محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1845222548
آیا نحس و خوش یمنی در عالم وجود دارد؟/ پیامبر(ص) دشمنانش را هم نفرین نمی کرد/ روز هفدهم میهمانی
واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:
آیا نحس و خوش یمنی در عالم وجود دارد؟/ پیامبر(ص) دشمنانش را هم نفرین نمی کرد/ روز هفدهم میهمانی فرهنگ > دین و اندیشه - خدایا ما را به ذکرت مشغول کن، و از خشمت پناه ده، و از عذابت نجات بخش، و از مواهبت روزى کن، و از فضلت بر ما انعام فرما ...
شرحی مختصر بر دعاى روز هفدهم ماه مبارک رمضان
اللهمّ اهْدِنی فیهِ لِصالِحِ الأعْمالِ واقْـضِ لی فیهِ الحَوائِجَ والآمالِ یا من لا یَحْتاجُ الى التّفْسیر والسؤالِ یا عالِماً بما فی صُدورِ العالَمین صَلّ على محمّدٍ وآلهِ الطّاهِرین سالك در اين مرحله به مراتب عالي تري از توحيد افعالي رسيده است و خداوند را تنها مؤثر واقعي در عالم مي يابد و با عمق وجود "لا مؤثر في الوجود الا الله " را درك مي كند واز حق متعال طلب هدايت وراهنمايي مي كند. به عبارت ديگر، سالك از خداوند مي خواهد او را تحت هدايت ويژه ي خود قرار دهد و آرزو هاي نا گفته اي كه حتي گاه خود سالك نيز از ماهيت آنها بي خبر است را برايش برآورده نمايد.
هر کسی که نقش تربیتی دارد باید از روش «دعوت و دعا» انبیا الگو بگیرد/ درس های ماه رمضان آیت الله آقا مجتبی تهرانی اخلاص در دعا یعنی بریدن از غیر خدا
دعا این است که به خدا بگویی تو غنیّ بالذّات هستی و من فقیر بالذّات هستم. به همین جهت، من جز تو کسی را ندارم و از تو درخواست میکنم. لذا «خلوص در دعا» غیر از «خلوص در عبادت» است. اینها با هم فرق میکنند. اگر ما واقعاً به اینجا برسیم و باورمان شود که او غنیّ بالذّات است و غیر از او هیچ است، ثمره آن «انقطاع اِلی الله» می شود؛ و انقطاع اِلیالله، همان خلوص در دعا است. انقطاع اِلی الله یعنی کسی جز تو ندارم! این خلوص در دعا است و همین موجب میشود که دعا به اجابت برسد. دعا و دعوت، سرآمد کار انبیا
سرآمد کار انبیا دو چیز بود؛ یکی «دعوت» و دیگری «دعا». انبیا مردم را به راه حق دعوت میکردند، هدایتشان میکردند، بعد هم دعا میکردند و از خدا کمک میخواستند که دعوتهایشان نتیجه بخش باشد. سیره و روش اینطور نبود که فقط دعا کنند «خدایا هدایتشان کن»، بعد هم بی تفاوت از کنار انحرافات جامعه عبور کنند؛ بلکه اوّل دعوت میکردند و تا آنجایی که توان داشتند تلاش می کردند، بعد از خدا هم کمک میطلبیدند تا با امدادهای غیبی کمکشان کند که این دعوت نتیجه بخش شود. این کار انبیا بود. روش انبیا در هدایت خلق
حالا چند روایت میخوانم؛ خصوصاً آن کسانی که در صدد اصلاح دیگران هستند، دقت کنند! در روایتی راجع به پیغمبر اکرم دارد: «لما کان یدع الناس الی التوحید فهم یرمونه بالتراب و الحجاره و غیر ذلک»؛ وقتی حضرت مردم را دعوت به توحید میکرد، آنها با سنگ و کلوخ و پیغمبر را میزدند. «فقیل له قد آن لک تدعوا علیهم کما کذا»؛ به پیغمبر گفتند حالا که میبینی اینها دارند با تو اینطور برخورد میکنند، آنها را نفرین کن. به پیغمبر گفتند آقا دیگر وقتش رسیده است که اینها را نفرین کنی؛ اینها آدم بشو نیستند! پیغمبر فرمود نفرین کنم؟! نه! باز هم دعایشان میکنم. لذا فرمود: «اللهم اهد قومی فأنهم لا یعلمون و انصرنی علیهم أن یجیبونی الی طاعتک». چه قدر زیبا است! یعنی خدایا من را بر آنها نصرت بخش، تا دعوت من را به فرمانبرداری از تو پاسخ مثبت دهند. در غزوه احد دارد: «كَانَ النَّبِيُّ يُرْمِی وَ یَقُولُ اللَّهُمَّ اهْدِ قَوْمِي فَإِنَّهُمْ لَا يَعْلَمُونَ». یعنی به سوی پیغمبر اکرم تیراندازی می کردند و با این حال حضرت می فرمودند خدایا، قوم مرا هدایت کن! این روایت اخیر برای غزوه احد بود؛ همین مشرکانی که در غزوه احد در مقابل پیغمبر اکرم بودند و حضرت در حقّشان دعا فرمود، آیا بعد همه آنها مسلمان نشدند؟! دیگر بهترین شاهد است. حضرت در غزوه احد میگفت: «اللَّهُمَّ اهْدِ»؛ خدایا هدایتشان کن، اینها نمیفهمند! در تاریخ خوانده اید که بعد خبیث ترینِ آنها هم به حسب ظاهر اسلام آورد. گذشته از اینکه همه انبیا به خصوص پیغمبر اکرم «رحمةللعالمین» بودند، امّا این کارها حساب شده بود. این یک روش بود که ایشان آموزش میدادند. اصلاً به بشر روش میدادند که اگر بخواهی کسی را هدایت کنی باید ایستادگی کنی. این یک روش است که پیغمبر به ما می آموزد. اگر میخواهی انسان بسازی، تا اتفاقی افتاد نفرینش کنی فایده ای ندارد. نفرین یعنی چه؟! به پدر و مادرها میگویم، به اساتید میگویم، همه کسانی را میگویم که نقش سازندگی و تربیتی برای دیگران دارند. چرا زود نفرین میکنی؟ این روشِ دستگیری نیست؛ روش انبیاء اینگونه نبوده است. روش انبیا «دعوت و دعا» بوده است، آن هم دعای خیر. انبیا اصلاً مأیوس نمیشدند، وگرنه کار هدایت را پیش نمیبردند. بله، دعا هم هست؛ مسلّماً دعا مؤثّر است و ما شکّی هم در این نداریم؛ امّا باید دعوت هم باشد. دعای تنها کارساز نیست.
همه چیز و همه کس و همه زمانها و مکانها و حالتها در برابر خداوند مساویاند/ تفسیرهای ماه رمضان امام موسی صدر تفسیر سوره اخلاص (بخش دوم) سوره اخلاص، سوره بزرگی است که در احادیث ثلثِ قرآن دانسته شده است. درباره شرح آیات آن و مضمون و مفهوم سوره سخن گفتیم (اینجا) اینک به ادامه تفسیر می پردازیم. در حدیث آمده است که این سوره نَسَبِ پروردگار است. چنان که میدانید عربها برای خدایان و افراد و بزرگانشان نَسَبی ذکر میکردند. هر کسی به قبیله یا خانواده یا عشیرهای نسبت داده میشد، حتی برای اسبها و بتها نیز نسبی قائل بودند. هُبَل و لات و عُزّی و وُد و یَغوث و یَعوق هر کدام به تاریخ و قبیله و گروهی منسوب بودند. به همین سبب، از پیامبر دربارة نسب خداوندی پرسیدند که آن حضرت عبادت میکرد و مردم را به سوی او فرا میخواند، و در پاسخ، سورة اخلاص نازل شد. سورة اخلاص ایمان اسلامی به خداوند را به صورت کوتاه و مفید در خود دارد. از همینرو، ثلث قرآن دانسته شده است، زیرا قرآن کتاب شریعت است و بنیان شریعت نیز توحید و نبوت و معاد است. توحید شرطِ بنیادین و نخستین شریعت است. «لَم یَلِد وَ لَم یُولَد» او فرزندانی ندارد، پس نوه و داماد و عروس و خویشاوندی هم ندارد. زاده هم نشده است، یعنی نه پدری دارد و نه مادری. وقتی پدر ندارد، عمو و عمه و عموزاده ندارد. و وقتی مادر ندارد، دایی و خاله و داییزادهای ندارد. پس هیچ کس را با خداوند قرابتی نیست، نه از سوی فرزندی و نه از سوی پدری. او عشیره ندارد، زیرا پیوند ما به عشیره از طریق ولادت است. در تفسیری دقیقتر از آنچه گفتم، میگویند «ولادت» به معنای فرزند داشتن و زاییدن نوعی ولادت است. در لغت هر چیزی که از چیز دیگری پدید میآید، زاییدن خوانده میشود. اما خداوند نه از چیزی زاییده شده است و نه چیزی از او خارج میشود، مانند جوشیدن آب از زمین یا روییدن میوه از درخت. آنچه از خداوند صادر میشود اینگونه نیست. این بیان معنایی سطحی از آیه است. اندکی ژرف در این آیه میاندیشیم تا پیوند این آیه را با عقیدة توحید دریابیم، توحیدی که در اسلام بسیار بدان پرداخته شده است. همة ادیان و خصوصاً اسلام بر توحید و تعمیق اثرات توحید بر زندگی خصوصی و اجتماعی ما تأکید دارند. به این آیه میاندیشیم تا اثر این مفهوم را دربارة خدا دریابیم. گفتیم که خداوند نه میزاید و نه زاییده شده است. نه عشیرهای دارد و نه خانواده و خویشاوندانی. بر این اساس، همة مردم برای خدا یکساناند، همچون داندانههای شانه. هیچ کس بر اثر خویشاوندی یا نسبتی خاص به او نزدیک نیست. از سوی دیگر، گفتیم خداوند صمد است، یعنی بینیاز از مردم است و همه به او نیازمندند. او به چیزی نیاز ندارد، اما همه چیز به او نیازمند است. به زمان و مکان نیازی ندارد، اما زمان و مکان به او نیاز دارد. بنابراین، همة آدمیان در برابر او مساویاند، او به کسی برای کمک یا تقسیم کار نیاز ندارد و همه در برابرش مساویاند. این تساوی برای ازمنه و امکنه و اشیا و حالات و همه چیز صادق است. همه چیز در برابر خدا مساوی است، زیرا او به کسی یا چیزی نیاز ندارد. ما انسانها برخی از انواع خوراکی را بیشتر دوست داریم، زیرا بدان نیازمندتریم. برخی از پوشاکها را دوست داریم، چون به آنها نیاز داریم. برخی میوهها را بیشتر میپسندیم، چون محتاج آنها هستیم. اما خداوند از هر چیزی بینیاز است. هر خوراک و پوشاک و نوشیدنی و کوه و رود و خانهای برای خدا یکسان است. همة مکانها و زمانها برای خدا یکی هستند. از این تحلیل میفهمیم که همه چیز، هر مکان و زمان و شخصی، در برابر خداوند یکسان است و هیچ کس را بر دیگری و هیچ مکانی را بر مکان دیگر و هیچ زمانی را بر زمان دیگر برتری نیست. خداوند در برخی اشیا اسباب و نشانههایی قرار داده و آنها را رمز دانسته است، مانند کعبه و روز جمعه و ماه رمضان و غیر اینها. ما نیز برای برخی اماکن یا روزها اعتبار و ویژگی خاصی قائل هستیم، مثل روز استقلال یا پرچم. اعتبار پرچم از قانون است، نه اینکه ذاتاً احترامی دارد. پول نیز کاغذی است مثل دیگر کاغذها، اما به اعتبار حاکم و قانون و قدرت قانون این اوراق ارزش یافته است و همچون دیگر کاغذها نیست. به اینجا رسیدیم که همة اشیا و زمانها و مکانها و حالات برای خداوند مساویاند. نکتة اساسی این است که در مجموعة بشری هیچ کس بر دیگری برتری ندارد، مگر به علم و تقوا. مردم همچون دندانههای شانه در برابر خداوند مساویاند. کسی با خداوند خویشاوند نیست و هیچ کس، چنان که یهود میگوید، از اولیای خداوند نیست: «قُلْ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ هَادُوا إن زَعَمْتُمْ أَنَّكُمْ أَوْلِيَاءُ لِلَّهِ مِن دُونِ النَّاسِ فَتَمَنَّوا المَوتَ إن كُنتُمْ صادِقِين» خداوند در این آیه میخواهد این اندیشه را رد کند که کسانی اولیای خداوند هستند. نتیجه این است که خداوند اولیایی یا مردمانی ندارد که برگزیدة خداوند باشند. دلیل این مسئله هم این است که اگر گناه کنید خداوند عذابتان میکند و اگر اولیا یا خویشان خداوند بودید، عذاب نمیشدید. هیچ طبقهای برتر از طبقة دیگر نیست. این تفکر طبقاتی در هند، که عدهای نجساند، و نیز در اروپای قرون وسطا یا به طور کلی این تفکر که طبقهای از مردم به خداوند نزدیکتر و بالاتر از قانوناند و طبقهای دیگر از خداوند دورتر و زیر سلطة قانون هستند، از بنیان نادرست است. بنابراین، «وَ أَن لَيسَ لِلإنسانِ إلَّا ما سَعى وَ أَنَّ سَعيَهُ سَوفَ يُرى» پس همة آدمیان در یک خط قرار دارند و کسی به سوی خدا پیش نمیرود، مگر به اندازة عملی که انجام داده است. خداوند اراده نکرده که گروهی عقب مانده باشند و گروهی پیشرفت کنند! همین مسئله درباره شرایط نظامها نیز صادق است؛ ملتی فقیر و ملتی عقبافتاده و ملتی جاهل و ملتی عالم و ملتی پیروز است. آیا خداوند پیروزی را به شرقیان اختصاص داده است؟ آیا خداوند شرق را در برابر غرب برگزیده است؟ آیا خداوند اراده کرده است گروهی عقبافتاده باشند و گروهی دیگر پیشرفته؟ حاشا که چنین باشد. خداوند بالاتر از این سخنان است. خداوند نسبت به همة حالات یگانه است. به هر جایی که برسیم: «فَبِما کَسَبَت أَیدِیکُم» یعنی جهل و عقبماندگی و فقر و گرسنگی و خواری نتیجة اعمال افراد جامعه است و هر پیشرفت و موفقیت و دانش و کمالی نتیجة کار خودمان است: «إنَّ اللّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّی یُغَیِّروا ما بِأَنفُسِهِم»؛ «ظَهَرَ الفَسادُ فِی البَرِّ وَ البَحرِ بِما كَسَبَت أَیدِی النّاسِ» پس سعادت و بدبختی اجتماع و فقر و بیماری و جهل و شکست و پیروزی و دانش و فرهنگ و هر اتفاقی در جامعه، نتیجة مستقیم اعمال خودمان است و اگر ما چیزی را نخواهیم، هرگز بر ما تحمیل نخواهد شد. در عالم وجود سعد و نحس وجود ندارد این معنای توحید است و آن را احدیت و صمدیت و نَسَب نداشتن خداوند گرفتهایم. خداوند نمیخواهد مردمی را بر دیگر مردمان برتری دهد، مگر آنکه خود بخواهند؛ اگر پیشرفت خواستند، پیشرفت میکنند، و اگر عقبماندگی خواستند، عقب خواهند ماند. این معنا از توحید روحیة واقعبینی آدمی را تقویت و او را فعالتر میکند تا بداند به هر جا که رسد، نتیجة اعمال و اقدامات خودش است، بنابراین، جوامع عقبمانده، چه دانسته و چه ندانسته، خود اینگونه خواستهاند و جوامع پیشرفته خود جامعة خود را ساختهاند. خداوند یکتاست و نسبتی با مکان و زمان و شیئی ندارد. در عالَمِ وجود سعد و نحس نیست، ما حیوان نحس مانند بز یا سعد مانندِ گوسفند نداریم. مؤمنان، توجه کنید که بز در نزد برخی نحس و گوسفند نزد دیگرانی سعد است، هیچ تفاوتی میان کوزة پر و خالی نیست. روزهای 13 و 27 و 25 و روز عصر چهارشنبه هیچ فرقی ندارد. تفأل هست، اما تفأل به خیر که راهی است به سوی پیشرفت و فعال کردن آدمی. اما تطیّر نداریم و چنین مسئلهای در اسلام نیست. پیامبر فرمودهاند: «رُفِعَ عَن أُمّتِی تِسعَ ... الطِّیَرَ›ُ» تطیّر به معنای بدبینی است و اشیا گناهی مرتکب نمیشوند و سعد و نحس میان آنها نیست. اشیای مختلف تنها در خواص طبیعی و علمی با هم تفاوت دارند. بدینسان میبینیم که احدیت و صمدیت خداوند از معنای انتزاعی خود درمیگذرند و به درون زندگی ما راه مییابند. ما در عالم اسباب و در جهانی عقلانی به سر میبریم که همة هستی برای ما خلق شده است: «هُوَ الَّذِي خَلَقَ لَكُم ما فِي الْأَرْضِ جَمِيعاً» و «وَ سَخَّرَ لَكُمُ اللَّيلَ وَ النَّهَارَ وَ الشَّمسَ وَ القَمَرَ وَ النُّجُومُ مُسَخَراتٌ بِأَمرِهِ» همه چیز برای ماست و کلیدی دارد، و کلید اشیا علم است و عمل. باید تلاش کنیم تا به آنچه میخواهیم برسیم. در غیر این صورت، به اهدافمان نخواهیم رسید. پس، همه چیز و همه کس و همة زمانها و همة مکانها و همة حالتها در برابر خداوند مساویاند و در میان آنها سعد و نحس و دور و نزدیک وجود ندارد، مگر به اندازهای که برای آن تلاش میکنیم. نمیتوانیم برای پیشرفت به تاریخ یا اجداد خود تکیه کنیم. حضرت محمد به دخترش، فاطمة زهرا، میگوید: «إنِّی لا أُغنِی عَنکِ مِنَ اللهِ شَیئاً» آیا باید به خانواده و خویشان خود بنازیم؟ آیا باید به سفیدپوست بودن افتخار کنیم؟ چه تفاوتی میان سفید و سیاه در نزد خداوند هست؟ مفهوم احدیت تفاوت نژادی میان سفید و سیاه را رد میکند. پس با تأمل در مفهوم احدیت و صمدیت درمییابیم که نژادپرستی ناپذیرفتنی است. «قُل هُوَ اللهُ» جامع همة کمالات و اسماء حسنی و امثال علیاست. او احد و صمد است که نه زاده شده و نه میزاید. برای او همتایی نیست. این معنا از خداوند اصل و اساس است. او ما را آفریده و راه ما به سوی اوست و هر که، در هر زمان و مکان و شرایطی، خود تلاش کند، مقرَّب او خواهد شد: «إنَّ أَکرَمَکُم عِندَاللهِ أَتقاکُم» هیچ کس بر دیگری برتری ندارد، مگر در تقوا و جهاد و عمل و دانش، چنان که قرآن این چهار مورد را صراحتاً ذکر میکند. این معنای «قُل هُوَ اللهُ أَحدٌ» است. این سوره را مخلصانه با زبان و قلب و عقل میخوانیم و با آن حقیقتاً زندگی میکنیم تا احساس اعتماد به نفس را در ما تقویت کند و اعتماد به نفس به این معنا اعتماد به خداوند است. ما فقط بر اعمال خود تکیه میکنیم و خدا را از رگ گردن به خود نزدیکتر میدانیم. مسائلی که گفتم اندکی از معنای «قُل هُوَ اللهُ أَحَدٌ» است که تصویری از خداوند برای ما ترسیم میکند؛ تصویری که باید بدان معتقد باشیم و با عقل و دل بشناسیم و آن را در زندگی عادی خود وارد کنیم. /6262
کلید واژه ها: ماه رمضان -
شنبه 13 تیر 1394 - 09:00:00
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 50]
صفحات پیشنهادی
روایتی از پیامبر(ص) درباره این که چگونه زندگی خوشی در این دنیا داشته باشیم
روایتی از پیامبر ص درباره این که چگونه زندگی خوشی در این دنیا داشته باشیم فرهنگ > دین و اندیشه - شرح حدیثی از رسول گرامی حضرت محمد که درود خدا بر او باد توسط آیت الله آقا مجتبی تهرانی روِيَ عَن رسولِ الله صلّي الله عليه و آله و سلّم الدُّنْيَا دُوَلٌ فَمَا كَانَزنى شرافتمند و خوش عقيده
حکایت زنى شرافتمند و خوش عقيده بشار مكارى گفت در كوفه خدمت حضرت صادق عليه السلام مشرف شدم آن جناب مشغول خوردن خرما بود فرمود بشار بيا جلو بخور عرض كردم در بين راه كه مى آمدم منظره اى ديدم كه مرا سخت ناراحت كرد به گزارش سرویس دینی جام نیوز بشار مكارى گفت در كوفه خدمت حآیتالله موحدابطحی با وجود تسلط بر فلسفه راه را قرآن وحدیث یافت
برادر مرحوم آیت الله موحدابطحی در برنامه ضیافت آیتالله موحدابطحی با وجود تسلط بر فلسفه راه را قرآن وحدیث یافت شناسهٔ خبر 2847935 - سهشنبه ۹ تیر ۱۳۹۴ - ۱۰ ۳۲ دین و اندیشه > اندیشمندان آیتالله سیدمحمدباقر موحد ابطحی میگفتند با اینکه من مسلط به فلسفه بودم و آقای طباطبایی بهصوت خوش مقدمه القای مفاهیم قرآنی است |اخبار ایران و جهان
صوت خوش مقدمه القای مفاهیم قرآنی است حضرت آیت الله خامنهای با بیان اینکه صوت خوش مقدمه القاء مفاهیم قرآنی است گفتند که قاری باید در قرائت قرآن به مفاهیم آیات از عمق جان باور داشته باشد کد خبر ۵۱۰۰۶۱ تاریخ انتشار ۲۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۱ ۵۱ - 18 June 2015 حضرت آیت الله خامنهای باآیابرای زندگی بهتر راهی جز دین وجود دارد/ ماجرای عابد بنی اسرائیل
تنها مسیر برای زندگی بهتر ۳ آیابرای زندگی بهتر راهی جز دین وجود دارد ماجرای عابد بنی اسرائیل شناسهٔ خبر 2785115 - دوشنبه ۱ تیر ۱۳۹۴ - ۱۸ ۰۹ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی حجت الاسلام پناهیان گفت مردم مشغول زندگی هستند و درگیری ذهنی اکثر مردم زندگی است باید از هچه چیزی با وجود کفران نعمت و اجابت نکردن خدا ما را به نیایش دوباره امیدوار می کند؟
چه چیزی با وجود کفران نعمت و اجابت نکردن خدا ما را به نیایش دوباره امیدوار می کند فرهنگ > دین و اندیشه - یک نکته از دعای ابوحمزه ثمالی به روایت آیت الله جوادی آملی «الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي أَدْعُوهُ فَيُجِيبُنِي وَ إِنْ كُنْتُ بَطِيئا حِينَ يَدْعُونِي وپیامبران و رهبران هم مسئولند و باید پاسخ بدهند/ چرا سجده نزدیک ترین حالت به خداست؟/ روز هشتم میهمانی
پیامبران و رهبران هم مسئولند و باید پاسخ بدهند چرا سجده نزدیک ترین حالت به خداست روز هشتم میهمانی فرهنگ > دین و اندیشه - اى پروردگار من تو مرا مى خوانى و من از تو روى مى گردانم با من دوستى مى ورزى و من با تو دشمنى مى کنم به من محبّت مى نمایی و از تو نمى پخوشحالی مومنان در قبر درعصر ظهور
خوشحالی مومنان در قبر درعصر ظهور مردگان در قبرها به دیدار هم می شتابند تا ظهور را به یکدیگر بشارت دهند به گزارش سرویس دینیجام نیوز حجت الاسلام عباس رمضان علی زاده پژوهشگر مهدوی با اشاره به فراز نخست دعای "اَللّـهُمَّ اَدْخِلْ عَلى اَهْلِ الْقُبُورِ السُّرُورَ" گفت درمظلومیت حامی روزهای سخت پیامبر خدا
ابوطالب به گواه تاريخ حاضر بود جان و مال و خانواده اش را برای دفاع از پيامبر بدهد تا زمانی كه زنده بود هيچ كس جرئت آزار پيامبر را نداشت امام صادق ع فرمود وقتی ابوطالب از دنيا رفت جبرئيل بر پيامبر نازل شد و گفت ای محمد از مكه بيرون برو كه ديگر ياوری در آنجا نداری حضرت ابتوصیههای پیامبر(ص) برای دختر نوعروسش حضرت فاطمه(س)
مهمترین درسی که جامعه ما میتواند از زندگی مشترک زهرا س و علی ع بگیرد و سبک زندگی خود را اصلاح کند آسان گرفتن در تشکیل زندگی است در سنت قدیم ایرانیان عروسی بر اساس مکتب اهل بیت ع و با ولیمه ساده در حد توان بود ازدواج امیرمؤمنان ع با یگانه دختر خاتم پیامبران به امر پروردگاشهادت عالم برجسته یمنی و همراهانش در صعده
تراز مباران منزل عالم برجسته یمنی توسط جنگنده های ائتلاف ضد یمن منجر به شهادت وی و پنج نفر از همراهانش شد به گزارش تراز به نقل از شبکه المیادین با انتشار خبری اعلام کرد که به دنبال بمباران منزل «علامه الحمیضه» عالم برحسته دینی یمنی در استان صعده وی و پنج نفر اتوصیه های پیامبر(ص) برای ماه رمضان/ اخلاق خود را در این ماه خوب کنید
توصیه های پیامبر ص برای ماه رمضان اخلاق خود را در این ماه خوب کنید فرهنگ > دین و اندیشه - پیامبر اکرم ص در خطبه ای که توسط حضرت علی ع روایت شده در فضیلت ماه رمضان سخنانی بیان کرده است ترجمه متن اين خطبه را در ادامه می خوانید اي مردم ماه خدا با بركت و رحمت وتاثیر افطار با آب ولرم از زبان پیامبر اعظم(ص)
پیامبر اکرم ص با شیرینی و حلوا افطار میکرد و اگر آن را نمییافت با آب ولرم افطار میکرد و میفرمود آن باعث پاکیزگی کبد و معده است و دهان را خوشبو میکند ریشه دندان و دید چشم را تقویت میکند یکی از نکاتی که از سیره ائمه اطهار ع برمیآید چگونگی و نحوه افطار کردن آنها در ماهممنوع شدن ازدواج با زنان پیامبر(ص) بنابر مصلحت بوده است
سهشنبه ۲ تیر ۱۳۹۴ - ۱۶ ۴۷ آیتالله سبحانی گفت ممنوعیت ازدواج با زنان پیامبر ص برای حفظ مصالح بوده است تا کسانی از شأن آنان برای رسیدن به خلافت سوءاستفاده نکنند به گزارش خبرنگار خبرگزاری داشجویان ایران ایسنا منطقه قم آیتالله جعفر سبحانی در درس تفسیر خود در مجتمع آموزش عالیچرا پیامبر(ص)با خدیجه(س) ازدواج کرد؟
شنبه ۶ تیر ۱۳۹۴ - ۰۷ ۴۲ کارشناسان مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی به این پرسش که آیا ازدواج حضرت محمد ص به خاطر ثروت حضرت خدیجه بوده است پاسخ دادهاند به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا در پاسخ کارشناسان این مرکز که آن را در اختیار ایسنا قرار دادهایثار و معرفت خدیجه کبری؛ پشتوانه پیامبر(ص) در آغاز دعوت به اسلام
رجبی دوانی در گفتگو با مهر عنوان کرد ایثار و معرفت خدیجه کبری پشتوانه پیامبر ص در آغاز دعوت به اسلام شناسهٔ خبر 2787302 - شنبه ۶ تیر ۱۳۹۴ - ۰۸ ۰۹ دین و اندیشه > اندیشمندان رجبی دوانی گفت خدیجه س آنچه داشت به پیامبر بخشید تا در راه آرمان های مقدس خود از آنها بهره بگیرد احسن بصری؛ یکی از سامری های امت پیامبر(ص)/ گذر بندگی از مسیر زندگی
تنها مسیر برای زندگی بهتر ۱۳ حسن بصری یکی از سامری های امت پیامبر ص گذر بندگی از مسیر زندگی شناسهٔ خبر 2850060 - پنجشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۴ - ۲۰ ۰۷ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی پناهیان گفت منشأ نگاه صوفیانه به دین یا منشأ دینداری صوفیانه همین داستانها و کلمات حسن-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها