تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):از دنیای شما سه چیز محبوب من است: 1- تلاوت قرآن 2- نگاه به چهره ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798675078




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نقش رسانه در اقتصاد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: نقش رسانه در اقتصاد شیراز- ایرنا- روزنامه افسانه شنبه در یادداشتی با اشاره به آمار و شاخص های اقتصادی استان فارس، شتاب بخشی به چرخ صنعت و اقتصاد استان را در گروی ایفای نقش موثر رسانه ها دانسته است.


در این یادداشت به قلم "فرزاد وثوقی" آمده است: آیا تاکنون اندیشه کرده ایم سهم فارس در تولید ناخالص ملی چه میزان است و یا در تفکر افزایش این سهم بوده ایم؟ اگر فرض کنیم رسانه ها ناظربه عملکرد مدیران اقتصادی سیاسی هستند دراین ارزیابی ونظارت تا چه میزان توانمند و چه نمره ای به مدیران داده ایم؟
سهم فارس در تولید ناخالص ملی در بخش خدمات 67 درصد، در بخش کشاورزی 17 درصد، در بخش صنعت 9 درصد و در بخش معدن 4 درصد برآورد شده است.
با این اوصاف فارس در بخش خدمات سرآمداست اما در بخش معدن با توجه به سهم اندک در تولید ناخاص ملی بیشترین تقاضا و جذب سرمایه گذاری را به خود اختصاص داده است. شایان ذکر است حجم تقاضا و سرمایه گذاری درحوزه معدن بیش از 52 درصد بوده است.
هرچند نمی توان سهم فارس در حوزه کشاورزی را نادیده گرفت اما خشکسالی امان کشاورزی را بریده وبی تدبیری کار را به تنگنا کشانده است وباید در بخش صنایع تبدیلی طرحی نو ارایه کنیم و کشاورزی استان را نجات دهیم .
در فارس ظرفیت های تولیدی دیگری نیز وجود دارد . مثلا بخش گردشگری که قادر است با ارزش افزوده بالای 50 درصد در رشد وشکوفایی اقتصاد استان تاثیر گذار باشد.
حال باید دید این اطلاعات که تماما از سوی مدیران اقتصادی استان ارایه شده است چگونه در رشد اقتصادی وایجاد اشتغال وجذب سرمایه گذار تاثیر گذار بوده است.
یک مثل قدیم می گوید « نشستند وگفتند وبرخاستند » واگر چنین باشد در سراشیبی تند مشکلات اقتصادی اجتماعی قرار داریم و مسوولین اجرایی وخصوصا نمایندگان مردم درمجلس شورای اسلامی باید ،پیگیرعاجل مطالبات و احقاق حقوق موکلین خودباشند واگر دراین رابطه کوتاهی نموده اند در برابر تاریخ وافکار عمومی پاسخگوخواهند بود.
با به روی کار آمدن دولت یازدهم شرایط برای بهبود اوضاع اقتصادی وکاهش تنش در روابط بین الملل تقویت شد . اما تا کنون گام اجرایی برای حل بحرانهای اقتصادی برداشته نشده وملت همچنان در انتظار هستند . بی انصافی است اگر تمام انتقادات را بگذاریم برای چهار ویا هشت سال آینده واتمام دوره ریاست جمهوری آقای روحانی ،که گویا فرصت سوزی کرده ایم.
در حوزه اقتصادی و پر اهمیت ترین بخش، "به شورای گفتگو" دلخوش کرده بودیم که البته باید تشکیل وراهکارهای خروج از بحران را بررسی می کرد . تشکیل دوباره سازمان برنامه وبودجه ، ایجاد پنجره واحد خدمات ، راه اندازی دفاتر بهبود فضای کسب وکار در ادارات وساماندهی تعطیلات رسمی و دیگر تعطیلات کشور ازجمله مطالبات عمومی است که دولت در دستور کار خود قرار داده بود ، اما حجم این همه کار در یکسال ویا حتی سه سال بعید به نظر می رسد.
یکی از دلایل استفاده از وزرای کهنه کار در کابینه یازدهم ، کاهش میزان آزمون وخطا و بهره گیری از تجارب آنان در حوزه اقتصاد با هدف بهبود شرایط در زمان کوتاه بود.
اقتصاد کشور در هشت سال گذشته بی حرکت بوده ورقبای ما در حوزه های مختلف از جمله صنعت گردشگری وبهره بردای از حوزه های نفت خیز و میدانهای گازی پیشی گرفته اند. با این اوصاف نیاز است راهبردهای اصولی ارایه وتیم با تجربه مدیریتی دولت یازدهم به سرعت موانع را از سر راه بردارد.
اما باید دید این تیم برای کسب درامدهای ملی از کدام راهکار استفاده کرده است . اگر قرار است مالیات برارزش افزوده کلانی از تولیدکنندگان ومردم دریافت شود باید خدمات در خور توجهی را در حوزه رفاه اجتماعی از سوی دولت به مردم ارایه نمود . در غیر این صورت با چرخه اقتصادی معیوبی مواجه خواهیم بود.
دراین راستا دولت باید مانع واردات محصولاتی شود که مشابه آن در داخل تولید می شود .با این شیوه ، نه در حد یک مصوبه که در حوزه اجرا می توان از تولید داخلی حمایت کرد . از طرفی باید دید تولید داخلی ما در حد رقابت با انواع محصولات تولید خارجی می باشد. آیا صنایع بزرگ ما در حد استانداردهای بین المللی وحد واندازه صادرات می باشند؟
اگر بخواهیم برای تولید داخلی کلاس بین المللی ایجاد کنیم آیا باید تحت لیسانس برندهای خارجی باشیم ؟ بنظر می رسد تمام این مشکلات که به کلاف سردرگمی بدل گردیده است به دلیل نبود برنامه ریزی دقیق است . در سالیان گذشته فاصله بین دانشگاه وصنعت عمیق تر شده است . با توجه به ظرفیت بالا در تولید علم وفناوری اما از این ظرفیت استفاده نشده است و خیلی خاموش شاهد فرار مغز ها از کشور هستیم.
به طور مثال استان فارس ظرفیت بالایی در تولید علمی کشور دارد و برابر اعلام رسمی مسوولین استان یکی از علمی ترین بخش های کشور است وخانه صنعت، معدن و تجارت فارس نیز در این حوزه پیشروترین در کشور است.
حال باید دید چرا چرخ اقتصاد استان فارس این گونه کند می چرخد! باید بین دانشگاه وصنعت ارتباط بیشتری ایجاد کرد و با تولید علم وفناوری هدایت سکان صنعت وتولید را بدست گرفت واین امر همت مدیران ونمایندگان فارس ونظارت رسانه های استان را می طلبد.ک/1
2026/ 667


19/07/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن