تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هيچ آيينى، با نادانى رُشد نمى كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805635046




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چرا قرآن، خدا را «مکر کننده» معرفی کرده است؟


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
قران چرا قرآن، خدا را «مکر کننده» معرفی کرده است؟

پرسمان؛
چرا قرآن، خدا را «مکر کننده» معرفی کرده است؟
مکردر زبان عرب هر نوع چاره ‏انديشى را «مكر» میگويند.



به گزارش سرویس دینی جام نیوز، یکی ازسوالات مطرح در خصوص صفات الهی اینکه چرا قرآن، خدا را «مکر کننده» معرفی کرده است؟ جواب:

آری در قرآن آمده است که خداوند هم مکر می کند در سوره آل عمران آیه ی 53  آمده است که: (یهود با خدا مكر کرد و خدا هم در مقابل به آنها مكر کرد و از همه کس خدا بهتر می تواند مكر کند.)

 

برای روشن شدن معنای این آیه باید دید منظور از «مكر الهى» چيست؟

«مكر» در لغت عرب با آنچه در فارسى امروز از آن می فهميم تفاوت بسيار دارد؛ زیرا در فارسى امروز «مكر» به نقشه ‏هاى شيطانى و زيان بخش گفته مى‏ شود، در حالى كه در زبان عرب هر نوع چاره ‏انديشى را «مكر»میگويند اعم از اينكه منظورش خوب باشد يا بد. بنا بر این معنا مکر همیشه و در همه جا بد نیست.

 

نسبت دادن اين واژه در مورد خداوند به معناى خنثى كردن توطئه‏ هاى زيانبار است، پس اینکه گفته می شود خداوند مکر کنننده است یعنی در مواقع ضروری جلوی طرحهای شیطانی و زیانبار دشمنان الهی را می گیرد منظور آيه ی مورد بحث اين است كه دشمنان «مسيح» با طرح هاى شيطانى خود مى ‏خواستند جلوی اين دعوت الهى را بگيرند، اما خداوند براى حفظ جان پيامبر خود و پيشرفت آيينش تدبير كرد و نقشه‏ هاى آنها نقش بر آب شد.

 

بنا بر این مکر همیشه و در همه جا بد نیست. هنگامى كه اين واژه در مورد خداوند بكار مى‏ رود به معناى خوب آن یعنی خنثى كردن توطئه‏ هاى زيانبار است، و هنگامى كه درباره ی مفسدان بكار مى ‏رود به معناى بد آن یعنی جلوگيرى از برنامه‏ هاى اصلاحى است.(1)

 

 -------------------------------------------------------------

(1). برگرفته از: تفسير نمونه، ج‏2، ص 566 و ج‏15،



۱۶/۰۴/۱۳۹۴ - ۱۳:۰۰




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 70]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن