تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 4 آذر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):توكّل كردن (به خدا) بعد از به كار بردن عقل، خود موعظه است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1833066209




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سال گذشته چه رابطه ای با خدا داشتیم که امشب از او تقاضای اجابت داریم؟/ روز بیستم میهمانی


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:


سال گذشته چه رابطه ای با خدا داشتیم که امشب از او تقاضای اجابت داریم؟/ روز بیستم میهمانی فرهنگ > دین و اندیشه - سپاس خدایی را که با من دوستى ورزید، درحالى‏ که از من بى‏ نیاز است، و سپاس خداى را که بر من بردبارى مى‏ کند تا آنجا که گویى مرا گناهى نیست! پروردگارم ستوده ‏ترین موجود نزد من بوده و به ستایش من سزاوارتر است ...



شرحی مختصر بر دعاى روز بیستم ماه مبارک رمضان
اللهمّ افْتَحْ لی فیهِ أبوابَ الجِنانِ واغْلِقْ عَنّی فیهِ أبوابَ النّیرانِ وَوَفّقْنی فیهِ لِتِلاوَةِ القرآنِ یا مُنَزّلِ السّکینةِ فی قُلوبِ المؤمِنین لِيَزدادوا ايماناً. در ازل دادست ما را ساقي لعل لبت            جرعه ي جامي كه من مدهوش آن جامم هنوز يكي از مهم ترين خواسته هاي سالك صادق در مسير سلوك، طلب ورود به بهشت قـُرب و و دوري از آتش هجران است. در بهشت قـُرب است كه سالك داراي "سكينه" و آرامش قلب است. هوَالذي اَنزَلَ السكينة في قـُلوبِ المؤمـِنينَ لِيَزدادوا ايماناً مع ايمانِهـِم.(توبه 40)

رابطه مان با خدا چگونه بوده است و امشب چگونه باید دعا کنیم؟/ درس های ماه رمضان آیت الله آقا مجتبی تهرانی شبی که براي تمامِ سال آينده دعا می کنیم
آنچه كه مورد نظر همه ما است و براي آن در مجالس شب قدر شركت مي‌كنيم، اين است كه ما دل‏نگران سال آينده‌مان هستيم و در اين ليالي قدر، مي‌خواهيم از خدا تقاضا كنيم كه سال آینده‏ مان، چه از نظر معنوي چه از نظر مادي، از هر دو جهت براي ما سال خوبي باشد. فكر مي‌كنم همه براي رفع گرفتاري‏ هاي معنوي و مادّي‏مان، می آیند. بعيد ‌مي‌دانم كه «غيرگرفتار» در اين جلسات حضور داشته باشد. همين گرفتاري‌هاي ما است كه موجب مي‌شود ما به اين مجالس رو بياوريم و از اين فرصت‌ها استفاده كنيم. بر اساس روایات، هر سه شب نوزدهم، بیست و یکم و بیست و سوم، از ليالي قدر است. به حسب روایات، شب نوزدهم شبی است که در آن امور سال آینده تقدیر می‏ شود كه تقدیر يعني اندازه ‏گیری کردن؛ به این معنا كه در اين شب برای هر موجودی، از جمله انسان‏ها، تمام امورشان بررسی مي‌شود. درباره شب بیست و یکم در روایات دو تعبیر آمده است؛ امام صادق(علیه‏السلام) فرمودند: «فِي لَيْلَةِ تِسْعَ عَشْرَةَ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ التَّقْدِيرُ»؛ یعنی در شب نوزدهم ماه مبارك، همه امور تقدير مي‌شود. «وَ فِي لَيْلَةِ إِحْدَى وَ عِشْرِينَ الْقَضَاءُ». و شب بیست و یکم ترسيم می‏ شود. در بعضي از روايات «الإبرام» آمده است؛ یعنی در اين شب تقديرها ثبت و ضبط مي‌شود. فرشتگان و كارگزاران عالم در شب نوزدهم همه امور را بررسی می‏ کنند و در شب بیست و یکم ثبت و ضبط می‏ کنند و همه تقديراتِ ثبت شده، در شب بیست و سوم امضا مي‌شود. تعبير بعضی از روایات نسبت به شب بيست و سوم «الإمضاء» است، يعني اين امور تقدير شده، توشیح می‏ شود و به امضاء ولیّ‏الله‏الأعظم می‏ رسد. بررسي سابقه دعا کننده پيش از درخواست
دعا صدا زدن است و وقتي كه عبد ربّش را صدا می‏ زند، از او يك درخواست و تقاضايي دارد. لذا در اينجا ما مي‌بينيم كه سه چيز وجود دارد؛ يكی «داعي» است؛ یعنی كسي كه دعا مي‌كند. دوم «دعا» است؛ یعنی همان چيزي كه عبد تقاضا مي‌كند. سوم «مدعوّ» است كه همان خداوند است. در هر دعا و درخواستي همين‏طور است كه درخواست‏ كننده‌اي هست و درخواستی و درخواست ‏شونده ‏اي.

حال درباره داعي صحبت می كنیم؛ يعني در مورد خودمان كه آمده­ ايم و مي­ خواهيم دعا كنيم. فرض كنيد كسي كه مي ­خواهد از ديگري تقاضايي كند؛ تقاضا شونده در ابتداي كار، پيش از آنكه حاجت او را برآورد چه كار مي ­كند؟ اوّل سوابق درخواست‏ كننده را بررسي كرده و امور درخواست‏ كننده را خوب مطالعه مي­ كنند كه او چه سوابقي داشته است. در امور استخدامي، اين مطلب خيلي روشن است كه پيش از استخدام، اوّل به سوابق فرد رسيدگي مي ­كنند. لذا آدم پيش از آنكه درخواستي كند، بايد بداند كه وضعيّت او بررسي مي ­شود. سوابق بنده و شما را پيش مي­ كشند و امشب همه­ اش را بررسي مي­ كنند.

چه رابطه ­اي با او داشته ­ای كه الان درخواست داری؟
آيا ما خودمان مي ­توانيم بررسي كنيم كه سال گذشته چه كار كرده­ ايم؟ هر كسي از شما، خودش پيشِ خودش، منصفانه بگويد كه سال گذشته چه كار كرده است؟ در ربط با آنكه مي­ خواهي از او تقاضا كني، نه در ربط با ديگران، چه كار كرده ­اي كه الان از او چيزي مي­ خواهي؟ در گذشته رابطه ­ات با آن كسي كه مي‏ خواهي از او تقاضا كني، چه رابطه­ اي بوده است؟ آيا مي ­توانيد جواب بدهيد؟ آيا جوابي داريد؟ اين را هم بدان كه طرف مقابلت كه امور تو را بررسي مي­ كند كيست. او هماني است كه «وَ لا يُغادِرُ صَغيرَةً وَ لا كَبيرَةً إِلاَّ أَحْصاها». هيچ كوچك و بزرگي نيست، مگر آن كه به آن رسيدگي مي­ كند و به شمارش مي‏ آورد. من و تو آن قدر خطا كرده ­ايم كه چه بسا فراموش كرده و غفلت كرده باشيم؛ امّا خدا غفلت نكرده است. در آنجا غفلت راه ندارد. همه چيز نزد او ثبت و ضبط است. اوّل بايد خودمان را و وضعمان را بررسي كنيم، بعد دعا كنيم. امّا من مي­ گويم «من که رو ندارم كلمه ­اي بگويم»؛ تعارف هم نداريم! من مي­ خواهم خيلي ساده و خودماني صحبت كنم. الان من چه كار كنم؟ من با سوابقي كه در گذشته داشته ­ام، رو ندارم چيزي از او بخواهم يا تقاضايي كنم. من كه زبانم بسته مي­ شود و هيچ چيزي نمي­ توانم بگويم. ما بايد بنشينيم و فكر كنيم كه چه بايد بكنيم. خودش گفته اگر بيايي، تو را رد نمي ­كنم!
چه چيز مي ­تواند زبان ما را به دعا باز كند؟ من به دو عامل اشاره مي­ كنم. يكي عاملِ «زمان» است. يعني وقتي من مي­ نشينم و با خودم فكر مي­ كنم كه من امشب با چه رويي درِ خانه­ خدا بروم، مي­ بينم خودِ او به من گفته است كه اگر در اين موقعيت بيايي تو را رد نمي­ كنم. دليل را از خودش مي­ گيرم. خودِ خدا گفته است كه اگر در اين موقعيت بيايي، من تو را رد نمي ­كنم. در روايات آمده بود كه در ماه رمضان و ليالي قدر، خدا كسي را رد نمي­ كند. صحبت در اين است كه چون خودش گفته است بيا، من هم آمده ­ام. حال داعي؛ زاري، بيچارگي و سرافكندگي است
حالا بحث اينجا است كه اكنون كه من به خاطر گفته او آمده ­ام، با چه حالتي بيايم؟ زمان، اثر خودش را در دعا كردن و درخواست من گذاشت، امّا من چه حالتي بايد داشته باشم؟ عامل ديگر «حالتِ داعي» است، يعني حالت كسي كه مي­ خواهد از خدا درخواست كند. من جملاتي را از ائمه اطهار (عليهم‏السلام) نقل مي­ كنم و بعد هم یک آيه از قرآن را مي­ خوانم. روايت از امام صادق (ع) است كه حضرت فرمود: «اللَّهُمَّ إنِّي أسْأَلُكَ مَسْأَلَةَ الْمِسْكِينِ الْمُسْتَكِينِ». حضرت در همان اوّل دعايش عرضه مي­ دارد: خدايا من از تو مانند يك فقيرِ بيچاره درخواست مي­ كنم. من از خدا درخواست مي­ كنم امّا مي­ داني با چه حالتي؟ با حالت كسي كه زمين­ گير شده است. إستكانه به معناي زمين­ گيري است. خدايا زمين­ گير شده ‏ام، درمانده ‏ام، ديگر راه به جايي ندارم، من با اين حال آمده ‏ام. ديگر هيچ پناه و پناه‏گاهي جز تو ندارم كه مشكلاتم را حل كند.

امّا آیه شریفه قرآن چه می‏ گوید؟ می ‏فرماید: «أُدْعُوا رَبَّكُمْ تَضَرُّعاً وَ خُفْيَة». پروردگارت را بخوان، دعا كن، امّا با چه حالتي؟ با حالت تضرّع و زاري؛ بعد هم دارد «خُفيَةً» يعني نهاني. خدا بهتر آگاه است كه در دلِ تو چه حالتي است. آيا سرِ دل تو رو به پائين است يا نه؟ شرمنده هستي يا نه؟ آن خواري و خاكساري در قلب تو هست يا نه؟ علي (ع) فرمود: «نِعمَ عونُ الدُّعاءِ الخُشُوعِ». حالت خشوع براي دعا، نيكو ياوري است. امشب بايد با اين حالت به درِ خانه خدا برويم؛ يعني بايد سربه ‏زير باشيم. در اين ليالي قدر ما بايد با اين حالت پيش خدا برويم. خدايا ما درمانده ­ايم؛ سال گذشته به هر وسيله ­اي كه به ذهنمان مي­ رسيد براي رفع مشكلاتمان متوسل شديم، امّا نتوانستيم؛ هر چه تدبير كرديم كاري از پيش نبرديم؛ حالا جمع شده­ ايم و به سراغ تو آمديم كه كليد گشایش تمام گرفتاري­ ها به دست قدرت تو است. خدا به ما وعده كرده است كه بيا، من جوابت را مي­ دهم. در آن روايت بود كه خدا امشب مي ­گويد: «هَل مِن سائلٍِ»؛ آیا کسی هست كه از من بخواهد، تا من به او بدهم؟ خودش اجازه داده است كه بياييم و با خواري و خاكساري از او درخواست كنيم. بد كرده ­اي؟ بيا و توبه كن! «هَل مِن تائبٍ فأتوبَ عَليه»؛ من توبه­ ات را قبول مي­ كنم. «هَل مِن مُستغفِر»؛ آیا كسي هست كه بيايد از من پوزش بطلبد تا من او را بیامرزم؟

صبر بر چند نوع است و چرا در قرآن به صبر سفارش شده است؟/ تفسیرهای ماه رمضان امام موسی صدر تفسیر سوره عصر (بخش سوم و پایانی) برای عصر در این سوره چند معنا متصور است که برخی را بررسی کردیم. اما معنای سوم برای قسم این است که مصدر عصر از عَصَر یعصُرُ است و معنای مصدری آن فشردن است و توجه را به این نکته جلب می کند که عصر مانند سخت کوشی و تلاش و جهاد و امثال این کلمات قرآن است. عصر بدین معنا، به موجب قانون زندگی که خدای تعالی وضع کرده، نقطه آغاز زندگی و سبب عطا و بخشش است. در همه حالات معنای سوگند، چه سوگند به زمان یا به عصر رسول اکرم یا به عصر همه انسان ها باشد یا سوگند به عصر به معنای بعد از ظهر یا پایان روز باشد، نخ تسبیحی است که همه معانی را باهم مرتبط می کند. اما مضامین سوره که برای آن قسم خورده شده این است که همه انسان ها اگر نتوانند چهار صفت را بدست آورند در خسران خواهند بود. این چهار صفت عبارت اند از: ایمان به خدا، عمل صالح، سفارش به حق و سفارش به صبر. آدمی اگر این چهار صفت را نیابد خسران می بیند چرا که عمر و فرصتش را از دست داده است. وتواصوا بالصبر ... یکدیگر را به صبر سفارش کنید. صبر در قرآن کریم سه نوع است، صبر در طاعت و صبر در معصیت و صبر در جنگ. این صبر راه موفقیت و پیروزی در زندگی است و سلاح مطلوب برای مبارزه در زندگی و رسیدن به حق است. زیرا انسانی که نمی خواهد در برابر وسوسه ها و فشارها و برخوردها صبر کند، در برابر وضع موجود تسلیم می شود و وضعیت موجود را می پذیرد و تسلیم ستمکاران می شود. پس تنها سلاح رسیدن به حق، صبر است و همچنین راه به کارگیری وسیله شرافتمندانه برای رسیدن به هدف والاست. حق در اصطلاح قرآنی صفت خدا نیز هست. پس وقتی می گوییم خدا حق است و انسان باید راه حق را طی کند و به هدف حق برسد، نشانه هماهنگی کامل میان ایمان به خدا و راه حق است. بودن در راه خدا حق است و قرآن کریم پیمودن راه حق را بر انسان واجب کرده است. بخش های اول و دوم تفسیر سوره را اینجا و اینجا بخوانید. /6262

کلید واژه ها: ماه رمضان -




سه شنبه 16 تیر 1394 - 10:14:58





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 37]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن