محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1826897012
چرا قرآن همگان را به تدبر در آيات دعوت ميكند؟
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
پرسمان؛
چرا قرآن همگان را به تدبر در آيات دعوت ميكند؟
گروهي از اخباريان با استناد به برخي روايات غير معتبر، معتقد بودند كه آيات قرآني و احاديث نبوي (صلي الله عليه و آله و سلم) رمزگونه و معماست و جز مخاطبان اصلي آن آن را نميفهمند.
به گزارش سرویس دینی جام نیوز، یکی از سوالات مطرح در خصوص تدبر در قرآن اینکه چرا قرآن همگان را به تدبر در آيات دعوت ميكند؟
جواب: گروهي از اخباريان با استناد به برخي روايات غير معتبر، معتقد بودند كه آيات قرآني و احاديث نبوي (صلي الله عليه و آله و سلم) رمزگونه و معماست و جز مخاطبان اصلي آن (حضرات معصومين عليهمالسلام) آن را نميفهمند و از قبيل محاورات عرفي نيست تا مقصود گوينده از آن، تفهيم عموم مردم باشد. بنابراين، استنباط احكام نظري از ظواهر آيات قرآن و روايات نبوي (صلي الله عليه و آله و سلم) بدون روايات امامان (عليهمالسلام) جايز نيست.
محدث استرآبادي كه از پايهگذاران شيوه اخباريگري است ميگويد: "... وإن القرآن فى الأكثر ورد علي وجه التعمية بالنسبة إلي أذهان الرعية وكذلك كثير من السنن النبويّة وإنه لا سبيل لنا فيما لا نعلمه من الأحكام النظريّة الشرعيّة، أصليّة كانت أو فرعية إلاّ السماع من الصادقَيْن (عليهماالسلام) وانه لا يجوز استنباط الأحكام النظرية من ظواهر كتاب الله ولا ظواهر السنن النبويّة ما لم يعلم أحوالهما من جهة أهل الذكر (عليهمالسلام) بل يجب التوقف والاحتياط فيهما...".(١) آنان فهم قرآن را منحصر به معصومين (عليهمالسلام) و باب ادراك آن را بر روي ديگران مسدود ميدانستند.
برخي از دلايل آنان عبارت است از: الف: اخباري كه تفسير به رأي را نكوهش ميكند.
ب: روايت "ليس شىء أبعد من عقول الرجال من تفسير القرآن"(٢) كه تفسير قرآن را مقدور عقل بشر عادي نميداند؛ پس بايد در تفسير آن فقط از معصوم استفاده كرد.
ج: سخن امام صادق (عليهالسلام) به ابوحنيفه كه مدعي مقام افتاء و معرفت حقيقي قرآن بود: "يا أبا حنيفة! لقد ادعيت علماً، ويْلك ما جعل الله ذلك إلاّ عند أهل الكتاب الّذين أنزل عليهم ويلك ولا هو إلاّ عند الخاص من ذريّة نبيّنا محمد (صلي الله عليه و آله و سلم) وما ورثك الله من كتابه حرفاً".(٣)
د: سخن امام باقر (عليهالسلام) به قتاده فقيه اهل بصره: "... بلغنى أنّك تفسر القرآن؟" قال له قتادة: نعم. "يا قتادة إن كنت إنما فسرت القرآن من تلقاء نفسك فقد هلكت وأهلكت وإن كنت قد فسرته من الرجال فقد هلكت وأهلكت. ويحك يا قتادة! إنّما يعرف القرآن من خوطب به".(٤) در برخي از جوامع روايي ادعا شده است كه اين گونه رواياتْ متواتر، و دلالت آن قطعي است.(٥)
پاسخ شبهه شبهات اخباريان درباره حجيّت ظواهر قرآن كريم به وسيله عالماني بزرگ همچون مرحوم وحيد بهبهاني، ميرزاي قمي و شيخ انصاري به تفصيل پاسخ داده شده است. مرحوم محقق قمي ميگويد: اين روايات (كه اخباريان انحصار فهم قرآن به معصومين (عليهمالسلام) را از آن فهميدهاند) ظاهر يا صريح است كه مرادْ علم به همه (ظاهر و باطن و تنزيل و تأويل) قرآن است و اين امري مسلم و مورد قبول است... و اگر چنين مدعايي در اخبار صريح و صحيح نيز آمده باشد، يا بايد آن را توجيه كرد و يا علم آن را به اهلش واگذاشت، ليكن چنين اخباري نيست(٦).
معصومين (عليهمالسلام) هرگز اصل فهم قرآن را به خود منحصر نساختند و دَرِ فهم آن را بر روي مردم نبستند و در اخبار معصومين نيامده است كه مردم از قرآن بهرهاي جز تلاوت ندارند. حتي اگر اين مطلب در برخي روايات آمده باشد، چون با خطوط كلي قرآن و نيز با خود سنّت قطعي معصومين در تضاد است، بايد فهمش را به اهلش واگذاريم. اوصافي مانند "كتاب مُبين"، "نور" و "تبيان كل شيء"، كه درباره قرآن آمده نه اختصاصي به معصوم (عليهالسلام) دارد تا قرآن كريم براي ديگران داراي چنين اوصافي نباشد و نه ناظر به "مقام ثبوت" است تا قرآن در مقام اثبات داراي چنين صفاتي نباشد؛ زيرا اوصاف مزبور، درباره كتابِ هدايت است و كتاب هدايت در مقام رهبري داراي چنين اوصافي است و مقام رهبري نيز اولا ً عام است و اختصاصي به معصوم ندارد و ثانياً ناظر به مقام اثبات است، نه ثبوت. ظاهر آيه: "قد جاءكم من الله نور وكتاب مبين"(٧)، نيز خطاب به همه انسانهاست، بدون اختصاص به معصوم و هم در مقام هدايت است، نه مقام ثبوت و همچنين آيه 174 سوره نساء و آيه 8 سوره تغابن و 157 اعراف در مقام ارشاد و ناظر به مقام اثبات است. البته "كتابِ مكنون" كه غير از "مطهّرون" به آن دسترسي ندارند مرحله كمال و نهايي آن، چنانكه قبلا ً گذشت، اختصاص به اهلبيت طهارت دارد؛ چنانكه "لا رطب ولا يابس إلاّ في كتاب مبين"(٨) نيز از برخي جهات چنين است. ممكن است انحصار فهم قرآن به معصوم (عليهالسلام) از برخي روايات استظهار شود؛ نظير آنچه از امام باقر (عليهالسلام) رسيده است: "إنّما يعرف القرآن من خُوطِب به"(٩)؛ ليكن چنين برداشتي مخالف با ظاهر خود قرآن كريم است كه همگان را به اموري مانند تدبّر، تحدّي و تعقّل دعوت كرده است و حديثي كه مخالف قرآن باشد، معتبر نيست. پس مراد از اين گونه احاديث چنانكه گذشت، احاطه تامّ بر همه ابعاد قرآن اعم از ظاهر و باطن، مطلق و مقيّد، عام و خاص و ناسخ و منسوخ و نظاير آن است؛ چنانكه خطابهاي قرآن كريم نيز يكسان نيست، بلكه پيام و مضمونِ برخي از خطابها را تنها مخاطبان اصيل آن ميتوانند اكتناه كنند.
خداوند گاهي به عنوانِ "يا أيّها الناس"، زماني به عنوان "يا أهل الكتاب"، گاهي به عنوان "يا أيّها الذين امنوا" و زماني به عنوان "يا أولي الأبصار" و "يا أولي الألباب" و گاهي به عنوان "يا أيّها الرسل" و بالاخره زماني به عنوان "يا أيّها الرسول" كه مختص به رسول اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) است آيه نازل ميكند و عناوين ياد شده يكسان نيست و استنباطها نيز مساوي هم نخواهد بود؛ يعني استنباط جامع، كامل و اكتناهيِ معارف و احكام قرآن در انحصار اهلبيت عصمت و طهارت(عليهمالسلام) است كه حق تماسّ با كتاب مكنون را دارند. بنابراين، مدعاي ما اين است كه فهم قرآن كريم در حدّ تفسير (و نه تأويل) و فهم ظواهر الفاظ آن ميسور همگان است و نه تنها معصومين آن را به خود منحصر نساختند، بلكه مردم را به آن تشويق و ترغيب كردند. برخي از شواهدي كه اين مدعا را اثبات يا تأييد ميكند براي اطلاع بيشتر رجوع كنيد به تفسير تسنيم، ج ١، ص ٨٦ ـ ٩٨.
١ ـ الفوائد المدنية، ص 47ـ48. ٢ ـ بحار، ج 89، ص 91. ٣ ـ وسائلالشيعه، ج 18، ص 30. ٤ ـ همان، ص 136. ٥ ـ وسائل الشيعه، ج 18، ص 152. ٦ ـ قوانين الأصول، ج 1، ص 397، با تصرف. ٧ ـ سوره مائده، آيه 15. ٨ ـ سوره انعام، آيه 59. ٩ ـ وسائل الشيعه، ج 18، ص 136. مأخذ: (تسنيم، ج ١، ص ٨٦)
۰۵/۰۵/۱۳۹۴ - ۱۸:۰۰
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 84]
صفحات پیشنهادی
چرا قرآن همگان را به تدبر در آيات دعوت ميکند؟
حضرت آیت الله جوادی آملی پاسخ می دهد چرا قرآن همگان را به تدبر در آيات دعوت ميکند فهم قرآن کريم در حدّ تفسير و نه تأويل و فهم ظواهر الفاظ آن ميسور همگان است و نه تنها معصومين آن را به خود منحصر نساختند بلکه مردم را به آن تشويق و ترغيب کردند به گزارش سرویس دینی جام نچرا قرآن همگان را به تدبر در آیات دعوت میکند؟
آیت الله جوادی آملی پاسخ می دهد چرا قرآن همگان را به تدبر در آیات دعوت میکند شناسهٔ خبر 2868290 - دوشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱ ۴۸ دین و اندیشه > اندیشمندان آیت الله جوادی آملی در مباحث تفسیری خود به فراخور به این پرسش که اگر فهم قرآن منحصراً در اختیار اهل بیت ع است چرا قرآن همنزلت آب و تضمین منابع آبی برای توسعه از منظر آیات قرآن - بخش دوم و پایانی دانش هیدرولوژی یا آبشناسی
منزلت آب و تضمین منابع آبی برای توسعه از منظر آیات قرآن - بخش دوم و پایانیدانش هیدرولوژی یا آبشناسیآب از نگاه قرآن افزون بر ابزار قدرت وسیله تنبه نیز بوده است چنانکه امروزه آمار تلفات ناشی از سیل از زلزله بیشتر است وضعیت آب در جهان اگر کسی از فضا به زمین نگاه کند آنبا توجّه به آيات قرآن، امكان حيات و زندگي در كرات و سيّارات ديگر (غير از زمين) وجود دارد؟
از برخي آيات قرآن كريم ميتوان فهميد كه در كرات ديگر آثار حيات وجود دارد با توجّه به آيات قرآن امكان حيات و زندگي در كرات و سيّارات ديگر غير از زمين وجود دارد از برخي آيات قرآن كريم ميتوان فهميد كه در كرات ديگر آثار حيات وجود دارند و در آنجا موجودات زندگي ميكنندچرا قرآن از رابطه همسری تعبیر به لباس می کند؟
اخلاق و معارف اسلامی چرا قرآن از رابطه همسری تعبیر به لباس می کند اگر حقیقتا رابطه رابطه همسری باشد به تعبیر قرآن این پوشش برای قلب و ذهن زن و مرد ایجاد می شود که این دو رابطه شان از هواهای بیرونی محفوظ بماند به گزارش سرویس دینی جام نیوز "همچنان که لباس انسان رمنزلت آب و تضمین منابع آبی برای توسعه از منظر آیات قرآن - بخش اول حیات بشر و ازدیاد نسل
منزلت آب و تضمین منابع آبی برای توسعه از منظر آیات قرآن - بخش اولحیات بشر و ازدیاد نسلآب از نگاه قرآن افزون بر ابزار قدرت وسیله تنبه نیز بوده است چنانکه امروزه آمار تلفات ناشی از سیل از زلزله بیشتر است چکیده در یک قرن گذشته به علت افزایش جمعیت مصرب آب در جهان ده براچرا قرآن از رابطه همسری به لباس تعبیر می کند؟
پرسمان چرا قرآن از رابطه همسری به لباس تعبیر می کند اگر حقیقتا رابطه رابطه همسری باشد به تعبیر قرآن این پوشش برای قلب و ذهن زن و مرد ایجاد می شود که این دو رابطه شان از هواهای بیرونی محفوظ بماند به گزارش سرویس دینی جام نیوز "همچنان که لباس انسان را از گرما و سرماتوکل و مسئله کفایت خدا از منظر آیات قرآن - بخش اول متوکل اثربخشی را از خدا می طلبد
توکل و مسئله کفایت خدا از منظر آیات قرآن - بخش اولمتوکل اثربخشی را از خدا می طلبدتوکل از مفاهیم ارزشمند و زیبای قرآنی است که دسترسی به حقیقت آن در کشف ماهیت ایمان موثر است و بر اساس آن معنای روزی بدون حساب و مسبب الاسباب بودن خداوند روشن می شود چکیده توکل از مفاهیم ارزشمنتوکل و مسئله کفایت خدا از منظر آیات قرآن - بخش دوم مراتب اعتماد به خدا
توکل و مسئله کفایت خدا از منظر آیات قرآن - بخش دوممراتب اعتماد به خداتوکل از مفاهیم ارزشمند و زیبای قرآنی است که دسترسی به حقیقت آن در کشف ماهیت ایمان موثر است و بر اساس آن معنای روزی بدون حساب و مسبب الاسباب بودن خداوند روشن می شود توکل در روایات تفسیری مناسب است در بابآیا مردم عادی فهمی از آیات قرآن نخواهند داشت و تنها خواص آن را می فهمند؟/ پاسخ آیت الله جوادی آملی
آیا مردم عادی فهمی از آیات قرآن نخواهند داشت و تنها خواص آن را می فهمند پاسخ آیت الله جوادی آملی فرهنگ > دین و اندیشه - آیت الله جوادی آملی در مباحث تفسیری خود به پرسشی درباره فهم قرآن پاسخ گفته است به گزارش خبرآنلاین به نقل از اسراء نیوز آیت الله جوادی آملی در متدبر در قرآن نیز مانند قرائت و حفظ نهادینه شود
دوشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰ ۱۶ دبیر شورای عالی حوزههای علمیه با تاکید بر تداوم طرح اعزام استادان تفسیر به استانهای کشور گفت باید در کنار توجه دادن مردم به حفظ و قرائت آنان را به تدبر و تفکر در مفاهیم قرآن دعوت کنیم به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم آیتثبتنام در طرح ملی «تقرب» آغاز شد/ آموزش غیرحضوری تدبر در قرآن
به همت اتحادیه تشکلهای قرآن و عترت کشور ثبتنام در طرح ملی تقرب آغاز شد آموزش غیرحضوری تدبر در قرآن شناسهٔ خبر 2863216 - سهشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۴ - ۱۷ ۱۷ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی ثبتنام طرح ملی تدبر در قرآن و سیره با محوریت جزء ۳۰ قرآن کریم به همت اتحادیه تشکلهای قرتوکل و مسئله کفایت خدا از منظر آیات قرآن/ بخش سوم و پایانی آیا «اعتماد به نفس» خاستگاه اسلامی دارد؟
توکل و مسئله کفایت خدا از منظر آیات قرآن بخش سوم و پایانیآیا اعتماد به نفس خاستگاه اسلامی دارد توکل از مفاهیم ارزشمند و زیبای قرآنی است که دسترسی به حقیقت آن در کشف ماهیت ایمان موثر است و بر اساس آن معنای روزی بدون حساب و مسببالاسباب بودن خداوند روشن میشود توکّل و اعتماد بهآموزش غیرحضوری تدبر در قرآن کریم
چهارشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۴ - ۱۵ ۳۳ ثبتنام طرح ملی تدبر در قرآن و سیره با محوریت جزء 30 قرآن کریم به همت اتحادیه تشکلهای قرآن و عترت کشور و با همکاری موسسه تدبر در قرآن و سیره آغاز شد به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا در راستای تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری مبمركز آموزشهای تخصصی سازمان دارالقرآنالكريم آغاز به كار میکند
از فردا مركز آموزشهای تخصصی سازمان دارالقرآنالكريم آغاز به كار میکند شناسهٔ خبر 2867804 - یکشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷ ۱۲ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی دورههای سه ماهه آموزش تخصصی حفظ و قرائت قرآن به منظور ارتقای سطح قرآنی حافظان و قاریان قرآن از روز دوشننبه ۵ مردادماهکشف قدیمیترین نسخه قرآن
کشف قدیمیترین نسخه قرآن قرآنی که قدمت آن به زمان حضرت محمد میرسد کشف شده است به گزارش سرویس دینی جام نیوز قدیمیترین قرآن جهان که قدمت آن به 1370 سال پیش باز میگردد یافت شده است متن این قرآن به خط حجازی نوشته شده است و در صورت صحت تخمین دانشمندان با فاصله قدیمیتاعلام ضوابط شرکت در سیوهشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم
اعلام ضوابط شرکت در سیوهشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم شناسهٔ خبر 2866486 - شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳ ۴۶ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی ضوابط شرکت در سیوهشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم به همراه آخرین تغییرات اعمال شده در رقابتها از سوی مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها