محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1843734626
پای درس استاد محمد شجاعی فرمول امام صادق(ع) برای رفع تندخویی/ اهل مشاجره از شفاعت اهلبیت(ع) محرومند
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: پای درس استاد محمد شجاعی
فرمول امام صادق(ع) برای رفع تندخویی/ اهل مشاجره از شفاعت اهلبیت(ع) محرومند
امام صادق(ع) میفرمایند: روحیه دشمنی ندارد مگر کسی که یا در دینش شک دارد و یا از خداوند نمیترسد. این فرمول امام صادق(ع) فرمولی بسیار اساسی و مؤثر است که فهم عمیق آن، ریشه تمام تندیها و تیزیها را در درون انسان خواهد خشکاند.
به گزارش خبرگزاری فارس، محمد شجاعی در تازهترین درس اخلاق خود با محوریت «خانواده آسمانی» به بیان موضوع «آثار دشمنیها و مشاجرات» پرداخته است که تقدیم علاقهمندان میشود: سردی روابط عاطفی و تولید نفرت امام صادق (ع) میفرمایند: «من زرع العداوه، حصد ما بذر»؛ هرکس دشمنی بکارد، همان را که کاشته درو میکند. این قانون کلی را هرگز از خاطر نبریم؛ انسان همان چیزی را درو میکند که کاشته است. از نگاه اهل بیت علیهمالسلام، بگومگو و مشاجره به قدری زشت است که چنین افرادی را از شفاعت خود محروم میدارند. چرا که آثار مراء بر قلب آنقدر مهلک است که توان طی مدارج کمال را از آن سلب میکند. اهل مراء و تخاصم، بعد از تولد به برزخ، عذابهای هولناکی را تا روز قیامت تجربه میکنند و در روز قیامت که تمام شیعیان چشم امید به شفاعت اهلبیت علیهمالسلام دوختهاند، از چنین امتیازی نیز محروم میمانند. بنابراین میتوان گفت که روحیه مراء و خصومت سبب محرومیت انسان از نگاه خداوند و خانواده آسمانیاش میشود. وقتی دو نفر با هم به مشاجره میپردازند، این مشاجره، قطعاً در روابط عاطفی آنها تأثیر گذاشته و محبت میان آنها را به سمت سردی و سستی سوق میدهد، از همین رو به کسانی که مایلند روابط گرم و عمیق خود را با همسر، فرزند، والدین، و افراد دیگر حفظ کنند توصیه میکنیم که کاملاً هوشیارانه از روابط خود مراقبت نموده و آن را از قیل و قال، بحث، مشاجره و خصومت در امان بدارند. یک پدر و مادر آگاه، یک فرزند مؤمن و فهمیده، و یک همسر بهشتی باید قلباً باور کنند که مشاجره و قیل و قال هیچ نتیجهای جز تولید جهنم در زندگی دنیوی و اُخروی آنان نخواهد داشت. بدخُلقی، بدزبانی، تکبر و خشونت، حتی اگر به از هم پاشیدگی کانون خانواده نیز نیانجامد، سبب میشود که انسان سلطنت خود را در قلب افراد خانواده از دست داده و گرمای محبت آنان را از خویش دریغ کند. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که اولین و بزرگترین قربانی هر مشاجره، خود شخص قیل و قال کننده است که در حقیقت با این کار بر علیه خویش عمل نموده است. موضوع جالب اینجاست که شیطان چقدر در این امر بدیهی، باز هم ما را مورد حمله قرار میدهد. کسی که با قیل و قال، درگیری، غُر زدن، مچ گیری، ایراد و... سعی در حفظ محبوبیت و موقعیت خویش دارد به نتیجهای عکس دست یافته و حتماً منفور دیگران خواهد شد نه محبوب آنان. تنها یک راه برای حفظ محبوبیت وجود دارد و آن رفتاری آمیخته با متانت، گذشت، مهربانی و وقار است. یک مؤمن باید آنقدر قدرت پیدا کند که دنیا نتواند او را له نموده و به حقارت بکشاند. کسی که در برابر دنیا زانو نزد، دیگر به قیل و قال و مشاجره نخواهد افتاد. چرا که مراء و مشاجره از ویژگیهای انسانهای ضعیف و کوچک است. سقوط قلب انسان و خسران او در دنیا و آخرت حضرت علی (ع) میفرمایند: «من زرع العدوان، حصد الخسران»؛ کسی که دشمنی میکارد، خسران برداشت میکند. وقتی دنیا و لذت و شادمانی آن از بین رفت و آخرت به آتش کشیده شد، دیگر سرمایهای برای انسان باقی نمیماند. حماقت اهل تخاصم، صدها بار بیشتر از حماقت کسانی است که دنیا را در لذت گناهان گوناگون سپری میکنند و در آخرت به عذاب الهی دچار میشوند. چرا که اهل مراء و تخاصم، نه لذت دنیا را میچشند و نه لذت آخرت را. قلب، تنها دارایی هر انسانی است. اضطراب، خشم، گرفتگی، کینه و عداوت، قلب را ساقط نموده و باطن انسان را به آتش میکشند. وقتی کسی این تنها دارایی خود را در رحم دنیا از دست داد، دیگر سالم به برزخ متولد نخواهد شد و خسرانی از این عظیمتر برای هیچ کس رُخ نخواهد داد. دست و پا زدن در جهنم اخلاق حضرت علی (ع) میفرمایند: «بئس الزاد إلی المعاد، العدوان علی العباد»؛ چه بد توشهای است برای معاد انسان، دشمنی با بندگان خدا. میدانیم که فحشاهای باطنی، بدترین نوع فواحش بوده و جهنم اخلاق، بسیار طولانیتر از جهنم اعمال است. گاه یک خُلق بد، انسان را چندین هزار سال در برزخ معطل نموده و به عذاب گرفتار میسازد. هر خُلق بد یک سرطان بدخیم برای روح به شمار میرود. آیا همانگونه از بیماریها و سرطانهای جسم میترسیم، از سرطانهای روح نیز هراس داریم؟ آیا کینه، تکبر، خودبینی، حسادت، زودرنجی، خصومت و... برای ما به اندازه ضعفهای جسمی وحشتآور و تکان دهنده هستند؟ دشمنی و خصومت، یکی از بیماریهای خطرناک روح است. اگر به این بیماری مهلک مبتلا هستیم، باید تصمیمی جدی و سریع برای درمان آن گرفته و به سرعت برای رهایی و نجات خود اقدام کنیم. این توهم زاییده دست شیطان است؛ من باید به گونهای رفتار کنیم که کسی نتواند به من زور بگوید و یا حق مرا بخورد، من باید طوری برخورد کنم که دیگران مرا ساده و زودباور نپندارند. همین توقعات سبب بروز اختلافات، دشمنیها و کینهها میشود و دقیقاً نتیجهای برعکس تصورات انسان برجای میگذارد. یک مؤمن زیرک به قدری از توهمات شیطانی، هوشیارانه و به سرعت میگریزد که دیگران او را ساده و زودباور میانگارند. گرفتار ماندن در لُجّه نادانی حضرت علی (ع) میفرمایند: «رأس الجهل، معادات الناس»؛ سرآمد نادانی، دشمنی با مردم است. کاری احمقانهتر از دشمنی با مردم در جهان وجود ندارد. مرحوم میرزا اسماعیل دولابی میفرمایند: تمام علم اخلاق در دو کلمه جمع شده است: مرنج و مرنجان.... و اینکار، کار آسانی نیست. اول باید بیاموزیم که حادثهای در بخشهای پایینی ما را از آغوش خداوند جدا نکند. اگر به خاطر امری از امورات دنیا میان ما و خداوند فاصله افتاده و از آغوش خانواده آسمانیمان جدا شدهایم، به این معناست که هنوز خداوند بزرگ تنها اله خود نپذیرفتهایم. فاصله گرفتن از آسمان، انسان را ضعیف میکند تا جایی که حادثهای، حرف ناحقی، ظلمی، توهینی، تحقیری و.... میتواند باطن ما را به آتش بکشاند. تمام مشکلات موجود در جوامع (خودکشیها، جنگها، درگیریها، طلاقها و...) نشان میدهند که انسانها آمادگی انفجار در لحظات عصبانیت و آتش گرفتن در میادین خصومت را دارند و هنوز بعد از سالها دینداری نمیتوانند موجود وحشی درون خود را، آرام آرام نموده و تحت کنترل خویش درآورند. از همین رو به سرعت در آتش خصومتها و درگیریها گرفتار میشوند. احساس نا امنی از انسانها در آینده امام سجاد (ع) میفرمایند: هرگز با کسی دشمنی نکن، هرچند گمان بری که به تو زیانی نمیرساند؛ و به دوستی با هیچکس بیرغبتی نکن، زیرا نمیدانی که چه وقت به دوستی او محتاج میشوی و نمیدانی کِی از دشمنت ترسان میگردی. گاهاً دیده میشود که انسانهای خودبرتربین، گروهی را ریز دیده و گمان زیان از سوی آنها نمیبرند. به همین سبب بهراحتی آنان را تحقیر نموده و به توهین و پرخاشگری میپردازند. چه بسا بعد از چنین دشمنیهایی چنان ضربههای عظیمی بر آنان وارد میگردد که حتی تصور آن نیز بر انسان ناممکن به نظر میرسید. از سویی ممکن است همین انسانهایی که روزی تحقیر شدهاند، زمانی به مقامات برجستهای برسند که توان آسیب رساندن به آنان را بیابند. از طرفی بیرغبتی نسبت به دوستی انسانها، کاری ناپسند و غیرعقلانی است. البته اگر در رفاقت و رفت و آمد با کسی، احتمال معصیت وجود دارد، باید علیرغم آنکه محبتمان را به این دسته از افراد نشان داده و خیرخواهی خود را به آنان ثابت میکنیم، از حضور در جمعها و مهمانیهایی که به معصیت آلودهاند، خودداری کنیم. این قانون اساسی زندگی ما را، باید تمام انسانهای پیرامونمان بدانند؛ خشنودی خداوند و رضایت خانواده آسمانی ما در نزدمان بسیار مهمتر و ارزشمندتر از خشنودی اطرافیان و عزیزان ما در زمین است و اگر در مواردی مجبور به انتخاب یکی از آنها باشیم؛ با رعایت احترام و مهرورزی به دیگران، رضایت خداوند و خانواده آسمانیمان را برمیگزینیم. دفاع خداوند از مؤمنان امام جواد (ع) میفرمایند: با هیچ کس دشمنی نکن، تا آنگاه که بدانی رابطه او با خدای متعال چگونه است. اگر او انسان خوبی است، خداوند او را تسلیم تو نمیکند، و اگر بدکار باشد، همین شناخت تو از او، تو را کفایت میکند. قبل از درگیر شدن با هر کسی، ابتدا باید ارزیابیاش نموده و رابطهاش را با خداوند محک بزنیم. اگر رابطه گرم و خوبی با خداوند دارد، قطعاً خداوند از او دفاع خواهد نمود، زیرا او تکیهگاهی به قدرت غیب دارد. اما اگر انسان خوبی نیست، همین جهنمی که در آن غوطهور است، جزای نفس اوست و او اساساً ارزش دشمنی کردن ندارد. دشمنیها و ضعف پایههای دین در انسان امام صادق (ع) میفرمایند: «لا یغاصم إلا شاکٍّ فی دینه، اَو من لا ورع کنه»؛ روحیه دشمنی ندارد مگر کسی که یا در دینش شک دارد و یا از خداوند نمیترسد. این فرمول امام صادق (ع)، فرمولی بسیار اساسی و مؤثر است که فهم عمیق آن، ریشه تمام تندیها و تیزیها را در درون انسان خواهد خشکاند. امام صادق (ع) ریشه خصومت را در دو چیز میداند: 1- شک در دین و عدم پذیرش قلبی آن با اعتقادی راسخ 2- عدم تجهیز انسان به سلاح ورع (ترس و حیا از خداوند) مشاجره، تخاصم، قیل و قال، مراء و ... رفتارهایی هستند که از این دو دسته از افراد صادر میشود. حال به روایتی از امیرالمؤمنین علیهمالسلام توجه کنید: از مشاجرهها بپرهیزید که شک و تردید به بار آورند و عمل را بیاجر کند. قرار دادن این دو روایت، انسان را به نتیجهای حیرتآور میرساند: ضعف اعتقادات دینی (شک در دین)، سبب تولید مشاجرات و دشمنیها میشود و بالعکس، مشاجرات و دشمنیها، سبب بروز شک و تردید در دین شده و انسان را سست و ضعیف میکند. فراموش نکنیم که حتی برای امر به معروف و نهی از منکر که یک واجب الهی است نباید تندی به خرج داده و یا به قیل و قال و مشاجره تن داد. حتی در جایی که انسان احتمال اثر در طرف مقابل نمیبیند، نباید به این واجب الهی عمل نماید، زیرا نتیجهای عکس خواهد داد. هر مشاجره، سبب از بین رفتن اثرات اعمال خیر در نفس شده و اجر آنها را ضایع میکند. گاه انسان با یک مشاجره، یک دریا جهنمِ خاموش شده را دوباره برای خود روشن میکند. (در جلسه بعد در این خصوص مفصل بحث خواهیم نمود.) ریخته شدن آبروی انسان حضرت علی (ع) میفرمایند: مشاجره، نادانی انسان را آشکار میکند و چیزی بر حق او نمیافزاید. آموختیم که دشمنی با مردم رأس تمام جهلهاست و مشاجره این جهل بزرگ را برای دیگران آشکار میسازد. مشاجره علاوه بر این آبروریزی، هیچ فایدهای برای انسان نداشته و هیچ حقی را برای او زنده نمیکند، بلکه تنها محصول آن، ایجاد نفرت و جهنم است. باید این توهم شیطانی را از ذهن خود بیرون کنیم زیرا با تندی و خشونت حقی زنده نخواهد شد. انتهای پیام/ک
93/06/10 - 09:34
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 47]
صفحات پیشنهادی
پای درس استاد محمد شجاعی دلیل ناپایداری عشقها و محبتها/ شیطان اولین عاملِ پرواز انسان است
پای درس استاد محمد شجاعیدلیل ناپایداری عشقها و محبتها شیطان اولین عاملِ پرواز انسان استدختران و پسران به راحتی میتوانند برای تولید عشق در دیگری موفق باشند اما عدم مهارتیابی آنان در مبارزه با افکار منفی تولید شده توسط شیطان سبب میشود که نتوانند این عشق را حفظ کرده و از یپای درس استاد محمد شجاعی از بهانهگیری تا انکار خداوند/ توهمی دردسرساز که آخرت انسان را میسوزاند
پای درس استاد محمد شجاعیاز بهانهگیری تا انکار خداوند توهمی دردسرساز که آخرت انسان را میسوزاندمحمد شجاعی از اساتید اخلاق میگوید به یاد داشته باشیم هر آنچه که در راه اطاعت خدا هزینه نشود حتماً روزی در راه معصیت هزینه خواهد شد تنبلی در کسب لقمه حلال پرداخت خمس زکات صدقه وپای درس استاد محمد شجاعی شیوه صحیح انتقادکردن در روایات اسلامی چگونه است
پای درس استاد محمد شجاعیشیوه صحیح انتقادکردن در روایات اسلامی چگونه استمحمد شجاعی از استاد اخلاق میگوید قبل از هر انتقادی اول بیندیشیم که آیا این انتقاد لازم هست یا اینکه میتوان از گفتن آن صرفنظر کرد به گزارش خبرگزاری فارس محمد شجاعی در تازهترین درس اخلاق خود با موضوع آثپای درس اخلاق آیتالله میرباقری/۴ چرا کمونیسم به تاریخ پیوست+پاسخ امام خمینی(ره)
پای درس اخلاق آیتالله میرباقری ۴چرا کمونیسم به تاریخ پیوست پاسخ امام خمینی ره رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم میگوید حضرت امام ره به گورباچف اینگونه نوشته بودند که دلیل شکست شما مبارزه بیدلیل با خداست و غرب سرمایهداری هم به همین دلیل شکست خواهد خورد به گزارش خبرنگار آیین و ااقامه عزای صادق آلمحمد(ص) در پایتخت
اقامه عزای صادق آلمحمد ص در پایتختمراسم اقامه عزای شهادت رئیس مکتب تشیع جعفر آلمحمد ص جمعه هفته جاری با حضور مردم مؤمن و خداجوی تهران بزرگ در حسینیه شهدای پونک برگزار میشود به گزارش خبرگزاری فارس همزمان با سالروز شهادت رئیس مکتب تشیع امام صادق ع مراسم سوگواری و اقامه عزاسيره زندگانی امام صادق (ع) از زبان استاد مطهری
سيره زندگانی امام صادق ع از زبان استاد مطهری به مناسبت سالروز وفات امام ششم صادق اهل البيت عليهم السلام است سخنان استاد شهید مطهری پیرامون زندگی ایشان در ادامه قرار داده شده است به گزارش خبرنگار معارف باشگاه خبرنگاران به مناسبت اينكه امروز روز وفات امام ششم صادق اهل البيت عليهاهل تسنن درباره امام صادق چه میگویند؟
اهل تسنن درباره امام صادق چه میگویند من فقیهتر و داناتر از جعفر بن محمد ندیدهام او داناترین فرد این امت است به گزارش نامه نیوز درباره عظمت امام صادق علیه السلام نه تنها توسط شیعیان به فراوانى سخن گفته شده است بلکه در این باره جمع کثیرى از دانشوران و بزرگان اهل تسنن و جچرا امام جعفر صادق(ع) را پایهگذار مذهب جعفری مینامند
چرا امام جعفر صادق ع را پایهگذار مذهب جعفری مینامندامام صادق ع در فاصله انقراض امویان و قدرت یافتن عباسیان امکان اظهارنظر پیدا کرد و توانست از یک سو آزادانه به نقد و بررسی مسائل دینی بپردازد و از سوی دیگر چهره سنت را از گرد و غبار و زنگارها و آراء نادرست و شبههناک پاک کند بامام صادق علیه السلام از منظر دانشوران اهل سنت
امام صادق علیه السلام از منظر دانشوران اهل سنت درباره ی عظمت امام صادق ع نه تنها توسط شیعیان به فراوانی سخن گفته شده است بلکه دراین باره جمع کثیری از دانشوران و بزرگان اهل سنت و جماعت لب به سخن گشوده اند به گزارش خبرنگار معارف باشگاه خبرنگاران پیشوایان مذاهب اهل سنت عالمان ناماستاد حوزه علمیه قم: آخرین مبارزه امام صادق (ع) احیای عزاداریهای حسینی بود
استاد حوزه علمیه قم آخرین مبارزه امام صادق ع احیای عزاداریهای حسینی بوداستاد حوزه علمیه قم گفت آخرین مبارزه امام صادق ع احیای عزاداریهای حسینی بود به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان حجتالاسلام مجید حیدریفرد در سخنان پیش از خطبه نماز جمعه استان زنجان با تسلیت ایام سوگواریمراسم عزاداری سالروز شهادت امام صادق(ع) در مدرسه علمیه نواب مشهد
۲۱۷۴۰۱ ۱۳۹۳ ۵ ۳۱ - ۱۷ ۲۷گزارش تصویری مراسم عزاداری سالروز شهادت امام صادق ع در مدرسه علمیه نواب مشهد عکاس ایمان جنتی اجرا توقف ذخيره تمام تصاوير ۱۳۹۳ ۵ ۳۱ - ۱۷ ۲۷نوحهخوانی میثم مطیعی در شهادت امام صادق(ع) +صوت
نوحهخوانی میثم مطیعی در شهادت امام صادق ع صوت در ادامه گلچین مداحی حاج میثم مطیعی بمناسبت سالروز شهادت امام صادق ع قرار داده شده است به گزارش خبرنگار معارف باشگاه خبرنگاران صلوات بر امام صادق ع آسمان هست و زمین دور سرش می گردد روضه دانلود ای خدا صادق ترین عاشق چه شداستاد حوزه علمیه قم: امام صادق (ع) با حرکت علمی اسلام را ترویج داد
استاد حوزه علمیه قم امام صادق ع با حرکت علمی اسلام را ترویج دادیک استاد حوزه علمیه قم گفت امام حسین ع با حرکت عملی دین اسلام را به مجرای اصلی رساند و امام صادق ع نیز با حرکت علمی در راستای ترویج و توسعه احکام و عقاید گام برداشت به گزارش خبرگزاری فارس از آبیک حجتالاسلاممراسم عزاداری سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) روز جمعه در مدرسه خان شیراز برگزار می شود
استانها جنوب کهگیلویه و بویراحمد به دعوت آیت الله ملک حسینی مراسم عزاداری سالروز شهادت امام جعفر صادق ع روز جمعه در مدرسه خان شیراز برگزار می شود یاسوج – خبرگزاری مهر مراسم عزاداری سالروز شهادت امام جعفر صادق ع روز جمعه به دعوت نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد در مهنرمندان جوان تئاتر «آسید کاظم» استادمحمد را روی صحنه میبرند
هنرمندان جوان تئاتر آسید کاظم استادمحمد را روی صحنه میبرند اجرا آثار ایرانی با بافت ایرانی برآمده از خواستههای اجتماعی نیاز فضای هنری کشور است و چه خوب که گروهی جوان متشکل از دانشجویان و تازه فارغ التحصیلان به سراغ متن مرحوم استاد محمد رفتهاند به گزارش نامه نیوز به نقل از تپیشوایان چهارگانه اهل سنت جزو شاگردان دانشگاه امام صادق(ع) بودند
استانها مرکز قم حجت الاسلام حسینی در گفتگو با مهر پیشوایان چهارگانه اهل سنت جزو شاگردان دانشگاه امام صادق ع بودند قم - خبرگزاری مهر مدیر گروه تفسیر قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی عنوان کرد افزون بر شیعیان پیروان سنت و جماعت نیز از مکتب آن حضرت برخوردار میشدند پیشوجلال مقامی: عدهای با دوبلاژ دشمنی دارند/ مراسم تجلیل از گویندگان فیلم «محمدرسولالله» برگزار شد
جلال مقامی عدهای با دوبلاژ دشمنی دارند مراسم تجلیل از گویندگان فیلم محمدرسولالله برگزار شد فرهنگ > سینما - آیین تجلیل از گویندگان فیلم محمد رسولالله روز پنجشنبه ششم شهریورماه در شصتویکمین برنامه سینماتک خانه هنرمندان ایران برگزار شد مراسم تجلیل از گویندگان-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها