تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهترين سخن، آن است كه قابل فهم و روشن و كوتاه باشد و خستگى نياورد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799137623




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نظام معرفت‌ شناسی اشراقی سهروردی


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: تحقیقی جدید از مهدی عباس زاده منتشر می شود؛
نظام معرفت‌ شناسی اشراقی سهروردی

مهدی عباس زاده


شناسهٔ خبر: 3712180 - چهارشنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۹
دین و اندیشه > اندیشکده ها

.jwplayer{ display: inline-block; } تحقیق نظام معرفت ‌شناسی شیخ اشراق می کوشد دیدگاه ‌های معرفت ‌شناختی سهروردی به ویژه از منظر صدرالمتألّهین و برخی از فلاسفة صدرایی و نوصدرایی نقد شود. به گزارش خبرگزاری مهر،  مهدی عباس زاده عضو هیأت علمی و مدیر گروه معرفت شناسی پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه بوده که در آخرین پژوهش خود به معرفت شناسی سهرودی اشاره دارد. وی تا کنون بیش از چندین مقاله در بحث معرفت شناسی ارائه کرده و از سال ۱۳۹۰ عضو هیأت علمی پژوهشگاه است. تاثیر ابن سینا بر فلسفه دنس اسکوتوس عنوان اثری است که از وی در سال ۱۳۹۲منتشر شده است. عباس زاده پس از اتمام نظام معرفت‌ شناسی اشراقی سهروردی، به تحقیق درنظام معرفت شناسی مشائی مشغول است. وی در یادداشتی به تبیین تحقیق نظام معرفت‌شناسی اشراقی سهروردی پرداخته که متن کامل این یادداشت به شرح زیر می باشد. موضوع تحقیق، نظام معرفت ‌شناسی شهاب‌ الدّین سهروردی (شیخ اشراق) است. در این اثر، کوشش بر این است که امکان‌ نظام ‌مندی- یا دست‌ کم ارائة تصویری نظام‌ مند از- معرفت ‌شناسی سهروردی، مجموعاً با تکیه بر مجموعة مصنّفات او، شروح و تعلیقات شارحان متقدّم و متأخّر او و نهایتاً آثار منتقدان متقدّم و متاخّر او بررسی و اثبات شود. هم‌ چنین نقد دیدگاه ‌های معرفت ‌شناختی سهروردی به ویژه از منظر صدرالمتألّهین و برخی از فلاسفة صدرایی و نوصدرایی از نظر دور نمانده است، ضمن این که دیدگاه‌ های سهروردی ‌شناسان یا متفکّران معاصری که به آرای او نظر داشته‌ اند، مانند هانری کوربن و محققان معاصر ایرانی، مطرح و بررسی شده است. سهروردی پس از نقد نظام معرفت ‌شناسیِ فلاسفة مشّاء و گذار از آن، مجموعة آرای فلسفی و معرفتی خود را بر مبنای عامل «اشراق» پایه‌ ریزی می‌ کند. او به ‌مدد این عامل، در رویاروییِ فکری با فلاسفة پیشین، مفاهیم فلسفی و معرفتیِ «نوری» (سطح شهودی و حضوری) را جایگزین مفاهیم فلسفی و معرفتیِ «ماهوی» (سطح مفهومیِ حصولی) نموده، احکام جدیدی را بر آن‌ها مترتّب می ‌سازد و بدین ‌سان، مجموعاً یک نظام نوآورانة فلسفی و معرفت ‌شناختی را طرح ‌ریزی می ‌کند. بدین ‌سان، فرضیّة تحقیق این است که معرفت ‌شناسی سهروردی «نظام‌مند» است و یا دست‌ کم می ‌تواند به نحوی نظام‌ مند، کشف، تبیین و عرضه شود. توضیح این که: معرفت ‌شناسی آن‌گاه نظام ‌مند تلقّی می‌ شود که بتواند ارکان علم یا معرفت در ذیل ساختار معرفت‌ شناسی، یعنی فاعل معرفت یا عالِم (نفس)، خودِ علم یا معرفت، و متعلَّق معرفت یا معلوم، و نیز سنخیّت آن ‌ها با یکدیگر را به ‌نحو عالمانه، مستدلّ و منسجم تبیین نماید. هم‌ چنین یک نظام معرفت ‌شناسی باید بتواند به مسائل اصلی معرفت ‌شناسی بپردازد، مسائلی مانند چیستی معرفت، امکان معرفت و حلّ مسئلة شکاکیّت (و احتمالاً نسبیّت)، معیار معرفت، ابزارها و منابع معرفت، اقسام و مراتب معرفت، رابطة ذهن و عین و حلّ مشکل وجود ذهنی، مرزها و حدود معرفت، بداهت و ملاک آن، یقین و حدّ نهایی آن، تأثیر عوامل غیرمعرفتی بر معرفت، فرآیند تکوّن معرفت و ...گذشته از این، یک نظام معرفت ‌شناسی باید دست‌ کم به برخی از مسائل فرعی یا جدید و یا احیاناً مرتبط با معرفت‌ شناسی نیز توجه داشته و بتواند به نحو بالقوّه امکان پاسخ ‌گویی به ‌آن‌ ها را داشته باشد، مباحثی مانند صدق و توجیه، تعریف و شرایط آن، امکان علم انسان به اذهان دیگر، امکان علم انسان به خدا، دلالت و... و. ، و بتواند موضع خود را در رویارویی با آن ‌ها مشخص کند. بدین‌سان، مجموعة آرای معرفتی سهروردی برای این‌که نظام‌ مند تلقّی شود، باید بتواند به ‌مدد عامل «اشراق»، مباحث پیش‌ گفته را در یک دستگاه فکری فلسفی ارائه نماید. نظام معرفت ‌شناسی سهروردی با این ویژگی ‌ها از جهات مختلفی، مانند روش ‌مندی، غایت ‌مندی، شمول، انسجام، کاربردمندی و... و. مجموعاً مطلوب ارزیابی می ‌شود، اگرچه این امر به ‌معنای نقدناپذیری آن نیست. به عبارت دیگر، اگرچه مجموعة آرای معرفتی او می ‌تواند یک نظام مطلوب را تشکیل دهد، اما محتوای آن قابل ‌نقد و دارای نقاط قوّت و ضعفی است که در ضمنِ‌ این تحقیق، به آن‌ ها پرداخته شده است. لازم به یادآوری است پژوهش نظام معرفت‌ شناسی اشراقی سهروردی به قلم مهدی عباس زاده به زودی توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه منتشر و در اختیار علاقمندان قرار خواهد گرفت.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 122]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن