تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 2 دی 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس زياد شوخى كند، نادان شمرده مى شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1842941879




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فارس از برگزاری همایش ملی فلسفه فقه در قم گزارش می‌دهد تبیین تفاوت‌های اصول و فلسفه فقه در روز جهانی فلسفه


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: فارس از برگزاری همایش ملی فلسفه فقه در قم گزارش می‌دهد
تبیین تفاوت‌های اصول و فلسفه فقه در روز جهانی فلسفه
همایش ملی فلسفه فقه با پیام آیت‌الله سبحانی و ارائه مقالاتی به منظور تبیین تفاوت‌های ‏اصول فقه و فلسفه فقه در قم برگزار شد.‏

خبرگزاری فارس: تبیین تفاوت‌های اصول و فلسفه فقه در روز جهانی فلسفه



به گزارش خبرگزاری فارس از قم، همایش ملی فلسفه فقه با تأکید بر مکتب فقهی امام ‏خمینی (ره) به مناسبت روز جهانی فلسفه و با قرائت پیام آیت‌الله سبحانی در قم برگزار شد.‏ در این همایش جمعی از اساتید حوزه علمیه قم، اعضای جامعه مدرسین و محققان و ‏پژوهشگاه فلسفه اسلامی حضور داشتند.‏ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی کارنامه قابل توجهی دارد  ‏ ابتدا حجت‌الاسلام سید صادق محمدی دبیر اجرایی همایش طی سخنانی گفت: تولید علوم ‏انسانی اسلامی یکی از رسالت‌های اساسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به ویژه ‏گروه فلسفه آن است.‏ وی افزود: تاکنون بیش از 40 اثر در این زمینه توسط گروه فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه ‏اسلامی منتشر شده است.‏ دبیر اجرایی همایش فلسفه فقه با بیان اینکه علاوه بر کتب مذکور، 300 عنوان مقاله علمی و ‏پژوهشی هم منتشر شده است، گفت: این مقالات در مجلاتی همچون فقه و حقوق اسلامی ‏و قبسات به چاپ رسیده‌ است.‏

  وی ادامه داد: 40 پروژه تحقیقاتی در زمینه فلسفه مضاف هم در پژوهشگاه در دست اقدام ‏است.‏ محمدی با اشاره به برگزاری 20 نشست و همایش در مورد فلسفه توسط پژوهشگاه فرهنگ و ‏اندیشه اسلامی خاطرنشان کرد: 20 اثر هم در دست انتشار است و در مجموع می‌توان ‏کارنامه این پژوهشگاه طی دو دهه فعالیت را خوب و قابل توجه ارزیابی کرد.‏ دبیر اجرایی همایش فلسفه فقه بیان داشت: شورایی علمی برای این همایش تشکیل شد ‏تا محورهای همایش را مشخص سازد؛ همه تلاش ما این بود که محورها طی مشاوره با ‏محققان و فعالان حوزه فلسفه اسلامی و فقهی تعیین شوند.‏ فلسفه و اصول فقه دو دانش مجزا از هم هستند  ‏ در ادامه پیام آیت‌الله سبحانی به این همایش قرائت شد و سپس حجت‌الاسلام والمسلمین ‏ابوالقاسم علیدوست هم در ادامه و در سخنانی با موضوع «فلسفه فلسفه فقه» اظهار کرد: ‏نخستین مسئله این است که به چیستی‌شناسی فلسفه فقه بپردازیم و در دومین گام، ‏ارتباط آن را با اصول فقه مورد بررسی قرار دهیم.‏ وی افزود: در گام سوم هم باید به ضرورت فلسفه فقه بپردازیم و دیگر اینکه مسائل فلسفه ‏فقه را فهرست کنیم.‏ عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه با بیان اینکه فلسفه دانشی توصیفی است، گفت: ‏فلسفه در حقیقت توصیف وجود می‌کند و از موجود گزارش می‌دهد همانطور که وجود دارد.‏

وی ادامه داد: سنخ فلسفه از نوع توصیف و تحلیل است در مقام دانش‌هایی که روح غالب بر ‏آنها، نظریه‌پردازی است.‏ علیدوست با اشاره به معنی فقه اظهار کرد: فقه در دوران ما دارای سه کاربست است؛ فقه ‏به معنای دانش کاشف شریعت نخستین معنی است.‏ عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به دومین اصطلاح در مورد فقه یعنی ‏عملیات استنباط اشاره کرد و افزود: یعنی فقه درسی است که عملیات استنباط را به طلاب ‏می‌آموزد؛ گاهی نیز به مجموعه مسائل دانش فقه، اطلاق فقه هم صورت می‌گیرد.‏ وی بیان کرد: وقتی گفته می‌شود فلسفه فقه، می‌توان آن را به عنوان دانش فلسفه فقه و ‏همچنین فلسفه عملیات استنباط دانست.‏ علیدوست با بیان اینکه این نگاه و تعریف، دارای لوازمی است، گفت: فلسفه فقه دانشی ‏خارج از فقه است زیرا می‌خواهد مجموعه فقه را توصیف کند.‏ عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه افزود: برخی اصرار دارند بگویند فلسفه و اصول فقه هیچ ‏تفاوتی ندارند بلکه دو اصطلاح قدیمی و جدید هستند؛ البته برخی بر این عقیده هستند که ‏رابطه این دو، ارتباط میان عام و خاص بوده است یعنی اصول فقه فلسفه فقه را زیر پوشش ‏قرار می‌دهد یا بالعکس فلسفه فقه اعم بوده و بخشی از آن، اصول فقه را شکل می‌دهد.‏ وی عنوان کرد: به نظر می‌رسد این اندیشه‌ها از هر نوع که باشند، هیچ کدام نمی‌توانند ‏توصیف دقیقی در مورد فلسفه فقه و ارتباط آن با اصول فقه ارائه دهند زیرا این دو دانش ‏ارتباطی با هم ندارند و در نهایت، در متد بحث و مدیریت کلام و موضوع تفاوت‌هایی با هم ‏دارند.‏

علیدوست با بیان اینکه اگر در چند مسئله هم شباهت‌هایی وجود داشته باشد از نظر حیثیت ‏کلام با یکدیگر متفاوت هستند گفت: این امر سبب می‌شود فلسفه و اصول فقه راهی جدا در ‏پیش بگیرند.‏ عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به ضرورت پرداختن به فلسفه اشاره ‏کرد و افزود: معتقد هستم فلسفه فقه در بسیاری موارد بنیان و اساس اصول فقه به شمار ‏می‌رود؛ بسیاری از مسائل مفقوده از سنخ فلسفه فقه هستند که باید به آنها توجه کافی ‏صورت بگیرد.‏ وی ادامه داد: از سه دفتر مورد نیاز اصول فقه تاکنون یک دفتر آن نوشته شده که می‌توان گفت ‏با کمی فاصله گرفتن، فلسفه فقه را در ادامه آن منتشر کنیم.‏ علیدوست گستره شریعت را یکی از مهمترین مسائل در فلسفه فقه دانست و تصریح کرد: ‏فقه دانش کاشف شریعت است و به همین دلیل تا زمانی که گستره این دانش را ندانیم، ‏نمی‌توانیم بگوییم فقه ما کاشف چیست که فلسفه فقه، این گستره را مشخص می‌کند.‏ امام خمینی (ره) موسس فلسفه فقه است  ‏ پس از آن حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبر رشاد رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه ‏اسلامی طی سخنانی اظهار کرد: حدود 70 سال است که گفتمان معرفت دینی در ایران به ‏وجود آمده یا برجسته‌تر از گذشته دیده می‌شود.‏ وی افزود: شاهد رویکردها و دستاوردهای گوناگونی در حوزه فلسفه، فقه، اصول، کلام و ‏تفسیر به وسیله گفتمان معرفت دینی هستیم.‏ رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه علامه طباطبایی در حوزه حکمت و ‏فلسفه مکتبی را تاسیس کرد که آن را مکتب نوصدرایی می‌نامیم، گفت: بعد از پیروزی انقلاب ‏اسلامی هم مرحله جدیدی در قالب تولید فلسفه‌های مضاف شروع شد.‏

وی ادامه داد: علامه جعفری نخستین آثار را در این عرصه یعنی فلسفه دین به وجود آورد و در ‏حقیقت به نوسازی فلسفه پرداخت.‏ رشاد با اشاره به ضلع فقهی این جریان که امام خمینی (ره) پرچمدار آن هستند، خاطرنشان ‏کرد: ایشان در حقیقت تحولی عظیم را در فقه ایجاد کردند.‏ رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه شهید مطهری نیز ضلع سوم یعنی ‏الهیات و کلام را بنیان نهاده و آن را بسط داد تصریح کرد: او در حقیقت الهیات جدید را به وجود ‏آورد و می‌توان اقدام او را مشابه کار خواجه نصیر دانست.‏ وی شهید مطهری را از جمله فیلسوفان نوصدرایی دانست و افزود: این شهید بزرگوار در ‏حقیقت الهیات اجتماعی شیعه را تاسیس کرد که علامه نیز در حوزه حکومت رویکرد اجتماعی ‏را بیان کرده بود.‏ رشاد با بیان اینکه امام خمینی (ره) موسس فلسفه فقه هستند، گفت: البته ایشان به صورت ‏مدون چنین هندسه‌ای را پیشنهاد نداد ولی چنین رویکردی داشت و می‌توان انقلاب اسلامی ‏را نیز ثمره همین اندیشه دانست.‏

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به کلام امام راحل مبنی بر اینکه حکومت ‏تمام فلسفه فقه است بیان کرد: عمق کلام ایشان بسیار زیاد است زیرا فقه، قانون اسلام ‏است و قانون می‌تواند ضوابط زندگی در این دنیا را تعیین کند یا به عبارتی فقه برای اداره ‏زندگی انسان‌ها به وجود آمده و آدمی هم به دلیل تمایل به زندگی اجتماعی به فقه نیاز ‏خواهد داشت.‏ وی ادامه داد: چگونگی نگاه به فقه، گفتمانی معرفتی محسوب می‌شود؛ تعریف از اجتهاد نیز ‏ذیل همین نگاه قابل تعریف خواهد بود.‏ رشاد اصول را مقدمه فقه دانست و تصریح کرد: می‌توان بر اساس نظریه عدم خطابات قانونیه و ‏رفع اشکالات موجود، این امر را مبنایی در فلسفه فقه قرار داد.‏ رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه در اندیشه امام خمینی (ره) فلسفه ‏فقه شکل گرفته بود، گفت: این امر زمینه تفکرات ایشان در مورد حکومت اسلامی را پایه‌ریزی ‏کرد.‏ در پایان این همایش نیز سه نفر از صاحبان مقالات برتر، به ارائه آثار خود پرداختند‎.

انتهای پیام/78004/ذ40

93/09/13 - 15:49





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 102]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن