تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر که بر خدا توکل کند دشواریها برایش آسان شده و اسباب برایش فراهم گردد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798706228




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رضا خدری در گفت‌وگوی مشروح با فارس عنوان کرد نگاه کلیشه‌ای به خاطرات و داستان جنگ/لزوم تدریس کتب دفاع مقدس در دانشگاه‌های کشور


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: رضا خدری در گفت‌وگوی مشروح با فارس عنوان کرد
نگاه کلیشه‌ای به خاطرات و داستان جنگ/لزوم تدریس کتب دفاع مقدس در دانشگاه‌های کشور
نویسنده کتاب «از حلبچه تا شلمچه» بر لزوم تدریس کتب دفاع مقدس در دانشگاه‌های کشور تأکید کرد و گفت: به خاطرات، داستان‌ها و حتی فیلم‌های سینمایی دفاع مقدس به صورت کلیشه‌ای نگاه کرده‌ایم.

خبرگزاری فارس: نگاه کلیشه‌ای به خاطرات و داستان جنگ/لزوم تدریس کتب دفاع مقدس در دانشگاه‌های کشور



گروه کتاب و ادبیات- رقیه عزیزی شیرکوهی: یکی از نویسندگان ادبیات دفاع مقدس که در دورانی نیز رزمنده، عکاس و خبرنگار جنگ تحمیلی بوده و در میدان جنگ حضور مستمر داشته، «رضا خدری» است که تاکنون چندین کتاب با عناوینی نظیر «خرمشهر از اسارت تا آزادی»، «از خرمشهر نمی‌میرد» و «از حلبچه تا شلمچه» را منتشر و روانه بازار نشر کرده است. رضا خدری، متولد اول فروردین سال 1329 دارای دو مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد در رشته‌های روابط بین‌الملل و برنامه‌ریزی شهری و دانشجوی دکتری در رشته علوم سیاسی است.   *آقای خدری درباره حضورتان در جنگ تحمیلی و آثاری که تاکنون با این موضوع نوشته‌اید، سخن بگویید؟ -به عنوان خبرنگار و عکاس هشت سال دفاع مقدس، اولین کتاب جنگم را به نام «زار قاسم بلم‌ران خرمشهری» را در بهمن ماه سال 1362 چاپ کردم و کتاب بعدی‌ام به نام «خرمشهر از اسارت تا آزادی» که روزشمار 45 روز مقاومت مردم این شهر است را در تابستان 1363 با تیراژ 10 هزار جلد چاپ کردم که تاکنون 5 بار تجدید چاپ شده است. کتاب‌های بعدی نیز شامل «از خونین شهر تا خرمشهر» است که مضمون آن نیز به خاطراتم با 80 نفر زنان و مردان خرمشهری، مربوط می‌شود که همه این افراد به عنوان رزمنده در جنگ تن به تن مقابله با دشمن دفاع می‌کردند که اکثر این عزیزان جانباز نیز هستند.  

روز آزادسازی خرمشهر   کتاب «از خرمشهر نمی‌میرد»، در باره خیانت ضد انقلاب به عده‌ای از عشایر خلق عرب، نوشته شده است. این افراد قصد تجزیه خوزستان را در تابستان سال 58 داشتند و مرتب در شهرهای آبادان و خرمشهر بمب‌گذاری می‌کردند و همین عملکرد زشت این عده خودفروخته باعث شد که صدام قصد حمله را به سرزمین مقدس جمهوری اسلامی را در ذهن خود بپروراند و عملاً صدام از 20 شهریور سال 59 به خرمشهر حمله کرد آن هم 11 روز قبل از جنگ رسمی از طریق زمینی به روستاهای مرز شلمچه و پاسگاه مومنین حمله‌ور شد و عده‌ای از روستاییان مرزنشین را به شهادت رسانید. * رسانه‌ها خبر حمله عراق به روستاهای مرزی خرمشهر را باور نمی‌کردند *در آن زمان شما به خبرنگاری می‌پرداختید؟ -بله؛ همان موقع در 21 شهریور سال 59، خبر حمله عراق را به روزنامه «کیهان» آن زمان منعکس کردم ولی هیچ کسی در تهران باور نمی‌کرد که روستا‌های مرزی خرمشهر زیر آتش عراق است. در آن زمان بنی‌صدر رئیس جمهور وقت نیز آنقدر تعلل کرد تا اینکه در ساعت 14 بعدازظهر 31 شهریور، فرودگاه تهران و اهواز و یازده فرودگاه دیگر کشور توسط میگ‌های عراق بمباران شد و جنگ رسماً شروع شد ولی باز رئیس جمهور وقت هیچ کمکی به خوزستان نکرد تا اینکه در 5 آبان ماه سال 1359 پس از 45 روز مقاومت مردم این شهر، متأسفانه خرمشهر سقوط کرد. من بارها و بارها گفته‌ام و هزاران بار دیگر خواهم گفت، که اگر دفاع 45 روزه مردم خرمشهر و آبادان نبود عراقی‌ها می‌رفتند کنار زاینده‌رود (اصفهان) و آواز لب کارون می‌خوانند یعنی خیلی راحت از خرمشهر تا زاینده‌رود را شخم می‌زدند.  

تشکیل مرکز رسانه‌ای در یکی از سنگرها توسط رضا خدری برای ارتقای روحیه رزمندگان   کتاب بعدی بنده «2838 تهاجم به خارک» که موضوع این کتاب هم به تعداد روزهای جنگ 8 ساله مربوط می‌شود که هر روز عراق این جزیره مهم استراتژی را که 93 درصد صادرات نفت کشورمان از آنجا تأمین می‌شد را به آتش کشید. کتاب دیگر «حلبچه تا شلمچه» است که درباره بمباران شیمیایی مزدوران عراقی علیه مردم بی‌گناه نوشته شده است. * ذکر نام 134 شهید مازندرانی در کتاب «حلبچه تا شلمچه» *آقای خدری ماجرای کتاب «حلبچه تا شلمچه» چه بود؟ -در زمان بمباران، عده‌ای از رزمندگان مازندرانی در منطقه عملیاتی، شیمیایی بودند و عده‌ای از آنان نیز جانباز و شهید شدند به همین دلیل در این کتاب، اسم 134 شهید مازندرانی را قید کردم. در کتاب «حلبچه تا شلمچه»، سند شماره 193559 مورخ 28 اسفند سال 1366 مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ را که در مورد بمباران شیمیایی شهر کُردنشین حلبچه است، را چاپ کرده‌ام به انضمام عکس مجروحان و شهدای شیمیایی را در این کتاب به چاپ رساندم.  

عکس بالا« مسجد جامع خرمشهر عکس پایین: جنازه‌ عراقی‌ها در جاده ماهشهر آبادان   *چرا نام این کتاب را «از حلبچه تا شلمچه» نامگذاری کردید؟ -در اواخر جنگ، صدام توان مقابله با سپاه اسلام را نداشت حتی شلمچه را نیز بمباران شیمیایی کرد که در این کتاب نیز نقش خیانت مزدوران کومله و منافقین را کاملاً نوشته‌ام. همچنین در این کتاب در مورد شلمچه زیارتگاه امروز مردم ایران اسلامی و مسلمانان سایر کشورها، مطالبی را مطرح کردم، حتی در این اثر این موضوع را که «پس از جنگ تحمیلی شلمچه محل تفحص اجساد شهدای عزیز شد» را به نگارش درآوردم. * نگارش کتاب «از حلبچه تا شلمچه» 2 سال به طول کشید نگارش کتاب «از حلبچه تا شلمچه» چند سال به طول انجامید؟ نگارش این کتاب حدود 2 سال به طول انجامید چراکه می‌خواستم مطالب کتاب، به مخاطب کامل عرضه شود و لازم است گفته شود، خاطراتی که بنده از زمان جنگ تحمیلی داشتم و بمباران شیمیایی که توسط صدام در خرمشهر صورت گرفت را در این کتاب مکتوب کرده‌ام یعنی نه اینکه چیزی از قبل درباره منطقه نمی‌دانستم، بلکه حضور فیزیکی را در منطقه عملیاتی داشته‌ام و شاهد شهید شدن عزیزان شیمیایی بوده‌ام.  

شیمیایی شدگان حلبچه و سردشت   * «دین»، «مردم» و «ایران» مثلث هویت ادبیات دفاع مقدس کشور *آقای خدری درباره ادبیات دفاع مقدس توضیح دهید که وضعیت این ادبیات را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ -در مورد ادبیات دفاع مقدس باید بگویم که جغرافیای ادبیات دفاع مقدس فقط محدود به ایران نیست چه بسا ایرانیان و غیر ایرانیان آن سوی مرزهای شناخته شده جغرافیایی در این زمینه سخن گفته‌اند و اثر آفریده‌اند. رویداد جنگ و ادبیات دفاع مقدس همراه و همزاد هستند. هیچ وقت نمی‌توان از واقعیت هشت سال دفاع مقدس به عنوان بخشی از تاریخ این سرزمین چشم‌پوشی کرد. پاسخ به نسل پرسشگر امروز که جنگ را ندیده است اما با نسل درگیر جنگ زندگی می‌کند و در عطش فهمیدن و شناختن هویت دیروز خویش است، مهم و قابل تأمل است. هر چند عده‌ای از نسل سوم و چهارم جنگ را فراموش شده تلقی می‌کنند، ولی مگر می‌شود آن را فراموش کرد. در هر دو سوی جنگ اگر مخالفان هم به درست یا نادرست مطلبی بگویند و بنویسند باز جزو جغرافیای جنگ و ادبیات جنگ است. در این راستا ناگفته نماند، 3 عنصر «دین»، «مردم» و «ایران» مثلث هویت ادبی دفاع مقدس محسوب می‌شوند، تلفیق و همراهی این 3 با هم همبستگی آنها را در ذهن و ضمیر آفرینندگان ادبی دفاع مقدس، نشان می‌دهد.  

سکوهای نفتی جزیره خارک   * به خاطرات و داستان جنگ به صورت کلیشه‌ای نگاه می‌کنیم *به نظرتان چه زوایایی از ادبیات دفاع مقدس مورد غفلت واقع شده است؟ -معتقدم به خاطرات و داستان جنگ و حتی فیلم‌های سینمایی جنگ دفاع مقدس به صورت کلیشه‌ای نگاه کرده‌ایم در صورتی که ما نسل اول و دوم جنگ و شهادت عزیزانمان را با رگ و پوست یا با همه وجودمان لمس کرده‌ایم. نسل‌های آینده کشور نیز نمی‌توانند بدون این گذشته زندگی کنند و طنین آن را در امروز و فردا نادیده بگیرند یعنی هیچ وقت جنگ فراموش شدنی نیست که آن را باطل اعلام کنیم. جنگ در تار و پود ما نهادینه شده است در حال حاضر نیز کشورهای منطقه خاورمیانه گرفتار جنگ با داعش هستند و ما باید این آمادگی را داشته باشیم که اگر خدای ناکرده داعش یا امثال داعش یا استکبار جهانی قصد دست‌درازی به جمهوری اسلامی را داشت، بتوانیم بهتر از هشت سال دفاع مقدس ایستادگی و مقاومت کنیم. در تاریخ همه ملت‌ها، اقوام و جامعه بشری رویارویی و ستیز و با پدیده‌ای به نام جنگ روبه‌رو بوده و خواهند بود. در این جنگ و ستیزها که واژگانی چون مهاجم، هجوم، دفاع، مظلوم، ظالم، کشته یا شهید، ویرانی، انتقام، مقابل به مثل، آواره یا مهاجر چهره نشان می‌دهند. انگیزه جنگ‌ها و نوع جنگ‌ها نیز متفاوت است، کشورگشایی، انتقام گیری، اعتقادات و باورهای مذهبی، ملی، نژادی، اقتصادی، نفسانی و شخصی همه و همه می‌توانند شعله‌های جنگ را برافروزند و حادثه‌ها و فاجعه‌ها را رقم بزنند. تردیدی نیست که در برخی از جنگ‌ها یک طرف مهاجم و تجاوزکار است و یک طرف دیگر، مدافع و مقاومت‌کننده و پایداری‌ورز در مقابل دیگر. * لزوم تدریس کتب دفاع مقدس در دانشگاه‌های کشور *سخن پایانی؟ -من از مسئولان طراز اول کشور تقاضا دارم که به فرهنگ جنگ و شهادت بیش از گذشته اهمیت دهند و در دانشگاه‌ها و حتی دبیرستان‌ها کتب دفاع مقدس تدریس شود. و از اساتیدی برای دروس دفاع مقدس استفاده کنند که حداقل یکبار جبهه‌های جنگ را دیده باشند چون اگر غیر این صورت باشد، اساتیدی که جبهه را ندیده باشند، نمی‌توانند جوابگوی سوالات دانشجویان باشند. انتهای پیام/

93/06/24 - 12:36





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 142]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن