تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهشت را درى است كه ريّان ناميده مى شود از آن در، جز روزه داران وارد نشوند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798258637




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

غفلت از مزایای عقلانی آثار فیلسوفان مسلمان در روابط بین الملل


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: رئیس مرکز مطالعات ایرانی مدرسه مطالعات شرقی و آفریقایی دانشگاه لندن تشریح کرد؛
غفلت از مزایای عقلانی آثار فیلسوفان مسلمان در روابط بین الملل

آرشین ادیب مقدم


شناسهٔ خبر: 3776467 - جمعه ۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۲
دین و اندیشه > اندیشمندان

.jwplayer{ display: inline-block; } ادیب مقدم، پژوهشگر و شرق شناس گفت: مزایای عقلانی آثار فیلسوفان مسلمان در روابط بین الملل بلا استفاده باقی مانده که من فکر می کنم این اشتباهی بزرگ است. به گزارش خبرگزاری مهر، آرشین ادیب مقدم رئیس مرکز مطالعات ایرانی مدرسه مطالعات شرقی و آفریقایی دانشگاه لندن است که کتاب «سیاست بین المللی در خلیج فارس» او آوازه بین المللی در حوزه مطالعات خلیج فارس دارد. مقدم همچنین آثاری در زمینه شرق شناسی و انقلاب اسلامی ایران نیز نگاشته است. پایگاه خبری طلیعه در خصوص امکان یا امتناع علوم سیاسی غیر غربی گفتگویی با او انجام داده که مشروح آن را می خوانید؛  *غیر از نظریات و تئوری های غربی روابط بین الملل آیا تئوریها و نظریه های غیر غربی قابل اعتنا در حوزه روابط بین الملل وجود دارد که مورد اقبال خود غربی ها هم باشد؟ بررسی اخیر این شاخه علمی نیازمند ورود به یکی از مباحث اقتصاد سیاسی است  که بر جنبه قومیت محور فرهنگ سیاسی تاکید دارد: اگر هژمونی به این معناست که اکثر منابع (ثروتمندترین دانشگاه ها و نهادهای خصوصی در جهان)، بیشتر نویسندگان در مجلات تراز اول جهان ( ۷۶ درصد از ۱۲ جفت مجلات بازبینی شده) و دانشگاه های برتر ( ۱۶ دانشگاه از مجموع ۲۰ دانشگاه) متعلق به ایالات متحده است. پس بله، علم روابط بین الملل آمریکا هژمون است. دانشمندان آمریکایی غالبا نه تنها در میان همتایان خود در این زمینه علمی، بلکه در تمام جهان به عنوان موثرترین دانشمندان به حساب می آیند. به عبارت دیگر، برجستگی و تاثیر دانشمندان آمریکایی تحت تاثیر اقتصاد سیاسی مانند تولیدات آکادمیک و صنعتی  علم روابط بین الملل در ایالات متحده است. این زیرساخت آمریکا محور، منجر به پیدایش نوعی نحله کاملا «غربی» و «سفید» شده است. مساله تنها این نیست که هیئت های تحریریه مجلات پیشتاز در روابط بین الملل از دانشمندان مقیم آمریکای شمالی (و برخی از کشورهای اروپای غربی) تشکیل شده باشد، (بلکه) خود تئوری های بین المللی هم از چشم انداز آمریکا و یا اروپا محور تدوین شده و به وجود می آیند. لیبرالیسم و شاخه نرم ایده آلیسم آن به همراه رئالیسم، دو پارادایم قدرتمند هستند که به لحاظ روش شناسی و متدولوژی با یکدیگر تفاوت دارند اما در معرفت شناختی با یکدیگر یکسان هستند: مقدمات نظری آنها و واژه ها و مفاهیمی که آنها به کار می برند کاملا ریشه در تجارب اروپایی – آمریکایی جهان سیاست دارند. *در چه مباحث هستی شناختی این مکاتب مشترک هستند؟ انتخاب منطقی، آنارشی، توازن قوا، جامعه امنیتی، منافع ملی، دولت ملت های وستفالیایی، لیبرالیسم و غیره در حقیقت زبان علم روابط بین الملل را تشکیل می دهند که ناشی از مشخصه های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی – اقتصادی در شرایط حاکم در قرون هجدهم، نوزدهم و بیستم، اروپا به حساب می آمدند. به طور طبیعی، این مفاهیم به واقعیت هایی اشاره دارند که در طول زمان و مکان این نظریه ها را به وجود آورده اند. حتی در ظاهر، مفهوم جهانی «وضع طبیعی» که «هابز» آن را توضیح می دهد، توسط بسیاری از سیاستمداران رئالیست برای اشاره به وضع دائمی آنارشیک نظام بین الملل مورد استفاده قرار گرفته (البته بعضی معتقدند مورد سوءاستفاده قرار گرفته) که کاملا توسط غارتگران و درنده خویان غربی اشغال شده است. پلنگ ایرانی، ببر هندی و مارهای سمی صحرای عربستان در چنین محیطی وجود نخواهند داشت. پس جای تعجب ندارد که جدل های معاصر در این زمینه به رقابت میان آمریکایی ها و اروپایی ها با یگدیگر بر می گردد که بر سر تفوق بر میراث غرب با یکدیگر درگیر هستند. اشتباهات بزرگ نظریه های مدرن روابط بین الملل مانند نئو رئالیسم هنوز به طور گسترده در تحقیقات نشان داده نشده است و دلیل آن هم میل به جاودانه ماندن در فرهنگ آکادمیک این نحله است. حتی وقفه ای هم که به جهت از بین رفتن نظام دو قطبی در این نحله و اعتقاد به این فرضیه که هر چیزی که در نظام بین الملل رخ می دهد حول محور روابط آمریکا و شوروی و مربوط به آن است، ایجاد شد، علیرغم متدهای جایگزین ارائه شده در قالب جنبش های مفید شکل گرفته توسط دانشمندانی چون ریچارد کی . اشلی، رابرت کاکس، ریچارد جکسون و دیوید کمپبل نتوانست تغییری شگرف در بنیان های این نحله ایجاد کند. بنابراین، بیشتر دانشمندان منتقد، به این نکته اشاره می کنند که «چرخش تاریخ نگارانه» که به تازگی موضوعیت یافته، تنها توسط نویسندگان چیره دست اروپایی به رسمیت شناخته شده است. حتی در قالب چشم انداز، نظریه پردازی چون «الکساندر ونت» که به عنوان یکی از پیشروترین طرفداران مکتب سازه انگاری نظام بین الملل به حساب می آید، میان شکل های هابزی، لاکی و کانتی آنارشی تفاوت قائل می شود. وی به این نکته توجه نمی کند که «ابن خلدون»، «سن تزو» یا «سیمون بولیوار» ادراکی متفاوت در خصوص ماهیت درگیری میان نهادهای جمعی، گروه ها و ملل با یکدیگر دارند. *چرا مطالعه روابط بین الملل و سیاست خارجی اسلامی حائز اهمیت است؟ اخیرا، کتاب های معدودی در زمینه اسلام و روابط بین الملل نوشته شده اند. اول از همه، این سوال که آیا می توان در مورد «روابط بین الملل اسلامی» یا «سیاست خارجی اسلامی» سخن گفت یا خیر، سوال و بحثی آزاد است. دولت _ ملت ها آن چیزی را دنبال می کنند که جرگه ای از نخبگان از آن به عنوان منافع ملی یاد می کنند. درست است که ابتدا باید فهمید واژه منفعت به چه چیزی اطلاق می شود. این (منفعت) مساله ای در هم پیچیده و متصل به هم از سوالات مربوط به مفهوم قدرت است که همیشه هم ماهیتی سکولار دارد. هرچند، من سعی کرده ام در تحقیق اخیر خود این کار را انجام دهم: این مساله بسیار مهم و پر ارزش است که بتوانیم میان بینش فلاسفه مدرن نسبت به روابط بین الملل با نوشته های فیلسوفان مسلمان کلاسیک مانند فارابی، ابن سینا، ابن خلدون یا ابن رشد تمییز قائل شویم. مزایای عقلانی آثار آنها در روابط بین الملل بلا استفاده باقی مانده که من فکر می کنم این اشتباهی بزرگ است. گفته می شود چندین پیشرفت عقلانی نظام مند در این راستا انجام شده است: در مجموعه کتابهایی همچون کارهای لوسین استون و جیسون محقق از بلومبرگ، و کار مشترک من با پروفسور علی میرسپاسی برای انتشارات دانشگاه کمبریج، ما با انجام بررسی و تحقیق انتقادی، آوانگاردیست و اروپا نامحور، جهانی بودن روابط انسانی و محلی بودن اظهارات آنها مورد تصدیق قرار گرفته است. به نظر من، ما در آغاز پروژه ای بزرگ هستیم   که امکان ایجاد تغییری بزرگ در سطح جهانی و غرب آسیا و شمال آفریقا را مورد مطالعه قرار خواهد داد. من شخصا آرزو می کنم که حمایت های بیشتری از طرف ایران در این زمینه انجام شود. من عضوی از انجمن مطالعات بین المللی ایرانیان هستم. اما فکر می کنم برای نهادینه کردن این همکاری میدان وسیع تری لازم است. اهمیت و برجستگی روابط بین الملل، پیش از هر چیز به فهم مسائل مربوط به جنگ و صلح باز می گردد که بر زندگی روزمره هر ایرانی موثر است.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 130]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن