محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1832120468
چرا خداوند از بین همه عبادات، تنها روزه را برای خود دانسته است؟/ نوشتار سید حسن خمینی
واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:
چرا خداوند از بین همه عبادات، تنها روزه را برای خود دانسته است؟/ نوشتار سید حسن خمینی فرهنگ > دین و اندیشه - گلچینی از نوشتار حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی به مناسبت ماه رمضان
شرحی بر روایت «الصوم لی» میبدی در کشف الاسرار می نویسد:
«قوله تعالی: «یا ایها الذین آمنوا کتب علیکم الصیام»، به زبان اشارت و بیان حکمت می گوید: ای شما که مؤمنان اید! روزه که بر شما نبشته شد از آن [جهت] نبشته شد که همه مهمان حق خواهید بود. [خدا] فردا در بهشت خواهد تا مهمانان، گرسنه به مهمانی برد [چرا] که کریمان چون کسی را به مهمانی برند، دوست دارند که مهمان گرسنه باشد تا ضیافت به دل مهمانان شیرین تر بود. رب العالمین، بهشت و هر چه در آن است مؤمنان را آفرید [چرا] که هیچ چیز از آن، وی را به کار نیست و به آن محتاج نیست. پیر صوفیان دعوتی ساخت پس هیچ کس نرفت. آن پیر دست برداشت [و] گفت: بار خدایا اگر بندگان خود را فردا به آتش فرستی، آن بهشت و آن نعیم، بر کمال، چون سفره من باشد! نوای [و صفای] سفره در آن است که خورنده بر سر آن است. آری! هر چه خزائن نعمت است، رب العالمین همه برای مؤمنان و خورندگان آفرید که خود نخورد، از این جا گفت عز جلاله: «الصوم لی». قال بعضهم [برخی بزرگان گویند] ـ یعنی الصمدیة لی لا آکل و لا اشرب ـ صمدیت مراست که نه خورم و نه آشامم. و أنا أجزی به ـ روزه داران را خود پاداش دهم بی حساب، [چرا] که ایشان موافقت ما طلب کرده اند از روی ناخوردن، و دوستی ما خواسته اند. که اول مقام در دوستی، موافقت است. پس [به سبب] موافقت تو، الله را به ناخوردن، (هرچند که ناخوردن تو تکلّفی است و وقتی، ناخوردن الله صفتی است و ازلی [نخوردن تو موقت است و باعث زحمت ولی نخوردن حق تعالی ویژگی اوست و همیشگی است]) میدان [و مطمئن باش] که از آن، چه شرف و کرامت به تو باز گردد در دل و دین. و گفته اند ـ «الصوم لی» ـ اضافت روزه با خود کرد [یعنی گفت روزه برای من است] تا دست خصمان از آن کوتاه کند، فردا در قیامت چون خصمان [دشمنان] گرد تو برآیند، و عبادت های تو به آن مظالم که در گردن داری بردارند، رب العالمین آن روزه تو در خزینه فضل خود می دارد، و خصمان تو را می گوید ـ این [روزه] از آنِ من است. شما را ور آن دستی نه [و در آن حقی ندارید] ـ پس به عاقبت [در آخر کار] به تو باز دهد، گوید ـ این اضافت [این که گفتم روزه برای من است] از بهر آن با خود کردم تا از بهر تو نگه دارم.» اشاره میبدی در این متن به حدیثی است که در منابع شیعه و اهل سنت وارد شده است؛ این حدیث در منابع روایی ما چنین آمده است: «ان الله تبارک و تعالی یقول الصوم لی و انا أجزی علیه» (الکافی، کلینی، ج4، ص63) ممکن است «اجزی به» را به صیغه معلوم بخوانیم و چنین معنی کنیم که من به آن جزا و پاداش می دهم و ممکن است ـ چنانکه ابن اثیر احتمال داده است، آن را به صیغه مجهول خوانده و چنین معنی نماییم «من خود برای آن جزا هستم» شیخ طبرسی در مکارم الاخلاق صفحه 138 این روایت را به صورت مفصل تری مورد اشاره قرار داده است: «پیامبر(صلى الله علیه و آله و سلم) به اصحاب خویش می فرمودند: آیا خبر بدهم به شما از چیزی که اگر انجام دهید، شیطان از شما به اندازه ای که مشرق از مغرب دور است، دور می شود، عرض کردند بله یا رسول الله، حضرت فرمودند: روزه صورت شیطان را سیاه می کند و صدقه کمر او را می شکند و دوستی خدا و زیادت عمل صالح، دنباله او را قطع می کند، و استغفار کردن رگ قلب او را قطع می کند. سپس پیامبر فرمود: برای هر چیزی زکات است و زکات بدن، روزه است. و فرمودند: روزه دار مادامی که غیبت مسلمانی را نمی کند در عبادت است اگر چه در بستر خویش در خواب باشد. و فرمودند: خدای سبحان می فرماید: روزه برای من است و به آن جزا می دهم، روزه دار دو خوشحالی دارد یکی وقتی که افطار می کند و دیگر آن لحظه ای که پروردگارش را ملاقات می کند. و به خدایی که جان محمد در دست اوست، بوی دهان روزه دار، در نزد خدا از عطر مشک خوش آیندتر است.» این روایت را در میان اهل سنت، نسایی، سیوطی، متقی هندی و بسیاری دیگر نقل کرده اند. مرحوم عبدالرزاق گیلانی در ترجمه مصباح الشریعة درباره این روایت می نویسد: «حضرت مصطفی صلی الله علیه و آله، از جناب احدیت نقل می فرمایند که: آن حضرت عز شأنه فرموده که روزه از برای من است و مختصّ به من است، و من ثواب او را چنانکه لایق به من است، به روزه دار خواهم داد. وجه تخصیص حضرت باری تعالی، خصوص روزه را، در میان سایر عمل ها به جناب خودش، عدم اطلاع غیر است به این عمل، چرا که هر عملی که ستر و خفا، در او بیشتر است، به خلوص اقرب است، و قدر و اعتبارش نزد خدای تعالی بیشتر است. از این جهت، قدر ذکر «لا اله الا الله» در میان اذکار بیشتر است.» چرا از بین همه عبادات خداوند تنها «روزه» را به صفت «برای من» مزیّن ساخته است؟ نکته حائز اهمیت که بسیار مورد توجه قرار گرفته، آن است که چرا از بین همه عبادات خداوند سبحان تنها «روزه» را به صفت «برای من» مزیّن ساخته است. علاوه بر این دو توجیه که ـ از میبدی و گیلانی ـ برای «الصوم لی» مورد اشاره قرار گرفت، از قرطبی نقل شده که می نویسد: «چون همه عبادات با یکی از احوالات آدمی مناسبت دارد، (مثلاً نماز همراه با حرکت است و حرکت از ویژگی های انسان است)، غیر از روزه که با صفت حق تعالی یعنی بی نیازی، نخوردن و نیاشامیدن مناسب است، آن را به خدای سبحان نسبت داده اند. در حالی که همه عبادات از آنِ خداست.» همین معنی مورد اشاره ابن عربی و شعرانی نیز واقع گردیده است. ابن اثیر به نکته دیگری اشاره کرده و می نویسد: «در هیچ ملتی از ملل مشرک و بت پرست برای بت ها روزه نمی گرفتند، اگر چه برای بت ها نماز می خواندند و قربانی می کردند. و به همین جهت روزه تنها برای خداست و چون یک فرمان ویژه از جانب خداوند سبحان است و قبل از آن برای غیر خدا انجام گرفته است، خداوند می فرماید: «الصوم لی». این گفته ابن اثیر به سبب آن چه استاد معظم آیت الله العظمی جوادی آملی نوشته اند مردود است. ایشان در تفسیر خویش (تسنیم، ج9، ص300) تصریح دارند که بت پرستان گاه برای بت های خویش روزه می گرفتند. برخی دیگر نیز نوشته اند علت آن که فرمود: «الصوم لی و انا اجزی به» آن است که ثواب روزه دار قابل اندازه گیری نیست و جز خداوند کسی نمی تواند آن را معین کند و از همین رو آن را شخصاً بر عهده گرفت و موکول به ملائکه نفرمود. شهید ثانی نیز بر همین علل تأکید دارد و همچنین مرحوم علامه طباطبایی در تفسیر شریف المیزان به این احتمالات توجه کرده و می نویسد: «روزه تنها عبادتی است که از «نفی» پدید آمده است و بقیه عبادات همانند نماز و حج از امور وجودی شکل گرفته اند و یا افعال وجودی در آن ها دخیل است. و این در حالی است که افعال وجودی برای اظهار عبودیت عبد و ربوبیت پروردگار کامل نیستند، چراکه همه آن ها نقص مادی را همراه دارند و به نوعی نیز انیت عبد را در بر دارند و ممکن است برای غیر خداوند نیز در آن ها نصیبی باشد چنانکه ریا در آن ها راه دارد در حالی که «نفی» تنها بین عبد و رب است و به حسب طبع اولی کسی را از آن اطلاعی نیست.
روشن است که عبارت ایشان ناظر به آن روزه ای است که از «سُمعه» خالص باشد. چرا که روزه نیز اگر همراه با سمعه باشد، می تواند آغشته به ریا گردد. البته سمعه (رساندن به گوش مردم و مطلع کردن آن ها) از امور وجودی است و طبیعی است که ضرری به استدلال مرحوم طباطبایی نمی زند. در این جا نکته ای است که لازم است به آن اشاره نماییم: چنانکه امام خمینی در چهل حدیث اشاره می کند، ریا، گاه برای نفس خود آدمی است و انسان گاه خویشتن را می فریبد، بسیار اتفاق می افتد که عملی را ما در خلوت خویش انجام می دهیم ولی ذره ای بوی الهی در آن نیست، و بسیار ریاضت ها می کشیم که به گمان خویش در مسیر خداست ولی در حقیقت تنها برای شادمان ساختن نفس خویش است. و به این حساب ریا در روزه نیز راه دارد حتی اگر آمیخته به سمعه نشود. پس چنان که به نظر می رسد نمی توان گفت «در بین عبادات فقط روزه به صفت «الصوم لی» مزیّن گشته چرا که ریا در آن راه ندارد.» همینطور به نظر می رسد نمی توان به آن چه از ابن عربی نقل شده، تکیه کرد. چرا که اگر چه روزه امری عدمی است و سایر عبادات دارای اعمال وجودی هستند، ولی تکیه بر این که «صوم صفت صمدانیت است که عبارت است از تنزّه بی نیازی نسبت به اکل» (الفتوحات المکیة، ابن عربی، ج1، ص258)، برای آن که بگوییم تنها صوم است که شأنیت صفت «الصوم لی» را دارد، تمام نیست چرا که این نگاه اگر چه به تنزیه حق توجه دارد، ولی از حقیقت وجود که ظلّ خدای سبحان است چشم می پوشد. چگونه است که «صمدانیت» باعث صفت «الصوم لی» می شود ولی قیّومیت و رحمانیت که در صلاة و صدقه است نمی تواند چنین صفتی را پدید آورد. مرحوم سید حیدر آملی درباره این انحصار، نظری دیگر دارد. این عارف شیعی می نویسد:
«عارف باید از مشاهده افعال غیر خدا امساک کند، تا به مقام توحید افعالی برسد. [هرچیز را فعل خدا بداند و بپذیرد که هیچ چیز در عالم جز خدای سبحان مؤثر نیست]، سپس از مشاهده صفات غیر خدا چشم بپوشد تا به مقام توحید صفاتی برسد [هر جمال و صفتی را متعلق به حق تعالی بداند] و سپس از مشاهده هر وجودی غیر از خدا امساک کند تا به مقام توحید ذاتی برسد که هدف از هر سلوکی است بلکه هدف هر وجودی همان است و چنین روزه داری روزه حقیقی گرفته است و از غیر خدا به طور کلی امساک کرده است. این، آن روزه ای است که درباره آن وارد شده است: «إنّ کل حسنة بعشر امثالها الی سبعمائة ضعف الا الصیام فانه لی و انا أجزی به» (مستدرک الوسائل، نوری، ج7، ص503) به هر حسنه ای، از ده برابر تا هفت صد برابر پاداش می دهیم جز روزه، چراکه روزه از آنِ من است، و من به آن جزا می دهم. و سبب این امر آن است که جز این گونه روزه هیچ چیز استحقاق آن را ندارد که خدای سبحان خود جزاء آن واقع شود، بلکه می توان گفت چنین روزه ای جز خداوند متعال جزائی نخواهد داشت. چراکه روزه از خوردن و آشامیدن، پاداشش بهشت است، و پاداش روزه اهل طریقت، قرب و کشف و شهود است ولی جزای اهل حقیقت، خود خداوند و نه غیر اوست. و به همین سبب روزه اهل حقیقت از صوم اهل شریعت و اهل طریقت بالاتر است و بالاترین عمل، بالاترین جزا را به همراه دارد و جزایی بالاتر از ذات مقدس ربوبی نیست و به همین موضوع اشاره کرده است که: «إن هذا لهو الفوز العظیم، لمثل هذا فلیعمل العاملون» (سوره صافات، آیات60 و 61) و به همین اشاره دارد: «و من یفعل ذلک ابتغاء مرضات الله فسوف نؤتیه اجراً عظیما» (سوره نساء، آیه114) و در حدیث قدسی نیز چنین آمده است: «من طلبنی فقد وجدنی و من وجدنی فقد عرفنی و من عرفنی فقد احبّنی و من احبّنی فانا قتلته و من أنا قتلته فعلیّ دیته، و من علیّ دیته فأنا دیته» (المنهج القوی). هر که مرا طلب کند می یابد، و هر که مرا بیابد می شناسد، و هر که مرا بشناسد دوست می دارد، و هر که مرا دوست بدارد او را می کشم، و هر که را من بکشم دیه او بر من است، و هر که دیه او بر من است من خود دیه او هستم. و تمام این آیات و روایات، اشاره به فنای عبد و بقای در مقام وحدت صرفه دارد. همان مقامی که از آن به «احدیت تفرّق بعد از جمعیت» یاد می شود. چنانکه می فرماید: «و ما رمیت اذ رمیت و لکن الله رمی»(سوره انفال، آیه17) و پیامبر می فرماید: «من رءآنی فقد رأی الحق» (بحار الانوار) پس فرق است بین روزه اهل طریقت و روزه اهل حقیقت، چراکه اولی سبب تهذیب اخلاق و اتصاف به صفات حق می شود چنان که فرمود: «تخلّقوا باخلاق الله» (بحار الانوار) و دومی سبب فناء عبد و بقاء به حق می شود.» (تفسیر المحیط الاعظم و بحر الخضم، سید حیدر آملی، ج4، ص219) پس می توان گفت غایت روزه (چنانکه قرآن می فرماید: «لعلَّکم تتقون» (سوره بقره، آیه183) «تا پرهیزگار شوید»)، تقوای الهی است و از آن جا که برای متقیان درجات متعددی است که به فراخور حال و درجه هر یک تعیین می شود، جزای روزه نیز متفاوت است. برای برخی همان بهشتی است که در آن جوی ها جاری است چنان که می فرماید: «إن المتقین فی جناتٍ و نهر» (سوره قمر، آیه54) «یقیناً پرهیزگاران در باغ ها و نهرهای بهشتی جای دارند» و پاداش برخی نیز «مقام عند الله» است چنان که می فرماید «فی مقعد صدقٍ عند ملیک مقتدر» (سوره قمر، آیه55) «در جایگاه صدق نزد خداوند مالک مقتدر» و این همان مرحله ای است که ذات خدا خود پاداش متقیان قرار می گیرد. /6262
کلید واژه ها: ماه رمضان - حدیث - سید حسن خمینی -
یکشنبه 7 تیر 1394 - 10:12:40
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 62]
صفحات پیشنهادی
ماهی که خداوند با همه کتب آسمانی با بشر سخن گفته است/ عقل و دل را در کنار روزه داری جسم فعال کنیم
ماهی که خداوند با همه کتب آسمانی با بشر سخن گفته است عقل و دل را در کنار روزه داری جسم فعال کنیم فرهنگ > دین و اندیشه - ماه عاشقی بندگان با پروردگار عالم از راه رسید ماهی که تمام لحظاتش تجربه ای متفاوت از روزهای دیگر سال در پی دارد پرونده خبرآنلاین برای شب اولچرا خداوند رمضان را ماه مبارکی خوانده است ؟
رمضان المبارک چرا خداوند رمضان را ماه مبارکی خوانده است ماه رمضان ماهى است که خداوند روزه آن را بر شما واجب ساخت پس هر کس آن را از روى ایمان و به امید پاداش الهى روزه بدارد از گناهانش بیرون مىآید همچون روزى که مادرش او را زاده است به گزارش سرویس دینی جام نیوز پیامبرحکم نماز و روزه دانشجویان در بین سفر تحصیلی چیست؟
پاسخ به سؤالات دینی حکم نماز و روزه دانشجویان در بین سفر تحصیلی چیست شناسهٔ خبر 2786860 - جمعه ۵ تیر ۱۳۹۴ - ۱۰ ۰۲ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی همه مراجع به جز بهجت فاضل زنجانی سبحانی و سیستانی معتقدند در صورتی که تک سفر غیر شغلی بین سفرهای شغلی باشد قصر استمبلغان مذهبی خود را پدر همه جریانهای سیاسی بدانند
سهشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶ ۳۳ یک عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت مبلغان مذهبی باید خود را پدر همه جریانهای سیاسی بدانند و از تحریف احتمالی خط رهبری دور شوند به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه اصفهان آیتالله محمدی ریشهری در مجمع بزرگ مبلغان رمضان المباخداوند نمیخواهد مردمی را بر دیگر مردمان برتری دهد/ برای خودمان چگونه دعا کنیم؟/ روز ششم میهمانی
خداوند نمیخواهد مردمی را بر دیگر مردمان برتری دهد برای خودمان چگونه دعا کنیم روز ششم میهمانی فرهنگ > دین و اندیشه - از تو می خواهم به ارجمندی کلمه لااله الا انت که معبودی جز تو نیست از تو خواهم به جلال و شوکت کلمه لا اله الا انت که معبودی جز تو نیست پس دعایچرا خدا انسان را آزمایش می کند، مگر از همه چیز آگاه نیست؟/ چرایی تاثیر زمان بر دعا/ روز نهم میهمانی
چرا خدا انسان را آزمایش می کند مگر از همه چیز آگاه نیست چرایی تاثیر زمان بر دعا روز نهم میهمانی فرهنگ > دین و اندیشه - خدایا آنچه از حق به ما شناساندى تاب تحملش را نیز عنایت کن و آنچه را در رسیدن به آن کوتاهى کردیم ما را به آن برسان شرحی کوتاه بر دعاى رچرا خداوند روزه را واجب کرد؟ / چگونه شب قدر از هزار ماه بهتر است؟
14 روایت از امام صادق ع پیرامون روزه چرا خداوند روزه را واجب کرد چگونه شب قدر از هزار ماه بهتر است امام صادق علیه السلام فرمودند کار نیک در آن شب شب قدر از کار در هزار ماه که در آنها شب قدر نباشد بهتر است به گزارش حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرندر بین پرسپولیسی ها من تنها کسی بودم که روزه می گرفتم / روزه گرفتن علی کریمی را جشن گرفتند
ادعای عجیب و دور از انتظار ناجی درباره سرخپوشان در بین پرسپولیسی ها من تنها کسی بودم که روزه می گرفتم روزه گرفتن علی کریمی را جشن گرفتند مربی دروازهبانهای سالهای پیش پرسپولیس در گفتگو با یک روزنامه مصری مدعی شد که بازیکنان پرسپولیس در ماه مبارک رمضان روزه نمیگرفتند و او تنواکنش قنبرزاده به حفظ منصوریان در نفت: به خودم قول دادم دیگر درباره سرمربی تیم حرف نزنم چرا که همه چیز مشخص اس
واکنش قنبرزاده به حفظ منصوریان در نفت به خودم قول دادم دیگر درباره سرمربی تیم حرف نزنم چرا که همه چیز مشخص است از پیشنهاد تراکتورسازی به منصوریان بیخبرممدیرعامل باشگاه نفت تهران گفت به خودم قول دادم دیگر درباره حضور منصوریان در نفت صحبت نمیکنم چرا که او با ما قرارداد دارد و بسهرابیه کرج درمانده از همه نوش داروها/زیر پونز نقشه شهر را ببینید
گزارش میدانی مهر سهرابیه کرج درمانده از همه نوش داروها زیر پونز نقشه شهر را ببینید شناسهٔ خبر 2783605 - یکشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱ ۱۹ استانها > البرز کرج-تن سهرابیه کرج که زخم خورده بیتدبیری مدیریت شهری است را هیچ نوش دارویی برای درمان نیست مشکلات قد و نیم قد مردم این منطقهحسن جلینی مدیر ارتباطات و امور بین الملل گروه خودروسازی سایپا شد
حسن جلینی مدیر ارتباطات و امور بین الملل گروه خودروسازی سایپا شد مهدی جمالی مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا حسن جلینی را به سمت مدیر ارتباطات و امور بین الملل گروه خودروسازی سایپا منصوب کرد آفتاب به گزارش سایپا نیوز مراسم تودیع و معارفه مدیران قدیم و جدید ارتباطات گروه خودروسااگر دانشجویی در غیر زمان تحصیل به خوابگاه برود حکم روزه اش چیست؟
پاسخ به سؤالات دینی اگر دانشجویی در غیر زمان تحصیل به خوابگاه برود حکم روزه اش چیست شناسهٔ خبر 2781189 - جمعه ۲۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹ ۵۸ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی مراجعی که محل تحصیل را وطن حکمی میدانند نماز دانشجویی که در زمان غیر تحصیل به خوابگاه برود را کامل ماستفاده از اسپری تنفسی روزه را باطل میکند؟
حضرت آیت الله تبریزی ره اگر قبل از رسیدن به حلق به صورت هوا در بیاید عمل مزبور روزه را باطل نمی کند اگر در هنگام روزه داری مجبور شویم از اسپری تنفسی استفاده کنیم آیا روزه را باطل می کند پاسخنظر چند تن از مراجع عظام در ارتباط با این مساله حضرت امام خمینی ره اشکال ندارد حضحضور 60 قاری ممتاز در نمایشگاه بین المللی قرآن
فعالیت های قرآنی حضور 60 قاری ممتاز در نمایشگاه بین المللی قرآن کمیته محافل بیست وسومین نمایشگاه بین المللی قرآن هرشب یک برنامه قرآنی با حضور ۶۰ قاری ممتاز کشور برگزار می کند به گزارش سرویس دینی جام نیوز مسعود وادی پور مدیر ارتباطات سازمان دارالقرآن الکریم با اشاره بهمهراد در گفتوگو با فارس مطرح کرد حضور تنها ۳ دانشگاه ایرانی در بین ۱۰۰ دانشگاه ممتاز آسیا/ عزلونصبهای دوره
مهراد در گفتوگو با فارس مطرح کردحضور تنها ۳ دانشگاه ایرانی در بین ۱۰۰ دانشگاه ممتاز آسیا عزلونصبهای دورهای منجر به عدم کارایی دانشگاهها شده استبنیانگذار ISC با اشاره به حضور تنها ۳ دانشگاه ایرانی در بین ۱۰۰ دانشگاه ممتاز آسیا گفت عزل و نصبهای دورهای و در حد عمر دولتها ساهمیت روزه از دیدگاه اسلام
روزه فوائد جسمی و روحی فراوان دارد شفا بخش جسم و توان بخش جان است مفهوم روزهروزه در عربی معادل کلمه صوم است و صوم در لغت به معنای مطلق امساک یعنی مطلق خودداری و یا خودداری از خوردن و آشامیدن یا از سفر کردن یا از کلام کردن یا از نکاح کردن آمده است ولی در شریعت بزرگ اسلامجمعه/روزهای خوش پروازهای بینالمللی ایران
جمعه ۲۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸ ۴۳ پس از ورود بیش از 7 فروند هواپیمای مسافربری جدید به ناوگان هوایی کشور و افزایش قابل توجه تعداد صندلیهای فعال در این ناوگان حالا در پروازهای بینالمللی ایران تغییر و تحولاتی جدی اتفاق افتاده که نویدبخش روزهای خوش است به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها