تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1834622928
بهروز فرنو در گفتوگو با فارس: «علیزاده» به معارف قدیم تعلق خاطر بیشتری داشت/تأکید مختار علیزاده بر حکمت هنر اسلامی
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: بهروز فرنو در گفتوگو با فارس:
«علیزاده» به معارف قدیم تعلق خاطر بیشتری داشت/تأکید مختار علیزاده بر حکمت هنر اسلامی
رئیس بنیاد حکمی ـ فلسفی فردید گفت: بحثهای زیباشناسی مرحوم علیزاده تحت عنوان استاتیک در محافل علمی دنیا مطرح است و این در واقع همان بحث متأخری است که با ترکیب معارف قدیم به مباحث ذوقی و مبادی هنر حکمی توجه کرده است.
بهروز فرنو رئیس بنیاد حکمی- فلسفی فردید به مناسبت درگذشت مختار علیزاده محقق و استاد حکمت عرفان اسلامی، فلسفه هنر و حکمت و هنر اسلامی دانشگاههای تهران، تبریز و شاهد که سحرگاه روز 13 شهریور ماه جاری دارفانی را وداع گفت، در گفتوگو با خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس عنوان کرد: بین شاگردان مرحوم فردید، استاد علیزاده به معارف قدیم و دوره اسلامی تعلق خاطر فراوان داشت. وی افزود: ایشان به خصوص به این نکته توجه داشتند که متون حکمت ذوقی نظیر متون عبدالرزاق کاشانی، شرح منازلالسائرین خواجه عبدالله و تفسیر عبدالرزاق و شرح گلشن راز شبستری را تدریس کنند و ما هم از محضر ایشان بیشتر در این متون بهرهمند شدیم. فرنو با تأکید بر اینکه استاد علیزاده در جلسات درس و بحثشان ساعتها در باب یک بیت از «گلشن راز» در مسأله تفکر و همین طور اسماء مختلف الهی و نسبت بنی آدم و مظهریت آدم نسبت به این اسماء که در حقیقت همین موضوع عرفان و تصوف بحث میکند، افزود: به همین دلیل بنیاد فردید هم برای تسلیت مرحوم علیزاده، نامه خود را با بیتی از گلشن راز آغاز کرد. وی در ادامه یادآور شد: تأکید دیگری که مرحوم علیزاده داشت نسبت به شناخت موضوع، مسائل و مبادی هر علم در معارف قدیم و جدید بود، در آغاز هر علمی به ویژه علوم قدیم مثل منطق و فلسفه رئوس ثمانیه(هشت گانه) طرح میشد که موضوع مسائل و مبادی و سابقه، ابواب و غایت هر علم در آن بود، حتی در باب حکمتهای 14 گانه دوره اسلامی اگر به این موضوع و مبادی توجه کنیم، تفکیک بین اقسام حکمت برای مخاطبان آسانتر خواهد شد. رئیس بنیاد فردید بیان داشت: به طور مثال در علم کلام و فلسفه که هر دو از علوم بحثی و استدلالی هستند، اگر توجه کنیم در علم کلام، کتاب و روایت هر دو از مبادی آن محسوب میشوند، این امر در مسائل علم فلسفه و عرفان و تصوف نیز دیده میشود، در حکمت اشراق هم قرآن و حدیث هر دو از مبادی عرفان و تصوفاند، این توضیح استاد علیزاده که در حقیقت براساس نظری از مرحوم فردید بود، به شرح مواقف و کتب کلامی قدیم است و کاملاً برای ما روشن میکند که هر معرفتی نسبت به معرفت دیگر و هر حکمتی نسبت به حکمت دیگر چه تفاوتی از حیث موضوع، مسائل و مبادی دارد و اینها را با هم خلط نباید کرد. *تأکید استاد علیزاده بر حکمت ذوقی، عرفانی و تصوف وی با اشاره به تفاوتهای معارف قدیم نسبت به معارف که برحسب موضوع مسائل و مبادی قابل بحث است، افزود: خود این نحوه توجه، امکان را به مخاطب میداد که قدیم و جدید، اقسام معرفت و حکمت را با هم خلط نکنیم و در حقیقت بتوانیم تمیز دهیم و در هر علمی با توجه به موضوع و مبادی هر علم به سراغ مسائل آن برویم. فرنو در پاسخ به این سؤال که مباحث زیباشناختی و حکمت ذوقی استاد علیزاده بر چه مبنایی استوار بوده، توضیح داد: همه میدانیم که بحثهای زیباشناسی استاد که تحت عنوان استاتیک در محافل علمی دنیا مطرح است، در واقع همان بحث متأخر و جدید است و در معارف قدیم اگر بخواهیم به مباحث ذوقی و مبادی برای هنر قائل شویم، باید به حکمت ذوقی، عرفانی و تصوف توجه کنیم. وی ادامه داد: به همین جهت هم هست که مرحوم علیزاده زمانی که میخواست بحث حکمت هنر اسلامی را طرح کند، نگاهی به معارف ذوقی قدیم به خصوص متون عبدالرزاق کاشانی یا شرح گلشن راز و متونی از این دست داشت و براساس این متون سراغ اسماء لطف،جمال و جلال میرفت و اینها را برای رسیدن به مسائل هنر از منظر اسلامی مبنا قرار میداد. رئیس بنیاد فردید با بیان اینکه امروز بر اساس تذکرات استاد فردید میدانیم ما در عصر مابعد مدرن به سر میبریم و بدیهی است که هنرهای مدرن که در دورههای اخیر رایج است در عصر پست مدرن و به اصطلاح فرهنگی در بحران و «اما» و «اگر» خواهد بود، اظهار داشت: گذشته از مدرنیته، توجه به ویژه در کشور ما به سابقه معارف اسلامی و حکمت معنوی، علی القاعده باید در جهت گذشت از مدرنیته و تعالی آن باشد، نه صرف توجهات پست مدرن کافی نیست، بلکه باید تعالی ترانس مدرن یا متعال از مدرنیته مطرح شود. وی افزود: بنابراین اگر بخواهیم از منظر حکمت هنر اسلامی به مباحث توجه کنیم، امروز ما باید در مسیر یک هنر ترانس مدرن یا ماوراء مدرن حرکت کنیم، مراتبی از این امر در برخی آثار هنری دوره بعد از انقلاب کم و بیش دیده میشود، منتهای مراتب جا دارد، با بحثهای حکمت هنر اسلامی نظیر بحثهای استاد علیزاده دقت شود و این معنا را عمق بخشید و هنرمندان با این توجه عمق بیشتری در آثارشان پیدا کنند تا بتوانند در طریق معنای عمیقتری سیر کنند. *علیزاده از جنگ اضداد جمال و جلال گذشت و به صلح اضداد رسید فرنو در پایان بخشی از متن ترحیم بنیاد حکمی ـ فلسفی فردید برای استاد علیزاده در بیستمین سالگرد فردید بدین شکل قرائت کرد که در ادامه میآید: «جان شارح گلشن راز از قفس تن برآمد و همراه روحش در آسمان آن گلشن به پرواز درآمد، از جنگ اضداد جمال و جلال گذشت و به صلح اضداد رسید، وی در زمان حیات از اسماء قهر و لطف الهی گفت و سرانجام به اسم حسن رسید، در سحرگاه حسن دیده از جهان فروبست و به دیدار دوست شتافت. زنده یاد استاد مختار علیزاده عارف وارسته و محقق متفکر چند روزی است که رخ در نقاب خاک کشیده و جمع مستمعین علاقهمند را ترک گفته است، اما شیوه تحقیق و تأمل او باقی است و جانهای مشتاقان را به تفکر و تأمل در حکمت قدیم و جدید میخواند؛ حکمتی که در زمانه ما با پرسش متفکر فقید سیداحمد فردید طرح شد و رهروانی چون استاد علیزاده یافت. بنیاد حکمی و فلسفی فردید ضایعه جانگداز رحلت استاد علیزاده در بیستمین سال درگذشت دکتر فردید را به عموم علاقهمندان به حکمت او و خانواده آن سعید فقید تسلیت عرض میکند و علو درجات روح پرفتوح آن سعید فقید و استادش را از درگاه ایزد منان خواستار است». انتهای پیام/
93/06/22 - 13:25
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 64]
صفحات پیشنهادی
حجتالاسلام زمانی در گفتوگو با فارس: دعای رهبر انقلاب برای شاعران/ آقا با لهجه ترکی از «ناصر فیض» ت
حجتالاسلام زمانی در گفتوگو با فارس دعای رهبر انقلاب برای شاعران آقا با لهجه ترکی از ناصر فیض تقدیر کردندحجت الاسلام جواد محمدزمانی گفت رهبر انقلاب با همه احوال پرسی میکردند و من هم سلام همه شعرا و همه طلاب قم را به ایشان رساندم و ایشان هم در جواب فرمودند که خدا شعرا را حفظ کاطهریفرد در گفتوگو با فارس: قاریان بزرگی مانند «غلوش» هم داعیه برتری به اساتید مصر را ندارند
اطهریفرد در گفتوگو با فارس قاریان بزرگی مانند غلوش هم داعیه برتری به اساتید مصر را ندارندقاری بینالمللی قرآن گفت اساتیدی همچون غلوش و شحات انور با وجود توانمندیهای بسیار احساس برتری نسبت به قاریان دوران طلایی را نداشتند بنابراین فکر نمیکنم مسئولان و قاریان کشور ما نیز بتوانگزارش فارس از نمایشگاههای «باز باران»/ گلهمندی مردم از عدم توزیع محصولات کانون پرورشی در این نمایش
گزارش فارس از نمایشگاههای باز باران گلهمندی مردم از عدم توزیع محصولات کانون پرورشی در این نمایشگاه بُنهای تخفیف خرید به چه کسانی تعلق گرفت نخستین نمایشگاه نوشتافزار و لوازمالتحریر باز باران در حالی امروز به کار خود پایان میدهد که برخی از بازدیدکنندگان نسبت به عدم ارائه محسیدمحسن وزیری در گفتوگو با فارس ادامه فیلمبرداری «دریاکنار» در دریاکنار/ فیلم معیریان برای فجر 33 آ
سیدمحسن وزیری در گفتوگو با فارسادامه فیلمبرداری دریاکنار در دریاکنار فیلم معیریان برای فجر 33 آماده میشودسیدمحسن وزیری تهیه کننده فیلم سینمایی دریاکنار از ادامه فیلمبرداری این اثر سینمایی که کارگردانی آن آرش معیریان بر عهده دارد خبر داد سیدمحسن وزیری تهیهکننده فیلم سینماییمصطفی شایسته در گفتوگو با فارس: تدوین «خبر خاصی نیست» به نیمه رسید+جدیدترین تصاویر
مصطفی شایسته در گفتوگو با فارس تدوین خبر خاصی نیست به نیمه رسید جدیدترین تصاویرمصطفی شایسته کارگردان فیلم سینمایی خبر خاصی نیست از ادامه تدوین این فیلم توسط فریدا پوروالی خبر داد مصطفی شایسته کارگردان فیلم سینمایی خبر خاصی نیست در گفتوگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس دربادبیر هیئت منصفه دادگاه مطبوعات در گفتوگو با فارس خبر داد موافقت دادگاه مطبوعات با تقاضای استمهال مدیر مسئول ن
دبیر هیئت منصفه دادگاه مطبوعات در گفتوگو با فارس خبر دادموافقت دادگاه مطبوعات با تقاضای استمهال مدیر مسئول نشریه زنان امروز رضایت شاکی پرونده ایرنادبیر هیئت منصفه دادگاه مطبوعات گفت در جلسه امروز دادگاه مطبوعات ضمن رضایت شاکی پرونده مدیر مسئول سابق خبرگزاری ایرنا با تقاضای استگفتوگوی فارس با کلر ژوبرت نویسنده فرانسوی مقیم ایران نوشتن برای کودکان را به خاطر فرزندانم آغاز کردم/ در هنگا
گفتوگوی فارس با کلر ژوبرت نویسنده فرانسوی مقیم ایراننوشتن برای کودکان را به خاطر فرزندانم آغاز کردم در هنگام نوشتن اولویت را به زبان فارسی میدهمنویسنده فرانسوی مقیم ایران گفت نخستین داستانهایم را به زبان فرانسه نوشتم ولی چون در ایران زندگی میکنم و بچههای ایرانی را بهتر میکاظمی در گفتوگو با فارس مطرح کرد: عملکرد وزارت نفت در مستند «جنگ نفتکشها»/روایتی تصویری از جنگ ایر
کاظمی در گفتوگو با فارس مطرح کرد عملکرد وزارت نفت در مستند جنگ نفتکشها روایتی تصویری از جنگ ایران عراق و آمریکاکارگردان مستند جنگ نفتکشها گفت مستند جنگ نفتکشها به تمام زوایای تاریخی و اتفاقاتی که در طول جنگ 8 ساله در خلیج فارس صورت پذیرفته اشاره میکند قدرت نمایی نیروی درپرویز اذکایی در گفتوگو با فارس: «میرسیدعلی همدانی» در ایران مغفول است/ عدم تجدیدچاپ کتاب «علی
پرویز اذکایی در گفتوگو با فارس میرسیدعلی همدانی در ایران مغفول است عدم تجدیدچاپ کتاب علی ثانییک استاد دانشگاه گفت میرسیدعلی همدانی را در تاجیکستان و دیگر کشورهای شرقی به عنوان علی ثانی میشناسند اما متأسفانه در ایران شناختهشده نیست و تنها کتاب درباره زندگینامه او تجدیدچاپ نشدکریم مجتهدی در گفتوگو با فارس: تفکر «گذشته در گذشته میماند» ناصحیح است
کریم مجتهدی در گفتوگو با فارس تفکر گذشته در گذشته میماند ناصحیح استچهره ماندگار فلسفه ایران گفت یکی از تفکرات اشتباه ما ایرانیان این است که تصور میکنیم گذشته گذشته است و دیگر سودی از گذشته عاید ما نمیشود در حالی که این تفکر ناصحیح است گذشته باید به عنوان امکانات آینده همدر گفتوگو با فارس مطرح شد پسر ملاقلی پور اولین فیلمش را کلید زد/آغاز «قندون جهیزیه» در لوکیشنهای خ
در گفتوگو با فارس مطرح شدپسر ملاقلی پور اولین فیلمش را کلید زد آغاز قندون جهیزیه در لوکیشنهای خیابانیکارگردان فیلم سینمایی قندون جهیزیه از آغاز فیلمبرداری اولین اثر سینمای خود خبر داد علی ملاقلیپور کارگردان فیلم سینمایی قندون جهیزیه در گفتوگو با خبرنگار سینمایی فارس با اعدر گفتوگو با فارس مطرح شد پوریا آذربایجانی «آبانماه میانه پائیز» را آبان کلید میزند
در گفتوگو با فارس مطرح شدپوریا آذربایجانی آبانماه میانه پائیز را آبان کلید میزندپوریا آذربایجانی کارگردان فیلم سینمایی تجریش ناتمام از ساخت جدیدترین اثر سینمایی خود تحت عنوان آبان ماه میانه پائیز خبر داد پوریا آذربایجانی کارگردان جوان سینمای ایران در گفتوگو با خبرنگار سینمایدر گفتوگو با فارس مطرح شد تصویربرداری «ته چین» به پایان رسید/پخش از شبکه یک سیما
در گفتوگو با فارس مطرح شدتصویربرداری ته چین به پایان رسید پخش از شبکه یک سیماتهیهکننده فیلم تلویزیونی ته چین گفت تصویربرداری این فیلم تلویزیونی پس از 18 روز کار در منطقه آجودانیه به پایان رسید حسن روستایی تهیه کننده فیلم تلویزیونی ته چین در گفتوگو با خبرنگار رادیو و تلویزیمدیرمسئول شبکه اطلاعرسانی دانا در گفتوگو با فارس: از کسانی که اقدام به فیلتر 12 ساعته «دانا» کردند
مدیرمسئول شبکه اطلاعرسانی دانا در گفتوگو با فارس از کسانی که اقدام به فیلتر 12 ساعته دانا کردند شکایت می کنیممدیرمسئول شبکه اطلاعرسانی دانا گفت علیه کسانی که اقدام به فیلتر این شبکه بدون اطلاع قبلی کردهاند در دادسرای تهران و دادستانی کل کشور شکایت میکنیم مقداد ذکیزاده مددر گفتوگو با فارس میرفخرایی: امیدوارم برنامههایی نظیر «به رنگ آفتاب» ادامهدار باشند
در گفتوگو با فارسمیرفخرایی امیدوارم برنامههایی نظیر به رنگ آفتاب ادامهدار باشندمجید میرفخرایی طراح صحنه پیشکسوت کشورمان گفت تولید آثار با مضامین فاخر و نگاه ارزشمند کم شده است و همه به دنبال این نگاه در آثار فاخر هستند اما برنامههایی نظیر به رنگ آفتاب نیز همین نگاه را دنبادر گفتوگو با فارس صمدی: «انقلاب زیبا» مجابم کرد بعد از ۳ سال به تلویزیون برگردم
در گفتوگو با فارسصمدی انقلاب زیبا مجابم کرد بعد از ۳ سال به تلویزیون برگردمآزاده صمدی بازیگر نقش زیبا در مجموعه تلویزیونی انقلاب زیبا گفت فیلمنامه این سریال من را مجاب کرد تا پس از سه سال دوباره به تلویزیون برگردم آزاده صمدی بازیگر مجموعه تلویزیونی انقلاب زیبا در گفتوگومحمدرضا ورزی در گفتوگو با فارس تصویربرداری «معمای شاه» در منیریه/ زمان پخش «به رنگ آفتاب»
محمدرضا ورزی در گفتوگو با فارستصویربرداری معمای شاه در منیریه زمان پخش به رنگ آفتاب مناسب نبودکارگردان مجموعه تلویزیونی معمای شاه گفت تصویربرداری این سریال در حال حاضر در دکورهای میدان منیریه تهران انجام میشود محمدرضا ورزی در گفتو گو با خبرنگار رادیو و تلویزیون فارس با اش-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها