واضح آرشیو وب فارسی:مهر: به بهانه روز جهانی فلسفه؛
سیمافکر از همایش «فلسفه و اجتماع» گزارش میدهد
![سیمافکر از همایش «فلسفه و اجتماع» گزارش میدهد فلسفه و اجتماع](http://media.mehrnews.com/d/2014/11/26/3/710951.jpg?ts=1417936349695)
شناسهٔ خبر: 2438230 دوشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۰
دین و اندیشه > اندیشکده ها
وقتی فلسفه وارد عالم اسلام شد، فیلسوفان مسلمان، آراء سیاسی یونانیها رو با نظر دینی تفسیر کردند و به مقایسۀ مقام فیلسوف با نبی پرداختند. به گزارش خبرگزاری مهر، در پی فرا رسیدن روز فلسفه، موسسه «سیما فکر» به عنوان اولین مؤسسه چندرسانهای در حوزه علوم انسانی به انتشار گزارش اختصاصی از همایش «فلسفه و اجتماع» که توسط موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار شد پرداخته است. در این همایش که در نوع خود از اهمیت ویژه ای برخوردار است به این سؤال اساسی با عنوان «فلسفه به چه کار می آید؟» پاسخ داده می شود. این سؤال از زبان برخی از فیلسوفان ایرانی پاسخ داده شده است و تأثیرات فلسفه بر اجتماع و سیاست به معنای عام آن بررسی شده است.سیمافکر در بخشی از توضبحات خود در این زمینه آورده است: فلسفه از ابتدا به سیاست و جامعه بیاعتنا نبوده است. افلاطون در کتاب «جمهور» و ارسطو در «سیاست» به طرح کلی اجتماع و حکومت پرداخته اند. فلسفه ـ حداقل در نظر اهلش ـ همواره جایگاهی داشته که نه تنها در باب سیاست، بلکه باید راجع به اخلاق و زیبایی هم تعیین تکلیف کند. ورود فلسفه به اسلاموقتی فلسفه وارد عالم اسلام شد، فیلسوفان مسلمان، آراء سیاسی یونانیها رو با نظر دینی تفسیر کردند و به مقایسۀ مقام فیلسوف با نبی پرداختند، البته وجود شریعت اسلام به عنوان طرحی برای اجتماع و حکومتداری، سبب شد تا بیشتر توجه فلاسفۀ مسلمان به این جلب شود که «حاکم چه کسی باید باشد؟» تا بتواند قوانین اسلام را جاری کند. سیمافکر در ادامه توضیحات خود درباره اهمیت پرداختن به این موضوع با طرح این پرسش که خیلی از افراد با خود میگویند اینکه اصالت با وجود باشد یا ماهیت، چه فرقی به حال ما دارد؟ می افزاید: مارتین هایدگر زمانی گفته بود: «بمب اتم، ابتدا در کلام پارمنیدس(فیلسوف پیشاسقراطی) منفجر شد!». هایدگر میخواست این را بگوید که هر نسبتی با عالم برقرار شود، علم و تکنولوژی و سیاست و اخلاق و سبک زندگی خاص خودش رو به همراه می آورد. ارتباط فلسفه با زندگی روزمرهمؤسسه چندرسانه ای سیمافکر همچنین با اشاره به ارتباط مستقیم فلسفه با زندگی روزمره آورده است: اگر ما در زندگی روزمره خود بحران داریم، اگر با مشکلاتی مانند بیعدالتی، بوروکراسی دست و پاگیر اداری، مصرفزدگی، آلودگی هوا و بحران محیط زیست روبرو هستیم، باید به نسبتی که با عالم و فلسفه داریم فکر کنیم. مثال این موضع نسبت شعر و هنر است که تأمل دربارۀ خودمان در آن رخ می دهد. گزارش سیمافکر را در لینک http://simafekr.tv/0fa1011idattach.htm ببینید!
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]