تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):ميان حق و باطل جز كم عقلى فاصله نيست. عرض شد: چگونه، اى فرزند رسول خدا؟ فرمود...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798357314




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

طلسم رونمایی از مدل جدید قراردادهای نفتی شکسته نمی شود


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: تاخیر 10 ماهه در برگزاری همایش بین المللی لندن؛ طلسم رونمایی از مدل جدید قراردادهای نفتی شکسته نمی شود تهران - ایرنا - وزارت نفت که رونمایی از مدل جدید قراردادهای نفتی را به لغو تحریم ها موکول کرده و برای استفاده از ظرفیت شرکت های بزرگ بین المللی در صورت تداوم تحریم ها تدابیر مناسبی اتخاذ نکرده، طی یک سال گذشته بارها رونمایی از مدل جدید قراردادهای نفتی را به تعویق انداخته است.


به گزارش ایرنا، وزارت نفت با هدف تسریع در توسعه میادین نفتی و گازی، جبران کم کاری سال های گذشته در میادین مشترک و وارد کردن فناوری های نوین اقدام به طراحی مدل جدید قراردادهای نفتی کرد، اما نقطه ضعف مدل جدید قرارداد ها این بود که این مدل برای دوران پس از رفع تحریم ها تدوین شده بود.
اگرچه در ماه های گذشته شرکت های بزرگ بین المللی از مدل جدید استقبال کرده اند، اما همه آنها حضور در صنعت نفت ایران و عقد قراردادهای جدید را به دوران پس از تحریم موکول کرده اند.
در واقع به نظر می رسد مدل جدید قراردادهای نفتی برای غول های نفتی در دوران پس از تحریم از جذابیت برخوردار است و وزارت نفت برای دوران فعلی که محدودیت ها کماکان جریان دارد، برنامه ای ندارد.
در اسفندماه سال گذشته همایشی با حضور کارشناسان حوزه انرژی برای بحث و تبادل نظر درخصوص ویژگی های قرارداد های جدید نفتی درتهران برگزار و قرار شد یک کنفرانس بین المللی نیز در اردیبهشت ماه برای رونمایی از مدل جدید قرارداد های نفتی ایران که به IPC موسوم شده در لندن برگزار شود.
پس از مدتی اعلام شد این کنفرانس بین المللی به فصل تابستان موکول شده و سپس زمان برگزاری در آبان ماه اعلام شد و اکنون نیز رئیس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی از برگزاری این کنفرانس در اسفندماه سال جاری خبر می دهد که البته آن نیز قطعی به نظر نمی رسد.
سیدمهدی حسینی رئیس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی در خصوص رونمایی مدل جدید قراردادهای نفتی ایران (IPC) می گوید: چنانچه تحریم ها لغو شود، مدل تازه قراردادهای نفتی اسفند ماه در لندن رونمایی خواهد شد.
وی ارائه مدل تازه قراردادهای نفتی در لندن را مشروط به لغو تحریم ها دانست و اعلام کرد: در صورت رفع تحریم ها این مدل در لندن در یک کنفرانس سه روزه ارائه می شود.
بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت نیز در خصوص آخرین وضعیت تدوین قراردادهای جدید نفتی، گفت: مدل جدید قراردادهای نفتی بزودی در وزارت نفت نهایی می شود.
وزیر نفت درباره اینکه آیا مدل جدید قراردادهای نفتی (IPC) برای تایید نهایی به دولت ارسال شده است، گفت: بحثهای آخر این قرارداد در وزارت نفت در حال نهایی شدن است که بعد از آن برای تایید به دولت ارسال می شود.
زنگنه درباره اینکه آیا مدل جدید قراردادهای نفتی باید به تایید مجلس برسد، گفت: نه لازم نیست، بطور قانونی باید در دولت نهایی شود.
رییس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی ایران پیش از این در خصوص ویژگی های مدل جدید قراردادهای نفتی ایران، اظهار داشته بود: قراردادهای بیع متقابل در گذشته کاملا یکسویه و به نفع ایران بوده است و بنابراین شرکتهای خارجی با چنین قراردادی، انگیزه ای برای حضور در صنعت نفت ایران ندارند.
حسینی افزود: در قراردادهای جدید، حلقه های مختلف صنعت نفت (اکتشاف، توسعه و تولید) به صورت یکپارچه واگذار می شود.
وی با اشاره به واگذاری عملیات اکتشاف به پیمانکار در این قراردادها، عنوان کرد: باید سعی کنیم شرکتهای خارجی را به مناطق پرریسک صنعت نفت نیز وارد کنیم زیرا قاعده بازی در دنیا این است که هزینه سنگین اکتشاف را شرکتهای خارجی تامین کنند و نباید هزینه های ملی صرف مخارج اکتشاف شود.
حسینی یکی از بحثهای مهم قراردادهای نوع چهارم را انتقال تکنولوژی و شفافیت مالی ذکر و تصریح کرد: در قراردادهای جدید، کارشناسان ایرانی در کنار شرکتهای سرمایه گذار خارجی قرار می گیرند تا با آخرین فناوریهای روز دنیا آشنا شوند، ضمن آنکه باید خود نیز در این انتقال و دریافت تکنولوژی بهتر عمل کنیم.
نکته ای که باید خاطرنشان کرد این است که صنعت نفت ایران به حدی برای شرکت های بزرگ نفتی جذابیت دارد که پس از لغو تحریم ها، شرکت های بزرگ بین المللی حتی در صورت ارایه نشدن مدل جدید قراردادهای نفتی باز هم به سراغ کشورمان خواهند آمد.
در واقع تدوین مدل جدید قراردادهای نفتی، تنها می تواند روند مشارکت شرکت های معتبر بین المللی در پروژه های صنعت نفت ایران را تسریع کند.
مساله ای که تاکنون در وزارت نفت مغفول مانده، موفقیت در جلب شرکت های بزرگ نفتی در دورانی است که تحریم ها تداوم دارد.
به نظر می رسد مسوولان وزارت نفت باید همانند سایر دستگاه های دولتی دولت تدبیر و امید، سناریوهای مختلفی را برای مواجه شدن با شرایط مختلف آماده تا در صورت لغو و یا تداوم تحریم ها بتوانند از فرصت های پیش رو بهترین بهره گیری را کرده و منافع حداکثری کشور را تامین کنند.
در حال حاضر بسیاری از دستگاه های دولتی، سناریوهای مختلفی را آماده کرده اند تا در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات با 1+5 و لغو تحریم ها از غافله عقب نمانده و به سرعت روند بازگشت به بازار جهانی را در پیش بگیرند و از سوی دیگر سناریوی بدبینانه ای را نیز تهیه کرده اند که در صورت تداوم تحریم ها، از امکانات داخلی و خارجی بهترین بهره برداری را داشته باشند.
وزارت نفت می تواند علاوه بر مدل جدید قراردادهای نفتی فعلی که برای دوران پس از تحریم تدوین شده، مدل دیگری را نیز برای استفاده از توان شرکت های توانمند خارجی در صورت تداوم تحریم ها تهیه کند.
این مدل می تواند همه ملاحظات مربوط به تحریم ها را در نظر گرفته و با لحاظ کردن مسایل مربوط به پنهانکاری به شرکت های معتبر اروپایی و روسی اطمینان دهد که می توانند در پروژه های صنعت نفت ایران مشارکت کنند، همانگونه که در دوران جنگ تحمیلی و سال های گذشته انجام شده بود.
اقتصام(5)2022**1558


19/07/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن