تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):مومن برای مومن برکت و برای کافر، اتمام حجت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798259115




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

امر روزمره در جامعه پسا انقلابی اثری بین رشته ای است


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: عباس کاظمی در فرهنگسرای اندیشه:
امر روزمره در جامعه پسا انقلابی اثری بین رشته ای است

نشست عباس کاظمی


شناسهٔ خبر: 3754874 - دوشنبه ۸ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۳
دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها

.jwplayer{ display: inline-block; } عباس کاظمی نویسنده امر روزمره در جامعه پساانقلابی در جلسه نقد این اثر که با حضور ابراهیم فیاض در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد با بین رشته ای خواندن این اثر به تشریح ۵ نظریه درباره اشیا پرداخت. به گزارش خبرنگار مهر، نشست نقد و بررسی کتاب «امرروزمره در جامعه پسا انقلابی» نوشته عباس کاظمی عصر روز گذشته یکشنبه هفتم شهریورماه با حضور ابراهیم فیاض استاد مردم شناسی دانشگاه تهران و نویسنده اثر در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد. کاظمی در ابتدای این نشست معرفی کوتاهی از کتاب ارائه داد و گفت: این کتاب حاصل ۵ سال تلاش  بنده بوده و در نمایشگاه کتاب سال جاری رونمایی و خوشبختانه تا به حال از آن استقبال بسیار خوبی شده به طوری که تا به حال به چاپ دوم رسیده است. در واقع این کتاب خاطرات و دریچه تازه ای برای مخاطبان باز کرد که به عقیده من این ضعف کتاب نیست بلکه نقطه قوت آن است که اثر گشوده ای است و هرکس از زاویه دید خودش به آن نگاه می کند. ضمن اینکه گستردگی موضوعات در کتاب تاحدی است که از دانشجویان هنر گرفته تا معماری و مهندسی همگی می توانند اثر را بخوانند. وی افزود: کتاب سه بخش دارد؛ هر سه بخش آن در عین اینکه از هم مستقل هستند و می توان به تنهایی و جدا از سایر فصل ها خواند یک نوع انسجام درونی هم با هم دارند و در واقع هربخشی، بخش دیگری را ساپورت می کند. در بخش اول اثر به پنج نظریه درباره اشیاء پرداختم. نظریه اول اینکه از خلال اشیاء و چیزها می توان درباره زندگی آدم ها بحث کرد. نظریه دوم اینکه اشیاء را به مثابه کالاهایی ببینیم که ما را از خودمان دور کردند و از ما فرد دیگری ساختند مثل کاری که موبایل و تلویزیون با ما کرده است و می کند. در نظریه سوم، اشیاء به مثابه یک فرصت و فضا دیده می شود مثل نگاهی که به زباله ها می شود که آنها را می توان بازیافت کرد و دوباره به طبیعت برگرداند. کاظمی ادامه داد: نظریه چهارم این نگاه را دارد که اشیاء حیات اجتماعی خود را دارند و از یک جامعه ای به جامعه دیگر حضور اجتماعی متفاوت دارند مثلا حضور اجتماعی موبایل در ایران با حضور اجتماعی موبایل در ژاپن متفاوت است. موبایل در ایران شب ها همدم دختران در اتاق هایشان و روزها همراه و همدم خانم های خانه دار است در صورتی که این موضوع در جامعه فردگرای ژاپن فرق دارد. در نظریه آخر به اشیاء به عنوان موجودات زنده نگاه می شود که حضور و هویت مستقل از ما دارند، با مازندگی می کنند و هستند؛ مثل اشیاء و ظروف پلاستیک که امروزه هم خیلی تاکید می شود که از آنها کمتر استفاده شود. در این نوع نگاه، این دیدگاه که انسان سرور جهان است و بقیه دنبال روی آن هستند نقض می شود. تحقیقات و مطالعات بنده بیشتر متمرکز روی نظریه دوم و سوم است. نویسنده «امر روزمره در جامعه پساانقلابی» تصریح کرد: کتاب «امر روزمره در جامعه پساانقلابی» خیلی پراکنده است ولی این پراکندگی به مثابه یک تکنیک است که من آن را از والتر بنیامین اقتباس کردم. به این معنا که اثر ارتباط ساختاری و روشمند ندارد ولی یک نوع ارتباط درونی دارد که هر بخش به بخش دیگری لینک داده می شود. هدف من از تدوین اثر فراهم کردن ایماژ یا تصویر دیالکتیکی است که به من بگوید چرا الان اینطور شدیم و وضعیت چرا باید این طور باشد. توجه داشته باشید که بنده متولد سال ۱۳۵۲ هستم و کتاب هم درباره دو- سه دهه اخیر است. بنابراین من از تجربه هایی گفتم که مربوط به بعد از انقلاب بوده است در واقع هدف اصلی من تامل در گذشته نزدیک بوده نه گذشته دور به همین دلیل می توان گفت کتاب محملی است برای تامل و بازگشت. استاد سابق دانشگاه تهران ادامه داد: به عقیده من امروزه خاطره ها در حال دور ریخته شدن هستند و ما نباید این کار رابکنیم، ما باید خاطره ها را بازیافت کنیم چون دهه های بعد از انقلاب دهه های مهمی هستند که باید خاطرات آن حفظ شود. باید تلاش کنیم تجربه و خاطره ها را قابل تبادل کنیم و در راه این تبادل ابزاری که استفاده می شود بسیار مهم است. به عنوان مثال در طول این سال ها هنوز تلویزیون نتوانسته تصویر خوب و خاطره انگیزی از جنگ و جبهه ارائه دهد، فیلم های خوبی ساخته شده ولی زبان تلویزیون همان زبان ۳۰-۴۰ سال پیش است که مخاطب امروز را خسته می کند.

کاظمی در پایان گفت: من اصلی ترین و مهم ترین حرف هایم را در بخش ضمیمه که ممکن است به عقیده خیلی ها مهم نیاید زدم. خلاصه اینکه با وجود ساده بودن اثری که درباره آن گفتم همزمان می توانم آن را یک کتاب مهم و انقلابی بنامم. ضمن اینکه این اثر خاصیتی بین رشته ای دارد و به همه حوزه ها از تاریخ و فلسفه گرفته تا باستان شناسی و مردم شناسی مرتبط است. علوم اجتماعی کاظمی انضمامی است نه انتزاعی در بخش دیگر این مراسم و پس از سخنان کاظمی، ابراهیم فیاض استاد دانشگاه تهران قرار بود درباره کتاب بحث و آن را نقد و بررسی کند اما بیشتر به موضوع امر روزمره و نظریه بازگشت پرداخت تا کتاب. وی گفت: به عقیده من نسل آقای دکتر کاظمی نسل فراری ها هستند؛ فرار از گذشته ای که شاید خودشان هم خیلی دوست نداشته باشند درباره آن صحبت کنند. بنابراین با نسل ما خیلی فرق دارند. مورد دیگر اینکه کارهای این نویسنده علوم اجتماعی از نوع انضمامی است نه انتزاعی به این معنا که او نخواسته سوژه محور عمل کند، کاظمی تمام جهان اطرافش را ابژه کرده و اصلا به سمت انتزاع نرفته و درتمام مسیر اصرار دارد که از واقعیت فاصله نگیرد. با چنین شیوه ای همه جهان معنا می شود و معنا یعنی زندگی و زندگی هم یعنی معنا. به عبارتی آقای کاظمی به اشیاء معنا دادند که البته کار بسیار بسیار مهمی هم است. براین اساس ما باید تمام جهان را معنادار کنیم تا همه چیز حیات پیدا کنند، محور اصلی این کتاب هم اتفاقا حیات است. فیاض ادامه داد: امروز در زندگی دیجیتال زمان و زبان و سوژگی از بین رفته و گذشته، حال و آینده در هم تنیده شده است. این در هم تنیدگی زندگی را روزمره و بی معنی می کند در چنین شرایطی تاریخ بی معنا می شود، فلسفه هم همین طور. در دنیای امروز همه چیز به سمت بازگشت می رود. پولدار دلش می خواهد از خارج بیاید در روستایش زندگی کند و امثال این ها. به همین دلیل کار آقای کاظمی تاریخ فرهنگی است نه تاریخ فرهنگ. بر اساس چنین شیوه ای تاریخ هم معنا می شود یعنی پیکان، خیابان ولیعصر، حسینیه ارشاد و امثال آن به ما حس نوستالژی می دهند و فرهنگ جای همه چیز را می گیرد. استاد مردم شناسی دانشگاه تهران اضافه کرد: وقتی می گویم همه چیز فرهنگی می شود یعنی همه چیز اسطوره ای و داستانی می شود. با تاریخ نمی توان زمان را دستکاری کرد ولی در داستان امکان دستکاری وجود دارد و امروز فقط اسطوره می تواند جهان فعلی را تبیین کند. در دنیای امروز که همه چیز با سرعت به سمت پیشرفت در حال حرکت است کمی بازگشت لازم است که امروز شاهد این بازگشت هستیم. در این بازگشت زن نقش قهرمان را دارد چون زنان خاطره دارند، حافظه تاریخی دارند، مادر وطن هستند و بازسازی برای جنس زن است. فیاض در پایان گفت: امروزه نسل ها می خواهند به هم برسند و اگر این اتفاق بیفتد و نسل ها به هم پیوند بخورند اتفاق خوبی می افتد به بیان دیگر امروز بازسازی نسل ها در حال رخ دادن است و اینگونه شده که نسل امروز که باسرعت هرچه تمام به سمت پیشرفت است اگر بخواهد به آرامش برسد باید کمی عقب بکشد. نکته مثبت کتاب آقای کاظمی این است که نوعی بازسازی نسلی انجام می دهد و نگاه معطوف به آینده دارد.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 139]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن