محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1843511276
گفتوگوی مشروح فارس با نویسنده کتاب «مفتون و فیروزه» این صدای انقلاب مردم مشهد است/ تاریخ خصوصی مردم با رهبرشان هیچ جا ذکر نشده
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گفتوگوی مشروح فارس با نویسنده کتاب «مفتون و فیروزه»
این صدای انقلاب مردم مشهد است/ تاریخ خصوصی مردم با رهبرشان هیچ جا ذکر نشده
سعید تشکری گفت: وقتی بینوایان را میخوانید فکر نمیکنید آن را ویکتور هوگو نوشته، فکر میکنید این تاریخ انقلاب فرانسه است. این کتاب هم صدای انقلاب مردم مشهد است در ارتباط با یک دهه تلاششان.
خبرگزاری فارس- مهناز سعیدحسینی: به جرات میتوان گفت رسیدن رمان بلند «مفتون و فیروزه» به کتابفروشیها یکی از مهمترین اتفاقاتی بود که این هفته در حوزه انتشار کتاب افتاد. «مفتون و فیروزه» یک اتفاق خوب است به خوبی دیگر اتفاقهایی که در این سالها به قلم سعید تشکری رقم خورده است؛ مثل «بارِ باران»، « ولادت» و «پاریس پاریس». «مفتون و فیروزه» درباره انقلاب اسلامی در مشهد است به روایت مردم مشهد در قالبی هنری و با استفاده از هنرهایی که بشر امروز ماجراها را روایت میکند. «مفتون و فیروزه» مهم است چون ما را با بخشی از تاریخ و خاطرات این ملت در ارتباط با رهبرشان که آن روزها در مشهد به سر میبرد آشنا میکند. روایتهایی به شدت دست اول و صمیمی. با سعید تشکری درباره نوع روایتش در این کتاب سخن گفتیم که در ادامه میآید: فارس: آقای تشکری شما که در رمان «مفتون و فیروزه» دست به نگارش رمانی درباره تاریخ پیروزی انقلاب اسلامی زدید، زمان انقلاب چند ساله بودید و این روایت چه قدر متاثر از مشاهدات خودتان است؟ انقلاب که پیروز شد من 15 سال داشتم و با توجه به سنم مشاهداتم از انقلاب کفایت نمیکرد اما به هر حال مشاهدات من هم از انقلاب مشهد در رمان وجود دارد. **نویسنده ارتباط صمیمی با مردم دارد فارس: این رمان بر اساس زندگی شخصیتهای واقعی و واقعیتهای تاریخی انقلاب در مشهد نوشته شده است؟ جواب به این سوال مستلزم بحث در این باره است که آیا رمان باید بر اساس حقیقت و واقعیت باشد یا خیر؟ من رمان نویس هستم و رمان نوشتهام و فکر میکنم یک رمان نویس باید تمام زندگی را ورق بزند تا نتیجه آن یک رمان واقعی شود. رمان هم تاریخ خصوصی یک ملت است یعنی هر رمانی باید این ویژگی را داشته باشد. مثلا بینوایان تاریخ خصوصی ملت فرانسه است. فارس: منظورتان از تاریخ خصوصی چیست؟ یعنی تاریخ نگفته شده و شفاهی و تاریخی که آدمها در جریان آن زندگی میکنند، تیتر نمیشوند که در فلان روز فلان اتفاق افتاد. این اتفاقها، تیتر است. اما در رمان، تیترها به صفحات و حوادث قبل و بعد متصل میشوند که این قبل و بعد را رمان نویس را تعیین میکند، آن هم به خاطر ارتباط صمیمانهای که با مردم دارد و نویسنده چون تاریخ خصوصی یک ملت را مینویسد خودش تاریخ خصوصی ندارد. زندگی خصوصی هم ندارد. هر چه مینویسد عین زندگی است و گوش کردن به حرف مردم و در کنارشان بودن هم بخشی از زندگی رمان نویس. همین کنار مردم بودن باعث میشود متوجه شویم نهادی به اسم رهبری چه مفهومی دارد. رهبری در تاریخ شفاهی و در ارتباط با مردم تعریف میشود. **رمانی برای نشان دادن ارتباط مردم و رهبر مردم احساس میکنند ارتباط پویایی با یک جریان دارند که از قبل از انقلاب شروع شده و تا الان ادامه دارد. مفتون و فیروزه سعی میکند نوع به وجود آمدن این ارتباط و ادامه پیدا کردنش تا الان را نشان دهد. مفتون و فیروزه در حقیقت بعد از 8 بار بازنویسی و 6 سال زمان صرف کردن 4هزار صفحه شد و من 1500 صفحهاش را در قالب این رمان منتشر کردم و جالب اینجا بود که من هر روز به یک جریان جدید میرسیدم. نمیگویم آدمهای جدید میآمدند بلکه آدمهایی که به واقع گمشده بودند پیدا میشدند و در این پیدا شدگی دو اتفاق میافتاد. اول این بود که من میتوانستم نقش حضرت آقا را در ماجراهای قبل از انقلاب ببینم که چه نقشی داشتند و چگونه این ارتباط بسیار پویا را با مردم برقرار کرده بودند و بخش دیگر هم اینکه مردم چه قدر تعلق خاطر به ایشان داشتند که اتفاقا این بخش خیلی مهمتر از قبلی است. **تاریخ خصوصی مردم با رهبرشان که هیچ جا ذکر نشده فارس: مردم رمان شما دقیقا چه کسانی هستند؟ مردم از هر قشری. روشنفکران هستند، بازاریان هستند، روحانیون هستند حتی بدنه هم ساواک هستند. وقتی میگویم بدنه ساواک یعنی آدم ساواکی زن و بچه هم داشته و اینها بدنه هستند چون واقعا شناخت کاملی نداشتند و آن زمان هم عصر اطلاعات و ارتباطات نبود که از اتفاقات رخ داده، باخبر شوند. فارس: آن وقت چه چیزهایی در ارتباط این بدنه با رهبری روایت شده است؟ اینکه مثلا پخش کتابهای ایشان در مشهد چگونه بود؟ این خودش یک پروسه است. نوارهای ایشان چه طور پخش میشد؟ وقتی ممنوع المنبر میشدند، مردم چگونه به ایشان مراجعه میکردند و ایشان چگونه صحبت میکردند؟ این یک بخش از همان تاریخ خصوصی است که هیچ جا ذکر نشده است.
**کسی که رمان را میخواند باید خودش را در آن ببیند فارس: یعنی شما پای صحبت مردم نشستید و با توجه به این گفتوگوها ابعاد مختلف ارتباط را به دست آوردید و بر اساس آن رمان نوشتید؟ بله. 6 سال کار من همین بود. من فکر میکنم اصلیترین وظیفه رمان نویس این است که پای حرف مردم بنشیند. مشکل اساسی ما این است که کتاب با جایزه کتاب میشود در حالی که کتاب باید با خودش کتاب باشد. رمان صرفا به خاطر خودش رمان باشد. چیزی به آن سنجاق نشود و کسی که آن را میخواند خودش را ببیند و بگوید این منم در این رمان. من از مردم مشهد و خلاصه مردم مشهدم. در همه جای دنیا یک نویسنده نیویورکی را به شهرش و عناصر و اتفاقات شهرش میشناسند. چرا نویسنده مشهدی نباید از مشهد و مردمش بنویسد؟ چرا نویسنده اصفهانی نباید از اصفهان بنویسد؟ این خرده فرهنگها چرا نباید تبدیل به فرهنگ ملی شود؟ ما در مورد انقلاب واقعا رمان نداریم و اگر رمانهایی داریم تعدادشان خیلی کم است. اگر چند تا نام ببریم و بعد به جایی میرسیم که دیگر رمانی نیست. نامی نیست و به تبع آن حقیقت و جوهره حقیقت غایب میماند. من در مفتون و فیروزه باید به این پرسش پاسخ بدهم. من زندگی خصوصی ام را همراه با زندگی خصوصی یک ملت را نوشتهام؛ ملتی که تئاتر کار کرد و قبل از انقلاب هنر متعهد داشت. البته سینمای واقعا مبتذل هم داشت. سینمای معناگرای تجربه گرای خوب هم داشت. هنر متعهد به این معنا که وقتی یک نمایش مذهبی در آن سال اجرا میشود و خود آقا برای تماشا میرود، شهید هاشمی نژاد هم میرود و در آن صندلیها هم روحانیت مینشیند و هم روشنفکر و طیفهای مختلف مخاطب نمایش میشوند و از نمایش متعهد حمایت میکنند. این یعنی تاریخ شفاهی و خصوصی. **آدمهای و حواث رمان کاملا مستند هستند فارس: این آدمهایی که در طی مراحل مختلف نوشتن این رمان پیدا میشدند، آدمهای واقعی هستند که وجود خارجی دارند و در رمان شما هم حضور پیدا میکنند؟ بله. فقط در رمان من تغییر نام و تغییر ثبت احوالی پیدا کردند و گرنه همه واقعی هستند. حوادث هم کاملا مستند است، آدمها هم کاملا مستند هستند اما جریان حرکتیشان در رمان است و رودبار حرکت میکنند. ما 3 هنر را در این رمان داریم. تئاتر را داریم به معنای جوهره دراماتیک، سینما را داریم به معنای فیگوراتیو که فرهنگ تاثیرگذاری داشته است و هر فصل رمان مفتون و فیروزه یک سکانس سینما است. هر شخصیت یک شخصیت دراماتیک است. زبان شخصیت زبان خود مردم است البته زبانی که پالایش شده است. حرف این است که وقتی بینوایان را میخوانید فکر نمیکنید آن را ویکتور هوگو نوشته فکر میکنید این تاریخ انقلاب فرانسه است و این ویژگی منحصر به فرد ویکتور هوگو است. وقتی جنگ و صلح تولستوی را میخوانید به تولستوی فکر نمیکنید که آن را نوشته، بلکه آن را یک ملت نوشتهاند. جان شیفته رومن رولان هم همین طور. اینها نمونههای جهانیاش است و اینجا هم سعی کردم از الگوهای رایج کمک بگیرم . این کتاب صدای انقلاب مردم مشهد است در ارتباط با یک دهه تلاششان. موضوع را نمیخواهم لو بدهم که داستان چی است و چه میشود. **دو قهرمان که در انقلاب استحاله پیدا میکنند و عصاره یک ملت میشوند فارس: مفتون و فیروزه قهرمانهای قصه شما هستند. آیا در تمام داستان این دو قهرمان حضور دارند و روایتهای مختلف آدمهای مختلف به این دو فرد ربط پیدا میکند؟ مفتون و فیروزه دو اسم سمبلیک و در عین حال دو اسم واقعی هستند. مفتون کسانی هستند که آوازهای شفاهی مردم را میخوانند و در خراسان این افراد زیاد هستند. فیروزه هم سمبل کوه فیروزه نیشابور است، همین طور روستای فیروزه در قوچان است که زمان قاجار به عنوان غرامت به روسها بخشیده شد و همیشه این قرابت در ذهن مردم وجود دارد که این دو عنوان دو شخصیت واقعی هستند و در عین حال دو شخصیت استعاری هم هستند. مثل لیلی و مجنون یا رومئو و ژولیت. مفتون و فیروزه هم همین نسبت را دارند. فارس: در فرهنگ مردم مشهد این طور است؟ نه شما هر وقت اسم فیروزه را بشنوید یاد نیشابور میافتید و به دنبالش نام حضرت رضا میآید و بعد آبی فیروزهای و کاشی فیروزه . اینها پازلهای متصل به هم هستند اما مفتون و فیروزه دو قهرمان واقعی هستند که در جان انقلاب استحاله پیدا میکنند و عصاره یک ملت میشوند. انتهای پیام/و
93/06/11 - 12:09
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 146]
صفحات پیشنهادی
رمان «مفتون و فیروزه» روایتی دست اول از انقلاب اسلامی در مشهد
رمان مفتون و فیروزه روایتی دست اول از انقلاب اسلامی در مشهدانتشارات کتاب نیستان کتاب مفتون و فیروزه نوشته سعید تشکری را آماده توزیع و ورود به بازار کتاب دارد که درباره وقایع انقلاب اسلامی در مشهد است به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات فارس انتشارات کتاب نیستان کتاب مفتون و فیروزهگفتوگوی مشروح فارس با نکو تشکیل فراکسیونهای «صدای ملت» و «ندای مردم» در مجلس/ فراکسیون ا
گفتوگوی مشروح فارس با نکوتشکیل فراکسیونهای صدای ملت و ندای مردم در مجلس فراکسیون اصولگرایان قوی و بابرنامه است بازسازی ستون فقرات فراکسیون رهرواننماینده رباط کریم در مجلس با بیان اینکه فراکسیون اصولگرایان قوی و با برنامه است گفت فراکسیون اگر نتواند در مجلس فعال باشد هیچ خاصگفتوگوی مشروح فارس با حجتالاسلام صدیقی/۲ استاد مورد تأیید آیتالله بهجت/ کرامتی از آیتالله بهاءالدینی/ تدری
گفتوگوی مشروح فارس با حجتالاسلام صدیقی ۲استاد مورد تأیید آیتالله بهجت کرامتی از آیتالله بهاءالدینی تدریس کلیله و دمنه توسط علامه حسنزادهامام جمعه موقت تهران میگوید محضر آقای فکور رفتیم و ایشان آیتالله بهجت را معرفی کردند اما آقای بهجت فرمودند بروید پیش حاجآقا رضا آنمشروح/ در مراسم بزرگداشت «محمدجان شکوری بخارایی» مردی که با کتاب متولد شد و با کتاب رفت/ مبارزه شکور
مشروح در مراسم بزرگداشت محمدجان شکوری بخاراییمردی که با کتاب متولد شد و با کتاب رفت مبارزه شکوری برای حفظ زبان فارسی در تاجیکستاندر جنگ داخلی تاجیکستان مجلس قانونی تصویب کرد که زبان فارسی از این کشور حذف شد که استاد شکوری به همراه دو تن از اساتید دیگر مقالهای تحت عنوان عزیز منگفتوگوی مشروح فارس با حجتالاسلام قربانپور بنیانگذار سبک «پرشین کیکبوکس» هستم/ بروسلی هنوز هم طرف
گفتوگوی مشروح فارس با حجتالاسلام قربانپوربنیانگذار سبک پرشین کیکبوکس هستم بروسلی هنوز هم طرفدار دارد تربیت ۵۰۰۰ روحانی رزمیکارقبل از ورود به حوزه علمیه ورزش رزمی را فرا میگیرد و بعدها همزمان با تحصیل ورزش را دنبال میکند حجتالاسلام حمید قربانپور بنیانگذار سبک پرشین کیکپیشنهاد کتاب برای مطالعه آخر هفته/ «بحران بالا میگیرد» خیانتهای ضدانقلاب و بریدن سر پاسداران با مو
پیشنهاد کتاب برای مطالعه آخر هفته بحران بالا میگیردخیانتهای ضدانقلاب و بریدن سر پاسداران با موزائیک شگفتی کاسترو از تامین امنیت کردستانفیدل کاسترو به نمایندگان هیات ایرانی میگوید انقلاب شما انقلاب بزرگی بود و من عظمتش را میدانم شما با آمریکاییها جنگیدید و آنها را از کشوگزارش فارس از سرگذشت میرزا «طاهر خوشنویس» کتابت ۲۵ جلد قرآن کریم حاصل عمر میرزا طاهر/ هنرمندی که آغ
گزارش فارس از سرگذشت میرزا طاهر خوشنویسکتابت ۲۵ جلد قرآن کریم حاصل عمر میرزا طاهر هنرمندی که آغاز و پایانش با قرآن بودمیرزا طاهر خوشنویس در طول ۷۸ سال فعالیت هنری ۲۵ بار قرآن را کتابت و همانگونه که آرزو داشت خوشنویسی را با قرآن آغاز کرد و با قرآن به پایان رساند خبرگزاری فارس-گفتوگوی مشروح فارس با تولیدکننده دفاتر شکرستان استقبال از دفاتر اسکندر، ننه قمر و فامیلدور/ استفاده از واکنش
گفتوگوی مشروح فارس با تولیدکننده دفاتر شکرستاناستقبال از دفاتر اسکندر ننه قمر و فامیلدور استفاده از واکنش بچهها در مدارس برخی هنوز دنبال بنتن و انگریبرد هستندپس از یک سال آنچه مشهود است استقبال از اسکندر و ننه قمر از شخصیتهای مجموعه شکرستان را نشان میدهد که تولیدکننده اینمشروح/ چهاردهمین «عصرانه ادبی فارس» و رونمایی چهار کتاب روایت شاگردان محسن فارسی از شخصیت وی/ تقوا، تخصص و هن
مشروح چهاردهمین عصرانه ادبی فارس و رونمایی چهار کتابروایت شاگردان محسن فارسی از شخصیت وی تقوا تخصص و هنر سه ویژگی فارسی استچهاردهمین عصرانه ادبی فارس پاسداشت محسن فارسی عصر دیروز با حضور مصطفی محدثی خراسانی جلالالدین جنیدی سید رحیم طباطبایی و جمعی از علاقهمندان و شاگاجمالی/ پانزدهمین «عصرانه ادبی فارس» پاسداشت ایرج قنبری اسماعیلی: شعر انقلاب حاصل تلاش شاعران نسل او
اجمالی پانزدهمین عصرانه ادبی فارس پاسداشت ایرج قنبریاسماعیلی شعر انقلاب حاصل تلاش شاعران نسل اول انقلاب است علیپور نقش شاعران دهه شصت انکارناپذیر استرضا اسماعیلی گفت اگر امروز شعر انقلاب به یک برگ و باری رسیده حاصل تلاش امثال سیدحسین حسینی قیصر امینپور و سلمان هراتیها استگفتوگوی فارس با عبدالله اسکندری پیشکسوت گریم در ایران مالک اشتر سخت ترین گریمم بود/گریم اکبر عبدی در «ما
گفتوگوی فارس با عبدالله اسکندری پیشکسوت گریم در ایرانمالک اشتر سخت ترین گریمم بود گریم اکبر عبدی در مادر بی نقص ترین اثرم استعبدالله اسکندری پیشکسوت گریم ایران می گوید پیدا کردن شخصیت مالک اشتر و یافتن او سخت ترین طراحی گریمش بوده است و گریم اکبر عبدی در فیلم مادر را بی نقص تریپرویز اذکایی در گفتوگو با فارس: «میرسیدعلی همدانی» در ایران مغفول است/ عدم تجدیدچاپ کتاب «علی
پرویز اذکایی در گفتوگو با فارس میرسیدعلی همدانی در ایران مغفول است عدم تجدیدچاپ کتاب علی ثانییک استاد دانشگاه گفت میرسیدعلی همدانی را در تاجیکستان و دیگر کشورهای شرقی به عنوان علی ثانی میشناسند اما متأسفانه در ایران شناختهشده نیست و تنها کتاب درباره زندگینامه او تجدیدچاپ نشدنگاهی به کتاب «تاریخ شفاهی مسجد جلیلی» فعالیتهای انقلابی «احمدرضا مختارپور»؛ از آشنایی با
نگاهی به کتاب تاریخ شفاهی مسجد جلیلیفعالیتهای انقلابی احمدرضا مختارپور از آشنایی با مهدوی کنی تا پخش اعلامیههای اماماحمدرضا مختارپور متولد سال 1310 در کاشان است او در ده سالگی به تهران آمد تقریبا از سال 1341 به وسیله آقای قاضی یکی از فعالان مسجد جلیلی با این مسجد و آیت اللگفتوگوی مشروح فارس با حجتالاسلام صدیقی/۱ وقتی علامه برای تدریس فلسفه اجتهاد کرد/ تمایل شهید بهشتی به فلسفه م
گفتوگوی مشروح فارس با حجتالاسلام صدیقی ۱وقتی علامه برای تدریس فلسفه اجتهاد کرد تمایل شهید بهشتی به فلسفه ملاصدرا تأکید بر احیاء مکتب طهرانامام جمعه موقت شهر تهران میگوید در آن دوره به علامه فشار میآوردند که درس فلسفه را تعطیل کن ایشان هم در پیامی به آیتالله بروجردی گفتندمسئول «تاریخ شفاهی» دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب در گفتوگو با فارس: تاریخ شفاهی فرهنگی انقلاب ال
مسئول تاریخ شفاهی دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب در گفتوگو با فارس تاریخ شفاهی فرهنگی انقلاب الگوی گروههای خودجوش اسناد تاریخ شفاهی را خمیر میکنندمسئول تاریخ شفاهی دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب میگوید ما یک جریان فرهنگی خودجوش و مردمی دهه 60 را داریم و هیچوقت این جریان ا/اختصاصی فارس/ «سیدعباس صالحی» رئیس بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب تهران شد
اختصاصی فارس سیدعباس صالحی رئیس بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب تهران شدبا حکم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سید عباس صالحی به عنوان رئیس بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب تهران منصوب شد به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس با حکم علی جنتی وزیر فرهنگی و ارشاد اسلامی سید عباس صالحیبا حضور جمعی از اکرانکنندگان مردمی جشنواره عمار صورت مِگیرد بررسی «سربازان بینالملل» و «سینم
با حضور جمعی از اکرانکنندگان مردمی جشنواره عمار صورت مِگیردبررسی سربازان بینالملل و سینمای 99 درصدی در نشست فیمسازان جوان سینمای انقلابسربازان بینالملل و سینمای 99 درصدی با حضور جمعی از اکرانکنندگان مردمی جشنواره عمار در نشست فیمسازان جوان سینمای انقلاب اکران و بررسی میشود-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها