تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 16 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):راستى عزّت است و نادانى ذلّت.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

ترازوی آزمایشگاهی

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799616634




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دنیای مجازی راهی برای فرار از خویشتن یا...


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: دنیای مجازی راهی برای فرار از خویشتن یا... سنندج - تارنمای اینترنتی کرد نیوز در یاداشتی با عنوان "دنیای مجازی راهی برای فرار از خویشتن یا... " به ایجاد هویت های جدید در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی پرداخته است که هیچ مرز اخلاقی را رعایت نمی کند و به راحتی می تازد و دیگران را لگد مال می کند.


در ادامه این یاداشت به قلم "غریب سجادی" آمده است: اکثر انسان ها اسیر دنیایی شده اند به نام دنیای مجازی، دنیایی که به کمک آن تعریف جدیدی از هویت خویش ارائه می دهند خویشتنی که چه بسا هیچ شباهتی با هویت واقعی آنها نداشته باشد!
در این دنیا به راحتی هم می توان لباس تقوا بر تن کرد، مرد و زن خوبی شد و بر اریکه گفتمان های من در آوردی سوار شد و اسب آرزو و تخیل را به دور دست ها برد، در این فضا می توان علاوه بر بازتعریف هویت خویش به بازتعریف هویت دیگران هم پرداخت و کسانی که باب میل ما رفتار نمی کنند رو بدون هیچ ترسی از افشا شدن بر لب پرتگاه توحش ذهنی خودمان ببریم و دست به ترور شخصیت آنها بزنیم، با کمترین هزینه! تنها کافی است امکاناتی نظیر گوشی موبایل، شماره تلفن و بسته های اینترنتی در اختیار داشته باشیم تا به راحتی در فضاهای مجازی مختلف همچون فیس بوک؛ وایبر؛ واتس آپ و... برای خود هویت جدیدی تعریف کنیم و چه بسا در هر کدام از آنها هویت متفاوتی برای خود تعریف کنیم و به جای یک چهره، صاحب چندین چهره بشویم.
«مل تامپسون» در کتاب خود به نام «من» که توسط سونا انزابی نژاد ترجمه شده در نقد زندگی در فضای مجازی، رفتار انسان ها در دنیای مجازی را بسان انگشتر «گوگس» می داند که هر کدام از ما آن را در دست کرده ایم، داستان ابن انگشتر را افلاطون در جلد دوم کتاب جمهوری بیان کرده است.
گوگس که چوپانی بود در خدمت پادشاه یک روز گله را به چرا برده بود طوفانی در گرفت و زلزله ای شد و زمین شکافت برداشت. در میان شکاف اسبی برنزی را دید که درون آن جسد برهنه مردی را یافت که فقط یک انگشتر به دستش بود. انگشتر را برداشت و به دست کرد. وقتی وی نزد چوپانان دیگه رفت تصادفا انگشتر را چرخاند و متوجه شد با چرخاندن انگشتر می تواند به راحتی از نظرها غیب شود. گوگس به محض آن که به این امر پی برد، بی درنگ ترتیبی داد که او نیز به عنوان یکی از قاصدان به نزد شاه فرستاده شود و زمانی که به کاخ رفت همسر شاه را اغوا کرد و با کمک وی بر شاه تاخت و او را کشت و پادشاهی را به چنگ آورد.
افلاطون قصدش از بیان داستان این است تا به مقایسه رفتار انسان ها در چنین موقعیتی بپردازد. او می پرسد اگر فرضا به دو نفر که یکی از آنها درستکار و یکی بدکار است چنین انگشتر جادویی بدهیم، رفتارشان چه فرقی با هم خواهد داشت؟ آیا انسانها زمانی که متوجه بشوند به راحتی می توانند هر کاری که باب دلشان است و هیچ مجازاتی هم برای رفتار غیر اخلاقیشان متصور نیست باز پایبند اصول اخلاقی خواهند بود؟آیا اخلاقی رفتار کردن ما صرفا ترس از دیگران و مکافات است یا یک باور قلبی؟
تامپسون بر این باور است که امروزه تکنولوژی جدید باعث شده که انسان دوباره انگشتر گوگس را پیدا بکند اما نه در دل شکاف زمین بلکه در دنیای مجازی. انگشتری که انسان را قادر می کند زندگی دومی برای خود درست بکند به نام دنیای مجازی!
در این دنیا به راحتی می توان خود را در نقشی دید که آرزویش را دارید در کمترین زمان می توانید هر وقت که دلتان خواست شخصیت، ظاهر و حتی جنسیتتان را تغییر بدهید و هر زمان که احساس خطر کردید می توانید از سیستم خارج شوید و با چرخاندن انگشتر گوگس از دیدگان غیب شوید.
شما در این دنیا بدون ترس از عقوبت کارهایتان هر کاری که دوست دارید می توانید انجام بدید. هر وقت دلتان برای آزادی تنگ شد می توانید مدافع آن شوید! هر وقت خواستید منتقد اجتماعی شوید به راحتی این امر برای شما امکان پذیر خواهد شد! شما حتی می توانید با کمی وقت خود را مدافع کورد و کردستان، شهر و دیار، دموکراسی و آزادی بیان جلوه دهید بدون آنکه هیچ باوری به حقوق انسانی داشته باشید!
شما می توانید با یک شماره ایرانسل و دانلود برنامه وایبر واتس آپ و ده ها نرم افزار دیگه برای خود هویتی تعریف کنید که ارزوی آن را داشته اید. هویتی که بعضا هیچ مرز اخلاقی را رعایت نمی کند و به راحتی می تازد و دیگران را لگد مال می کند، بسان همان چوپان انگشتر به دست.
الغرض اگر رفتار متفاوت انسانها برایتان سوال است نباید زیاد دلخور شد، آن هم از رفتار کسانی که هویت خویش را فراموش کرده اند چرا که از لحاظ جامعه شناختی به قول گافمن کسانی که دوست دارند با هویتی متفاوت با آنچه که هستند خود را معرفی کنند به این خاطر است که هویت واقعی آنها داغ ننگی است که می خواهند از آن فرار کنند و در پشت این دنیای مجازی دلخوش به آنند که هستند و گمان میبرند که هویت واقعی و مجازی آنها یکی است البته که دیر یا زود پرده ها کنار خواهند رفت و هویت واقعی انسان ها نمایان می شود و انان که چوپان درونشان سودای شاه شدن در سر داشته به زیر کشیده خواهند شد و در مقابل کسانی که همچون انسان های درستکار درست از این انگشتر استفاده کرده اند و از هویتشان فرار نکرده اند سربلند خواهند ماند حتی اگر انگشترشان قادر به جادو نباشد.ک/1
533


27/08/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن