محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1832279448
خداوند نمیخواهد مردمی را بر دیگر مردمان برتری دهد/ برای خودمان چگونه دعا کنیم؟/ روز ششم میهمانی
واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:
خداوند نمیخواهد مردمی را بر دیگر مردمان برتری دهد/ برای خودمان چگونه دعا کنیم؟/ روز ششم میهمانی فرهنگ > دین و اندیشه - از تو می خواهم به ارجمندی کلمه «لااله الا انت» که معبودی جز تو نیست! از تو خواهم به جلال و شوکت کلمه «لا اله الا انت» که معبودی جز تو نیست! پس دعایم را اجابت کن ...
شرحی کوتاه بر دعاى روز ششم ماه مبارک رمضان اللهمّ لا تَخْذِلْنی فیهِ لِتَعَرّضِ مَعْصِتِکَ ولا تَضْرِبْنی بِسیاطِ نَقْمَتِکَ وزَحْزحْنی فیهِ من موجِباتِ سَخَطِکَ بِمَنّکَ وأیادیکَ یا مُنْتهى رَغْبـةَ الرّاغبین در اين مرحله سالك بيدار كه پي به نقصان خويش برده به نكته ي دقيقي پي مي برد و آن اين است كه گذشته ي او در حال و آينده اش چه تأثيري بر جا گذاشته. به عبارت ديگر گذشت زمان هرگز آثاراعمال گذشته ي ما را از بين نبرده است. پس از حق متعال مي خواهد كه با لطف و كرمش با او برخورد كند و اعمال عبادي او را وسيله ي تكفير و پوشاندن خطاهاي او قرار دهد.
وقتی برای خودمان دعا می کنیم، چه بخواهیم؟/ درس های ماه رمضان آیت الله آقا مجتبی تهرانی گام نخست: دعا برای اصلاحِ نفْسِ خویش یک روایت از امام صادق (صلواتاللهعلیه) است که ایشان فرمودند: «كَانَ أَبِي رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ يَقُولُ فِي دُعَائِهِ»؛ یعنی امام باقر (علیه السلام) در دعاهایی که ایشان می کردند، این جملات را میفرمودند. ببینید حضرت دعایشان را از کجا شروع می کنند؛ اینها همه جنبه آموزشی دارد: «رَبِّ أَصْلِحْ لِي نَفْسِي فَإِنَّهَا أَهَمُّ الْأَنْفُسِ إِلَيَّ»؛ پروردگارا، جانم را اصلاح فرما! ببینید برای چه چیزی دعا می فرماید. برای اصلاح نفْسِ خودشان. یعنی در دعاهایتان همهاش دنبال مسائل مادّی نباشید. گرچه انسان وقتی در بستر طبیعت و مادیّت قرار می گیرد، یک نوع تعلّق به مادیّت پیدا می کند و گرفتاری های مادّی در نظرش جلوه می کند و همیشه پیش چشمش مجسّم است. لذا وقتی هم می خواهد دعا کند، سراغ همان امور مادّی می رود. اما حضرت در اینجا می فرماید خدایا نفْسم را اصلاح فرما؛ این اصلاح نفْس اعمّ است از مسأله ملکات رذیله و آن مسائلی که در درون انسان می گذرد که باعث می شود که از مسیر انسانیت و الهیت منحرف شود. پس جمله اول دعای حضرت این بود که «رَبِّ أَصْلِحْ لِي نَفْسِي»؛ چرا؟ دلیل آن را هم می فرماید: «فَإِنَّهَا أَهَمُّ الْأَنْفُسِ إِلَيَّ»؛ زیرا جان من مهمترین جانها برای خودِ من است. یعنی، اینکه من نفْسم را از ملکات رذیله اصلاح کنم، بدونِ تعارف اهمیتش برای من بیشتر است تا اصلاحِ نفْسِ شما؛ چون در بحث اصلاحِ نفْس، جان من پیش خودم عزیزتر از جان دیگران است. گام دوم: دعا برای اطلاحِ ذُریّه جمله دوم دعای امام باقر (علیهالسلام) این است: «رَبِّ أَصْلِحْ لِي ذُرِّيَّتِي فَإِنَّهُمْ يَدِي وَ عَضُدِي»؛ حضرت می آیند سراغ ذرّیّهشان که عبارت از کسانی است که به حسب ظاهر از نظر وجودی، از ایشان در این عالم ماده نشأت می گیرند، إلییومالقیامه. ذریّه معنایش این است، نه فقط پسر و پسرِ پسر و دخترِ پسرِ انسان. میراث انسان عبارت از اولاد انسان است. میراث حقیقی، اولاد است؛ پول و مال و اینها نیست. چرا؟ چون اولاد دنباله وجودی من در این عالم است. در روایت هم این معنا را داریم که میراث حقیقیِ من ذراری من هستند. چون آنها دنباله وجودی من در این عالم هستند. لذا انسان که می میرد و از این نشئه کوچ می کند، انقطاع کلّی ندارد. حضرت می فرماید «رَبِّ أَصْلِحْ لِي ذُرِّيَّتِي فَإِنَّهُمْ يَدِي وَ عَضُدِي»؛ یعنی اینها دست و بازوی من هستند که برای من کار می کنند. در روایت دارد وقتی که شخص فوت کرد، بعد از او کار خیری را که از فرزندان و ذراری او صادر می شود، خیرش به او که در آن نشئه است هم می رسد. کار خوبی که ذُریّه من میکند، مثل این است که خودم آن کار را با دست و با بازویم کردم. اینکه حضرت می فرماید «فَإِنَّهُمْ يَدِي وَ عَضُدِي»، یکوقت خیال کنید که حضرت میخواهد بفرماید اینها تا من زنده هستم، مثلاً بیل دستشان می گیرند و دنبال من می آیند و زمین را شخم می زنند و برای من کار می کنند و...! یکوقت اشتباه برداشت نشود. حضرات ائمه (علیهمالسلام) اینگونه صحبت نمی کنند. بلکه حضرت اصلاح آنها را میخواهد و معنای اصلاح هم که همان اوّل معلوم شد. گام سوم: دعا برای اصلاحِ خاندان و خانواده دعای سوم حضرت اینطور است: «رَبِّ وَ أَصْلِحْ لِي أَهْلَ بَيْتِي فَإِنَّهُمْ لَحْمِي وَ دَمِي»؛ پروردگارا، خاندان من را اصلاح فرما! چرا؟ چون آنها گوشت و خون من هستند. اینها همه گویای همان حقیقتی است که من عرض کردم. یعنی میخواهند بفرمایند اینها از یک شجره وجودی نشأت میگیرند. گام چهارم: دعا برای اصلاح برادران و خواهران ایمانی جمله چهارم دعای حضرت این است: «رَبِّ أَصْلِحْ لِي جَمَاعَةَ إِخْوَتِي وَ أَخَوَاتِي وَ مَحَبَّتِي»؛ خدایا اصلاح کن گروه برادران و خواهران و دوستداران مرا! چرا؟ چون «فَإِنَّ صَلَاحَهُمْ صَلَاحِي». زیرا صلاح آنها، صلاح من است. اینطور نیست که من بیگانه با دیگران باشم. اینجا چه بسا یک نوع ترتیب هم از این روایت به دست بیاید و آن اینکه اوّل خودم، بعد ذرّیه ام، بعد اهل بیتم، و بعد هم می آید سراغ جماعت خواهرها و برادرها. چهبسا فراز سوم دعا که حضرت برای اهل بیتشان دعا کردند، خواهر و برادر نسبی را هم شامل شود. لذا چهبسا این خواهرها و برادرهایی که در فراز چهارم دعا مطرح فرموده است، عبارت از برادران ایمانی و خواهران ایمانی باشد. چون پیوندها مختلف است؛ بعضی پیوندها، پیوندهای روحی است که عبارت از پیوند ایمانی است؛ «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ». این اخوّت، اخوّت نسبی و پیوند جسمی نیست؛ پیوند روحی است. بنابر این در این روایت امام صادق (علیهالسلام) فرمود پدر من وقتی می خواست دعا کند، این گونه دعا میکرد؛ آن هم راجع به امور معنوی که اوّلین دعایشان هم اصلاحِ نفْس بود.
با تأمل در مفهوم احدیت و صمدیت درمییابیم که نژادپرستی ناپذیرفتنی است/ تفسیرهای ماه رمضان امام موسی صدر سوره اخلاص، سوره بزرگی است که در احادیث ثلثِ قرآن دانسته شده است. در حدیث آمده است که این سوره نَسَبِ پروردگار است. چنان که میدانید عربها برای خدایان و افراد و بزرگانشان نَسَبی ذکر میکردند. هر کسی به قبیله یا خانواده یا عشیرهای نسبت داده میشد، حتی برای اسبها و بتها نیز نسبی قائل بودند. هُبَل و لات و عُزّی و وُد و یَغوث و یَعوق هر کدام به تاریخ و قبیله و گروهی منسوب بودند. به همین سبب، از پیامبر دربارة نسب خداوندی پرسیدند که آن حضرت عبادت میکرد و مردم را به سوی او فرا میخواند، و در پاسخ، سورة اخلاص نازل شد. سورة اخلاص ایمان اسلامی به خداوند را به صورت کوتاه و مفید در خود دارد. از همینرو، ثلث قرآن دانسته شده است، زیرا قرآن کتاب شریعت است و بنیان شریعت نیز توحید و نبوت و معاد است. توحید شرطِ بنیادین و نخستین شریعت است. «لَم یَلِد وَ لَم یُولَد» او فرزندانی ندارد، پس نوه و داماد و عروس و خویشاوندی هم ندارد. زاده هم نشده است، یعنی نه پدری دارد و نه مادری. وقتی پدر ندارد، عمو و عمه و عموزاده ندارد. و وقتی مادر ندارد، دایی و خاله و داییزادهای ندارد. پس هیچ کس را با خداوند قرابتی نیست، نه از سوی فرزندی و نه از سوی پدری. او عشیره ندارد، زیرا پیوند ما به عشیره از طریق ولادت است. در تفسیری دقیقتر از آنچه گفتم، میگویند «ولادت» به معنای فرزند داشتن و زاییدن نوعی ولادت است. در لغت هر چیزی که از چیز دیگری پدید میآید، زاییدن خوانده میشود. اما خداوند نه از چیزی زاییده شده است و نه چیزی از او خارج میشود، مانند جوشیدن آب از زمین یا روییدن میوه از درخت. آنچه از خداوند صادر میشود اینگونه نیست. این بیان معنایی سطحی از آیه است. اندکی ژرف در این آیه میاندیشیم تا پیوند این آیه را با عقیدة توحید دریابیم، توحیدی که در اسلام بسیار بدان پرداخته شده است. همة ادیان و خصوصاً اسلام بر توحید و تعمیق اثرات توحید بر زندگی خصوصی و اجتماعی ما تأکید دارند. به این آیه میاندیشیم تا اثر این مفهوم را دربارة خدا دریابیم. گفتیم که خداوند نه میزاید و نه زاییده شده است. نه عشیرهای دارد و نه خانواده و خویشاوندانی. بر این اساس، همة مردم برای خدا یکساناند، همچون دندانههای شانه. هیچ کس بر اثر خویشاوندی یا نسبتی خاص به او نزدیک نیست. از سوی دیگر، گفتیم خداوند صمد است، یعنی بینیاز از مردم است و همه به او نیازمندند. او به چیزی نیاز ندارد، اما همه چیز به او نیازمند است. به زمان و مکان نیازی ندارد، اما زمان و مکان به او نیاز دارد. بنابراین، همة آدمیان در برابر او مساویاند، او به کسی برای کمک یا تقسیم کار نیاز ندارد و همه در برابرش مساویاند. این تساوی برای ازمنه و امکنه و اشیا و حالات و همه چیز صادق است. همه چیز در برابر خدا مساوی است، زیرا او به کسی یا چیزی نیاز ندارد. ما انسانها برخی از انواع خوراکی را بیشتر دوست داریم، زیرا بدان نیازمندتریم. برخی از پوشاکها را دوست داریم، چون به آنها نیاز داریم. برخی میوهها را بیشتر میپسندیم، چون محتاج آنها هستیم. اما خداوند از هر چیزی بینیاز است. هر خوراک و پوشاک و نوشیدنی و کوه و رود و خانهای برای خدا یکسان است. همة مکانها و زمانها برای خدا یکی هستند. از این تحلیل میفهمیم که همه چیز، هر مکان و زمان و شخصی، در برابر خداوند یکسان است و هیچ کس را بر دیگری و هیچ مکانی را بر مکان دیگر و هیچ زمانی را بر زمان دیگر برتری نیست. خداوند در برخی اشیا اسباب و نشانههایی قرار داده و آنها را رمز دانسته است، مانند کعبه و روز جمعه و ماه رمضان و غیر اینها. ما نیز برای برخی اماکن یا روزها اعتبار و ویژگی خاصی قائل هستیم، مثل روز استقلال یا پرچم. اعتبار پرچم از قانون است، نه اینکه ذاتاً احترامی دارد. پول نیز کاغذی است مثل دیگر کاغذها، اما به اعتبار حاکم و قانون و قدرت قانون این اوراق ارزش یافته است و همچون دیگر کاغذها نیست. به اینجا رسیدیم که همة اشیا و زمانها و مکانها و حالات برای خداوند مساویاند. نکتة اساسی این است که در مجموعة بشری هیچ کس بر دیگری برتری ندارد، مگر به علم و تقوا. مردم همچون دندانههای شانه در برابر خداوند مساویاند. کسی با خداوند خویشاوند نیست و هیچ کس، چنان که یهود میگوید، از اولیای خداوند نیست: «قُلْ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ هَادُوا إن زَعَمْتُمْ أَنَّكُمْ أَوْلِيَاءُ لِلَّهِ مِن دُونِ النَّاسِ فَتَمَنَّوا المَوتَ إن كُنتُمْ صادِقِين» خداوند در این آیه میخواهد این اندیشه را رد کند که کسانی اولیای خداوند هستند. نتیجه این است که خداوند اولیایی یا مردمانی ندارد که برگزیدة خداوند باشند. دلیل این مسئله هم این است که اگر گناه کنید خداوند عذابتان میکند و اگر اولیا یا خویشان خداوند بودید، عذاب نمیشدید. هیچ طبقهای برتر از طبقة دیگر نیست. این تفکر طبقاتی در هند، که عدهای نجساند، و نیز در اروپای قرون وسطا یا به طور کلی این تفکر که طبقهای از مردم به خداوند نزدیکتر و بالاتر از قانوناند و طبقهای دیگر از خداوند دورتر و زیر سلطة قانون هستند، از بنیان نادرست است. بنابراین، «وَ أَن لَيسَ لِلإنسانِ إلَّا ما سَعى وَ أَنَّ سَعيَهُ سَوفَ يُرى» پس همة آدمیان در یک خط قرار دارند و کسی به سوی خدا پیش نمیرود، مگر به اندازة عملی که انجام داده است. خداوند اراده نکرده که کروهی عقب مانده باشند و گروهی پیشرفت کنند! همین مسئله درباره شرایط نظامها نیز صادق است؛ ملتی فقیر و ملتی عقبافتاده و ملتی جاهل و ملتی عالم و ملتی پیروز است. آیا خداوند پیروزی را به شرقیان اختصاص داده است؟ آیا خداوند شرق را در برابر غرب برگزیده است؟ آیا خداوند اراده کرده است گروهی عقبافتاده باشند و گروهی دیگر پیشرفته؟ حاشا که چنین باشد. خداوند بالاتر از این سخنان است. خداوند نسبت به همة حالات یگانه است. به هر جایی که برسیم: «فَبِما کَسَبَت أَیدِیکُم» یعنی جهل و عقبماندگی و فقر و گرسنگی و خواری نتیجة اعمال افراد جامعه است و هر پیشرفت و موفقیت و دانش و کمالی نتیجة کار خودمان است: «إنَّ اللّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّی یُغَیِّروا ما بِأَنفُسِهِم»؛ «ظَهَرَ الفَسادُ فِی البَرِّ وَ البَحرِ بِما كَسَبَت أَیدِی النّاسِ» پس سعادت و بدبختی اجتماع و فقر و بیماری و جهل و شکست و پیروزی و دانش و فرهنگ و هر اتفاقی در جامعه، نتیجة مستقیم اعمال خودمان است و اگر ما چیزی را نخواهیم، هرگز بر ما تحمیل نخواهد شد. این معنای توحید است و آن را احدیت و صمدیت و نَسَب نداشتن خداوند گرفتهایم. خداوند نمیخواهد مردمی را بر دیگر مردمان برتری دهد، مگر آنکه خود بخواهند؛ اگر پیشرفت خواستند، پیشرفت میکنند، و اگر عقبماندگی خواستند، عقب خواهند ماند. این معنا از توحید روحیة واقعبینی آدمی را تقویت و او را فعالتر میکند تا بداند به هر جا که رسد، نتیجة اعمال و اقدامات خودش است، بنابراین، جوامع عقبمانده، چه دانسته و چه ندانسته، خود اینگونه خواستهاند و جوامع پیشرفته خود جامعة خود را ساختهاند. خداوند یکتاست و نسبتی با مکان و زمان و شیئی ندارد. در عالَمِ وجود سعد و نحس نیست، ما حیوان نحس مانند بز یا سعد مانندِ گوسفند نداریم. مؤمنان، توجه کنید که بز در نزد برخی نحس و گوسفند نزد دیگرانی سعد است، هیچ تفاوتی میان کوزة پر و خالی نیست. روزهای 13 و 27 و 25 و روز عصر چهارشنبه هیچ فرقی ندارد. تفأل هست، اما تفأل به خیر که راهی است به سوی پیشرفت و فعال کردن آدمی. اما تطیّر نداریم و چنین مسئلهای در اسلام نیست. پیامبر فرمودهاند: «رُفِعَ عَن أُمّتِی تِسعَـ‹: ... الطِّیَرَ›ُ» تطیّر به معنای بدبینی است و اشیا گناهی مرتکب نمیشوند و سعد و نحس میان آنها نیست. اشیای مختلف تنها در خواص طبیعی و علمی با هم تفاوت دارند.
بدینسان میبینیم که احدیت و صمدیت خداوند از معنای انتزاعی خود درمیگذرند و به درون زندگی ما راه مییابند. ما در عالم اسباب و در جهانی عقلانی به سر میبریم که همة هستی برای ما خلق شده است: «هُوَ الَّذِي خَلَقَ لَكُم ما فِي الْأَرْضِ جَمِيعاً» و «وَ سَخَّرَ لَكُمُ اللَّيلَ وَ النَّهَارَ وَ الشَّمسَ وَ القَمَرَ وَ النُّجُومُ مُسَخَراتٌ بِأَمرِهِ» همه چیز برای ماست و کلیدی دارد، و کلید اشیا علم است و عمل. باید تلاش کنیم تا به آنچه میخواهیم برسیم. در غیر این صورت، به اهدافمان نخواهیم رسید. پس، همه چیز و همه کس و همة زمانها و همة مکانها و همة حالتها در برابر خداوند مساویاند و در میان آنها سعد و نحس و دور و نزدیک وجود ندارد، مگر به اندازهای که برای آن تلاش میکنیم. نمیتوانیم برای پیشرفت به تاریخ یا اجداد خود تکیه کنیم. حضرت محمد به دخترش، فاطمة زهرا، میگوید: «إنِّی لا أُغنِی عَنکِ مِنَ اللهِ شَیئاً» آیا باید به خانواده و خویشان خود بنازیم؟ آیا باید به سفیدپوست بودن افتخار کنیم؟ چه تفاوتی میان سفید و سیاه در نزد خداوند هست؟ مفهوم احدیت تفاوت نژادی میان سفید و سیاه را رد میکند. پس با تأمل در مفهوم احدیت و صمدیت درمییابیم که نژادپرستی ناپذیرفتنی است. «قُل هُوَ اللهُ» جامع همة کمالات و اسماء حسنی و امثال علیاست. او احد و صمد است که نه زاده شده و نه میزاید. برای او همتایی نیست. این معنا از خداوند اصل و اساس است. او ما را آفریده و راه ما به سوی اوست و هر که، در هر زمان و مکان و شرایطی، خود تلاش کند، مقرَّب او خواهد شد: «إنَّ أَکرَمَکُم عِندَاللهِ أَتقاکُم» هیچ کس بر دیگری برتری ندارد، مگر در تقوا و جهاد و عمل و دانش، چنان که قرآن این چهار مورد را صراحتاً ذکر میکند. این معنای «قُل هُوَ اللهُ أَحدٌ» است. این سوره را مخلصانه با زبان و قلب و عقل میخوانیم و با آن حقیقتاً زندگی میکنیم تا احساس اعتماد به نفس را در ما تقویت کند و اعتماد به نفس به این معنا اعتماد به خداوند است. ما فقط بر اعمال خود تکیه میکنیم و خدا را از رگ گردن به خود نزدیکتر میدانیم. مسائلی که گفتم اندکی از معنای «قُل هُوَ اللهُ أَحَدٌ» است که تصویری از خداوند برای ما ترسیم میکند؛ تصویری که باید بدان معتقد باشیم و با عقل و دل بشناسیم و آن را در زندگی عادی خود وارد کنیم. /6262
کلید واژه ها: ماه رمضان -
سه شنبه 2 تیر 1394 - 10:58:39
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 184]
صفحات پیشنهادی
برتریجویی نسبت به دیگران، زیبنده یک شیعه نیست
سهشنبه ۲ تیر ۱۳۹۴ - ۰۹ ۵۹ رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره گفت خداوند امر به شکرگزاری کرده است زیرا اگر کسی بخواهد لیاقت استفاده ابدی از میوههای بهشتی را داشته باشد باید در این دنیا این لیاقت را نشان دهد به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم آیوقتی نفاق، فساد و کم خردی هم ایجاد می کند/ دعای خام چگونه باید پخته شود؟/ پرونده روز چهارم میهمانی
وقتی نفاق فساد و کم خردی هم ایجاد می کند دعای خام چگونه باید پخته شود پرونده روز چهارم میهمانی فرهنگ > دین و اندیشه - خدایا من تو را می خوانم چنانچه به من دستور دادی پس به اجابت رسان دعایم را چنانچه وعده ام فرمودی شرحی کوتاه بر دعاى روز چهارم ماه مبارک رمضانشرح دعای ابوحمزه ثمالی توسط آیتالله قرهی خداوند در ماه ضیافتالله از انسان چه میخواهد/ چگونه خواب روزهدار ع
شرح دعای ابوحمزه ثمالی توسط آیتالله قرهیخداوند در ماه ضیافتالله از انسان چه میخواهد چگونه خواب روزهدار عبادت استاصل این است که در ماه مبارک رمضان به ما یاد بدهند که دیگر از این به بعد روح مسلط به جسم باشد نه مساوی باشند بلکه بر عکس روح بر جسم غالب باشد و دیگر حالا هر جا جبرتري اهلبيت عليهم السلام بر انبياء
در بیان رسول اکرم ص برتري اهلبيت عليهم السلام بر انبياء از ذريه من است آن مهدى كه چون ظهور كند عيسى ابن مريم براى ياريش فرود آيد و او را پيش دارد و پشت سرش نماز گذارد به گزارش سرویس دینی جام نیوز معمر بن راشد گويد شنيدم امام صادق عليه السلام مي فرمود يك يهودى خدمت پيغمبرکلیپ صوتی بسیار جالب؛ چگونه برای مهمانی خدا آماده شویم؟
استاد پناهیان کلیپ صوتی بسیار جالب چگونه برای مهمانی خدا آماده شویم امام میفرماید کسی که ذرّهای هوای نفس داشته باشد وارد این مهمانی نشده است بعد میفرماید تمام این مفاسدی که در عالم حاصل میشود برای این است که در این ضیافت وارد نشدند یا اگر وارد شدند استفاده نکردند به گزدعای اميرالمومنين عليه السلام
يكى از دعاهاى اميرالمؤمنين دعای اميرالمومنين عليه السلام خداوندا پناه مى برم به تو از اينكه دوستت را دشمن بدارم يا با دشمنت دوستى كنم يا كسى را كه از تو خشم به دل دارد خشنود سازم خداوندا بر هر كس كه تو درود فرستى درود ما نيز بر او باد و بر هر كس لعنت كنى لعنت ما نيز برخمس اقساط وام را چگونه حساب کنیم؟
خمس اقساط وام را چگونه حساب کنیم خمس فقط به آن میزان از اقساطی تعلق می گیرد که در آن سال پرداخت شده است البته آن هم در صورتی که حداقل به همان میزان از مبلغ وام باقی مانده باشد که احتمالش خیلی کم است در یادداشت های گذشته نکاتی در خصوص چند سوال و شبهه درباره چرایی پرداخت خمس که ایک طرف دست دعا یک طرف بار گناه
یک طرف دست دعا یک طرف بار گناه همه ما هر جمعه انتظار آمدنش را داریم و اگر به اندازه تمام ریسههایی که بر کوچه پس کوچههای شهر بستهایم و کوچهها را آماده آمدنش کردیم دلمان را ریسه میبستیم این همه ظهورش به تأخیر نمیافتاد سالهاست که نیمه شعبان ریسه میبندند تمام خیابانهای شهرحیات طیبه؛ مظهرى از حیات حقیقى خداوند
حیات طیبه مظهرى از حیات حقیقى خداوندحیات طیبه به نوعى حیاتى اخلاقى است زیرا زمانى که اخلاق انسان مظهر اخلاق الهى شود توانایى رسیدن به قرب الهى و دستیابى به مقام خلیفه اللهى را پیدا مى کند بخش دوم و پایانی رسالت دین انسان براى جانشینى حق عبد صالح خدا شدن و بیرون آمدن از حصارشرح دعای ابوحمزه ثمالی توسط آیتالله قرهی امام علی(ع) چگونه خدا را شناخت/مدت عمر آیتالله بروجردی به روایت خود
شرح دعای ابوحمزه ثمالی توسط آیتالله قرهیامام علی ع چگونه خدا را شناخت مدت عمر آیتالله بروجردی به روایت خودشاز مولیالموالی ع سؤال شد به چه چیزی پروردگار خودت را شناختی حضرت فرمودند به آن شناختی که خودش به من داد یکی از خصوصیات دعا همین میشود بِمَا عَرَّفَنِی نَفْسَهُ خدعا کردن در ماه رمضان
ماه رمضان ماه گشوده شدن درهای رحمت خداوند است در ماه رمضان دعاها مستجاب می شود ماه رمضان ماه هم صحبتی عبد با معبود است ماه خواستن ها و اجابت هاست هنگامه ای که حجاب ها و موانع میان ما و خدایمان برداشته می شود یکی از سختترین کارها برای بسیاری از ما درخواست چیزی از دیگران اسدعای روز اول ماه مبارک رمضان
ماه خدا دعای روز اول ماه مبارک رمضان خدایا قرار ده روزهام را در این ماه روزه روزه داران واقعی و شب زنده داری ام را نیز مانند شب زندهداران به گزارش سرویس دینی جام نیوز دعای روز اول ماه مبارک رمضان به شرح زیر است بسم الله الرحمن الرحیم اللهمَّدعای روز پنجم ماه مبارک رمضان
دوشنبه ۱ تیر ۱۳۹۴ - ۰۴ ۰۸ بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ اللهمّ اجْعَلْنی فیهِ من المُسْتَغْفرینَ واجْعَلْنی فیهِ من عِبادَکَ الصّالحینَ القانِتین واجْعَلْنی فیهِ من اوْلیائِکَ المُقَرّبینَ بِرَأفَتِکَ یا ارْحَمَ الرّاحِمین خدایا قرار بده مرا در این روز از آمرزش جویانفعالیتهای قرآنی باید از انحصار خارج و مردمی شود
دوشنبه ۱ تیر ۱۳۹۴ - ۰۸ ۵۰ رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت باید تلاش کنیم تا فعالیتهای تخصصی قرآن کریم از انحصار خارج شده و عموم مردم نیز وارد این حوزه شوند به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا حجتالاسلام محمدی در مراسم تجلیل از دستگاهها و استانهای قردعای اللهم ان لم تکن غفرت لنا فی ما مضی من شعبان
صوت دعای اللهم ان لم تکن غفرت لنا فی ما مضی من شعبان با نوای حاج میثم مطیعی سرویس دینی جام نیوز دانلود لینک لینک ۲۰ ۰۳ ۱۳۹۴ - ۱۲ ۰۳حکم دانشجویانی که به شهر دیگر مسافرت می کنند چیست؟
پاسخ به سؤالات دینی حکم دانشجویانی که به شهر دیگر مسافرت می کنند چیست شناسهٔ خبر 2781213 - پنجشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰ ۰۴ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی حکم دانشجویانی که از محل تحصیل که وطن آنهاست جهت امر تدریس هر هفته به شهر دیگر مسافرت و دو روز توقف میکنند و بردعاهای قرآنی قنوت
ادعیه قرآنی دعاهای قرآنی قنوت رَبَّنا آتِنا فِی الدُّنْیا حَسَنَةً وَ فِی الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَ قِنا عَذابَ النَّارِ اى پروردگار ما در دنیا و آخرت به ما خیر و خوبى عطا فرما و ما را از شکنجه آتش حفظ نما سرویس دینی جام نیوز خیر دنیا و آخرت ٫۱ ُ رَبَّنا آتِنا فِی الدّ-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها