنگی دانشگاه آزاد/عفاف و حجاب باید ماندگار شود
در گفتوگو با فارس مطرح شداظهارات طه هاشمی پیرامون مسائل فرهنگی دانشگاه آزاد عفاف و حجاب باید ماندگار شودمعاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد گفت شیوههای اجرای طرح عفاف و حجاب در دانشگاهها باید به گونهای به روز شود تا این طرح در دانشگاه ماندگار شود طه هاشمی معاون فرهنگی و اجتمعیار انتصابات دانشگاه آزاد بر اساس عملکرد رؤسای واحدها و بهدور از مسائل سیاسی است
شنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲ ۱۹ مسئول دفتر هیئت مؤسس دانشگاه آزاد تاکید کرد معیار انتصابات دانشگاه آزاد بر اساس عملکرد رؤسای واحدها و بهدور از مسائل سیاسی است به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا – منطقه گیلان مهندس یاسر هاشمی مسئول دفتر هیئت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی در بیست ودانشجویان از نظر اخلاقی و علمی در سطح بالایی قرار گیرند
پنجشنبه ۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵ ۳۴ آیت الله ناصرمکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید با تاکید بر اینکه باید به موقعیت دانشگاهها توجه کرد گفت دشمنان تلاش میکنند تا با نفوذ در دانشگاهها به کشور آسیب برسانند و جامعه را دچار مشکل کنند به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم اینمسائل اتفاقی بین علما اسلام بیشتر از مسائل اختلافی است.
ابراهیم جعفری مسائل اتفاقی بین علما اسلام بیشتر از مسائل اختلافی است خطرناکترین چیزی که امروز با آن مواجه هستیم جریان تکفیری است که بر اساس تفکرات ساختگی بنا نهاده شده است به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز "ابراهیم جعفری" در کنگره جهتاکید وزارت بهداشت بر لزوم بررسی مسائل فرهنگی دانشجویان شاهد
شنبه ۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲ ۱۲ معاون اجرایی معاونت آموزشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی کشور گفت وظیفه داریم برای دانشجویان شاهد سنگ تمام بگذاریم به گزارش خبرنگار دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا – منطقه خراسان دکتر ابوالقاسم گرجی در اختتامیه کارگاه آموزشی توانمندسازی وتوجه ویژه مراکز آموزش عالی به مسائل اعتقادی، اخلاقی و مذهبی دانشجویان -
آیت الله شاهچراغی تاکید کرد توجه ویژه مراکز آموزش عالی به مسائل اعتقادی اخلاقی و مذهبی دانشجویان سمنان - خبرگزاری مهر نماینده ولی فقیه در استان سمنان با تأکید بر این که دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی باید مسائل اعتقادی اخلاقی و مذهبی را در بین دانشجویان تقویت کنند گفت این مساباید دانشگاهیان را از گزند سیل گسترده شبهات حفظ کرد
پنجشنبه ۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶ ۱۳ مدیر حوزههای علمیه سراسر کشور با تاکید بر اینکه در این حوزه نباید شعارزده شد گفت وحدت در هدف تعالی و بالندگی کشور از معانی وحدت حوزه و دانشگاه است به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم آیتالله سیدهاشم حسینیبوشهری در دیدار با رئیتاکید قرائتی بر ازدواج دبیرستانی به جای دانشجویی
سهشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱ ۰۳ رئیس ستاد اقامه نماز کشور گفت مهمترین هدف معلمی این است که عبد صالح تربیت کنیم لذا ایجاد ارتباط مخلوق با خالق از وظایف معلم است به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه خراسان جنوبی حجتالاسلام محسن قرائتی در نشست با فرهنگیان و دانشگامیزگرد «16 آذر و ماهیت جنبش دانشجویی» پیوند برخی تشکلهای دانشجویی با جریانات سیاسی/شنیده شدن صداهای
میزگرد 16 آذر و ماهیت جنبش دانشجوییپیوند برخی تشکلهای دانشجویی با جریانات سیاسی شنیده شدن صداهای متفاوت با ماهیت جنبش دانشجوییدبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی گفت پیوند خوردن برخی تشکلهای دانشجویی با جریانات سیاسی باعث شده صداهای متفاوتی با ماهیت جنبش دانشجویی شنیده شود بدانشمندان مسلمان اولین بار کروی بودن زمین را کشف کردند -
دانشمندان مسلمان اولین بار کروی بودن زمین را کشف کردند شناسهٔ خبر 2434700 پنجشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰ ۴۹ دین و اندیشه > اسلام در جهان وزیر علوم صنعت و فن آوری ترکیه گفت دانشمندان مسلمان در حدود 1200 سال قبل اولین کسانی بودند که کروی بودن کره زمین را کشف کردند به گزارش خبرگزامرگ دختردانشجوی مسلمان که دو زن آلمانی را نجات داد
ادای احترام آلمانی ها مرگ دختردانشجوی مسلمان که دو زن آلمانی را نجات داد مسلمانان با جمعیتی حدود 4 میلیون نفر 5 درصد از جمعیت 82 میلیونی آلمان را تشکیل میدهند به گزارش سرویس دینی جام نیوز هزاران آلمانی با تجمع در خیابانها و روشن کردن شمع به دختر دانشجوی مسلمانیفلسفه در عمل/ تمرین فلسفه ورزی با دانشجویان مقطع کارشناسی -
چگونه فلسفه ورزی کنیم فلسفه در عمل تمرین فلسفه ورزی با دانشجویان مقطع کارشناسی شناسهٔ خبر 2432456 دوشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹ ۳۸ دین و اندیشه > اندیشکده ها ایجاد فرصتهایی برای تأمل دانشجویان درباره جنبه های مهم زندگی شان و ترغیب آنها به پرسیدن سؤالات و پاسخ دادن بدان می تواند سکارگاه دانش افزایی نظریه علم دینی آیت الله مصباح یزدی برگزار میشود -
به همت مؤسسه آموزش عالی حوزوی حکمت کارگاه دانش افزایی نظریه علم دینی آیت الله مصباح یزدی برگزار میشود کارگاه دانش افزایی نظریه علمی دینی آیت الله مصباح یزدی عصر پنج شنبه 6 آذرماه با سخنرانی دکتر علی مصباح در قم برگزار می شود به گزارش خبرگزاری مهر ششمین کارگاه دانش افزایی نظریهمایش دمی زندگی برای زندگی امروز در دانشگاه صنعتی شریف برگزار میشود -
به مناسبت روز جهانی فلسفه همایش دمی زندگی برای زندگی امروز در دانشگاه صنعتی شریف برگزار میشود به همت اندیشکده مهاجر همایش روز جهانی فلسفه با عنوان دمی زندگی ـ برای زندگی امروز در دانشگاه صنعتی شریف برگزار میشود به گزارش خبرگزاری مهر به همت واحد مدرسه آزاداندیشی اندیشکده مهامجد و عظمت دین را بهوسیله دانشگاهها باید در جوامع نهادینه کرد
پنجشنبه ۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴ ۱۳ آیت الله حسین نوری همدانی با بیان این که امروز جوامع غربی به دلیل دوری از دین و اخلاق با مشکلات عدیدهای روبهرو هستند تصریح کرد مجد و عظمت دین را بهوسیله دانشگاهها باید در جوامع نهادینه کرد به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم این مرجع-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها