محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1845415093
جاودانگی برای پیامبر در سوره کوثر به چه معناست؟/ایمان و بخل با هم جمع نمیشوند/روز بیست وششم میهمانی
واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:
جاودانگی برای پیامبر در سوره کوثر به چه معناست؟/ایمان و بخل با هم جمع نمیشوند/روز بیست وششم میهمانی فرهنگ > دین و اندیشه - ای بهترین پناه دهندگان، تو بندگان را از مکروه نگاه میداری و خوبی را عطا میکنی و هر چه بخواهی بجا میآوری و تو بر هر کار، قدرت بیپایان داری ...
شرحی مختصر بر دعاى روز بیست و ششم ماه مبارک رمضان
اللهمّ اجْعَل سَعْیی فیهِ مَشْکوراً و ذَنْبی فیهِ مَغْفوراً و عَملی فیهِ مَقْبولاً و عَیْبی فیهِ مَسْتوراً یا أسْمَعِ السّامعین. سالك در مسير خويش همواره به يك حال نيست. گاه دچار قبض و گرفتگي مي گردد و خوف در دلش زبانه مي كشد و زماني دچار بسط و نشاط زايد الوصفي مي گردد و رجاء به حق در او متجلي مي گردد. در دعاي امروز او در بسطي عارفانه و بدون هيچ آداب و ترتيبي با معشوق به مكالمه مي پردازد و و از او طلب عفو و غفران الهي مي نمايد.
تضاد بخل و سوءظن به رزق با ایمان/ درس های ماه رمضان آیت الله آقا مجتبی تهرانی ارزش دعا به ارزش آن بُعد وجودی انسان بستگی دارد که دعا به آن مربوط می شود. در انسان بُعدی ارزشمندتر از بُعد اعتقادی و ایمان نیست؛ سپس قلب و تعلّقات قلبیه است و بعد هم ملکات نفسانی است که انسان در دعا فضائل را تقاضا میکند و از آن طرف از ربّش کمک میخواهد که رذائل را از خودش دور کند. اثر متقابل ابعاد روح بر یکدیگر
یکوقت تصوّر نشود که ابعاد گوناگون روح انسان با هم بیگانه هستند. اینکه تصوّر شود بُعد اعتقادی و عقلی از بُعد تعلّقات قلبی یا بُعد امور نفسانی بیگانهاند، این از اشتباهات است. ابعاد وجودی روح انسان، هر کدام بر روی دیگری اثر میگذارد. اثرگذاری هم به دو نحو است؛ هم ممکن است نقش سازندگی داشته باشد و هم ممکن است نقش تخریبی داشته باشد. مثال میزنم. ارزشمندترین بُعد روح انسان، ایمان است. ایمان هم دارای شدّت و ضعف است. به تناسب شدّت و ضعف ایمان، تعلّقات قلبی انسان هم بالا و پایین میرود. انسان هر چه از نظر ایمانی قوی باشد، تعلّقات دنیویاش ضعیف میشود؛ هرچه بُعد ایمانیاش قوی شود، تعلّقات قلبیاش نسبت به امور مادی تضعیف میشود. حتّی به جایی میرسد که دیگر اصلاً تعلّقی به امور مادی ندارد. آن جمله علی(علیهالسلام) را به یاد بیاورید که فرمود: «وَ اللَّهِ لَابْنُ أَبِي طَالِبٍ آنَسُ بِالْمَوْتِ مِنَ الطِّفْلِ بِثَدْيِ أُمِّه». این به همین دلیل است. از سوی دیگر، هر چه تعلّقات قلبی به امور مادّی بالا رود، ایمان تضعیف میشود. حالا من این در اینجا رابطه دو بُعد اعتقادی و قلبی را مطرح کردم؛ امّا اگر بخواهید، می توانید یک جدول درست کنید و اثر هر کدام از این ابعاد را بر دو بُعد دیگر بررسی کنید. هر چه بُعد ایمانی قوی شود، رذائل اخلاقی از بین میرود و فضائل میآید. از آن طرف، هر چه ـ نعوذبالله ـ رذائل اخلاقی قوی شود، بُعد ایمانی را تضعیف میکند. این اثر متقابل ابعاد گوناگون روح بر روی یکدیگر را می رساند. پس این ابعاد از هم بیگانه نیستند. این بُعد روی آن بُعد اثر دارد، آن بُعد روی این بُعد اثر دارد. انسان هر چه تعلّقات قلبیاش نسبت به امور مادی تضعیف شود، فضایل نفسانی اش تقویت میشود و رذیلهاش کم میشود. رابطه ایمان و تعلّق قلبی در کلام امیرالمؤمنین
عرض کردم که ارزش دعا با ارزش آن بُعد وجودی انسان که میخواهد در مورد آن دعا کند، ارتباط دارد؛ چه وقتی که میخواهد برای خودش دعا کند و چه وقتی که میخواهد برای غیر دعا کند. حضرت علی(علیهالسلام) در روایتی فرمودند: «مؤمن حقیقی آن کسی است که دینش ـ یعنی آن بُعد اعتقادی و ایمانیاش ـ را به سبب دنیا حفظ میکند»؛ یعنی دنیا را فدای دینش میکند. «و فاجر آن کسی است که دنیایش را به سبب دینش حفظ میکند»؛ به تعبیر دیگر، دین برای فاجر نقش ابزاری دارد. اگر بخواهیم خیلی احترام بگذاریم، باید بگوییم چنین کسی اگر دین داشته باشد، دنیا برای او اصل است و دین فرع است. آن تقابلی که عرض کرده بودم، در این روایت به شکل زیبایی ظاهر است. یعنی مؤمن حقیقی کسی است که بُعد ایمانی و اعتقادی روحش، موجب میشود که هر چیزی را از امور مادّی، فدای آن بُعد کند؛ برعکسِ فاجر، که حتّی ممکن است بخواهد با ابزار دین، دنیا را به دست بیاورد. «دنیا» هم که میگوییم، کلّی است؛ منظورمان صِرفِ پول و اسکناس نیست! بلکه مراد از دنیا، دلبستگی به امور مادی است که سرآمد آن حبّ مال و حبّ جاه است. در روایت میفرماید که سرآمد تمام بدیها «حبّ دنیا» است: «حُبُّ الدُّنْيَا رَأْسُ كُلِّ خَطِيئَةٍ». ایمان و بخل با هم جمع نمیشوند
در روایتی پیغمبر اکرم(ص) فرمود: «شُحّ و ایمان هرگز با هم در قلب هیچ بنده ای جمع نمی شوند.» شُحّ، همان بُخل است. بخل از رذائل نفسانی است که شاید از یکسو به جهات اعتقادی برگردد. بخل یعنی آنجایی که سزاوار است انسان از امور دنیایی برای دینش مایه بگذارد، این کار را نکند. لذا در امور مالی میگویند بخل عبارت از آن است که انسان آنطور که سزاوارِ مصرف است، مصرف نکند. وقتی در مباحث اخلاقی راجع به بخل بحث میکنند، میگویند بُخل از ثمرات حبّ به دنیا است. یعنی شخص آنقدر پول را دوست دارد که حتّی حاضر نیست آن را مصرف کند! گاهی حاضر است جانش را بدهد، امّا حاضر نیست پولش را بدهد! ضدّ بخل، سخا است. سخاوت یعنی آنجایی که سزاوار است انسان از امور مادی خرج کند، این کار را انجام دهد. سخاوت از ثمرات زهد است، و زهد به معنای عدم تعلّق قلب به دنیا است. در این روایت تعبیر به «عبد» شد؛ حضرت فرمود: «لَا يَجْتَمِعُ الشُّحُّ وَ الْإِيمَانُ فِي قَلْبِ عَبْدٍ أَبَداً». یعنی نمیشود در دل عبد، هم تعلّق دنیا باشد و هم ایمان داشته باشد. به تعبیر ساده، کسی که پولش به جانش بسته است، چنین تعلّقی با ایمان و بُعد اعتقادی و دلبستگی به خدا نمیسازد. در اینجا حضرت تعبیر به «عبد» میفرماید، امّا در روایت قبل علی(علیهالسلام) سخن از «مؤمن» به میان آورده و فرمود: «المُؤمِنُ مَن وَقَى دِينَهُ بِدُنيَاهُ». امّا چرا پیغمبر میفرماید «عبد»؟ این تعبیرات، همه حساب شده و دقیق است. در مقابل عبد چیست؟در مقابل عبد، «ربّ» است؛ مملوک و مالک، عبد و ربّ، اینها از امور اضافی و نسبی هستند. پیغمبر اکرم در این روایت فرمود دلبستگی به خدا با دلبستگی به دنیا سر ناسازگاری دارد؛ «لَا يَجْتَمِعُ الشُّحُّ وَ الْإِيمَانُ فِي قَلْبِ عَبْدٍ أَبَداً». عبد یعنی آن کسی که خدا را به عنوان ربّ خود پذیرفته است. اگر عبد هستی، عبد بودنت با این تعلّق قلبیات به دنیا سازگار نیست. سوء ظن به رزق و ایمان با هم جمع نمیشوند
روایت دیگری از پیغمبر اکرم(ص) است که فرمودند: «خَصْلَتَانِ لَا تَجْتَمِعَانِ فِي مُؤْمِنٍ؛ الْبُخْلُ وَ سُوءُ الظَّنِّ بِالرِّزْقِ». آنجا «عبد» بود، اینجا «مؤمن» است. می فرماید دو خصلت است که در هیچ مؤمنی جمع نمی شود؛ بخل و سوء ظن به رزق با ایمان قابل جمع نیست. سوء ظن به رزق، یعنی بدگمانی به رازقیّت الهی. رازقیت، از شاخههای ربوبیّت حق است. یکی از شؤون ربّ که پرورش دهنده عبد است، این است که روزی رسانِ او است.
کثرت و جاودانگی برای پیامبر در سوره کوثر به چه مفهوم است؟/ تفسیرهای ماه رمضان امام موسی صدر شرح و تفسیر سوره کوثر «إِنَّا أَعْطَیْنَاکَ الْکَوْثَرَ ﴿١﴾ فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَانْحَرْ ﴿٢﴾ إِنَّ شَانِئَکَ هُوَ الأبْتَرُ
ما کوثر را به تو عطا کردیم. پس برای پروردگارت نماز بخوان و قربانی کن که بدخواه تو خود ابتر است.» این سوره مبارک کوتاه ترین سوره قرآن است، اما مضمون آن کثرت و امتداد و جاودانگی است. این سوره زمانی نازل شد که برخی مشرکان و دشمنان رسول خدا(ص) را پس از فوت دو فرزندش، قاسم و طاهر، شماتت و سرزنش کردند. منشا این شماتت این است که عرب در نظامی قبیله ای زندگی می کرد، بنابراین در نگاه آنها رسالت محمد رسالتی است که با حضور خود او یا با حضور پسرانش باقی می ماند. این مساله پیامبر را اندوهگین کرد و وقتی خبر پخش شد، ایشان نسبت به روحیه اصحابش نگران شد که آنها به آینده رسالت ناامید شوند. کوثر بر وزن «فَوعَل» از ریشه «کثر» است و آن هر چیز فراوان و بسیار زیاد است. این کثرت و فراوانی برای پیامبر شامل یاد او و اثرش تا فرزندان امتش و نهاد های او و تاثیرش در تاریخ است. اما تناسب آیه این جاست که معنای کوثر را با مفهوم ابتر مناسب می سازد. در حدیث آمده است که رسول خدا(ص) تاکید می کردند که حسن و حسین پسران او از صلب علی(ع) هستند. حضرت ایشان را فرزندان خود می نامید. در حدیث شریف آمده است که پیامبر فرمود: من پدر این امت هستم. از آنجا که فرزندان نتیجه تربیت و بقای آدمی است، کثرت امت محمد، بقای رسول خدا و نفی مفهوم ابتر است. همچنین میزان تاثیر ایشان بر انسان ها، بر تمدن ها و فرهنگ ها بسیار است که این هم معنای دیگری برای کوثر است. کوثر همچنین به معنای آن نهر معروف است، نهر رحمتی که در روز قیامت میان تشنگان تقسیم می شود. همان گونه که رسول خدا(ص) با کوثر رسالتش زندگی آنان را در دنیا سیراب کرد.
بنابراین مفهوم کوثر مفهوم گسترده ای است که هم شامل رسالت جامع و فراگیر است و هم فرزندان فراوان در همه جای زمین (سادات که از نوادگان رسول هستند) و هم شامل رحمت و نیک نامی و تاثیر است، همچنین تمدن هایی که به واسطه دعوت پیامبر ایجاد شده اند. بنابراین ای رسول خدا! حال که خدا کوثر را به تو عطا کرده پاسخشان را مده و اندوهگین مباش و برای پروردگارت نماز بخوان و قربانی کن. قربانی کردن به اطعام فقرا و بینوایان و شکرانه خدای رب العالمین می انجامد. پس در برابر این نعمت الهی، وظیفه توست که پیوندت را با خدا محکم کنی و بر توست که پیوندخود را با بندگان رنجدیده خدا محکم کنی. چرا که بهترین مردم مهربانترین آنها با عیال الله، همان انسان ها است. این سوره مبارک برای دلداری دادن به پیامبر و تربیت امت و کشف حقیقت است. /6262
کلید واژه ها: ماه رمضان -
دوشنبه 22 تیر 1394 - 12:20:30
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 78]
صفحات پیشنهادی
نماز جمعه 200 هزار نفری مسجد الاقصی
در سومين جمعه ماه مبارك نماز جمعه 200 هزار نفری مسجد الاقصی رژیم صهیونیستی زنانِ کمتر از 30 سال و مردان کمتر از 50 سال از اهالی کرانه باختری را از سفرِ بدون مجوز به قدس منع کرد به گزارش سرويس دينی جام نيوز سومین نماز جمعۀ ماه مبارک رمضان در مسجد الاقصی با حضور 200 هزار نمازگزجمع آوری کمک برای آزادی زندانیان جرائم غیرعمد در نمایشگاه قرآن
جمع آوری کمک برای آزادی زندانیان جرائم غیرعمد در نمایشگاه قرآن شناسهٔ خبر 2790062 - دوشنبه ۸ تیر ۱۳۹۴ - ۱۳ ۳۲ دین و اندیشه > سایر غرفه ستاد دیه در بخش نهادها و سازمانهای بیست و سومین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم با هدف جمع آوری کمک برای آزادی زندانیان جرائم غیرعمد مستقر شدهنمونه بیولوژیک بانک ژن از شش گونه جانوری در شهرستان کوثر جمع آوری شد
نمونه بیولوژیک بانک ژن از شش گونه جانوری در شهرستان کوثر جمع آوری شد اردبیل - ایرنا - رییس نمایندگی حفاظت محیط زیست کوثر از جمع آوری نمونه های بیولوژیک بانک ژن از شش گونه جانوری در این شهرستان خبر داد به گزارش ایرنا از روابط عمومی حفاظت محیط زیست اردبیل مهدی کسائی روز پنجشنبهحضور آیتالله هاشمیشاهرودی در جمع راهپیمایان روز قدس
جمعه ۱۹ تیر ۱۳۹۴ - ۱۳ ۴۲ آیتالله هاشمیشاهرودی نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری در جمع راهپیمایان روز جهانی قدس حضور یافت به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم آیتالله سیدمحمود هاشمی شاهرودی همگام با مردم مومن و خداجوی شهر مقدس قم با حضور در راهپیمایی روز جهانداعش، خطیب جمعه موصل را اعدام کرد
سایت عربی 21 داعش خطیب جمعه موصل را اعدام کرد یاسر یونس از اعضای هیئت علمای نینوی بوده که به اتهام بیعت نکردن با داعش مجرم شناخته شد به گزارش سرویس دینی جام نیوز به نقل از سایت "عربی 21" گروهک تکفیری داعش دو روز بعد از دستگیری شیخ "یاسر یونس" خطیب جمعه موبرنامه اقدام مشترک تا روز جمعه تمدید شد/واشنگتن: کیفیت توافق برایمان مهم است، نه زمان
برنامه اقدام مشترک تا روز جمعه تمدید شد واشنگتن کیفیت توافق برایمان مهم است نه زمان وزارت خارجه آمریکا روز سهشنبه اعلام کرد توافق موقت ژنو و تعلیق تحریمهای ایران تا روز جمعه تمدید شده است به گزارش نامه نیوز با اعلام ادامه مذاکرات در دو روز آینده وزارت خارجه آمریکا از تمدیدامام جمعه گرگان: ایمان به تنهایی نشانه بندگی نیست
امام جمعه گرگان ایمان به تنهایی نشانه بندگی نیستامام جمعه گرگان با بیان اینکه ایمان قلبی باید در مقام عمل خود را نشان دهد گفت ایمان به تنهایی نشانه بندگی نیست به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان به نقل از روابط عمومی دفتر امام جمعه گرگان آیتالله سید کاظم نورمفیدی ظهر امروزخداحافظ ای ماه خدا/ چند روز دیگر این سفره را جمع میکنند
کلیپ صوتی خداحافظ ای ماه خدا چند روز دیگر این سفره را جمع میکنند شناسهٔ خبر 2856188 - دوشنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۴ - ۱۰ ۰۱ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی دریافت 38 MB سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین دکتر رفیعی با موضوع عید فطر و وداع با ماه مبارک رمضان به گزارش خبرگزاری مهرمبانی تحول در ساختار نظام اسلامی از منظر پیامبر اکرم(ص)
یادداشتی از آیت الله کعبی مبانی تحول در ساختار نظام اسلامی از منظر پیامبر اکرم ص شناسهٔ خبر 2855872 - شنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۴ - ۱۱ ۲۴ دین و اندیشه > اندیشمندان آیتالله کعبی در این یادداشت به دنبال تبیین مبانی بنیادین تحول در ساختار نظام اسلامی است وی معتقد است که برای تحول یا توهگل در تلاش برای جمع دیدگاههای عصر روشنگری و هردر بود
گزیده صوت هگل در تلاش برای جمع دیدگاههای عصر روشنگری و هردر بود شناسهٔ خبر 2853597 - شنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۴ - ۱۱ ۱۳ دین و اندیشه > اندیشمندان دریافت 6 MB صوت پیش رو مربوط به بخشی از کلاس دکتر علی مرادخانی در باب جایگاه شناسی ایدئالیسم و فلسفه هگل در فلسفه غرب مدرن است به گزارش ختحلیل تفسیری آیات پاداش رسالت - بخش دوم پاداش رسالت، دوستی با خویشان پیامبر است
تحلیل تفسیری آیات پاداش رسالت - بخش دومپاداش رسالت دوستی با خویشان پیامبر استتوجه خطاب آیه پاداش رسالت به دوستی با خویشان نزدیک پیامبر است به این معنا که بر این تبلیغ پاداشی از شما درخواست نمی کنم جز دوستی با خویشاوندان نزدیکم روایات زیادی از فریقین درستی این وجه را تأیید میچرا سوره اخلاص، ثلث قرآن است؟/ دلیل به کار بردن صفت «ربّ» در دعاها/ روز شانزدهم میهمانی
چرا سوره اخلاص ثلث قرآن است دلیل به کار بردن صفت ربّ در دعاها روز شانزدهم میهمانی فرهنگ > دین و اندیشه - تو را به تو شناختم و تو مرا بر هستى خود راهنمایى فرمودى و به سوى خود خواندى و اگر راهنمایى تو نبود من نمی دانستم تو که هستى شرحی مختصر بر دعاى روز شحضور حجتالاسلام احمدی شاهرختی در جمع شيعيان جاكارتا
حضور حجتالاسلام احمدی شاهرختی در جمع شيعيان جاكارتا شناسهٔ خبر 2848265 - سهشنبه ۹ تیر ۱۳۹۴ - ۱۴ ۱۵ دین و اندیشه > اسلام در جهان مبلغ قرآنی اعزامی از جمهوری اسلامی ايران با حضور در جمع شيعيان جاكارتا سخنرانی كرد به گزارش خبرگزاری مهر حجتالاسلام و المسلمين احمدی شاهرخکتب سید قطب از مساجد قاهره مصادره و جمع آوری شد
وزارت اوقاف مصر کتب سید قطب از مساجد قاهره مصادره و جمع آوری شد وزارت اوقاف مصر کتاب های سید قطب از نظریه پردازان بزرگ جمعیت اخوان المسلمین این کشور را از مساجد قاهره جمع آوری و مصادره کرد به گزارش سرویس دینی جام نیوز مصادره کتب وابسته به اخوان المسلمین در مساجد قاهره به رهبریسورههایی که جاندادن را آسان میکند
یک عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت سکرات موت یکی از سختترین لحظههای زندگی انسان است و از این لحظه در قرآن و روایات به عنوان قبض روح نام بردهاند که باید در این مرحله از زندگی خود را برای سفر به دنیای دیگر آماده کنیم و بهترین توشهها را با خود برداریم جان دادن رامام جمعه کوثر: روزقدس روزاسلام است
امام جمعه کوثر روزقدس روزاسلام است اردبیل - ایرنا – امام جمعه کوثرگفت روزقدس روزاسلام است حجت الاسلام عسگربیگی روزپنجشنبه درگفت وگوباخبرنگارایرنا افزود امت اسلامی در راهپیمایی روز بزرگ قدس بار دیگر همدلی و همزبانی خود را با مردم مظلوم فلسطین اعلام می کنند وی ادامه داد بدونآیا نحس و خوش یمنی در عالم وجود دارد؟/ پیامبر(ص) دشمنانش را هم نفرین نمی کرد/ روز هفدهم میهمانی
آیا نحس و خوش یمنی در عالم وجود دارد پیامبر ص دشمنانش را هم نفرین نمی کرد روز هفدهم میهمانی فرهنگ > دین و اندیشه - خدایا ما را به ذکرت مشغول کن و از خشمت پناه ده و از عذابت نجات بخش و از مواهبت روزى کن و از فضلت بر ما انعام فرما شرحی مختصر بر دعاى روز هف-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها