تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1833377448
چرا قرآن همگان را به تدبر در آيات دعوت ميکند؟
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
حضرت آیت الله جوادی آملی پاسخ می دهد؛
چرا قرآن همگان را به تدبر در آيات دعوت ميکند؟
فهم قرآن کريم در حدّ تفسير (و نه تأويل) و فهم ظواهر الفاظ آن ميسور همگان است و نه تنها معصومين آن را به خود منحصر نساختند، بلکه مردم را به آن تشويق و ترغيب کردند.
به گزارش سرویس دینی جام نیوز، حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در مباحث تفسیری خود به فراخور به این پرسش که اگر فهم قرآن منحصراً در اختيار اهل بيت (ع) است چرا قرآن همگان را به تدبر در آيات دعوت ميکند؟ پاسخ داده اند. این مرجع تقلید در پاسخ به این سئوال که چرا قرآن کریم همگان را به تدبر در آیات الهی دعوت می کند، می گوید: گروهي از اخباريان با استناد به برخي روايات غير معتبر، معتقد بودند که آيات قرآني و احاديث نبوي (صلي الله عليه و آله و سلم) رمزگونه و معماست و جز مخاطبان اصلي آن (حضرات معصومين عليهمالسلام) آن را نميفهمند و از قبيل محاورات عرفي نيست تا مقصود گوينده از آن، تفهيم عموم مردم باشد. بنابراين، استنباط احکام نظري از ظواهر آيات قرآن و روايات نبوي (ص) بدون روايات امامان (ع) جايز نيست. او ادامه داد: محدث استرآبادي که از پايهگذاران شيوه اخباريگري است ميگويد: "... وإن القرآن في الأکثر ورد علي وجه التعمية بالنسبة إلي أذهان الرعية وکذلک کثير من السنن النبويّة وإنه لا سبيل لنا فيما لا نعلمه من الأحکام النظريّة الشرعيّة، أصليّة کانت أو فرعية إلاّ السماع من الصادقَيْن (ع) وانه لا يجوز استنباط الأحکام النظرية من ظواهر کتاب الله ولا ظواهر السنن النبويّة ما لم يعلم أحوالهما من جهة أهل الذکر (ع) بل يجب التوقف والاحتياط فيهما...". آنان فهم قرآن را منحصر به معصومين (ع) و باب ادراک آن را بر روي ديگران مسدود ميدانستند. برخي از دلايل آنان عبارت است از: الف: اخباري که تفسير به رأي را نکوهش ميکند. ب: روايت "ليس شيء أبعد من عقول الرجال من تفسير القرآن" که تفسير قرآن را مقدور عقل بشر عادي نميداند؛ پس بايد در تفسير آن فقط از معصوم استفاده کرد. ج: سخن امام صادق (ع) به ابوحنيفه که مدعي مقام افتاء و معرفت حقيقي قرآن بود: "يا أبا حنيفة! لقد ادعيت علماً، ويْلک ما جعل الله ذلک إلاّ عند أهل الکتاب الّذين أنزل عليهم ويلک ولا هو إلاّ عند الخاص من ذريّة نبيّنا محمد (ص) وما ورثک الله من کتابه حرفاً". د: سخن امام باقر (عليهالسلام) به قتاده فقيه اهل بصره: "... بلغني أنّک تفسر القرآن؟" قال له قتادة: نعم. "يا قتادة إن کنت إنما فسرت القرآن من تلقاء نفسک فقد هلکت وأهلکت وإن کنت قد فسرته من الرجال فقد هلکت وأهلکت. ويحک يا قتادة! إنّما يعرف القرآن من خوطب به". آیت الله جوادی آملی عنوان می کند: در برخي از جوامع روايي ادعا شده است که اين گونه رواياتْ متواتر، و دلالت آن قطعي است. پاسخ شبهه شبهات اخباريان درباره حجيّت ظواهر قرآن کريم به وسيله عالماني بزرگ همچون مرحوم وحيد بهبهاني، ميرزاي قمي و شيخ انصاري به تفصيل پاسخ داده شده است. مرحوم محقق قمي ميگويد: اين روايات (که اخباريان انحصار فهم قرآن به معصومين (ع) را از آن فهميدهاند) ظاهر يا صريح است که مرادْ علم به همه (ظاهر و باطن و تنزيل و تأويل) قرآن است و اين امري مسلم و مورد قبول است... و اگر چنين مدعايي در اخبار صريح و صحيح نيز آمده باشد، يا بايد آن را توجيه کرد و يا علم آن را به اهلش واگذاشت، ليکن چنين اخباري نيست. او می افزاید: معصومين (عليهمالسلام) هرگز اصل فهم قرآن را به خود منحصر نساختند و دَرِ فهم آن را بر روي مردم نبستند و در اخبار معصومين نيامده است که مردم از قرآن بهرهاي جز تلاوت ندارند. حتي اگر اين مطلب در برخي روايات آمده باشد، چون با خطوط کلي قرآن و نيز با خود سنّت قطعي معصومين در تضاد است، بايد فهمش را به اهلش واگذاريم. اوصافي مانند "کتاب مُبين"، "نور" و "تبيان کل شيء"، که درباره قرآن آمده نه اختصاصي به معصوم (ع) دارد تا قرآن کريم براي ديگران داراي چنين اوصافي نباشد و نه ناظر به "مقام ثبوت" است تا قرآن در مقام اثبات داراي چنين صفاتي نباشد؛ زيرا اوصاف مزبور، درباره کتابِ هدايت است و کتاب هدايت در مقام رهبري داراي چنين اوصافي است و مقام رهبري نيز اولا ً عام است و اختصاصي به معصوم ندارد و ثانياً ناظر به مقام اثبات است، نه ثبوت. ظاهر آيه: "قد جاءکم من الله نور وکتاب مبين، نيز خطاب به همه انسانهاست، بدون اختصاص به معصوم و هم در مقام هدايت است، نه مقام ثبوت و همچنين آيه 174 سوره نساء و آيه 8 سوره تغابن و 157 اعراف در مقام ارشاد و ناظر به مقام اثبات است. البته "کتابِ مکنون" که غير از "مطهّرون" به آن دسترسي ندارند مرحله کمال و نهايي آن، چنانکه قبلا گذشت، اختصاص به اهلبيت طهارت دارد؛ چنانکه "لا رطب ولا يابس إلاّ في کتاب مبين" نيز از برخي جهات چنين است. این مرجع تقلید ابراز می دارد: ممکن است انحصار فهم قرآن به معصوم (ع) از برخي روايات استظهار شود؛ نظير آنچه از امام باقر (عليهالسلام) رسيده است: "إنّما يعرف القرآن من خُوطِب به"؛ ليکن چنين برداشتي مخالف با ظاهر خود قرآن کريم است که همگان را به اموري مانند تدبّر، تحدّي و تعقّل دعوت کرده است و حديثي که مخالف قرآن باشد، معتبر نيست. پس مراد از اين گونه احاديث چنانکه گذشت، احاطه تامّ بر همه ابعاد قرآن اعم از ظاهر و باطن، مطلق و مقيّد، عام و خاص و ناسخ و منسوخ و نظاير آن است؛ چنانکه خطابهاي قرآن کريم نيز يکسان نيست، بلکه پيام و مضمونِ برخي از خطابها را تنها مخاطبان اصيل آن ميتوانند اکتناه کنند. او می افزاید: خداوند گاهي به عنوانِ "يا أيّها الناس"، زماني به عنوان "يا أهل الکتاب"، گاهي به عنوان "يا أيّها الذين امنوا" و زماني به عنوان "يا أولي الأبصار" و "يا أولي الألباب" و گاهي به عنوان "يا أيّها الرسل" و بالاخره زماني به عنوان "يا أيّها الرسول" که مختص به رسول اکرم (صلي الله عليه و آله و سلم) است آيه نازل ميکند و عناوين ياد شده يکسان نيست و استنباطها نيز مساوي هم نخواهد بود؛ يعني استنباط جامع، کامل و اکتناهيِ معارف و احکام قرآن در انحصار اهلبيت عصمت و طهارت(عليهمالسلام) است که حق تماسّ با کتاب مکنون را دارند. بنابراين، مدعاي ما اين است که فهم قرآن کريم در حدّ تفسير (و نه تأويل) و فهم ظواهر الفاظ آن ميسور همگان است و نه تنها معصومين آن را به خود منحصر نساختند، بلکه مردم را به آن تشويق و ترغيب کردند. برخي از شواهدي که اين مدعا را اثبات يا تأييد ميکند براي اطلاع بيشتر رجوع کنيد به تفسير تسنيم، ج ١، ص ٨٦ ـ ٩٨. شفقنا
۰۵/۰۵/۱۳۹۴ - ۱۴:۱۰
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 60]
صفحات پیشنهادی
چرا قرآن همگان را به تدبر در آیات دعوت میکند؟
آیت الله جوادی آملی پاسخ می دهد چرا قرآن همگان را به تدبر در آیات دعوت میکند شناسهٔ خبر 2868290 - دوشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱ ۴۸ دین و اندیشه > اندیشمندان آیت الله جوادی آملی در مباحث تفسیری خود به فراخور به این پرسش که اگر فهم قرآن منحصراً در اختیار اهل بیت ع است چرا قرآن هثبتنام در طرح ملی «تقرب» آغاز شد/ آموزش غیرحضوری تدبر در قرآن
به همت اتحادیه تشکلهای قرآن و عترت کشور ثبتنام در طرح ملی تقرب آغاز شد آموزش غیرحضوری تدبر در قرآن شناسهٔ خبر 2863216 - سهشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۴ - ۱۷ ۱۷ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی ثبتنام طرح ملی تدبر در قرآن و سیره با محوریت جزء ۳۰ قرآن کریم به همت اتحادیه تشکلهای قرتوکل و مسئله کفایت خدا از منظر آیات قرآن - بخش اول متوکل اثربخشی را از خدا می طلبد
توکل و مسئله کفایت خدا از منظر آیات قرآن - بخش اولمتوکل اثربخشی را از خدا می طلبدتوکل از مفاهیم ارزشمند و زیبای قرآنی است که دسترسی به حقیقت آن در کشف ماهیت ایمان موثر است و بر اساس آن معنای روزی بدون حساب و مسبب الاسباب بودن خداوند روشن می شود چکیده توکل از مفاهیم ارزشمنچرا قرآن از رابطه همسری تعبیر به لباس می کند؟
اخلاق و معارف اسلامی چرا قرآن از رابطه همسری تعبیر به لباس می کند اگر حقیقتا رابطه رابطه همسری باشد به تعبیر قرآن این پوشش برای قلب و ذهن زن و مرد ایجاد می شود که این دو رابطه شان از هواهای بیرونی محفوظ بماند به گزارش سرویس دینی جام نیوز "همچنان که لباس انسان رمركز آموزشهای تخصصی سازمان دارالقرآنالكريم آغاز به كار میکند
از فردا مركز آموزشهای تخصصی سازمان دارالقرآنالكريم آغاز به كار میکند شناسهٔ خبر 2867804 - یکشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷ ۱۲ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی دورههای سه ماهه آموزش تخصصی حفظ و قرائت قرآن به منظور ارتقای سطح قرآنی حافظان و قاریان قرآن از روز دوشننبه ۵ مردادماهتوکل و مسئله کفایت خدا از منظر آیات قرآن - بخش دوم مراتب اعتماد به خدا
توکل و مسئله کفایت خدا از منظر آیات قرآن - بخش دوممراتب اعتماد به خداتوکل از مفاهیم ارزشمند و زیبای قرآنی است که دسترسی به حقیقت آن در کشف ماهیت ایمان موثر است و بر اساس آن معنای روزی بدون حساب و مسبب الاسباب بودن خداوند روشن می شود توکل در روایات تفسیری مناسب است در بابتوکل و مسئله کفایت خدا از منظر آیات قرآن/ بخش سوم و پایانی آیا «اعتماد به نفس» خاستگاه اسلامی دارد؟
توکل و مسئله کفایت خدا از منظر آیات قرآن بخش سوم و پایانیآیا اعتماد به نفس خاستگاه اسلامی دارد توکل از مفاهیم ارزشمند و زیبای قرآنی است که دسترسی به حقیقت آن در کشف ماهیت ایمان موثر است و بر اساس آن معنای روزی بدون حساب و مسببالاسباب بودن خداوند روشن میشود توکّل و اعتماد بهآموزش غیرحضوری تدبر در قرآن کریم
چهارشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۴ - ۱۵ ۳۳ ثبتنام طرح ملی تدبر در قرآن و سیره با محوریت جزء 30 قرآن کریم به همت اتحادیه تشکلهای قرآن و عترت کشور و با همکاری موسسه تدبر در قرآن و سیره آغاز شد به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا در راستای تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری مبمنزلت آب و تضمین منابع آبی برای توسعه از منظر آیات قرآن - بخش اول حیات بشر و ازدیاد نسل
منزلت آب و تضمین منابع آبی برای توسعه از منظر آیات قرآن - بخش اولحیات بشر و ازدیاد نسلآب از نگاه قرآن افزون بر ابزار قدرت وسیله تنبه نیز بوده است چنانکه امروزه آمار تلفات ناشی از سیل از زلزله بیشتر است چکیده در یک قرن گذشته به علت افزایش جمعیت مصرب آب در جهان ده برامنزلت آب و تضمین منابع آبی برای توسعه از منظر آیات قرآن - بخش دوم و پایانی دانش هیدرولوژی یا آبشناسی
منزلت آب و تضمین منابع آبی برای توسعه از منظر آیات قرآن - بخش دوم و پایانیدانش هیدرولوژی یا آبشناسیآب از نگاه قرآن افزون بر ابزار قدرت وسیله تنبه نیز بوده است چنانکه امروزه آمار تلفات ناشی از سیل از زلزله بیشتر است وضعیت آب در جهان اگر کسی از فضا به زمین نگاه کند آنبا توجّه به آيات قرآن، امكان حيات و زندگي در كرات و سيّارات ديگر (غير از زمين) وجود دارد؟
از برخي آيات قرآن كريم ميتوان فهميد كه در كرات ديگر آثار حيات وجود دارد با توجّه به آيات قرآن امكان حيات و زندگي در كرات و سيّارات ديگر غير از زمين وجود دارد از برخي آيات قرآن كريم ميتوان فهميد كه در كرات ديگر آثار حيات وجود دارند و در آنجا موجودات زندگي ميكنندآیا مردم عادی فهمی از آیات قرآن نخواهند داشت و تنها خواص آن را می فهمند؟/ پاسخ آیت الله جوادی آملی
آیا مردم عادی فهمی از آیات قرآن نخواهند داشت و تنها خواص آن را می فهمند پاسخ آیت الله جوادی آملی فرهنگ > دین و اندیشه - آیت الله جوادی آملی در مباحث تفسیری خود به پرسشی درباره فهم قرآن پاسخ گفته است به گزارش خبرآنلاین به نقل از اسراء نیوز آیت الله جوادی آملی در مچرا قرآن از رابطه همسری به لباس تعبیر می کند؟
پرسمان چرا قرآن از رابطه همسری به لباس تعبیر می کند اگر حقیقتا رابطه رابطه همسری باشد به تعبیر قرآن این پوشش برای قلب و ذهن زن و مرد ایجاد می شود که این دو رابطه شان از هواهای بیرونی محفوظ بماند به گزارش سرویس دینی جام نیوز "همچنان که لباس انسان را از گرما و سرماتدبر در قرآن نیز مانند قرائت و حفظ نهادینه شود
دوشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰ ۱۶ دبیر شورای عالی حوزههای علمیه با تاکید بر تداوم طرح اعزام استادان تفسیر به استانهای کشور گفت باید در کنار توجه دادن مردم به حفظ و قرائت آنان را به تدبر و تفکر در مفاهیم قرآن دعوت کنیم به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم آیتشاید میترسند که مرا به تیم ملی دعوت نمیکنند نادی: مصدوم نیستم/ آقایان اگر دوست ندارند من باشم، چرا تهمت میز
شاید میترسند که مرا به تیم ملی دعوت نمیکنندنادی مصدوم نیستم آقایان اگر دوست ندارند من باشم چرا تهمت میزنند کاپیتان سابق تیم ملی والیبال ایران گفت برخلاف صحبتهایی که این روزها مطرح میشود باید بگویم که مصدوم نیستم و آمادگی خوبی دارم علیرضا نادی در گفتوگو با خبرنگارانتشار قرآنی با چاپ منحصر به فرد در کتابشهر ایران
انتشار قرآنی با چاپ منحصر به فرد در کتابشهر ایران شناسهٔ خبر 2867252 - یکشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴ ۱۷ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی کتابشهر ایران در ماه مبارک رمضان با همکاری سازمان دارالقرآن قرآن قطع وزیری با چاپی منحصر به فرد در پنج رنگ و تذهیبی نفیس منتشر و روانه بازار کتاداستان های قرآن، حقیقت اند یا نماد؟
داستان های قرآنی داستان های قرآن حقیقت اند یا نماد قصه های قرآن از جمله قصه آفرینش حضرت آدم از نوع حقایق هستند اگر چه در قالب داستان و تمثیل بیان شده باشند زیرا قرآن کتاب هدایت و از سوی حق مطلق است و امکان ندارد قصه های ساختگی را برای هدایت بیان کند به گزارش سرویس د-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها