محبوبترینها
با چاپ روی وسایل یک کسب و کار پرسود بسازید
قیمت دیگ بخار و تولیدکننده اصلی دیگ بخار
معروفترین هدیه و سوغاتی یزد مشخص شد!
آشنایی با انواع دوربین مداربسته ضد آب
پرداخت اینترنتی قبوض ساختمان (پرداخت قبض گاز، برق و آب)
بهترین دوره آموزش سئو محتوا در سال 1403 با نام طوفان ۱۴۰۳ در فروردین ماه شروع می شود
یک صرافی ارز دیجیتال چه امکاناتی باید داشته باشد؟
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
جراحی و درمان ریشه دندان عفونی با خانم دکتر صفوراامامی
چه مواردی بر قیمت کابین دوش حمام تاثیر دارند؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1798400943
حجتالاسلام ساجدی در گفتوگو با فارس: «تلقین» و «خواب دیدن» از دلایل ترویج خرافه در کشورهای اسلامی است
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: حجتالاسلام ساجدی در گفتوگو با فارس:
«تلقین» و «خواب دیدن» از دلایل ترویج خرافه در کشورهای اسلامی است
عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) گفت: یکی از اموری که موجب ترویج خرافه در کشورهای اسلامی میشود «خواب دیدن» است که میتواند رؤیای صادق یا کاذب باشد اما معمولاً افراد چنین میپندارند که خوابشان درست است!
به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، «خرافات» جمع کلمه عربی خرافه از ریشه «خرف» به معنای چیدن میوه یا پاییز فرتوت است. شاید از این رو پاییز در عربی، خریف نامگذاری شده است. خرافه نیز مصدر این فعل است. خرافات در معنای لغوی معانی متعدد و متنوع دارد. دهخدا نیز بر این عقیده است که خرافات، موهومات است، در زبان انگلیسی نیز کلمه Superstition به معنای موهومپرستی و خرافات به کار رفته است. خرافات و باورهای خرافی یکی از مسائل عمده جهان امروز محسوب میشود به گونهای که میتوان از آن به عنوان یک مسأله اجتماعی یاد کرد. مسألهای که میتواند نقش آشکاری را در زندگی اجتماعی انسانها ایفا کند چراکه باورها و عقاید خرافی اموری هستند که ریشه در اجتماع انسانها دارند. این موضوع در زندگی اطرافیان و پیرامون ما نیز به چشم میخورد و نمونه شاخص آن عدد 13 است که به تصور بعضی عدد نحسی است، بنابراین چنین مسائلی نه فقط در جامعه ما بلکه در بسیاری از جوامع وجود دارد. در دو بخش قبلی گفتوگویی که با حجتالاسلام ابوالفضل ساجدی عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) داشتیم به بیان ریشههای خرافه در غرب و در مسیحیت پرداختیم و این بخش از گفتوگوی ما علل گرایش و گسترش خرافات در کشورهای اسلامی اختصاص دارد.
* ارتباط مثل معروف «شتر در خواب بیند پنبهدانه» شکلگیری خرافه ساجدی در همین خصوص به خبرنگار فارس گفت: یکی از اموری که موجب ترویج خرافه در کشورهای اسلامی میشود «خواب دیدن» است؛ معمولاً از نظر اسلام، خواب میتواند حق یا باطل باشد چراکه ما رؤیای صادق و رؤیای کاذب داریم اما معمولاً عدهای که یک خوابی را میبینند، فکر میکنند خوابشان درست است و میخواهند بر همان اساس در زندگی خویش حرکت کنند. وی عنوان کرد: یک مثل معروفی است که میگوید: «شتر در خواب بیند پنبه دانه، گهی لپلپ خورد گه دانه دانه»، به دلیل اینکه شتر یک احساس کمبود شدیدی دارد که گرسنه است و از آنجا که پنبهدانه بهترین غذای شتر محسوب میشود به دنبال این است که پنبه دانه بخورد لذا آن را در خواب میبیند از این رو انسانها هم به چیزهایی که بسیار علاقه دارند و درباره آن خیلی فکر میکنند ممکن همانها را در خواب ببینند و وقتی از خواب بیدار میشوند سرمنشأ یک اعتقاد خرافی در فرد را رقم بزند. عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: به طور مثال شخصی شب خواب میبیند که دو تا سگ به او حمله کرده است و اگر فردا صبح هم دو نفر با او برخورد بدی داشته باشند خوابش را اینگونه تعبیر میکند اینها همان دو سگی هستند که در شب خواب دیدهام. یا مثلاً اگر یک مشکلی در خانه با همسر و فرزندانش پیدا کرد با خود میگوید این تعبیر همان سگی است که دیشب دیدم به من حمله کردهاند. وی تصریح کرد: اسلام ما را به شدت از این امور پرهیز میدهد و معمولاً انسانهایی که بیسوادتر هستند بیشتر به این امور میپردازند متأسفانه باب شده که عدهای با دروغپردازهایی که میکنند مثلاً میگویند دیشب خواب دیدم که امام زمان به من پیام داد برو به مردم بگو، به خانمها بگو، به جوانها بگو و... شاید ممکن است چیزی هم دیده باشد اما فکر میکند امام زمان (عج) را در خواب دیده است و سپس آن را مبنای یک سری تبلیغات برای خویش قرار میدهد. البته تعدادی از افرادی که در کشور دستگیر شدهاند افرادی بودند که برخی از آنها خودشان تخیل میکردند که نماینده امام زمان هستند و این منشأ گسترش خرافات در جامعه میشود. * مسئله تلقین و نقش آن در شکلگیری خرافه در خانوادهها ساجدی با بیان اینکه از دیگر علل خرافات میتوان به تلقین اشاره کرد، گفت: گاهی تلقین در خانه و در جامعه ممکن است خرافهای را تولید کند به طور مثال مادرها برای ترساندن فرزندان خویش بگویند لولو پشت در است و الان تو را میخورد، هرچند مادر به قصد ساکت کردن فرزندش این را میگوید اما تکرار این جملات، به تدریج فرزندش را خرافی بار میآورد یک وقت روح، یک وقت لولو یا وقتی چراغ خاموش است فرزندش را میترساند این تلقین سبب میشود بچه از تاریکی بترسد بنابراین نحوه برخورد والدین میتواند منجر به تولید خرافات شود. * «تقلید کورکورانه» منجر به پذیرش امور غیرعقلی میشود وی با اشاره به اینکه کسانی که در مقام امور تبلیغی هستند نیز کارشان میتواند منجر به گسترش خرافه شود، خاطرنشان کرد: یکی از علتهای گسترش خرافه که قرآن کریم از آن یاد میکند، تقلید کورکورانه و بدون فکر است. خداوند متعال در آیه 171 سوره مبارکه بقره میفرماید: «وَإِذَا قِیلَ لَهُمُ اتَّبِعُوا مَا أَنزَلَ اللّهُ قَالُواْ بَلْ نَتَّبِعُ مَا أَلْفَیْنَا عَلَیْهِ آبَاءنَا أَوَلَوْ کَانَ آبَاؤُهُمْ لاَ یَعْقِلُونَ شَیْئًا وَلاَ یَهْتَدُونَ» عدهای با تقلید کورکورانه از پدران و اجداد خویش، امور غیر عقلی را پذیرفته و خود به خود، تبدیل به خرافه میشود. لذا وقتی نسبت به کار غلط برخی از افراد اعتراض میکنیم، میگویند پدر و پدر بزرگ ما این کار را انجام دادهاند مثلاً اگر میخواهد وارد جایی شود که دو تا «در» آنها وجود دارد اگر دو دست خود را بین در قرار دهد در منزلشان دعوا خواهد شد چرا چون پدر بزرگش این طور گفته است که اگر بر دو «در» وارد شد و دو دست خود را بر آن نهاد سپس باید دو دست خود را برهم زند و اگر بهم نزند دعوا پیش میآید. اولاً وقتی پدری این کار را در خانه تکرار کند فرزندش یاد میگیرد و خودش صرف اینکه پدر یا پدر بزرگش چنین کاری را انجام داده، آن را تکرار میکند. بنابراین باید دید آیا چنین چیزی منشأ و مبنای علمی و عقلی و وحیانی دارد یا نه؟! عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ابراز داشت: اسلام در باب تقلید کورکورانه تأکید فراوان دارد و میفرماید «وَمَثَلُ الَّذِینَ کَفَرُواْ کَمَثَلِ الَّذِی یَنْعِقُ بِمَا لاَ یَسْمَعُ إِلاَّ دُعَاء وَنِدَاء صُمٌّ بُکْمٌ عُمْیٌ فَهُمْ لاَ یَعْقِلُونَ» داستان کافران مانند حیوانی است که وقتی آنها را صدا میزنید جز صدایی نمیشنوند. در این آیه کریمه، کافران به حیواناتی تشبیه شدهاند که از کلام چوپان چیزی جز فریاد را نمیفهمند، یعنی ای پیامبر! شما وقتی میان عدهای که بیایمان هستند سخن میگویی و همانند پدری از یک قوم بیایمان دعوت میکنی کار شما مانند شکستن سّد تقلید است یعنی مانند کسی که میخواهد حیوانات را از خطر نجات دهد شما باید آنها را نجات دهی! * کافران به دلیل امتناع از پذیرش پیام صحیح و روشنگرانه دین در قرآن، کر و لال و کور نامیده شدهاند وی یادآور شد: قرآن میفرماید: کافران به عنوان کور و کر تشبیه شدند چون آنها پیام صحیح و روشنگرانه دین خدا را درک نمیکنند، در واقع این آیه میخواهد به ما بگوید ارزش چشم و گوش و زبان به این است که تعقل کند وگرنه انسانی که تعقل نمیکند مانند حیوان خواهد بود «صُمٌّ بُکْمٌ عُمْیٌ فَهُمْ لاَ یَعْقِلُونَ» بنابراین مردم ما باید فرا بگیرند از چشم و گوش و زبانشان برای تعقل استفاده کنند والا مسیر حیوانات را در پیش گرفتهاند. ساجدی گفت: ما برای شناخت امور گوناگون باید از طرق مختلف با پرسیدن، گوش دادن و.... زمینه تفکر را فراهم کنیم و اسلام با تقلید کورکورانه به مبارزه پرداخته است البته عدهای هم به تقلید کورکورانه از غرب میپردازند که باید گفت تقلید کورکورانه از پدر و مادر با تقلید کورکورانه از غرب تفاوتی ندارد. تقلید کورکورانه از غرب نیز میتواند منشأ خرافات جدید شود؛ خرافات جدید دوران حاضر، تقلید کورکورانه از مغرب زمین و تکرار روشهای آنها در زندگی است بدون اینکه بررسی کنند ببینند آیا این روش درست یا اشتباه است. وی اظهار داشت: البته اسلام تقلید جاهل از عالم را تأیید میکند و رجوع ما به متخصص، همان تقلید جاهل از عالم است به طور مثال میخواهیم ساختمانی را بسازیم به مهندس مراجعه میکنیم. بنابراین تقلید کورکورانه از غرب، منشأ ترویج خرافات مدرن میشود در برابر خرافات سنتی که ممکن است منشأ آن تقلید کورکورانه از آباء و اجداد، قوم و قبیله باشد. انتهای پیام/ک
93/06/25 - 12:12
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 90]
صفحات پیشنهادی
حجتالاسلام زمانی در گفتوگو با فارس: دعای رهبر انقلاب برای شاعران/ آقا با لهجه ترکی از «ناصر فیض» ت
حجتالاسلام زمانی در گفتوگو با فارس دعای رهبر انقلاب برای شاعران آقا با لهجه ترکی از ناصر فیض تقدیر کردندحجت الاسلام جواد محمدزمانی گفت رهبر انقلاب با همه احوال پرسی میکردند و من هم سلام همه شعرا و همه طلاب قم را به ایشان رساندم و ایشان هم در جواب فرمودند که خدا شعرا را حفظ کمهدی مددکار در گفتوگو با فارس: رئال انیمیشن سینمایی «مبارک» به تدوین رسید
مهدی مددکار در گفتوگو با فارس رئال انیمیشن سینمایی مبارک به تدوین رسیدمهدی مددکار مدیر پروژه رئال انیمیشن سینمایی مبارک از آغاز تدوین این انیمیشن و آمادهسازی آن برای نمایش در سی و سومین جشنواره فیلم فجر خبر داد مهدی مددکار مدیر تولید اولین رئال انیمیشن سینمایی تحت عنوان مباردر گفتوگو با فارس «گل آموز» به کودکان مجری اعتماد کرد/ روانشناسان به ما کمک میکنند
در گفتوگو با فارسگل آموز به کودکان مجری اعتماد کرد روانشناسان به ما کمک میکنندکارگردان برنامه گل آموز گفت در ابتدا این احساس وجود داشت که بچهها نتوانند از اجرای زنده برنامه بر بیایند اما خانم روستاپور این ریسک را پذیرفت و شبکه هم حمایت کرد در نهایت برنامه از حالت منفعل بودنبهروز فرنو در گفتوگو با فارس: «علیزاده» به معارف قدیم تعلق خاطر بیشتری داشت/تأکید مختار علیزاده بر
بهروز فرنو در گفتوگو با فارس علیزاده به معارف قدیم تعلق خاطر بیشتری داشت تأکید مختار علیزاده بر حکمت هنر اسلامیرئیس بنیاد حکمی ـ فلسفی فردید گفت بحثهای زیباشناسی مرحوم علیزاده تحت عنوان استاتیک در محافل علمی دنیا مطرح است و این در واقع همان بحث متأخری است که با ترکیب معارف قدیدر گفتوگو با فارس عنوان شد مهدویان «بازگشت» را جایگزین «ژنرال» کرد/ فیلمی با موضوع بازگشت
در گفتوگو با فارس عنوان شدمهدویان بازگشت را جایگزین ژنرال کرد فیلمی با موضوع بازگشت اسرامحمدحسین مهدویان از آغاز تحقیقات جدیدترین اثر سینمایی خود تحت عنوان بازگشت با موضوع بازگشت اسرا به کشورمان خبر داد محمد حسین مهدویان کارگردان سینما در گفتوگو با خبرنگار سینمایی فارس دربارامیرحسین شریفی در گفتوگو با فارس: «آوازهای سرزمین من» سهشنبه در لبنان کلید میخورد/نقش مخرب داعش و
امیرحسین شریفی در گفتوگو با فارس آوازهای سرزمین من سهشنبه در لبنان کلید میخورد نقش مخرب داعش و تکفیریها در فیلم عباس رافعی تصاویرامیر حسین شریفی تهیه کننده آوازهای سرزمین من از آغاز فیلمبرداری این فیلم سینمایی به کارگردانی عباس رافعی طی روزهای آینده در لبنان خبر داد امیرحسیندر گفتوگو با فارس مطرح شد سرانجام «ملکه شام» کاربخش به کجا رسید؟/ ارگانها حمایت کنند کلید میزنیم
در گفتوگو با فارس مطرح شدسرانجام ملکه شام کاربخش به کجا رسید ارگانها حمایت کنند کلید میزنیمحسن کاربخش کارگردان فیلم سینمایی ملکه شام درباره عدم حمایت ازگانها از ساخت این فیلم گفت در حال حاضر منتظر فراهم شدن بودجه برای تولید این فیلم هستیم که اگر مبلغ مورد نیاز فراهم شود ایسیدمحسن وزیری در گفتوگو با فارس ادامه فیلمبرداری «دریاکنار» در دریاکنار/ فیلم معیریان برای فجر 33 آ
سیدمحسن وزیری در گفتوگو با فارسادامه فیلمبرداری دریاکنار در دریاکنار فیلم معیریان برای فجر 33 آماده میشودسیدمحسن وزیری تهیه کننده فیلم سینمایی دریاکنار از ادامه فیلمبرداری این اثر سینمایی که کارگردانی آن آرش معیریان بر عهده دارد خبر داد سیدمحسن وزیری تهیهکننده فیلم سینماییمحمدرضا ورزی در گفتوگو با فارس تصویربرداری «معمای شاه» در منیریه/ زمان پخش «به رنگ آفتاب»
محمدرضا ورزی در گفتوگو با فارستصویربرداری معمای شاه در منیریه زمان پخش به رنگ آفتاب مناسب نبودکارگردان مجموعه تلویزیونی معمای شاه گفت تصویربرداری این سریال در حال حاضر در دکورهای میدان منیریه تهران انجام میشود محمدرضا ورزی در گفتو گو با خبرنگار رادیو و تلویزیون فارس با اشدر گفتوگو با فارس «م. مؤید» همچنان در بیمارستان/ شیمیدرمانی انجام نمیشود
در گفتوگو با فارسم مؤید همچنان در بیمارستان شیمیدرمانی انجام نمیشودمحمدحسین مهدوی سعیدی مشهور به م مؤید گفت همچنان در بیمارستان در انتظار پاسخ آزمایش پاتولوژی هستم اما احتمالا امروز مرخص میشوم محمدحسین مهدوی سعیدی مشهور به م مؤید در گفتوگو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبپرویز اذکایی در گفتوگو با فارس: «میرسیدعلی همدانی» در ایران مغفول است/ عدم تجدیدچاپ کتاب «علی
پرویز اذکایی در گفتوگو با فارس میرسیدعلی همدانی در ایران مغفول است عدم تجدیدچاپ کتاب علی ثانییک استاد دانشگاه گفت میرسیدعلی همدانی را در تاجیکستان و دیگر کشورهای شرقی به عنوان علی ثانی میشناسند اما متأسفانه در ایران شناختهشده نیست و تنها کتاب درباره زندگینامه او تجدیدچاپ نشددر گفتوگو با فارس مطرح شد روزهای پرکار کارگردان «نفوذی»/فیوضی درباره داعش، انقلاب اسلامی و دفاع مقد
در گفتوگو با فارس مطرح شدروزهای پرکار کارگردان نفوذی فیوضی درباره داعش انقلاب اسلامی و دفاع مقدس فیلم میسازدمهدی فیوضی کارگردان فیلم سینمایی نفوذی از نگارش نهایی سه فیلمنامه سینمایی درباره داعش انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و ساخت این آثار خبر داد مهدی فیوضی کارگردان سینمای ایرانسیروس مقدم در گفتوگو با فارس عنوان کرد ساخت سریال نوروزی شبکه یک با داستانی از تنابنده/ رهبری «پایتخت
سیروس مقدم در گفتوگو با فارس عنوان کردساخت سریال نوروزی شبکه یک با داستانی از تنابنده رهبری پایتخت را سریالی ایرانی دانستندسیروس مقدم گفت در عیادتی که از مقام معظم رهبری داشتم ایشان پایتختها را اثری ایرانی دانستند و فرمودند که راوبط سالم خانوادههای ایرانی و فرهنگ ایرانی درغفارمنش در گفتوگو با فارس: «دردسرهای عظیم» یک اثر باشخصیت است/از رکیک گویی در طنز چندشم میشود
غفارمنش در گفتوگو با فارس دردسرهای عظیم یک اثر باشخصیت است از رکیک گویی در طنز چندشم میشودبازیگر سریال دردسرهای عظیم گفت برخی رکیکگوییها در تئاتر آزاد واقعا آزارم میدهد و وقتی که میبینم با همه چیز شوخی میکنند چندشم میشود امیر غفارمنش بازیگر سینما و تلویزیون که ایندر گفتوگو با فارس واشقانی: پلیس در «انقلاب زیبا» روی موج حوادث سوار است/نمیخواهم به فلات بازیگری ب
در گفتوگو با فارسواشقانی پلیس در انقلاب زیبا روی موج حوادث سوار است نمیخواهم به فلات بازیگری بیافتممجید واشقانی گفت تلاش کردم تا در انقلاب زیبا نقش یک پلیس کاریزماتیک خوب را ایفا کنم و پلیسی باشم که روی موج حوادث داستان سوار باشم نه اینکه حوادث به این پلیس سمت و سو بدهد مجیکاظمی در گفتوگو با فارس مطرح کرد: عملکرد وزارت نفت در مستند «جنگ نفتکشها»/روایتی تصویری از جنگ ایر
کاظمی در گفتوگو با فارس مطرح کرد عملکرد وزارت نفت در مستند جنگ نفتکشها روایتی تصویری از جنگ ایران عراق و آمریکاکارگردان مستند جنگ نفتکشها گفت مستند جنگ نفتکشها به تمام زوایای تاریخی و اتفاقاتی که در طول جنگ 8 ساله در خلیج فارس صورت پذیرفته اشاره میکند قدرت نمایی نیروی دردر گفتوگو با فارس مشکلات در «مکث» از دریچه سوژهها ریشهیابی میشود
در گفتوگو با فارسمشکلات در مکث از دریچه سوژهها ریشهیابی میشوداسلام فتحی تهیهکننده مکث گفت اگرچه ممکن است در بعضی قسمتهای مکث کارشناسی حضور نداشته باشد اما از صحبتهای خود سوژهها میتوان نگاه آسیب شناسانه به موضوعات را برداشت کرد اسلام فتحی تهیهکننده مجموعه مستند مکث-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها