تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس براى كسب رضايت خدا و آگاهى در دين قرآن بياموزد، ثوابى مانند همه آنچه كه به ف...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798504570




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

در تاریخ مدرن کوشا نبوده‌ایم/چرا تاریخ بیهقی ادامه پیدا نکرد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: یک محقق:
در تاریخ مدرن کوشا نبوده‌ایم/چرا تاریخ بیهقی ادامه پیدا نکرد

تاریخ بیهقی


شناسهٔ خبر: 2785410 - سه‌شنبه ۲ تیر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۳
دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها

مولف کتاب «حدیث خداوندی و بندگی» در نشست نقد و بررسی این اثر گفت: نوشتن کار بشر مدرن است و ما هیچ وقت در تاریخ مدرن کوشا نبوده ایم متاسفانه این اتفاق همچنان بر جای خود باقی است. به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب «حدیث خداوندی و بندگی» (تحلیل تاریخ بیهقی)، دوشنبه اول تیر با حضور دکتر محمد دهقانی مولف کتاب، دکتر ابراهیم موسی پور، دکتر لیلا سیدقاسم و مرتضی هاشمی پور در سرای اهل قلم نقد شد. در کتاب «حدیث خداوندی و بندگی» تاریخ بیهقی بر اساس تئوریهای تازه مورد تحلیل قرار گرفته است.در ابتدای این نشست، دکتر محمد دهقانی مولف کتاب «حدیث خداوندی و بندگی» گفت: فکر می کنم ما ایرانیها بیش از حد در ادبیات منظوم غرق شده ایم. فرهنگ ما به فرهنگ منثور تبدیل نشده است، بلکه منظوم است. در پیشگفتار کتاب هم از قول ملک الشعرا بهار و مرحوم دکتر حسین خطیبی گفته ام که ما در حوزه نثر، کار زیادی انجام نداده ایم.دهقانی ادامه داد: نوشتن کار بشر مدرن است و ما هیچ وقت در تاریخ مدرن کوشا نبوده ایم متاسفانه این اتفاق همچنان بر جای خود باقی است.وی درباره اهدافش از انتشار کتاب «حدیث خداوندی و بندگی» نیز توضیح داد: دراین کتاب نوشته ام که تاریخ بیهقی چرا با همه ظرفیتهایی که در نثر دارد، ادامه پیدا نکرده. سعی کردم در این کتاب حق بیهقی را به جا بیاورم و مردم را به خواندن تاریخ بیهقی و انس گرفتن با زبان بیهقی تشویق کنم.دکتر ابراهیم موسی پور نیز ضمن اشاره به این موضوع که تکرار شدن برخی از مباحث در کتاب «حدیث خداوندی و بندگی» بر درسی بودن مطالب کتاب در ذهن مولف تاکید دارد، درباره برخی از ویژگیهای این کتاب گفت: در پیش گفتار کتاب از آن با عنوان کتابی اجتماعی، ادبی، روان شناختی نام برده شده، اما به نظر من تحلیلهای اجتماعی کتاب آنقدر پررنگ نیست که بتوان به آن عنوان کتابی اجتماعی تلقی کرد.موسی پور، مقایسه بیهقی را با فردوسی نادرست دانست و گفت: مقایسه بیهقی، کتابش و تاریخش با فردوسی و شاهنامه، هم سنجی ندارد. بیهقی، تاریخ خاندان غزنوی را بررسی می کند و ماموریت او با ماموریت فردوسی کاملا متفاوت است.وی از کتاب «حدیث خداوندی و بندگی» به عنوان یکی از نخستین آثاری که در آن به مدل تحلیل گفتمان نزدیک شده، نام برد و دراین باره توضیح داد: مولف در این کتاب از مدل تحلیل گفتمان استفاده کرده و خواسته ایدئولوژی و مدار قدرت را بر اساس کلمات و عبارت ها کشف کند. به همین دلیل هم فرصتی پیدا نکرده تا پیوندهای اجتماعی را در این اثر مورد بررسی قرار دهد.دکتر لیلا سید قاسم نیز کتاب «حدیث خداوندی و بندگی» را از جنبه هایی مانند «مخاطب شناسی»، «روش تحقیق» و «نکته سنجی های قابل توجه» مورد بررسی قرار داد و درباره مخاطب شناسی این کتاب گفت: انتخاب مخاطب در این کتاب به صورت آگاهانه بوده و به جای این که طیف دانشگاهی مخاطب قرار بگیرند، کتاب طیف علاقه مندان به بیهقی را هدف قرار داده است. نامگذاری کتاب نیز همسو با این مخاطب شناسی است.سیدقاسم ادامه داد: نویسنده این کتاب بجز در برخی موارد برای رسیدن به گستره مخاطبان از کیفیت کار پژوهشی نکاسته است. اغلب بخش های کتاب هم برای مخاطب دانشگاهی و هم برای مخاطب عام نوشته شده که این کار به نوعی حرکت روی لبه شمشیر است.وی از روش تحقیق به عنوان یک ویژگی که این کتاب را برجسته و متمایز می کند، نام برد و گفت: روش تحقیق در تحلیلهای سیاسی و اجتماعی کتاب با منطق مناظره ای و گفت و گویی شکل گرفته. نویسنده دائم در گفت و گو با تاریخ بیهقی است و ماحصل این گفت و گوها تحلیل هایی است که به دست می آید.سیدقاسم درباره سایر ویژگیهای کتاب «حدیث خداوندی و بندگی» گفت: در این کتاب، صدای تحقیقات پیشین را می شنویم. گمان من بر این است که نویسنده بعضی از منابع پیشین را به عمد وارد متن نمی کند. رویکرد انتقادی کتاب هم با نوعی بدبینی همراه است که به نظرم این رویکرد لازمه متن بوده است.وی همچنین ضمن اشاره به این که کتاب «حدیث خداوندی و بندگی» یک پژوهش امروزی با روشهای نوین است، درباره بخش دوم کتاب نیز چنین بیان کرد: بخش دوم کتاب، گزیده ای از بخشهای مختلف تاریخی بیهقی است. همچنین در این بخش از تسهیلاتی مانند گوشزد کردن فاصه زمانی، نقشه ها، سال شمار مهمترین حوادث غزنویان و تاریخ بیهقی در یک نگاه برای افزایش گستره مخاطبان استفاده کرده است.»در پایان نشست نیز دهقانی مولف کتاب در پاسخ به برخی از انتقادات مطرح شده گفت: اگر می خواستم جنبه آکادمیک را رعایت کنم باید منابع پیشین را در این کتاب معرفی می کردم و مزایا و معایب آنها را برمی شمردم، اما چنین تصمیمی نداشتم. در مورد رویکرد بدبینانه هم باید بگویم که اجازه بدهید بین خوش بینی های ایرانی، یک نفر مثل من بدبین باشد.دهقانی همچنین در پاسخ به کم بودن تحلیل های اجتماعی در کتابش چنین بیان کرد: اولین نمونه نظرسنجی اجتماعی در تاریخ بیهقی مطرح می شود. می توانستم در کتابم تحلیل های اجتماعی را توسعه بدهم اما از زیاده نویسی پرهیز کردم چون همیشه فکر می کنم مخاطب از من باهوش تر است.وی درباره این انتقاد که نمی توان بیهقی را با فردوسی مقایسه کرد، چنین توضیح داد: من معتقد نیستم که نمی توان بیهقی را با فردوسی مقایسه کرد. هر دو در یک فرهنگ زندگی کرده اند. حتی می توانم شباهت های زبانی شاهنامه و تاریخ بیهقی را نشان بدهم.مولف کتاب «حدیث خداوندی و بندگی» درباره تکرار مباحث در این کتاب نیز گفت: تکرار مطالب عمدی بوده. این تکرارها ممکن است برای آن هایی که با تاریخ بیهقی آشنا هستند، خسته کننده باشد، اما مخاطب ناآشنا در اثر تکرارها با متن تاریخ بیهقی آشنا می شود.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن