تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):نزدیکترین حالات بنده به پروردگارت حالت سجده است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798406125




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جبهه فرهنگی سينماي مقاومت هم باید گسترش یابد


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: جبهه فرهنگی سينماي مقاومت هم باید گسترش یابد
سينما در هر گوشه‌اي از جهان از رساترين رسانه‌هاي امروز دنيا شناخته مي‌شود و اين هنر طرفداران بي‌شماري در عرصه بين‌المللي دارد.
نویسنده : محمد عمراني* 


سينما در هر گوشه‌اي از جهان از رساترين رسانه‌هاي امروز دنيا شناخته مي‌شود و اين هنر طرفداران بي‌شماري در عرصه بين‌المللي دارد. بدون ترديد امروزه يكي از مؤثرترين شيوه‌ها در معرفي اسلام ناب محمدي نسبت به اسلام تحريف شده مدنظر گروهك‌هاي تروريستي، استفاده از زبان مشترك سينما است.
زماني مي‌توان مقابله با افراطي‌گري‌هاي تكفيري را به يك جريان فرهنگي تبديل كرد كه مردم كشوري مانند ايران كه تا امروز توانسته‌اند در مقابل هجمه‌هاي اسلام‌هراسانه اين گروه‌ها ايستادگي كنند، آشنايي و تجربيات خود را از مفهوم مقاومت به ساير ملت‌ها نيز منتقل كنند.
اگر بخواهيم كشورها و ملت‌هاي جهان از ماهيت حقيقي اقدامات اسلام‌هراسانه گروه‌هايي مانند داعش مطلع شوند بايد به سمت سينما و فعاليت در اين عرصه بيشتر از حوزه‌هاي ديگر گام برداريم.

بنابر اهميت موضوع مقاومت، حق كشور و جامعه است كه با اندكي سياست‌گذاري هدفمند، بخشي از توليدات سينمايي خود را به سمت تقويت سينماي مقاومت سوق دهيم و از ياد نبريم كه عصر ما عصر رسانه‌هاي تصويري و رقابت بر سر انتشار سريع اطلاعات و تحولات روز دنيا است. هركس كه در اين كارزار سريع‌تر، دقيق‌تر و البته جامع‌تر دست به نمايش اتفاقات جاري بزند، با استقبال بيشتري از سوي مخاطبان رو به رو خواهد شد.
جشنواره بين‌المللي فيلم «مقاومت» به عنوان يك رويداد بين‌المللي بايد تلاش كند علاوه بر معرفي آثار و توليدات باقي كشورها در زمينه مقاومت اسلامي آن را به يك جريان تبديل كرده و به عنوان يك تفكر جاري در جوامع ديگر رواج دهد.

خوشبختانه اين جشنواره در چند دوره اخير با درك نيازهاي منطقه‌اي و بين‌المللي و با توجه به ظرفيت‌ها و كاركردهاي بي‌بديل سينما در تبادلات فرهنگي و اجتماعي دنياي معاصر حركتي را آغاز كرد كه اگرچه قدري مغفول مانده و در ديد رسانه‌ها قرار نگرفته است ولي نمي‌توان ارزش، اهميت، هدف‌گذاري درست، آينده‌‌نگري و دورانديشي نهفته در اين اقدام را ناديده گرفت. اين جشنواره بي‌شك از جايگاه ويژه‌اي در عرصه فرهنگي كشور برخوردار است، به ويژه از لحاظ موضوعيت كه رويكرد مقاومت و پايداري را در برابر سلطه‌جويي و جهانخواري درپيش گرفته است، چراكه امروز با وجود جنبش‌هاي انقلابي در جاي جاي جهان هنوز هم مردمان مظلوم بسياري زير يوغ ستمگران هستند كه مهم‌ترين خواسته آنان رساندن نداي دادخواهي و مظلوميت خود به مردم و رسانه‌هاي جهان هستند.

در تاريخ معاصر كشورهاي بسياري مفهوم مقاومت را به طور جدي دنبال كرده‌اند؛ ازجمله اين كشورها مي‌توان به فلسطين، لبنان، جمهوري اسلامي ايران، افغانستان، عراق، كشورهاي امريكاي لاتين و برخي كشورهاي قاره آفريقا اشاره كرد كه مقاومت در اين سرزمين‌ها مسير پر فراز و نشيبي را براي تعالي دموكراسي و نيز ظلم‌ستيزي طي كرده است و روند مقابله خير با شر همچنان ادامه خواهد داشت.
اينگونه رويدادهاي مهم فرهنگي مي‌توانند نداي حق و عدالت را در جهان گسترانده و آن را در مقابل فساد و فحشاي سينماي غرب (هاليوود) ترويج دهند.

انقلاب اسلامي با وجود آن كه انقلابي گفتمان‌ساز و جريان‌ساز در حوزه فرهنگ بوده است و مدل جديدي از الگوي تمدني و پيشرفت مبتني بر معنويت و انسانيت و عدالت را در جهان نابرابر و مملو از ظلم، زياده‌خواهي و استكبار بنا نهاد ولي متأسفانه اين ويژگي جوهري و هويتي انقلاب كمتر از سوي هنرمندان و سينماگران ما مورد توجه قرار گرفته است. اگرچه فضاسازي‌هاي گسترده و مسموم و بمباران‌هاي خبري و تشويش افكار عمومي جهاني در ترسيم مخدوش چهره انقلاب اسلامي بي‌اثر نبوده است با اين حال گفتمان انقلاب اسلامي و نگاه فرهنگي و اجتماعي آن بر سپهر سياسي جهان امروز، تأثير خود را گذاشته است.

جنبش نويني كه امروزه در جاي جاي منطقه روييده‌ و حركت‌هاي چالشي و اعتراضي ملت‌ها در برابر قدرت‌هاي جهاني و نظام سلطه و ديكتاتوري‌هاي منطقه و جهان گوياي اين تأثيرگذاري و الهام‌پذيري از انقلابي است كه به اذعان همگان ادبيات و قاموس جديدي را در عرصه سياست رقم زد و تاريخ تازه‌اي را شکل داد. با آنچه گذشت، به رغم برخورداري كشور از ظرفيت‌هاي عظيم فرهنگي و هنري، غنا و قدرت سينما با توجه به مشتركات فرهنگي، تاريخي، آييني و آرماني درصد كوچكي از اين حجم عظيم حتي در نزديك‌ترين كشورهاي همجوار و همسايه هم به درستي عرضه نشده است.

بي‌ترديد، يكي از بزرگ‌ترين چالش‌ها و خلأها در اين حوزه فقدان ديپلماسي فرهنگي و نگاه استراتژيك است. جشنواره بين‌المللي فيلم «مقاومت» در اين زمينه اما كارنامه قابل قبولي داشته است كه بايد به فال نيك گرفت. اين جشنواره با همه محدوديت‌هاي منابع و امكانات توانسته آثاري از سينماي دفاع مقدس و مقاومت ايران را در ۴۷ كشور دنيا به نمايش درآورد. شكي نيست كه بايد به موازات گسترش جبهه سياسي، جبهه فرهنگي و سينمايي مقاومت نيز گسترش پيدا كند. ولي به باور كارشناسان متأسفانه تاكنون در اين زمينه كارهاي زيربنايي و راهبردي چنداني صورت نگرفته است.

نكته ديگر اينكه، سينما به دليل ماهيت تأثيرگذار و جريان‌ساز خود، ابزار مهمي براي انتقال پيام انقلاب اسلامي و مظلوميت ملت ما در دوران دفاع مقدس است و لازم است با برنامه‌ريزي و بهره‌گيري از اين ابزار نسبت به شناسايي اين مقطع از تاريخ معاصر و پيام و محتواي انقلاب و اساساً فرهنگ مقاومت تلاش كرد. نمايش فيلم‌هاي ژانر مقاومت داراي كاركرد دوگانه است؛ نخست ايجاد ظرفيت براي شناخت بهتر سينماي ايران و پس از آن روشنگري در زمينه دفاع مقدس و مقاومت.

و حرف آخر اينكه، روايت و نمايش همه‌جانبه رشادت‌هاي اخير جبهه مقاومت اسلامي به دست مستندسازان آگاه به مسائل روز، تنها به مدد حمايت‌هاي مادي و معنوي مسئولان فرهنگي كشور امر امكان‌پذير است. رسانه‌هاي غربي با اينكه از آفت‌هاي گروه‌هاي تروريستي در امان نيستند اما با بزرگنمايي و تحريف بسياري از اخبار و گزارش‌هاي منطقه و در اصل حمايت‌هاي رسانه‌اي از گروه‌هاي تروريستي همسو، قصد تشديد اوضاع و برهم زدن معادلات سياسي در منطقه را دارند بنابراين اگر ما نتوانيم با توليدات تصويري از درگيري‌هاي موجود در حوزه سينما و تلويزيون، بر جامعه خود تأثير بگذاريم، اين دشمنان ما هستند كه با حيله و ترفند نظر مردم جهان را به سوي ديدگاه‌ها و نيات شوم خود جلب مي‌كنند.

با توجه به اينكه خواسته‌هاي نظام و مردم ايران در مسير دفاع از حقوق مردمان مظلوم جهان است ضرورت ويژه‌اي احساس مي‌شود تا صاحبان انديشه و هنرمندان كشور ما، جلوتر از رسانه‌ها و سينماگران ديگر ممالك مسلمان و غير مسلمان به نمايش مظلوميت مردم كشورهايي نظير فلسطين، لبنان، عراق، سوريه، يمن و بحرين بپردازند.
رسالت مهم جشنواره فيلم مقاومت، اشاعه و معرفي مفاهيم عميقي چون انسانيت، ظلم‌ستيزي، مبارزه و هنر پايداري در جاي جاي منطقه و جهان است.
*عضو انجمن منتقدان و نويسندگان سينما

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 109]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن