محبوبترینها
با چاپ روی وسایل یک کسب و کار پرسود بسازید
قیمت دیگ بخار و تولیدکننده اصلی دیگ بخار
معروفترین هدیه و سوغاتی یزد مشخص شد!
آشنایی با انواع دوربین مداربسته ضد آب
پرداخت اینترنتی قبوض ساختمان (پرداخت قبض گاز، برق و آب)
بهترین دوره آموزش سئو محتوا در سال 1403 با نام طوفان ۱۴۰۳ در فروردین ماه شروع می شود
یک صرافی ارز دیجیتال چه امکاناتی باید داشته باشد؟
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
جراحی و درمان ریشه دندان عفونی با خانم دکتر صفوراامامی
چه مواردی بر قیمت کابین دوش حمام تاثیر دارند؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1798365220
گفتوگوی مشروح فارس با حجتالاسلام صدیقی/۲ استاد مورد تأیید آیتالله بهجت/ کرامتی از آیتالله بهاءالدینی/ تدریس «کلیله و دمنه» توسط علامه حسنزاده
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گفتوگوی مشروح فارس با حجتالاسلام صدیقی/۲
استاد مورد تأیید آیتالله بهجت/ کرامتی از آیتالله بهاءالدینی/ تدریس «کلیله و دمنه» توسط علامه حسنزاده
امام جمعه موقت تهران میگوید: محضر آقای فکور رفتیم و ایشان آیتالله بهجت را معرفی کردند. اما آقای بهجت فرمودند بروید پیش حاجآقا رضا! آن روزها آیتالله بهاءالدینی به نام بهاءالدینی مشهور نبود و به ایشان میگفتند حاجآقارضا آسید صفی!
خبرگزاری فارس- گروه آیین و اندیشه، حجتالاسلام والمسلمین کاظم صدیقی استاد اخلاق، امام جمعه شهر تهران و از خطبای قدیم پایتخت است که همزمان با آغاز قیام امام خمینی(ره) در 15 خرداد سال 42 تصمیم خودش را عزم کرد که طلبه شود و به همین منظور وارد حوزه علمیه قم شد و از محضر اساتیدی نظیر آیات علی مشکینی، احمد جنتی، محمد محمدی گیلانی، محمدتقی مصباح یزدی، سید محمد حسینی بهشتی دروس فقه، اصول، منطق و فلسفه را تلمذ کرد، اینک وی مدیریت حوزه علمیه امام خمینی(ره) را در منطقه ازگل تهران بر عهده دارد، همچنین در شورای عالی حوزههای علمیه به ایفای مسئولیت میپردازد. وی با حضور در خبرگزاری فارس با اشاره به دوران طلبگی خود و کرامات برخی از اساتیدش به تشریح ویژگیهای حوزههای علمیه قدیم پرداخت و در بخشی دیگر از سخنانش به سبک زندگی اسلامی اشاره کرد. مشروح این گفتوگو را در ادامه میخوانید:
ابتدا کمی از خودتان بگویید درسآموخته تهران هستید یا قم؟ از چه زمانی حوزه را آغاز کردهاید؟ از زمان دستگیری امام خمینی (سال 1342) بعد از ششم ابتدایی به قم آمدیم. طولی نکشید که امام آزاد شد اجمالاً در شرایطی که بگیر و ببند بود خیلیها از اینکه ما به حوزه برویم منعمان میکرد و میگفتند حوزه آیندهای ندارد اما خداوند در آن شرایط، عشق راه را در دل ما قرار داد ما به حوزه علمیه قم هدایت شدیم. از تهرا رفتید؟ بنده اهل ابهر و ابهری هستم. * فلسفه هگل را زیر نظر شهید بهشتی خواندم از اساتیدتان برایمان بگویید؟ از افتخارات ما استفاده از ممتازین اساتید حوزه علمیه بود، در زمانی که نوجوان بودم یا به قولی بچهطلبه بودم. مرحوم شهید مفتح استاد منطق ما بود و آیتالله جنتی استاد ادبیاتمان بود. در بخشی از منطق و حکمت، آیتالله شیخ یحیی انصاری شیرازی استاد ما بود و چند سالی را در این زمینه در خدمت آیتالله جوادی آملی بودیم و به اصطلاح آقایان دانشگاهی، دوره کارشناسی فلسفه ما زیر نظر آیتالله مصباح بود که هم فلسفه ملاصدرا و مشاء، فلسفه غرب و هم فلسفه مقایسهای بود که ایشان به عنوان استاد و مشاور ما بودند و ما در یک مرحلهای آن دوران را طی کردیم. همچنین مرحوم شهید آیتالله بهشتی رضوانالله علیه خدمت ایشان فلسفه هگل را خواندم و با آقای دکتر احمدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز فلسفه ژیلسون را خواندم. * نزد آیتالله بهشتی درس خواندید پس احتمالاً به زبان انگلیسی هم مسلط هستید؟ زبان فرّار است اما زمانی میتوانستیم کنفرانس هم بدهیم، یک استادی داشتیم که زبان فارسی بلد نبود و از ابتکارات مرحوم آقای بهشتی این بود که تابستانها ما را به مشهد میبردند و آنجا از خدمت اساتید زبان بهره میبردیم. یک سال آقایی از آمریکا آمده بود که شیعه هم بود آقای بهشتی ایشان را شکار کرد و ایشان به عنوان استاد زبان به ما تدریس میکردند برخی اوقات که بنده تأخیر داشتم میگفت جریمهات این است که راجع به پیامبر اکرم(ص) به زبان انگلیسی صحبت کنید. استاد دیگری هم آقای دکتر سالاری از اساتید دانشگاهی از آمریکا بودند. * تفهیم درس آیتالله محمدی گیلانی بسیار خوب و وی فردی بذلهگو بود در زبان عربی اساتید عرب داشتیم از جمله آقای امین که قاضی بود و از لبنان آمده بود. ایشان نوه آقاسید محسن امین، قاضی بود و از لبنان آمده بود، شیخ اسحاق خاقانی که بعدها در جریانات خوزستان تا حدودی از خط خارج شد اما زبان عربی را به صورت فصیح صحبت میکرد و ما از گفتوگو با او لذت میبردیم و آقای کرمی استاد محاوره زبان عربی بود. در فقه آیتالله محمدی گیلانی قسمت عمده شرح لمعه را در خدمت ایشان بودیم وی فردی بسیار خوشبیان بود و کلاس بسیار شادابی داشت به طوری که احساس نمیکردیم کلاس درس علمی باشد بلکه احساس میکردیم محیط تفریح است. بنابراین هم تفهیمش خیلی خوب و هم بذلهگو بود. آیتالله حسنزاده آملی «کلیله و دمنه» و بخشی از هیئت را تدریس میکرد و انسان باور نمیکرد که یک عارف فقیه و یا کسی که راه را طی کرده و باطنها را میبیند و با گذشتگان ارتباط دارد تا این اندازه شوخ و بذلهگو باشد که نظیری برای ایشان سراغ ندارم. بعد از آقای محمدی گیلانی آیتالله حرمپناهی فقیه برجستهای بود؛ ظاهر درسش لمعه بود اما باطنش مجتهدانه و کارشناسانه برخورد میکرد و روش اجتهاد را به ما یاد میداد. رسائل را خدمت آیتالله محمدی گیلانی گذراندیم آیتالله احمدی میانجی، الحق و النصاف هم اخلاقی بود و هم ملای به تمام معنا در فنون مختلف حوزوی بود که مکاسب را در خدمت ایشان گذراندیم. بنده در دوره درس خارج، مجتهدان زیادی را دیدم اما کسی که تمرکز بیشتری نسبت به آن داشتیم بخشی در درس آیتالله وحید خراسانی و سپس مرتضی حائری یزدی آقازاده مؤسس حوزه علمیه بود. درایه و حدیث را خدمت آیتالله شبیری که از مراجع فعلی است و انصافاً هم علامه است، گذراندم. بنابراین به صورت جسته و گریختهای در مقاطع و فنون مختلف اساتیدی داشتیم که نمیتوان همه آنها را نام برد لذا این برای آن نبود که ما خودمان را مطرح کنیم بلکه برای این بود که یادی از بزرگانمان کرده باشیم که الحق والنصاف همه بزرگ بودند. آیتالله شهید قدوسی اعلیالله مقامه الشریف با اینکه از شاگردان خوب امام بود و تقریرات درس ایشان هماکنون که برخی از رفقا در جمعآوری آن هستند به 4 هزار صفحه میرسد بدون هیچ ادعای برای ما عروةالوثقی میگفت و از نظر اخلاقی هم درس اخلاقشان خیلی اثرگذار بود همچنین در زهد، بیتعلقی به دنیا و شهرتگریزی، من نظیری برای ایشان نمیشناسم و یا کم سراغ دارم آیتالله قدوسی از نظر خودشناسی فردی شاخص بود بدین معنا وقتی دادستان کل شد کمترین مصاحبه را از ایشان دیدیم و اصلاً دوست نداشت پشت دوربین باشد. * تدبیر آیتالله قدوسی برای فرار از شهرت اوایل طلبگی زمانی که تازه معمم شده بودم وقتی بردم خیاط برایمان قبا بدوزد، خیاط ما نقل میکرد مرحوم آیتالله قدوسی پارچهایی را آورد تا برایش قبا بدوزم و گفت آن را پشت و رو بدوزید وقتی علت آن را پرسیدم شهید قدوسی گفت آن طرفش کمی زرق و برق دارد، نمیخواهم اینگونه باشد. -مرحوم آقای بهشتی، شهید قدوسی را به مدرسه حقانی کشاند- شهید بهشتی میگفت وقتی آقای قدوسی به عنوان مدیر مدرسه حقانی وارد حوزه شد طولی نکشید هیچ حجرهای در سحر سراغ نداشتم که نماز شبی در آنجا خوانده نشود و عدهای هم که نمیخواستند پیش همحجرهایهای خویش ناله و ضجه بزنند عبای خویش را بر سرشان میکشیدند و در گوشه و کنار مدرسه حقانی صدای نالهای میشنیدیم. بُعد معنوی آقای قدوسی بسیار بالا بود و شهرتگریزی ایشان باعث شد تا این جنبه وی هم شناخته نشود؛ آن را که خبر شد، واقعاً باز هم خبری نیامد. آیتالله شبزندهدار نیز یکی از اساتید ما بودند ایشان از چهرههای عجیبی بود؛ خیلی ملا و هم بسیار بیتعیّن بود ایشان بر شعار آن زمان مبنی بر «خدایا خدایا تا انقلاب مهدی خمینی را نگه دار» اصرار داشت و بسیار مقید بود که در صف اول نماز بیاستد و با صدای بلند این شعار را بعد از هر نماز بگوید از اینرو آیتالله شبزندهدار یک عنصر اخلاقی، متواضع، ملا و دانشمند بود. اصول فقه را خدمت آیتالله مؤمن گذراندم آقامیرزا سیدابوالحسن مصلحی پدر مرحوم آیتالله اراکی نیز یکی از اساتید بود اجمالاً در هر برههای که توفیق حضور در یک رشته و مبحثی از مباحث علمی داشتیم اساتید ما همه از برجستهترین افراد حوزه آن زمان بودند. * آیتالله انصاری شیرازی استادی که کفش طلاب را جفت میکرد حاجآقا صدیقی! به جز مرحوم آقای قدوسی آیا اساتید اخلاق دیگری هم داشتید؟ بله؛ شیخ یحیی انصاری شیرازی بود که در حال حاضر بیمار است و امیدواریم خداوند شفای عاجل به ایشان عنایت کند. ایشان مظهر زهد بود و هست و به هیچ چیز دنیا آلودگی پیدا نکرد و ارادت ایشان به امام و انقلاب در حد عشق بود، واقعاً عاشق بود. ایشان منظومه سبزواری را برای ما میگفت و وقتی میخواست درس خود را به پایان برساند با همان لهجه شیرازی میگفت روضهاش را هم بخوانیم و بعد شروع میکرد از حضرت امام تعریف مینمود و با وجود اینکه آن زمان بردن نام امام، خفقان بود اما هیچ درسی نبود که در پایان آن گریزی به گذشته امام، برجستگیها و مدح امام نداشته باشد. آیتالله انصاری شیرازی درس که میگفتند -معمولاً استاد جلوتر از شاگردان از کلاس خارج میشد- تا ایشان قدمش را از کلاس بیرون میگذاشت شروع به جفت کردن کفشهای طلاب میکرد و کسی هم حریفش نمیشد بنابراین این بزرگان هم عملاً درس میدادند و هم حرفهای خوبی داشتند و اگر کسی طالب و دنبال گوهر بود باید سرمایهدار اخلاقشان میشد. درس اخلاق مرحوم آیتالله مشکینی و هم درس عمومی حوزوی ایشان مطرح و اثرگذار بود که هفته یک روز برای مدرسه ما درس اخلاق میگفتند. در میان این اساتید که همگی عالم، عامل و اخلاقی بودند بالأخره تأثیر نفس آیتالله قدوسی چیز دیگری بود. آیتالله احمد میانجی هم مدرس اخلاق بود و هم علم کلام میگفت و علاوه بر این استاد پخته مکاسب بود و درسهای اخلاق بسیار مفیدی تدریس میکرد. * وقتی آیتالله بهاءالدینی از سوی آیتالله بهجت برای درس اخلاق انتخاب شد آیا آیتالله بهجت هم درس اخلاق داشتند؟ آیتالله بهجت(ره) درس فقه داشتند و در بیشتر مباحثمان به سخنان ایشان استناد میکردیم در آن دوران آیتالله بهجت به عنوان درس اخلاق اصلاً به میدان نیامدند. آیتالله وافی را که میشناسید -قبل از آقای رحیمیان تولیت مسجد مقدس جمکران را برعهده داشت- ایشان استاد ریاضیات بود و آقای قافی به همراه فرد دیگری استاد ریاضیات ما بودند. آیتالله وافی نقل میکرد: ما در خدمت آیتالله مصباح به خدمت آیتالله فکور یزدی رفتیم و به ایشان عرض کردیم حوزه با این عظمت، درس اخلاقی ندارد و فقط طلبهها درس میخوانند و برای خودسازی، راهنمایی ندارند و بابی هم در این زمینه باز نشده لذا شما بیاید یک درس اخلاق را شروع کنید ایشان فرمود من از شما محتاجترم اگر کسی را پیدا کردید من را نیز خبر کنید. خیلی ناراحت و نگران شدیم، گفتیم شما چه کسی را پیشنهاد میکنید که ما به خدمت وی برویم ایشان فرمودند: آیتالله بهجت. خدمت آیتالله بهجت که رسیدیم به ایشان عرض کردیم ما به محضر آقای فکور رفتیم و ایشان در پاسخ ما گفت خودمان محتاجتریم، گفتیم فردی را به ما معرفی کنید ایشان شما را معرفی کردند و آقای بهجت نیز گفت من هم همان حرفی را میزنم که آقای فکور گفته است. گفتیم پس تکلیف ما چیست سرگردانیم و تشنهایم یک آبی به ما نشان دهید فرمودند بروید پیش حاجآقا رضا. آن روزها مرحوم آقای بهاءالدینی به نام بهاءالدینی مشهور نبود به ایشان میگفتند حاجآقارضا آسید صفی! نام پدر مرحوم بهاءالدینی آسید صفی بود و ایشان نیز به همین نام مطرح بود. ایشان را در یکی از گوشههای شهر قم یافتیم؛ در یک بیغولهای که درب خانه آن داشت از جا کنده میشد! در زدیم سید آمد پشت در و ماجرا را برای او تعریف کردیم و گفتیم بألاخره آخرین پناه ما شمایید، شما ما را رد نکنید و ایشان پذیرفت. کرامتی هم از آیتالله بهاءالدینی در ذهن دارید برای ما تعریف کنید؟ از جمله دلبران ما در حوزه علمیه قم مرحوم آقای بهجت و مرحوم آقای بهاءالدینی بودند. وقتی آیتالله بهاءالدینی قبول کردند بنا شد درسی در منزل آیتالله مصباح برگزار شود آیتالله وافی میگوید: مدتی گذشت آقای بهاءالدینی پولی نداشت ولی این جزو کرامتهای ایشان بود که روزی پولی به بنده دادند تا غذایی برای شاگردان کلاس تهیه کنم، جمعی که در درس آیتالله بهاءالدینی شرکت میکردند 28-30 نفر بودند اما ایشان هزینه دو نفر بیشتر از تعداد افراد کلاس را به بنده دادند و ما دیدیدیم وقتی سفره غذا پهن شد، آن دو نفر هم آمدند و ما فهمیدیم که حساب و کتاب در دست ایشان است. بله از جمله عزیزانی که به عنوان درس اخلاق، ما خدمتشان نبودیم اما یکبار دیدنشان انسان را بیمه میکرد و شاید بیش از دهها صحبت و جزوه بر روی انسان اثر میگذاشت یکی آیتالله بهجت بود و دومی آیتالله بهاءالدینی رحمتالله علیهما. این بزرگواران به تمام عوالم آشنا بودند و دنیا به اندازه یک سر سوزن هم برایشان کششی نداشت. حاج آقا شما از سال 1342 تا سال 1357 طلبه حوزه علمیه بودید چه خاطراتی از آن دوران دارید؟ اجمالاً طلبگی همهاش خاطره است در دوره خفقان، خیلی مشقتها داشتند طلاب. هم از نظر امکانات زندگی، ما در مدرسهای زندگی میکردیم که حتی یک پنکه نداشتیم با حجرههای کوچک که گاهی اوقات در گرمای تابستان یخچالی هم نبود، آب سالمی وجود نداشت، آب انبار بود و حدوداً چهل پله باید میرفتیم پایین، تازه آبی بود که از آن دانههای قرمز در آن دیده میشد سرِسوزنی توقع نداشتیم که غیر از این باشد صفا میکردیم، عشق میکردیم. بنده جایی در اطراف شهر «بروجن» برای تبلیغ رفتم که مردم آنجا هیچ گاه یک فرد روحانی ندیده بودند وقتی من ما با عمامه رفتیم مردم خانههای مختلف را برای تماشا دعوت میکردند. * حوزه علمیه آن دوران به لحاظ ظاهری پُر مشقت اما پرنشاط بود چه سالی بود؟ حدوداً سال 1346 بود. اوایل طلبگی بود که کولهبار کتاب را بر دوشمان بر میداشتیم و گاهی هم در برفهای سنگین در اطراف همدان میرفتیم که مجبور بودیم بخشی از راه را با پای پیاده عبور کنیم و واقعاً حوزه علمیه در آن دوران به لحاظ ظاهری پُر مشقت بود اما به لحاظ همت طلبگی و خودسازی طلاب، بسی پرنشاط بود. تفاوت طلبههای قدیم با جدید را در چه چیزی میبینید؟ مهمترین تفاوتی که داشت این بود که هیچ رفاهی وجود نداشت ولی این روزها نه اینطور نیست، به طوری که حتی طلبهها با ماهی تقریباً 300 هزار تومان شهریه بعد از ازدواجشان مشکل دارند و بعضی از آنها به دلیل وضعیت بدِ معیشتی مجبورند زیرزمینی را برای سکونت اجاره کنند اما طلاب مجرد و جوانتر در حجرههای حوزه زندگی میکنند که عموماً وضعیت بهتری دارند و امکانات خوبی در اختیارشان قرار میگیرد سختیها و مشقتهایی که طلاب آن روز تحمل میکردند امروز شاهد آن نیستیم. حاج آقا صدیقی از سخنان گرم و صمیمانه شما بهرهمند شدیم. اگر صحبتی هست، بفرمایید؟ ما از محضر شما بهره بردیم شما سربازان انقلاب و دین هستید، بُرد سنگرهای شما در جنبه دفاعی و دینی جایگاه خاصی دارد، انشاءالله موفق و مؤید باشید. انتهای پیام/ک
93/06/02 - 09:32
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 153]
صفحات پیشنهادی
گفتوگوی مشروح فارس با حجتالاسلام صدیقی/۱ وقتی علامه برای تدریس فلسفه اجتهاد کرد/ تمایل شهید بهشتی به فلسفه م
گفتوگوی مشروح فارس با حجتالاسلام صدیقی ۱وقتی علامه برای تدریس فلسفه اجتهاد کرد تمایل شهید بهشتی به فلسفه ملاصدرا تأکید بر احیاء مکتب طهرانامام جمعه موقت شهر تهران میگوید در آن دوره به علامه فشار میآوردند که درس فلسفه را تعطیل کن ایشان هم در پیامی به آیتالله بروجردی گفتندآیتالله صدیقی در گفتوگو با فارس: هدفمندی و ظرافت در پرداخت به روحانیت در سینما خدمت محسوب میشود
آیتالله صدیقی در گفتوگو با فارس هدفمندی و ظرافت در پرداخت به روحانیت در سینما خدمت محسوب میشودامام جمعه موقت تهران با اشاره به تصویر روحانیت در سینما تاکید کرد اگر با ظرافت و هدف دار با مقوله روحانیت در سینما رفتار شود میتواند خدمت محسوب شود آیتالله کاظم صدیقی امام جمعه موقحجتالاسلام رستمنژاد مطرح کرد نقش آیتالله بروجردی در به رسمیت شناختن تشیع توسط شیخ شلتوت
حجتالاسلام رستمنژاد مطرح کردنقش آیتالله بروجردی در به رسمیت شناختن تشیع توسط شیخ شلتوتعضو هیأت علمی جامعةالمصطفی ص العالمیه گفت آیتالله بروجردی با تلاشهای بسیاری از طریق مکاتبات و ارسال نامه و کتاب برای علمای الازهر توانست فتوای تاریخی شیخ شلتوت را درباره به رسمیت شناختن مگفتوگوی مشروح فارس با تولیدکننده دفاتر شکرستان استقبال از دفاتر اسکندر، ننه قمر و فامیلدور/ استفاده از واکنش
گفتوگوی مشروح فارس با تولیدکننده دفاتر شکرستاناستقبال از دفاتر اسکندر ننه قمر و فامیلدور استفاده از واکنش بچهها در مدارس برخی هنوز دنبال بنتن و انگریبرد هستندپس از یک سال آنچه مشهود است استقبال از اسکندر و ننه قمر از شخصیتهای مجموعه شکرستان را نشان میدهد که تولیدکننده ایننیکو دیالمه در گفتوگوی مشروح با فارس: شیوه کنونی فرزندپروری ایرانی نیست/ از ماهیت زندگی اسلامی غافلیم/ «
نیکو دیالمه در گفتوگوی مشروح با فارس شیوه کنونی فرزندپروری ایرانی نیست از ماهیت زندگی اسلامی غافلیم میلیونر شو ترویج مادیگرایی استعضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق ع با انتقاد از تبلیغات و آگهیهای بازرگانی که نمونهای از سبک زندگی مغایر با فرهنگ ایرانی اسلامی را ترویج میدهدپیام حضرت آیتالله جوادی آملی به همایش عقلانیت در حکمت سینوی: روش بوعلی سینا برای حل مسائل/شیخ الرئیس نه شاگرد
پیام حضرت آیتالله جوادی آملی به همایش عقلانیت در حکمت سینوی روش بوعلی سینا برای حل مسائل شیخ الرئیس نه شاگرد داشته و نه استادآیتالله جوادی آملی در بخشی از پیام خود به همایش عقلانیت در حکمت سینوی بیان داشت فردی مثل ابن سینا بینظیر میماند که نه استاد داشته و نه شاگرد چند نفریتأثیر غذای شبههناک بر روان انسان توصیههای آیتالله بهجت(ره) درباره غذاخوردن/ عالمی که تا ۱۰۰سالگی نزد پزشک
تأثیر غذای شبههناک بر روان انسانتوصیههای آیتالله بهجت ره درباره غذاخوردن عالمی که تا ۱۰۰سالگی نزد پزشک نرفتآیتالله بهجت ره میگوید علمای سابق که آن همه در علم و عمل موفق بودند و عمر با برکت داشتند و از انحراف فکری سالم بودند در اثر خوردن غذای حلال و اجتناب از غذاهای شبهآیتالله شمس نجفآبادی استاد اخلاق تهران دارفانی را وداع گفت/مراسم تشییع فردا
آیتالله شمس نجفآبادی استاد اخلاق تهران دارفانی را وداع گفت مراسم تشییع فرداآیتالله محمد شمس نجف آبادی از اساتید اخلاق پایتخت و از شاگردان امام خمینی ره دعوت حق را لبیک گفت مراسم تشییع این استاد اخلاق فردا یکشنبه 2 شهریور ماه برگزار میشود به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خببازنشر/ خسروشاهی در گفتوگو با فارس: سخنان آیتالله بروجردی درباره نواب صفوی را جعل کردند
بازنشر خسروشاهی در گفتوگو با فارس سخنان آیتالله بروجردی درباره نواب صفوی را جعل کردندحجتالاسلام والمسلمین خسروشاهی درباره ادعای برخی افراد مبنی بر مردودیت جمعیت فدائیان اسلام نزد آیتالله العظمی بروجردی گفت برخی چنین سخنانی را جعل کردند و این تعبیرات تعبیرات یک مرجع نیست حگفتوگوی مشروح فارس با غلامحسین امیرخانی مأموریت اصلی هنر تعالی انسان است/ اخلاق عالیترین نقطه مذهب ماست/ با
گفتوگوی مشروح فارس با غلامحسین امیرخانیمأموریت اصلی هنر تعالی انسان است اخلاق عالیترین نقطه مذهب ماست باید برای فرهنگ هزینه کردغلامحسین امیرخانی استاد ۷۵ ساله خوشنویسی میگوید اصولاً مأموریت هنر این است که ما انسانها را تبدیل میکند به کسی که دیگر به امور خیلی معمولی دلبستدر گفتوگو با فارس عنوان شد خسروپناه: آیتالله بروجردی کثرت مراجع را به وحدت مرجعیت تبدیل کرد/ قائمینیا: تأثی
در گفتوگو با فارس عنوان شدخسروپناه آیتالله بروجردی کثرت مراجع را به وحدت مرجعیت تبدیل کرد قائمینیا تأثیر امام راحل و آیتالله بروجردی بر تفکر یکدیگر دوسویه بودبزرگترین خدمت آیتالله بروجردی با وورد به قم این بود که ایشان کثرت مراجع را به وحدت مرجعیت تبدیل کرد و با تدریس درفارس گزارش میدهد نقش آیتالله بروجردی در تاسیس دارالتقریب الازهر؛ ضرورت احیای آن در وضعیت امروز جهان اسلام
فارس گزارش میدهدنقش آیتالله بروجردی در تاسیس دارالتقریب الازهر ضرورت احیای آن در وضعیت امروز جهان اسلاماگر نزدیک به 70 سال پیش آیتالله بروجردی با قدرت از تاسیس دارالتقریب مذاهب اسلامی الازهر حمایت معنوی و مالی کرد امروز و پس از توقف فعالیت 30 ساله آن به نظر میرسد نیازمند احیحجتالاسلام میرلوحی در گفتوگو با فارس خبر داد آیتالله مهدوی کنی به بیمارستان شهید رجایی منتقل شد
حجتالاسلام میرلوحی در گفتوگو با فارس خبر دادآیتالله مهدوی کنی به بیمارستان شهید رجایی منتقل شدمسئول دفتر رئیس مجلس خبرگان رهبری گفت آیتالله مهدوی کنی شب گذشته از بیمارستان بهمن به بیمارستان شهید رجایی منتقل شد حجتالاسلام مصطفی میرلوحی مسئول دفتر رئیس مجلس خبرگان رهبری درآیتالله صافی گلپایگانی: حجتالاسلام لاری در استان فارس منشاء خیرات و برکات بود
آیتالله صافی گلپایگانی حجتالاسلام لاری در استان فارس منشاء خیرات و برکات بودیکی از مراجع تقلید قم با صدور پیامی رحلت عالم ربانی حجتالاسلام والمسلمین ادیب لاری را تسلیت گفت به گزارش خبرگزاری فارس از قم در پیام آیتالله صافی گلپایگانی آمده است رحلت عالم بزرگوار و روحانی وارستبه مناسبت 13 شوال ماجرای بدهیهای یک طلبه و پاکت بدون پول آیتالله بروجردی
به مناسبت 13 شوالماجرای بدهیهای یک طلبه و پاکت بدون پول آیتالله بروجردییکی از طلاب حوزه علمیه قم بیان کرد وقتی تازه به قم آمده بودم آیتالله بروجردی برای من شهریه فرستاد من نپذیرفتم و گفتم زمینی در شمال دارم که درآمدش مرا کافی است اما پس از مدتی اتفاقی رخ داد به گزارش خبرنشر آرما منتشر کرد «خورشید» زندگی آیتالله اژهای را روشن کرد/ مردی که امام زمان (عج) از او راضی بود
نشر آرما منتشر کردخورشید زندگی آیتالله اژهای را روشن کرد مردی که امام زمان عج از او راضی بودکتاب خورشید که به زندگی آیتالله علیمحمد اژهای از علمای برجسته اصفهان از زبان دیگران پرداخته است توسط انتشارات آرما منتشر شد به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس کتاب خوراستاد علوم ارتباطات در گفتوگو با فارس: مصوبه اعطای وام مسکن به خبرنگاران باید اجرایی شود
استاد علوم ارتباطات در گفتوگو با فارس مصوبه اعطای وام مسکن به خبرنگاران باید اجرایی شوداستاد علوم ارتباطات با بیان اینکه قوانین و مصوبات دولت تماماً لازمالاجرا هستند گفت اگر پرداخت وام مسکن به خبرنگاران در دورههای گذشته مصوب شده است هماکنون نیز باید اجرای آن پیگیری شود اس-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها