محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1826887387
کشف سرزمین قوم عاد از منظر قرآن و باستانشناسی - بخش دوم و پایانی ردّ ادعای کشف اجساد قوم عاد
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: کشف سرزمین قوم عاد از منظر قرآن و باستانشناسی - بخش دوم و پایانی
ردّ ادعای کشف اجساد قوم عاد
اکتشافاتی همچون کشف برجهای بلند، باقی ماندن خانههای قوم عاد، کشف محل سکونت قوم عاد، و مدفون شدن سرزمین عاد در زیر لایههای شنی و رملی از جمله مواردی است که با آیات قرآن مطابقت دارد.
عذاب قوم عاد خداوند به قوم عاد نعمات بسیاری داده بود. این نعمات مطابق آیات قرآن کریم (شعراء/125-135) از این قرار است: 1. ارسال پیامبری امین برای هدایت آنها؛ 2. برخورداری از قدرت و امکانات جسمی برای بنا کردن قصرها و قلعههاى زیبا و محکم؛ 3. در اختیار داشتن چهارپایان؛ 4. بهرهمندی از پسرانی برومند و بیعیب و نقص 5. در اختیار داشتن باغها و چشمهها. به این ترتیب خداوند زندگى آنها را هم از نظر نیروى انسانى، هم کشاورزى و باغدارى، و هم دامدارى و وسایل حمل و نقل پربار ساخته بود؛ اما آنان قدر نعمات خدادادی را ندانستند و موجب عصیانشان گردید تا جایی که سخنان کفرآمیزی بر زبان جاری کردند؛ چنان که خداوند در این باره میفرماید: «و اما عادیان، به ناحق، در زمین سر برافراشتند و گفتند: از ما نیرومندتر کیست؟...» (فصلت/15). سرانجام، خداوند تندبادی توفنده بر آنها فرستاد و همه، جز هودg و پیروان اندک او، نابود شدند (ر.ک: عراقینژاد، داستانهای قرآن و تاریخ انبیاء، 1378: 269-280؛ رسولی محلاتی، تاریخ انبیاء، 1382: 89- 98؛ موسوی تنکابنی، خلاصه الاخبار، 1378: 51؛ بهبودی، بازنگری تاریخ انبیا در قرآن، 1376: 304؛ نیشابوری، قصص الانبیاء، 1382: 83-86؛ مکارم شیرازی، قصههای قرآن، 1386: 61-68) و در زیر لایههای شن و رمل مدفون گردیدند. قرآن کریم این مطلب را با ظرافت و لطافت هرچه تمامتر بیان میدارد: Pکَذَّبَتْ عادٌ فَکَیْفَ کانَ عَذابی وَ نُذُرِ إِنَّا أَرْسَلْنا عَلَیْهِمْ ریحاً صَرْصَراً فی یَوْمِ نَحْسٍ مُسْتَمِرٍّ تَنْزِعُ النَّاسَ کَأَنَّهُمْ أَعْجازُ نَخْلٍ مُنْقَعِرٍO (قمر/18-20)؛ «(قوم) عاد (نیز نشانههاى ما را) دروغ انگاشتند؛ پس (بنگر که) عذاب من و هشدارها[یم] چگونه بود! در واقع، در روز شوم مستمرى، تند باد سردى برآنان فرستادیم، که (آن باد) مردم را از جاى برمىکند، چنانکه گویى آنان تنههاى درختان خرماى ریشه کن شدهاند!». نیز خداوند میفرماید: Pفَلَمَّا رَأَوْهُ عارِضاً مُسْتَقْبِلَ أَوْدِیَتِهِمْ قالُوا هذا عارِضٌ مُمْطِرُنا بَلْ هُوَ مَا اسْتَعْجَلْتُمْ بِهِ ریحٌ فیها عَذابٌ أَلیمٌO (احقاف/24)؛ «و هنگامى آن (عذاب) را دیدند، در حالى که ابرى روى آورنده به درههایشان بود، گفتند: «این ابرى است که بر ما مىبارد!» بلکه آن چیزى است که بدان شتاب مىورزیدید؛ (همان) بادى که در آن عذابى دردناک است». در تفسیر این آیه آمده است: مدتی باران برای قوم عاد نازل نشد، هوا گرم و خشک و خفه کننده شده بود. پس گروهی ابرهایی را دیدند و فکر کردند، این ابرها بارانزا هستند. اما آنها بادهای شنی بودند که از دور مانند ابرهای بارانزا به نظر میرسیدند. در واقع، این بادهای شنی برای عذاب قوم عاد آمده بودند (مکارم شیرازی، تفسیر نمونه، 1374: 21/353؛ نیز، ر.ک: یحیی، الامم البائدة، بیتا: 70-85). همچنین خداوند در جای دیگر میفرماید: Pسَخَّرَها عَلَیْهِمْ سَبْعَ لَیالٍ وَ ثَمانِیَةَ أَیَّامٍ حُسُوماً فَتَرَى الْقَوْمَ فیها صَرْعى کَأَنَّهُمْ أَعْجازُ نَخْلٍ خاوِیَةٍO (حاقه/7)؛ «که آن (باد) را هفت شب و هشت روز بنیانکن بر آنان مسلّط کرد؛ و آن قوم را در آن (مدت) بر زمین افتاده مىبینى، چنانکه گویى آنان تنههاى درختان خرماى فرو ریختهاند!». طبق این آیه شهر در پی آن طوفان با طبقههایی از شن پوشیده شد و مردم زنده زنده در زیر شنها دفن شدند. در آیات 65 تا 72 سوره اعراف نیز جریان عذاب قوم عاد به طور مفصل بیان شده است. از این مطلب استفاده میشود که شهر ارم در زیر لایههایی از شن قرار گرفته و به یک سرزمین رملی و شنی تبدیل شده است. علّت اینکه این منطقه احقاف نامیده شده، نیز به دلیل وجود تپههای شنی است؛ زیرا احقاف در زبان عربی به تپههای شنی گفته میشود. باستان شناسان نیز در اکتشافات خود، این منطقه را در حالی یافتند که از شن و رمل پوشیده شده بود، درست مانند شهر شنی (ر.ک: Clapp, 1999: 35-277؛ یحیی، الامم البائدة، بیتا: 72-77). 6. ردّ ادعای کشف اجساد قوم عاد با باز شدن دریچه فضای مجازی به روی جهانیان، جهان به یک دهکده کوچک جهانی مبدل شده است. هرچند این فضا میتواند برای پیشرفت آنها در عرصههای مختلف مؤثّر باشد، اما در آن شیطنتهایی همچون نشر اکاذیب، شایعه پراکنیها، سرقتهای اینترنتی و غیره نمود یافته است؛ از اینرو، دقت در اخبار انتشار یافته و بررسی آنها حائز اهمیت است. اخیراً در فضای مجازی تصاویری از اسکلتهای انسانهای عظیم الجثه پخش شده است که عدهای در صدد برآمدهاند تا آنها را به قوم عاد نسبت دهند [برای نمونه، ر.ک: تصاویر شماره 5و6]. در سایت تابش آمده است: «اخیراً در یکی از مناطق جنوب شرقی عربی، کاوشگران گاز، بقایای اسکلت انسانی را در اندازه خارقالعاده پیدا کردند. بیابان مورد نظر را یک چهارم خالی یا به عربی ربع الخالی مینامند (یعنی اگر شبه جزیره عربستان را به چهار بخش تقسیم کنیم، این بیابان یک چهارم آن را شامل میشود) کشف مذکور را گروه کاوشگر آرامکو انجام داده است« (http://www.tabesh.net/?artid=40). در سایتهای دیگر نیز چنین تصاویری با مضامینی مشابه پخش شده است (برای نمونه، ر.ک: http://urbanlegends.about.com؛ http://www.Worth1000.com). در مقابل، برخی سایتها این عکسها را ساختگی و رایانهای میدانند، و چنین اکتشافاتی را انکار میکنند (برای نمونه، ر.ک: http://www.1kalagh.com/2010/09/giant-human-skeleton). در این باره میتوان به آیات قرآن کریم رجوع کرد. خداوند در این باره میفرماید: Pفَهَلْ تَرى لَهُمْ مِنْ باقِیَةٍO (حاقه/8)؛ «و آیا از آنان هیچ بازماندهاى مىبینى؟». اساساً نباید کسی از آنها و اثری از آنها که منظور جسمشان میباشد، باقی مانده باشد. همچنین خداوند در جای دیگر میفرماید: Pفَأَصْبَحُوا لا یُرى إِلاَّ مَساکِنُهُمْO (احقاف/25)؛ «پس صبح کردند در حالى که جز خانههایشان دیده نمىشد». همینطور آیه 38 عنکبوت نیز مؤیدی بر این مطلب است. بنابراین، استنباط میشود که مساکن آنها باقی مانده، اما اجساد و اموالشان به وسیله تندبادها نابود شده است؛ زیرا روایت شده است که وقتی طوفان بر قوم عاد میوزید، آنان را از جای خود برمیداشت و در آسمان با اصابت سنگ نابود میساخت، به طوری که جسدهای آنها باقی نمانده است (ر.ک: زمخشری، الکشاف عن حقائق غوامض التنزیل، 1407: 4/307و308؛ ابوالفتوح رازی، روض الجنان و روح الجنان فی تفسیر القرآن، 1408: 17/274؛ بیضاوی، انوار التنزیل و اسرار التأویل، 1418: 5/115؛ قرطبی، الجامع لأحکام القرآن، 1364: 16/206؛ مکارم شیرازی، تفسیر نمونه، 1374: 21/355و356). پس از تحقیق و بررسی به این نتیجه میرسیم که عکسها و اخبار انتشار یافته در سایتها صحت ندارند؛ زیرا این تصاویر برای یک مسابقه عکاسی و طراحی، برجسته و بزرگ شدهاند. به این ترتیب تصاویر پخش شده از اسکلتهای عظیم الجثه غیر واقعی میباشند که وجود یک اسلحه در دست یکی از اسکلتها [تصویر شماره 6]، گویای این مطلب است؛ زیرا در سایت http://news.nationalgeographic.com پرده از راز این عکسها برداشته شده که برای شرکت در یک مسابقه عکاسی و طراحی بوده است. عنوان درشتی که در بالای این عکسها نوشته شده، مثل دو عنوان زیر: “Giant Skeletons” Fuel Web Hoax “Skeleton of Giant” Is Internet Photo Hoax گویای همین مطلب است. در این سایت بیان شده است که این تصاویر متعلق به یک طراح کانادایی میباشد. البته به نظر میرسد اصل این شایعه با تیتر “Giant Skeletons Found in Middle East” در سایت انگلیسی زبان http://urbanlegends.about.com/library/bl_giant_skeleton منتشر شده باشد، اما روشن است که این تصاویر غیر واقعی هستند. به این ترتیب سخن قرآن به اثبات میرسد. حال آنچه از اهمیت ویژهای برخوردار است، اینکه برخی میخواهند با رد این تصاویر، حقیقت کشف سرزمین قوم عاد را نیز انکار نمایند و در نتیجه قرآن کریم را زیر سؤال ببرند که داستان قوم عاد مؤیدی در عالم خارج ندارد، در صورتی که اکتشافات مربوط به سرزمین قوم عاد در منابع معتبر بینالمللی انتشار یافته است و تردیدی باقی نمیگذارد. در صورت صحت تصاویر اجساد عظیم الجثه، باید گفت مطابق نص قرآن، این اجساد با قوم عاد ارتباطی ندارد. نتیجه 1. جریان زندگی قوم عاد تنها در قرآن کریم آمده است و در کتب آسمانی گذشته همچون تورات و انجیل از آن خبری نیست. این از جمله اخبار غیبی قرآن کریم است که خبر از قومی میدهد که تا سالیان سال هیچ کس از آن اطلاعی نداشت و گمان میکردند افسانهای بیش نبوده است. 2. با توجه به یافتههای محققان و باستان شناسان و اطلاعات مفید و دقیقی که در قرآن کریم آمده، محل اصلی سکونت قوم عاد در سرزمین عمان بوده است. 3. با توجه به آنچه در قرآن کریم آمده و با استناد به فعالیتهای باستان شناسان پی میبریم که اکتشافات اخیر توسط گروه تحقیقاتی نیکلاس کلاب در سرزمین عمان، همان آثار به جا مانده از برجها و باروهای قوم عاد میباشد. 4. یافتههای باستان شناسان و اکتشافات اخیر نیکلاس کلاب یعنی کشف برجهای بلند، کشف آثار برجای مانده از خانههای قوم عاد، کشف محل سکونت قوم عاد و کشف سرزمین قوم عاد در زیر لایههای شنی و رملی با آنچه در قرآن کریم آمده است، مطابقت کامل دارد؛ بنابراین، آنچه در قرآن بیان میگردد، مطابق واقع است. 5. تصاویر منتشر شده از اسکلتهای عظیم الجثه در برخی سایتها، ارتباطی با قوم عاد ندارد، بلکه این تصاویر برای یک مسابقه عکاسی برجسته و بزرگ شدهاند، که متعلق به یک طراح کانادایی میباشند. البته در قرآن کریم نیز بیان میگردد که اجساد آنها باقی نمانده است؛ بنابراین، حتی در صورت صحت تصاویر انتشار یافته، نسبت آنها به قوم عاد پذیرفتنی نیست. پی نوشت [1]. فیلمساز و مستندساز و مدرس آمریکایی الاصل در رشته باستانشناسی که ساکن کالیفرنیا است. اثر مشهور او «Sheba» و کتابش درباره سرزمین ارم و قوم عاد «The road to Ubar» میباشد. [2]. کانادایی تبار و عضو هیئت علمی دانشگاه صنعت نفت ملک فهد است و به تدریس ریاضیات میپردازد. منابع ابن خلدون، عبدالرحمن (1421ق)، تاریخ ابن خلدون، بیروت، دارالفکر. 2. ابن کثیر، اسماعیل (1409ق)، تفسیر القرآن العظیم، تحقیق یوسف عبدالرحمن مرعشلی، بیروت، دارالمعرفة. 3. ابن منظور، محمد بن مکرم (1408ق)، لسان العرب، بیروت، داراحیاء التراث العربی. 4. ابن هشام (1415ق)، السیرة النبویة، تحقیق: مصطفی سقا، ابراهیم ابیاری و عبدالحفیظ شلبی، بیروت، داراحیاء التراث العربی. 5. ابوالفتوح رازی، حسین بن علی (1408ق)، روض الجنان و روح الجنان فی تفسیر القرآن، مشهد، بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی. 6. بغدادی، علاءالدین علی بن محمد (1415ق)، لباب التأویل فی معانی التنزیل، بیروت، دارالکتب العلمیه. 7. بهبودی، محمدباقر (1376ش)، بازنگری تاریخ انبیا در قرآن، مجله پژوهشهای قرآنی، ش12-11. 8. بیآزار شیرازی، عبدالکریم (1388ش)، باستان شناسی و جغرافیای تاریخی قصص قرآن، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی. 9. بیضاوى، عبدالله بن عمر (1418ق)، أنوار التنزیل و أسرار التأویل، بیروت، داراحیاء التراث العربى. 10. پاکتچی، احمد (1375ش)، «ارم» دایرة المعارف بزرگ اسلامی، زیر نظر سید محمدکاظم موسوی بجنوردی، تهران، مؤسسه فرهنگی و انتشاراتی حیان. 11. توماس، برترام (1401ق)، مخاطر الاستکشاف فی الجزیرة العربیّة، ترجمه محمد امین عبدالله، عمان، وزارة التراث القومی و الثقافة. 12. جواد علی (1427ق)، المفصل فی تاریخ العرب قبل الاسلام، تهران، آوند دانش، مکتبة جریر. حموی، ابوعبدالله یاقوت بن عبدالله (1995م)، معجم البلدان، بیروت، دار صادر. 14. حمیری، محمد بن عبدالمنعم (1984م)، الروض المعطار فی حبر الاقطار، تحقیق احسان عباس، بیروت، مکتبة لبنان. خامهگر، محمد (1387ش)، «ارم» دایرة المعارف قرآن کریم، قم، بوستان کتاب.
خرمشاهی، بهاءالدین (1377ش)، دانشنامه قرآن و قرآن پژوهی، تهران، دوستان؛ ناهید.
دهخدا، علیاکبر (1377ش)، لغتنامه، تهران، تهران، دانشگاه تهران.
رسولی محلاتی، سید هاشم (1382ش)، تاریخ انبیا، قم، بوستان کتاب. 19. رضایی اصفهانی، محمد علی و جمعی از فضلای حوزه و دانشگاه (1383ش)، ترجمه قرآن کریم، موسسه فرهنگی دارالذکر. رضایی، زهرا (1379ش)، اماکن جغرافیایی در قرآن، قم، پارسیان.
زمخشری، محمود (1407ق)، الکشاف عن حقائق غوامض التنزیل، بیروت، دارالکتاب العربی.
شکوری، «شهر اساطیری ارم، اعجاز قرآن»، سایت تبیان، 10/3/1389ش.
طالقانی، سید محمود (1389ق)، پرتویی از قرآن، تهران، شرکت سهامی انتشار. 24. طباطبایى، سید محمدحسین (1417ق)، المیزان فى تفسیر القرآن، قم، دفتر انتشارات اسلامى. 25. طبرسی، فضل بن حسن (1406ق)، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، بیروت، دارالمعرفة. 26. طبری، محمد بن جریر (1357ق)، تاریخ الامم و الملوک، قاهره، مطبعة الاستقامة. 27. عابدینی، احمد (1378ش)، «قوم عاد سازندگان اهرام مصر»، فصلنامه بینات، سال ششم، ش21. 28. عبدالباقی، محمدفؤاد (1387ش)، المعجم المفهرس لالفاظ القرآن الکریم، بحاشیة المصحف الشریف، تهران، انتشارات اسلامی. عراقینژاد، حسین فعال (1378ش)، داستانهای قرآن و تاریخ انبیا (1)، تهران، نشر سبحان. 30. فخررازی، ابوعبدالله محمد بن عمر (1420ق)، مفاتیح الغیب، بیروت، داراحیاء التراث العربی. 31. فیروزآبادی، محمد بن یعقوب (1419ق)، القاموس المحیط، اشراف محمد نعیم عرقسوسی، بیروت، مؤسسة الرسالة. قرطبى، محمد بن احمد (1364ش)، الجامع لأحکام القرآن، تهران، ناصرخسرو. 33. قزوینی، زکریا بن محمد بن محمود (1371ش)، آثار البلاد و اخبار العباد، ترجمه محمدمراد بن عبدالرحمن، تصحیح سید محمد شاهمرادی، تهران، دانشگاه تهران. 34. محلی، محمد بن احمد و سیوطی، جلال الدین (1419ق)، تفسیر جلالین، بیروت، دارالفکر. 35. معادیخواه، عبدالمجید (1378ش)، فروغ بیپایان: فهرست تفصیلی مفاهیم قرآن کریم، تهران، نشر ذره. مکارم شیرازی، ناصر (1374ش)، تفسیر نمونه، تهران، دارالکتب الاسلامیه. 37. مکارم شیرازی، ناصر (1386ش)، قصههای قرآن، تدوین سید حسین حسینی، تهران، دارالکتب الاسلامیه. 38. مکارم شیرازی، ناصر و جمعی از نویسندگان (1364ش)، تفسیر نمونه، تهران، دارالکتب الاسلامیه. 39. موسوی تنکابنی، محمدمهدی بن محمدجعفر (1378ش)، خلاصة الاخبار، تهران، دانشور. میلر، گری (1384ش)، قرآن کتابی شگفتانگیز، ترجمه صلاحالدین توحیدی، تهران، نشر احسان. 41. نایف منیر فارسی (1427ق)، الاعجاز العلمی فی القرآن و السنة، کویت، مکتبة ابن کثیر؛ بیروت، دار ابن حزم. نجار، زغلول و... (1388ش)، اعجاز علمی قرآن کریم، ترجمه علی عباسی، آیت الله خزائی، عزتالله محمدپور و محسن رسولی، قم، دفتر نشر معارف. 43. نیشابوری، ابواسحاق ابراهیم بن منصور بن خلف (1382ش)، قصص الانبیاء، بازپردازی احسان یغمایی، تهران، زرین؛ نگارستان کتاب. یحیی، هارون (بیتا)، اعجاز قرآن، ترجمه محمد فرید آسمند، بیجا، بینا. 45. یحیی، هارون (بیتا)، الامم البائدة، ترجمه میسون نهلوی، مراجعه اورخان محمدعلی، بیجا، بینا. 46. Clapp, Nicholas, The Road to Ubar: finding the Atlantis of sands, New York, 1999. 47. Encyclopedia of Islam, New Edition, V.Ι, A-B, Leiden- London, 1960. 48. Encyclopedia of the Quran, V.ΙΙ, E-I, Jane Dammen Mcauliffe, General Editor, Leiden - Boston, 2002. 49. Thomas, Bertram, Arabia Felix: Across the “Empty Quarter” of Arabia, New York: Schrieber’s sons: 1932. 50. http://www.shia-news.com/fa/news/17229. 51. http://en.wikipedia.org/wiki/%E2%80%98Ad. 52. http://en.wikipedia.org/wiki/Iram_of_the_Pillars. 53. http://news.nationalgeographic.com/news/bigphotos/21432885. 54. http://urbanlegends.about.com/library/bl_giant_skeleton. 55. http://www.1kalagh.com/2010/09/giant-human-skeleton. 56. http://www.tabesh.net/?artid=40. 57. http://www.Worth1000.com. کریم دولتی: عضو هیئت علمی جامعة المصطفی (نویسنده مسئول) حامد جمالی: کارشناسی ارشد علوم قرآن و تفسیر مرتضی قاسمی: دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه مذاهب اسلامی تهران (نویسنده مسئول) مجله قرآن و علم شماره 14. انتهای متن/
http://fna.ir/APRNTH
94/11/09 - 03:12
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 156]
صفحات پیشنهادی
کشف سرزمین قوم عاد از منظر قرآن و باستانشناسی - بخش اول وجود برجهای بلند در سرزمین قوم عاد
کشف سرزمین قوم عاد از منظر قرآن و باستانشناسی - بخش اولوجود برجهای بلند در سرزمین قوم عاداکتشافاتی همچون کشف برجهای بلند باقی ماندن خانههای قوم عاد کشف محل سکونت قوم عاد و مدفون شدن سرزمین عاد در زیر لایههای شنی و رملی از جمله مواردی است که با آیات قرآن مطابقت دارد  نسبت دستاوردهای علمی با آموزههای قرآن از منظر علامه طباطبایی - بخش دوم و پایانی آسیبشناسی تفسیر علمی از دیدگ
نسبت دستاوردهای علمی با آموزههای قرآن از منظر علامه طباطبایی - بخش دوم و پایانیآسیبشناسی تفسیر علمی از دیدگاه علامهعلامه طباطبایی در تفسیر خود هر دو گروه را تخطئه کرده و راه میانهای برگزیده است ایشان در مواردی یافتههای علمی جدید را قطعی و مدلول برخی آیات علمی قرآن را نشانه امصالح اجرائیه «احکام حکومتی» در قرآن کریم - بخش دوم و پایانی مصالح اجرائیه، میتواند مبنای صدور حکم
مصالح اجرائیه احکام حکومتی در قرآن کریم - بخش دوم و پایانیمصالح اجرائیه میتواند مبنای صدور حکم قرار گیرددر حکومت اسلامی عنصر مصلحت در وضع و اجرای قوانین نقش قابل توجهی دارد به اعتقاد فقیهان و مفسران «المؤلفه قلوبهم» گروهی هستند که مقصود از بهدست&zwnjولایت سیاسی و مشروعیت آن در قرآن- بخش دوم و پایانی ولایت الله، ولایت شیطان
ولایت سیاسی و مشروعیت آن در قرآن- بخش دوم و پایانیولایت الله ولایت شیطانولایت حقیقتی پیچیده و دارای وجوه مختلف حقیقی و اعتباری و ابعاد گوناگون روانشناختی و جامعه شناختی است که به یک لحاظ می تواند جلوه عمیقی از محبت باشد و به لحاظ دیگر تجلی عظیم قدرت و اقتدار اجتماعی جبررسی کارکرد سیاسی نهاد ولایت فقیه در ایجاد همبستگی اجتماعی در نظام جمهوری اسلامی ایران - بخش دوم و پایانی نمو
بررسی کارکرد سیاسی نهاد ولایت فقیه در ایجاد همبستگی اجتماعی در نظام جمهوری اسلامی ایران - بخش دوم و پایانینمونه های تجربه کارآمدی ولایت فقیهموضوع انسجام یا همبستگی اجتماعی یکی از جدی ترین موضوعات روز و از مباحث علم جامعهشناسی در حوزه جامعهشناسی وفاق به شمار می رود قانونمصالح اجرائیه «احکام حکومتی» در قرآن کریم - بخش اول مفهومشناسی مصلحت و مصالح اجرائیه
مصالح اجرائیه احکام حکومتی در قرآن کریم - بخش اولمفهومشناسی مصلحت و مصالح اجرائیهدر حکومت اسلامی عنصر مصلحت در وضع و اجرای قوانین نقش قابل توجهی دارد چکیده توجه به عنصر مصلحت و نقش آن در صدور احکام حکومتی توسط حکومت اسلامی از دیرباز مورد توجه عالمان فقه سیاسی اندیشه سقرآن و عصمت امام - بخش اول دلایل وحیانی عصمت جانشین پیامبر
قرآن و عصمت امام - بخش اولدلایل وحیانی عصمت جانشین پیامبرشناخت امام معصوم و دسترسی به او و هم چنین بهره گیری معرفتی از وی بیرون از توان مکلفان نیست با رجوع به آیات قرآن و احادیث اسلامی میتوان امام معصوم را خواه در زمان غیبت و خواه در زمان حضور شناخت اشاره اعتقاد شیحکمت تحریم گوشت خوک در قرآن، حدیث و علم - بخش دوم و پایانی بیماری های ناشی از خوردن گوشت خوک
حکمت تحریم گوشت خوک در قرآن حدیث و علم - بخش دوم و پایانیبیماری های ناشی از خوردن گوشت خوکدر جامعه امروزی که بشر خود را از تعالیم ناب آسمانی محروم کرده و مکاتب بشری عهدهدار قانونگذاری جوامع شدهاند تحلیل و ارائه دستورات قرآن کریم و شرع مقدس اسلام به همه بشریت بیش از هر چیز ضاخلاق پیامبر(ص) بعد از قرآن معجزه دوم پیامبر(ص) است
یک استاد فلسفه اخلاق اخلاق پیامبر ص بعد از قرآن معجزه دوم پیامبر ص است شناسهٔ خبر 3035364 - چهارشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴ ۵۹ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها آیت الله احمد بهشتی در پیش همایش فلسفه اخلاق گفت تفاوت ائمه و انبیای دیگر با پیامبر اسلام ص این است که آنها در خلققرآن و آزادی سیاسی - بخش اول مفهومشناسی آزادی سیاسی
قرآن و آزادی سیاسی - بخش اولمفهومشناسی آزادی سیاسیآزادی همزاد آدمی و برترین گوهری است که انسان در اختیار دارد این اهمیت جایگاه ویژهای را در اندیشهها و مکاتب مختلف برای آزادی ایجاد کرده است و به تبع آن تعاریف و برداشتهای متفاوت و متعددی از آزادی ارایه شده است چکیده-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها