تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1833023519
دروغ با وارونه کردن مقیاس ها، وحدت جامعه را بر هم می زند/ روز بیست و هفتم میهمانی
واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:
دروغ با وارونه کردن مقیاس ها، وحدت جامعه را بر هم می زند/ روز بیست و هفتم میهمانی فرهنگ > دین و اندیشه - الهی باز مى گردم بسوى تو در چنین حال، بازگشتن کسى که از کرده پیشین خود پشیمان، و از آنچه بر او گرد آمده نگران است و از ورطه اى که در آن افتاده از روى خلوص شرمسار است، و مى داند که عفو از معصیت عظیم در نظر تو بزرگ نمى نماید ...
دعاى روز بیست و هفتم ماه مبارک رمضان
اللهمّ ارْزُقْنی فیهِ فَضْلَ لَیْلَةِ القَدْرِ وصَیّرْ أموری فیهِ من العُسْرِ الى الیُسْرِ واقْبَلْ مَعاذیری وحُطّ عنّی الذّنب والوِزْرِ یا رؤوفاً بِعبادِهِ الصّالِحین.
بر طبق بعضي روايات،يكي از شب هايي كه احتمال قدر در آن فراوان است شب بيست و هفتم است. سالك صادق شب زنده دار، در دعاي روز بيست و هفتم، از حق متعال مي خواهد كه سعي و عبادت و شب زنده داري او را در مسير قرب به حق بپذيرد و او را بهره ي"ليلةالقدر" كه"خير من الف شهر" است عطا فرمايد.
دعا برای حاجات دنیوی، حرص و طمع نیست/ درس های ماه رمضان آقا مجتبی تهرانی دعای پیامبر برای امور مادی دیگران پیغمبر اکرم وقتی دعا میکردند، به دو شکل دعا میکردند. یکی جنبه عمومی داشت، که برای امّت طلب مغفرت میکردند؛ امّا یک سنخ از دعاهای پیغمبر جنبه شخصی داشت. در هر دو شکل میبینیم که حضرت مسائل مادّی را هم مطرح کردهاند. در روایتی از پیغمبر اکرم دارد که حضرت دعا میکرد: «اللَّهُمَّ بَارِكْ لِأُمَّتِي فِي بُكُورِهَا». بار خدایا، برای امّت من در بامدادان برکت قرار بده! پیغمبر دعا کرده است صبح که بلند میشوی و دنبال کار میروی، خدا به تو برکت دهد. این دعا همگانی و مادّی است. در دعای شخصی هم میبینیم که پیغمبر این کار را کرده است. در روایتی دارد: «مَرَّ النَّبِيُّ بِعَبْدِ اللَّهِ بْنِ جَعْفَرٍ وَ هُوَ يَصْنَعُ شَيْئاً مِنْ طِينٍ مِنْ لُعَبِ الصِّبْيَانِ»؛ پیغمبر اکرم از کنار عبدالله بن جعفر گذر کرد، دید او دارد با گِل و وسائل بازی بچهها چیزی میسازد. حضرت به او فرمود: «مَا تَصْنَعُ بِهَذَا»؛ چه کار داری میکنی؟! میخواهی با اینها چه کنی؟! به تعبیر ما، اینها به چه دردت میخورد؟! «قَالَ أَبِيعُهُ»؛ گفت اینها را میفروشم. «قَالَ مَا تَصْنَعُ بِثَمَنِهِ»؛ حضرت فرمود با پولش می خواهی چه کار کنی؟ «قَالَ أَشْتَرِي رُطَباً فَآكُلُهُ»؛ گفت میروم خرما میخرم و میخورم. «فَقَال لَهُ النَّبِيُّ اللَّهُمَّ بَارِكْ لَهُ فِي صَفْقَةِ يَمِينِهِ»؛ پیغمبر برایش دعا کرد: خدایا به او در کسب و کارش برکت بده! این دعای پیغمبر در بُعد مادّی است. بعد هم دارد: «فَكَانَ يُقَالُ مَا اشْتَرَى شَيْئاً قَطُّ إِلَّا رَبِحَ فِيه». پس از این که حضرت این دعا را کرد، او چیزی نخرید مگر این که در آن سود کرد؛ یعنی دیگر در معاملاتش ضرر نکرد. بنابر این چون ما دو بُعدی هستیم، باید دو بُعدی حرکت کنیم؛ امّا باید دعا را در ربط با ارزش آن بُعد تنظیم کنیم و برای هر بُعد به مقدار ارزشش دعا کنیم. جمع بین روایات نکوهش دنیاطلبی با ادعیه طلب امور دنیوی
در اینجا مطلبی هست که من باید تذکر دهم. ما میبینیم در روایات نسبت به امور دنیایی نکوهش شده است؛ مثلاً در بسیاری از روایات طمع یا حرص را نکوهش کرده اند. «طمع» یعنی چشمداشت به اموال دیگران و «حرص» یعنی به مقدار کفاف دارم، امّا زیادهطلبی میکنم، انباشته کردن چیزی که به دردم هم نمیخورد، که مقابل آن «قناعت» است. قناعت فضیله است و حرص رذیله است. قناعت یعنی اکتفا کردن به آنچه که مورد احتیاجم است. ما میبینیم که در روایات حرص و طمع و امثال اینها نکوهش شده است. در روایتی از علی(علیهالسلام) دارد که فرمود: «الْحِرْصُ أَحَرُّ مِنَ النَّار». حرص، از آتش داغتر و سوزانتر است. باز در روایت دیگری دارد: «سُئِلَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ أَيُّ ذُلٍّ أَذَلُّ قَالَ الْحِرْصُ عَلَى الدُّنْيَا». از علی(علیهالسلام) سؤال شد که کدام ذلّتی خوارکننده تر است؛ حضرت فرمودند: حرص بر دنیا. در مقابل، در روایتی دارد: «مَا أحسَنَ بِالإنسانِ أن لَا يَشتَهِيَ مَا لَا يَنبَغِي». چقدر زیبا است که انسان دنبال چیزی که سزاوار او نیست، نرود و زیاده طلبی نکند! آن چیزی که در روایات نکوهش شده، رذیلهای است که به حسب تعلّقش به دنیا، در روح پیدا میشود؛ مثل طمع یا حرص. حبّ به دنیا از رذائل است و شاخههایی مثل طمع و حرص، از آن نشأت می گیرد. امّا طلب روزی از خدا و دعا برای وسعت رزق و درخواست از خدا نسبت به حوائج مادّی و دنیوی، غیر از حبّ به ئنیا و دلبستگی به مادیّت است. حرص غیر از دعا برای معیشت است
بحث دوم، مسأله فقر و تنگدستی است، به طوری که شخص از نظر مایحتاج معیشتی کمبود داشته باشد. در این موارد هم طلب رزق و امور دنیایی غیر از بحث حرص و طمع است. این دعاهایی که از پیغمبر داشتیم، که هم شکل عمومی و هم شکل خصوصی آن را خواندم، نظر به همین جنبه دارد. این دعاها نمیخواهد تو را به دنیا حریص کند، یا نعوذبالله طمع پیدا کنی؛ پیغمبر که برای رذائل دعا نمیکند! حضرت دیدند عبدالله بن جعفر گِلها را برداشته و دارد اسباببازی درست میکند، فرمود با اینها چه کار میکنی؟ گفت میفروشم. فرمود پولش را چه کار میکنی؟ گفت خرما میخرم و میخورم؛ یعنی امرار معاش من از این راه است. اینجا پیغمبر دعا میکند که انشاءالله خدا به تو برکت دهد و تنگدست نشوی! دعا میکند که تهیدست نشود تا نعوذبالله نخواهد در امرار معاش زندگیاش محتاج دیگران شود. من نسبت به امور مالی مثال زدم که سرآمد حاجات مادّی است. دعاهایی که ما داریم، هم در بُعد معنوی و هم در بُعد مادّی وارد شده است؛ امّا آنکه در بُعد مادّی وارد شده، برای این است که شخص فقیر و تهیدست نشود. این برای حرص و طمع نیست. یک وقت اشتباه نشود! تعبیر «فی جمیع حوائج الدنیا و الآخره» که دعای هر روز ماه رمضان هم هست، مراد این نیست که پولش از پارو هوا برود! مراد از این دعاها، این حالت زیاده طلبی و حرص نیست. اینها را از هم جدا کنید. در همین دعای ماه مبارک رمضان بود که: «امانتی و دَینی»؛ دعا میکنم که دِینم را ادا کنم و قرضم را بدهم تا در امرار معاشم محتاج به دیگری نشوم. لذا ما میبینیم دعاهایی که ائمه(علیهمالسلام) برای دنیای دیگران میکنند، خیلی حساب شده است. دعاهای ایشان در امور دنیایی هم حساب شده است. ما در روایات موارد بسیاری داریم که نشان می دهد حضرات معصومین، از این طرف برای اشخاص در امور مادّی دعا می کردند و از آن طرف، جلوی زیادهطلبی و حرص را هم می گرفتند. یعنی جلوی آن رذیله اخلاقی که منشأ بسیاری از معاصی است و اثر سوء روی بُعد معنوی انسان دارد را می گرفتند.
تاثیر دروغ و کفر در جامعه/ تفسیرهای ماه رمضان امام موسی صدر در منطق قرآن 3 عنوان مختلف دروغ و کفر و نفاق را می یابیم. دروغ از بدترین گناهان است، تا آنجا که در برخی احادیث کلید همه بدی ها وصف شده است. دروغ گویی مقیاس ها را وارونه و کلیه امور اجتماع را ویران می کند. چرا که روابط بشر با یکدیگر بر نیازهای واقعی و توانایی های واقعی آنان بنا نهاده شده است، این نیازها و توانایی ها چون براستی ابراز شود می تواند تاثیرگذار باشد. در برابر هر درخواستی، اجابتی است و در برابر هر توانایی، در خواستی از دیگران. در نتیجه کار میان افراد جامعه واحد به درستی پیش می رود و جامعه به درستی شکل می گیرد. اما دروغ این مقیاس ها را وارونه می کند و تصویری غیرواقعی از نیازها و توانایی ها ارائه می دهد و در نتیجه روابط میان انسان ها دستخوش تنش می شود. عنوان دوم که بدتر از دروغ است، کفر است. کفر دروغ درونی و دروغ ذاتی است، چرا که خداوند هنگامی که انسان را آفریده، برای او و هر موجود و هر چیزی جهت خاصی در کاروان ابدی و ازلی هستی معین کرده است. هر معلولی، خواه انسان یا هر حیوان یا چیزی، راهی به سوی علت دارد، حرکتی با قصد و هدف. ایمان در منطق قرآن فطری و ذاتی است: «فاَقِم وَجهَکَ لِدیّنِ حَنیفاً فِطرتَ اللهَ الَتی فَطَرَ الناسَ عَلیها» ایمان فطرتی در نفس هر انسانی است، پس اگر انسان با این فطرت همساز شود و در مسیر درست در این کاروان هستی قرار می گیرد و در نتیجه سببی برای وحدت هستی و وحدت جامعه و سببی برای حرکت به سوی خیر و هدف خلقت است. اما اگر انسان واقعیت ایمانش را انکار کند کافر است. چنین انسانی نه تنها قافله وحدت را تضغیف می کند، بلکه در درون جامعه نیز تناقض به وجود می آورد، تناقضی میان نفس و اراده و ذات آگاه خویش و جسمش که تابع قوانین الهی است. کافر با نفس خویش و جامعه خویش و با هستی در تناقض است. اما کفر به معنای ایمان به عقیده ای خلاف ایمان بسیار نادر است، زیرا به تعبیر قرآن، ایمان همان فطرت است و کافر نقض کننده فطرت خویش است. کافر کسی اسن که با آگاهی از ایمان روی گردان شده و عالما و عامدا منحرف است، از این رو به تعبیر قران هشدار و نصیحت نفعی برای او ندارد. /6262
کلید واژه ها: ماه رمضان -
سه شنبه 23 تیر 1394 - 11:05:40
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 141]
صفحات پیشنهادی
روزی که همه بفهمند «ولایت» شرط زندگی بهتر است، روز ظهور خواهد بود
تنها مسیر برای زندگی بهتر ۲۰ روزی که همه بفهمند ولایت شرط زندگی بهتر است روز ظهور خواهد بود شناسهٔ خبر 2858528 - سهشنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۴ - ۰۹ ۳۹ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی پناهیان در مسجد امام صادق ع با بیان اینکه نگاه از بالا به زندگی شرط فردی و ولایت شرط اجتمدعای روز بیستوپنجم ماه مبارک رمضان
یکشنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۴ - ۰۴ ۰۸ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ اللهمّ اجْعَلْنی فیهِ محبّاً لأوْلیائِکَ و مُعادیاً لأعْدائِکَ مُسْتَنّاً بِسُنّهِ خاتَمِ انْبیائِکَ یا عاصِمَ قُلوبِ النّبیّین خدایا قرارم بده در این روز دوست دوستانت و دشمن دشمنانت و پیرو راه و روش خاتم پیغمبنکوهش سخن چینی در قرآن/ ایثار در دعا چه معنایی دارد؟/ روز بیست و چهارم میهمانی
نکوهش سخن چینی در قرآن ایثار در دعا چه معنایی دارد روز بیست و چهارم میهمانی فرهنگ > دین و اندیشه - الهی درهای دعا بهسوی تو برای فریادکنندگان باز است و به خوبی می دانم که تو برای اجابت شخص امیدوار آمادهای و برای فریادرسی اندوهگینان مهیای فریادرسی هستی شرحی مخیک جامعهشناس پاسخ میدهد: چگونه پدربزرگ و مادربزرگها، سالها بدون حقخواهی زندگی میکردند، جوانهای الان ن
یک جامعهشناس پاسخ میدهد چگونه پدربزرگ و مادربزرگها سالها بدون حقخواهی زندگی میکردند جوانهای الان نمیتوانند جامعه > خانواده - بحث احقاق حق همیشه به عنوان یک هدف مقدس در بین گروهی که حس می کنند حق آن ها تضییع شده مطرح است از آن جایی که حق گرفتنی است و زتحکیم وحدت اسلامی، تنهاراه مقابله با فتنهگریهای جهان امروز است
حجتالاسلام قاضیعسگر تحکیم وحدت اسلامی تنهاراه مقابله با فتنهگریهای جهان امروز است شناسهٔ خبر 2855940 - شنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲ ۲۶ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در دیدار رییس مرکز امام محمد غزالی پاریس تحکیم وحدت اسلامی و نزدیدعای روز بیست و پنجم ماه رمضان + صوت و پوستر
دعای روزهای ماه مبارک رمضان دعای روز بیست و پنجم ماه رمضان صوت و پوستر خدایا قرارم ده در این ماه دوستدار دوستانت و دشمن دارنده دشمنانت و پیرو راه و روش خاتم پیمبرانت اى نگهدارنده دلهاى پیمبران به گزارش سرویس دینی جام نیوز دعای روز بیست و پنجم ماه مبارک رمضان به شرح زیر استوقتی مشرکان می خواستند با پیامبر(ص) بر سر خدا معامله کنند/ روز بیست و پنجم میهمانی
وقتی مشرکان می خواستند با پیامبر ص بر سر خدا معامله کنند روز بیست و پنجم میهمانی فرهنگ > دین و اندیشه - خدایا پناه مى بریم به تو از دست آلودن به اسراف و از نایافتن رزق کفاف و پناه مى بریم به تو از شماتت دشمنان و احتیاج به همگنان و زیستن در سختى و مرگ بدون آماددعای روز بیستوهفتم ماه مبارک رمضان
سهشنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۴ - ۰۴ ۳۵ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ اَللّهُمَّ ارْزُقْنی فیهِ فَضْلَ لَیْلَةِ الْقَدْرِ وَصَیِّرْ اُمُوری فیهِ مِنَ الْعُسْرِ اِلَی الْیُسْرِ وَاقْبَلْ مَعاذیری وَحُطَّ عَنّیِ الذَّنْبَ وَالْوِزْرَ یا رَؤُفاً بِعِبادِهِ الصّالِحینَ خدایا فضیلت شبجامعه امروز نیازمند احیای فرهنگ وقف/ موقوفه خواری منکر است
رئیس سازمان اوقاف جامعه امروز نیازمند احیای فرهنگ وقف موقوفه خواری منکر است شناسهٔ خبر 2858139 - دوشنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۴ - ۱۶ ۰۵ دین و اندیشه > سایر نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه بر ضرورت احیای فرهنگ وقف تاکید کرد و گفت باید در این راستا فرهنگسازی لازم صورجاودانگی برای پیامبر در سوره کوثر به چه معناست؟/ایمان و بخل با هم جمع نمیشوند/روز بیست وششم میهمانی
جاودانگی برای پیامبر در سوره کوثر به چه معناست ایمان و بخل با هم جمع نمیشوند روز بیست وششم میهمانی فرهنگ > دین و اندیشه - ای بهترین پناه دهندگان تو بندگان را از مکروه نگاه میداری و خوبی را عطا میکنی و هر چه بخواهی بجا میآوری و تو بر هر کار قدرت بیپایان داریمسلمانان تایلند در روز جهانی قدس جنایت صهیونیستها را محکوم کردند
مسلمانان تایلند در روز جهانی قدس جنایت صهیونیستها را محکوم کردند شناسهٔ خبر 2857021 - یکشنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۴ - ۱۳ ۴۴ دین و اندیشه > اسلام در جهان مسلمانان تایلند در روزجهانی قدس همچون سال های گذشته در جلوی سفارت اسرائیل در بانکوک گرد هم آمدند و راهپیمایی گسترده ای را انجام دادنددعای روز بیستوششم ماه مبارک رمضان
دوشنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۴ - ۰۴ ۰۰ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ اللهمّ اجْعَل سَعْیی فیهِ مَشْکوراً و ذَنْبی فیهِ مَغْفوراً و عَملی فیهِ مَقْبولاً و عَیْبی فیهِ مَسْتوراً یا أسْمَعِ السّامعین خدایا قرار ده کوششم را در این ماه مورد سپاس و تقدیر و گناهم را در آن آمرزیده و عملدعای روز بیست و چهارم ماه رمضان + صوت و پوستر
دعای روزهای ماه مبارک رمضان دعای روز بیست و چهارم ماه رمضان صوت و پوستر خدایا از تو خواهم در این ماه آنچه تو را خوشنود سازد و پناه برم به تو از آنچه تو را بیازارد به گزارش سرویس دینی جام نیوز دعای روز بیست و چهارم ماه رمضان به شرح زیر است اَللّهُمَّ اِنّى اَسْئدعای روز بیستوچهارم ماه مبارک رمضان
شنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۴ - ۰۳ ۵۵ بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ اللهمّ إنّی أسْألُکَ فیه ما یُرْضیکَ و أعوذُ بِکَ ممّا یؤذیک و أسألُکَ التّوفیقَ فیهِ لأنْ أطیعَکَ ولا أعْصیکَ یا جَوادَ السّائلین خدایا از تو میخواهم در این ماه آنچه تو را خشنود سازد و پناه میبرم به تو از آنچه تسال گذشته چه رابطه ای با خدا داشتیم که امشب از او تقاضای اجابت داریم؟/ روز بیستم میهمانی
سال گذشته چه رابطه ای با خدا داشتیم که امشب از او تقاضای اجابت داریم روز بیستم میهمانی فرهنگ > دین و اندیشه - سپاس خدایی را که با من دوستى ورزید درحالى که از من بى نیاز است و سپاس خداى را که بر من بردبارى مى کند تا آنجا که گویى مرا گناهى نیست پروردگارم ستودهدعای روز بیستم ماه رمضان + صوت و پوستر
دعای روزهای ماه رمضان دعای روز بیستم ماه رمضان صوت و پوستر خدایا بگشا برایم در آن درهاى بهشت و ببند برایم درهاى آتش دوزخ را و توفیقم ده در آن براى تلاوت قرآن اى نازلکننده آرامش در دلهاى مؤمنان به گزارش سرویس دینی جام نیوز دعای روز بیستم ماه مبارک رمضان به شرح زیر است اللهمدعای روز بیستم ماه مبارک رمضان
سهشنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۴ - ۰۴ ۱۶ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ اللهمّ افْتَحْ لی فیهِ أبوابَ الجِنانِ واغْلِقْ عَنّی فیهِ أبوابَ النّیرانِ وَ وَفّقْنی فیهِ لِتِلاوَةِ القرآنِ یا مُنَزّلِ السّکینةِ فی قُلوبِ المؤمِنین خدایا در این روز درهای بهشت را برویم بگشا و درهای آتش دو-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها