محبوبترینها
با چاپ روی وسایل یک کسب و کار پرسود بسازید
قیمت دیگ بخار و تولیدکننده اصلی دیگ بخار
معروفترین هدیه و سوغاتی یزد مشخص شد!
آشنایی با انواع دوربین مداربسته ضد آب
پرداخت اینترنتی قبوض ساختمان (پرداخت قبض گاز، برق و آب)
بهترین دوره آموزش سئو محتوا در سال 1403 با نام طوفان ۱۴۰۳ در فروردین ماه شروع می شود
یک صرافی ارز دیجیتال چه امکاناتی باید داشته باشد؟
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
جراحی و درمان ریشه دندان عفونی با خانم دکتر صفوراامامی
چه مواردی بر قیمت کابین دوش حمام تاثیر دارند؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1798336138
تعریف معنادار رئیس فرقه حلقه از جهنم
واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
تعریف معنادار رئیس فرقه حلقه از جهنم محمدعلی طاهری رئیس فرقه ضاله حلقه در بحث تناسخ، تعریف معناداری از جهنم ارائه میدهد و میگوید: «جهنم، جایگاه انتقامجویی و کینهورزی نیست و اساس تشکیل آن عشق و محبت است. جهنم به مناسبت همان بخشش، طراحی شده است».
به گزارش فرهنگ نیوز ، در بررسی و تحلیل آموزههای هر دین یا فرقه باید ابتدا به بررسی مبانی و پیش فرضهای آن پرداخت، برای شناسایی بهتر آموزههای فرقه «عرفان ضاله حلقه» نیز لازم است، به بیان مبانی فکری این فرقه بپردازیم، با مطالعه آثار مکتوب و شفاهی عرفان حلقه درمییابیم که این فرقه نیز مطالبی را از ادیان مختلف و همچنین فرقههای انحرافی برای مبانی و پیش فرضهای خود انتخاب کرده است، محمد علی طاهری با تصریح به التقاطی بودن مبانی فرقه خود میگوید:
«ادیان، یک سلسله دروس، پله پله با هم هستند و جدا شدنی نیستند، علتش را هم من متوجه شدهام؛ یعنی مثل یک چیز میماند که دامنهدار است؛ ولی نویسندهها متفاوت هستند، بدون درک عهد عتیق، {literal}{{/literal}فهم{literal}}{/literal} عهد جدید امکان ندارد و بدون درک آن، درک این امکان ندارد، حالا إنشاءالله این را در یک جایی جداگانه مطرح میکنیم؛ اما من یک مطلبی میخواهم بگویم، من امروز به این نتیجه رسیدهام که یک عدهای به من خبر دادهاند که ما مطلب شما را با عرفان یهودی کاوالا انطباق دادهایم. عجیب است! شاگردان کلیمی ما گفتهاند، به طرز عجیبی دریافتهای شما با عرفان کاوالا میخواند، مسیحیها هم یک طوری همین را گفتهاند؛ شما فکر نکنید که مسلمانها فقط میخواهند با قرآن تطبیق بدهند، مسیحی میخواهد برود با انجیل تطبیق بدهد و کلیمی میخواهد با عهد عتیق انطباق بدهد، ما خودمان را نگاه نکنیم؛ ما داریم یک حرف میزنیم که از اول، این، انسانشمول است، توجه فرمودید؟! من ایمان دارم دریافتها و مطالب با کتب مقدس در تضاد نخواهد بود، حالا ما با قرآنش را انجام بدهیم، دیگران هم با کتب دیگر انجام بدهند؛ اما شما بدانید که به نظر من کتب مقدس، جلد یک، دو، سه هستند که از هم جدا نیستند».
بنابر گفتههای رهبر این فرقه آموزههای او آزادیان مختلف یهودی، مسیحی و .... برگرفته شده و از همین روی در ادامه به بررسی مبانی او که از ادیان مختلف گرفته شده است، میپردازیم:
*حلولگرایی
حلول در لغت به معنای فرود آمدن و نازل شدن در محلی است. اکثر متون کلامی و فلسفی ادیان توحیدی حلول را مردود دانسته و ساحت خداوند را منزّه از حلول و مکان و محل میدانند؛ چرا که برای حلول کننده نیازمند به چیزی (مکان و محل) است، برای حلول و خداوند از همه چیز بینیاز است. بر اساس عقاید حلولی، خدا و هستی (انسان و طبیعت) از یک گوهر و سرشت مشترک برخوردارند؛ لذا این مفاهیم چنان به هم پیوستهاند؛ که هیچ شکاف و انقطاعی در آن راه ندارد. یگانگی و وحدت بین خدا و هستی موجب شده است که با وجود همه گوناگونیها، هر پدیدهای را بتوان به مبدا یگانه نهفته در عالم بازگرداند. این مبدا، خاستگاهِ وحدت و پیوستگی هستی و سرچشمه زندگی و پویایی آن است که میتوان با کمک گرفتن از آن، همه چیز را تفسیر کرد.
در شریعت یهود اعتقاد به حلول خداوند مشاهده نمیشود؛ ولی در عقاید حلولگرایانه کابالا، خداوند به چند صورت در میان قومش حلول کرده است، حلول خدا به صورت «شخینا»، در میان قوم برگزیدهاش، حلول خدا در تلمود و تورات، حلول خدا در سرزمینش، حلول خدا در معبد سلیمان و حلول خدا در برخی از پیروان قباله.
در حلقه نیز بحث حلول کردن خداوند به گونهای بدیع مطرح است، طاهری اگر چه خداوند را خالق هستی میداند؛ ولی این خالقیت را به عوامل مختلف تعمیم داده است. او شیطان را خالق عالم تضاد میداند و همه ویژگیهای خالقیت را برای شبکه شعور کیهانی قائل است و به این شکل در آموزههایش خالقهایی را معرفی میکند. در واقع هر عاملی که قدرت خدایی برایش تصور شود، به حلولگرایی پهلو میزند. طاهری در مباحث خود به بحث وحدت با خدا هم اشاره میکند که در واقع در پایان انسان تمام قدرت خداوند را به دست میآورد و خود، خدا میشود.
در اندیشه حلولگرایی عقل و وحی که عامل ارتباط میان آفریدگار و آفریننده است، نفی و مشکل ارتباط میان کل و جزء از راه تجسم حل میشود، در چنین اندیشهای تعالی و تقدس آفریدگار آن قدر کمرنگ میشود تا در یکی یا برخی یا همه آفریدگانش حلول کند، بدین ترتیب با هستی یکی میشود و انسان میتواند به طور مستقیم و حتی از طریق حواس پنجگانه او رادرک کند.
*تناسخ
مشکل اصلی آموزههای کابالا درباره تناسخ، برداشت نادرست ایشان از اصل عدالت الهی است. برای مثال آنجا که خداوند، قوم یهود را از پرستش خدایان دروغین بازداشته، اعلام میکند که بار این گناه را پدران و فرزندان تا نسل سوم و چهارم به دوش خواهند کشید و به این طریق بار گناهان گذشتگان را بر دوش آیندگان افکنده و آنها را مورد عتاب قرار میدهد و چون در یهودیت این گونه آیات را نشانگر عدم عدالت خداوند میدانند، به جبران این بیعدالتی تناسخ را مطرح میکنند. طبق این عقیده مجازات نسلهای بعدی به خاطر گناه یک فرد، کار عادلانهای نیست، پس فردی که مرتکب گناه میشود برای پالایش روح، دوباره در نسل سوم و چهارم به این دنیا باز میگردد تا تطهیر شود.
در حلقه نیز دیدگاهی مشابه کابالا مطرح است و بحث کارما و کالبدهای ذهنی در دوره تشعشع دفاعی ارائه میشود. با این طرز اندیشه در حلقههای دوره دفاعی، لولهای از منفی یک تا منفی شش اعلام میشود تا این کالبدهای ذهنی شخص مورد تسخیر را ترک کنند و به مسیر خود و به سوی نور هدایت شوند، طبق نظر طاهری یک کالبد ذهنی به دلیل لامکانی قادر است همزمان چندین نفر را تسخیر کند و محدودیتی برای او وجود ندارد و با آنکه طبق «قانون کارما» کالبد جدید به میزان عمل مثبت و منفی زندگی گذشته تعیین میشود و انتخابی نیست، در حلقه انتخابی بوده و کالبد ذهنی میتواند هر یک از عزیزان خود یا غیره را انتخاب کند.
نظریه تناسخ در حلقه و کابالا به هیچ وجه حول محورِ انکار قیامت و معاد نمیچرخد؛ چون هر دو به گونهای قیامت و معاد را قبول دارند. در اندیشه پیروان کابالا، نشانههایی از اعتقاد به جهان آخرت و محاسبه اعمال در قیامت میتوان یافت. اما بنابر باور ایشان عذاب ابدی برای ارواحِ ملعون در جهنم قابل انکار است؛ زیرا در روح چیزی وجود دارد که با خداوند هم ذات است! از این رو خداوند نمیتواند تا ابد با نگاهداشتن روح گناهکاران در عذاب، خود نیز رنج ببرد. طاهری نیز عذاب به معنای واقعی را باور نداشته و حسرت و سوختن ناآگاهی را مطرح میکند. او میگوید:
«در آن جایگاه، هرکسی نسبت به رسالت بندگی که باید انجام میداده است، آگاه میشود و در حالی که به وجود ساحت مقدس الهی (روحالله) در خود پی میبرد و هدف از آفرینش خود را در مییابد، با نتیجه اعمال خود نیز مواجه میشود. آتشی که فرد، به شدت از آن میسوزد، از قیاس میان این دو (آنچه بوده است و آنچه باید میبود) ناشی میشود... آتش جهنم، آتش حسرت است که با احساس تنهایی در هم میآمیزد. این احساس تنهایی به دلیل دوری از وحدت نفس واحد است و تا خروج از جهنم ادامه دارد».
همچنین از نظر او:
«جهنم، جایگاه انتقامجویی و کینهورزی نیست و اساس تشکیل آن عشق و محبت است. جهنم، خلف وعده خداوند پس از بخشش همگانی هم نیست؛ بلکه به مناسبت همان بخشش، طراحی شده است تا آثار دوری و سوءسابقه را از وجود همه پاک کند و آمادگی وصال را فراهم سازد».
بنابراین تناسخ نمیتواند به عنوان بهانهای برای بازگشت و تکامل روح تلقی شود، بلکه بر اساس تعالیم الهی انسان باید حرکت تکاملی خود را در طول زندگی خود طی کند.
منبع: کتاب «حلقه اسارت» به قلم جمعی از استادان حوزه و دانشگاه
94/6/12 - 08:51 - 2015-9-3 08:51:09
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 67]
صفحات پیشنهادی
مبانی فکری فرقه ضاله حلقه/2 تعریف معنادار رئیس فرقه حلقه از جهنم
مبانی فکری فرقه ضاله حلقه 2تعریف معنادار رئیس فرقه حلقه از جهنممحمدعلی طاهری رئیس فرقه ضاله حلقه در بحث تناسخ تعریف معناداری از جهنم ارائه میدهد و میگوید جهنم جایگاه انتقامجویی و کینهورزی نیست و اساس تشکیل آن عشق و محبت است جهنم به مناسبت همان بخشش طراحی شده است به گزاربازخوانی دیدگاههای باطل فرقه حلقه از سوی پایگاه اطلاعرسانی آیتالله مکارم
بازخوانی دیدگاههای باطل فرقه حلقه از سوی پایگاه اطلاعرسانی آیتالله مکارمدیدگاههای باطل فرقه حلقه پس از انتشار شایعاتی مبنی بر پس گرفتن حکم ارتداد از سوی آیتالله مکارم شیرازی در پایگاه اطلاعرسانی معظمله به بوته نقد و بررسی گذاشته شد به گزارش خبرگزاری فارس پس از اعلام حکمگفتگو با رضا عمادی الهیاری عضو جدا شده از فرقه انحرافی عرفان حلقه
گفتگو با رضا عمادی الهیاری عضو جدا شده از فرقه انحرافی عرفان حلقه دیده بان ابتدا بفرمایید شیوه آشنایی تان با فرقه انحرافی عرفان حلقه چگونه بوده است آشنایی من با این فرقه از طریق دو نفر از آشنایان مان که اتفاقاً مذهبی هم بودند صورت گرفت این دو در سال 85 وارد این فرقه شده بودندبا حضور رئیس سازمان بسیج اساتید کشور خبر داد افتتاح دوره تربیت مدرس حلقههای صالحین بسیج اساتید کشور در اصفهان
با حضور رئیس سازمان بسیج اساتید کشور خبر دادافتتاح دوره تربیت مدرس حلقههای صالحین بسیج اساتید کشور در اصفهانبا حضور رئیس سازمان بسیج اساتید کشور مراسم افتتاحیه دوره عالی تربیت مدرس حلقههای صالحین بسیج اساتید کشور در دانشگاه صنعتی اصفهان آغاز شد به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهارئیس کار گروه علمی ستاد احیای دریاچه ارومیه مطرح کرد محاصره 90 هزار حلقه چاه در داخل حوضه دریاچه ارومیه برای ن
رئیس کار گروه علمی ستاد احیای دریاچه ارومیه مطرح کردمحاصره 90 هزار حلقه چاه در داخل حوضه دریاچه ارومیه برای نرسیدن آب طوفانهای نمکی دریاچه ارومیه در نزدیکی تهرانرئیس کار گروه علمی ستاد احیای دریاچه ارومیه با بیان اینکه در حال حاضر حدود 90 هزار حلقه چاه در داخل حوضه آبریز دریاچ«پینوکیو، عامو سردار و رئیسعلی» در جشنواره نوجوانان پذیرفته شد
رضا صافی به مهر گفت پینوکیو عامو سردار و رئیسعلی در جشنواره نوجوانان پذیرفته شد شناسهٔ خبر 2898551 - یکشنبه ۸ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۹ ۵۳ هنر > سینمای ایران فیلم سینمایی پینوکیو عامو سردار و رئیسعلی در جشنواره فیلم نوجوانان همدان پذیرفته شد رضا صافی کارگردان سینما درباره فیلمگزارش فارس از آیین افتتاح دومین همایش ملی انیمیشن طباطبایینژاد: انیمیشن ایران پیر کودکی است که هنوز بالغ نشده
گزارش فارس از آیین افتتاح دومین همایش ملی انیمیشنطباطبایینژاد انیمیشن ایران پیر کودکی است که هنوز بالغ نشده گلایه مدیرعامل آسیفا از رئیس سازمان سینماییروانبخش صادقی مدیرعامل آسیفا ایران گفت دکتر ایوبی با وجود آنکه گفته بودند امسال را سال انیمیشن میدانیم نه در جلسه شورای سیاسرئیس رسانه ملی از خبرنگار مجروح عیادت کرد
رئیس رسانه ملی از خبرنگار مجروح عیادت کرد تاریخ انتشار دوشنبه 9 شهریور 1394 ساعت 12 30 | شماره خبر 2076387688789521429 تعداد بازدید 14 پ پ ساعتی پیش رئیس رسانه ملی با حضور در بیمارستان فارابی تهران از خبرنگار مجروح خبرگزاری صدا و سیما عیادت کرد به گزارش جام جم آنلاین به نقلماجراهای عموپورنگ، اکبر عبدی و جناب خان با کلید رئیس جمهور
ماجراهای عموپورنگ اکبر عبدی و جناب خان با کلید رئیس جمهوراحسان رستگار 7 شهریور 94تاریخ انتشار شنبه ۷ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۵ ۳۶ صحنه ی اول اواخر بهمن ۱۳۹۲ عمو پورنگ کلیدی را روی آنتن زنده ی برنامه اش بالا برد که منجر شد کرکره ی برنامه اش خیلی محترمانه پایین کشید شود و دیگر برناتعریف و تمجید مهمان «خندوانه» از مجری 90
تعریف و تمجید مهمان خندوانه از مجری 90 اسکندر کوتی گزارشگرقدیمی فوتبال درباره خصائل و تواناییهای عادل فردوسیپور در برنامه خندوانه سخن گفت خبرآنلاین اسکندر کوتی گزارشگرقدیمی فوتبال درباره خصائل و تواناییهای عادل فردوسیپور در برنامه خندوانه سخن گفت او در پاسخ به-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها