محبوبترینها
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1852626121
توهمِ ليبراليسم اسلامي
واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: توهمِ ليبراليسم اسلامي
يقيناً ليبراليسم به عنوان يك مكتب فكري با داعيه جهانشمولي، چه بخواهيم و چه نخواهيم، زندگي...
نویسنده : ناصر ترابي*
يقيناً ليبراليسم به عنوان يك مكتب فكري با داعيه جهانشمولي، چه بخواهيم و چه نخواهيم، زندگي و جريان تصميمسازي و تصميمگيري كشور (به ويژه بعد از برخورد بيرحمانه ديدگاههاي سنتگرا و تجددطلب در دو سده اخير تاريخ اين مرز و بوم)، مسلمانان و جهانيان را متأثر نموده، پس براي هر كنش و واكنشي نسبت به آن (فارغ از نوع، جهت و عمق آن)، ابتدا به ساكن بايد با چراغ عقل و انصاف و با تكيه بر تجربه بر زواياي پيدا و پنهان آن پرتو روشنگري تابيد تا به اشراف و احاطه بر آن برسيم. مقاله پيش رو تلاشي است در اين جهت هرچند در اين مجال اندك توان پرداختن به تمام اين زوايا و اضلاع نخواهد بود، خاضعانه معترف به اين فشردگي و غيركلنگري هستيم، مطمح نظر، توجه و مداقه در مسائل و نكات كمتر ديده شده در اين عرصه قياس توسط پيشينيان و صاحبنظران است. ليبراليسم و چهار نكته تأمل برانگيز قبل از آنكه بخواهيم با عينك مقايسه بر چهره اسلام و ليبراليسم بنگريم، ذكر چند نكته تأملبرانگيز لازم به نظر ميرسد؛ يكم: ليبراليسم در بازه و برهه زماني بلند، بدون بنيانگذار خاصي بهوجود آمده و از اين جهت از ساير مكاتب و ديدگاههاي فكري- ايدئولوژيك (مانند ماركسيسم) كاملاً فاصله ميگيرد، بر اين اساس در هر دوره و با ظهور و بروز يك متفكر و انديشمند منتسب به ليبراليسم اين جريان دستخوش تغيير جهتهاي جزئي و در مواقعي كلي و كلان گرديده، البته اين امر در ماهيت ليبراليسم و اصول فكري آن چندان تأثير نداشته و روح حاكم بر نئوليبراليسم با ليبراليسم كلاسيك (گرچه عدهاي از صاحبنظران ريشه ليبراليسم را قرون وسطي و حتي آتن و افكار ارسطو ميدانند) چندان تفاوت نداشته، ولي بايد پذيرفت شناخت كامل بر اين مكتب با اين تغييرات و دَوَرانها (با مداقه در تأثيرات متقابل اجتماعي - سياسي آن) و قابليت قرائتهاي متفاوت، نسبتاً امري دشوار است. دوم: در بررسي ليبراليسم و نسبتسنجي عناصر و مؤلفههاي همزاد و همراه آن با ماهيت ليبراليسم بايد دقت نمود، امري كه متأسفانه در مواقعي از آن غفلت شده و با اين همانخواني سكولاريسم، پلوراليسم، دموكراسي، مدرنيته باعث برداشتهاي غلط از اين مكتب گرديده. گرچه اين مؤلفهها در يك رابطه ديالكتيك، همنياز و پيشنياز با يكديگر قرار دارند اما ليبراليسم مفهومي جدا از آنهاست، لذا براي تعريف و تبيين ليبراليسم، ابتدا بايد پرسيد كدام ليبراليسم؟ مسئلهاي كه در مورد اسلام كم و بيش رعايت ميگردد و بين قرائتهاي مختلف از آن تفكيك و جدايش قائل ميشوند. سوم: ليبراليسم هميشه تعريفي سلبي از خود ارائه داده و بيشتر، آنچه كه نيست خود را معرفي نموده تا آنچه كه هست و سعي كرده خود را در مقابله و مواجهه رژيمهاي توتاليتر قرار دهد تا به زندهماني و گسترش روزافزون خود كمك كرده باشد، زماني ناسيوناليسم سوسياليسم آلمان و فاشيسم ايتاليا و زماني استالينيسم روسيه، لذا هميشه در پز و ژست منجي و تك راه نجات به معرفي خود پرداخته، بر اين اساس سعي دارد دائماً در پي دشمن از نوع توتاليتر باشد تا آنتيتز آنها باقي بماند. از اين جهت چالشها و بحرانهاي كنوني آن از مقابله با رقيبي با سابقه و ظرفيت تمدنسازي سرچشمه ميگيرد (به اين چالشها اضافه كنيد، مبرهن گشتن مشكلات و ضعفهاي دروني آن و بيپاسخ ماندن آنها، ضعفهايي كه زيركانه از آنها گريخته مانند جايگاه خانواده، زن و...). چهارم: در نسبتسنجي بين اسلام و ليبراليسم نظرات مختلف و متفاوتي وجود داشته و دارد كه اين نظرات طيف وسيع و گستره متفاوتي را شامل ميشوند، عدهاي در پي مونتاژ ليبراليسم در اسلام هستند (امري كه سابقه آن در واكنش به سوسياليسم نيز در بين مسلمانان مشاهده گرديد) برخي هيچگونه قرابت و همپوشاني بين اين دو نميبينند (مانند دكترحاتم قادري، انديشههاي سياسي در قرن بيستم) و عدهاي در پي جدايش اجزاي آن و بومي نمودن بخشهاي مختلف آن هستند و در مقابل بعضي ليبراليسم را يك بسته كامل ميبينند كه لاجرم كليت آن را بايد پذيرفت، فارغ از درستي يا نادرستي هر كدام از ديدگاههاي فوق، نبايد به ليبراليسم يا هر مكتب فكري ديگري با جزميت نگريست، بايد با بررسي نقاط ضعف و قوت، معايب و محاسن، فرصتها و تهديدها و تجربههاي بشري اين ايدئولوژي و دكترينها، بهره لازم را جهت بهبود و ترسيم نقشه راه خود، برد بدون تعصب بيجا، از همه كس بايد آموخت وليكن از كسي تقليد نكرد. از اين منظر اين مقايسه (كه البته به دليل وحياني بودن سبك اصيل اسلامي در مواقعي معالفارق نيز هست) را ميتوان از سه منظر به نظاره نشست: مبدأ، مقصد و غايت و سبك و راه رسيدن از مبدأ به مقصد. در وجه اول يعني مبدأ، شباهت چنداني بين اين دو ديدگاه ديده نميشود. گرچه در ليبراليسم در مباحث هستيشناختي (Ontology) در خصوص «پاك بودن سرشت بشر» تا حدودي به اسلام نزديك هم ميگردد، اما آنچه اطلاق هستي به عنوان حقيقت وجودي زندگي به آن اطلاق ميشود، ماهيتاً متفاوت از نگاهي است كه اسلام مبتني بر اصالت غيب و عالم غيب ميپذيرد. در حوزه مقصد و غايت و نقطه آرماني اين دو، تفاوتها مشخصتر و پررنگتر ميگردد. (به عنوان نمونه آزادي يا صلح براي ليبرالها يك هدف است در صورتي كه اين دو در اسلام وسيلهاي بيش نيستند براي نيل به اهداف والاتر). اما نقطه كانوني زاويه گرفتن و افتراق اين دو ديدگاه، سبك و روش رسيدن به اهداف و مباني فكري و مفاهيم اين روشهاست كه ضمن اختلاف در اين حوزه ناخواسته اهداف را نيز مجزا و متفاوت مينمايد و مستقيماً تأثير مضاعف برآن خواهد داشت. البته شباهتهايي نيز در اين بين وجود دارد، مانند داعيه جهانشمولي و تلاش در اين راستا كه هر دو ديدگاه، اين مهم را وظيفه خود ميدانند و البته براي آن نسخههاي متفاوت ميپيچند. بيشك تعريف ليبراليسم و مقايسه تمام ابعاد آن با اسلام، كاوشي مجزا و طولاني ميطلبد، براين اساس ضمن معرفي اجمالي بنيانهاي فكري عقيدتي ليبراليسم سعي ميگردد مطالب كمتر پرداخته شده در اين حوزه را مانند (مدارا، عقل و سود) مطمح نظر داشته باشيم. عدهاي ليبراليسم را آموزهاي سياسي – اجتماعي ميدانند، البته نگارنده معتقد است كه اين آموزه در تمام عرصه ورود كرد و براي آن برنامه دارد از فرهنگي تا اقتصادي گرچه وزنه دو بخش ابتدايي سنگينتر است. محورهاي اساسي ليبراليسم اولويت آزادي فردي بر عدالت اجتماعي، تعقل، آزادي در برابر جبر، مخالفت با قدرت مطلق، تأمين حقوق همه شهروندان، تمايز حوزههاي عمومي و خصوصي، تفكيك قوا، تأكيد بر جامعه مدني، نظارت مردم، تساهل نسبت به انديشه سايرين و حق مالكيت خصوصي. به طور خلاصه شامل فرد، عقل، مدارا، سود، آزادي در حوزه آزادي و فردگرايي خوشبختانه پيشتر ضمن بيان جزئيات قرابتها و تفاوتهاي آن با اسلام به تفصيل توسط بزرگان و صاحبنظران پرداخته شده بر اين اساس سعي ميگردد سه ضلع باقي مانده اين پنج ضلعي را هرچند به اختصار تشريح و مقايسه كنيم. اما قبل از آن به نظر ميرسد نياز باشد ركني كه به ليبراليسم توان ابقا و تحميل خود به عنوان ايدئولوژي غالب جهان مادي كنوني داده است بيان شود. منظومه فكري عامل دوام شايد بتوان گفت ليبراليسم (و در كل غرب) از آن جهت توان بقا در كشاكشها و تلاطمهاي فكري ادوار مختلف را داشته است كه داراي منظومه فكري تقريباً كاملي است كه توان پاسخگويي به پرسشها را ميداشته (حداقل در فضاي انتزاعي و پيش از دوران معاصر). يعني از فلسفه تا تئوري، از دكترين تا استراتژيها در يك قالب و يك چارچوب مفهومي منسجم ميبوده و اقدامات و تفكرات در هركدام از سطوح به سطوح فوق خود وفادار مانده است، امري كه در اين سوي ميدان كمتر به آن پرداخته شده. ليبراليسم در خدمت امپرياليسم يكي از سؤالاتي كه ليبرالها بايد به آن پاسخ دهند اين است كه امپرياليسم براي استعمار و استثمار كشورها چه ميخواست كه ليبراليسم نداشت؟ از فردگرايي كه جوهره وحدت ملي را قرباني ميكند تا نظريات تساهلگراي اقتصادي در كاپيتاليسم از بازار آزاد در مكتب كلاسيك آدام اسميت تا مكاتب جان مينارد كينز و ميلتون فريدمن كه همان مركانتيلستها بودند با نقابي از آزادي، جالب آنكه در برههاي از زمان براي خود حق گمرك و بردهداري قائل بودند در همان حال كشورها را به بازار آزاد ترغيب ميكردند، واقعيتي كه اسلام ناب در نقطه مقابل آن تمام قد ايستاده. ليبراليسم بايد پاسخگوي رفتارهاي پارادوكسيكال خود در حوزه دموكراسي در كشورهاي تحت سيطره و سلطه مدعيان آزاديخواهي و حذف فيزيكي يا حذف معنوي عدالتطلبان و آزاديخواهان ساير ملل جهان كه در برابر ظلم حكومتهاي ليبرال ايستادند (از چهگوآرا در امريكايي جنوبي تا ناصر در مصر و...) باشد. سه مؤلفه عقل، سود و مدارا در هر دو مكتب فكري، مورد تأكيد و توجه قرار دارد، اما در اين بين اختلافات و افتراقاتي وجود دارد كه اشاره ميشود. عقل در آموزه ليبراليسم عقل(reason) متفاوت از نطق در اسلام و عقل در تفكر يونان باستان (logos) است، از آنجا كه فردمحوري ستون خيمه اين آموزه است، هر فردي عاقل و از قدرت عقلانيت و تمييز خوب و بد به نحو احسن برخوردار است، صرفنظر از شرايط زندگي، تربيتي و هر سطح علمي، عقيدتي، انسان هميشه بر مبناي رفتار عقلايي و سودمحوري بهترين راه ممكن را انتخاب ميكند ليكن در اسلام ضمن توجه ويژه به عقل به عنوان ملاك و فيلتر صواب از ناصواب، بين نظر و خرد جامعه نخبه و اليت با فرد توده (البته در مواقع و مواضع خاص و ويژه) تحت عنوان اجتهاد تمايز ويژه قائل ميگردد. از اين رو است كه اولاً راه را براي هر كسي در مسير كسب دانش گشوده و دوماً افراد غيرمتخصص را توصيه مؤكد ميكند به پيروي از عقلاي متخصص كه شناخت عاقل نيز باز از راه عقل و كنكاش است. دومين نقطه افتراق در اين حوزه نگاه به عقل و علم از بيرون و وضعيت كنوني است. در آموزه ليبراليسم هر مطلب يا علمي و عقلايي است كه بايد پذيرفت، يا غير آن كه مردود است، اما در اسلام با استدلال عقلي ضمن اعتراف نقصان عقل و تكامل آن در طول زمان، پذيرفته است كه هر آموزه اسلام بر اساس قواعد فقهي – الهي، عقلي است و ملزم به اطاعت از آن است گرچه علم بشر هنوز به درك كامل نرسيده يا نخواهد رسيد. سودجويي در اسلام، سودجويي ليبرال شوربختانه برخلاف تصور عامه (و حتي نخبگان) كه اسلام را ضدسود و سودجويي ميدانند، مكتب اسلام كاملاً سودمحور و سودجو است، البته با اين تفاوت كه بر اساس آيههاي فراوان كلام الله و روايات و احاديث بيشمار معصومان و پيشوايان سود را در كسب منفعتهاي دنيوي نميداند بلكه از نظر اسلام و مسلمانان سودجويي در معامله پرمنفعتتر در دنيايي ديگر به نام آخرت است و به اين دنيا با نگاهي ديني، آن را مزرعه كاشت ميداند و منتظر چيدن محصول در اين جهان نيست، گرچه از تلاش و كوشش براي اين و آن جهان كوتاهي نميكند. ولي در مكتب ليبراليسم سود و بالطبع كسب قدرت اين جهاني مبناي تمام برنامهريزيها و انتخابات است، بر اين مبنا اخلاقمداري، عدالت (چه عدالت تبادلي و چه عدالت توزيعي)، حكومتداري، دولت، جامعه و... را از اين پنجره مينگرد. مدارا مفهوم مدارا در ليبراليسم قرابت نزديكي با تكثرگرايي و پلوراليسم دارد، ليبراليسم مدعي است چون هيچ مفهوم و بنيان نظري قطعي و كاملاً صحيحي نداريم پس بايد با تمام اين نظرات از در تساهل و تسامح مدارا وارد شد، ليكن اسلام ضمن تأكيد فراوان بر مدارا (نگارنده با يك جستوجوي كوتاه نزديك به 40 روايت از معصومين با تأكيد ويژه بر مدارا پيدا كرد) به هيچ وجه قائل به عدموجود جوهره ثابت نيست و مدارا براي اسلام يك راهبرد (استراتژي) اخلاقي و يك راهكنش و راهكار (تاكتيك) گسترش و رشد اسلام است. در پايان ضمن اعتراف دوباره به نقصان و فشردگي اين كاوش و تلاش در جهت بيان ناگفتهها، بايد با فرانسيس فوكوياما همراه شد كه پايان تاريخ فرارسيده (گرچه ايشان آنقدر انصاف داشته- يا شايد پس از مشاهده روند سقوط ليبراليسم - اخيراً از نظريه خود توبه كرده) اما نه پايان تاريخ به دليل بيرقيب ماندن ليبراليسم (پس از جنگ سرد و فروپاشي شوروي)، بلكه پايان و افول نظريات انسانمحور- خداگريز كه ليبراليسم هم يكي از آنهاست. برخلاف نظريات والرشتاين كه قائل به زندگاني ققنوسوار هژمون در بازه زماني بلند مدت از پي مرگ سرمايهداري است، به نظر اين بار ديگر جهان انسانگرا در كوچه بنبست پوچگرايي و خلأ برنامهاي براي آينده ايستاده و به دنبال يك منجي است. كلام آخر آن كه در شرايطي كه تضادهاي اساسي ليبراليسم با مباني اسلامي در حوزههاي گوناگون شناختي دچار تزاحم شديد ميشود و از سوي ديگر نظرات رو به گسترشي حول افول مباني ليبراليسم انجام ميپذيرد، بايد نسبت به آنچه برخي درون كشور صراحتاً تحت عنوان «ليبراليسمِ اسلامي» نام برده و در جهت آن ميكوشند، تشكيك نمود. * كارشناس ارشد علوم سياسي
منبع : روزنامه جوان
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۴
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 58]
صفحات پیشنهادی
رعایت اصول اسلامی تغذیه مانع انحرافات اخلاقی می شود
آیت الله سیدحسن ضیایی رعایت اصول اسلامی تغذیه مانع انحرافات اخلاقی می شود شناسهٔ خبر 2859717 - چهارشنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲ ۲۵ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی محقق طب اسلامی معتقد است بر اساس آیات قرآنی تمامی جهانیان با خوردن غذاهای طیب و حلال می توانند از شست وشوی مغزی و نفوذتحکیم وحدت اسلامی، تنهاراه مقابله با فتنهگریهای جهان امروز است
حجتالاسلام قاضیعسگر تحکیم وحدت اسلامی تنهاراه مقابله با فتنهگریهای جهان امروز است شناسهٔ خبر 2855940 - شنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲ ۲۶ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در دیدار رییس مرکز امام محمد غزالی پاریس تحکیم وحدت اسلامی و نزدیشیخالاسلامی که از میراث حدیثی شیعه پاسداری کرد
علامه مجلسی شیخالاسلامی که از میراث حدیثی شیعه پاسداری کرد در سالروز رحلت علامه محمدباقر مجلسی صاحب بحارالانوار نگاهی به زندگی این عالم برجسته شیعی داشته ایم به گزارش سرویس دینی جام نیوز 27 رمضان سالروز وفات علامه محمد باقر مجلسی صاحب کتب بحارالنوار و مرآه العقول است وی یکنهضتهای اسلامی معاصر و جریانات اسلامی امروزه
یادداشت نهضتهای اسلامی معاصر و جریانات اسلامی امروزه شناسهٔ خبر 2790448 - جمعه ۱۹ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲ ۴۳ دین و اندیشه > اسلام در جهان نهضتهای اسلامی معاصر دارای اصالت اسلامی بودند و جدای از صحت و سلامت تفکرات اسلامی در رفتار و اتخاذ کنشهای خویش بـه شدت خشونت را نـفی کرده و از روشهمبانی تحول در ساختار نظام اسلامی از منظر پیامبر اکرم(ص)
یادداشتی از آیت الله کعبی مبانی تحول در ساختار نظام اسلامی از منظر پیامبر اکرم ص شناسهٔ خبر 2855872 - شنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۴ - ۱۱ ۲۴ دین و اندیشه > اندیشمندان آیتالله کعبی در این یادداشت به دنبال تبیین مبانی بنیادین تحول در ساختار نظام اسلامی است وی معتقد است که برای تحول یا توضرورت شکلگیری کنفرانس دائمی صلح اسلامی
آیت الله اراکی در دیدار با سفیر تاجیکستان تأکید کرد ضرورت شکلگیری کنفرانس دائمی صلح اسلامی شناسهٔ خبر 2857696 - دوشنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۴ - ۱۰ ۳۵ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی دبیرکل مجمع جهانی تقریب با اشاره به ضرورت تشکیل اتحادیه اسلامی اظهار داشت اگر کشورهای اسلامیشماره ۸ فصلنامه سیاست متعالیه منتشرشد/ الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت
شماره ۸ فصلنامه سیاست متعالیه منتشرشد الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت شناسهٔ خبر 2856009 - شنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲ ۵۸ دین و اندیشه > اندیشکده ها شماره ۸ فصلنامه سیاست متعالیه بهار ۱۳۹۴ ویژه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با مدیر مسئولی حجت الاسلام والمسلمین دکتر منصور میراحمدی و سردبیویژگی متمایز انقلاب اسلامی ایران، سویه اصلی آن است
در گفتوگو با معاون مرکز پژوهشهای جوان مطرح شد ویژگی متمایز انقلاب اسلامی ایران سویه اصلی آن است شناسهٔ خبر 2860767 - جمعه ۲۶ تیر ۱۳۹۴ - ۱۱ ۴۳ دین و اندیشه > اندیشکده ها گفتمان انقلابی كه در اراده جمعی مردم ايران متجلي شد و در طول تاريخ بي سابقه يا كم سابقه بوده است كه دلايقصص قرآنی ارائه دهنده سبک زندگی و ایدئولوژی اسلامی هستند
عباس سلیمی قصص قرآنی ارائه دهنده سبک زندگی و ایدئولوژی اسلامی هستند قصص قرآن داستانسرایی نمیکنند بلکه الگوی زندگی در جامعه را ارائه میکنند و گنجینهای از علوم و معارفی هستند که ایدئولوژی اسلامی را در اختیار ما قرار میدهند به گزارش سرویس دینی جام نیوز عباس سلیمی پیشکسوت حهدف حکومت اسلامی هدایت است/ منابع مشروعیت حکومت اسلامی
یک استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد هدف حکومت اسلامی هدایت است منابع مشروعیت حکومت اسلامی شناسهٔ خبر 2866480 - شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶ ۲۹ دین و اندیشه > اندیشمندان حجت الاسلام مهریزی گفت هدف حکومت اسلامی هدایت است به این معنی که عدالت امنیت تکامل و رفاه با جهتگیری عالی اسآغاز به کار دبیرخانه توسعه علوم و فنآوری کشورهای اسلامی
آغاز به کار دبیرخانه توسعه علوم و فنآوری کشورهای اسلامی شناسهٔ خبر 2859516 - چهارشنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۴ - ۰۹ ۳۰ دین و اندیشه > سایر دبیرخانه توسعه علوم و فن آوری کشورهای اسلامی با هدف استراتژی وحدت ایجاد بستر لازم برای کارآفرینی و ایجاد ظرفیت برای مؤسسات خصوصی شکل گرفته است به گاختلافات مذهبی سم مهلکی برای جوامع اسلامی است
شنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۴ - ۱۴ ۳۶ نماینده ولیفقیه در لرستان با بیان اینکه امروز مسأله اختلافات مذهبی سم مهلکی برای جوامع اسلامی شده است گفت امام علی ع محور وحدت امت اسلامی و از عناصر تشکیل دهنده وحدت امت اسلامی بود حجتالاسلام والمسلمین سیداحمد میرعمادی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزکرسی ترویجی مبانی خداشناختی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت برگزار شد
در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی کرسی ترویجی مبانی خداشناختی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت برگزار شد شناسهٔ خبر 2860764 - جمعه ۲۶ تیر ۱۳۹۴ - ۱۱ ۲۵ دین و اندیشه > اندیشکده ها کرسی ترویجی مبانی خداشناختی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با سخنرانی قدردان قراملکی قائمی نیا و محمدرضایینمایه سازی؛ ابزاری مهم در سازماندهی محتوایی علوم و معارف اسلامی
نمایه سازی ابزاری مهم در سازماندهی محتوایی علوم و معارف اسلامی شناسهٔ خبر 2860753 - جمعه ۲۶ تیر ۱۳۹۴ - ۱۱ ۲۰ دین و اندیشه > اندیشکده ها مدیرگروه پژوهشی نمایه سازی و فهرست نویسی مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی گفت نمایه سازی یکی از روشهای مقبول سازماندهی محتوایی اطلاعات است و شجمهوری اسلامی ايران به جهانيان نشان داد كه اهل منطق است
نماينده ولی فقيه در امور حج و زيارت جمهوری اسلامی ايران به جهانيان نشان داد كه اهل منطق است شناسهٔ خبر 2859026 - سهشنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۴ - ۱۶ ۰۲ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی قاضی عسگر با اشاره به اظهارات نتانياهو نخست وزير رژيم صهيونيستی كه اعلام كرده بود تفاهماثرپذیری الاهیات فلسفی یهودی از فلسفه و کلام اسلامی در دوره میانه
پژوهش های برگزیده دهمین دوره آیین تجلیل از پژوهشگران اثرپذیری الاهیات فلسفی یهودی از فلسفه و کلام اسلامی در دوره میانه شناسهٔ خبر 2864028 - شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰ ۰۲ دین و اندیشه > اندیشکده ها اثرپذیری الاهیات فلسفی یهودی از فلسفه و کلام اسلامی در دوره میانه با تاکید بر ابنبرگزاری کارگاه آموزشی فلسفه ذهن درشعبه مشهد مجمع عالی حکمت اسلامی
برگزاری کارگاه آموزشی فلسفه ذهن درشعبه مشهد مجمع عالی حکمت اسلامی شناسهٔ خبر 2858132 - دوشنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۴ - ۱۶ ۰۳ دین و اندیشه > اندیشکده ها دومین کارگاه تخصصی گروه علمی فلسفه مجمع عالی حکمت اسلامی شعبه مشهد با عنوان فلسفه ذهن چهارشنبه و پنج شنبه هفتم و هشتم مردادماه برگزار-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها