محبوبترینها
با چاپ روی وسایل یک کسب و کار پرسود بسازید
قیمت دیگ بخار و تولیدکننده اصلی دیگ بخار
معروفترین هدیه و سوغاتی یزد مشخص شد!
آشنایی با انواع دوربین مداربسته ضد آب
پرداخت اینترنتی قبوض ساختمان (پرداخت قبض گاز، برق و آب)
بهترین دوره آموزش سئو محتوا در سال 1403 با نام طوفان ۱۴۰۳ در فروردین ماه شروع می شود
یک صرافی ارز دیجیتال چه امکاناتی باید داشته باشد؟
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
جراحی و درمان ریشه دندان عفونی با خانم دکتر صفوراامامی
چه مواردی بر قیمت کابین دوش حمام تاثیر دارند؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1798353764
پای درس استاد محمد شجاعی قاعده «هو أنت» چیست/ چگونه آتشنشان نفس خود و دیگران باشیم
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: پای درس استاد محمد شجاعی
قاعده «هو أنت» چیست/ چگونه آتشنشان نفس خود و دیگران باشیم
محمد شجاعی از اساتید مهدویت میگوید: اگر همگان قاعده «هو أنت» را باور میکردند و به یقین میرسیدند که تمام رفتار و افکار آنان نسبت به دیگران، عیناً به نفس خودشان باز میگردد، قطعاً از بسیاری از اختلافات دست بر میداشتند.
به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، جدیدترین درس اخلاق محمد شجاعی در ادامه سلسله درسهای «خانواده آسمانی برگزار شد که مشروح آن در ادامه میآید: *ریشه اختلافات و درگیریها ریشه اصلی تمام بدیها، ظلمها، اختلافات و درگیریها، جهل است؛ «الجهل، معدن کلّ شرّ». جهل به معنای ضعف معرفت و یا ضعف عقلانیت در انسان است که با مقولهی هوش کاملاً متفاوت است. چه بسا انسانهای باهوشی که عاقل و فهمیده نبوده و به پختگی لازم نرسیدهاند. امام باقر میفرمایند: اگر انسانها میدانستند که از کجا آمدهاند، هرگز باهم اختلاف نمیکردند. روح اختلاف و دریدن یکدیگر، ریشهای جز ضعف عقل در انسان ندارد. اگر همگان قاعده «هو أنت» را باور میکردند و به یقین میرسیدند که تمام رفتارها و افکار آنان نسبت به دیگران، عیناً به نفس خودشان باز میگردد، قطعاً از بسیاری از اختلافات دست بر میداشتند. معرفت آب طَهوری است که درون انسان را پاک نموده و او را به الله و خانوادهی آسمانیاش نزدیک و نزدیکتر میسازد و در نتیجه چنین انسانی در تمام شرایط زندگی، شاد، آرام و پاک زندگی خواهد کرد. در روایت زیر، ریشه اختلافات را از نگاه امیرالمؤمنین بررسی مینماییم؛ حضرت علی میفرمایند: همه شما در دین خدا با هم برادرید. چیزی میان شما اختلاف نمیافکند مگر ناپاکی باطنها و پلیدی درونها. و همین سبب شده که بار یکدیگر را برنمیدارید (به هم کمک نمیکنید)، برای هم خیرخواهی نمینمایید و در حق هم بخل ورزیده و با هم دوستی نمیکنید. این سفارش امیرالمؤمنین «علیهالسلام» را مانند سفارش پدر یک خانواده به فرزندانش در نظر بگیرید. حضرت علی «علیهالسلام»؛ بهعنوان پدرِ آسمانیِ خانوادهی بزرگ محمد و آلش، به تکتک فرزندان خود گوشزد میکند که تمام شما از یک پدر و مادر بوده و باهم برادرید. بنابراین رعایت حق برادری بر همهی شما واجب است و این حق جز آن نیست که هر آنچه را که برای خود میپسندید، برای دیگران نیز بپسندید و آنچه را که برای خود ناپسند میدانید، برای دیگران نیز ناپسند بدارید. اگر انسانی حقیقتِ برادریِ خود را با انسانهای دیگر باور کرد (انّما المؤمنون إخوه)، مَحال است، بدخواهِ دیگران بوده و با آنان به اختلاف و درگیری بیفتد. یک باطن انسانی و پاک، تابِ دیدنِ مشکلات انسانهای دیگر را ندارد و برای رفع آنها تلاش نموده و دعا میکند. بنابراین میتوان اینگونه نتیجه گرفت که ریشهی تمامِ بدبختیهای انسان، جهل او نسبت به خویش و جنسِ ارتباط و پیوندش با انسانهای دیگر است. کسی که دائماً در حال اختلاف با دیگران است و بر هر جایی که قدم میگذارد، مسئلهساز است، به یقین خودش را نمیشناسد. او برای اصلاح روابطش، نیازمند کسب معرفت و شناختِ خود حقیقیاش میباشد. تمام فخرفروشیها، تکبرها، برتریجوییها و... نشانهی جهل و ضعفِ انسان میباشند و اموال، فرزندان، مدرک تحصیلی، پست و مقام، اتومبیل، محل زندگی و حتی صُوَر مقدس و مذهبی و... میتوانند عوامل خودبرتربینی و فخرفروشی در انسان باشند. هوشیار باشیم که حتی ذرّهای تکبّر نیز مانع ورود انسان به بهشت میگردد مگر آنکه توبه نموده و آن را از نفس خویش بزداییم. امیرالمؤمنین «علیهالسلام» عدم کمکرسانی و بذل و بخشش ما را نسبت به یکدیگر، در گرو فساد باطن و قلب بیمارمان میداند. تولد به برزخ در چنین شرایطی، قطعاً تولد بیماری خواهد بود که از نتایج حتمی و لاینفک آن، توقف در بیمارستانِ برزخ (جهنم) تا کسبِ سلامت کامل و احراز شرایط لازم برای ورود به بهشت میباشد. خوشا به حال کسانی که در جهنم دنیا، بیماریهای نفس خود را سوزانده و از شرایطِ مختلفِ آن و جریاناتِ گوناگونی که برای هر کدام از ما در زندگی رخ میدهد در جهت شناخت بیماریهای باطن خود استفاده نموده و این بیماریها را یکی پس از دیگری از نفس خویش میزدایند. زیرک و سعادتمند کسی است که بیماریهای باطن خویش را میپذیرد و برای درمان آنها بطور جدّی اقدام میکند. * سکوت، راهِ تمام فتنهها و اختلافها را میبندد حضرت علی «علیهالسلام» میفرمایند: «لو سَکَت الجاهلٌ، ما اختلاف الناس؛ اگر جاهل ساکت میماند، میان مردم اختلاف نمیافتاد.» گاه حضور یک یا چند انسان جاهل در میان یک جمع (فامیل، دوستان، جمعِ کاری و ...) آتشهای عظیمی را برپا میکند که در صورت سکوت آنها، هرگز این اختلافات تولید نمیشدند. چنین انسانهایی، همیشه مسئلهساز و اختلاف برانگیز بوده و از نگاه قرآن، خود هیزمهای جهنّمند؛ «وقودها النّاس والحجاره...» شکایت بزرگ ائمهی معصوم «علیهمالسلام» از شیعیان، همین اختلافاتی است که بواسطهی جهل آنان بوجود میآید. * چگونه آتشنشانِ نفس خود و دیگران باشیم؟ هر کدام از ما، خودمان را بهتر از هر کس دیگری میشناسیم و به بیماریهای نفسمان بیش از دیگران واقفیم. برای رسیدن به قلبی سالم و باطنی انسانی، اولین قدم، شناخت بیماریها و پذیرفتنِ آنهاست. در اینصورت میتوانیم آتش این بیماریها را در درون خود کنترل نماییم. در مرحله دوم، علاوه بر اینکه نباید اجازه دهیم این آتش، خودِ ما را بسوزاند، باید کاملاً هوشیارانه مراقبت کنیم تا آتش درونِ ما، دیگران را نیز نسوزاند. بنابراین باید آتش را در درون خود خاموش و سرد نموده و از سرایت آن به دیگران خودداری نماییم. در مرحله سوم باید بیاموزیم که در طول مدت عمر خود، روز به روز با کسب آگاهی و معرفت، آتشهای درون خود را شناخته و آنها را آرام آرام سرد نماییم. و در مرحله آخر باید آنقدر این مهارت را در خود تقویت کرده و خود را خنک نگهداریم که دیگران به آسانی قادر به آتش زدن ما نباشند. کسانی که حقیقتاً از آتش زدن و آتش گرفتن در هراسند، همواره موشکافانه نفس خویش را بررسی میکنند تا نکند آتشی در درونشان وجود داشته باشد و آنان از آن بیخبر باشند. بهراستی چقدر عجیباند انسانهایی که آتشهای بسیاری را در نفس خویش جای دادهاند، اما بسیار راحت و بیخیال به زندگی روزمرهی خویش میپردازند. طیّ این چهار مرحله، کار سادهای نیست و مستلزم تغذیه مناسبِ روح، کسب معرفت، خلوت و تمرکز، و تمرینها و مبارزات جدّی است. فراموش نکنیم که وظیفهی تکتک ما، طیّ این چهار مرحله برای خاموش کردنِ این آتشهاست و بدون آن هرگز به آرامش نخواهیم رسید. هم اکنون مفهوم کلام امام رضا را در دعوت شیعیان به سکوت بهتر درک میکنیم. چرا که سکوت، راهِ تمام فتنهها و اختلافها را خواهد بست. بیاموزیم خوبیهای دیگران را ببینیم و با زیباییهای آنان زندگی کنیم، این روش بهتری برای زیستن است تا ایرادگیری و تحقیر دیگران. رمز موفقیت انسان در طی این چهار مرحله آن است که طبق فرمودهی امام صادق ؛ هیچگاه خود را از کسی (حتی از یک نفر) بهتر ندانیم. مشغول بودن به عیوبِ نفس خویش، انسان را از دیدن عیوبِ دیگران باز میدارد؛ امیرالمؤمنین فرمودند: «طوبی لمن شَغَلَهُ عیبَهُ، عن عیوب النّاس»؛ خوش به حال کسی که پرداختن به عیوبش، او را از عیوب مردم بازداشته است. امام علی فرمودند: «الخائنُ من شَغَلَ نَفسهُ بغیر نفسه»؛ خائن کسی است که جای پرداختن به عیوب خود و اقدام جدّی برای درمان آنها، مشغولِ عیوبِ دیگران باشد. باید همین امروز، نامهی اعمالمان را ببینیم و مشکلات و ضعفهایمان را بپذیریم و درمانشان کنیم، که روز قیامت برای خواندنِ نامهی اعمال، بسیار دیر و بیفایده خواهد بود. انتهای پیام/ک
93/06/19 - 12:48
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 86]
صفحات پیشنهادی
پای درس استاد محمد شجاعی از بهانهگیری تا انکار خداوند/ توهمی دردسرساز که آخرت انسان را میسوزاند
پای درس استاد محمد شجاعیاز بهانهگیری تا انکار خداوند توهمی دردسرساز که آخرت انسان را میسوزاندمحمد شجاعی از اساتید اخلاق میگوید به یاد داشته باشیم هر آنچه که در راه اطاعت خدا هزینه نشود حتماً روزی در راه معصیت هزینه خواهد شد تنبلی در کسب لقمه حلال پرداخت خمس زکات صدقه وپای درس استاد محمد شجاعی فرمول امام صادق(ع) برای رفع تندخویی/ اهل مشاجره از شفاعت اهلبیت(ع) محرومند
پای درس استاد محمد شجاعیفرمول امام صادق ع برای رفع تندخویی اهل مشاجره از شفاعت اهلبیت ع محرومندامام صادق ع میفرمایند روحیه دشمنی ندارد مگر کسی که یا در دینش شک دارد و یا از خداوند نمیترسد این فرمول امام صادق ع فرمولی بسیار اساسی و مؤثر است که فهم عمیق آن ریشه تمام تندیدرسهای قرآن «معلم دوستداشتنی» چگونه تقدیر خود را تغییر دهیم؟
درسهای قرآن معلم دوستداشتنیچگونه تقدیر خود را تغییر دهیم إِنَّ اللَّهَ لایُغَیِّرُ مابِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ رعد 11 خدا سرنوشت قومی را تغییر نمیدهد مگر اینکه خودشان بخواهند پس اگر میخواهید خدا مقدراتش را نسبت به شما عوض کند باید خودتان تقدیر خود را تغییجلال مقامی: عدهای با دوبلاژ دشمنی دارند/ مراسم تجلیل از گویندگان فیلم «محمدرسولالله» برگزار شد
جلال مقامی عدهای با دوبلاژ دشمنی دارند مراسم تجلیل از گویندگان فیلم محمدرسولالله برگزار شد فرهنگ > سینما - آیین تجلیل از گویندگان فیلم محمد رسولالله روز پنجشنبه ششم شهریورماه در شصتویکمین برنامه سینماتک خانه هنرمندان ایران برگزار شد مراسم تجلیل از گویندگانگزارش فارس از نخستین روز همایش «نفس عمیق» علوی: در مال خود دقت نکنیم کار فرهنگی اثر نخواهد داشت/یکتا
گزارش فارس از نخستین روز همایش نفس عمیقعلوی در مال خود دقت نکنیم کار فرهنگی اثر نخواهد داشت یکتا نبرد فرهنگی جهاد اکبر استهمایش دو روزه نفس عمیق در مرکز فرهنگی شهدای انقلاب سرچشمه با حضور گروههای خودجوش فرهنگی امروز آغاز به کار کرد به گزارش خبرنگار فرهنگی فارس همایش دو روزهنگاهی به همایش دو روزه «نفس عمیق» گروههای خودجوش فرهنگی در سه راهی فرهنگ، اقتصاد و ایمان
نگاهی به همایش دو روزه نفس عمیقگروههای خودجوش فرهنگی در سه راهی فرهنگ اقتصاد و ایمانپای درد و دل گروههای خودجوش حاضر در همایش نفس عمیق که مینشینی دغدغه در زبان آنها اوج میزند اینکه هم گلیم خود را از آب بکشند هم به فرهنگ انقلابی و حزبالهی پایبند باشند و هم مخاطب خود را از دمحمدرضا شرفالدین در گفتوگو با فارس: پای تعهداتمان درباره پروژه شهید همت هستیم/ «ابراهیم در آتش» مثل خود دفا
محمدرضا شرفالدین در گفتوگو با فارس پای تعهداتمان درباره پروژه شهید همت هستیم ابراهیم در آتش مثل خود دفاع مقدس استمدیرعامل انجمن سینمای دفاع مقدس گفت میخواهیم پروژه شهید همت به خوبی پیش برود مطمئن هستیم یکی از کارهای ماندگار سینمای دفاع مقدس خواهد بود و پای تعهداتمان دربپای درس اخلاق آیتالله جوادی آملی/۱ علل و عواقب بستهشدن دل/ «توبه» کلید بازکردن قلب است
پای درس اخلاق آیتالله جوادی آملی ۱علل و عواقب بستهشدن دل توبه کلید بازکردن قلب استآیتالله جوادی آملی قفل قلب را معاصی و گناهان میداند و میگوید اگر کسی با قرآن محشور نبود و در آیات آن تفکر و تدبر نکرد دلش بسته و قفل است که البته کلید آن توبه است به گزارش خبرنگار آیین و اگزارش فارس «غنای حلال» چیست/ چگونه «غنای حرام» را تشخیص دهیم
گزارش فارسغنای حلال چیست چگونه غنای حرام را تشخیص دهیمموضوع موسیقی از آن دست موضوعاتی است عموم مردم در مجالس دوستانه و خانوادگیشان بسیار بر روی آن بحث میکنند و هرکس با اطلاعات نصفه و نیمهای که در این باره دارد در مباحث مشارکت میکند اما واقعا گوش دادن به کدام آهنگ حرام است وانبارلویی خطاب به محمد خاتمی: شما که در فتنه به اسلامیت و جمهوریت نظام پایبند نبودید چگونه سخن از آشتی به میان
انبارلویی خطاب به محمد خاتمی شما که در فتنه به اسلامیت و جمهوریت نظام پایبند نبودید چگونه سخن از آشتی به میان میآورید انبارلویی خطاب به محمد خاتمی تاکید کرد شما که در فتنه 88 نشان دادید نه به اسلامیت نظام پایبند هستید و نه به جمهوریت نظام چگونه میشود سخن از آشتی به میان آورتلاوتی از «محمد رفعت»/ آیاتی از سوره مبارکه «حدید»+دانلود
تلاوتی از محمد رفعت آیاتی از سوره مبارکه حدید دانلودشیخ محمد رفعت قاری روشندل قرآن کریم است که تلاوتهای زیبایش آرامبخش قلوب عاشقان است خبرگزاری فارس- فعالیتهای قرآنی محمد رفعت قاری سرشناس مصری است که با وجود گذشت بیش از 64 سال از رحلت وی صدای گرمش آرامبخش قلوب بسیاری ازاز ۵ مهر ماه در باغ موزه دفاع مقدس صورت میگیرد برپایی پنجمین «نمایشگاه ملی دفاع مقدس» با حضور ۱۲۰ ن
از ۵ مهر ماه در باغ موزه دفاع مقدس صورت میگیردبرپایی پنجمین نمایشگاه ملی دفاع مقدس با حضور ۱۲۰ ناشرپنجمین نمایشگاه ملی دفاع مقدس از ۵ لغایت ۱۱ مهر سال جاری با حضور ۱۲۰ ناشر در محل باغ موزه دفاع مقدس برگزار میشود حسین مؤذن مسئول روابط عمومی و تبلیغات نشر فاتحان در گفتوگو با خبمشروح/ چهاردهمین «شب شاعر» پاسداشت ناصر فیض بازشدن پای داعش در مراسم تقدیر فیض/گفتند ناصر تو هیچ وقت
مشروح چهاردهمین شب شاعر پاسداشت ناصر فیضبازشدن پای داعش در مراسم تقدیر فیض گفتند ناصر تو هیچ وقت مفقودالاثر نمیشوی حاضرجوابی در خانواده فیض ارثی استچهاردهمین مراسم شب شاعر پاسداشت ناصر فیض با حضور شعرا و اهل ادب شب گذشته در سازمان هنری رسانهای اوج برگزار شد به گزارش خبرنگاردر یادداشتی عنوان شد انتقاد محمدرضا سرشار از رویه نامناسب «کمیته تخصصی ارزشیابی شاعران و نویسندگان»
در یادداشتی عنوان شدانتقاد محمدرضا سرشار از رویه نامناسب کمیته تخصصی ارزشیابی شاعران و نویسندگانمحمدرضا سرشار نوشت در این شورا گواهینامه درجه یک مصوب کمیته تخصصی برای آقای عباسعلی براتیپور به گواهینامه درجه سه تنزل یافته است که اگر این وضع ادامه یابد باید فاتحه صدور مدرک معابا ارائه 90 اثر مسابقه شعر «غزه در آتش» به کار خود پایان داد
با ارائه 90 اثرمسابقه شعر غزه در آتش به کار خود پایان دادفراخوان مسابقه شعر غزه در آتش چهارشنبه شب با خلق 90 اثر مختلف در سالن همایشهای پژوهشکده قرآن و عترت اسلامی قم با برگزاری مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد به گزارش خبرگزاری فارس از قم سیدمهدی موسوی مسئول ادبی مرکز فرهنبازدید محمد احسانی از پروژه «پلیس مهدکودک» امیدوارم جشنواره کودک آغاز سینمای پررونق با ارزشهای ایرا
بازدید محمد احسانی از پروژه پلیس مهدکودکامیدوارم جشنواره کودک آغاز سینمای پررونق با ارزشهای ایرانی – اسلامی باشدمعاون ارزشیابی سازمان سینمایی امیدوارم با همت تولیدکنندگان آثار کودک و ورود نیروهای باانگیزه جشنواره امسال شروع خوبی برای رسیدن به سینمای پررونق و جریان ساز و مطابقدانشآموز آملی رتبه دوم آزمون جهانی «پایا» را از آن خود کرد
دانشآموز آملی رتبه دوم آزمون جهانی پایا را از آن خود کردایمان آملی دانشآموز آملی رتبه دوم آزمون علمی و جهانی پایا که امسال به میزبانی ایران برگزار شده را از آن خود کرد به گزارش خبرگزاری فارس از ساری به نقل از روابط عمومی شرکت آبفای شهری مازندران ایمان آملی در آزمون بینالمللی-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها