محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1829896744
تفکر توحیدی و رفع سیر «تخاصمی» (دیالکتیک) تاریخ بشر
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: محمد رجبی عنوان کرد:
تفکر توحیدی و رفع سیر «تخاصمی» (دیالکتیک) تاریخ بشر
شناسهٔ خبر: 2770968 - سهشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۷
دین و اندیشه > اندیشمندان
محمد رجبی دوانی گفت: قرآن هر نوع تصوری از غیر را چه در مورد خدا و چه در مورد هستی و انسانها شرک میداند؛ یعنی هر نوع تصوری که ازغیر داشته باشیم و قائل به «دیگری» شویم، در واقع وحدت را متکثر کردهایم. به گزارش خبرگزاری مهر، همایش بین المللی «آینده فرهنگ» به منظور ایجاد بستری برای گفتگو و مشارکت بین پژوهشگران و استادان رشتههای مختلف فرهنگپژوهی برای بدست دادن تصویری از آینده در حوزه فرهنگ، در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد. «محمد رجبی» استاد و پژوهشگر فلسفه و رئیس سابق کتابخانه ملی نیز در میان این پژوهشگران بود. آنچه در ادامه میآید مشروح سخنرانی وی در این همایش است.در زبان عربی معادل واژگان «خود» و «دیگری»، کلمات «نفس» و «غیر» قرار دارد. اگر مفهوم اصلی «وحدت» را مساوق «فردیت» بشماریم و فردیت را مساوق «هویت» بدانیم، تعین وحدت و فردیت و هویت، جز «خود» (نفس) نیست و آنچه مقابل و خارج از دایره وحدت و فردیت و هویت یا «خود» قرار میگیرد، «دیگری» (غیر) است. به طور طبیعی و غریزی و حتی عقلاً و منطقاً، همواره ارتباط خودیها با بیگانگان، متفاوت با افراد خودی بوده است و عموماً موازین و ملاکهای جداگانهای در جریان مناسبات گوناگون لحاظ میشده است؛ این تفاوتها که از احساس و ادراک «غیریت» و «تقابل» و «تضاد» برمیخیزد طبعاً برای طرف مقابل نوعی دوگانگی و «تبعیض» محسوب میشود که گرچه با درک عمومیت این قاعده در همه جا و همه وقت عقلاً پذیرفتنی است، ولی عواطف و احساسات برابرطلب و حتی زیادهطلب انسانی -که به «غیریت» تعبیر میشود- هرگز آن را برنمیتابد و لذا غالباً امر ساده و بدیهی «غیریت» به «تغیر» و «تخاصم» کشانیده میشود، تا آنجا که تاریخ بشر را سیری «تخاصمی» (دیالکتیک) رقم زده است که هر ایمان و عقیدهای آن را به گونهای خاص تعبیر کرده است که از تضاد «حق و باطل» و «خیر و ش» کهن گرفته تا تضاد «فقیر و غنی» و «غربی و شرقی» جدید تداوم یافته است.اساس تفکر اسلامی آنطور که در قرآن و گفتار پیامبر و ائمه مکرر مورد تأکید قرار گرفته، توحید است. توحید را باید اصالت دادن به وحدت معنا کنیم؛ بر این اساس نه تنها حقیقت هستی که خداوند است، یگانه است، بلکه عالم هستی نیز یک کل یگانه است، در واقع همهچیز به هم پیوسته و هستی یگانه است. انسان هم به یک خانواده تعلق دارد و این معنای توحید است. در قرآن آیهای وجود دارد که میگوید: «ما شما را از نفس واحده آفریدهایم»؛ یعنی شما همه یک جان و یک تن بودید، نفس تمام انسانها از یک جان آفریده شده است و همینطور خداوند جامعهی انسانی را بهعنوان یک واحد، تحت عنوان «امت واحده» خطاب کرده است.جنس انسان از جان واحد است و تمام جوامع انسانی نیز از یک خانواده بودند؛ این دیدگاهی توحیدی است و در هر چیزی اصالت را به وحدت میدهد. قرآن هر نوع تصوری از غیر را چه در مورد خدا و چه در مورد هستی و انسانها، شرک میداند؛ یعنی هر نوع تصوری که از غیر داشته باشیم و قائل به «دیگری» شویم، در واقع وحدت را متکثر کردهایم. شرک در مورد انسان یا «شرک اجتماعی» این است که عدهای از انسانها عدهی دیگر را همطراز خود ندانند؛ در قرآن این مسائل بهصراحت آمده است. قائل شدن به غیر، از دایره وحدت بیرون رفتن است. حال خود شرک به چه معناست؟ یکی از معانی شرک، «پاره کردن و بریدن» است، معنای دیگر، «در هم کردن و به هم آمیختن» و معنای سوم «شریک شدن» است، از این معانی، معنای آخر به معنای «به هم آمیختن» تقریباً نزدیک است، در این معنا، وقتی کسی حقیقت واحد را چه در اعتقادش به کنه عالم هستی و چه در زندگی اجتماعیاش به هم میزند، مشرک شده است و خداوند چنین فردی را شخصی متوهم که از حقیقت بیرون رفته و در مجاز و باطل گرفتار شده است معرفی میکند. آیاتی که متضمن این معانی هستند عبارتست از: «و خواهند دانست که تنها خداوند است که حقیقت آشکار است» (سوره نور/آیه ۲۵) (و همین حق واحد در عالم هستی متجلی شده است) «و خداوند آسمانها و زمین را بنا بر حق آفرید» (سوره جاثیه/ آیه ۲۲) «ای مردم خداوندی را پاس دارید که شما را از نفس واحده آفرید» (سوره لقمان/آیه ۲۸) «و مردم جز امت واحدهای بیش نبودند ولی پس از آن مختلف شدند» (سوره یونس/آیه ۱۹) «و اگر پروردگارت بخواهد قطعاً مردم را امت واحدهای خواهد ساخت» (سوره هود/آیه ۱۸) (این مفهوم برای شیعه و برای دیگر مذاهب معتقد به ظهور منجی در آخر زمان است که دوباره بشر امت واحده شود) از آنجا که شرک اعتقادی به شرک اجتماعی نیز منتهی میشود، هنگامی که برای هستی بیش از یک حقیقت قائل شویم، قطعاً برای آنچه هست نیز ثنویت قائل خواهیم شد. اینکه اولین شعار انبیا توحید و وحدانیت بود و مورد مخالفت مستکبران قرار میگرفتند، به این علت بود که این اندیشه متضمن این معنی است که انسانها نیز همطرازند. پیغمبر اکرم فرمود «انسانها مثل دندانهی شانه هستند». چنین جملهای در دنیای قدیم بههیچوجه جملهای ساده نیست. یونانیان و حتی ارسطو که فیلسوف بزرگ یونان است مردم را به دو دستهی برده و ارباب تقسیم میکردند و معتقد بودند که یونانیان برای سروری به دنیا آمدند و دیگران برای بندگی یونانیان؛ یا بنی اسرائیل اعتقاد داشتند مردم دیگر فروتر از آنهایند و قرآن هم بارها مذمتشان کرده است. عدم اعتقاد به توحید در تمدنها در طول تاریخ وجود داشته که منجر به بروز نوعی ظلم و شرک طبقاتی شده است. نکتهای که قرآن به آن اشاره میکند این است که ممکن است جوامعی باشند که دین توحیدی داشته باشند اما توحید قلبی نداشته باشند، مثال این امر یهودیان هستند که در عمل آنچه اجرا کردند قائل بودن به ثنویت است که در شرک اجتماعی آنها خود را بروز میدهد. در مورد مسلمانان نیز خداوند راجع به عدم ایمان قلبی برخی از آنها آیاتی آورده است.از نشانههای کسی که به توحید اعتقاد دارد، قائل شدن به عدالت، برابری و رحمت در عمل اجتماعی است. آیاتی از سوره بقره متضمن این معانی است: «و از مردمان گروهی هستند که میگویند ما به خداوند و روز رستاخیز ایمان آوردیم، درحالیکه آنان مؤمن نیستند/ و هنگامی که به آنان گفته شد که در زمین فساد مکنید، گفتند تنها ما هستیم که مصلحانیم، بدانید که اینان همان مفسدانند ولی آگاهی ندارند.» منبع: فرهنگ امروز
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 89]
صفحات پیشنهادی
قوانين و مقررات بشر دوستانه در سيره پيامبر اسلام (ص)
صلح و رحمت قوانين و مقررات بشر دوستانه در سيره پيامبر اسلام ص در سيره پيامبر گرامي اسلام ص جنگ به عنوان آخرين راه حل و ابزاري که فقط در موارد خاص به کار مي آيد مطرح بوده است به گزارش سرویس دینی جام نیوز درباره اساس "تبشیر" در کتاب مقدس تعارضاتی وجود دارد که اصونشست «سکوت منابع در سیره» در پژوهشکده تاریخ اسلام برگزار میشود
با تدریس احمد پاکتچی نشست سکوت منابع در سیره در پژوهشکده تاریخ اسلام برگزار میشود شناسهٔ خبر 2761168 - چهارشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹ ۱۰ دین و اندیشه > اندیشکده ها نشست سکوت منابع در سیره با تدریس احمد پاکتچی ۱۱ خرداد در پژوهشکده تاریخ اسلام برگزار میشود به گزارش خبرگزاریعضو کمیسیون امنیت ملی مجلس: برخی مدعیان خط امام در فتنه 88 به صورت و سیره امام تاختند/شعار آمریکا هیچ غلطی نمی
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس برخی مدعیان خط امام در فتنه 88 به صورت و سیره امام تاختند شعار آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند اوج تفکر امام راحل بودعضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه برخی مدعیان خط امام در فتنه 88 به صورت و سیره امام تاختند گفت دادن شعار نه غزه نمردم آذربایجان نمونهای از تفکر اصیل اسلامی هستند/ تصویب لایحه رفع موانع تولید زمینه مناسبی برای حضور مردم در
لاریجانی در جمع خبرنگاران مردم آذربایجان نمونهای از تفکر اصیل اسلامی هستند تصویب لایحه رفع موانع تولید زمینه مناسبی برای حضور مردم در اقتصاد ایجاد میکند رئیس قوه مقننه با بیان اینکه مردم آذربایجان نمونهای از تفکر اصیل اسلامی هستند گفت به مردم آذربایجان که همیشه در انقلاب پخردورزی در هندسه معرفتی تفسیر سوره حجرات
خردورزی در هندسه معرفتی تفسیر سوره حجراتبا تأملی در مفردات مضامین و سیاق سوره در کنار اسلوب بیان نشان می دهد که چگونه این آیات از سویی دارای گزاره های خردپذیر است و از سوی دیگر خرد انسانی را در دستیابی به حقایق مدد و در جهت شکوفایی آن بسترسازی می کند بخش اول چکیده تعارض تعقلسیرتاریخی تحولات آموزش و پرورش نوین در مدرسه دارالفنون
ناصری مطرح کرد سیرتاریخی تحولات آموزش و پرورش نوین در مدرسه دارالفنون خبرگزاری پانا مدیر کل دفتر تکنولوژی و انتشارات کمک آموزشی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در جمع سردبیران مجلات رشد و کارکنان این دفتر در مدرسه تاریخی فرهنگی دارالفنون طی سخنان مبسوطی بیان داشت مدرسه دارالرعایت اخلاق اسلامی ضامن سعادت بشر است
جمعه ۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱ ۵۳ نماینده مجمع جهانی فقه اسلامی گفت رعایت اصول اخلاقی و اسلامی ضامن سلامت و سعادت در دنیا و آخرت است به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم محمدالمنذر بن رضا الشوک از کشور تونس عصر پنجشنبه در افتتاحیه دومین کنفرانس بین المللی فقه وچیستی سوبژکتیویسم و سیر پیشرفت آن/ دکارت؛ آغازگر سوبژکتیویسم
خلاصه درسگفتاری از دکتر قربانی چیستی سوبژکتیویسم و سیر پیشرفت آن دکارت آغازگر سوبژکتیویسم شناسهٔ خبر 2763779 - یکشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹ ۲۱ دین و اندیشه > اندیشمندان یکی از موضوعات مهم فلسفۀ غرب سابجکت و آبجکت و نحوۀ تقابل و ارتباط این دو است که از آن تعابیر گوناگونی شدهکتاب «تاریخ اجتماعی سینمای ایران» نقد میشود
کتاب تاریخ اجتماعی سینمای ایران نقد میشود شناسهٔ خبر 2766718 - سهشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳ ۰۷ دین و اندیشه > اندیشکده ها کتاب تاریخ اجتماعی سینمای ایران شنبه ۱۶ خردادماه در سرای اهل قلم نقد میشود به گزارش خبرگزاری مهر تاریخ اجتماعی سینمای ایران نوشته حمید نفیسی و ترارمنی ها و مسلمانان «زیارت از نگاه ادیان توحیدی» را بررسی می کنند
ارمنی ها و مسلمانان زیارت از نگاه ادیان توحیدی را بررسی می کنند فرهنگ > دین و اندیشه - خبرگزاری مهر نوشت حجتالاسلام والمسلمین سید علی قاضیعسگر نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی با حضور در کلیسای مقدس اچمیادزین با گارگین دوم اسقصخرهای مورد احترام سه دین توحیدی |اخبار ایران و جهان
صخرهای مورد احترام سه دین توحیدی بر این سنگ آثاری از هفت رد پا بر جا مانده است گفته شده است که روزی ابراهیم پیامبر علیهالسلام در آن منطقه بود و به همراه وی فرزند خردسالش اسماعیل نیز بود که اسماعیل در آن هنگام بر آن سنگ راه رفت و این رد پاهای اوستبهترین هدیه تولد منجی عالم بشریت
بهترین هدیه تولد منجی عالم بشریت روز ولادت حضرت مهدی علیه السلام یک عید حقیقی برای همهِ افراد بشر و کسانی است که سختی کشیده اند یا رنجی بردهاند یا اشکی ریختهاند و انتظاری کشیدهاند با فرا رسیدن ماه شعبان موجی از شادی و نشاط دلهای شیعیان را فرا میگیرد در هر جامستكبرين؛ مانع اصلي تحقق مكاتب الهي در طول تاريخ
مستكبرين مانع اصلي تحقق مكاتب الهي در طول تاريخ مكتبهاي الهي ـ توحيدي از اولي كه در بين بشر بوده است معالأسف به واسطه كارشكنيهايي كه از مستكبرين شده است آنطور كه بايد پياده نشده است به خصوص مذهب حضرت عيسي ـ سلاماللّه عليه ـ كه به دست يك طايفههايي افتاده است يك تحريفهايدلیل آیتالله مکارم برای ناتوانی قوانین بشری |اخبار ایران و جهان
دلیل آیتالله مکارم برای ناتوانی قوانین بشری آیتالله الظعمی ناصر مکارم شیرازی در پیامی به دومین کنفرانس بینالمللی فقه و قانون با موضوع رابطه اخلاق و قانون با نگاه فقهی و حقوقی که عصر پنجشنبه در مرکز فقهی ائمه اطهار ع آغاز به کار کرد به ذکر ابعاد اخلاق و قانون پرداخت کد خبدلیل آیتالله مکارم برای ناتوانی قوانین بشری
پنجشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۲ ۴۹ آیتالله الظعمی ناصر مکارم شیرازی در پیامی به دومین کنفرانس بینالمللی فقه و قانون با موضوع رابطه اخلاق و قانون با نگاه فقهی و حقوقی که عصر پنجشنبه در مرکز فقهی ائمه اطهار ع آغاز به کار کرد به ذکر ابعاد اخلاق و قانون پرداخت به گزارش خبرنگار خبرگپیگیر رفع مشکلات تاکسیرانان زاهدانی هستیم
مدیر عامل شرکت تاکسیرانی زاهدان پیگیر رفع مشکلات تاکسیرانان زاهدانی هستیم مدیر عامل شرکت تاکسیرانی زاهدان گفت رانندگان تاکسی در خصوص حذف سهمیه بندی سوخت خود اعتراض داشتند و خواهان این بودند که ببینند دولت چه برنامه های برای رانندگان تاکسی دارد و ما پیگیر رفع مشکلات آن ها هستیمهشتمین پوستر «مسیر» در فضای مجازی منتشر شد
با گذری بر زندگی حاج آقا مجتبی تهرانی هشتمین پوستر مسیر در فضای مجازی منتشر شد شناسهٔ خبر 2761849 - چهارشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷ ۴۱ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی هشتمین شماره پوستر مسیر با نام گذری بر زندگی عالم عامل ربانی حاج آقا مجتبی تهرانی ره توسط فرهنگسرا-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها